|
|||||||||||||
“Hopende dat ze hiermee niet al hun kruit verschoten hebben, hopen we eveneens op een beloftevolle toekomst van deze uiterst getalenteerde Russen”, alzo besloten we onze bespreking van Nocturnus, het tweede album van Lyudi Na Holme. Ook wel het album van de bevestiging, en lees er de bespreking nog maar eens op na: overtuigen was wat dit Russische gezelschap met bravoure wist te doen. Met Wild Flowers kunnen we wat onze eindvraag betreft meteen de proef op de som nemen om te zien hoe het met dat Russische kruit gesteld is. Het mooie artwork van dit album toont ons een cirkel van zes heksen die in het maanlicht rond een kampvuur dansen. Op die manier krijg je meteen een accuraat beeld van het soort muziek dat je van deze Russische achtkoppige band mag verwachten: intimistische (neo)folk met een diep respect voor de natuurelementen zoals die in ons land gemaakt wordt door Kinderen Van Moeder Aarde. Wild Flowers’ opener, simpelweg ‘I’ getiteld, is een instrumentaal nummer dat erg doet denken aan de traag voortslepende en op die manier erg melancholische, progressieve Finse band Tenhi en lijkt aanvankelijk een teken aan de wand van een eveneens progressieve stijlbreuk voor de Russen. Gaandeweg het album wordt immers duidelijk dat Lyudi Na Holme de melancholische kracht die dit progressieve element uitstraalt met beide armen omarmt en het als toegevoegde waarde aan hun intieme folk breit. Wild Flowers is Lyudi Na Holme’s ‘winterplaat’. De ideale soundtrack voor koude dagen en lange nachten. De titel slaat op wilde bloemen die ze verzamelden om ons aan de zomer en de daarmee geassocieerde jeugd te herinneren. Ze symboliseren tijden waarin het hart vol hoop was, de dagen warmte gaven en de nacht zijn geheimen onthulde. Die zomer is momenteel ver weg, maar vergeten wordt hij nooit. De eeuwige cirkel van veranderingen is de echte alchemie van het zijn. We zijn erg te spreken over de mannelijke en vrouwelijke samenzang zoals tijdens ‘Canvas’, de prachtige pianopartijen die zich tijdens het nummer ontrollen doen er nog een schepje bovenop. Naast de piano (keyboards om precies te zijn) zorgen traditionele instrumenten zoals de gusli (het oudste Oost-Slavische tokkelinstrument met meerdere snaren), mondharp en fluiten naast percussie, gitaren en bas voor een zeer rijk geluid. Door het melancholische karakter mogen de songs dan wel uitgepuurd klinken, dankzij dit rijke instrumentarium blijft de muziek van deze opmerkelijke Russen keer op keer avontuurlijk van aard. Wild Flowers toont dus klaar en duidelijk dat het wat betreft schietkracht Lyudi Na Holme, dankzij een verder uitgewerkt eigen geluid, nog heel wat kanonnen achter de hand heeft.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
Julii - Taste Of Triumph
Stigmata - For The End
Verzamelaar - Spiritual Sounds For Artsakh
Metalwings - A whole new World
Lacrimosa - Leidenschaft
Nameless Creations - Pain-Powered Machine/Things That Serve 7' (vinyl)
Chiron - The Sung Goes Down
Relate - Level Up
Cathedral In Flames - Hang Me High & Bury Me Deep
The Brute: - One
Andere besprekingen van Люди На Холме (LYUDI NA HOLME)
Люди На Холме (Lyudi Na Holme) - Nocturnus