casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.905 items

 

ODD
Offensive Defiant Disorder
Ambient - Electroacoustic - Experimental - Industrial - Wereldmuziek
28/11/2021 : ODD - Offensive Defiant Disorder
Eigen beheer  Eigen beheer
28/11/2021, Dimi Brands

Robert Hofman leerde we kennen als de accordeonist van de Rotterdamse neofolkband Osewoudt. Qua hipheid zal hij voor velen met dit instrument waarschijnlijk geen hoge ogen gooien maar de fans van het genre weten dat de aerofoon hierin wel degelijk een meerwaarde te bieden heeft. Denk bijvoorbeeld maar aan het fantastische Forseti en ook Hofmans ex-Osewoudt collega Willem Witte was niet vies van een sfeervol streepje trekzak in zijn Strydwolf-project. Luister maar eens naar het tot op heden enige album van Osewoudt (Gelag Van Zwartgeklede Kraaien uit 2011) om vast te stellen dat veel van de nummers dankzij Hofmans onmodieuze instrument naar een hoger niveau getild worden.

Dat Hofman muzikaal echter meer in zijn mars heeft bewees ons zijn solo project Kraft, waarvan in 2017 het prima album Harvest Of Despair verscheen. Het bleef bij dit album maar de experimenteerdrang was bij Hofman voldoende aangewakkerd om hierin verder te gaan.

Onder de nieuwe naam ODD dit keer, wat staat voor Offensive Defiant Disorder.

Hofman reduceerde zijn naam voor dit project tot zijn initialen en op de manier is 18.8 verantwoordelijk voor de geluiden, keyboards, percussie en sampling.

Hij krijgt hierbij hulp van ene FFF (meer specifiekere specialisaties zoals reese, sub en morse) en Der Goatzakh, een heerschap dat instaat voor de zang en het gehuil dat slechts sporadisch aan bod komt op dit debuutalbum.

Hofman werd geboren in het jaar 1974 en het is ook in dat jaar dat dit album start, meer bepaald met een toespraak van Yasser Arafat. Enkele jaren na de bezetting in 1967 van de Westelijke Jordaanoever betrad Arafat ook diplomatieke wegen. Tot de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties (waar ook de sample vandaan komt) sprak hij over het Palestijnse vraagstuk waarbij hij onder andere liet vallen: “Ik sta hier vandaag voor u met een olijftak en een pistool van de vrijheidsstrijder. Laat de olijftak niet uit mijn handen vallen...”

Het thema van het album is het Midden-Oosten en diverse andere verhalen en onderwerpen die daarmee verband houden. Het is een geluidsdocumentatie die het protest niet schuwt en waarbij 40 jaar beelden van televisie en het internet onder de loep genomen worden.

Hofman heeft hierin een regio van de wereld gezien waar veel gebeurd is maar tegelijk niet veel veranderd. Offensive Defiant Disorder gaat over oorlogen en conflicten maar ook over schoonheid, muziek en kunst.

Een thematiek die Hofman niet vreemd is, want ook bij Kraft hoorden we gelijkenissen met Muslimgauze, een naam die -het zal niet verbazen- zeker bij ODD absoluut kan tellen als vergelijking.

De naam voor het project werd gevonden dankzij het titelnummer van de plaat dat gaat ver kinderen uit Gaza die deze aandoening ontwikkelen. Een gedragsstoornis die je zou kunnen verklaren als anarchie of punkmentaliteit.

De gebruikte geluiden en instrumenten zijn voornamelijk Arabisch maar de muziek die ermee gemaakt wordt is dat dan weer niet. Het is een mix van verschillende stijlen geworden, maar net als Hofmans Kraft laat het niet echt een specifiek genre op zich plakken. Percussie, elektro-akoestische muziek, musique concrète, drum ‘n’ bass tot zelfs een beetje jazz en metal. Als Hofman dan toch een genreomschrijving van ODD moet bepalen zou hij naar eigen zeggen “experimentele death ‘n’ dub’ op het etiket schrijven of gemakshalve onder de brede noemer “uneasy listening” plaatsen.

Feit is dat doordat Hofman met een nieuwsgierige bril naar het aangesneden onderwerp blijft kijken er tal van boeiende combinaties gesmeed worden. Wanneer je voor de gelimiteerde cd versie van dit album kiest zijn de eerste twee nummers allebei nog eens onderverdeeld in verschillende titels (op de digitale versie krijg je de nummers afzonderlijk). Het eerste nummer verbindt ‘Hierophant’, ‘Adversary’, ‘Murdabad’ en ‘Accomplice’ met elkaar, het tweede ‘Dome Of The Rock’, ‘Papercut’ en ‘Son Of Perdition’. Doordat er zodanig veel gebeurt in deze gebundelde tracks neem je best even de tijd om ze volledig te kunnen doorgronden. Maar net zoals bij Kraft het geval was verstaat Hofman de kunst om deze veelheid aan geluiden precies tot het juiste punt te doseren waardoor in de aanvankelijke chaos dan toch een gestroomlijnd geheel ontstaat.

Ultra opzwepende percussie (‘Assange’) die nog verder doorgetrokken wordt tijdens ‘Offensive Defiant Disorder’ weten de sfeer perfect over te brengen. Het laatste nummer neemt met de stem van Der Goatzakh een ietwat vreemde wending. Het is een beetje wennen want aanvankelijk lijkt diens zware stem ietwat te vloeken met het genre (voor zover we van een eenduidig genre kunnen spreken natuurlijk), maar eens dit het geval is horen we ook vage gelijkenissen met het solowerk van Suicide’s Alan Vega.

Negentig procent van alle geluiden werd live opgenomen en zijn meestal first-takes, omdat deze vaak de beste bleken te zijn en het gevoel en de intentie het meest vastleggen.

Het is een behoorlijk energieke roadtrip geworden die bovendien uit heel veel geluidslagen bestaat, wat het mixen en masteren er niet makkelijk op maakte. Hofman besloot deze klus dan ook zelf te klaren omdat hij alles wilde horen wat hij erin gestopt had. Pittig detail is dat hij dit voor de eerste keer allemaal zelf deed. Een geslaagde operatie, zo concluderen we na het beluisteren van dit prima album. Als extra raad geeft hij ook nog graag mee dat dit album er eentje geworden is dat je best een streepje luider luistert dan je normaal gezien zou doen. Waarschuw alvast de buren, want de kans dat u vanuit uw woonkamer meermaals de trip richting Midden-Oosten zal maken beschouwen wij als vrij reëel.

ODD

Dimi Brands
28/11/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Siglo XX - @ Magasin 4 Brussel, 26/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Arch - @ Magasin 4 Brussel, 26/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 24/11/2021 : Zaterdag Wool-E Fest in Magasin 4

Het regent afgelastingen van concerten, al is dit gelukkig nog niet overal. Optredens mogen immers nog steeds doorgaan mits er zowel naar een Covid Safe Ticket als naar het dragen van een mondmasker wordt gevraagd. En dat is het geval op Wool-E Fest, dat volgende zaterdag doorgaat in het Brusselse Magasin 4. Wool-E Fest, dat doorgaat op ...

lees meer...
NIEUWS 23/11/2021 : Amerikaanse gothic rock band The Wake gaat de remix toer op!

Na vele jaren wachten verscheen rond deze tijd vorig jaar het album “Perfumes And Fripperies” (klik hier voor de Dark Entries review) van deze Amerikaanse cult formatie. De groep gaat ondertussen weer live de hort op en om zich in de kijker te spelen, pakt de groep nu uit met de ep “Mixers And Elixirs” waarop de gothic ...

lees meer...
NIEUWS 22/11/2021 : Het Cold Transmission label heeft weer een paar leuke releases klaar!

Hopelijk liggen ze gauw op de redactietafel voor een kritische review hoor ik u al denken. Feit is dat Cold Transmission naarstig aan de weg blijft timmeren om minder gekende internationale post punk acts (en alles wat onder dat label vegeteert) tot bij ons in de woonkamer te brengen en dat alleen al verdient respect. Recent verscheen er nieuw ...

lees meer...
NIEUWS 21/11/2021 : 'Leidenschaft' van Lacrimosa voor onder de kerstboom?

Er werd een plaat van Lacrimosa beloofd voor 2020, maar er is de afgelopen twee jaar zoveel gebeurd dat we Tilo Wolff kunnen vergeven dat het wat langer geduurd heeft. Al sinds een paar dagen worden er evenwel steeds meer details bekend gemaakt over de nieuwe Lacrimosa. Deze komt op 24 december 2021 uit, net op tijd dus om het als kerstcadeau ...

lees meer...
NIEUWS 21/11/2021 : Dicentra Macrantha: een vernieuwend gothic rock project

Laten we er maar eens als bij de kippen bij zijn. Dicentra Macrantha is een nieuw project uit Leuven, dat net zijn eerste nummers uitgebracht heeft: 'Goddess' en 'Halloween'. Toch gaat het hier ook om een oude bekende. Krys Lunacy van Dicentra Macrantha is immers ook de man die rond 2011 de muziek van de batcave cultgroep The ...

lees meer...
FOTO'S : Winterkälte - @ Porta Nigra Autumn Passage, 13/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra Autumn Passage (13/11/2021, JH De Klinker, Aarschot) - Koud vlees en powernoise.

“Zie mij hier nu staan”, verzuchtte Xavier Kruth tijdens het laatste nummer van zijn band Winterstille (met ook Dark Entries collega Gerry Croon in de gelederen). Exact hetzelfde idee hadden we toen we dat moment ons als koopwaar door middel van een barcode moesten laten scannen om de ‘zwarte poort’ van Aarschot ...

lees meer...
INTERVIEW : WHISPERS IN THE SHADOW - Ik ben geen conservatieve songwriter en ik ben niet geïnteresseerd in de status-quo. Ik ben geïnteresseerd in vooruitgang.

Whispers In The Shadow bestaat 25 jaar, en dat mag gevierd worden. Er komt een nieuwe verzamelaar uit, 'Gilding The Lily', die gedeeltelijk bestaat uit nieuwe opnames van de beste nummers uit de afgelopen kwarteeuw. En dat de groep een serieuze evolutie heeft doorgemaakt in die periode, kunt u lezen in het gesprek dat we met frontman ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sinner’s Day 30 oktober - 1 november, The Max Venues Heusden-Zolder - De eerste Sinner’s Day driedaagse deed even de mijnsite herleven. Het zag er nog een keer ‘zwart’ van het volk. Een eigenzinnige weergave van een beleving.

In covid tijden een onderneming als deze Sinner’s Day uit de grond stampen is geen evidentie. Dat bleek nog maar een keer uit het wegvallen van diverse groepen die vooral om die pandemie reden verstek gaven. Immers covid maakt een Europese toer op poten zetten, waarbij alle landen hun eigen covid ongemakken en dito regeltjes kennen, ...