casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.163 items

 

The Vegetable Orchestra
Green Album
Avant-Garde - Experimental - Folk / Ethnic / Tribal - Hedendaags klassiek - Jazz - Krautrock - Ritual - Unclassifiable
16/11/2018 : The Vegetable Orchestra - Green Album
Eigen beheer  Eigen beheer
16/11/2018, Henk Vereecken

Geniaal concept! Om met de deur in huis te vallen: deze band maakt muziek enkel en alleen met organische instrumenen die werden vervaardigd uit verse of soms ook uit gedroogde groenten! Groenten jawel! Vegetables! Gemüse! Soms worden ze kant en klaar gebruikt maar evengoed kan er een ganse assemblage nodig zijn, bijvoorbeeld voor de uit groenten vervaardigde fluiten en blaasinstrumenten. Voor elk optreden of voor elke studiodag worden de instrumenten vers gemaakt nadat de bandleden hun inkopen zijn gaan doen op de markt. The Vegetable Orchestra hebben al drie albums op hun actief: “Gemise” (1999), “Automate” (2003) en “Onionoise” (2010), steeds volgens hetzelfde concept: de exploratie van de akoestische kwaliteiten van keukengroentsels. En nu verschijnt hun vierde album: “Green Album” (14 tracks, 48 minuten speelduur) dat tot stand kwam na een crowfundingcampagne (zie filmpje hieronder).

Composities als “Fasern,” “Szemenye,” en “In V” zijn naar eigen zeggen geïnspireerd door de minimale muziek van Steve Reich of Terry Riley, “La Valse Éphémère” en “Schwarzmooskogel,” op Moondog, Kurt Weill en Tom Waits en “Bamako” op het repetitieve bass ostinato van West-Afrikaanse kora. “Perfect Match” noemen ze dan weer een 'hip-hop vegetable track' waarbij radijzengeluiden en een lente-ui hobo een hectisch sonisch gevecht aangaan over een rommelende pompoenenbeat en een hallucinatoire kalebas baslijn.

Er waren op de Dark Entries vergadering meerdere kapers op de kust om deze hoogstoriginele promo mee naar huis te kunnen nemen maar na een keiharde onderhandelingsronde waarmee vergeleken de Brexit en de Antwerpse coalitiebesprekingen een amicaal kinderfeestje zijn, kon ondergetekende het kleinood bemachtigen (al moest ie er als part of the deal wel een andere razend interessante release voor afstaan; het leven van een recensent kan meedogenloos hard zijn).

The Vegetable Orchestra werd opgericht in februari 1998 in Wenen. Het twaalfkoppige ensemble bestaat uit tien muzikanten, een geluidstechnicus en… een kok (!) die van de overschotten van de gebruikte groentsels een heerlijke groentesoep bereidt die na optredens onder het publiek wordt uitgedeeld.

Het schijfje zit vervat in een digipak met op de cover een foto van en pompoen, op de achterzijde een van een knolselder en binnenin een afbeelding van twee artisjokken. Als je het schijfje uit de houder neemt, verschijnt daaronder de volledige lijst van het biologische moestuininstrumentarium in een mix van Engelse en Duitse terminologie.

We probeerden de lijst met dit weirde instrumentarium zo goed mogelijk te vertalen: The Vegetable Orchestra maakten voor deze release gebruik van bonenratels, kalebas bass, kalebas hoorn, kalebas met peterseliestokjes, wortelxylofoon, wortelfluiten waaronder een wortelwaterfluit, selder, knolseldergitaar, gedroogde nigeriaanse okra, aubergine castagnetten, aubergine met wortelslagstokken, 'augurkeridoo', 'augurkofoon', ajuinenhobo, wortelcastagnetten, preicastagnetten, preiviool, ajuinenschillen, paprikafluit, peterselieviool, pompoendrum, radijshoorn, peterselieratel, selderbongo met lookslagwerk, ajuinenrasp, zingende zaaglook, courgettenvibrator (nee niet wat uw verwrongen geest nu in gedachten heeft), het geluid van kapotvallende pompoenen ('smashing pumpkins'), geluiden gegenereerd door de manipulatie van spinazie en sla en nog een paar mysterieuze groenteninstrumenten als 'The Fly' of de 'Toki Toki'. En dan ook nog een paar waarbij mijn talenkennis, google translate én woordenboeken mij in de steek lieten. Als u weet wat een 'Fiepe' kan zijn, 'een Arabic Feebee', een 'Ploppe' en een 'Plopflöte' of een 'Radirecco' mag u het ons komen vertellen.

Hoe klinkt dit nu in de praktijk vraagt u zich ongetwijfeld af. Het antwoord dat het behoorlijk weird klinkt, experimenteel en avant-garde, zal u allicht niet verrassen. En toch vind ik het best toegankelijk. De ganse benadering is ook ronduit humoristisch van insteek. Hier een genre opplakken is door het onconventionele instrumentarium en de ganse onconventionele benadering van het begrip 'muziek' heel erg moeilijk al zijn er muziektechnisch gesproken zeker referenties te verdedigen naar hedendaags klassiek, (free) jazz, skiffle, hiphop, noise, krautrock, ambient en etnische of rituele folk. De grenzen van genres of stijlen worden hier vrolijk doorbroken en de etiketten van conventionele genres en muziekstijlen zijn hier eigenlijk nauwelijks toepasbaar. In elk geval komen The Vegetable Orchestra door de aard van hun instrumentarium tot unieke klanken waarvan de organische oorsprong voor de buitenstaander lang niet altijd onmiddellijk duidelijk is. Vaak klinken de composities behoorlijk percussief maar er zitten ook heel wat 'fluitmelodieen' in evenals didgeridoo-achtige klanken. Het resultaat klinkt vaak behoorlijk etnisch zoals je kan verwachten van een Afrikaanse, Polynesische of Oereuropese stam die wild aan het trommelen en musiceren slaat.

De regelmatig opduikende 'fluitmelodieën' klinken vaak behoorlijk mystiek en 'middeleeuws' en een paar keer moeten we zelfs denken aan medieval bands als The Soil Bleeds Black, The Moon Lay Hidden Beneath A Cloud, Gaë Bolg of aan de paganistisch rituele 'oer-folk' ensembles Árnica of Art Of Primitive Sound. Árnica uit Barcelona of Art Of Primitive Sound uit Italië (enige release “Musical Instruments From Prehistory - The Paleolithic” met daarop onder andere het nummer “Vegetable Seeds: Jungle Voices”) maken (of maakten) gebruik van de principes van de experimentele archeologie in een poging tot reconstructie van de 'oerfolk', de muziek zoals die bij onze verre voorouders uit oudheid of prehistorie zou hebben kunnen geklonken, uitgaande van de materialen en technieken die ze toen ter beschikking hadden. En logischerwijs waren daar veel plantaardige materialen bij, denk aan het gebruik van kalebassen door musicerende Afrikanen of de wilgenfluitjes uit de Europese folklore (niet dat de wilg of Salix alba een groente is maar u begrijpt de analogie).

Heel erg grappig vind ik tenslotte dat de eerste tonen van de track “In V” als twee druppels water (of in dit geval groentensap) gelijken op de intro van “Mad World” van Tears For Fears maar dat zal ongetwijfeld puur toeval zijn.

Mijn favorieten zijn de tracks met uitgebreide 'fluitmelodieen': “Szemenye”, het behoorlijk mystiek klinkende “Schwarzmooskogel” en mijn absolute favoriet, het bezwerende “Hyperroots” met zelfs een soort middeleeuwse folktoets (toch als u een minimum aan fantasie hebt). Van de meer ritmisch percussieve tracks vind ik “Fasern” de max. Tracks als “Internal Crisis” en vooral slottrack “Bumpkin” doen me zelfs denken aan de soundtrack van een geflipte tekenfilm.

Enfin, u had het al begrepen: deze bioloog is gewoon wildenthousiast over dit organische album met zijn unieke groentenklanken en -instrumenten en over het ganse hoogstoriginele concept van The Vegetable Orchestra en daarom eindigen we deze review met hetzelfde woord als we hem begonnen: geniaal!

Website

Facebook

Henk Vereecken
16/11/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : SIEBEN - De Europese Unie is te verkiezen boven wat we dreigen te krijgen, nu we veinzen geen deel uit te maken van de wereld.

De Brexit laat de gemoederen weer oplaaien. Eén van de mensen die er niet over uitgeraasd raakt, is de Brit Matt Howden van Sieben. Dat heeft zelfs een prachtplaat opgeleverd met ‘Crumbs’, een verzameling nummers over de stand van zaken in de wereld. Een woedende plaat, aangelengd met een flinke portie humor. We deden een ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Aanstaande zaterdag Dwaalspoor.

Liefhebbers van een portie dark ambient, neofolk, death industrial, martial en meer van dit bombastische lekkers hebben al lang 17 november met dikke viltstift in hun agenda aangekruist. Dan kan u immers in het Nederlandse Alpen aan den Rijn genieten van de -helaas- laatste editie van het fijne festival Dwaalspoor. Op de affiche het Noorse ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Underviewer en the obsCURE in Retie

In de Stille Kempen hoeft het niet altijd rustig te blijven. Het is een organisatie als Dark Balloon gegund om op gepaste tijden de orde aldaar te verstoren. Een organisatie die er in slaagt gedurfd te programmeren in thuisbasis Retie. Zaterdag 17 november mag het JK2470 in Retie dan ook weer het heimat zijn voor twee uitzonderlijke ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Killing Joke en Tyske Ludder op W-fest

U dacht dat W-fest reeds alles had om te imponeren. Wel, het kan nog altijd beter. De afgelopen dagen werden nog twee kleppers aan de affiche toegevoegd. Killing Joke is een absolute klepper in het post-punk genre. Ze begonnen eind jaren 70 met de rauwe punk van 'Requiem', deden het later wat zachter aan en scoorden een wereldhit met ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2018 : Zaterdag So What Fest met Funeral Dress, Bollock Brothers en Sex Pistols Experience

So What Fest. Na een eerste editie verleden jaar, geven ze er ook dit jaar een lap op. Op zaterdag 17 november gaat de tweede editie door, en er is weer een keure aan punkgroepen uitgenodigd. Met zelfs een specialeke: Funeral Dress heeft aangekondigd een sabatical te nemen in 2019 en speelt zodoende voor de laatste keer in een club tot 2020 ...

lees meer...
FOTO'S : Theatre of Hate - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Kids - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Tv Smith - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 13/11/2018 : Vrijdag Dark Entries Night met La Scaltra (gothic rock)

Op vrijdag 16 november gaat de 25ste Dark Entries Night door in de Gentse Kinky Star. En we breken daarbij de regels. Op de affiche staat uitzonderlijk slechts één groep en dan nog een buitenlandse, terwijl we doorgaans twee Belgische groepen programmeren. Verwacht van ons geen zure oprispingen over het behouden van onze tradities, ...

lees meer...
INTERVIEW : 40 JAAR THE NAMES - We hebben het geluk dat iedereen nog in leven is, in tegenstelling tot veel van onze vrienden bij Factory Records.

40 jaar new wave is ook 40 jaar The Names, de Belgische groep die het tot op Factory Records schopte en hits had met ‘Calcutta’ en ‘Nightshift’. De verjaardag wordt gevierd met een groots jubileumconcert met tal van verrassingen op 24 november in Drogenbos. Zanger Michel Sordinia tilde al een tip van de sluier op voor ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LENE LOVICH BAND, MORGAN KING, KIRSTEN MORRISON - 40 jaar Lucky Number, B52, 1/10/2018

40 jaar new wave. Aan het indrukwekkende lijstje namen van groepen die in 1978 gevormd zijn – we vermelden slechts The Cure, Bauhaus, DAF, OMD, Siglo XX, De Brassers, The Names, Clock DVA, Dead Kennedy’s, Echo & The Bunnymen en Minny Pops – voegen we graag Lene Lovich toe. De dame – intussen 68 – viert dit ...