casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

24 25 26 27 28 29 30 31 32 33

02/01/2019 08:07

Laibach tourt met The Sound Of Music

Laibach tourt met The Sound Of Music 'How Do You Solve A Problem Like Korea?' De vraag ' hoe los je een probleem op als Korea' is natuurlijk een woordspeling op 'How Do You Solve A Problem Like Maria', een nummer uit de wereldberoemde musical 'The Sound Of Music' uit 1965. Wereldberoemd, zelfs tot in Noord-Korea, de meest geïsoleerde totalitaire staat ter wereld. De film is één van de weinige buitenlandse films die er toegestaan zijn en wordt zelfs gebruikt om kinderen Engels te leren. Laibach sloeg iedereen in 2015 met verstomming toen ze in Noord-Korea mochten spelen, en stelde zich de vraag hoe ze dat zouden aanpakken.

In zekere zin paste het wel in het concept van Laibach, dat sinds zijn begindagen het totalitarisme in al zijn vormen bestudeert, met nadruk op de link tussen kunst en ideologie. Maar dat de dictatuur zo'n subversieve groep zou toelaten, een groep wiens optredens destijds werden stopgezet omdat ze video's van speechen door de Joegoslavische communistische leider Tito simultaan afspeelden met porno, of die herwerkte nazi-affiches inzendde voor de poster van de verjaardag van Tito, een groep die zo vaak als fascisten werden afgeschilderd omwille van hun totalitaire imago... Dat had niemand kunnen denken.

De nieuwe plaat van Laibach herneemt de nummers van 'The Sound Of Music'. Ook daarin zijn ze niet aan hun proefstuk toe. Laibach heeft in het verleden gescoord met 'nieuwe originelen' van Queen (Geburt einer Nation), Opus (Life is Life) en Europe (The Final Countdown). Ooit hernamen ze zelfs de hele plaat 'Let It Be' van The Beatles. Nu doen ze dat dus met 'The Sound Of Music', en het resultaat is ongetwijfeld het meest kitscherige wat de groep ooit voortgebracht heeft. Het bewijs dat de groep niet vies is van humor en zelfrelativering.

Op de plaat vindt u ook 'Arirang', een traditioneel Koreaans volksnummer dat soms als officieus volkslied van zowel Noord- als Zuid-Korea wordt beschouwd, en dat Laibach hernam ter gelegenheid van de historische ontmoeting tussen de Noord-Koreaanse Grote Leider Kim Jong-un en de Amerikaanse president Donald Trump. Andere Koreaanse nummers die de groep hernam voor hun optreden in 2015, en die uiteindelijk niet gepeeld mochten worden omwille van de Noord-Koreaanse censuur, zijn niet op de cd opgenomen. Voor de gelegenheid wordt ook de documentaire 'Liberation Day' over het bezoek van Laibach aan Noord-Korea uitgegeven op blue-ray, samen met tal van bonussen. (xk)

Laibach onderneemt een tournee om 'The Sound Of Music' te promoten. Hier zijn de data in België en Nederland:

Laibach

01/01/2019 08:35

Het eindejaarslijstje van de redactie

Het eindejaarslijstje van de redactie Welkom in 2019! Voor Dark Entries wordt het een speciaal jaar, want we bestaan dit jaar een kwarteeuw. In 1994 kwam de eerste editie van het magazine uit, toen nog op papier. Op 25 jaar tijd heeft het magazine vele watertjes doorzwommen, fuiven en concerten georganiseerd, medewerkers zien komen en gaan, de overgang naar het online medium gemaakt en uiteraard hopen muziek besproken en talloze interviews gedaan.

We zullen dit jaar uitgebreid ingaan op deze geschiedenis. Maar eerst blikken we nog een laatste keer terug op 2018, met de favoriete platen van de redactie uit het afgelopen jaar. Van verschillende redacteurs kon u al het individuele eindejaarslijstje lezen, en wij proberen daar nu de lijnen in te zien. Niet zo gemakkelijk, want onze redactie heeft een eclectische smaak.

Kurt Ingels koos voor 'Image' van Whispering Sons als zijn favoriete plaat van het jaar, een cd die de grenzen van de postpunk verlegt. En hij is daarin niet alleen, want ook Henk Vereecken, Danny Quetin en Xavier Kruth vermeldden deze plaat in hun eindejaarslijsten.

Bijna even populair is de tweede plaat van gothrockers Your Life On Hold: 'My Name Is Legion For We Are Many', die als favoriete schijf van Danny Quetin mag gelden, en eveneens indruk gemaakt heeft op Kurt Ingels en Xavier Kruth.

Xavier Kruth koos voor de terugkeer van de theatrale avant-garde van Goethes Erben met 'Am Abgrund', een cd die Kurt Ingels en Gerry Croon mede kon bekoren.

Peter De Koning heeft best een obscure smaak, maar smaak heeft hij zeker. 'Pilgrim' van Ashtoreth & Grey Malkin is zijn lieveling van 2018, en ook Dimi Brands vond deze dark ambient-plaat erg te pruimen.

Dimi Brands geldt als onze neofolk-expert en -fijnproever. Niet verrassend dat hij 'Essence', de nieuwe cd van Death In June, als zijn favoriet aanduidt.

Marjolein Laenen doet bij ons dienst als electro-experte en verkoos 'Lightflare' van Psy'Aviah als topper.

Gerry Croon is onze meest metalgerichte collega en verkiest 'Eonian' van Dimmu Borgir als plaat van het jaar.

Voor Henk Vereecken mocht het nog wat obscuurder. Hij kiest voor het 'Green Album' van The Vegetable Orchestra - yep, die maken dus muziek met groenten, wat ongetwijfeld heel gezond is - als beste schijf van het afgelopen jaar.

De prijs voor de meest obscure favoriet gaat echter naar Paul Van de gehuchte, die 'Brødløs' van Geir Sundstøl verkiest, een cd die jazz en folk combineert.

Los van de favoriete platen zijn er nog wat platen die indruk maakten op verschillende redacteurs. 'Dead Magic' van Anna Von Hauswolff - met indrukwekkende en uitgesponnen composities - is er zo eentje, die vernoemd werd door Dimi, Danny en Xavier.

De meeste convergentie vindt men tussen Danny, Kurt en Xavier, die alle drie 'Restless' van A Slice Of Life konden waarderen, een puike postpunk-plaat.

Danny en Xavier hielden van 'The Urgency Of Now' van Whispers In The Shadow, 'Scales' van Ground Nero, 'Wandering In Mirrors' van Lizard Smile, 'Twincest Games' van Doganov en 'La terre est noire' van Simi Nah. Veel gitaren en veel Belgisch werk, dus.

Kurt en Danny hadden allebei een zwak voor 'Let Them Be Alien' van Lebanon Hanover en 'Vitrioli' van Selofan, beide toppers uit de minimal wave.

En dat Kurt en Xavier kunnen genieten van goede gothic rock - zoals die bijvoorbeeld op 'Aether' van Aeon Sable terug te vinden is - hoeft ons niet echt te verwonderen.

31/12/2018 15:39

Het eindejaarslijstje van Henk Vereecken (dj Moonchild)

Het eindejaarslijstje van Henk Vereecken (dj Moonchild) Het was weer een vruchtbaar jaar voor uw eclectische muziekrecensent met een voorkeur voor weirde zwartgallige én psychedelische muziekjes. Hier volgt mijn persoonlijke album Top 10 van 2018. De winnaar werd een groenteorkest uit Wenen! Drie Belgen ook in het lijstje en een Nederlander.

1. The Vegetable Orchestra: Green Album (Oostenrijk)

The Vegetable Orchestra uit Wenen maakt muziek enkel en alleen met organische instrumenten die werden vervaardigd uit verse of soms ook uit gedroogde groenten! Soms worden ze kant en klaar gebruikt maar evengoed kan er een ganse assemblage nodig zijn, bijvoorbeeld voor de uit groenten vervaardigde fluiten en blaasinstrumenten. Voor elk optreden of voor elke studiodag worden de instrumenten vers gemaakt nadat de bandleden hun inkopen zijn gaan doen op de markt. Het twaalfkoppige ensemble bestaat uit tien muzikanten, een geluidstechnicus en… een kok (!) die van de overschotten van de gebruikte groentsels een heerlijke groentesoep bereidt die na optredens onder het publiek wordt uitgedeeld.

2. Tusmørke: Fjernsyn I Farver (Noorwegen)

Tusmørke uit Telemark, Noorwegen laten op dit album zowel bangelijke trippy composities horen als een geweldige groepssound. De keyboardspeler beschikt over een ganse batterij orgels en synthesizers met in het gamma onder meer legendarische namen als een Wurlitzer, een Minimoog, een Hammond en zelfs een Mellotron voor een zalige retrosound. Gecombineerd met de proggy folkdeuntjes met fluit en psychedelische koorzangen levert dit erg trippy psychedelische muziek op waarbij de term acid rock allerminst misstaat en soms wordt het ook behoorlijk duister.

3. Seid: Weltschmerz, Baby! (Noorwegen)

Seid, ook al uit Noorwegen bestaat intussen 25 jaar en brengt met “Weltschmerz, Baby!” zijn vijfde album uit, een mix van prog, kraut, psych en regelrechte spacerock.die de sixties en seventies in herinnering brengt. Zelf noemen ze het 'kosmische piratenrock'. De typische Seid triprock sound kenmerkt zich door wondermooie, catchy melodieën, fuzzy gitaren, vintage keyboard- en synthklanken, een krachtge bass en dito drums en meeslepende vocalen. De eerste band die bij me opkomt al referentiepunt is het eveneens Noorse Tusmørke. Wat Seid en Tusmørke gemeen hebben is hun mix tussen psych en prog, de onmiskenbare folk invloeden, het feit dat ze in hun Noorse moedertaal zingen (wat voor een extra dosis mystiek zorgt) en het duistere, zeg maar ronduit occulte randje aan hun muziek.

4. Lycia: In Flickers (VS)

“In Flickers” is na 30 jaar Lycia een dikke aanrader voor de liefhebber van rijke atmosferische dark wave en ethereal wave soundscapes met dikke lagen echoënde gitaren, stikdonkere etherische keyboardklanken en koude doomy drummachinebeats. Integraal bewaard bleef de 'grellige' sinistere dark wave gothic sound met een perfect harmonisch huwelijk tussen inktzwarte postpunk gitaar klanken en al even zwartgallige synhesizergeluiden. De muziek klinkt nog steeds enorm gloomy en donker psychedelisch en ook de invloeden van morbide dark ambient en stikdonkere ethereal wave bleven bewaard in nog even sterke songs.

5. Whispering Sons: Image (België)

De Vlaamse Nico heeft een zwartgallige postpunk band achter zich. Whispering Sons wonnen Humo’s Rock Rally in 2016 en hebben na de EP “Endless Party” die dat jaar nog verscheen nu hun debuutalbum uit vol donkere gitaargordijnen.Of hoe post punk en cold wave nog altijd leeft bij de jeugd. Bij sommige jeugd toch. Een iets ouder interview met Whispering Son vindt u hier.

6. The Spectors: Ooh Aah Aah (België)

Het tweede album van de Antwerpse band The Spectors. Invloeden bij The Spectors variëren van sixties (beat, surf, garagerock, psychedelica en Phil Spectors wall of sound) over new wave, (post) punk (Blondie iemand of de Ramones?) en edgy indierock tot dreampop en shoegaze. Soms denken we aan Lush of aan The Raveonettes maar vaker en het meest nog aan The Primitives. Maar bovenal zijn het gewoon The Spectors met hun eigen kenmerkende sound, dromerig maar toch stevig met een geluidsmuur die zich situeert ergens tussen Phil Spector en oude The Jesus & Mary Chain en met als speciaal kenmerk de zoetgevooisde engelenstem van Marieke Hutsebaut.

7. BySenses: People (België)

Dit album voelt aan als een heuse reis door de tijd met zijn combinatie van geluiden die je spontaan associeert met de synthesizermuziek van de seventies (‘Berlin school’, cosmic music, elektronische krautrock, zeg maar Tangerine Dream en Kraftwerk), synthpop van de eighties (hier denk ik aan de meer experimentele synthpop van een Art Of Noise) én tenslotte ook dark ambient en electro van de nineties (hier kan u als gediplomeerde zwartzak zelf wel een reeks al dan niet Duitse namen invullen). Door de frisse benadering en hedendaagse aanpak klinkt dit album ondanks de vele verwijzingen naar het verleden echter allesbehalve oubollig en gedateerd, voor wie dat nu verkeerdelijk zou denken. Een interview met de Gentenaar achter het project vind je hier.

8. Astral Son: Wonderful Beyond (Nederland)

Het vierde album van Astral Son, het psychedelische zijproject van Leonardo Soundweaver, een muzikant en schilder uit Groningen, Nederland. Het artwork van dit album met paddenstoelen die eigenlijk kwallen zijn, laat er geen twijfel over bestaan over hoe de muziek gaat klinken: trippy psychedelica en regelrechte spacerock. De multi-instumentalist Leonard maakte onder meer gebruik van een elektrische space gitaar, gierende, kosmische en pulserende synthesizers (waaronder een Moog), vintage orgelklanken en een aantal oosterse instrumenten. Leonardo werkte een jaar lang aan dit album vol dromerig psychedelische klankentapijten en kleurrijke surrealistische visioenen.

9. Love Machine: Times To Come (Duitsland)

Love Machine uit Düsseldorf hebben een zanger met een mooie diepe bluesy stem en ze combineren elementen van bluesrock en 'west coast' psychedelic rock met krautrock en een vleugje prog. De muziek is erg groovy en freaky met sterke composities met ook vaak meerstemmige zang en psychedelische background vocals. De muziek doet me regelmatig denken aan The Doors, maar evengoed aan bijvoorbeeld Steppenwolf. Kijk zeker ook eens naar het hilarische clipje hieronder.

10. La Procesión De Lo Infinito: La Era Oscura (Colombia)

Post-punk en gothic rock uit Medellín, Colombia met een indrukwekkende klagende zangstem, intens en doorleefd, en een zwartgallige sound met depressieve galmende gitaarbogen. La Procesión De Lo Infinito zijn een man/vrouw duo en ze hebben hun debuutalbum uit vol bloedmooie gothic songs waarbij ik moet denken aan bands als Corpus Delicti en Gothic Sex.


24 25 26 27 28 29 30 31 32 33


Laatste 6 CD-besprekingen

Ил (IL) / SOOM Split CD-BESPREKINGEVI VINE BLACK//LIGHT//WHITE//DARK CD-BESPREKINGDEAD ASTROPILOTS New Control CD-BESPREKINGVIDNA OBMANA The Surreal Sanctuary/The Contemporary Nocturne CD-BESPREKINGGURA Caligura CD-BESPREKINGЛюди На Холме (LYUDI NA KHOLME) Nocturnus CD-BESPREKING
 

Dagelijkse willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen

NOTHINGBUTNOISE  eXistence Oscillation Past CD-BESPREKINGFLEUV  Fleuv CD-BESPREKINGBLUTENGEL  Once In A Lifetime - Live In Berlin CD-BESPREKINGGOJA MOON ROCKAH  Libido Cowboys CD-BESPREKINGMIND DISRUPTION  Fuck yeah CD-BESPREKINGMADDER MORTEM  Eight Ways CD-BESPREKING
 
HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ил (Il) / Soom - Split

Deze release dateert al van 2013 maar werd meegestuurd met een aantal recentere releases van dit Russische label. Onze policy is echter dat we alle fysieke dragers bespreken, dus hier komt ie. Eerst een kleine uitleg over het label dat aanvankelijk (No Name) heette en dus in feite naamloos was. Dit werd echter slecht begrepen door allerlei ...

lees meer...
INTERVIEW : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…

Wie haar nog niet gespot had op Joy Division-tribute A Change of Speech… en haar eerste album …and so the morning comes gemist had, die kon Evi Vine in 2016 ontdekken op het Black Easter Festival in Antwerpen, waar ze haar tweede album Give Your Heart To The Hawks voor kwam stellen. Tijdens die editie speelden 2 artiesten het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Evi Vine - BLACK//LIGHT//WHITE//DARK

Het is Evi Vine’s 3de album in 8 jaar tijd en tussen voorganger Give Your Heart To The Hawks en deze Black/Light/White/Dark liggen er precies 5 rijpingsjaren. Maar bij een artieste als Evi Vine komt dit de kwaliteit alleen ten goede want je merkt dat die tijd echt goed benut werd. Dit roept even de cynische bedenking op dat het eerstvolgende ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dead Astropilots - New Control

Dead Astropilots zijn een elektronisch cold wave, post-punk en synthwave duo uit het Noord-Franse Lille (Rijsel) bestaande uit Simon Dak (gitaar, programming, vocals) en Rachel Biggs (vocals, programming). Beide bandleden hebben een verleden in literatuurstudie. Waar komt de opmerkelijke bandnaam vandaan? Wel, ze wilden even ‘dead’ ...

lees meer...
CD BESPREKING : Vidna Obmana - The Surreal Sanctuary/The Contemporary Nocturne

Tenzij u een uit de hand gelopen winterslaap heeft ondergaan zal het u wellicht niet ontgaan zijn dat Dark Entries dit jaar 25 kaarsjes mag uitblazen. Het ideale moment om nog eens achterom te kijken en, omdat het onze doelstelling is om underground muziek van eigen bodem te promoten, ons oog te laten vallen op artiesten wiens werk mede ...

lees meer...
CD BESPREKING : Gura - Caligura

Een experimentele band van Gent met een sound ergens tussen noiserock, doom/sludge en jazz. In 2012 verscheen al het album “PurGuratory” van Gura en vijf jaar later zijn ze terug met “Caligura” (6 tracks, 44 minuten). Gura is Leentje op bass en David op drums sinds 2004. Vanaf 2015 kreeg dit duo versterking van ...

lees meer...
FOTO'S : Doganov - @ FiNiX Hasselt

lees meer...
FOTO'S : Use Knife - @ FiNiX Hasselt

lees meer...
CONCERT BESPREKING : RAMMSTEIN - Malcolm Nix verdedigt de nieuwe clip 'Deutschland'

Rammstein heeft een nieuwe plaat uitgebracht en dat was ondertussen ook al een tijdje geleden. De bandleden voelden dan ook goed aan dat het tijd was de eigen relevantie nog eens te bewijzen. Een band die zich met indrukwekkende visuals en inhoudelijke confrontaties op de voorgrond dringt, mag immers niet overkomen als een bende has-beens ...

lees meer...
FOTO'S : Persephone - @ A Mourning hall concert Gelsenkirchen

lees meer...
INTERVIEW : Trouwfe(e)st #3: ASHTORETH - Doordat er verschillende elementen in mijn muziek zitten weet ik mensen uit verschillende underground stromingen aan te spreken.

Als er een naam is binnen de Belgische underground waaraan je de laatste tijd onmogelijk ontsnappen kan, is het wel die van Ashtoreth. Hoewel Peter Verwimp nog maar enkele jaren onder deze noemer naam begon te maken in het dark ambient genre, wist hij zich al heel snel op te werken tot een naam om rekening mee te houden. Op de productiviteit ...