casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

615 616 617 618 619 620 621 622 623 624

12/01/2016 13:22

In memoriam uitzending David Bowie op Radio Centraal 12 januari om 19 uur.

In memoriam uitzending David Bowie op Radio Centraal 12 januari om 19 uur. The Horny Hour is een wekelijks programma op de Antwerpse cultzender Radio Centraal dat elke dinsdagavond tussen 19 en 21 uur veel aandacht besteed aan new wave en postpunk, beurtelings gebracht door Sven Visterin (Ernst H Störhzendr) en Henk Vereecken (Moonchild). De uitzending van vanavond staat helemaal in het teken van David Bowie en van zijn invloed op new wave, gothic en post-punk. Op de playlist gaan zeker niet allemaal nummers staan van Bowie zélf (pakweg de helft). Hieronder lichten we al een tip van de sluier met de twee meest voor de hand liggende songs. Radio Centraal is te beluisteren op 106,7 fm voor Antwerpen of via livestream voor de rest van de wereld: http://www.radiocentraal.be/Realescape/ [hv]

11/01/2016 14:09

In memoriam David Bowie

In memoriam David Bowie Bowie is niet meer. Een legende is dood. En nog wel twee dagen na de uitgave van zijn nieuwe album ‘Blackstar’. We wisten al langer dat Bowie niet meer in goede gezondheid vertoefde, dat hij met hartproblemen kampte, dat hij niet meer wou touren… Doch met de nieuwe cd zond hij het signaal uit dat het allemaal wel meeviel. Niet dus. Kanker heeft gelijk van hem gehad. 18 maanden lang vocht de man tegen de verschrikkelijke ziekte. Dat hij desondanks in die periode een cd wist te maken, is een klein wonder.

De kameleon van de popmuziek, werd hij vaak genoemd (zelf zei Bowie dat een kameleon zijn uiterste best doet om niet op te vallen, terwijl hij net het omgekeerde deed). De man verranderde permanent, uiterlijk en muzikaal. Hij zong en speelde saxofoon in vele groepjes vooraleer hij aan zijn solocarrière begon. Daarvoor nam hij de artiestennaam David Bowie aan, omdat hij niet meer onder zijn eigen naam David Jones wou optreden, en er bovendien verwarring kon ontstaan met Davy Jones van The Monkees.

Met zijn eerste plaat had Bowie niet veel succes. Toch was het artistiek erg geslaagd, met sterk georkestreerde absurde nummers. Om door te breken koos Bowie ervoor om het nummer ‘Space Oddity’ nogmaals op te nemen bij de lancering van de Appolo 11 naar de maan. Producer Tony Visconti walgde van het goedkope en commerciële idee, en weigerde aan het nummer mee te werken. Het nummer werd desalniettemin een hit, en achteraf gaf Visconti toe dat het een foute keuze was.

Visconti was ook de man die achter de knoppen zat bij ‘The Man Who Sold The World’, een monumentale plaat waarvan Peter Murphy (Bauhaus) ooit zei dat het de eerste gothic plaat aller tijden was. En Visconti deed meer dan opnemen. Terwijl Bowie zat te vrijen met zijn nieuwe vriendin, schreven hij en gitaarlegende Mick Ronson alle arrangementen. Zij gaven de plaat dit enorm donker en paranoïde gevoel mee. Geërgerd door de onprofessionele houding van Bowie, weigerde Visconti nadien om nog langer met hem samen te werken (een ruzie die ze pas jaren later bij de opnames van 'Diamond Dogs' zouden uitpraten).

Visconti was verbaasd dat Bowie daarna met een kleurrijke en gevarieerde plaat als ‘Hunky Dory’ afkwam. De kwaliteit van de composities was verbluffend, en met nummers als ‘Life On mars’, ‘Changes’ en ‘Oh You Pretty Things’ wist Bowie een groter publiek te bereiken. Maar het is met ‘Ziggy Stardust and the Spiders from Mars’ dat Bowie echt doorbrak. Het extreme imago van Bowie, die goed aansloot bij de in vogue zijnde glamrock, en zijn opwindende en melodische nummers maken van hem een ware superster.

‘Aladdin Sane’ moet op het succes inspelen, maar is een wisselvallige plaat, die evenwel prachtnummers als ‘Drive-In Saturday’ en ‘Time’ bevat. Met ‘Diamond Dogs’ weet hij echter een sterke conceptplaat te maken, over een wereld die terug opgebouwd moest worden na een kernongeval. De plaat bevat ook een aantal nummers die hadden moeten verschijnen op een muzikale bewerking van ‘1984’, maar waarvoor Bowie geen toestemming kreeg van de weduwe van George Orwell.

Bowie wou zichzelf steeds opnieuw uitvinden, en met ‘Young Americans’ neemt hij het imago aan van een blanke soulzanger. De plaat is succesvol, maar door hetgeen erna komt wordt hij soms wat vergeten. Want ‘Station To Station’ is een kil meesterwerk, dat duidelijk beïnvloed is door de extreme coke-verslaving van de zanger (de man woog op een bepaald moment minder dan 40 kilo). The Thin White Duke, inderdaad. Doch, ook ‘Station To Station’ is maar een aanloopje, want na die plaat verhuist Bowie naar Berlijn...

Bowie neemt een ongewoon initiatief. Hij belt een paar vrienden en muzikanten op - onder hen Tony Visconti en Brian Eno - en vraagt hen of ze zich met hem een tijdje willen afzonderen in een kasteel in Frankrijk. De bedoeling: zo experimenteel mogelijke muziek maken. De afspraak is duidelijk: enkel als de resultaten goed genoeg zijn, wordt er iets mee gedaan. Zo niet, dan heeft iedereen zijn tijd verloren. Gelukkig waren de resultaten goed, buitengewoon goed zelfs. ‘Low’ is waarschijnlijk de meest vernieuwende plaat van Bowie geworden.

De plaat bestaat uit twee delen. Op het eerste deel hoor je nog relatief conventionele rockliedjes, doch vol vreemde klanken die hen buitengewoon doen klinken. Maar de tweede zijde staat vol met experimentele klanktapijten, die zowat het midden houden tussen ambient en neoklassiek. ‘Heroes’ bouwt op dit concept verder, en wordt een fenomenaal succes, onder meer door het titelnummer dat een wereldwijde hit wordt.

Twee jaar later sluit Bowie de Berlijns periode af met ‘Lodger’, dat weer richting conventionele rock gaat. De jaren 80 vangt hij aan met ‘Scary Monsters, Super Creeps’, een heerlijke popplaat met hits als ‘Ashes To Ashes’ en ‘Fashion’. Dan gaat Bowie helemaal richting pop met ‘Let’s Dance’, waarvan het titelnummer alweer de hitparades van de hele wereld bestijgt. Over de rest van de jaren 80 zijn fans doorgaans minder enthousiast, en Bowie gaf ze achteraf ook gelijk.

Maar Bowie toont in de jaren 90 dat hij zich nog steeds wil en kan vernieuwen. Op ‘1. Outside’ experimenteert hij met Drum-‘n-bass, op ‘Earthling’ met industrial. Met Tin Machine maakt hij stevige rock in een groep waar niet alles rond hem draait, en met ‘Hours’ grijpt hij terug naar de sfeer van ‘Hunky Dory’. Het nieuwe millenium zet Bowie in met het prachtige ‘Heathen’, dat snel opgevolgd wordt door ‘Reality’. Bowie doet een wereldwijde tournee, waarvan hij achteraf zegt dat het zijn laatste zal zijn.

Want ja, er komt minder goed nieuws. Bowie lijdt aan hartproblemen, en ziet optredens niet meer zo zitten. Het was dan ook verrassend dat hij in 2013 met een nieuwe plaat afkwam - ‘The Next Day’ - dat in wezen doorborduurde op zijn carrière. Met ‘Blackstar’ zou dat anders zijn. Dat ging echt een vernieuwende plaat worden. Intussen weten we dat de plaat als een testament bedoeld was. Luister nog eens naar de tekst van 'Lazarus', dan weet je het zeker.

18 maanden lang streed Bowie tegen kanker. Die strijd heeft hij verloren, maar hij zal nog lang blijven leven door zijn muziek en de muziek van allen die door hem beïnvloed zijn. Want invloedrijk kan je Bowie zeker noemen. The Cure, Joy Division, Smashing Pumpkins, Nine Inch Nails, Gary Numan, Bauhaus en vele anderen hebben zijn invloed erkend. Hij is wel eens de peter van de gothic genoemd, zowel omwille zijn flamboyante kledingstijl en make-up, als om zijn kille en deprimerende muziek. Hij heeft de muziekgeschiedenis sterk beïnvloed, en zal nog lang een inspirerende figuur blijven. (xk)

Gerelateerde CD besprekingen
David Bowie • ★ (Blackstar) (2016)

09/01/2016 18:46

Merciful Nuns neemt de draad terug op

Merciful Nuns neemt de draad terug op Het is alweer een paar weken geleden dat er nog een nieuwe cd of clip van Merciful Nuns op ons afgekomen is. Dat er tussendoor twee cd's zijn uitgekomen van Near Earth Orbit - het project van Nuns-meesterbrein Artaud Seth met Ashley Dayour van Whispers in The Shadow - is wellicht de verklaring voor deze lange pauze. Wellicht zal Seth uitgaven van Near Earth Orbit blijven combineren met platen van Merciful Nuns, waardoor deze laatsten iets minder hyperproductief zullen zijn. Maar wie op zijn honger zat, kan uitkijken naar 'Thelema VIII', dat op 3 maart zal uitkomen. En om die honger al wat te stillen krijgt u met onmiddelijke ingang de clip voor het nummer 'Allseeing Eye', dat op 'Thelema VIII' zal preiken. (xk)

Merciful Nuns

Foto: Xavier Marquis


615 616 617 618 619 620 621 622 623 624


Laatste 6 CD-besprekingen

WHISPERS IN THE SHADOW Gilding The Lily - A Retrospective 1996-2021 CD-BESPREKINGFISTULA Ignorant Weapon (vinyl 7') CD-BESPREKINGATE & NOWA ZIEMIA Substrate CD-BESPREKINGODD Offensive Defiant Disorder CD-BESPREKINGKOFFINSURFER Koffinsurfer (vinyl 7') CD-BESPREKINGREMOTE The Great Bong Of Buchenwald CD-BESPREKING
 

Dagelijkse willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen

YOUR LIFE ON HOLD  Lockdown ep CD-BESPREKINGMDS51  Black Disk CD-BESPREKINGARAGO  The flying Dutchman - a drametical CD-BESPREKINGTHE FOXHOLES  Un Mal Menor CD-BESPREKINGMARC ALMOND  The Velvet Trail CD-BESPREKINGLAISSEZ FAIRE  No Land For Escape CD-BESPREKING
 
HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Whispers In The Shadow - Gilding The Lily - A Retrospective 1996-2021

25 jaar Whispers In The Shadow wordt gevierd met een compilatie: ‘Gilding The Lily – A Retrospective 1996-2021’. Daarop prijken maar liefst 21 nummers uit de volledige loopbaan van de groep. Maar dat zijn niet steeds de originele versies. Whispers In The Shadow koos ervoor om heel wat nummers opnieuw op te nemen, waardoor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fistula - Ignorant Weapon (vinyl 7')

Een bandnaam als Fistula (‘pijpzweer’) en artwork als dit, dat kan toch bijna enkel grindcore zijn? Dit is trouwens een uitgave van het Russische Bad Roads label in samenwerking met het Britse grindcorelabel Let The Bastards Grind. Toch zou ik dit persoonlijk niet echt grindcore noemen (of toch geen echte) want daarvoor is de stem ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ate & Nowa Ziemia - Substrate

Een samenwerking tussen twee Polen afkomstig uit Trójmiasto, ‘Driestad’, een grote agglomeratie van meer dan een miljoen inwoners rond de steden Gdynia, Sopot en Gdańsk in het noorden van het land aan de Noordzee. Achter Nowa Ziemia zit Artur Krychowiak. Nowa Ziemia creëert experimentele gitaar composities ...

lees meer...
FOTO'S : The Breath of Life - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Enzo Kreft - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : ODD - Offensive Defiant Disorder

Robert Hofman leerde we kennen als de accordeonist van de Rotterdamse neofolkband Osewoudt. Qua hipheid zal hij voor velen met dit instrument waarschijnlijk geen hoge ogen gooien maar de fans van het genre weten dat de aerofoon hierin wel degelijk een meerwaarde te bieden heeft. Denk bijvoorbeeld maar aan het fantastische Forseti en ook Hofmans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Koffinsurfer - Koffinsurfer (vinyl 7')

Dit klinkt wel heel speciaal. Bij Koffinsurfer hoor je zowat de meest extreme en morbide gruntzang die je ooit hebt gehoord en dat in combinatie met akoestisch folky gitaarspel. En de derde component zijn droney ambient/noise elektronische geluiden. Aldus krijg je een soort akoestische doom metal, al kan je het ook als neofolk beschouwen met ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra Autumn Passage (13/11/2021, JH De Klinker, Aarschot) - Koud vlees en powernoise.

“Zie mij hier nu staan”, verzuchtte Xavier Kruth tijdens het laatste nummer van zijn band Winterstille (met ook Dark Entries collega Gerry Croon in de gelederen). Exact hetzelfde idee hadden we toen we dat moment ons als koopwaar door middel van een barcode moesten laten scannen om de ‘zwarte poort’ van Aarschot ...

lees meer...
INTERVIEW : WHISPERS IN THE SHADOW - Ik ben geen conservatieve songwriter en ik ben niet geďnteresseerd in de status-quo. Ik ben geďnteresseerd in vooruitgang.

Whispers In The Shadow bestaat 25 jaar, en dat mag gevierd worden. Er komt een nieuwe verzamelaar uit, 'Gilding The Lily', die gedeeltelijk bestaat uit nieuwe opnames van de beste nummers uit de afgelopen kwarteeuw. En dat de groep een serieuze evolutie heeft doorgemaakt in die periode, kunt u lezen in het gesprek dat we met frontman ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sinner’s Day 30 oktober - 1 november, The Max Venues Heusden-Zolder - De eerste Sinner’s Day driedaagse deed even de mijnsite herleven. Het zag er nog een keer ‘zwart’ van het volk. Een eigenzinnige weergave van een beleving.

In covid tijden een onderneming als deze Sinner’s Day uit de grond stampen is geen evidentie. Dat bleek nog maar een keer uit het wegvallen van diverse groepen die vooral om die pandemie reden verstek gaven. Immers covid maakt een Europese toer op poten zetten, waarbij alle landen hun eigen covid ongemakken en dito regeltjes kennen, ...