casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

368 369 370 371 372 373 374 375 376 377

11/01/2016 14:09

In memoriam David Bowie

In memoriam David Bowie Bowie is niet meer. Een legende is dood. En nog wel twee dagen na de uitgave van zijn nieuwe album ‘Blackstar’. We wisten al langer dat Bowie niet meer in goede gezondheid vertoefde, dat hij met hartproblemen kampte, dat hij niet meer wou touren… Doch met de nieuwe cd zond hij het signaal uit dat het allemaal wel meeviel. Niet dus. Kanker heeft gelijk van hem gehad. 18 maanden lang vocht de man tegen de verschrikkelijke ziekte. Dat hij desondanks in die periode een cd wist te maken, is een klein wonder.

De kameleon van de popmuziek, werd hij vaak genoemd (zelf zei Bowie dat een kameleon zijn uiterste best doet om niet op te vallen, terwijl hij net het omgekeerde deed). De man verranderde permanent, uiterlijk en muzikaal. Hij zong en speelde saxofoon in vele groepjes vooraleer hij aan zijn solocarrière begon. Daarvoor nam hij de artiestennaam David Bowie aan, omdat hij niet meer onder zijn eigen naam David Jones wou optreden, en er bovendien verwarring kon ontstaan met Davy Jones van The Monkees.

Met zijn eerste plaat had Bowie niet veel succes. Toch was het artistiek erg geslaagd, met sterk georkestreerde absurde nummers. Om door te breken koos Bowie ervoor om het nummer ‘Space Oddity’ nogmaals op te nemen bij de lancering van de Appolo 11 naar de maan. Producer Tony Visconti walgde van het goedkope en commerciële idee, en weigerde aan het nummer mee te werken. Het nummer werd desalniettemin een hit, en achteraf gaf Visconti toe dat het een foute keuze was.

Visconti was ook de man die achter de knoppen zat bij ‘The Man Who Sold The World’, een monumentale plaat waarvan Peter Murphy (Bauhaus) ooit zei dat het de eerste gothic plaat aller tijden was. En Visconti deed meer dan opnemen. Terwijl Bowie zat te vrijen met zijn nieuwe vriendin, schreven hij en gitaarlegende Mick Ronson alle arrangementen. Zij gaven de plaat dit enorm donker en paranoïde gevoel mee. Geërgerd door de onprofessionele houding van Bowie, weigerde Visconti nadien om nog langer met hem samen te werken (een ruzie die ze pas jaren later bij de opnames van 'Diamond Dogs' zouden uitpraten).

Visconti was verbaasd dat Bowie daarna met een kleurrijke en gevarieerde plaat als ‘Hunky Dory’ afkwam. De kwaliteit van de composities was verbluffend, en met nummers als ‘Life On mars’, ‘Changes’ en ‘Oh You Pretty Things’ wist Bowie een groter publiek te bereiken. Maar het is met ‘Ziggy Stardust and the Spiders from Mars’ dat Bowie echt doorbrak. Het extreme imago van Bowie, die goed aansloot bij de in vogue zijnde glamrock, en zijn opwindende en melodische nummers maken van hem een ware superster.

‘Aladdin Sane’ moet op het succes inspelen, maar is een wisselvallige plaat, die evenwel prachtnummers als ‘Drive-In Saturday’ en ‘Time’ bevat. Met ‘Diamond Dogs’ weet hij echter een sterke conceptplaat te maken, over een wereld die terug opgebouwd moest worden na een kernongeval. De plaat bevat ook een aantal nummers die hadden moeten verschijnen op een muzikale bewerking van ‘1984’, maar waarvoor Bowie geen toestemming kreeg van de weduwe van George Orwell.

Bowie wou zichzelf steeds opnieuw uitvinden, en met ‘Young Americans’ neemt hij het imago aan van een blanke soulzanger. De plaat is succesvol, maar door hetgeen erna komt wordt hij soms wat vergeten. Want ‘Station To Station’ is een kil meesterwerk, dat duidelijk beïnvloed is door de extreme coke-verslaving van de zanger (de man woog op een bepaald moment minder dan 40 kilo). The Thin White Duke, inderdaad. Doch, ook ‘Station To Station’ is maar een aanloopje, want na die plaat verhuist Bowie naar Berlijn...

Bowie neemt een ongewoon initiatief. Hij belt een paar vrienden en muzikanten op - onder hen Tony Visconti en Brian Eno - en vraagt hen of ze zich met hem een tijdje willen afzonderen in een kasteel in Frankrijk. De bedoeling: zo experimenteel mogelijke muziek maken. De afspraak is duidelijk: enkel als de resultaten goed genoeg zijn, wordt er iets mee gedaan. Zo niet, dan heeft iedereen zijn tijd verloren. Gelukkig waren de resultaten goed, buitengewoon goed zelfs. ‘Low’ is waarschijnlijk de meest vernieuwende plaat van Bowie geworden.

De plaat bestaat uit twee delen. Op het eerste deel hoor je nog relatief conventionele rockliedjes, doch vol vreemde klanken die hen buitengewoon doen klinken. Maar de tweede zijde staat vol met experimentele klanktapijten, die zowat het midden houden tussen ambient en neoklassiek. ‘Heroes’ bouwt op dit concept verder, en wordt een fenomenaal succes, onder meer door het titelnummer dat een wereldwijde hit wordt.

Twee jaar later sluit Bowie de Berlijns periode af met ‘Lodger’, dat weer richting conventionele rock gaat. De jaren 80 vangt hij aan met ‘Scary Monsters, Super Creeps’, een heerlijke popplaat met hits als ‘Ashes To Ashes’ en ‘Fashion’. Dan gaat Bowie helemaal richting pop met ‘Let’s Dance’, waarvan het titelnummer alweer de hitparades van de hele wereld bestijgt. Over de rest van de jaren 80 zijn fans doorgaans minder enthousiast, en Bowie gaf ze achteraf ook gelijk.

Maar Bowie toont in de jaren 90 dat hij zich nog steeds wil en kan vernieuwen. Op ‘1. Outside’ experimenteert hij met Drum-‘n-bass, op ‘Earthling’ met industrial. Met Tin Machine maakt hij stevige rock in een groep waar niet alles rond hem draait, en met ‘Hours’ grijpt hij terug naar de sfeer van ‘Hunky Dory’. Het nieuwe millenium zet Bowie in met het prachtige ‘Heathen’, dat snel opgevolgd wordt door ‘Reality’. Bowie doet een wereldwijde tournee, waarvan hij achteraf zegt dat het zijn laatste zal zijn.

Want ja, er komt minder goed nieuws. Bowie lijdt aan hartproblemen, en ziet optredens niet meer zo zitten. Het was dan ook verrassend dat hij in 2013 met een nieuwe plaat afkwam - ‘The Next Day’ - dat in wezen doorborduurde op zijn carrière. Met ‘Blackstar’ zou dat anders zijn. Dat ging echt een vernieuwende plaat worden. Intussen weten we dat de plaat als een testament bedoeld was. Luister nog eens naar de tekst van 'Lazarus', dan weet je het zeker.

18 maanden lang streed Bowie tegen kanker. Die strijd heeft hij verloren, maar hij zal nog lang blijven leven door zijn muziek en de muziek van allen die door hem beïnvloed zijn. Want invloedrijk kan je Bowie zeker noemen. The Cure, Joy Division, Smashing Pumpkins, Nine Inch Nails, Gary Numan, Bauhaus en vele anderen hebben zijn invloed erkend. Hij is wel eens de peter van de gothic genoemd, zowel omwille zijn flamboyante kledingstijl en make-up, als om zijn kille en deprimerende muziek. Hij heeft de muziekgeschiedenis sterk beïnvloed, en zal nog lang een inspirerende figuur blijven. (xk)

Gerelateerde CD besprekingen
David Bowie • ★ (Blackstar) (2016)

09/01/2016 18:46

Merciful Nuns neemt de draad terug op

Merciful Nuns neemt de draad terug op Het is alweer een paar weken geleden dat er nog een nieuwe cd of clip van Merciful Nuns op ons afgekomen is. Dat er tussendoor twee cd's zijn uitgekomen van Near Earth Orbit - het project van Nuns-meesterbrein Artaud Seth met Ashley Dayour van Whispers in The Shadow - is wellicht de verklaring voor deze lange pauze. Wellicht zal Seth uitgaven van Near Earth Orbit blijven combineren met platen van Merciful Nuns, waardoor deze laatsten iets minder hyperproductief zullen zijn. Maar wie op zijn honger zat, kan uitkijken naar 'Thelema VIII', dat op 3 maart zal uitkomen. En om die honger al wat te stillen krijgt u met onmiddelijke ingang de clip voor het nummer 'Allseeing Eye', dat op 'Thelema VIII' zal preiken. (xk)

Merciful Nuns

Foto: Xavier Marquis

08/01/2016 11:32

Skeptical Minds stellen nieuwe cd voor op Gothic Metal festival in Roeselare

Skeptical Minds stellen nieuwe cd voor op Gothic Metal festival in Roeselare Liefhebbers van gothic metal worden weldra in de watten gelegd, bij wijze van spreken dan. Op zaterdag 16 januari zal in de Verlichte Geest in Roeselare een hele avond besteedt worden aan hun favoriete muziek. Hoofdact is Skeptical Minds, en zij hebben zonet een prachtalbum uitgebracht volgens een heel origineel concept: een cd en een strip in één pakket. Het verhaal van de cd en de strip lopen gelijk, en het is de bedoeling dat u het ene leest terwijl u naar het andere luistert. U hebt ook recht op twee Franse groepen, Irradiance en Unseelie, die beiden de eerder romantische metal brengen met de obligate operastemmen. de avond wordt geopend door een groep die wij zeer erg weten te appreciëren: Psychogeneration, overigens de enige groep met een mannelijke zanger, maar dat wordt door hun krachtige en intelligente muziek zonder problemen goedgemaakt. (xk)

Facebook-event


368 369 370 371 372 373 374 375 376 377


Laatste 6 CD-besprekingen

KIM MYHR Pressing Clouds Passing Crowds CD-BESPREKINGMOTH This Is Just A Moth 7 Inches Compilation On 12 Inches Format CD-BESPREKINGI TPAME I TVRAME Ikin Vijnë CD-BESPREKINGBELLADONNA GRAVE Behind Despair/Spiritual Death CD-BESPREKINGBUILDING INSTRUMENT Mangelen Min CD-BESPREKINGACHIM ZEPEZAUER (KUZUNFT) Slotmachine CD-BESPREKING
 

Dagelijkse willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen

BLACK TAPE FOR A BLUE GIRL  To Touch The Milky Way CD-BESPREKINGGUIK  Blackout (EP) CD-BESPREKINGAUBE GRISE  L'Encre et la terre CD-BESPREKINGTHE ACCIDENTAL SON OF LYNN & ANTON  Oh, no! It's the accidental SON of Lynn & Anton CD-BESPREKINGFAUN  Eden CD-BESPREKINGTHE NIGHTCHILD  Another World CD-BESPREKING
 
HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Kim Myhr - Pressing Clouds Passing Crowds

De Noorse gitarist en componist Kim Myhr kreeg in 2016 als opdracht voor het FIMAV-festival (Festival International de Musique Actuelle de Victoriaville) in Quebec, Canada een passende muziekcompositie te maken. Het resultaat kreeg als titel ‘Pressing Clouds Passing Crowds’. Zelf speelt Myhr hier op 12-snarige akoestische ...

lees meer...
CD BESPREKING : Moth - This Is Just A Moth 7 Inches Compilation On 12 Inches Format

Moth was een cult naam. Was, want de groep hield er in 2017 mee op, al resoneert hun naam nog tot in Spanje. Ietwat verwonderlijk want het viertal kwam uit Denemarken (Kopenhagen) en sloeg en passant al die jaren België even over. Gelukkig is er nog een vagnet, en dat heet Dark Entries die alsong deze 5 nummers tellende compilatie ...

lees meer...
CD BESPREKING : I Tpame I Tvrame - Ikin Vijnë

Grappig. Rotsvast overtuigd van met een exoot uit te pakken, scrolde ik even door de wel zeer uitgebreide Dark Entries review lijst en zie, wie kwam ik daar reeds tegen? Juist. I Tpame I Tvrame, een recensie uit 2017 van de hand van collega Xavier, hun release heette toen “Future Attitude” en Black Verb was de naam van het label. Nu ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : R.I.P. Willy Willy (59) (Stagebeast, Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios, Willy Willy & The Voodoo Band) - 'Een gitarist zo groot dat je hem twee maal moest noemen'

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...

lees meer...
CD BESPREKING : Belladonna Grave - Behind Despair/Spiritual Death

Gelimiteerd op slechts 200 exemplaren en een éénmalige uitgave! Deze Belladonna Grave uit Los Angeles bracht vorig jaar twee albums uit op cassette, “Behind Despair” en “Spiritual Death”, die begin dit jaar door het Spaanse Oracula Records als een dubbel ep op Europa werden losgelaten. In een samengevatte ...

lees meer...
CD BESPREKING : Building Instrument - Mangelen Min

Trio opgericht in 2008 in het Noorse Bergen. Oorspronkelijk was het de bedoeling om zich te verdiepen in elektronische muziek, maar gaandeweg druppelden invloeden uit volksmuziek en wereldmuziek plus het gebruik van akoestische instrumenten en live sampling binnen in hun groepsgeluid. Het drietal creëerde zo een eigen niche die ze ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
INTERVIEW : HACKEDEPICCIOTTO - Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan.

Toen de eerste namen voor het Black Easter festival bekend gemaakt werden, kwamen er ten huize (db) een vreugdesprongetje of vier aan te pas. Zeker ook omdat een van de door ons getipte namen netjes op de affiche stond te blinken. Naar onze bescheiden mening was Hackedepicciotto dan ook de geschikte act voor dit festival, en gelukkig had men ...

lees meer...
INTERVIEW : METALWINGS - Groeten uit Bulgarije!

Een tijdje geleden kon u op Dark Entries een lovende cd-bespreking lezen van het album 'For All Beyond‘ van het Bulgaarse Metalwings. Bulgarije en symphonic metal, dat zijn niet direct twee dingen die je normaal in één zin zou ophoesten. Wat is dat toch met Metalwings? Dark Entries schotelde Metalwings enkele prangende ...

lees meer...
FOTO'S : Lords of Acid - @ Yap Leopoldsburg, 09/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XIII - New Years Edition - 26/01/2019 Nieuwe Nor Heerlen

Het noodlot durven te tarten, de angst weten te trotseren. Een zwarte kater krabt niet. Laat het voor eens en altijd duidelijk zijn : nummer 13 is geen ongeluksgetal. Laat dat dan ook nog eens gecumuleerd zijn met een nieuwjaarsfeestje waar we wél graag naar toe gaan en dan weet je dat het geheel wel iets veelbelovend kon gaan worden. ...