casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

GOTHIC IN VLAANDEREN: SUBCULTUUR TUSSEN DROOM EN DAAD? DEEL 2
Een interpretatie door Kurt Ingels
01/04/2008
 Bookmark and Share

LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL VIA DEZE LINK

Gothic, … onsterfelijk of onwerkelijk?

Naar mijn eigen bescheiden, en niet wetenschappelijke maar van binnenuit doorleefde mening, zijn op de in het vorige deel gestelde vragen een aantal specifieke antwoorden, of beter bedenkingen, te formuleren die ik verder in deze tekst wil illustreren. Maar eerst wil ik nog even stil staan bij de term gothic en de betekenis ervan in deze 21ste eeuw (ver in mijn verhaal gaan we een stuk verder terug in de tijd!)

Gothic anno 2008, een bont allegaartje van sub-scenes of hoe gothic weer new wave wordt…

Hoe beter een introductie beginnen met de veelzeggende definitie die een overbekende woordenboek Nederlands als De Van Dale er aan geeft.

“go•thic1 (het ~) subcultuur waarin zaken als de dood, de duivel en het kwaad worden geromantiseerd
go•thic2 (bn.) van gothic”


Wat de Van Dale verwoord kon wel eens de beleving zijn van de goegemeente, de man en vrouw in des straat wanneer de term ‘gothic’ valt. Maar… is dit wel wat gothic was en is? Of gewoon wat de reguliere en populaire media er anno 2008 van maken door er zeer beperkt en selectief naar te kijken en een paar kenmerken drastisch uit te vergroten waardoor de werkelijkheid onrecht wordt aangedaan? Verder in dit verhaal hoop ik hier enigszins een antwoord op te kunnen formuleren.

Algemeen wordt aangenomen dat de term gothic, zoals we die nu vooral gebruiken, voor het eerst aan het eind van de jaren ’70 gebruikt werd door de Britse muziekpers en pas goed in beeld verscheen met de uitgave van de singel “Bela Lugosi’s Dead” van Bauhaus(in 2008 nog present met een nieuw album 'Go Away White') Frontman Peter Murphy zag in Bauhaus de ideale uitlaatklep om zijn vampierfantasieën en adoratie voor de androgyne (het androgyne type zal later archetypisch worden binnen het gothic genre) Bowie de vrije loop te laten en creëerde een podiumprésence tussen mystiek en bombast, tussen rebellie en verfijnd dandyisme. Van in den beginne had gothic iets artistieks, fijn –en kunstzinnig over zich, na het nihilisme an agressie van de punk werd zachte, meer kunstzinnige rebellie gepropageerd met nadruk op individuele expressie (introspectie van eigen gevoelens) en creativiteit. De eigen gevoelens worden echter zelden scherp gesteld maar verstopt achter mistgordijnen van, niet zelden, filosofisch en poëtisch geïnspireerde teksten die ruimte creëren voor mysterie en dieprode tot gitzwarte romantiek (iets wat zich zal vertalen in look en imago).

De term gothic wordt gretig opgepikt om een resem aan groepen te duiden die min of meer aan bovenstaande omschrijving beantwoorden en die aan het begin van de jaren ’80 de alternatieve rock scene een (letterlijk) opvallend gezicht geven, vandaar ook soms de term gothic rock. Enkele voorname protagonisten van het eerste uur zijn het eerder vermelde Bauhaus, a href='http://www.the-cult.com'>The Southern Death Cult (later The Cult), Play Dead, Siouxsie And The Banshees en ook groepen als Joy Division of The Cure krijgen in eerste instantie het label gothic met zich mee. De meer introspectieve en existentiële benadering van de laatste twee zal later de term cold wave in het leven (sic) roepen, maar hier gaan we in het bestek van dit artikel niet verder op in. De term gothic / goth is geboren en verdringt termen als death rock (een vooral Amerikaanse meer rebelse variant) en batcave (Naar een Londense club waar gretig met imago en postpunk muziekjes werd geëxperimenteerd) van het voorplan.

De term zal na de opflakkering in de eerste helft van de jaren ’80 aan het eind van dit decennium ietwat in onbruik geraken (het nieuwe was er voor de reguliere media – die aanvankelijke deze nieuwe trend omarmden - na een paar jaar af en The Sisters Of Mercy - tegen wil en dank dé gothic rock groep par excellence - waren lang over hun hoogtepunt heen), al blijft er al die tijd wel een internationale een harde kern van liefhebbers die zich, ook in Vlaanderen, vooral in studentensteden ophouden of elkaar daar vinden. Liefhebbers, die vooral op een roemrijk verleden teerden en nostalgisch wegdroomden bij een oude The Mission of Fields Of The Nephilim. Doch het internationale karakter zorgt ervoor dat aan het begin van de jaren ’90, mede door de vergrote en vooral meer toegankelijk geworden communicatiemogelijkheden, de liefhebbers van het genre elkaar opnieuw vinden en er vol enthousiasme tegenaan gaan. Zonder steun van reguliere media worden netwerken opgezet, schieten fanzines (sommige zullen zich tot heuse magazines ontpoppen) en vooral webzines uit de grond en ook tientallen nieuwe groepen en evenveel kleine door liefhebbers gerunde labels worden voor de fans, dankzij de nieuwe media als internet, weer bereikbaar. Een evolutie die zich aan de vooravond van de 21ste eeuw alleen maar scherper zal stellen. Het internet is honderden communities, fora en blogs rijk en het aantal aan gothic gerelateerde websites is ondertussen ontelbaar geworden.

De term gothic is anno 2008 evenwel meer geworden dan waar het oorspronkelijk, tijdens de eerste helft van de jaren ’80, voor stond. Ook gothic bleef immers niet vrij van invloeden en zo ontstaat er reeds in de jaren ’90 een veelheid aan subgenres (die soms nog nauwelijks iets met de authentieke betekenis of de oorspronkelijke muzikale referentie te maken hebben) die als gothic worden beschouwd en gepromoot. Vooral de goth metal offspring is begin 2000 verantwoordelijk voor een globale hernieuwde belangstelling in het genre. Pers en media springen weer vlijtig om met het begrip gothic dat veel vaker naar look en imago van de artiest refereert dan naar de muzikale bagage of denkbeelden en ideeën achter het begrip ‘gothic’, denk maar aan een act als Marilyn Manson. Ik zou durven stellen dat het begrip gothic zoals we het vandaag kennen een paraplubegrip is geworden en in die zin de oude new wave term in zijn hoedanigheid vervangt. Op gothic feestjes en festivals zijn zowel puur elektronische tot poppy acts van de partij, naast groepen die er een meer traditionele benadering van het genre op na houden, ook al wordt er nu vaak elektronica ingezet om een gotische sfeer te creëren. Gothic is met andere woorden een eclectische term geworden, een verzameling van verschillende alternatieve muziekgenres die enerzijds via een min of meer uniforme ‘look’ (zwart blijft centraal staan) en anderzijds via een gedeelde interesse in de interactieve schaduwzijde van dit leven en maatschappij elkaar blijven vinden en in evenwicht houden. Een ander punt hierbij is zeker dat elke sub-scene afzonderlijk commercieel te klein zou worden (zeker in België) om onafhankelijk te bestaan en deze eerder marginale en specifieke sub-scenes elkaar ook nodig hebben om te leven en te overleven. Deze interdependentie versterkt op zijn beurt ook weer de kruisbestuiving op verschillende domeinen (muziek, kleding,…) tussen de sub-scenes en houdt, voor zover dit nog niet het geval is, een uitholling van het begrip ‘gothic’ in. Een uitholling die vaak verantwoordelijk is voor misverstanden of onjuiste en de typisch op sensatie beluste berichtgeving en interpretaties binnen de reguliere media die zich in eerste instantie meer op de extravagante uitspattingen van enkelingen concentreert dan op de scene of subcultuur en de diverse stammen (sub-scenes) die deze subcultuur als dusdanig anno 2008 vorm geven.

Lees verder in ons tweede deel...

Dit artikel werd geschreven naar aanleiding van de reeks 'Talkie Walkie' van Ladda vzw en opgenomen in het boek 'Jongerensubcultuur 4 Beleivers / Non Believers', uitgegeven bij Acco

Links:

Talkie Walkie Gothic.
Ladda vzw

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...