casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

LACRIMOSA
Er waren tijden dat ik nauwelijks kon geloven dat ik het album ooit zou kunnen afmaken.
19/03/2022, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

19/03/2022 : LACRIMOSA - Er waren tijden dat ik nauwelijks kon geloven dat ik het album ooit zou kunnen afmaken.
19/03/2022 : LACRIMOSA - Er waren tijden dat ik nauwelijks kon geloven dat ik het album ooit zou kunnen afmaken.
19/03/2022 : LACRIMOSA - Er waren tijden dat ik nauwelijks kon geloven dat ik het album ooit zou kunnen afmaken.
19/03/2022 : LACRIMOSA - Er waren tijden dat ik nauwelijks kon geloven dat ik het album ooit zou kunnen afmaken.
19/03/2022 : LACRIMOSA - Er waren tijden dat ik nauwelijks kon geloven dat ik het album ooit zou kunnen afmaken.
Lacrimosa heeft met 'Leidenschaft' weer een prachtige plaat afgeleverd, in hun intussen welgekende mix van gothic met symfonisch georkestreerde metal. We hadden de kans om de plaat met meesterbrein Tilo Wolff te bspreken, en daarin blijkt de man best filosofisch alsook erg christelijk gelovig te zijn. Dat de plaat volledig rond de coronapandemie draait - zoals wij aanvankelijk dachten - ontkent hij, al snijdt hij het onderwerp wel aan. Maar laten we hem vooral zelf aan het woord laten.

Beste Tilo. Gefeliciteerd met een nieuw meesterwerk. ‘Leidenschaft’ is wederom een ​​geweldig album van Lacrimosa. Bij het lezen van de teksten viel het me meteen op dat de titel gelinkt is aan de coronapandemie. Is de ondertitel ‘Eine Geschichte der entflammbaren Seele’ (een verhaal van een ontvlambare ziel) ook verbonden met de pandemie? En maakt dat van 'Leidenschaft' een conceptalbum?

TILO WOLFF: Allereerst bedankt voor je vriendelijke woorden over het nieuwe album! Ik ben blij als mensen het goed vinden, want ik hou heel veel van deze plaat. En ja, op de een of andere manier is dit net zo goed een conceptalbum als alle andere Lacrimosa-albums, want elk album heeft zijn innerlijke kern waarrond alle nummers cirkelen. De naam van elk album bepaalt het thema en elk nummer neemt dit thema op zijn eigen manier over, verkent en reflecteert erop. Ook hier is dat weer het geval, al hebben we het album niet opgedeeld in meerdere acts. Maar dit album gaat helemaal over ‘Leidenschaft’, dat niet één op één vertaald kan worden met het Nederlandse woord ‘passie’, omdat in het Duitse woord de betekenis van lijden deel uitmaakt van de interpretatie van het woord. En dit brengt ons bij de ondertitel, want Leidenschaft voelen is als branden van binnenuit! Deze ondertitel is dus niet zozeer verbonden met de pandemie maar meer met de diepere betekenis van de albumtitel ‘Leidenschaft’.

Het is tegenwoordig onmogelijk om aan het onderwerp corona te ontsnappen. In ‘Kulturasche’ klaag je over de omgang met cultuur. Net op het moment dat we het het hardst nodig hadden, tijden van eenzaamheid en angst, werd de cultuursector gesloten. Heb je persoonlijk last gehad van de culturele lockdown?

Ja, je beschrijft het goed. Het is een schande! En in die zin lijd ik onder deze situatie. Ik heb mentaal niet geleden in de lockdown, maar ik zag hoe mensen hun baan verloren en theaters, clubs en restaurants moesten sluiten, en ik merk hoeveel de mensen cultuur en kunst nodig zouden hebben in deze bittere tijden! Dus ja, dit lied gaat helemaal over de manier waarop regeringen blind zijn voor het hele plaatje in de strijd tegen het virus. Het is goed en belangrijk om tegen het virus te vechten. Maar deze strijd mag zich niet tegen de mensen keren, en dat gebeurde wel.

Ook het lied ‘Augenschein’ gaat over de pandemie, in het bijzonder over de verhitte debatten over de restricties, de vaccins, et cetera. Ook zing je ‘Niet alles wat nieuw is is goed voor ons / Niet alles is vooruitgang’. Wat bedoel je hiermee?

Dit nummer gaat maar gedeeltelijk over de pandemie. De zin die je hebt uitgekozen, gaat over het geloof van elke opkomende generatie, dat ze alles beter zouden weten. Als we terugkijken in de geschiedenis, kunnen we duidelijk zien dat dit niet het geval is. Veel mensen zien alleen hun eigen gemoedstoestand en hun eigen persoonlijke behoeften en zijn blind voor het grote geheel. Neem bijvoorbeeld de klimaatcrises. Mensen die op het platteland wonen en zorgen voor duurzame teelt en het milieu, worden aangevallen als milieuvervuilers wanneer ze met hun SUV's naar de stad rijden, die ze op het platteland nodig hebben vanwege het gebrek aan openbaar vervoer en goede wegen daarbuiten . Maar welk onderwerp we ook kiezen, te veel mensen denken dat ze het het beste weten zonder te beseffen dat ze niet het hele plaatje zien.

Het nummer ‘Die Liebenden’ lijkt verlossing te brengen, en grijpt terug op een klassiek thema van Lacrimosa: liefde. De pandemie heeft onze vrijheden ingeperkt, maar vrijheid is altijd te vinden in ware liefde. Is dit de boodschap van het lied? Kun je dat nader toelichten?

Dit album gaat veel minder over de pandemie dan je zou denken. Ik schreef dit nummer voordat Covid begon. Maar ja, ik denk dat vrijheid te vinden is in liefde. Dit brengt ons terug bij het vorige onderwerp, omdat ik het gevoel heb dat de mensen afleren om voor elkaar te zorgen. Iedereen is met zichzelf bezig om de eigen vrijheid optimaal uit te breiden, daarbij vergetend dat persoonlijke vrijheid slechts reikt tot aan de gemoedstoestand van de ander. Jezus zei het perfect: ‘Behandel anderen altijd zoals je zou willen dat ze jou behandelen’ (Matteüs 7:12). Dit zegt genoeg, maar goed, elke generatie denkt het beter te weten...

In de video voor ‘Raubtier’ heb je twee nieuwe personages geïntroduceerd: Jean-Gustave de Geulasse en Lacristobal, allebei door jezelf gespeeld. Kun je ons meer vertellen over deze personages en waarom ze de wereld van Lacrimosa zijn binnengekomen?

Haha, ja, mijn nieuwe vrienden en vijanden. Nou, Jean-Gustave is natuurlijk mijn aartsvijand, degene die geen reden zou moeten hebben om gerespecteerd te worden in onze samenleving. Hij staat voor al die egoïstische, egocentrische mensen die het leven van anderen ellendig maken. Nou en Lacristobal is mijn alter ego, vol passie en verlangen, levend als een geest in mij.

Je kiest er ook voor om bijna alle instrumenten zelf te bespelen op ‘Leidenschaft’. Alleen je partner Anne Nurmi en drummer Michael Mohr zijn op de meeste nummers aanwezig, met enkele tussenkomsten van JP Genkel en natuurlijk het Lacrimosa Session Orchestra. Waarom kies je ervoor om bijna alles zelf te spelen in plaats van meer gastmuzikanten te vragen om op je album te spelen?

Dat kwam enerzijds door de pandemie. Het was meestal bijna onmogelijk om opnamesessies te plannen omdat reizen niet zo eenvoudig was. Aan de andere kant was het de meest natuurlijke en directe manier om alle emoties en alle kleine details vast te leggen die ik in gedachten had. Het is de pure Lacrimosa-manier!

Je hebt ervoor gekozen om ‘Leidenschaft’ uit te brengen op de dag van Kerstmis. We weten dat je een toegewijd christen bent. Is dit de reden dat je voor kerst hebt gekozen, of speelden ook andere zaken een rol bij je keuze?

Eigenlijk was de reden voor deze beslissing dat dit album iets heel speciaals voor mij is. Het opnemen van dit album was een ongelooflijke reis. Het was zenuwslopend, vermoeiend, bedwelmend, opbeurend en soms verwoestend en er waren tijden dat ik nauwelijks kon geloven dat ik het album ooit zou kunnen afmaken. Toen het klaar was, was ik zo dankbaar en blij dat het voelde als het mooiste cadeau. Nou, en dit was het idee om het met Kerstmis uit te brengen, een cadeau voor alle Lacrimosa-liefhebbers!

Over christendom gesproken. Je hebt al eerder gezegd dat je ook actief bent in je eigen christelijke gemeenschap. Ik heb me altijd afgevraagd hoe de andere mensen in de gemeenschap reageerden op de extravagante gothic artiest die je bent...

Nou, ze kennen me en ze nemen me zoals ik ben. Dit is de christelijke weg, zoals men in de Schriften kan lezen: ‘Want niet zoals de mens oordeelt, want de mens oordeelt naar de ogen, maar de HEER oordeelt naar het hart.’ (1Sam 9:2) Ware gelovigen leven in de wetenschap dat ieder mens een schepping van God is en dat God van iedereen houdt. Dus, wie zijn wij om over anderen te oordelen?

Als ik me goed herinner, beloofde je bij het uitbrengen van de compilatie ‘Zeitreise’ in 2019 een nieuw Lacrimosa-album in 2020, uiteraard in het licht van het 30-jarig jubileum van Lacrimosa. Je hebt zelfs een nummer op ‘Zeitreise’ opgenomen dat op het nieuwe album had moeten staan. Kun je ons vertellen waarom het album vertraging heeft opgelopen en waarom 'Im Schatten der Sonne' niet op 'Leidenschaft' terug te vinden is? Heb je nog meer nummers geschreven die niet op ‘Leidenschaft’ staan?

De vertraging was te wijten aan de pandemie. Ik wilde zo graag het nieuwe studioalbum hebben om het 30-jarig jubileum te vieren, maar Covid kwam ertussen. En ja, ik heb nog wat liedjes geschreven. ‘Im Schatten der Sonne’ bleek de perfecte link tussen ‘Testimonium’ en ‘Leidenschaft’ – gisteravond hoorde ik het nummer weer en raakte er weer van overtuigd dat ik de juiste beslissing genomen heb. Ook al hou ik van dit nummer – het was een plezier om er weer naar te luisteren – het past het niet zo goed in het concept van “Leidenschaft”, toch niet zo goed als alle andere nummers die wel hun weg naar dit album hebben gevonden.

In 2020 brachten jullie de ‘30th anniversary box’ uit, een box met drie cd’s en tal van andere zaken zoals een kalender, een vlag, een memoryspel… Deze box werd exclusief verkocht via de webshop van Hall Of Sermon, jouw label. Ik ben dol op de cd's in de doos, vooral de ‘Live 2015’-cd. Wat was het idee achter de doos en waarom wou je er een exclusiviteit van maken voor enkel je grootste fans?

Nadat ik me realiseerde dat ‘Leidenschaft’ niet klaar zal zijn voor het jubileum, wilde ik dealsniettemin mijn belofte waarmaken, door op zijn minst iets uit te brengen dat – in zekere zin – nieuw was. Ik wou het publiek iets bijzonders te geven, om de mensen blij te maken in dit bijzondere jaar! Dit was het idee achter deze doos en daarom kwam het alleen via onze winkel, omdat het bedoeld was voor ons meest kostbare publiek, degenen die met Lacrimosa leven.

Ik wil eindigen met een vraag over een eerder album. ‘Echos’ is een schijf die geliefd is bij veel van je fans, internationaal. De plaat was misschien weer een hele moeilijke bevalling voor jou. Dit is het enige album van na 1993 dat niet werd opgevolgd door een tour en er kunnen slechts een beperkt aantal nummers live gespeeld worden vanwege het belang van het symfonisch orkest op ‘Echos’. Waar doelde je op met dit album en welke andere belangrijke dingen moeten we weten over deze klassieker?

Eén ding dat je moet weten, is dat de mensen het album helemaal niet goed vonden toen het uitkwam. Een groot metal-magazine vertelde me zelfs dat ze niet meer over Lacrimosa zouden schrijven, omdat Lacrimosa met dit album de metal de rug toegekeerd heeft. Ja, dit album werd ook niet aardig behandeld door het Lacrimosa-publiek en ook niet door degenen die Lacrimosa nooit goed vonden. Ik was toen een beetje in de war, omdat ik zelf erg blij was met dit album. Ik vond het een meesterwerk. Maar met die gedachte stond ik toen vrij alleen. Nou, ik was verrast toen ik me realiseerde dat vele jaren later mensen opdaagden die me vertelden dat dit hun favoriete album was geworden. Ik dacht: ‘waar kom je nu vandaan en waar ben je al die jaren geweest’. Ja, soms zijn dingen echt wel raar.

Lacrimosa: website / facebook

Foto's: Xavier Marquis

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...