Sinds 2019 zijn we officieel een Nederlandstalig DIY kleinpunk kwartet
01/10/2021, Malcolm Nix![]() |
|||||
Zo, eindelijk een interview met Gert, die ondertussen wel al ongeveer zeventien jaar een geheel eigen geluid weet te creëren. Gedurende die zeventien jaar is er wel een en ander veranderd. Na enkele jaren solo te hebben gespeeld, gaat het nu zowaar om een vierkoppig ensemble. Wie speelt nu eigenlijk in de band en waar komen die mensen vandaan? Yep, sinds 2019 zijn we officieel een Nederlandstalig DIY kleinpunk kwartet. Erik speelt op de bas, Yorick op de cajon, en Ezra op accordeons en banjo en daar ben ik ontzettend blij mee. Hoe het gekomen is? Ik leg het graag uit. In 2016 belde ik Erik, en vroeg hem of hij een paar nummers wilde opnemen. Erik woonde toen in de Loft in Herent - een soort muzikale gemeenschap - en repeteerde er met zijn psychedelische stonergroep Wheel Of Smoke. Hij deed er ook opnames van verschillende artiesten. Ik wist niet of hij dat wel zou zien zitten en er tijd voor had want hij speelde toen, en nu ook nog, bij een paar andere bands zoals Dorre en Rivercrest. Onze eerste afspraak belde hij af, maar bij de tweede afspraak lukte het wel. Ik was heel nerveus, liet een paar nieuwe songs horen... en het klikte meteen. Toen we een paar nummers hadden opgenomen, begon Erik er ook nog bas bij te spelen. Ik vond dat fantastisch. En al vlug hadden we een hele hoop nieuwe songs! Yorick – zanger van ska-punkgroep Sunny After Moon – kwam in die tijd ook in de Loft wonen, speelde op een namiddag wat cajon mee, en ook die samenwerking klikte meteen! In die tijd brachten we dan in eigen beheer de cd ‘Ongepast Vrolijk’ uit. Een kleine twee jaar later brachten we als trio de ep ‘Niets meer niets minder’ uit en gingen we op een 4-weekse tour doorheen België en Nederland. In 2019 schreef ik het nummer ‘Naar de maan’. Ik had daarbij meteen accordeon voor Ezra in m’n achterhoofd. Ezra speelde vroeger bij de folkgroep Clochard, dus ik wist dat hij goed accordeon speelde. Ik vroeg 'm na een concert van Robb Johnson of hij dat zou zien zitten. Ezra had ons al een paar keer live gezien en stemde meteen in. Op een korte afspraak in m'n living had hij 2 accordeons en een banjo bij, en schreef wat akkoorden op. Tijdens de eerste repetitie met de rest speelde hij al 3 à 4 nummers mee. Dus besloten we... om hem te houden. (lacht) In 2020 brachten we met ons viertjes de ep ‘Het lijkt wel vrede’ uit, die we opnamen bij Jan, in de prachtige HYPE studio te Mechelen. In Maart 2020 deden we een goedgevulde tour, maar in de helft daarvan moesten we stoppen door een dodelijk virus. Bummer. Hoe selecteren jullie eigenlijk de juiste mensen voor een project als dit? Muzikaal talent is altijd mooi meegenomen, maar wat moet iemand daarnaast nog kunnen of doen om bij jullie te passen? Zoals ik hierboven al vermeldde, is het sinds de samenwerking met Erik in 2016 – die instaat voor bas, opnames, mix en master – redelijk snel gegaan. Yorick kwam er dan heel toevallig ook bij, en die paste perfect in het plaatje. Met Ezra in 2019 was ik superblij dat hij ja zei, ik wist dat zijn bijdrage onze muziek toch nog wat meer folky en dansbaarder zou maken... en het klikte dan ook meteen met de rest van de band! Jolijt! (lacht)
Voor zover ik weet, zijn jullie de enigen die de term ‘kleinpunk’ gebruiken voor jullie eigen mix van (bijna-)akoestische nummers, Nederlandstalige teksten en de rebelse houding van een punkband. Zijn er volgens jullie al anderen die deze term hebben overgenomen? Zouden jullie die term graag wat meer verspreid zien worden, zoals lang geleden ook met de termen ‘kleinkunst’ of ‘punk’ is gebeurd? Ah, in 2014 schreef wijlen Jim, zanger van het Limburgse Koncept, op een affiche van z’n tuinfeest waarop ik ging spelen: Gert "Akoestische kleinpunk met rake teksten". Dat vond ik toen, en nog altijd, goed gevonden! Nadien hoorde ik wel dat Pie.p.klein die term ook wel eens durft te gebruiken. Swat, sindsdien gebruiken we de term ‘Nederlandstalige kleinpunk’ als ons ‘genre’. En ja, ik hoop dat er nog een paar ‘Nederlandstalige kleinpunk bandjes’ bijkomen want er zijn er veel te weinig of geen. Belgian Associality blijft een klasse apart! Ik weet dat jullie online heel erg actief zijn en regelmatig nieuwe songs de wereld insturen, maar hoeveel cd's zijn nu eigenlijk al verschenen? En hoe slagen jullie erin die cd's bij de liefhebbers te krijgen, zonder de hulp van een platenlabel of distributeur? Inderdaad, we brengen regelmatig nieuwe songs/clips uit. Wie op de hoogte wil blijven van onze nieuwste avonturen kan best gratis abonneren op m'n U tube kanaal!! Ik verspreid onze muziek vooral via onze optredens, en af en toe stuur ik wel eens paar cd's op naar mensen die geïnteresseerd lijken te zijn en me dan een mailtje sturen. De discografie tot nu toe:
Onze volgende cd/lp die, als alles goedkomt, volgend jaar in eigen beheer uitkomt, gaan we wel in bepaalde platen/cd winkels in België en Nederland proberen te krijgen... Desnoods breng ik ze zelf! (lacht) De DIY-scene bestaat natuurlijk nog, maar veel mensen weten niet eens wat zich buiten het commercieel circuit afspeelt. Is er volgens jullie een groot verschil met de undergroundscene van pakweg twintig jaar geleden? Jazeker, een heel groot verschil... Maar goed, een actieve DIY scene hangt af van verschillende factoren. In Leuven was er 20 jaar geleden een heuse DIY scene, dankzij een paar leuke actieve jeugdhuizen en groepen, alternatieve cafés, kraakpanden… Maar vandaag de dag blijft er weinig tot niets van over. De café's zijn nog erger dan vroeger eenheidsworst geworden. De beste zijn verdwenen en werden nooit vervangen. Jeugdhuis Sojo in het enige dat nog overeind blijft... Time for a change, godverdomme! Hoe gemakkelijk is het voor jullie om een nieuw publiek te bereiken? Bestaat het risico niet dat jullie te vaak voor hetzelfde publiek van al lang overtuigden optreden? Euh... het is wat makkelijker geworden om een nieuw publiek te bereiken, denk ik... Met de komst van Ezra is onze muziek toch wat toegankelijker geworden. Sinds ‘Het lijkt wel vrede’ uitkwam hebben we een goed gevulde halve tour dwars doorheen België en Nederland gedaan en op mooie locaties gespeeld. Deze zomer mochten we de Paulusfeesten openen. Voor volgend jaar staan er ook een paar leuke festivalletjes gepland... en binnenkort spelen we op Breaking Barriers in het Depot natuurlijk. (lacht)
Hoe zit het eigenlijk met de buitenlandse belangstelling? Ik weet dat er al een paar concerten in Nederland zijn geweest, maar ik kan me ook voorstellen dat er in een aantal landen gewoon geen interesse is omdat ze de taal daar niet begrijpen. Hoe erg is het voor jullie dat Nederlandstalige performers vaak tegen een taalgrens botsen? Oh well, er is buiten Nederland dan geen buitenlandse belangstelling voor ons… Voor mij goed hoor! Als je beslist Nederlandstalige maatschappijkritische teksten te schrijven, weet je ook dat er een taalgrens bestaat. (lacht) Maar dat is goed zo, er zijn nog vele plekken in België waar we nog niet hebben gespeeld en hetzelfde geldt voor Nederland natuurlijk! Ah ja, op de nieuwe lp komt er wel een Frans nummer! La douce France, on arrive! (lacht) Wat is eigenlijk het dankbaarste publiek om voor te spelen, mensen die alle songs al bijna van buiten kennen of mensen die jullie nog nooit hebben gehoord en voor wie het dus een totale verrassing is? Een combinatie van die 2 lijkt me heerlijk! (lacht) In de teksten komen allerlei onderwerpen aan bod. Zowat elk probleem waarmee onze samenleving wordt geconfronteerd, meestal overigens door onze eigen stomme fout, komt aan bod en jullie antwoorden zijn niet altijd diplomatisch geformuleerd, maar wat is nu eigenlijk de prioriteit? Welk probleem moeten we met zijn allen echt als eerste aanpakken voor we aan de rest kunnen beginnen? Haha, waar te beginnen? Ik heb ook niet alle oplossingen hoor en echte verandering komt niet van vandaag op morgen! Maar het lijkt wel of alles verkeerd gaat, in dit kikkerlandje toch. Om over de rest van de wereld nog maar te zwijgen... De kloof tussen arm en rijk wordt overal met de dag groter. Het klimaat is ziek. Hongersnood... En ze vliegen met miljarden naar de maan... Ach, zelf ben en blijf ik een linkse rakker en de opkomst van rechts bijna overal ter wereld baart me wel grote zorgen. Tijd voor een nieuw nummer! (lacht) Op 9 oktober 2021 spelen jullie in Het Depot in feite een thuismatch. Dat het vlakbij huis is, maakt de verplaatsingen natuurlijk gemakkelijker, maar zijn er nog andere voordelen aan een concert in eigen stad? Voordelen? Hopelijk komen er veel vrienden en vriendinnen kijken zeker? Ah, en het is ook de eerste keer dat we in Het Depot mogen spelen dus op zich is dat ook wel superleuk! First we take the foyer, next year de grote zaal! (lacht) Jullie spelen die dag samen met Sovjet War, een recent heropgerichte punk/postpunk-band van de eerste generatie. Voelen jullie nog een link met de ‘echte’ punkscene en wordt jullie akoestische interpretatie ook in die scene geapprecieerd? De laatste tijd worden onze toeschouwers en de locaties wel wat gevarieerder, maar de meeste optredens vroeger waren met punkbands in jeugdhuizen of kraakpanden en die konden het altijd wel appreciëren... Live klinken we dan ook meer punk dan op cd. (lacht) Tot slot nog een vraag over jullie ervaringen na al die jaren. Hebben jullie nog advies voor jongeren die vandaag een undergroundband willen beginnen. Welke fouten kunnen ze gemakkelijk vermijden en welke tips zouden ze best goed onthouden? Awel, wil je met je muziek rijk en beroemd worden, maak dan geen muziek! (lacht) En als je het wel probeert? Don't give up your day job. Probeer niemand na te apen, doe jullie eigen ding, en maak veel plezier!! Wees welkom 9 oktober in het Depot!! We hebben er zin in! (lacht) Gert Kleinpunk: website / bandcamp / YouTube Breaking Barriers presents Sovjet War en Gert op 9 oktober 2021 in Het Depot
|
Volgende interviews:
THE ULTIMATE DREAMERS - Een paar jaar geleden had Dimitri van Wool-E Discs vernomen dat ik in de jaren 80 deel uitmaakte van een groep en vroeg me om te kunnen luisteren.
HANTE. - Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen
SOVJET WAR - De eerste Punkgolf was een magische tijd, dat blijkt echt wanneer we samen weer wat herinneringen ophalen uit die tijd.
HAGAR THE WOMB - Nu weten we tenminste dat ons publiek ons zal helpen als we zelf de teksten vergeten
Spiral Of Silence - 'oude liefde roest niet'
THE IMAGINARY SUITCASE - Het grootste deel van mijn leven heb ik me gedragen zoals ik dacht dat ze wilden dat ik me gedroeg. En dat is oplichterij.
ENZO KREFT - Ik denk niet dat we ooit volledig opgewassen zullen zijn tegen de verrassingen die moeder natuur voor ons in petto heeft.
WÜLF7 - We verdienen deze aarde niet en ik ben ervan overtuigd dat we haar verder gaan vernielen.
EPICA - Epica blijft schitteren: tijd voor ‘Omega’!
LUC WAEGEMAN - Passie en bezieling, daar draait het om.