casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

HANTE.
Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen
21/09/2021, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

21/09/2021 : HANTE. - Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen
21/09/2021 : HANTE. - Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen
21/09/2021 : HANTE. - Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen
21/09/2021 : HANTE. - Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen
21/09/2021 : HANTE. - Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen
Minimal wave, of synth wave indien u wil, is helemaal in. Denk aan Zanias, Selofan, Kaelan Mikla, Lebanon Hanover, NNHMN... En laat ons vooral de twee projecten van Hélène De Thoury niet vergeten, die allebei tot de toppers in dit genre behoren: het duo Minuit Machine en haar soloproject Hante. De eerste groep heeft twee ep's uitgebracht in de lockdown, het soloproject heeft net een nieuwe plaat: 'Morning Tsunami'. Die plaat komt Hélène bovendien live voorstellen op 2 oktober in De Klinker in Aarschot, dankzij de organisatie Into The Dark. Reden genoeg om een gesprek te hebben met De Thoury.

Dag Hélène. We zijn erg onder de indruk van je nieuwe Hante-plaat: 'Morning Tsunami'. Je kondigt deze plaat aan als je ‘meest geslaagde en geïnspireerde werk tot nu toe’. In welke zin is dit werk een evolutie ten opzichte van je vorige platen?

Hallo! Allereerst heel erg bedankt! Er gebeurde iets dat ik niet kan verklaren toen ik ‘Morning Tsunami’ componeerde. Het was alsof ik echt één was met de muziek, dat het een verlengstuk van mij was. Ik had me nog nooit zo gevoeld. Ik denk dat er met alles wat er het afgelopen jaar is gebeurd een aantal diep verborgen emoties naar boven gekomen zijn en nieuwe gevoelens teweeggebracht hebben die ik naar buiten moest brengen. Er was ook de wens om geen concessies te doen op het vlak van stijl, productie, visuals. Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een ​​bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen. Ik ben ook afgestapt van de klassieke ‘strofe/refrein’-constructie. De meeste nummers zijn progressief opgebouwd en het duurt soms lang vooraleer ze op gang komen. Ik wist dat het een risico kon zijn, dat mensen minder aangegrepen zouden worden of zich niet in de nummers zouden terugvinden. Ik testte nieuwe manieren van werken, met behulp van nieuwe plug-ins, nieuwe virtuele synths. Ik vernieuwde mijn scala aan geluiden. Uiteindelijk werd ik beloond voor het nemen van dit risico, want de ontvangst was buitengewoon!

Kun je ons iets vertellen over de titel ‘Morning Tsunami’?

Ik was op zoek naar een heel persoonlijke titel om het album te begeleiden. Ik dacht al snel aan de Tsunami omdat het een woord is dat ik zowel heel mooi vind als waar ik van schrik. Het is een terugkerende nachtmerrie die ik heb. Ik ben op een strand of in een stad en er komt een enorme golf in de verte. En er is geen manier om eraan te ontsnappen. Ik heb het woord ‘ochtend’ ermee geassocieerd omdat ik vaak dit soort nachtmerries heb als ik 's ochtends weer inslaap. Het is een heel bijzonder moment, tussen twee werelden. Dit was al een heel belangrijk thema in mijn album ‘Between Hope & Danger’: de zoektocht naar die momenten waarop het mogelijk is om de realiteit te ontvluchten, die ons helaas altijd inhaalt.

Alle teksten op ‘Morning Tsunami’s zijn van jouw hand. Voel je geen behoefte meer om andere mensen aan te spreken om teksten te schrijven, zoals je deed op ‘FIERCE’ of met je andere band Minuit Machine?

Ik zou liever het omgekeerde zeggen, dat ik het soms nodig vind om mijn eigen verhaal te kunnen schrijven, om de emoties ook zelf in woorden naar voren te brengen. En dat is een van de redenen waarom ik Hante heb gemaakt. Toen ik ‘FIERCE’ begon te componeren, was het 2 jaar geleden dat Amandine en ik met Minuit Machine waren gestopt. Ik wilde de creatieve inertie herontdekken die je hebt als je met meerderen een nummer componeert. Daarom heb ik toen verschillende artiesten uitgenodigd om teksten op het album te schrijven en te zingen. Maar nu we Minuit Machine opnieuw hebben opgestart, ben ik blij deze verborgen, eigen tuin van Hante terug te vinden en mezelf volledig te kunnen uiten via dit project.

Ik vind het heel leuk dat je zowel in het Frans als in het Engels zingt. Was het iets dat van nature kwam of was het een vooropgezet idee? Hoe bepaal je of een tekst in het Frans of in het Engels zal zijn?

De teksten komen vreemd genoeg gemakkelijker tot mij in het Engels. Ik heb de indruk dat je met een paar woorden een heel sterk idee kunt overbrengen. Terwijl dat in het Frans ingewikkelder is, vind ik. Maar het blijft mijn moedertaal en ik voel de behoefte om het in mijn muzikale project op te nemen omdat ik wil dat het 100% overeenkomt met mij. Soms, als ik een eerste ingeving heb van een tekst in het Frans, grijp ik de kans en verken ik het tot het einde.

Het album ‘Morning Tsunami’ is gemaakt in COVID-tijden. Heeft de lockdown je werk beïnvloed?

Natuurlijk! Zoals ik al zei heeft deze periode veel emoties losgemaakt en dat heeft mij enorm geïnspireerd. De lockdown, het gevoel van hulpeloosheid, het verdriet en de angst waarin de wereld was ondergedompeld… Maar het was niet allemaal negatief, ik heb mezelf grondig terug in vraag gesteld, zoals veel mensen, en er is onvermijdelijk een voor en een na in onze persoonlijke ontwikkelingen. Ik heb ook veel tijd genomen om me te laten inspireren, veel muziek te beluisteren en projecten te ontdekken die mij enorm hebben beïnvloed in het tot stand komen van de plaat, zoals het album ‘Unreleased Tracks’ van Kas:st.

Tijdens de lockdown hebben jullie ook twee ep's uitgebracht met Minuit Machine: ‘Don't Run From The Fire’ en ‘Basic Needs’. Ik heb het gevoel dat veel artiesten tijdens de lockdown geen platen durfden uit te brengen. Waarom heb je toch besloten om deze platen uit te geven in deze periode?

Ik zou zeggen dat hier twee redenen voor zijn. Allereerst moesten we financieel gezien gewoon verder doen. Er was geen sprake van dat we de projecten zouden laten doodbloeden. Maar daarnaast realiseerde ik me heel snel dat mensen – in tegendeel tot wat vele artiesten dachten – naar nieuwe muziek wilden luisteren en dat ze bereid waren om artiesten nog meer dan normaal te steunen. Het is natuurlijk niet zo eenvoudig om een ​​ep of een album te promoten zonder dit met een tour te combineren. Maar of het nu voor Minuit Machine was of voor Hante: we voelden echt enthousiasme bij elke uitgave en dat heeft ons overtuigd!

Ook Minuit Machine, waarin je wordt begeleid door zangeres Amandine Stioui, is een cultgroep geworden. Is het niet een beetje schizofreen om tegelijk in twee groepen actief te zijn?

Het is soms een beetje ingewikkeld, ja. Maar het is meer een kwestie van organisatie. Uiteraard een kalenderorganisatie maar ook in je hoofd, om niet alles door elkaar te halen en vooral niet te veel door het ene of het andere project te worden beïnvloed. Ik denk dat ik erin geslaagd ben om de twee werelden van elkaar te onderscheiden. En ook om te accepteren dat ze verschillende wegen kunnen inslaan. Het is niet altijd makkelijk, maar ik werk eraan!

Je hebt ook je eigen label Synth Religion, dat platen uitbrengt van Hante en Minuit Machine, maar ook van andere artiesten als Fragrance, Marble Slave, The Colder Sea en Box and the Twin. Ik zie dat je actief meewerkt aan de platen van deze groepen, je doet de productie of de mastering, of je componeert zelf mee. Hoe selecteer je de groepen waarmee je samenwerkt en wat bepaalt je mate van betrokkenheid?

De meeste artiesten die ik op het label heb uitgebracht, zijn vrienden of mensen die ik onderweg heb ontmoet en met wie ik op persoonlijk, meer nog dan professioneel niveau, goed overeenkom. De enige uitzondering is The Colder Sea, die me mailden en ik werd verliefd op hun muziek! We hebben elkaar helaas nooit ontmoet. Het probleem dat ik nu heb is dat ik niet veel tijd meer heb om voor andere artiesten te werken. En hoe meer mijn projecten groeien, hoe minder ik in het label kan investeren. Dus concentreer ik me nu, wat de productie betreft, op mijn twee persoonlijke projecten.

Met al deze activiteiten geloof ik dat je wel moet leven van je muziek. Lukt dat? Ook en vooral in de moeilijke maanden die we net hebben doorgemaakt?

Ik kan rondkomen, ja, maar met moeite moet ik zeggen! Ik heb enorm veel geluk dat ik een gemeenschap van enthousiastelingen heb die me steunen en die merchandising bleven kopen toen de concerten allemaal werden geannuleerd. Daardoor kon ik blijven werken, moest ik zelfs blijven produceren. Ik hoop dat het met de terugkeer van de concerten steeds beter wordt! Want het is een vicieuze cirkel die je nodig hebt: hoe meer concerten je speelt, hoe meer men je opmerkt, hoe meer men naar jou luistert, hoe meer merch je verkoopt, hoe meer je kan spelen etc.

Hante: bandcamp, facebook

Zaterdag 2 oktober: Hante & We Are Ooh People, De Klinker, Aarschot

Lees ons interview met We Are Ooh People, dat op 2 oktober het voorprogramma speelt van Hante

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...