casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

747 items

   

HANTE.
Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen
21/09/2021, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

21/09/2021 : HANTE. - Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen
21/09/2021 : HANTE. - Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen
21/09/2021 : HANTE. - Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen
21/09/2021 : HANTE. - Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen
21/09/2021 : HANTE. - Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen
Minimal wave, of synth wave indien u wil, is helemaal in. Denk aan Zanias, Selofan, Kaelan Mikla, Lebanon Hanover, NNHMN... En laat ons vooral de twee projecten van Hélène De Thoury niet vergeten, die allebei tot de toppers in dit genre behoren: het duo Minuit Machine en haar soloproject Hante. De eerste groep heeft twee ep's uitgebracht in de lockdown, het soloproject heeft net een nieuwe plaat: 'Morning Tsunami'. Die plaat komt Hélène bovendien live voorstellen op 2 oktober in De Klinker in Aarschot, dankzij de organisatie Into The Dark. Reden genoeg om een gesprek te hebben met De Thoury.

Dag Hélène. We zijn erg onder de indruk van je nieuwe Hante-plaat: 'Morning Tsunami'. Je kondigt deze plaat aan als je ‘meest geslaagde en geïnspireerde werk tot nu toe’. In welke zin is dit werk een evolutie ten opzichte van je vorige platen?

Hallo! Allereerst heel erg bedankt! Er gebeurde iets dat ik niet kan verklaren toen ik ‘Morning Tsunami’ componeerde. Het was alsof ik echt één was met de muziek, dat het een verlengstuk van mij was. Ik had me nog nooit zo gevoeld. Ik denk dat er met alles wat er het afgelopen jaar is gebeurd een aantal diep verborgen emoties naar boven gekomen zijn en nieuwe gevoelens teweeggebracht hebben die ik naar buiten moest brengen. Er was ook de wens om geen concessies te doen op het vlak van stijl, productie, visuals. Ik maakte me los van de druk die je als artiest hebt om een ​​bepaald type publiek aan te spreken, om dansvloerhits te scheppen. Ik ben ook afgestapt van de klassieke ‘strofe/refrein’-constructie. De meeste nummers zijn progressief opgebouwd en het duurt soms lang vooraleer ze op gang komen. Ik wist dat het een risico kon zijn, dat mensen minder aangegrepen zouden worden of zich niet in de nummers zouden terugvinden. Ik testte nieuwe manieren van werken, met behulp van nieuwe plug-ins, nieuwe virtuele synths. Ik vernieuwde mijn scala aan geluiden. Uiteindelijk werd ik beloond voor het nemen van dit risico, want de ontvangst was buitengewoon!

Kun je ons iets vertellen over de titel ‘Morning Tsunami’?

Ik was op zoek naar een heel persoonlijke titel om het album te begeleiden. Ik dacht al snel aan de Tsunami omdat het een woord is dat ik zowel heel mooi vind als waar ik van schrik. Het is een terugkerende nachtmerrie die ik heb. Ik ben op een strand of in een stad en er komt een enorme golf in de verte. En er is geen manier om eraan te ontsnappen. Ik heb het woord ‘ochtend’ ermee geassocieerd omdat ik vaak dit soort nachtmerries heb als ik 's ochtends weer inslaap. Het is een heel bijzonder moment, tussen twee werelden. Dit was al een heel belangrijk thema in mijn album ‘Between Hope & Danger’: de zoektocht naar die momenten waarop het mogelijk is om de realiteit te ontvluchten, die ons helaas altijd inhaalt.

Alle teksten op ‘Morning Tsunami’s zijn van jouw hand. Voel je geen behoefte meer om andere mensen aan te spreken om teksten te schrijven, zoals je deed op ‘FIERCE’ of met je andere band Minuit Machine?

Ik zou liever het omgekeerde zeggen, dat ik het soms nodig vind om mijn eigen verhaal te kunnen schrijven, om de emoties ook zelf in woorden naar voren te brengen. En dat is een van de redenen waarom ik Hante heb gemaakt. Toen ik ‘FIERCE’ begon te componeren, was het 2 jaar geleden dat Amandine en ik met Minuit Machine waren gestopt. Ik wilde de creatieve inertie herontdekken die je hebt als je met meerderen een nummer componeert. Daarom heb ik toen verschillende artiesten uitgenodigd om teksten op het album te schrijven en te zingen. Maar nu we Minuit Machine opnieuw hebben opgestart, ben ik blij deze verborgen, eigen tuin van Hante terug te vinden en mezelf volledig te kunnen uiten via dit project.

Ik vind het heel leuk dat je zowel in het Frans als in het Engels zingt. Was het iets dat van nature kwam of was het een vooropgezet idee? Hoe bepaal je of een tekst in het Frans of in het Engels zal zijn?

De teksten komen vreemd genoeg gemakkelijker tot mij in het Engels. Ik heb de indruk dat je met een paar woorden een heel sterk idee kunt overbrengen. Terwijl dat in het Frans ingewikkelder is, vind ik. Maar het blijft mijn moedertaal en ik voel de behoefte om het in mijn muzikale project op te nemen omdat ik wil dat het 100% overeenkomt met mij. Soms, als ik een eerste ingeving heb van een tekst in het Frans, grijp ik de kans en verken ik het tot het einde.

Het album ‘Morning Tsunami’ is gemaakt in COVID-tijden. Heeft de lockdown je werk beïnvloed?

Natuurlijk! Zoals ik al zei heeft deze periode veel emoties losgemaakt en dat heeft mij enorm geïnspireerd. De lockdown, het gevoel van hulpeloosheid, het verdriet en de angst waarin de wereld was ondergedompeld… Maar het was niet allemaal negatief, ik heb mezelf grondig terug in vraag gesteld, zoals veel mensen, en er is onvermijdelijk een voor en een na in onze persoonlijke ontwikkelingen. Ik heb ook veel tijd genomen om me te laten inspireren, veel muziek te beluisteren en projecten te ontdekken die mij enorm hebben beïnvloed in het tot stand komen van de plaat, zoals het album ‘Unreleased Tracks’ van Kas:st.

Tijdens de lockdown hebben jullie ook twee ep's uitgebracht met Minuit Machine: ‘Don't Run From The Fire’ en ‘Basic Needs’. Ik heb het gevoel dat veel artiesten tijdens de lockdown geen platen durfden uit te brengen. Waarom heb je toch besloten om deze platen uit te geven in deze periode?

Ik zou zeggen dat hier twee redenen voor zijn. Allereerst moesten we financieel gezien gewoon verder doen. Er was geen sprake van dat we de projecten zouden laten doodbloeden. Maar daarnaast realiseerde ik me heel snel dat mensen – in tegendeel tot wat vele artiesten dachten – naar nieuwe muziek wilden luisteren en dat ze bereid waren om artiesten nog meer dan normaal te steunen. Het is natuurlijk niet zo eenvoudig om een ​​ep of een album te promoten zonder dit met een tour te combineren. Maar of het nu voor Minuit Machine was of voor Hante: we voelden echt enthousiasme bij elke uitgave en dat heeft ons overtuigd!

Ook Minuit Machine, waarin je wordt begeleid door zangeres Amandine Stioui, is een cultgroep geworden. Is het niet een beetje schizofreen om tegelijk in twee groepen actief te zijn?

Het is soms een beetje ingewikkeld, ja. Maar het is meer een kwestie van organisatie. Uiteraard een kalenderorganisatie maar ook in je hoofd, om niet alles door elkaar te halen en vooral niet te veel door het ene of het andere project te worden beïnvloed. Ik denk dat ik erin geslaagd ben om de twee werelden van elkaar te onderscheiden. En ook om te accepteren dat ze verschillende wegen kunnen inslaan. Het is niet altijd makkelijk, maar ik werk eraan!

Je hebt ook je eigen label Synth Religion, dat platen uitbrengt van Hante en Minuit Machine, maar ook van andere artiesten als Fragrance, Marble Slave, The Colder Sea en Box and the Twin. Ik zie dat je actief meewerkt aan de platen van deze groepen, je doet de productie of de mastering, of je componeert zelf mee. Hoe selecteer je de groepen waarmee je samenwerkt en wat bepaalt je mate van betrokkenheid?

De meeste artiesten die ik op het label heb uitgebracht, zijn vrienden of mensen die ik onderweg heb ontmoet en met wie ik op persoonlijk, meer nog dan professioneel niveau, goed overeenkom. De enige uitzondering is The Colder Sea, die me mailden en ik werd verliefd op hun muziek! We hebben elkaar helaas nooit ontmoet. Het probleem dat ik nu heb is dat ik niet veel tijd meer heb om voor andere artiesten te werken. En hoe meer mijn projecten groeien, hoe minder ik in het label kan investeren. Dus concentreer ik me nu, wat de productie betreft, op mijn twee persoonlijke projecten.

Met al deze activiteiten geloof ik dat je wel moet leven van je muziek. Lukt dat? Ook en vooral in de moeilijke maanden die we net hebben doorgemaakt?

Ik kan rondkomen, ja, maar met moeite moet ik zeggen! Ik heb enorm veel geluk dat ik een gemeenschap van enthousiastelingen heb die me steunen en die merchandising bleven kopen toen de concerten allemaal werden geannuleerd. Daardoor kon ik blijven werken, moest ik zelfs blijven produceren. Ik hoop dat het met de terugkeer van de concerten steeds beter wordt! Want het is een vicieuze cirkel die je nodig hebt: hoe meer concerten je speelt, hoe meer men je opmerkt, hoe meer men naar jou luistert, hoe meer merch je verkoopt, hoe meer je kan spelen etc.

Hante: bandcamp, facebook

Zaterdag 2 oktober: Hante & We Are Ooh People, De Klinker, Aarschot

Lees ons interview met We Are Ooh People, dat op 2 oktober het voorprogramma speelt van Hante

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Here-X - You're Coming Home ep (vinyl)

Here-X is een vrij nieuw soloproject uit Griekenland rond multi-instrumentalist en zanger Stavros Nikolau die zich voor de teksten laat bij staan door verschillende personen, zo ook Roger Waters (Pink Floyd) van wie hij het nummer “Hey You” (zie clip) even leende om er een goede eigentijdse post punk cover uit te puren. Post ...

lees meer...
FOTO'S : Front 242 - @ Depot Leuven, 22/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Radical G - @ Depot Leuven, 22/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Flying Horseman en Peenoise (voorprogramma) - ...weer op de bühne én op de kaart met een geslaagde thuismatch...

Om redenen ons allen wel gekend moest de Antwerpse band Flying Horseman wachten om hun album Mothership, hun zesde album in een zo goed als vlekkeloze carrière, in levende lijve aan ons voor te stellen. Wanneer dat ook nog eens achter mijn hoek, in De Roma, gebeurt dan zeg ik geen nee… Tijdens gekeuvel met oude bekenden kwamen ...

lees meer...
CD BESPREKING : TRAITRS - Horses In The Abattoir

Hippe post punk uit Canada met goth mascara en pop lipstick in een existentialistische nauw aansluitende outfit die past bij deze geconformeerde depressietijden. Zie, ik kan het ook een bio maken om het nieuwe album “Horses In The Abattoir” van het niet meer geheel onbekende TRAITRS aan te kondigen. Een charmant zagend stemmetje ...

lees meer...
NIEUWS 20/10/2021 : Sinner’ Day, zwart heeft veel tinten (deel 3 Allerheiligen)

Mijn persoonlijke voorkeuren voor de derde dag Sinner’s Day, we zitten immers in de laatste rechte lijn want nog 10 keer slapen en het is zover. Feest. Een ‘Alle Heiligen’ feesten mee op maandag 1 november in Heusden Zolder en wel op twee podia. Hopelijk hebt u dag 1 en dag 2 overleefd. Want ook op 1 november valt er één ...

lees meer...
CD BESPREKING : Creux Lies - Goodbye Divine

Het wiegje van Creux Lies staat in Sacramento (Amerika) maar via het Duitse Freakwave label is hun muziek tegenwoordig ook vlotjes (sic) bij ons verkrijgbaar. Hun debuut “The Hearth” verscheen reeds in 2018 bij het Amerikaanse Cleopatra Records en schopte het ook bij ons in post punk minnende kringen tot cult sensatie. Zelf ...

lees meer...
CD BESPREKING : Feeling Of Presence - Of Lost Illusion

Het nieuwe soloproject van de Duitse multi-instrumentalist Andreas Hack, wiens vorige band Frequency Drift (progrock met female vocals) met zijn 8 uitgebrachte albums (2008-2018) en talrijke concerten een internationale fan base verwierf. Nu staat Andreas Hack er dus nagenoeg alleen voor maar krijgt voor dit eerste album met zijn soloproject ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : 25 jaar Whispers In The Shadow: video voor 'Back To The Wound'

Whispers In The Shadow blaast 25 kaarsjes uit. In de afgelopen kwarteeuw hebben ze 10 platen uitgebracht. En dat willen ze in de kijker brengen door een uitstekende compilatie: 'Gilding the Lily - A Restrospective'. Daarop hebben ze niet enkel hun beste nummers verzameld, maar ze hebben ook verschillende nummers terug onder handen ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : A Slice Of Life: Coraline (The Foreing Resort Remix)

Hoe zat het weer met A Slice Of Life? Oh ja, ze hebben in 2018 een prachtig debuut uitgegeven: 'Restless'. We weten uit goede bron dat ze sindsdien heel wat nieuwe nummers geschreven hebben en zelfs dat ze aan een nieuwe plaat werken. In de tussentijd verrassen ze ons nu en dan met een remix uit hun debuut, zoals 'Sweet Sin' ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : Dark Entries zoekt vers bloed

Ware vampieren zijn wij, die in de duisternis jagen op warmbloedige wezens om onze dorst aan te laven… Yep, we zoeken naar vers bloed om ons magazine te versterken. Uiteraard gaat onze voorkeur hierbij uit naar jonge maagden, maar op onze leeftijd en met ons uiterlijk kunnen we niet al te veeleisend zijn. Je geslacht, leeftijd of uiterlijk ...

lees meer...
NIEUWS 18/10/2021 : Sinner’s Day, zwart heeft veel tinten (deel of dag 2, Halloween).

Hier ben ik weer, trick or treat, met mijn bijzondere en smaakvolle voorkeuren voor de tweede dag Sinner’s Day van 31 oktober. Ondertussen hebben we al een dag achter de kiezen en belanden we meteen in de helft. Zondigen nu het nog kan want ook op 31 oktober staat veel moois op de affiche. Eén en ander passeerde reeds de Dark ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dark - Nightmare

Deze Dark uit Hamburg wordt al een ongeveer een jaar gehypet als zijnde het project dat de pure dark wave / goth weer op het voorplan moet zetten. Online werden reeds heel wat nummers de ether in gegooid en dat het moest komen tot een heus album is dus niet meteen een verrassing, al blijf ik 8 nummers wel wat mager vinden. Vorig jaar verscheen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Aksak Maboul - ...met een nostalgische sound tegelijk de toekomst in @ Het Bos, Antwerpen, 14 oktober 2021

Aksak Maboul is al sinds 1977 onder ons, maar heeft in die tussentijd slechts 4 albums uitgebracht. Een en ander heeft te maken met het feit dat oprichter (en enige oorspronkelijk lid) Marc Hollander daarnaast ook nog zijn label Crammed Disc (voor onze scène vooral bekend van Tuxedomoon) te runnen heeft. Crammed Discs is bekend om zijn ...

lees meer...
FOTO'S : Sovjet War - @ Depot Leuven, Breaking Barriers 09/10/2021 door Luc Luyten