casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

747 items

   

JOHN 3:16
Ik kom regelmatig stoffelijke overschotten van dieren tegen in verschillende stadia van ontbinding. Dat is me beginnen raken, en daar is het concept van de plaat geboren.
11/12/2020, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

11/12/2020 : JOHN 3:16 - Ik kom regelmatig stoffelijke overschotten van dieren tegen in verschillende stadia van ontbinding. Dat is me beginnen raken, en daar is het concept van de plaat geboren.
11/12/2020 : JOHN 3:16 - Ik kom regelmatig stoffelijke overschotten van dieren tegen in verschillende stadia van ontbinding. Dat is me beginnen raken, en daar is het concept van de plaat geboren.
11/12/2020 : JOHN 3:16 - Ik kom regelmatig stoffelijke overschotten van dieren tegen in verschillende stadia van ontbinding. Dat is me beginnen raken, en daar is het concept van de plaat geboren.
11/12/2020 : JOHN 3:16 - Ik kom regelmatig stoffelijke overschotten van dieren tegen in verschillende stadia van ontbinding. Dat is me beginnen raken, en daar is het concept van de plaat geboren.
11/12/2020 : JOHN 3:16 - Ik kom regelmatig stoffelijke overschotten van dieren tegen in verschillende stadia van ontbinding. Dat is me beginnen raken, en daar is het concept van de plaat geboren.
Muziek vanuit de krochten van de hel, langzaam opstijgend in een lavastroom met de bedwelmende geur van dampende zwavel die uit de spleten wasemt, stilaan de aarde overspoelend, dood en verderf zaaiend en enkel gitzwarte koude as achter zich latend...’ Zo begonnen we onze bespreking van ‘Tempus Edax Rerum’, de nieuwe plaat van JOHN 3:16. En omdat we overdonderd – donder is één van de geluiden die uit je luidsprekers lijken te komen tijdens het beluisteren van de plaat – en geïntrigeerd waren door deze zeldzame brei aan geluiden, besloten we wat vragen naar meesterbrein Philippe Gerber te sturen.

Dag Philippe. We zijn erg onder de indruk van je nieuwe plaat 'Tempus Edax Rerum'. Ben jij zelf tevreden over je nieuwe werk?

Dag Xavier. Bedankt voor je vriendelijke woorden. Ik ben me er vooral van bewust dat het een plaat is die moeilijk te benaderen is. De nummers zijn lang en bevatten eigenzinnige klanken, die overeenkomen met verschillende muziekstijlen tegelijkertijd. Ik geloof wel dat ik tevreden ben en dat dit met wat afstand een duurzaam werk zal blijken te zijn, want het is zeer persoonlijk.

We zien wel een lijn tussen 'Visions of the Hereafter' in 2012 en 'Tempus Edax Rerum' in 2020, maar we zien ook verschillen. Hoe is je geluid geëvolueerd sinds 2012?

'Visions of the Hereafter' is eveneens een heel persoonlijk album. Voor deze plaat ben ik vertrokken vanuit een heel specifieke thematiek - de concepten van het Paradijs, de Hel en het Vagevuur in de monotheïstische godsdiensten en hun voorstelling in de kunsten, in het bijzonder in de schilderkunst - en had ik de globale dynamiek van de plaat reeds in mijn hoofd. De titel van het opus en van de nummers waren eveneens al vastgelegd vooraleer ik begon te werken aan de muziek. Ik heb dezelfde aanpak gebruikt voor 'Tempus Edax Rerum'. Ik had eerst de titel in mijn hoofd en de notie van een verzameling bewegingen die elkaar opvolgen, lang voor ik de allereerste noot opgenomen heb.

Wat daarentegen verschillend is, is de productie. Ik geloof wel dat ik gevorderd ben in acht jaar, vooral wat betreft het geluid van de drums. Sinds drie jaar werk ik voor Ruben Nava / Music Junkies in Los Angeles als componist van muziek voor trailers, films, tv-series et cetera. Ruben is een muzikaal directeur met een ongelooflijke muzikale cultuur. Hij heeft me geholpen om uit mijn comfortzone te komen, vooral met betrekking tot alles wat ritmisch is. Dat heeft natuurlijk zijn weerslag gehad op mijn productiewerk bij JOHN 3:16. 'Visions of the Hereafter' stelde heel verschillende ritmische producties voor. Er is meer samenhang op 'Tempus Edax Rerum': de klankvelden van de toetsen smelten samen met het geluid van de gitaren. Het is soms onmogelijk voor de luisteraar om alle geluiden te ontwaren. Ik heb het geluk gehad om te kunnen werken met Carolyn O'Neill, die haar stem en een aantal instrumenten gelegd heeft op een nummer. Zij had ook al deelgenomen aan het componeren van 'Visions of the Hereafter'.

Je stelt 'Tempus Edax Rerum' voor als het vervolg op 'Visions of the Hereafter'. Nochtans heb je veel werk uitgegeven in de laatste acht jaren. Waarom is het een vervolg op deze plaat uit 2012?

'Tempus Edax Rerum' is officieel het tweede album van JOHN 3:16. Het is het coherente vervolg op 'Visions of the Hereafter'. Het klopt dat ik een belangrijk aantal platen heb uitgebracht: platen in samenwerking met Mark Harris en Anthony Donovan, een compilatie van b-zijdes, ep's en singles (onder andere '200 Million Horsemen' en 'Sodom & Gomorrah'), een live bootleg en ik heb zelfs de kans gehad om 'Visions of the Hereafter' heruit te geven op cassette (met de eerste ep 'John 3:16' als bonus) via Cruel Nature Recordings uit Engeland. Recent heb ik een remix van NIN ('In This Twilight') gemaakt samen met de Belgische groep Be The Hammer, waarmee nog een samenwerkingsproject lopend is. Al deze uitgaven tussen 'Visions of the Hereafter' en 'Tempus Edax Rerum' hebben me geholpen om het geluid te smeden dat je nu hoort. Ik heb de tijd genomen om het geluid van de gitaren te bewerken in de studio, ik heb de moeite gedaan om sommige drumpartijen live te spelen, en ik heb zelfs een paar van mijn analoge toetsenborden van onder het stof gehaald. Deze acht jaren waren essentieel om een nieuwe richting en een frisse identiteit te vinden.

Je hebt een speciale en gelimiteerde versie van de plaat gemaakt waarin je je stukken - vijf nummers op de digitale uitgave - omgevormd hebt tot twee stukken op cassette. Welke belangrijke beslissingen heb je moeten nemen om dat mogelijk te maken?

Ik heb een geheel van 30 nummers gecomponeerd voor 'Tempus Edax Rerum', meer dan 10 uur aan opnames. Voor de cassetteversie wou ik iets unieks doen door twee onuitgegeven nummers toe te voegen die verborgen liggen in twee lange nummer: 'Mors omnibus' en 'Mors vincit omnia'. Het was niet zo moeilijk om te doen, daar 'Tempus Edax Rerum' een geheel van coherente bewegingen is waarvan de productie homogeen is van de eerste tot de laatste noot.

De nummers op je cassette heten 'Mors omnibus' (dood aan alles) en 'Mors vincit omnia' (de dood zal alles overwinnen). De dood lijkt een prominent thema te zijn op je nieuwe plaat. Waarom?

Ik woon in Pennsylvania sinds 2013. Ik ben dicht bij Philadelphia, maar ik zit in een deel van Pennsylvania dat nog redelijk wild is. Dit contact met de natuur - in de luwte, in zekere zin - is nodig voor mij om te componeren. Een deel van waar ik leef is verloren in een woud waar herten, vossen, gieren, arenden en anderen dagelijks met elkaar in contact komen. Regelmatig kom ik stoffelijke overschotten van dieren tegen in verschillende stadia van ontbinding. Dat is me in zekere zin beginnen raken, en het is daar dat het concept van de plaat geboren is. De kunst die gebruikt werd voor de digitale versie en voor de cassette is samengesteld uit foto's die ik in de loop der jaren genomen heb, wat een middel is voor mij om hulde te brengen aan deze gracieuze creaturen.

De religieuze verwijzingen lijken wel verdwenen te zijn. In een vorig interview had je ons gezegd dat religie het hoofdthema van JOHN 3:16 is. Is dit nog steeds het geval?

'Tempus Edax Rerum' handelt over een universele notie - die van een aanvang en een einde aan alles - die op een wijze verbonden is aan 'Visions of the Hereafter'. In het christendom bijvoorbeeld is de notie van onsterfelijkheid niet natuurlijk voor de mens. Ook al wil men in een hiernamaals geloven, de dood is een onontbeerlijke stap die men op een serene manier moet aanvaarden. In het hindoeïsme is de dood enkel lijden, en dat rechtvaardigt de verschillende hergeboortes tot men zijn ware Zelf bereikt heeft. Dus om je vraag te beantwoorden: ja, JOHN 3:16 is hoofdzakelijk geïnspireerd door religie in de brede zin van het woord. Het is vooral het occultisme in de religies dat in het middelpunt van de aandacht staat.

Je hebt er acht jaar over gedaan om een vervolg te maken op 'Visions of the Hereafter' te maken. Wanneer komt het vervolg?

Ik ben aan het werken aan de volgende langspeler aan het werken, onder de naam 'The Pact'. De thematiek ligt vast. Het zal gebaseerd zijn op de mythe van Faust, hoofdzakelijk gebaseerd op de geschreven tragedie van Goethe. De plaat zou moeten uitkomen in 2022 of 2023. Het label moet nog bevestigd worden. Het artwork is al klaar. Daar heeft de Mexicaanse artiest Nestor Avalos voor gezorgd. Hij heeft gewerkt met groepen als Moonspell, Mercyless, Iscariot en anderen. Eén nummer zit al in de finale mixfase. Ik zal een extract op mijn pagina zetten in 2021.

JOHN 3:16 (bandcamp)

(Her)lees onze bespreking van 'Tempus Edax Rerum'

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Creux Lies - Goodbye Divine

Het wiegje van Creux Lies staat in Sacramento (Amerika) maar via het Duitse Freakwave label is hun muziek tegenwoordig ook vlotjes (sic) bij ons verkrijgbaar. Hun debuut “The Hearth” verscheen reeds in 2018 bij het Amerikaanse Cleopatra Records en schopte het ook bij ons in post punk minnende kringen tot cult sensatie. Zelf ...

lees meer...
CD BESPREKING : Feeling Of Presence - Of Lost Illusion

Het nieuwe soloproject van de Duitse multi-instrumentalist Andreas Hack, wiens vorige band Frequency Drift (progrock met female vocals) met zijn 8 uitgebrachte albums (2008-2018) en talrijke concerten een internationale fan base verwierf. Nu staat Andreas Hack er dus nagenoeg alleen voor maar krijgt voor dit eerste album met zijn soloproject ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : 25 jaar Whispers In The Shadow: video voor 'Back To The Wound'

Whispers In The Shadow blaast 25 kaarsjes uit. In de afgelopen kwarteeuw hebben ze 10 platen uitgebracht. En dat willen ze in de kijker brengen door een uitstekende compilatie: 'Gilding the Lily - A Restrospective'. Daarop hebben ze niet enkel hun beste nummers verzameld, maar ze hebben ook verschillende nummers terug onder handen ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : A Slice Of Life: Coraline (The Foreing Resort Remix)

Hoe zat het weer met A Slice Of Life? Oh ja, ze hebben in 2018 een prachtig debuut uitgegeven: 'Restless'. We weten uit goede bron dat ze sindsdien heel wat nieuwe nummers geschreven hebben en zelfs dat ze aan een nieuwe plaat werken. In de tussentijd verrassen ze ons nu en dan met een remix uit hun debuut, zoals 'Sweet Sin' ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : Dark Entries zoekt vers bloed

Ware vampieren zijn wij, die in de duisternis jagen op warmbloedige wezens om onze dorst aan te laven… Yep, we zoeken naar vers bloed om ons magazine te versterken. Uiteraard gaat onze voorkeur hierbij uit naar jonge maagden, maar op onze leeftijd en met ons uiterlijk kunnen we niet al te veeleisend zijn. Je geslacht, leeftijd of uiterlijk ...

lees meer...
NIEUWS 18/10/2021 : Sinner’s Day, zwart heeft veel tinten (deel of dag 2, Halloween).

Hier ben ik weer, trick or treat, met mijn bijzondere en smaakvolle voorkeuren voor de tweede dag Sinner’s Day van 31 oktober. Ondertussen hebben we al een dag achter de kiezen en belanden we meteen in de helft. Zondigen nu het nog kan want ook op 31 oktober staat veel moois op de affiche. Eén en ander passeerde reeds de Dark ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 17/10/2021 : Andrea Meyer (Andrea Haugen, Nebelhexë, Aghast, Hagalaz’ Runedance) omgekomen bij aanslag in Kongsberg, Noorwegen

Jullie hebben waarschijnlijk wel gehoord van de vijfvoudige kruisboogmoord in Kongsberg, Noorwegen door een plaatselijke inwoner met psychiatrische problematiek. Volgens een verschrikkelijke speling van het lot is onder de slachtoffers Andrea Meyer (°1969), bij sommigen eerder bekend onder de namen Andrea Haugen of Andrea Nebel (Aghast, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dark - Nightmare

Deze Dark uit Hamburg wordt al een ongeveer een jaar gehypet als zijnde het project dat de pure dark wave / goth weer op het voorplan moet zetten. Online werden reeds heel wat nummers de ether in gegooid en dat het moest komen tot een heus album is dus niet meteen een verrassing, al blijf ik 8 nummers wel wat mager vinden. Vorig jaar verscheen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ahráyeph - XXV E.P.

25 jaar. Een kwarteeuw. Dat is de tijd dat de Leuvense gothic rock-formatie Ahráyeph bestaat. En dat wil hij niet ongemerkt laten voorbijgaan. Hij, want Ahráyeph is fundamenteel het werk van één man: Raf Ahráyeph (Ahráyeph is trouwens een wat creatievere schrijfwijze voor ‘Raf’). Ook al ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Aksak Maboul - ...met een nostalgische sound tegelijk de toekomst in @ Het Bos, Antwerpen, 14 oktober 2021

Aksak Maboul is al sinds 1977 onder ons, maar heeft in die tussentijd slechts 4 albums uitgebracht. Een en ander heeft te maken met het feit dat oprichter (en enige oorspronkelijk lid) Marc Hollander daarnaast ook nog zijn label Crammed Disc (voor onze scène vooral bekend van Tuxedomoon) te runnen heeft. Crammed Discs is bekend om zijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ulesa - Ulesa

Wie kent er Aghast nog op het Cold Meat Industry label? Twee jammerende heksen in een donker bos, zo klonk dat ongeveer in 1995 op hun eerste en enige album “Hexerei Im Zwielicht Der Finsternis”. Dit debuutalbum van Ulesa zit zo een beetje in hetzelfde straatje. Vergelijkingen gaan ook wel op met dingen als Wardruna, Heilung of ...

lees meer...
FOTO'S : Sovjet War - @ Depot Leuven, Breaking Barriers 09/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Gert - @ Depot Leuven, Breaking Barriers 09/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ Fantastique.Nights, Cali Club Drogenbos 2/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Nacht van de Experimentele Film rond icoon Nico - OFFoff Artcinema te gast in Brusselse AB, 16 september 2021

Zoals aangekondigd maakte Dark Entries in hoofde van ondergetekende haar (of is het zijn?) opwachting op de Nacht van de Experimentele Film, de welke door OFFoff Cinema deze keer in de Brusselse AB georganiseerd werd… Niét in de AB-Club, zoals ondergetekende eerst dacht, maar wel degelijk in de grote zaal… Deze editie ...