casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

740 items

   

ZWAREMACHINE
In vroegere jaren speelde ik gitaar in punk/alternatieve bands en heb altijd al wel een heel brede muzieksmaak gehad. Maar drummachines en synthesizers fascineerden me al een hele tijd.
07/12/2020, Danny Quetin
 Bookmark and Share

07/12/2020 : ZWAREMACHINE - In vroegere jaren speelde ik gitaar in punk/alternatieve bands en heb altijd al wel een heel brede muzieksmaak gehad.  Maar drummachines en synthesizers fascineerden me al een hele tijd.
07/12/2020 : ZWAREMACHINE - In vroegere jaren speelde ik gitaar in punk/alternatieve bands en heb altijd al wel een heel brede muzieksmaak gehad.  Maar drummachines en synthesizers fascineerden me al een hele tijd.
07/12/2020 : ZWAREMACHINE - In vroegere jaren speelde ik gitaar in punk/alternatieve bands en heb altijd al wel een heel brede muzieksmaak gehad.  Maar drummachines en synthesizers fascineerden me al een hele tijd.
07/12/2020 : ZWAREMACHINE - In vroegere jaren speelde ik gitaar in punk/alternatieve bands en heb altijd al wel een heel brede muzieksmaak gehad.  Maar drummachines en synthesizers fascineerden me al een hele tijd.
07/12/2020 : ZWAREMACHINE - In vroegere jaren speelde ik gitaar in punk/alternatieve bands en heb altijd al wel een heel brede muzieksmaak gehad.  Maar drummachines en synthesizers fascineerden me al een hele tijd.
Hoe een bandnaam soms misleiden kan. Zwaremachine klinkt Duits of Nederlands of eventueel Belgisch. En toch klopt daar niets van. Het is dan ook het geesteskind van Mach Fox en die woont in Minneapolis. Met Be A Light deed Zwaremachine al duidelijk horen waar het voor staat : industriële beats die hand in hand gaan met energieke EBM. Een album dat al vlug overwaaide richting Europa. Met de EP Ripping At The Fabric gingen ze op dat elan verder. Of hoe Amerikaanse industrial ook Europees klinken kan. Een nieuwe single is er nu met Conquest 3000, dat de voorloper moet zijn van een volgend album.

Hoog tijd dus voor een lange afstands-gesprek met Zwaremachine himself, Mach Fox

DE : Dag Mach, alvast dank voor deze babbel. Om eerlijk te zijn, de eerste keer dat ik hoorde van de bandnaam Zwaremachine dacht ik dat het om een Nederlandse band ging. Bleek dat je leeft in Minneapolis. Hoe komt een Amerikaans muzikant aan de bandnaam Zwaremachine ?

MF: De naam voor de band komt eigenlijk uit een track die ik opnam met als titel ‘Zware Machine Police’ en dat ik als Mach Fox uitbracht bij het Industrial Noise Records in 2010. Later schreef ik een nummer dat ‘The Zwaremachine’ werd gedoopt. Het was de eerste track onder die naam.

In die tijd bracht ik mijn tracks uit via digitale labels verspreid over heel Europa en ik hield wel van het idee om samenwerkingen aan te gaan met muzikanten en labels van over de hele wereld.

Door die samenwerkingen wilde ik bepaalde woorden uit diverse talen combineren en dacht dat ‘zware’ een Duits woord was. Later bleek dat het een Nederlands woord was, hetgeen zelfs meer past omdat ik tegenwoordig veel werk met 2 Nederlandse mensen in dit project.

Van de andere kant klopt de bandnaam ook wel omdat we tot recent bij concerten gebruik maakten van heel wat hardware elektronica en podiumgear als CRT-Televisions en custom lighting, hetgeen best wel zware machines zijn.

Die machines zou ik dan zelf transporten en opstellen op het podium.

DE : Je zegt er is iets Nederlands binnen Zwaremachine. Je hebt namelijk een Nederlandse manager, Kitty Sommer, bekend van Inpoet en de befaamde Inpoet Reunies. Hoe ben je met haar in contact gekomen ?

MF: Kitty is zoveel meer dan alleen maar manager en ik vind haar inbreng zeer belangrijk binnen de band. We werken vooral samen achter de schermen om ons te focussen op de doelstellingen van Zwaremachine. Kitty doet ook het meest van onze boekingen gezien haar professionele achtergrond in public relations. Ze is een DJ en kent heel goed de elektronische muziekvormen, en kent veel Europese muzikanten en artiesten binnen de elektro-scene. Ze begrijpt als geen ander dan ook welke muzikale richting ik zelf uit wil en welke daarbij de mogelijke inspiraties zijn. Haar inbreng in de productie van onze nieuwe muziek zijn van uiterst belang. Ze maakt ook onze video’s en ze is de reden dat ik Dein Offizier heb ontmoet, ondertussen onze drummer en ook een Nederlander.

Kitty en ik zijn al jaren vrienden via sociale media waar we discussies voeren over welke bands we leuk vinden en zo bleek dat we een gelijkaardige muzieksmaak en opinies hebben. Ik stuurde haar ook de nog onafgewerkte mixen van het eerste Zwaremachine-album waar ze dan openlijk haar mening over gaf en er zo een geheel nieuw perspectief ontstond over toekomstige Europese live-shows.

Ik vroeg haar dan ook of ze een helpende hand wou zijn om onze boekingen te regelen en meteen onze tourmanager te worden. En ze zei ja ! Tegenwoordig werken we vooral samen aan nieuwe video’s en nog zoveel meer om hopelijk weldra terug op tour te kunnen gaan. Zodra het allemaal weer kan.

DE : Zelf omschrijf je het Zwaremachine-geluid als Minimal Hypnotic Industrial Body Music. Een term waar ik zeker wel mee kan leven. Welke zijn zoal de muzikale invloeden bij het schrijven van nieuwe nummers ?

MF: Sommigen van de dark elektro-bands die me beïnvloeden zijn wel duidelijk. Skinny Puppy, The Klinik, Portion Control, en zeker bands als Clock DVA, Fad Gadget, Nitzer Ebb en zelfs meer popgetinte bands als Yazoo en Gary Numan horen daarbij.

In vroegere jaren speelde ik gitaar in punk/alternatieve bands en heb altijd al wel een heel brede muzieksmaak gehad. Maar drummachines en synthesizers fascineerden me al een hele tijd.

Daarom heb ik in het begin van de jaren 90 mezelf aangeleerd om sequencers, synths en drummachines te programmeren. Daarbij denkend dat je op die manier een one man band zou kunnen oprichten, geïnspireerd door Todd Rundgren.

DE : Daar zeg je het, een one man band. In welke mate is Zwaremachine een one man band te noemen ? Want je werkt samen met heel wat muzikanten. Op het podium wissel je wel eens van line-up. Er is bijvoorbeeld Dbot en de daarstraks genoemde Dein Offizier.

MF: Yes...2020 het jaar van de samenwerkingen en remixes!

Onder de line-up met Dbot op bas/vocals en Dein Offizier op drums samen met 2 producers – Planktoon uit Zweden en D.Corri uit Ierland - en mezelf zijn we momenteel bezig met het schrijven van gloednieuwe songs die langzaam tot een geheel aan het komen zijn.

Met Planktoon werk ik al jaren samen en D.Corri schreef recent nog mee aan de Ripping At The Fabric-EP die eerder dit jaar uitwam.

De hoofdzaak voor het Zwaremachine-bestaan is vooral het concerteren. Van in het begin al had ik het plan om op te treden met verschillende muzikanten. Zoals gezegd speelde ik vroeger gitaar in verschillende bands, maar ook de synthesizer kwam er vlug bij. Het programmeren van die elektronica was vooral een solo studio-avontuur. Gewoonlijk nodigde ik wel eens wat vrienden uit die wat toevoegden aan de songs en bij een concert dat we geboekt kregen speelden ze wel eens graag mee.

In die tijd leek het me makkelijker om zelf songs te schrijven en te programmeren zodat er achteraf intensiever kon gefocust worden voor de sounds en visuals.

DE : Je eerste album was Be A Light dat je in eigen beheer uitbracht. Maar er is ook een re-issue bij het Sliptrick-album, wat meer een metal-label is. Hoe ben je bij Slipstrick terecht gekomen ?

MF: In mijn thuisbasis (Minneapolis, MN.USA) bracht het Phage Tapes-label het eerste fullabum Be A Light uit op cassette en CD in 2018 en ik had het plan opgevat om intensief te gaan touren in 2019 om dat album te promoten. We kregen veel goede reviews op het album en wou dat het door velen zou beluisterd kunnen worden. Vooraleer ik weer de studio zou induiken om een nieuw album op te nemen.

Toen we boekingen binnenkregen voor shows in Europa vonden we het tijd om onze distributie uit te breiden buiten Noord-Amerika. We zijn misschien wel de vreemde eend in de bijt bij de Metal fans van Sliptrick Records, maar ik wist dat ze ook heel wat crossover uitbrengen. Dit kon misschien wel resulteren in een samenwerking met een metal band. We zochten in eerste instantie naar een label dat een goede distributie had en een fysiek product kon afleveren dat we dan zouden verkopen tijdens de live-shows. Ze leverden alleszins goed werk af voor de Special Edition van Be A Light, dat werd aangevuld met remixes van Planktoon en andere projecten van onze bassist Dbot.

DE : En dan was er de EP Ripping At The Fabric, de samenwerking met de Ier Darren Corri. Dat gaf een ander level in de Zwaremachine-productie. Een andere manier voor het schrijven van songs, een andere invloed. Kan je ons meer vertellen over de samenwerking met Darren ?

MF: Darren was op zoek naar een zanger voor een EBM track die hij ging producen en we hebben dat uitgebreid naar de EP. Ik was direct geïnspireerd door zijn sequences die hij me stuurde en begaf me daarom vliegensvlug naar de studio om er wat arrangementen aan toe te voegen. Zoals synths, snare of een hihat en deed er vlug wat vocals op. Die snelheid in productie heeft ook mee gezorgd voor de scherpte en de dwingendheid die je hoort in sommige loops en edits. Het was vooral fijn samenwerken en het schrijven voor de nummers voor deze EP ging haast moeiteloos. Ondertussen zijn we samen nog aan het werken aan nieuwe tracks die nog moeten verschijnen.

DE : Ripping At The Fabric werd uitgebracht bij het Brutal Resonance-label, een gloednieuw label. De EP is zelfs de eerste release bij dat label. Neem je daarbij geen risico ? Net omdat nieuwe labels over het algemeen nog geen grote bekendheid genieten ?

MF : Brutal Resonance is al sedert 2009 een online magazine gespecialiseerd in vooral de elektronische scene. Ik heb hen altijd al gevolgd en zag het zeker als een coole samenwerking waarbij ik wist geen risico te zullen nemen. Vooral omdat we elkaars werk ondersteunden. Steve van Brutal Resonance is een kampioen in het ontdekken van nieuwe bands en voor mij kwam de samenwerking op een juist moment. Toen Steve me zei dat hij het Brutal Resonance-label ging opstarten en gelimiteerde cassettes wou uitbrengen was ik net bezig met de finale mixing van Ripping At The Fabric. Het perfecte moment dus om wat over de details te discussiëren en een datum af te spreken voor de release van de EP.

DE : Er bestaan ondertussen heel wat remixes van Zwaremachine-tracks die me zeker wel kunnen bekoren. Is er een producer of remixer waar je heel graag eens mee wil samenwerken ? Ook al is het misschien niet haalbaar en blijft het bij een droom ?

MF: Ik hou enorm van de samenwerking met mijn vriend Planktoon uit Zweden die al verschillende remixes voor me heeft gemaakt, al sinds 2007. Zelf hou ik enorm van de producties van Michael Beinhorn, Trevor Horn of Ken Hi-Watt Marshall al zal dat wel een droom blijven om met hen te mogen samenwerken.

DE : Met Zwaremachine werk je ook samen met de befaamde Paul Gerrard, vooral in het artwork. Dat artwork legt een link met zijn Monochromatic Beginnings, hetgeen perfect bijdraagt tot het gehele Zwaremachine-concept. Hoe moeilijk was het om met Paul in contact te komen ?

MF: Ik was zo tevreden om zijn artwork al sinds het begin te mogen toepassen. Het is een perfecte inspiratie voor ons beiden en illustreert de atmosfeer van de band die ik voor ogen had. Niet alleen voor de muziek maar zeker het visuele. Zijn tekeningen zijn als een spiegel voor de tekstuele elementen en verrijken de wereld waarin Zwaremachine zich bevindt. De kunst van Paul is echter geëxplodeerd waardoor hij tegenwoordig in heel veel nieuwe projecten zit en waardoor we nu meer samenwerken met zijn broer Mark Gerrard, zeker voor het nieuwere artwork. Maar ook over de samenwerking met Mark zijn we heel enthousiast.

Paul en ik hebben mekaar ontmoet in de MySpace-tijden toen onze bands wat remixes met mekaar deelden. Zijn band had een ongelooflijk artwork en toen bleek dat hij deze zelf vervaardigde vroeg ik hem of we ook wat van zijn kunst mochten gebruiken. Trouwens, onze live visuals bevatten nog steeds het allereerste logo en wat ik nog steeds beschouw als ‘thee’ Zwaremachine.

DE : Het hoeft niet meer gezegd te worden. De hele wereld is stilgevallen door het Covid-virus. Optreden kan even niet meer. Hoe ervaar je het zelf dat je nu even niet meer op het podium kan staan ?

MF: Ik denk niet dat ook maar één iemand gelukkig kan zijn met deze situatie en ik ben lang niet zeker hoe optreden in de toekomst zal gaan plaatsvinden. Persoonlijk geef ik de voorkeur om als live-band naar buiten te komen in plaats van een eventuele livestream.

Zwaremachine als band werkt met audio-visuele performances en ik hoop van harte dat het weer mogelijk kan zijn om op een veilige manier weer samen te komen.

DE : Laten we het eens over een betere toekomst hebben. Zijn er concrete plannen voor nieuw Zwaremachine-materiaal ?

MF: Ja ! We zijn terug aan schrijven en producen als team met Planktoon en D.Corri om ergens in 2021 een nieuwe release te kunnen verwezenlijken.

"Conquest 3000" is de titel van onze nieuwe release die verscheen op 2 december en die we in eigen beheer uitbrachten via Bandcamp. Voor deze EP zijn we alsnog aan het uitkijken voor een geïnteresseerd label.

De EP bevat ook remixes van Hostile Architect die binnenkort zelf bij Brutal Resonance iets gaat uitbrengen en X1L3 die recent nog onze New Design van een remix had voorzien. En Batavia die zorgde voor de extended dance single. Inpoet NWC heeft ook de video's voor deze tracks gemaakt.

DE : Mach, ik dank je van harte voor dit gesprek. Laten we hopen dat we binnenkort weer een normaal leven gaan hebben en we mekaar weer kunnen tegenkomen. Al het beste voor wat de toekomst ook brengen zal.

MF: Dank je wel Danny en ik kan niet wachten om jou en vele vrienden nog eens te ontmoeten in Europa. Ik mis het allemaal, vooral de festivals, de muziekcultuur en de passie voor de elektronische muziek.

We appreciëren van harte de ondersteuning van Dark Entries en hopen dat je kan genieten van onze nieuwe release.

Facebook Zwaremachine

Website Zwaremachine

Foto 1 : Roger Op Den Camp

Foto’s 2 tem 5 : Patrice Hoerner

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Brudini - From Darkness, Light

Indie of alternatieve synth/gitaarrock van een one man act uit Londen. “From Darkness, Light” (12 songs, 38 minuten speelduur) is Brudini’s debuutalbum dat verschijnt op cd en op LP op het Noorse Apollon label. Zelf noemt Brudini zich ‘een experimentele crooner gewapend met guts, een piano, gitaren, analoge synths ...

lees meer...
CD BESPREKING : Mark E Moon - Old Blood

The Isle Of Man is de thuisbasis van de heren Mark Sayl en Phil Reynolds die sedert 2018 de post punk krachten bundelen in het project Mark E Moon. Vergeet de Bee Gees die ook daar hun wiegje hadden staan want dit is o zo veel keren beter, tenminste al u Dark Entries fan bent. Met “Old Blood” is Mark E Moon toe aan een tweede ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - 11 Years Of Chaos Theory Fundraiser Compilation

Over de zin en onzin van de opgelegde maatregelen ten gevolge van de pandemie zijn reeds liters inkt gevloeid. Aangezien we het gediscussieer hieromtrent meer dan kotsbeu zijn maken we er dan ook niet graag verder woorden aan vuil en hopen we alleen maar dat deze pagina in de geschiedenis snel omgedraaid mag worden. Want wat wel zeker ...

lees meer...
NIEUWS 13/04/2021 : Gary Numan rekent af met heiligen en leugenaars

Gary Numan heeft een nieuwe plaat in de pijplijn. Op 21 mei komt 'Intruder' uit, een conceptplaat die voortbouwt op 'Savage' uit 2017. Waar 'Savage' handelde over een planeet die heropgebouwd moest worden nadat de klimaatverandering alle mogelijke rampen op de mensheid had afgestuurd, gaat 'Intruder' nog een ...

lees meer...
NIEUWS 13/04/2021 : Natuur neemt maatschappij over in laatste video van Enzo Kreft

Het coronavirus is een middel van de natuur om wraak te nemen op de mens. Dat moet zowat de centrale stelling zijn van 'Different World', de laatste plaat van Enzo Kreft. Het is opnieuw een diepzinnige conceptplaat geworden, met deze keer als thema de coronapandemie, maar die ook voortbouwt op vorige werken als 'Turning Point', ...

lees meer...
CD BESPREKING : Instant Lake - Dystodream

Op cd’s uit Brazilië is het wat langer wachten, al zeker als onze vriendin corona ook nog een duit in het zakje doet. Deze “Dystodream” verscheen in de zomer van vorig jaar en is het tweede album voor het Italiaanse dark wave / gothic project Instant Lake. Beter laat dan nooit, want dit album verdient uw aandacht. Al ...

lees meer...
CD BESPREKING : No Honey From These - Over The Hill

Het is een proper volkje, onze Noorderburen. De lente is nog maar pas in het land, en in Nederland heeft de daarmee traditioneel vaak gepaard gaande schoonmaak alvast een aanvang genomen. Een nieuwe release op Top Tape, dat betekent immers dat Menko Konings (eM, S.M. Nurse en No Honey From These) nogmaals in de archiefkasten is gaan snuisteren. Hij ...

lees meer...
NIEUWS 12/04/2021 : Gert Kleinpunk weet het: morgen gaat het beter!

Vindt u ook dat er nood is aan perspectief in deze veel te lang aanslepende coronacrisis? Dan raden we u aan om uw oor te luister te leggen bij Gert Kleinpunk. Hij weet immers dat het morgen terug beter zal gaan, en voor dat nummer heeft hij ook een prachtige clip gemaakt, aan de tafel gezeten met zijn companen Ezra (accordeon), Yorick (cajon) ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 06/04/2021 : La Merde lost eerste teaser voor nieuwe album La Vie en Noir.

In Gent worden terug de degens gekruist... wie een beetje op de hoogte is van groepen en de symbolen die ze gebruiken weet dat we het dan hebben over La Merde, het duo dat er aardig in slaagt om de neofolk-vlam in eigen land brandende te houden. Dit resulteerde reeds in 3 zeer goed ontvangen cassettes die ze in eigen beheer uitbrachten. ...

lees meer...
NIEUWS 01/04/2021 : Corona treft Leichtmatrose ...

Andreas Stitz, de anders zo energierijke zanger van het Duitse folk/chanson gezelschap Leichtmatrose heeft zijn gevecht met corona goed doorstaan. Dat het een diepe indruk op hem heeft nagelaten, bewijst deze videoboodschap . Hier bij Dark Entries wensen we hem alvast een verder spoedig herstel toe. Leichtmatrose