casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

740 items

   

We Are Ooh People
Het was een bewuste keuze om in de schaduw te blijven en te sluimeren als een duister beest, groeiend en wachtend op de ideale biotoop om na lang broeden uit de krochten van de duisternis naar boven te kruipen.
18/11/2020, Danny Quetin
 Bookmark and Share

18/11/2020 : We Are Ooh People - Het was een bewuste keuze om in de schaduw te blijven en te sluimeren als een duister beest, groeiend en wachtend op de ideale biotoop om na lang broeden uit de krochten van de duisternis naar boven te kruipen.
18/11/2020 : We Are Ooh People - Het was een bewuste keuze om in de schaduw te blijven en te sluimeren als een duister beest, groeiend en wachtend op de ideale biotoop om na lang broeden uit de krochten van de duisternis naar boven te kruipen.
18/11/2020 : We Are Ooh People - Het was een bewuste keuze om in de schaduw te blijven en te sluimeren als een duister beest, groeiend en wachtend op de ideale biotoop om na lang broeden uit de krochten van de duisternis naar boven te kruipen.
18/11/2020 : We Are Ooh People - Het was een bewuste keuze om in de schaduw te blijven en te sluimeren als een duister beest, groeiend en wachtend op de ideale biotoop om na lang broeden uit de krochten van de duisternis naar boven te kruipen.
18/11/2020 : We Are Ooh People - Het was een bewuste keuze om in de schaduw te blijven en te sluimeren als een duister beest, groeiend en wachtend op de ideale biotoop om na lang broeden uit de krochten van de duisternis naar boven te kruipen.
Het zijn 5 Bruggelingen die eerder al een aantal EP’s hebben uitgebracht. En daarmee onder onze radar zijn gebleven . Een volwaardig album was nodig, en vooral de verpakking er rond, om nu wel onze aandacht te trekken. Met analoge synths en een traditioneel rock-instrumentarium hebben ze de outer space even ontvlucht om de mensheid te behoeden voor het kwade. Wie zijn ze, die Ooh People ? En waarom hebben we hen voordien nooit eerder ontdekt ? Tijd dus om het zelf maar eens te vragen aan We Are Ooh People.

DE : Heren, dame, dank alvast voor deze babbel. We Are Ooh People, een bandnaam die toch enige verduidelijking vereist. Wie of wat zijn Ooh People en vooral hetzelfde voor de Aah People ?

WAOP : Onze bandnaam zit vervat in het nummer 'Sex kitten', een oldie van de tijd wanneer we nog geen bandnaam hadden. Dat nummer is gebaseerd op een burlesque workshop die Tiny toen deed. Groot was haar verwondering toen ze op de workshop toekwam en zag dat de meeste vrouwen helemaal niet verleidelijk gekleed waren, laat staan burlesque. Nog groter was haar verwondering toen ze zag dat die “grijze muizen” tijdens de workshop al snel hun pikante lingerie bovenhaalden en transformeerden in verleidelijke burlesque vampen. Daaruit ontsproot de tekst : 'sex kitten, turn into a cat'. Daarbij heb je de mogelijkheid om anderen 'ooh' en 'aah' over jou te laten zeggen van verwondering. “You can ooh people, you can aah people”. Dit niet per se letterlijk maar suggereert dat je eigenlijk alles kan als je het zelf maar wil : 'Step into your dreams, you can live it!'

DE : Jullie profileren zich als het ware als een band afkomstig uit outer space, posthumaan om de mensheid te vrijwaren van al het slechte. Of zie ik dat verkeerd ?

WAOP : Who likes a boring bio? (lacht) Het gebruik van elektronica en analoge synths samen met een walm van New Wave alludeert op old school science fiction in een phantasy mist.
Daarnaast zijn we zeer bewust van de problemen der mensheid. 3 van de 5 leden zijn vegan en willen daarbij mensen bewust maken van dierenleed, klimaatuitstoot en gezondheid. Dit laatste komt niet aan bod in onze onderwerpen. 't Moet nog ontspannend blijven (lacht)

DE : Jullie zijn als band al een tijdje actief, er werden reeds 6 EP’s uitgebracht vooraleer de debuutplaat er was. Ik geef toe, jullie zijn hiermee wel wat onder mijn radar gebleven. Heb ik niet ver genoeg gezocht of was het eerder een bewuste keuze om wat meer in de schaduw te blijven ?

WAOP : Een duidelijk bewijs dat we veel meer aandacht aan onze PR moeten geven (lacht) We zijn geen 18 meer... We maken graag muziek, maar dat is tegenwoordig niet meer genoeg. We promoten onszelf op social media maar dat is niet onze favoriete bezigheid.
Soms voelen we ons ook tussen meerdere stijlen in, waardoor we misschien niet snel duidelijk bij een bepaalde muziekstijl horen. We hebben invloeden van elektro, punk, dance, industrial techno, … en maken daar echte nummers mee. De New Wave sound komt in de recentere nummers wel steeds meer naar boven en is ook de richting die we willen uitgaan.
Of nee, vergeet dit niet-commerciële antwoord...Het was een bewuste keuze om in de schaduw te blijven en te sluimeren als een duister beest, groeiend en wachtend op de ideale biotoop om na lang broeden uit de krochten van de duisternis naar boven te kruipen en met onze plaat onze bedwelmende golven over de mensheid te spuien...

DE : Laten we het vooral over jullie album hebben, dat gewoon WAOP heet. Hoe conceptueel mogen we dit album interpreteren ? Ik heb de indruk dat er veel meer zit achter suggestieve titels als ‘Hot Asian’, ‘Sex Kitten’ of zelfs ‘Boner’.

WAOP : Onze nummers zijn geen liefdesliedjes maar vertellen ware gebeurtenissen uit ons dagelijkse leven. "Any resemblance to actual events, to persons living or dead, is not the result of chance.” (lacht) Het is aan onze vrienden om te raden welk nummer over hen gaat. Sex, bedrog, scheidingen, midlifecrisissen, mijmering naar onze jeugd … Voor liedjes met vrolijke onderwerpen moet je niet bij WAOP zijn.

DE : De sound van We Are Ooh People klinkt vooral veelzijdig, met de nadruk op elektronica. Het gaat van Wave tot Electro-Punk. En toch hanteren jullie ook traditionele instrumenten zoals gitaar en bas. Hoe zouden jullie zelf je stijl omschrijven ?

WAOP : Onze muziek is vooral een mix van stijlen. Ieder van ons heeft zijn eigen verscheiden muzikale achtergrond en smaak. Stijlen zoals New Wave, techno, dance, industrial, electro-punk, … vormen wel onze basis sound. Met deze ingrediënten maken we nummers, maar ieders aparte stijl komt toch in de nummers tot uiting. Dat vinden we persoonlijk onze sterkte. Zo komen we bv tot een harder industrial techno song die uiteindelijk toch eerder een structuur krijgt van een lied met zanglijnen die je aanvankelijk niet bij zo'n nummer zou verwachten. Basgitaar en gitaar geven dan weer een antwoord op de strakheid van de electronika.

DE : Die elektronica komt vooral uit analoge synths. Een bewuste keuze ?

WAOP : Basgitarist David (verwoed verzamelaar) en synth-man Kevin hebben al lang een grote voorliefde voor analoge synths.
Kevin was vroeger deel van het duo die het label Cling Film-records runde. (https://anomalyindex.com/tag/cling-film-records/) Een label dat zich specialiseerde in noise, industrial en experimentele muziek. Muziekgenres die het Walhalla zijn van analoge synths. In WAOP gebruiken we oude knarren zoals de Korg MS20 en Korg Mono/Poly die regelrecht uit de jaren 80 komen.

DE : Wat me ook opvalt is de dubbelzang. Laat me eerlijk zijn, dit werkt uitstekend vooral door de tweeslachtigheid er van. Was dit van in de beginne al het opzet, want in eerste instantie zou je denken dat Tiny de vocalen voor haar rekening zou nemen.

WAOP : Aanvankelijk zijn Sven en Kevin de band begonnen. We komen beiden van bands met veel instrumenten. Sven van de gitaar scene met de hele entourage van versterkers, gitaren en drums, … Kevin van de scene met een podium vol elektronica en synths. Aanvankelijk wilden we muziek maken waarmee we live met zeer weinig materiaal, (laptop/gitaar) zouden optreden. De eerste nummers waren geboren.... Deze hadden toen nog geen zang. Tiny, Kevin's vrouw, vond het goed klinken maar vond het 'geen nummers' omdat er geen zanglijn in zat. En plots was de band een zangeres rijker. Op exact hetzelfde moment sprak Sven zijn collega Bart aan om bij onze band te komen zingen. Plots ging de band van geen zangers naar een met zanger en zangeres. Al vanaf het begin vonden we de timbre van beide stemmen heel complementair. Maar het heeft ons wat tijd gekocht om beiden hun plek te geven, maar dat werkt volgens ons nu als een grote meerwaarde van de band.

DE : Het album WAOP hebben jullie uitgebracht op vinyl. In eigen beheer. Zelf ben ik een verwoed vinyl-verzamelaar, maar komt er ook een CD-versie ? Ik kan me voorstellen dat hier ook wel vraag naar zal zijn.

WAOP : We zijn van mening dat CD passé is. Met de online streaming diensten heb je de muziek in je binnenzak. Computers hebben geen CD's meer, noch autoradio's. CD geeft volgens ons geen meerwaarde. Vinyl is een ander verhaal. We kennen vele vinyl verzamelaars maar nauwelijks CD verzamelaars. Het blijft ook een veel tastbaarder medium met grotere stevige hoezen zonder plastiek doosjes. Enfin, we vermoeden dat we jou daar niet van moeten overtuigen.

DE : Totaal niet. Aan creativiteit geen gebrek, je album werd toegezonden in een fameuze graffiti-doos. Gaan jullie dit ook doorvoeren bij eenieder die de plaat online bestelt? Of was het eerder een reclamestunt om de aandacht te trekken van ons muziekrecensenten ? Bij mij heeft het alleszins gewerkt.

WAOP : Blij dat ons werk zijn vruchten heeft afgeworpen. Gezien het vele werk is dit aanvankelijk als reclamestunt naar radio of magazines voorzien. Wel krijgt iedereen die de plaat online bestelt wel een persoonlijke lippenstift kus inbegrepen. Maar houden je tip in beraad. (lacht)

DE : We Are Ooh People lijkt me ook een band die graag op een podium staat. In huidige Covid-tijden ligt de evenementensector op zijn gat. Hoe groot is het gemis van het podium ?

WAOP : Inderdaad... Op podium staan is het leukste wat er is en daarvoor doen we het ook.
In aanloop van onze plaat hebben we enorm veel werk gestoken in het herwerken en fine-tunen van onze nummers. Vandaar dat we in de laatste jaren weinig live hebben gedaan. In diezelfde aanloop hebben we een concept bedacht voor onze live optredens. We willen af van de klassieke opstelling en bedachten een box van 3 bij 2 meter die rondom rond is bekleed met plastiek waar we met zijn allen in zullen optreden. In deze box komt verlichting, stroboscoop en rookmachine. Hier komt het 'outer space' weer terug. Deze opstelling is ondertussen gemaakt en komt voor in de teaser van onze plaat : https://www.youtube.com/watch?v=Y7p-_oSPmhM
Een grootse aanloop van enkele jaren met de release van onze plaat als kers op de taart.
En toen was er Corona... Over goede timing gesproken...

DE : Alle aandacht nu dan maar voor je eerste album. Denken jullie al toekomstgericht wat er verder nog volgen zal. En zo ja, zijn er al concrete plannen ?

WAOP : We willen eerst en vooral onze plaat verspreiden en er optredens mee doen. Onze sound is dansbaar en catchy. We hadden steeds positieve reacties bij live optredens. Nu het concept van 'the box' af is, klopt het beeld ook met de muziek. We hopen dit zoveel mogelijk met anderen te kunnen delen.
Ondertussen zijn we ook al weer bezig met nieuwe nummers.

DE : Heel belangrijk, waar kan je de vinyl van We Are Ooh People zo al vinden ?

WAOP : Deze kan rechtstreeks bij ons worden besteld via bandcamp. (vinyl en download) (https://weareoohpeople.bandcamp.com/releases)
Je vindt ze voorlopig al bij Music Mania Gent en Cherry Picker in Brugge.
Wie liever streamt, kan de plaat ook vinden op alle media zoals Spotify, Apple music,...
Maar in het teken van #kooplokaal hebben we uiteraard liever dat mensen de LP aanschaffen, want geef toe, de hoes mag er wezen (lacht).

DE : Helemaal mee eens. Thinking outside the box en hopelijk heel snel weer in The Box on stage. Ik dank jullie van harte voor deze babbel. Mag ik je veel succes toewensen, in eerste instantie al voor je album en alles wat er in de toekomst nog volgen mag. And keep it safe.

Facebook We Are Ooh People

Bandcamp We Are Ooh People

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ohe Nomen - Night Flower

Uit de asse van de Italiaanse dark wave band Marlat ontstond deze Ohne Nomen, het project van Fra ‘AngeNoir’ Marlat en Filip Marlat (Iamnoone) die zich tekstueel laten inspireren door de schrijfsels van StephaneSeth (die andere helft van Iamnoone). Muzikaal wordt licht onderkoelde edoch sensuele synth wave uit de muziekkamer geperst ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - The Rough Guide To Avant-Garde Japan

Een mens moet prioriteiten stellen in het leven. Toen Jan Denolet besloot om niet alleen de pijp maar ook de pen aan Maarten te geven en bijgevolg zijn schrijfwerkzaamheden bij Dark Entries te stoppen konden we, hoe jammer we het ook vonden, daar alleen maar begrip voor opbrengen. Vooral voor ondergetekende een jammere zaak, want naast ...

lees meer...
CD BESPREKING : S.E.T.I. - The Sphere Of Density

Andrew Lagowski heet de man achter dit project. S.E.T.I. staat voor Search for Evidence of Terrestrial Intelligence. En zoals je al kan raden is de man nogal begeesterd door science fiction. Hij stelt ons met “The Sphere Of Density” een dubbelalbum voor met een studio schijfje en een live schijfje. Andrew Lagowski bracht in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Heretic

Aan alles komt een einde. Of dit ook het geval is voor de vruchtbare samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin daar hebben we het raden naar (al vermoeden en hopen we in ieder geval van niet!). Wat wel zeker is, is dat met Heretic het sluitstuk voor de trilogie die voorafgegaan werd door de ijzersterke albums Pilgrim en Hermit (waar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Aquario - Innsmouth/ Home 7'

Mario Hartwig studeerde af als master in de muziekwetenschap, is bekend als zanger en songschrijver van de symfonische metal band Glass God maar mag solo ook graag meer intieme dark pop songs schrijven die hij onder de moniker Aquario wat naambekendheid wil geven. Het Danse Macabre label viel voor de intimistische dark pop kunstjes van deze ...

lees meer...
NIEUWS 06/04/2021 : La Merde lost eerste teaser voor nieuwe album La Vie en Noir.

In Gent worden terug de degens gekruist... wie een beetje op de hoogte is van groepen en de symbolen die ze gebruiken weet dat we het dan hebben over La Merde, het duo dat er aardig in slaagt om de neofolk-vlam in eigen land brandende te houden. Dit resulteerde reeds in 3 zeer goed ontvangen cassettes die ze in eigen beheer uitbrachten. ...

lees meer...
NIEUWS 01/04/2021 : Corona treft Leichtmatrose ...

Andreas Stitz, de anders zo energierijke zanger van het Duitse folk/chanson gezelschap Leichtmatrose heeft zijn gevecht met corona goed doorstaan. Dat het een diepe indruk op hem heeft nagelaten, bewijst deze videoboodschap . Hier bij Dark Entries wensen we hem alvast een verder spoedig herstel toe. Leichtmatrose

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Digitale rereleases voor cult act Ghosting

Bij Dark Dimensions verschijnen twee cult albums opnieuw: “Romantic Death”(1993) en “Lips Like Red”(1995) van de Duitse gothic cult formatie Ghosting. Ghosting was een groep rond frontman Sascha Tayefeh die in 1989 te Koblenz werd opgericht. Ook bij ons surfte de groep mee op de hernieuwde belangstelling in het gothic ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Nieuwe digitale ep voor You Life On Hold

Your Life On Hold verwacht een hete zomer maar wil tot het zover is het vuur brandende houden. Dat doen John Wolf en de zijnen met een nieuwe digitale ep "Imprisoned" die komende vrijdag, 2 april, op alle gangbare digitale platformen staat te verschijnen. 1 April was een beetje lullig geweest, vandaar. Op de ep “Imprisoned” ...

lees meer...
NIEUWS 25/03/2021 : Gönül Yarası: Liana met pijn in het hart.

Liana, oftewel de samensmelting tussen de zussen Lia en Lena wisten met hun vorige singles het hart van Dark Entries reeds te beroeren. Met hun Turks/Armeense roots die ze niet schromen om in hun elektronische, dromerige muziek te verwerken, mikken ze met hun nieuwste single weer, en deze keer ook vrij letterlijk, richting de hartstreek. ‘Gönül ...