casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

748 items

   

LAIBACH
Toen ze Laibach verboden, zegden we: ‘geweldig, laten we verder gaan’!
06/05/2020, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

06/05/2020 : LAIBACH - Toen ze Laibach verboden, zegden we: ‘geweldig, laten we verder gaan’!
06/05/2020 : LAIBACH - Toen ze Laibach verboden, zegden we: ‘geweldig, laten we verder gaan’!
06/05/2020 : LAIBACH - Toen ze Laibach verboden, zegden we: ‘geweldig, laten we verder gaan’!
06/05/2020 : LAIBACH - Toen ze Laibach verboden, zegden we: ‘geweldig, laten we verder gaan’!
06/05/2020 : LAIBACH - Toen ze Laibach verboden, zegden we: ‘geweldig, laten we verder gaan’!
Onlangs bracht Laibach een uitgebreide box ‘Laibach Revisited’ uit, een heruitgave van hun titelloze debuutplaat uit 1985, aangevuld met vernieuwde opnames van de nummers en een aantal essays over de rol van Laibach in het Joegoslavië en de Sloveense deelrepubliek in de jaren 80. We hebben Laibach al verschillende keren kunnen interviewen de afgelopen jaren, maar dachten dat het interessant zou zijn om ons eens te concentreren op het werk van de groep in de jaren 80. Hoofdideoloog Ivan Novak was zo vriendelijk om onze vragen te beantwoorden.

Jullie hebben Laibach opgestart in 1980. Hadden jullie toen al een uitgewerkt concept van wat de groep wou doen? Wat was toen het doel?

We hadden een algemeen idee. Dat hebben we verscherpt van 1980 tot 1982, toen we alles geconceptualiseerd hebben met de ‘10 items van het convent’ (ook wel vertaald als ‘De 10 items van het convenant’). Ons doel was om een groep op te richten die meer zou zijn dan enkel een rockgroep, een groep die grootser was en onafhankelijk van elk genre, een groep die zou leren uit de geschiedenis en die de toekomst zou bepalen. Daarnaast wilden we ook een beweging en een land scheppen, onze eigen staat, wat we ook gedeeltelijk gedaan hebben.

Jullie eerste optreden in Trbovlje in 1980 werd verboden, en voor een tijd werd er niets meer vernomen van Laibach. In 1982 verscheen Laibach terug op het voorfront met verschillende concerten. Hoe is het mogelijk geweest dat Laibach deze eerste jaren overleefd heeft.

Het Joegoslavische leger. Ieder van ons ging naar de – toen nog verplichte – militaire dienst tussen 1980 en 1981. Zodra de eerste leden terugkeerden startten we met optredens. Anderen zouden meedoen zodra zij hun dienst afgewerkt hadden. Het Joegoslavische leger gaf ons eten, laarzen en uniformen, een zeker gevoel van verzet en een hoop ideeën.

De ‘Tien items van het convent’ werden gepubliceerd in Nova revija in 1983. Nova revija stond bekend als een dissident cultuurblad en zou later een rol spelen in het toenemend nationaal gevoel in Slovenië. Was de tekst bedoeld om in Nova revija te verschijnen? Wat heeft jullie tot dit magazine aangetrokken?

Toen Nova revija in 1982 begon, schreef de redactie een programma, een manifest, in dewelke ze verklaarden dat ze niet zouden handelen als ‘actie in de naam van een idee’. We hebben onze bijdrage dan ook meteen getiteld als ‘actie in de naam van een idee’. De redactie van Nova revija heeft getwijfeld om onze bijdrage te publiceren, maar filosoof Taras Kermauner drong erop aan om het hoe dan ook uit te geven en stelde voor om een soort essay te schrijven over Laibach dat erbij afgedrukt kon worden. Wat hij ook deed, en tot op vandaag is zijn tekst één van de meest lucide interpretaties van Laibach. Vrij snel na de uitgave van ons manifest in Nova revija werd Laibach voor verschillende jaren verboden, maar Nova revija was van dan af in staat om meer radicale inhoud te publiceren.

In de tekst ‘The Terror Of History’ die in de nieuwe ‘Laibach Revisited’-box is inbegrepen, lezen we over het nazi-punk schandaal in Slovenië in het begin van de jaren 80. Waar ging het schandaal over? In welke zin heeft het schandaal en de repressie die ermee gepaard ging ook Laibach getroffen?

In het kort was het nazi-punk schandaal een serie van evenementen, verbonden aan de Sloveense punk en de alternatieve of subculturele scene, waar Laibach begin jaren 80 een belangrijk deel van uitmaakte. De autoriteiten wilden de hele scene onderdrukken, en daarvoor stelden ze het voor, en beschuldigden ze het, als een beweging die nazi-ideeën verspreidde. Sommige groepen werden uiteen gejaagd, sommige mensen werden gevangen genomen en Laibach werd verboden.

Het TV Tednik interview – aan het eind waarvan de interviewer opriep tot actie tegen Laibach – is erg beroemd. Sommigen zeggen dat het een val was voor Laibach, en ik geloof dat jullie bewust in die val getrapt zijn, goed bewust van het gevaar. Waarom hebben jullie aanvaard om dat interview te doen?

We kregen de kans om als hoofdonderwerp op één van de meest bekeken televisieprogramma’s van die tijd te komen, dus we besloten om het te doen. We wisten dat het een valstrik was, maar we wilden een soort ‘levend theaterperformance’ scheppen en tegelijkertijd ‘de strikker strikken’. Wat we ook deden. Het interview was erg belangrijk voor de algemene ontwikkeling van de kritische scene in heel het land. Mensen als Slavoj Žižek en veel andere jonge intellectuelen kwamen op het voorfront na het interview en brachten de bal aan het rollen van sociale, culturele en politieke veranderingen. Het interview was een soort transformator voor artistieke en politieke ideeën in de jaren 80.

Toen de stad Ljubljana de naam Laibach verbood, hoe hebben jullie dan gereageerd?

We zegden ‘geweldig, laat ons verder gaan’. We hebben onmiddellijk besloten om Slovenië te verlaten en zijn met de organisatie van de ‘Occupied Europe Tour’ begonnen.

Was het gemakkelijk om in Europa te touren tijdens het verbod op de naam Laibach? Had dit repercussies op het thuisfront?

Het was erg moeilijk om door Europa te touren, want we hadden helemaal geen ervaring en ook geen geld. Europa zat toen nog diep in de koude oorlog, verdeeld door de muur. En het was een erg bescheten plek. Thuis waren ze gewoon blij om van ons af te zijn. Ze maalden niet om wat we elders uitstaken.

Was de oprichting van de Neue Slowenische Kunst – een samenwerkingsverband van Laibach, Irwin en het Scipion Nacise Sisters Theater als nieuwe kunststroming – in 1984 een reactie op het verbod op de naam Laibach? Hoe was het mogelijk om dergelijke beweging op te zetten terwijl jullie jullie eigen naam niet konden gebruiken?

Ja, dat was grotendeels het gevolg van het verbod op Laibach. Neue Slowenische Kunst was een beweging van verschillende groepen uit diverse media die geïnspireerd waren door Laibach. Toen we besloten om samen te werken, was Laibach de centrale inspiratie voor de hele beweging. De naam was geïnspireerd op de historische Sloveens avant-garde beweging uit de jaren 1920, die in het Duitse magazine Der Sturm in 1929 voorgesteld werd onder de noemer ‘Junge Slowenische Kunst’.

Hoewel de naam verboden was, speelde Laibach in 1984 een concert in Ljubljana en bracht het zijn eerste lp uit in 1985, enkel geadverteerd door het bekende zwarte kruis dat jullie symbool was. Ik neem aan dat dit betekent dat Laibach voldoende bekend was bij het publiek en de bevolking om er een succes van te maken. Hoe waren de reacties?

Ja, we hebben een anoniem concert gespeeld, enkel geadverteerd door ons symbool – het zwarte kruis – dat niet verboden was. Daarom was alles in principe legaal. Onze eerste plaat werd eveneens uitgebracht zonder onze naam, opnieuw met enkel het zwarte kruis als centraal symbool. Dit is een sterk bewijs van de kracht die het symbool kan voorstellen. Het optreden was volledig uitverkocht en de reacties waren natuurlijk heel enthousiast en positief.

In 1987 vroegen jullie om het verbod op de naam Laibach op te heffen. Was dit gemakkelijk te bereiken?

We hebben zelf niet om de opheffing van het verbod gevraagd. Het was een publieke vraag, die verspreid werd vanuit de alternatieve kringen. Eigenlijk werd de vraag uiteindelijk geconcretiseerd door de Bond van de Socialistische Jeugd van Slovenië (afgekort tot ZSMS) dat een legale (procommunistische) politieke jongerenorganisatie in Slovenië was dat opereerde vanaf de naoorlogse jaren tot in de jaren 90.

Eveneens in 1987 brak het posterschandaal uit. Een poster gemaakt door Novi kolektivizem – een desingbureau verbonden aan de NSK – voor de Dag van de jeugd en de verjaardag van Tito, bleek een herwerking te zijn van een oude nazi poster. Eerst dachten de autoriteiten eraan om Novi kolektivizem aan te klagen, maar ze hebben later de aanklacht teruggetrokken. Wat is er gebeurd?

Novi kolektivizem (Nieuw collectivisme) is een NSK design groep, opgericht door Laibach, Irwin en aanvullende medewerkers, die hun werk uitvoerden via een Laibachiaanse methodologie, motieven en esthetiek. Het hele posterschandaal werd reeds vaak uit de doeken gedaan en je kunt het hier lezen (in het Engels). Er is natuurlijk nog veel meer dan dat, maar het is een lang verhaal en het is onmogelijk om het in te korten. Het hele schandaal heeft heel snel de gang van politieke evenementen in de tweede helft van de jaren 80 in Joegoslavië omgekeerd.

‘Opus Dei’, jullie plaat uit 1987, had een grote internationale impact. Maar ook hier was er controverse bij betrokken. Als ik me niet vergis werden jullie voor de rechtbank gesleept in Duitsland omwille van nazisympathieën. Kan je ons vertellen wat er gebeurd is?

Toen ‘Opus Dei’ uitkwam heeft de Duitse vleugel van Opus Dei, een controversiële militant katholieke organisatie, gevraagd om de plaat te verbieden en wou het ook Laibach aanklagen om de naam van hun organisatie te gebruiken als titel voor de plaat. Ze hadden verschillende problemen met de plaat, onder meer de afbeelding van vier bijlen die een swastika vormen, die we aan de binnenkant op de hoes afdrukten. Maar deze swastika was niets anders dan het werk van één van de belangrijkste antinazi kunstenaars en activisten John Heartfield. Dus hebben ze de aanklacht voor nazisme moeten laten varen. En de naam ‘Opus Dei’ hebben we ook gebruikt omdat het belangrijkste nummer op de plaat een hernieuwde versie van het bekende lied ‘Life is Live’ van de Oostenrijkse groep Opus. Uiteindelijk werd de plaat nog steeds verkocht in Duitsland, maar dan onder de toonbank.

Laibach: website / bestel de 'Laibach Revisited' box

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Whispers In The Shadow - Gilding The Lily - A Retrospective 1996-2021

25 jaar Whispers In The Shadow wordt gevierd met een compilatie: ‘Gilding The Lily – A Retrospective 1996-2021’. Daarop prijken maar liefst 21 nummers uit de volledige loopbaan van de groep. Maar dat zijn niet steeds de originele versies. Whispers In The Shadow koos ervoor om heel wat nummers opnieuw op te nemen, waardoor ...

lees meer...
NIEUWS 01/12/2021 : Sinner’s Day 2022 al in volle voorbereiding

Misschien hebt u de editie van dit jaar nog niet helemaal verteerd, toch pakt de Sinner’s Day organisatie nu al uit met een reeks nieuwe namen! Zo werden recent aan de affiche toegevoegd; The Birthday Massacre, The Exploited, Actors, Zware Machine, NOYCE™ (met een exclusief verjaardagsconcert voor België), Tiny Magnetic Pets, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fistula - Ignorant Weapon (vinyl 7')

Een bandnaam als Fistula (‘pijpzweer’) en artwork als dit, dat kan toch bijna enkel grindcore zijn? Dit is trouwens een uitgave van het Russische Bad Roads label in samenwerking met het Britse grindcorelabel Let The Bastards Grind. Toch zou ik dit persoonlijk niet echt grindcore noemen (of toch geen echte) want daarvoor is de stem ...

lees meer...
NIEUWS 30/11/2021 : Wat is er loos met Lacrimosa?

Er komt een nieuwe plaat van Lacrimosa aan. 'Leidenschaft' zal er net op tijd zijn om onder de kerstboom te liggen. Langzamerhand krijgen we meer informatie over de plaat. En ja, de eerste video is een feit. 'Raubtier' is het eerste volledige nummer dat we kunnen beluisteren uit de nieuwe plaat. En we krijgen er zelfs beelden ...

lees meer...
NIEUWS 30/11/2021 : Nog meer video's uit 'The Book Of Fire' van Mono Inc.

Het blijft maar video's regenen uit de laatste plaat van Mono Inc. Intussen hebben al 9 van de 12 nummers op het laatste opus 'THe Book Of Fire' een video gekregen. De laatste nieuwe is 'Nemesis', een meer ingetogen nummer. Waarom zoveel video's? Wel, omdat 'The Book Of Fire' een immens succes is, en daar wil ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ate & Nowa Ziemia - Substrate

Een samenwerking tussen twee Polen afkomstig uit Trójmiasto, ‘Driestad’, een grote agglomeratie van meer dan een miljoen inwoners rond de steden Gdynia, Sopot en Gdańsk in het noorden van het land aan de Noordzee. Achter Nowa Ziemia zit Artur Krychowiak. Nowa Ziemia creëert experimentele gitaar composities ...

lees meer...
FOTO'S : The Breath of Life - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Enzo Kreft - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : ODD - Offensive Defiant Disorder

Robert Hofman leerde we kennen als de accordeonist van de Rotterdamse neofolkband Osewoudt. Qua hipheid zal hij voor velen met dit instrument waarschijnlijk geen hoge ogen gooien maar de fans van het genre weten dat de aerofoon hierin wel degelijk een meerwaarde te bieden heeft. Denk bijvoorbeeld maar aan het fantastische Forseti en ook Hofmans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Koffinsurfer - Koffinsurfer (vinyl 7')

Dit klinkt wel heel speciaal. Bij Koffinsurfer hoor je zowat de meest extreme en morbide gruntzang die je ooit hebt gehoord en dat in combinatie met akoestisch folky gitaarspel. En de derde component zijn droney ambient/noise elektronische geluiden. Aldus krijg je een soort akoestische doom metal, al kan je het ook als neofolk beschouwen met ...

lees meer...
NIEUWS 24/11/2021 : Zaterdag Wool-E Fest in Magasin 4

Het regent afgelastingen van concerten, al is dit gelukkig nog niet overal. Optredens mogen immers nog steeds doorgaan mits er zowel naar een Covid Safe Ticket als naar het dragen van een mondmasker wordt gevraagd. En dat is het geval op Wool-E Fest, dat volgende zaterdag doorgaat in het Brusselse Magasin 4. Wool-E Fest, dat doorgaat op ...

lees meer...
NIEUWS 23/11/2021 : Amerikaanse gothic rock band The Wake gaat de remix toer op!

Na vele jaren wachten verscheen rond deze tijd vorig jaar het album “Perfumes And Fripperies” (klik hier voor de Dark Entries review) van deze Amerikaanse cult formatie. De groep gaat ondertussen weer live de hort op en om zich in de kijker te spelen, pakt de groep nu uit met de ep “Mixers And Elixirs” waarop de gothic ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra Autumn Passage (13/11/2021, JH De Klinker, Aarschot) - Koud vlees en powernoise.

“Zie mij hier nu staan”, verzuchtte Xavier Kruth tijdens het laatste nummer van zijn band Winterstille (met ook Dark Entries collega Gerry Croon in de gelederen). Exact hetzelfde idee hadden we toen we dat moment ons als koopwaar door middel van een barcode moesten laten scannen om de ‘zwarte poort’ van Aarschot ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sinner’s Day 30 oktober - 1 november, The Max Venues Heusden-Zolder - De eerste Sinner’s Day driedaagse deed even de mijnsite herleven. Het zag er nog een keer ‘zwart’ van het volk. Een eigenzinnige weergave van een beleving.

In covid tijden een onderneming als deze Sinner’s Day uit de grond stampen is geen evidentie. Dat bleek nog maar een keer uit het wegvallen van diverse groepen die vooral om die pandemie reden verstek gaven. Immers covid maakt een Europese toer op poten zetten, waarbij alle landen hun eigen covid ongemakken en dito regeltjes kennen, ...