casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

749 items

   

THIBAULT VIAENE (CONSOULING SOUNDS)
Gent haalt zijn sterkte uit zijn compactheid.
01/01/2020, Dimi Brands
 Bookmark and Share
01/01/2020 : THIBAULT VIAENE (CONSOULING SOUNDS) - Gent haalt zijn sterkte uit zijn compactheid.
01/01/2020 : THIBAULT VIAENE (CONSOULING SOUNDS) - Gent haalt zijn sterkte uit zijn compactheid.
01/01/2020 : THIBAULT VIAENE (CONSOULING SOUNDS) - Gent haalt zijn sterkte uit zijn compactheid.
01/01/2020 : THIBAULT VIAENE (CONSOULING SOUNDS) - Gent haalt zijn sterkte uit zijn compactheid.
01/01/2020 : THIBAULT VIAENE (CONSOULING SOUNDS) - Gent haalt zijn sterkte uit zijn compactheid.
Als er het afgelopen jaar een Belgisch label was dat van zich liet spreken dan was het wel het Gentse Consouling Sounds. Niet alleen dankzij enkele zeer sterke releases (Empusae, Vandal X, Monnik, Bolt Ruin,...), ook het prestigieuze project Consouling in Residence sprak tot de verbeelding. De eerste dag van het jaar is dan ook het perfecte moment om terug te blikken op het voorbije werkjaar en tevens een licht te werpen op wat komen gaat.
Bedoeling was om hoofd Nele Buys aan een kruisverhoor te onderwerpen, maar ze schoof op haar beurt medewerker Thibault Viaene naar voren als spreekbuis. De man werkt op de kop een jaar bij het Gentse label en krijgt reeds een duwtje in de rug richting schijnwerpers.
DE: Een mooi gebaar om je eerste werkjaar af te ronden lijkt me! Al heb ik zo het gevoel dat men bij Consouling met het begrip ‘rangorde’ vrij flexibel omgaat?
TV: Over een ‘rangorde’ kan ik inderdaad echt niet spreken, de tag-line op de ruit van onze winkel ‘A Home For Music’ is zeker niet gelogen. Nele en Mike zijn officieel mijn bazen, maar het voelt eerder aan als een familie! Enorm dankbaar dat ik hier deel mag van uitmaken!
DE: Wat is je concrete taak bij Consouling?
TV: Mijn officiële titel luidt ‘Label assistent manager’. Dus mijn takenpakket is heel erg gevarieerd. Mijn voornaamste taak is promotie, communicatie en strategische planning van de releases. Samen zitten met de artiesten, een plan opstellen en dat dan uitvoeren en communiceren naar pers en partners. Maar opnieuw: onze taken onderling overlappen heel erg hard. Daarnaast houd ik ook 3 dagen in de week de platenwinkel open. Zalige afwisseling!
DE: Hoe kwam je bij Consouling terecht (wat is je achtergrond), en hoe kijk je terug op dit eerste werkjaar?
TV: Een dikke twee jaar terug was ik bezig met de eerste release van de Gentse funk band Big Whoop op mijn eigen agency ‘Mellow Minds’ -- een agency in de urban scène, iets helemaal anders dan Consouling dus. Ik hoorde via-via over de Agency werking van Consouling, waarbij het label ook artiesten of labels productioneel en promotioneel ondersteunt met releases die niet onder de catalogus van Consouling vallen. Na mijn eerste gesprek met Nele over het persen van mijn eerste vinyl was er meteen een klik. Ik zocht op dat moment ook naar een stageplek, dus de vraag was meteen gesteld en enkele maanden later begon ik hier mijn stage. Het lijkt wat vreemd hé, van urban muziek vol groove naar drones en metal. Maar voor mij was dat wel nog logisch. Op persoonlijk vlak klikte het al, en op muzikaal vlak probeer ik sowieso geen oogkleppen op te zetten. Plus: in mijn puberjaren was ik gebeten door de hardcore/punk scène, wat dan ook wel goed aansluit bij de mentaliteit en de scène van Consouling.
DE: Meer algemeen: hoe kijk je terug naar het afgelopen Consouling jaar?
TV: Het voorbije jaar was enorm leerijk en druk, maar voornamelijk ook heel erg plezant.
DE: Consouling is duidelijk meer dan enkel een label, maar wat precies? Welke definitie zou je er zelf op plakken?
TV: ‘A Home For Music’
DE: Het meest in het oog springende initiatief van jullie was ongetwijfeld het Consouling In Residence project. We hebben het er op onze site al uitgebreid over gehad, maar kan je voor iedereen die het afgelopen jaar onder een steen geleefd heeft, dit concept nog eens uit de doeken doen?
TV: Het idee achter ons ‘In Residence’ project is spontaan gegroeid. We zijn al even aan het brainstormen over productontwikkeling en op welke manier we releases van bands in de spotlight kunnen zetten zonder gebruik te maken van traditionele dragers zoals CD & vinyl. Op die manier proberen we te experimenteren met verschillende manieren om een artiest en zijn/haar muziek voor te stelen. Voor de eerste editie van ons ‘In Residence’ project werden drie muzikale projecten uitgenodigd om nauw samen te werken met het label en met elkaar. In dit proces worden ze nauwer betrokken bij elke stap op weg naar de release van een alternatief album en wisselen ze persoonlijke ervaringen uit. Bovendien ontvangen ze financiering om te experimenteren met productontwikkeling. Moet muziek altijd worden verspreid via traditionele fysieke media? Kunnen we andere producten ontwikkelen om een release te ondersteunen? Hoe overwinnen we in zo'n proces dat het geen gimmick wordt? Wat is de wisselwerking tussen het artistieke en het economische in dit opzicht, en werpt het uiteindelijk zijn vruchten af? In deze eerste editie bracht ‘Monnik’ een zelf samengestelde thee uit, waarmee hij live een theeritueel vormgeeft. (foto 3) Dustbug bracht zijn muziek als keverjuweel uit, in samenwerking met ontwerpster Aline Gorsen. (foto 4) Empusae experimenteerde dan weer met Augmented Reality in het artwork.
Zin om je te verdiepen, lees hier meer: https://consouling.be/news/consouling-sounds-in-residence
DE: Consouling heeft ook zijn eigen platenzaak in Gent. In tijden waarin we om de oren geslagen worden over kelderende verkoopcijfers vraag ik me dan ook af in hoeverre dit nog winstgevend is.
TV: Voor ons is de platenzaak niet persé gericht op het winstgevende, het is één van onze inkomstenbronnen van onze werking. Het is wel een van de belangrijkste schakels in onze werking omdat het alles samenbrengt. Het is meer dan een platenwinkel: het is een ontmoetingsplek voor de scène.
DE: Naast plaatjes kopen kan je in de Consouling Store ook genieten van een lekker tasje koffie. Is het door zulke extraatjes naar de klanten toe dat jullie je alsnog weten te redden van de algemeen geldende ondergang die merkbaar is in de platenwinkel sector?
TV: Wij zijn onze winkel niet enkel als een record store maar ook echt als een ontmoetingsplek dus het is voor ons inderdaad belangrijk dat we ook meer bieden dan plaatjes en koffie. Het is de schakel die heel ons verhaal samenbrengt in een fysieke plek. Voor ons enorm belangrijk zeker in de digitaliserende wereld waar wij het enorm belangrijk vinden om toch nog fysiek aanwezig te blijven voor de mensen.
DE: Het format waarop muziek verschijnt is ook erg van belang. Hoewel er al heel wat muziek enkel nog digitaal verschijnt, ben ik nog van de “oude stempel”, en vind ik het persoonlijk erg moeilijk om geld te geven aan iets dat niet tastbaar is. Cd’s verkopen voor geen meter meer, al is er wel terug veel belangstelling voor vinyl en is zelfs de cassette helemaal terug (iets wat we jaren geleden nooit voor mogelijk hadden gehouden). Hoe kijkt Consouling naar deze trend?
TV: Het is een trend die natuurlijk niet te stoppen valt. Daarom dat we ook met projecten zoals ons ‘In Residence’ het fysieke blijven ondersteunen, maar ook het anders proberen te bekijken en te integreren in deze digitale wereld. Het digitale valt niet weg te denken, dus ook daar spelen we vanuit onze invalshoek meer en meer op in. We bevinden ons natuurlijk ook in een niche-scène waar het tastbare voor heel wat fans toch belangrijker blijft dan het digitale. Het blijft voor ons dus zeker interessant om iets tastbaar uit te brengen. Vooral in de scène waar wij actief zijn verbindt het de mensen onderling en met de artiesten. Het draagt echt bij aan de beleving, wat vandaag de dag volgens ons echt heel erg belangrijk is!
DE: Gent heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het nationale muzikale landschap. Steden als Antwerpen en Kortrijk hadden ook zo hun momenten, maar Gent is altijd een constante gebleven. Is dit te verklaren omdat een stad als Antwerpen of Brussel te versnipperd is, of zie je hier zelf een andere verklaring voor?
TV: Ik denk dat Gent inderdaad zijn sterkte haalt uit zijn ‘compactheid’, maar ik denk dat steden zoals Antwerpen of Brussel zeker niet moeten onderdoen. Op vlak van elektronische muziek vind ik zelfs dat ze voorlopen op Gent. En in Brussel heb je natuurlijke de heel erg sterke opkomende hiphop scène. Brussel heeft ook een sterke band met het Waalse muzieklandschap, wat ik ook heel erg interessant vind. Ik zou de ene stad dus zeker niet voor de andere zetten, ze hebben elk hun sterktes en zwaktes.
DE: Dankzij Consouling leerden we ook de sopraan Astrid Stockman kennen via Innerwoud. Ze gooit hoge ogen in het televisieprogramma De Slimste Mens, merken jullie een ‘Bart De Wever-effect’ wat betreft deze plaat?
TV: Neen, niet echt. Ons publiek is ook eerder het meerwaardezoekers-publiek en niet zo zeer de ruime mainstream die ons via programma’s als De Slimste Mens zouden bereiken.
DE: Laat ons ook al even vooruitblikken naar 2020, onlangs lieten jullie weten dat Consouling de nieuwe plaat van niemand minder dan Jarboe zal uitbrengen. Hebben jullie nog zulke verrassingen in petto waar je al iets over kwijt kunt?
TV: Inderdaad, we zijn heel enthousiast om terug met Jarboe samen te werken. Eerder brachten we ook al een split van Jarboe & Father Murphy uit. Hier een vervolg aan breien klopt dus helemaal. Ons schema voor 2020 zit al zo goed als vol dus er zit heel wat leuks aan te komen van onder meer IIVII, Elefant (9000 Records) en een nieuw project ‘Of Blood And Mercury’. Houd zeker ook jullie ogen open voor een reeks dikke events. Er werd al eentje aangekondigd: ‘Organic Creatures’ Van Eyck Organ in concert. Dit wordt een event rond het Van Eyck jaar. Catalina Vicens brengt samen met experimentele muzikanten Colin H. Van Eeckhout (Amenra) en Jozef Van Wissem een unieke live performance met historische instrumenten in de Sint-Jacobskerk Gent. Eén van die historische instrumenten is een draagbaar orgel dat werd gereconstrueerd op basis van het orgel dat afgebeeld staat op een paneel van het Lam Gods. Tickets zijn trouwens al te koop, ik zou niet twijfelen. Daarnaast werken we ook aan een eerste echte editie van ons Deep Listening festival die dit jaar al een nuleditie kende. Daar lossen we snel meer nieuws over! (knipoogt)
Consouling Sounds

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuw live audio-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven' van Wardruna

Een jaar na de release van zijn meest recente studio-album 'Kvitravn' (en als opmaat naar de komende live data), presenteert Nordic/dark folk/ambient band Wardruna zijn live-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven'. Dit is een luxe release op 2CD en op digitale formaten waaronder het originele studioalbum ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuwe single van Darkher

Darkher laat terug van haar horen met de single ‘Lowly Weep’. En we krijgen daarbij ook wat inkijk in een nieuw album ‘The Buried Storm’. Het debuutalbum ‘Realms’ (2016) werd door Dark Entries alvast goed onthaald! Deze nieuwe storm geeft vorm aan de duisternis die op de loer ligt aan de rand van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Remote - Дым / Smoke

Vorig jaar bespraken we twee oudere albums van deze Russen, die na een digitale release een nieuw promorondje kregen. Het waren "The Great Bong Of Buchenwald" uit 2014 (waarmee de band dikke ambras kreeg met Bandcamp maar dat leest u in de review) en “The Gift” uit 2016. En hier zijn ze dan met “Дым ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 18/01/2022 : Het Eindejaarslijstje van Henk Vereecken (Moonchild)

ALBUM TOP 10 2021 Het tweede pandemiejaar 2021 was weer een vruchtbaar jaar aan het muzikale front en leverde een mooi internationaal Top 10 gezelschap op met ook drie Belgische acts. 1. Enzo Kreft: Different World Enzo Kreft overleefde de jaren 80 en staat nog steeds (of liever: weer) aan het wave front. Minimal wave uit Mechelen ...

lees meer...
CD BESPREKING : BySenses - MonoCHROOM

Achter dit project zit Gentenaar Didier Dewachtere, die we reeds kenden van zijn samenwerking met die andere Gentenaar Johan De Paepe alias Owann in het project The Tower Tree. De digitale albums “InSense” (2014) en “5 Jours de Liberté” (2021) meegerekend is dit het vijfde album van BySenses. In 2014 verscheen ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2022 : Dirk Da Davo brengt Kings Of Fools uit

Dirk Da Davo heeft een naam die onuitwisbaar tot het einde der tijden zal gelinkt worden aan The Neon Judgement. Dat sentiment der veler jeugd is al even opgehouden met bestaan. Laat Da Davo er vooral niet de man naar zijn om bij ondertussen vergrendelde pakken te blijven zitten. Met Neon Electronics al even in een uitgebreide bezetting, geheel ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miasmatha - Miasmatha

Klaar voor een portie controverse? Miasmatha draagt dit titelloze (mini)album op aan Biopreparat, de onderzoeksorganisatie voor biologische wapens van de Sovjet-Unie dat vanaf 1973 met 30000 werknemers pathogenen en hun remedies (antigiffen, sera, antibiotica) onderzocht. Sinds de ineenstorting van de USSR is de status van het onderzoek onbekend, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Черноплодь (Chernoplod') - Черноплодь

Chernoplod’ is een obscure black metal band uit het noorden van Rusland die op dit titelloze album hun eerste 2 demo’s verzamelt. De nummers werden geheel eigen aan de muziekstijl opgenomen op de zolder van een verlaten huis in een net zo verlaten dorp. Het resultaat is black metal zoals die door puristen het liefst gesmaakt ...

lees meer...
CD BESPREKING : Люди На Холме (Lyudi Na Holme) - Дикие Цветы [Wild Flowers]

“Hopende dat ze hiermee niet al hun kruit verschoten hebben, hopen we eveneens op een beloftevolle toekomst van deze uiterst getalenteerde Russen”, alzo besloten we onze bespreking van Nocturnus, het tweede album van Lyudi Na Holme. Ook wel het album van de bevestiging, en lees er de bespreking nog maar eens op na: overtuigen was ...

lees meer...
NIEUWS 04/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Danny Quetin

Het eindejaarslijstje van Danny Quetin 2021. Het jaar waar zowat iedereen naar uit keek. Een jaar waar normaal weer normaal mocht zijn. Op enkele opflakkeringen na was het meer van hetzelfde. Tante Mie deed aan gezinsuitbreiding en legde de wereld andermaal het zwijgen op. 2021. Het jaar waarin de zomer eentje was van De Zondvloed. ...