casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

THIBAULT VIAENE (CONSOULING SOUNDS)
Gent haalt zijn sterkte uit zijn compactheid.
01/01/2020, Dimi Brands
 Bookmark and Share
01/01/2020 : THIBAULT VIAENE (CONSOULING SOUNDS) - Gent haalt zijn sterkte uit zijn compactheid.
01/01/2020 : THIBAULT VIAENE (CONSOULING SOUNDS) - Gent haalt zijn sterkte uit zijn compactheid.
01/01/2020 : THIBAULT VIAENE (CONSOULING SOUNDS) - Gent haalt zijn sterkte uit zijn compactheid.
01/01/2020 : THIBAULT VIAENE (CONSOULING SOUNDS) - Gent haalt zijn sterkte uit zijn compactheid.
01/01/2020 : THIBAULT VIAENE (CONSOULING SOUNDS) - Gent haalt zijn sterkte uit zijn compactheid.
Als er het afgelopen jaar een Belgisch label was dat van zich liet spreken dan was het wel het Gentse Consouling Sounds. Niet alleen dankzij enkele zeer sterke releases (Empusae, Vandal X, Monnik, Bolt Ruin,...), ook het prestigieuze project Consouling in Residence sprak tot de verbeelding. De eerste dag van het jaar is dan ook het perfecte moment om terug te blikken op het voorbije werkjaar en tevens een licht te werpen op wat komen gaat.
Bedoeling was om hoofd Nele Buys aan een kruisverhoor te onderwerpen, maar ze schoof op haar beurt medewerker Thibault Viaene naar voren als spreekbuis. De man werkt op de kop een jaar bij het Gentse label en krijgt reeds een duwtje in de rug richting schijnwerpers.
DE: Een mooi gebaar om je eerste werkjaar af te ronden lijkt me! Al heb ik zo het gevoel dat men bij Consouling met het begrip ‘rangorde’ vrij flexibel omgaat?
TV: Over een ‘rangorde’ kan ik inderdaad echt niet spreken, de tag-line op de ruit van onze winkel ‘A Home For Music’ is zeker niet gelogen. Nele en Mike zijn officieel mijn bazen, maar het voelt eerder aan als een familie! Enorm dankbaar dat ik hier deel mag van uitmaken!
DE: Wat is je concrete taak bij Consouling?
TV: Mijn officiële titel luidt ‘Label assistent manager’. Dus mijn takenpakket is heel erg gevarieerd. Mijn voornaamste taak is promotie, communicatie en strategische planning van de releases. Samen zitten met de artiesten, een plan opstellen en dat dan uitvoeren en communiceren naar pers en partners. Maar opnieuw: onze taken onderling overlappen heel erg hard. Daarnaast houd ik ook 3 dagen in de week de platenwinkel open. Zalige afwisseling!
DE: Hoe kwam je bij Consouling terecht (wat is je achtergrond), en hoe kijk je terug op dit eerste werkjaar?
TV: Een dikke twee jaar terug was ik bezig met de eerste release van de Gentse funk band Big Whoop op mijn eigen agency ‘Mellow Minds’ -- een agency in de urban scène, iets helemaal anders dan Consouling dus. Ik hoorde via-via over de Agency werking van Consouling, waarbij het label ook artiesten of labels productioneel en promotioneel ondersteunt met releases die niet onder de catalogus van Consouling vallen. Na mijn eerste gesprek met Nele over het persen van mijn eerste vinyl was er meteen een klik. Ik zocht op dat moment ook naar een stageplek, dus de vraag was meteen gesteld en enkele maanden later begon ik hier mijn stage. Het lijkt wat vreemd hé, van urban muziek vol groove naar drones en metal. Maar voor mij was dat wel nog logisch. Op persoonlijk vlak klikte het al, en op muzikaal vlak probeer ik sowieso geen oogkleppen op te zetten. Plus: in mijn puberjaren was ik gebeten door de hardcore/punk scène, wat dan ook wel goed aansluit bij de mentaliteit en de scène van Consouling.
DE: Meer algemeen: hoe kijk je terug naar het afgelopen Consouling jaar?
TV: Het voorbije jaar was enorm leerijk en druk, maar voornamelijk ook heel erg plezant.
DE: Consouling is duidelijk meer dan enkel een label, maar wat precies? Welke definitie zou je er zelf op plakken?
TV: ‘A Home For Music’
DE: Het meest in het oog springende initiatief van jullie was ongetwijfeld het Consouling In Residence project. We hebben het er op onze site al uitgebreid over gehad, maar kan je voor iedereen die het afgelopen jaar onder een steen geleefd heeft, dit concept nog eens uit de doeken doen?
TV: Het idee achter ons ‘In Residence’ project is spontaan gegroeid. We zijn al even aan het brainstormen over productontwikkeling en op welke manier we releases van bands in de spotlight kunnen zetten zonder gebruik te maken van traditionele dragers zoals CD & vinyl. Op die manier proberen we te experimenteren met verschillende manieren om een artiest en zijn/haar muziek voor te stelen. Voor de eerste editie van ons ‘In Residence’ project werden drie muzikale projecten uitgenodigd om nauw samen te werken met het label en met elkaar. In dit proces worden ze nauwer betrokken bij elke stap op weg naar de release van een alternatief album en wisselen ze persoonlijke ervaringen uit. Bovendien ontvangen ze financiering om te experimenteren met productontwikkeling. Moet muziek altijd worden verspreid via traditionele fysieke media? Kunnen we andere producten ontwikkelen om een release te ondersteunen? Hoe overwinnen we in zo'n proces dat het geen gimmick wordt? Wat is de wisselwerking tussen het artistieke en het economische in dit opzicht, en werpt het uiteindelijk zijn vruchten af? In deze eerste editie bracht ‘Monnik’ een zelf samengestelde thee uit, waarmee hij live een theeritueel vormgeeft. (foto 3) Dustbug bracht zijn muziek als keverjuweel uit, in samenwerking met ontwerpster Aline Gorsen. (foto 4) Empusae experimenteerde dan weer met Augmented Reality in het artwork.
Zin om je te verdiepen, lees hier meer: https://consouling.be/news/consouling-sounds-in-residence
DE: Consouling heeft ook zijn eigen platenzaak in Gent. In tijden waarin we om de oren geslagen worden over kelderende verkoopcijfers vraag ik me dan ook af in hoeverre dit nog winstgevend is.
TV: Voor ons is de platenzaak niet persé gericht op het winstgevende, het is één van onze inkomstenbronnen van onze werking. Het is wel een van de belangrijkste schakels in onze werking omdat het alles samenbrengt. Het is meer dan een platenwinkel: het is een ontmoetingsplek voor de scène.
DE: Naast plaatjes kopen kan je in de Consouling Store ook genieten van een lekker tasje koffie. Is het door zulke extraatjes naar de klanten toe dat jullie je alsnog weten te redden van de algemeen geldende ondergang die merkbaar is in de platenwinkel sector?
TV: Wij zijn onze winkel niet enkel als een record store maar ook echt als een ontmoetingsplek dus het is voor ons inderdaad belangrijk dat we ook meer bieden dan plaatjes en koffie. Het is de schakel die heel ons verhaal samenbrengt in een fysieke plek. Voor ons enorm belangrijk zeker in de digitaliserende wereld waar wij het enorm belangrijk vinden om toch nog fysiek aanwezig te blijven voor de mensen.
DE: Het format waarop muziek verschijnt is ook erg van belang. Hoewel er al heel wat muziek enkel nog digitaal verschijnt, ben ik nog van de “oude stempel”, en vind ik het persoonlijk erg moeilijk om geld te geven aan iets dat niet tastbaar is. Cd’s verkopen voor geen meter meer, al is er wel terug veel belangstelling voor vinyl en is zelfs de cassette helemaal terug (iets wat we jaren geleden nooit voor mogelijk hadden gehouden). Hoe kijkt Consouling naar deze trend?
TV: Het is een trend die natuurlijk niet te stoppen valt. Daarom dat we ook met projecten zoals ons ‘In Residence’ het fysieke blijven ondersteunen, maar ook het anders proberen te bekijken en te integreren in deze digitale wereld. Het digitale valt niet weg te denken, dus ook daar spelen we vanuit onze invalshoek meer en meer op in. We bevinden ons natuurlijk ook in een niche-scène waar het tastbare voor heel wat fans toch belangrijker blijft dan het digitale. Het blijft voor ons dus zeker interessant om iets tastbaar uit te brengen. Vooral in de scène waar wij actief zijn verbindt het de mensen onderling en met de artiesten. Het draagt echt bij aan de beleving, wat vandaag de dag volgens ons echt heel erg belangrijk is!
DE: Gent heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het nationale muzikale landschap. Steden als Antwerpen en Kortrijk hadden ook zo hun momenten, maar Gent is altijd een constante gebleven. Is dit te verklaren omdat een stad als Antwerpen of Brussel te versnipperd is, of zie je hier zelf een andere verklaring voor?
TV: Ik denk dat Gent inderdaad zijn sterkte haalt uit zijn ‘compactheid’, maar ik denk dat steden zoals Antwerpen of Brussel zeker niet moeten onderdoen. Op vlak van elektronische muziek vind ik zelfs dat ze voorlopen op Gent. En in Brussel heb je natuurlijke de heel erg sterke opkomende hiphop scène. Brussel heeft ook een sterke band met het Waalse muzieklandschap, wat ik ook heel erg interessant vind. Ik zou de ene stad dus zeker niet voor de andere zetten, ze hebben elk hun sterktes en zwaktes.
DE: Dankzij Consouling leerden we ook de sopraan Astrid Stockman kennen via Innerwoud. Ze gooit hoge ogen in het televisieprogramma De Slimste Mens, merken jullie een ‘Bart De Wever-effect’ wat betreft deze plaat?
TV: Neen, niet echt. Ons publiek is ook eerder het meerwaardezoekers-publiek en niet zo zeer de ruime mainstream die ons via programma’s als De Slimste Mens zouden bereiken.
DE: Laat ons ook al even vooruitblikken naar 2020, onlangs lieten jullie weten dat Consouling de nieuwe plaat van niemand minder dan Jarboe zal uitbrengen. Hebben jullie nog zulke verrassingen in petto waar je al iets over kwijt kunt?
TV: Inderdaad, we zijn heel enthousiast om terug met Jarboe samen te werken. Eerder brachten we ook al een split van Jarboe & Father Murphy uit. Hier een vervolg aan breien klopt dus helemaal. Ons schema voor 2020 zit al zo goed als vol dus er zit heel wat leuks aan te komen van onder meer IIVII, Elefant (9000 Records) en een nieuw project ‘Of Blood And Mercury’. Houd zeker ook jullie ogen open voor een reeks dikke events. Er werd al eentje aangekondigd: ‘Organic Creatures’ Van Eyck Organ in concert. Dit wordt een event rond het Van Eyck jaar. Catalina Vicens brengt samen met experimentele muzikanten Colin H. Van Eeckhout (Amenra) en Jozef Van Wissem een unieke live performance met historische instrumenten in de Sint-Jacobskerk Gent. Eén van die historische instrumenten is een draagbaar orgel dat werd gereconstrueerd op basis van het orgel dat afgebeeld staat op een paneel van het Lam Gods. Tickets zijn trouwens al te koop, ik zou niet twijfelen. Daarnaast werken we ook aan een eerste echte editie van ons Deep Listening festival die dit jaar al een nuleditie kende. Daar lossen we snel meer nieuws over! (knipoogt)
Consouling Sounds

HomeContactSitemap
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
NIEUWS 25/06/2022 : Gert wil recht op roes voor iedereen

Gert, ook bekend als Gert Kleinpunk, brengt in augustus een nieuwe plaat uit: 'Alles is nog niet verloren'. En dat alles nog niet verloren is, zal u wel duidelijk worden. 18 geëngageerde nummers kun je erop verwachten, maar ook een inzicht in het leven en denken van Gert. Dat hij bijvoorbeeld al drie jaar gestopt is met alcohol, ...

lees meer...
NIEUWS 25/06/2022 : Bart Willems doet het na Ono Scream en Apparaat ook solo

Kennen jullie Bart Willems? Jullie zouden nochtans moeten! Bart heeft in 2017 een parchtige postpunk plaat gemaakt met Ono Scream, en weet ook in electrorockland het mooie weer te maken met Apparaat. Alsof dat niet voldoende is, doet hij het nu ook solo onder de naam Willems. En ... in het Nederlands! Het project bracht zonet een tweede video ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 22/06/2022 : Fektsjek: wie schuilt er achter de mysterieuze groep De Aarzels?

Het was u misschien ook al opgevallen: donderdag spelen De Aarzels in de Djingel Djangel in Antwerpen, voor de luttele prijs van 5 euro. We hebben even navraag gedaan in onze kennissenkring, en niemand had ooit al van de groep gehoord, ook al schijnen ze volgens de aankondiging van het optreden al vrij lang mee te gaan: 'De Aarzels ...

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
NIEUWS 19/06/2022 : Hier zijn ze de laatste Sinner’s Day Summer artiesten! Maar ga dat vooral live zien!

Noblesse Oblige. Na vrijdag en zaterdag stelt Dark Entries jullie graag zondag 26 juni voor aan de hand van een clip van elke deelnemende band aan de Sinner’s Day Summer editie, die nu wel zeer snel dichterbij komt. Mocht u nog geen ticket of tickets hebben, niet twijfelen en gewoon doen door hier te klikken. Zondag 26 juni is alweer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...

lees meer...
CD BESPREKING : Rammstein - Zeit

We hebben dit album te danken aan de corona-epidemie. Normaal was Rammstein blijven touren, maar omdat dat niet kon zijn ze de studio ingedoken. Als het niet voor de muziek is, dan gaat Rammsteins achtste album zeker de geschiedenis in voor de kracht van z'n instant iconische hoes. Wat er uitziet als de ingang van een ondergrondse basis ...

lees meer...
CD BESPREKING : Motor!k - Motor!k 3

Waar Covid-19 en de bijhorende malaise voor de culturele sector voor Motor!k 2 een ferm nadeel was, bleek het een voordeel te zijn voor hun kersverse worp Motor!k 3… Daarover zo dadelijk meer… Eerst stellen we graag Motor!k nog even voor aan degenen die nog niet ingewijd zijn geveb we graag eerst nog wat duiding. Gitarist ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ordo Rosarius Equilibrio - Nihilist Notes (and the perpetual quest 4 meaning in nothing)

Dit collectief uit Stockholm hoeft geen introductie meer daar ze ondertussen al (bijna) 30 jaar actief zijn in de scene, al begon het in 1993 nog als Ordo Equilibrio. Voordien was bezieler Tomas Pettersson al actief geweest in Archon Satani. Namen die bij de de ‘ouderlingen’ onder ons zeker nog een belletje doen rinkelen, net zoals ...