casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

747 items

   

SYRENOMELIA
De dronken veldwachter in het sportcafé.
19/12/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

19/12/2019 : SYRENOMELIA - De dronken veldwachter in het sportcafé.
19/12/2019 : SYRENOMELIA - De dronken veldwachter in het sportcafé.
19/12/2019 : SYRENOMELIA - De dronken veldwachter in het sportcafé.
19/12/2019 : SYRENOMELIA - De dronken veldwachter in het sportcafé.
19/12/2019 : SYRENOMELIA - De dronken veldwachter in het sportcafé.
Onlangs mochten we via de single A Rose Shattered kennismaken met Syrenomelia, het project van de in Brussel wonende West-Vlaming Wim Lankriet. Aangezien talent van eigen bodem promoten de belangrijkste doelstelling van Dark Entries blijft namen we meteen contact op voor een uitgebreidere kennismaking.

DE: Voor Syrenomelia was je muzikaal actief onder de naam Magdalena Solis dat ik ken via collega Peter De Koning die dit als subliem omschreef. Is Syrenomelia een verderzetting hiervan, of blijven beide projecten los van elkaar bestaan?


WL: Magdalena Solis is in 2013 voor altijd stopgezet. Ik had toen zin in iets anders en begon te experimenteren met piano en soundscapes. Maar ik bleef altijd wel heimwee hebben naar de gitaarklank van Magdalena Solis. Dus, de embryonale Syrenomelia had lang twee gezichten: ambient piano vs alternatieve rock. Maar tenslotte amuseer ik me altijd het meest met luide gitaarmuziek. Daar luister ik zelf het liefst naar, dus dat is voor mij uiteindelijk altijd de beste keuze. Dus is Syrenomelia toch wel een verderzetting van Magdalena Solis.

DE: A Rose Shattered is na Weight Of A Beautiful Mind je tweede single, zijn er reeds concrete plannen voor een eerste langspeler?

WL: De volgende stap is een 4-track EP. Ik vind het momenteel eigenlijk best interessant en opwindend om vooral singles en EPs uit te brengen. Mijn creatieve fases bedragen meestal rond de 4-5 songs waar ik echt potentieel in zie, en die consistent zijn. Momenteel doe ik autorelease en ik steek mijn eigen geld in productie, promotie etc… Een langspeler…om het professioneel te doen en er het maximum uit te halen, ik weet niet of ik dit financieel en logistiek aan zou kunnen. Daarvoor zou ik een label nodig hebben.

DE: Er valt een rode draad te bespeuren op je nieuwe single, het titelnummer is gebaseerd op de Engelse Mary Bell, het andere nummer ‘Like The World Outside’ gaat meer algemeen over de wreedheden waartoe kinderen in staat zijn. Louter uit sociologische interesse of kunnen we stellen dat hier een kindertrauma aan de basis ligt?


WL: Het titelnummer was enkel in het begin op Mary Bell geïnspireerd, en vrij summier: over een ouder wordende prostituee met perverse specialisaties, en die daarin voorbij gepasseerd wordt door haar dochter. Toen ik over die tekst met een vriendin sprak begon ze over haar moeder te vertellen, en over haar eigen psychologische problemen en zelfverminking, tengevolge van misbruik tijdens haar jeugd. Dan heb ik de tekst grotendeels herschreven, gebaseerd op wat zij me vertelde, en ook op de relatie met mijn eigen moeder.
De achtergrond van Like the World Outside is het rurale dorp waar ik het grootste deel van mijn jeugd woonde. Veel baldadige kinderen en geweld, loodjesgeweren, zelfgemaakte wapens, martelen van dieren, allerlei wantoestanden… Er was geen politie, enkel een veldwachter die zich de hele dag bedronk in het sportcafé. Dus jongeren deden gewoon hun goesting, met allerlei spijtige en tragische gevolgen.



DE: Afkomstig van het West-Vlaamse Menen vestigde je je in Brussel. Ervoer je deze omschakeling van het landelijke naar de anonimiteit van de grootstad als een cultuurshock?

WL: Nee totaal niet. De streek tussen Menen en Poperinge is nogal heavy en gewelddadig. Studeren en uitgaan in Gent en Brussel voelde veel “geciviliseerder” aan. En ook, ik was sinds mijn jeugd gefascineerd door androgynie, biseksualiteit, crossdressing, dingen die je in rurale en provinciale omgevingen beter voor jezelf houdt. Dus toen ik ging studeren was dit een enorme bevrijding, de stad voor mij een omgeving waar ik meer mezelf kon zijn en waar ik meer gelijkgestemde zielen ontmoette. Het gaf me het gevoel: nu kan mijn leven beginnen.

DE: Hoe lang woon je al in Brussel, en hoe bevalt het je daar? Het is een stad die vaak zeer negatief afgeschilderd wordt, en dan vooral door mensen die er zelf niet wonen. Hebben ze gelijk, of juist niet?

WL: Ik woon al twintig jaar in Brussel en het bevalt me er vrij goed. Het hangt natuurlijk af van in welke buurt je woont. Ik woon in Sint-Gillis, op de grens met Elsene, en daar is het cool en fijn wonen. Een halve kilometer naar beneden bij het Zuidstation is het echter een totaal andere wereld. Ik hou wel van Brussel maar profiteer niet echt van de stad. Ik ben het liefst thuis om (obsessief) aan mijn project te werken (lacht). Ik voel me het best in mijn eigen creatieve universum en vermijd contact met de buitenwereld.

DE: Muzikaal tap je uit verschillende vaatjes tegelijkertijd: indie, gothic en metal weet je samen te smelten tot een geheel eigen geluid. Je invloeden zullen bijgevolg ook zeer divers zijn, welke artiesten hebben zoal een stempel gedrukt op jou als muzikant?

WL: Ik ben altijd eclectisch en nieuwsgierig geweest, pop, rock, wereldmuziek, experimenteel etc… Ik kan in diverse stijlen iets interessants en kwalitatiefs terugvinden. De laatste twee jaar luisterde ik opnieuw veel naar muziek uit de jaren 80 en 90. Alice In Chains was de voornaamste invloed… qua gitaarklank, donkere sfeer en teksten, de unieke meerstemmige zang. The Smiths zijn ook altijd een belangrijke invloed, de geniale songwriting en teksten. Ik hou van de openhartigheid uit die periode, hoe tekstschrijvers hun ziel blootlegden. En hoe meeslepend dit voor de fans was. Voor mij iets dat de laatste 10-15 jaar teveel verloren is gegaan. En dit wilde ik absoluut in mijn project, teksten die mensen raken, die emotioneel iets teweeg brengen. Beetje bij beetje vond ik dit terug in recentere projecten zoals Darkher, Emma Ruth Rundle, Chelsea Wolfe… en dit gaf extra motivatie.


DE: Psychologische onrust en subversieve seksualiteit vormen de rode draad in de muziek van Syrenomelia lezen we in de persbio. Ok, tijd om uit de biecht te klappen en ons je diepste zielenroerselen hieromtrent uit de doeken te doen!


WL: De meeste van mijn teksten zijn gebaseerd op een vrij lange periode toen ik een nogal losbandig biseksueel leven leidde en allerlei experimenten zocht, met een voorliefde voor ongewone en sadomasochistische ervaringen. Dit gepaard met druggebruik. Door naïveteit en armoede leidde dit meer en meer tot schaamtevolle en traumatische ervaringen. Ik kamp nog regelmatig met pijnlijke herinneringen en ik voel de behoefte om in teksten de schaamte van me af te schrijven, om er iets moois en waardevols van te maken, zodat ik voel dat het toch de moeite was, zelfs de meest penibele ervaringen. Maar er zit ook een goed deel ironie en sarcasme in mijn teksten, want ik hou er niet van als het te dramatisch of klef wordt.

DE: Syrenomelia verwijst naar de zeldzame aandoening waarbij de benen van een kind met elkaar vergroeid zitten, zoals bij een zeemeermin met andere woorden. Waarom koos je net voor deze naam?

WL: Ik vond dit op een Poolse blog met foto’s die mij meteen fascineerden. Voor mij iets zeldzaams en vreemds, en dus goed passend bij mijn teksten en visuele interesses. Op die pagina was het “syrenomelia” gespeld, met “y”. Ik dacht dat dit de Poolse spelling was, vond dit mooi en besloot het zo te houden. Maar recent ontdekte ik dat het in het Pools ook gewoon “sirenomelia” is, dus uiteindelijk is de naam ontleend aan een spellingsfout van dat blog. Ik spreek de “y” trouwens uit zoals de “i” in het Engelse “in”.

DE: Je doet alles zelf bij Syrenomelia, is het de bedoeling om dit ook live te brengen, of beschouw je het louter als een studio project?

WL: Ik heb met Magdalena Solis live gespeeld en enkel de eerste keer was het een volledig fijne ervaring. Na 2-3 keer was het al minder leuk, en begon ik te voelen dat het mijn creatieve routines overhoop gooide. Om Syrenomelia live te brengen zou er een vrij ruime bezetting nodig zijn, en het zou dan toch niet met vol enthousiasme zijn. Ik doe soms dingen live via Instagram, gewoon spontaan, en vind dat plezanter.

DE: Hoe komt een Syrenomelia nummer precies tot stand?

WL: Dat duurt vrij lang, vele maanden. Ik neem graag de tijd om bij te schaven en diverse arrangementen uit te proberen. Het is vrij normaal dat ik van een nummer op een bepaald moment een stuk of 10 versies heb. En dan ineens ben ik al het zoeken beu ben en geef mezelf 7-10 dagen om een definitieve versie op te nemen. Ik doe dan graag alsof ik beperkte studio tijd heb, alsof ik per dag moet betalen. Dat helpt, want in een home studio omgeving kun je blijven en blijven werken, en zo soms de boel versprutsen.

DE: Niet alleen in het muzikale, maar ook in het visuele heb je enorm veel oog voor de details. Getuige hiervan is de zeer knappe videoclip die je samen met enkele bevriende artiesten maakte voor het titelnummer van je nieuwe single. Met wie werkte je hiervoor samen?

WL: In het begin had ik iets in gedachten zoals Suede’s Animal Nitrate video, en hiervoor leek de donkere erotische fotografie van Lilith Room Noir perfect. Daarna zijn er de andere twee bevriende fotografes bijgekomen. Ik werk graag met Instagram contacten, vind daar snel mensen met wie ik op dezelfde golflengte zit. Via chat werken heeft zijn voor- en nadelen. Maar ik laat graag mensen de vrijheid, gewoon wat babbelen en ideeën uitwisselen, en hen laten improviseren. En vervolgens daaruit knippen en monteren. Mijn vriendin helpt me wel enorm bij de edits en vormgeving, ze doet dit als job dus laat ik graag veel aan haar over.



DE: Mijn eerste kennismaking met Syrenomelia gebeurde dankzij de remix cd van het Ashtoreth album Pilgrim. Een eenmalig iets of zijn er plannen om in de toekomst nog samen te werken?

WL: Eerder eenmalig, omdat ik niet echt het collab-type ben. Ik werk graag samen met anderen voor videos, maar voor muziek voel ik me enkel 100% in mijn element als ik in mijn eentje aan mijn eigen composities werk.

DE: En omdat het de tijd van het jaar is: wat was voor jou de muzikale ontdekking van 2019?

WL: Ik leef altijd een beetje in een grot (lacht). Maar toch ontdek ik nu en dan ’s iets. Dit jaar waren dit vooral: She Made Me Do It, Paradise Lost, Me And My Two Horses en Blurred Twin.

DE: En voor ons was dat dus ook Syrenomelia, bedankt voor het gesprek, Wim!

Syrenomelia

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/10/2021 : Sinner’s Day; the final call!

Aftellen nu! Straks is het zover een eerste editie van Sinner’s Day 2.0, drie dagen en twee podia alsook een heuse danskeet die naar de naam The Batcave luistert. Tickets zijn nog altijd beschikbaar voor de volle drie dagen (beter koop), voor twee dagen naar keuze of gewoon een dagticket. Al kan ik geen goede reden bedenken waarom u ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ton Globiter - KITNL Dark Hour Reprise (vinyl ep)

Ton Globiter, geboren als Domenikas Blazevicius (niet meteen een 'artiestennaam'), is een Litouwse dj/producer die vooral in de edm/techno en dance scene al enig succes wist te oogsten. Zo verscheen begin 2021 een digitale versie van “Kaunas Is The New London” bij Wrong Era dat werd opgepikt door Oraculo Records. Doch ...

lees meer...
NIEUWS 25/10/2021 : Enter the Batcave op Sinner’s Day!

Sinner’s Day komt nu wel zeer dichtbij, rep je dus voor een ticket, u krijgt er drie dagen van 30 oktober tem 1 november maar liefst 54 bands op twee podia. Als u het allemaal niet kunt bij houden kunt u ook de Sinner’s Day app installeren. Stel je eigen tijdstabel samen met deze app en de app laat je ook toe met vriendinnetjes ...

lees meer...
CD BESPREKING : Glasgow Coma Scale - Sirens

Deze band komt niet uit Schotland zoals de naam zou kunnen laten vermoeden, maar wel uit het Duitse Frankfurt. De bandnaam is afkomstig uit de neurologie. De Glasgow Coma Scale is een internationaal erkende schaal waarmee de graad van bewustzijn van een persoon wordt gemeten. Glasgow Coma Scale laten een hoofdzakelijk instrumentale sound ...

lees meer...
CD BESPREKING : Abraxas - Embrace Capitalism (Until It Strangles You) Remixed

Dansmuziek opnieuw een geweten schoppen en bevrijden van de commerciële mentaliteit waaraan het zich heeft overgegeven. Dansen met lijf en verstand. Anarchisme en rebellie op beat. Dat is waar deze Abraxas kortweg voor staat. Scherp en lekker militant zoals het ooit was. Abraxas is ook het project van de Spaanse Damià Llorens, ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Here-X - You're Coming Home ep (vinyl)

Here-X is een vrij nieuw soloproject uit Griekenland rond multi-instrumentalist en zanger Stavros Nikolau die zich voor de teksten laat bij staan door verschillende personen, zo ook Roger Waters (Pink Floyd) van wie hij het nummer “Hey You” (zie clip) even leende om er een goede eigentijdse post punk cover uit te puren. Post ...

lees meer...
FOTO'S : Front 242 - @ Depot Leuven, 22/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Radical G - @ Depot Leuven, 22/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Flying Horseman en Peenoise (voorprogramma) - ...weer op de bühne én op de kaart met een geslaagde thuismatch...

Om redenen ons allen wel gekend moest de Antwerpse band Flying Horseman wachten om hun album Mothership, hun zesde album in een zo goed als vlekkeloze carrière, in levende lijve aan ons voor te stellen. Wanneer dat ook nog eens achter mijn hoek, in De Roma, gebeurt dan zeg ik geen nee… Tijdens gekeuvel met oude bekenden kwamen ...

lees meer...
CD BESPREKING : TRAITRS - Horses In The Abattoir

Hippe post punk uit Canada met goth mascara en pop lipstick in een existentialistische nauw aansluitende outfit die past bij deze geconformeerde depressietijden. Zie, ik kan het ook een bio maken om het nieuwe album “Horses In The Abattoir” van het niet meer geheel onbekende TRAITRS aan te kondigen. Een charmant zagend stemmetje ...

lees meer...
NIEUWS 20/10/2021 : Sinner’ Day, zwart heeft veel tinten (deel 3 Allerheiligen)

Mijn persoonlijke voorkeuren voor de derde dag Sinner’s Day, we zitten immers in de laatste rechte lijn want nog 10 keer slapen en het is zover. Feest. Een ‘Alle Heiligen’ feesten mee op maandag 1 november in Heusden Zolder en wel op twee podia. Hopelijk hebt u dag 1 en dag 2 overleefd. Want ook op 1 november valt er één ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : 25 jaar Whispers In The Shadow: video voor 'Back To The Wound'

Whispers In The Shadow blaast 25 kaarsjes uit. In de afgelopen kwarteeuw hebben ze 10 platen uitgebracht. En dat willen ze in de kijker brengen door een uitstekende compilatie: 'Gilding the Lily - A Restrospective'. Daarop hebben ze niet enkel hun beste nummers verzameld, maar ze hebben ook verschillende nummers terug onder handen ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : A Slice Of Life: Coraline (The Foreing Resort Remix)

Hoe zat het weer met A Slice Of Life? Oh ja, ze hebben in 2018 een prachtig debuut uitgegeven: 'Restless'. We weten uit goede bron dat ze sindsdien heel wat nieuwe nummers geschreven hebben en zelfs dat ze aan een nieuwe plaat werken. In de tussentijd verrassen ze ons nu en dan met een remix uit hun debuut, zoals 'Sweet Sin' ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Aksak Maboul - ...met een nostalgische sound tegelijk de toekomst in @ Het Bos, Antwerpen, 14 oktober 2021

Aksak Maboul is al sinds 1977 onder ons, maar heeft in die tussentijd slechts 4 albums uitgebracht. Een en ander heeft te maken met het feit dat oprichter (en enige oorspronkelijk lid) Marc Hollander daarnaast ook nog zijn label Crammed Disc (voor onze scène vooral bekend van Tuxedomoon) te runnen heeft. Crammed Discs is bekend om zijn ...

lees meer...
FOTO'S : Sovjet War - @ Depot Leuven, Breaking Barriers 09/10/2021 door Luc Luyten