De dronken veldwachter in het sportcafé.
19/12/2019, Dimi Brands![]() |
|||||
DE: Voor Syrenomelia was je muzikaal actief onder de naam Magdalena Solis dat ik ken via collega Peter De Koning die dit als subliem omschreef. Is Syrenomelia een verderzetting hiervan, of blijven beide projecten los van elkaar bestaan?
WL: De volgende stap is een 4-track EP. Ik vind het momenteel eigenlijk best interessant en opwindend om vooral singles en EPs uit te brengen. Mijn creatieve fases bedragen meestal rond de 4-5 songs waar ik echt potentieel in zie, en die consistent zijn. Momenteel doe ik autorelease en ik steek mijn eigen geld in productie, promotie etc… Een langspeler…om het professioneel te doen en er het maximum uit te halen, ik weet niet of ik dit financieel en logistiek aan zou kunnen. Daarvoor zou ik een label nodig hebben.
WL: Nee totaal niet. De streek tussen Menen en Poperinge is nogal heavy en gewelddadig. Studeren en uitgaan in Gent en Brussel voelde veel “geciviliseerder” aan. En ook, ik was sinds mijn jeugd gefascineerd door androgynie, biseksualiteit, crossdressing, dingen die je in rurale en provinciale omgevingen beter voor jezelf houdt. Dus toen ik ging studeren was dit een enorme bevrijding, de stad voor mij een omgeving waar ik meer mezelf kon zijn en waar ik meer gelijkgestemde zielen ontmoette. Het gaf me het gevoel: nu kan mijn leven beginnen.
WL: Ik woon al twintig jaar in Brussel en het bevalt me er vrij goed. Het hangt natuurlijk af van in welke buurt je woont. Ik woon in Sint-Gillis, op de grens met Elsene, en daar is het cool en fijn wonen. Een halve kilometer naar beneden bij het Zuidstation is het echter een totaal andere wereld. Ik hou wel van Brussel maar profiteer niet echt van de stad. Ik ben het liefst thuis om (obsessief) aan mijn project te werken (lacht). Ik voel me het best in mijn eigen creatieve universum en vermijd contact met de buitenwereld. WL: Ik ben altijd eclectisch en nieuwsgierig geweest, pop, rock, wereldmuziek, experimenteel etc… Ik kan in diverse stijlen iets interessants en kwalitatiefs terugvinden. De laatste twee jaar luisterde ik opnieuw veel naar muziek uit de jaren 80 en 90. Alice In Chains was de voornaamste invloed… qua gitaarklank, donkere sfeer en teksten, de unieke meerstemmige zang. The Smiths zijn ook altijd een belangrijke invloed, de geniale songwriting en teksten. Ik hou van de openhartigheid uit die periode, hoe tekstschrijvers hun ziel blootlegden. En hoe meeslepend dit voor de fans was. Voor mij iets dat de laatste 10-15 jaar teveel verloren is gegaan. En dit wilde ik absoluut in mijn project, teksten die mensen raken, die emotioneel iets teweeg brengen. Beetje bij beetje vond ik dit terug in recentere projecten zoals Darkher, Emma Ruth Rundle, Chelsea Wolfe… en dit gaf extra motivatie. DE: Psychologische onrust en subversieve seksualiteit vormen de rode draad in de muziek van Syrenomelia lezen we in de persbio. Ok, tijd om uit de biecht te klappen en ons je diepste zielenroerselen hieromtrent uit de doeken te doen!
WL: Ik vond dit op een Poolse blog met foto’s die mij meteen fascineerden. Voor mij iets zeldzaams en vreemds, en dus goed passend bij mijn teksten en visuele interesses. Op die pagina was het “syrenomelia” gespeld, met “y”. Ik dacht dat dit de Poolse spelling was, vond dit mooi en besloot het zo te houden. Maar recent ontdekte ik dat het in het Pools ook gewoon “sirenomelia” is, dus uiteindelijk is de naam ontleend aan een spellingsfout van dat blog. Ik spreek de “y” trouwens uit zoals de “i” in het Engelse “in”.
WL: Ik heb met Magdalena Solis live gespeeld en enkel de eerste keer was het een volledig fijne ervaring. Na 2-3 keer was het al minder leuk, en begon ik te voelen dat het mijn creatieve routines overhoop gooide. Om Syrenomelia live te brengen zou er een vrij ruime bezetting nodig zijn, en het zou dan toch niet met vol enthousiasme zijn. Ik doe soms dingen live via Instagram, gewoon spontaan, en vind dat plezanter.
WL: Dat duurt vrij lang, vele maanden. Ik neem graag de tijd om bij te schaven en diverse arrangementen uit te proberen. Het is vrij normaal dat ik van een nummer op een bepaald moment een stuk of 10 versies heb. En dan ineens ben ik al het zoeken beu ben en geef mezelf 7-10 dagen om een definitieve versie op te nemen. Ik doe dan graag alsof ik beperkte studio tijd heb, alsof ik per dag moet betalen. Dat helpt, want in een home studio omgeving kun je blijven en blijven werken, en zo soms de boel versprutsen. WL: In het begin had ik iets in gedachten zoals Suede’s Animal Nitrate video, en hiervoor leek de donkere erotische fotografie van Lilith Room Noir perfect. Daarna zijn er de andere twee bevriende fotografes bijgekomen. Ik werk graag met Instagram contacten, vind daar snel mensen met wie ik op dezelfde golflengte zit. Via chat werken heeft zijn voor- en nadelen. Maar ik laat graag mensen de vrijheid, gewoon wat babbelen en ideeën uitwisselen, en hen laten improviseren. En vervolgens daaruit knippen en monteren. Mijn vriendin helpt me wel enorm bij de edits en vormgeving, ze doet dit als job dus laat ik graag veel aan haar over.
WL: Eerder eenmalig, omdat ik niet echt het collab-type ben. Ik werk graag samen met anderen voor videos, maar voor muziek voel ik me enkel 100% in mijn element als ik in mijn eentje aan mijn eigen composities werk. WL: Ik leef altijd een beetje in een grot (lacht). Maar toch ontdek ik nu en dan ’s iets. Dit jaar waren dit vooral: She Made Me Do It, Paradise Lost, Me And My Two Horses en Blurred Twin.
DE: En voor ons was dat dus ook Syrenomelia, bedankt voor het gesprek, Wim!
|
Volgende interviews:
De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
Clowns op Breaking Barriers !! - Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.
GROUND NERO - De verandering van de wereld zal alleen door mensen kunnen die voelen en denken, niet door afgestompte consumptieslaven.
IC 434 - Ik vind het verbazend in een hoog ontwikkelde maatschappij te leven en tegelijk vast te stellen wat een puinhoop het vaak is op mentaal vlak.
Gore op Breaking Barriers !! - Vroeger was niets beter want de mens is niet in staat echt te veranderen.
GROUND NERO - De financiële afhankelijkheid in een kapitalistische consumptiemaatschappij zorgt ervoor dat het gevoel van vrijheid steeds minder wordt.
MatraK AttaKK op Breaking Barriers !!! - Antikapitalisme en een boel standpunten tegen wat nu aan de hand is, zouden moeten worden verlicht in plaats van in de schaduw worden geplaatst.
Badger Op Breaking Barriers - Punk is zoals pannekoeken. Zolang mensen pannekoeken bakken, blijft het bestaan.
The Nomads op Breaking Barriers !! - 'Garage punk' is ok.