casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

744 items

   

De Delvers
Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
10/12/2019, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

10/12/2019 : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
10/12/2019 : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
10/12/2019 : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
10/12/2019 : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
10/12/2019 : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
New wave uit Noeveren (Boom)! Hun korte self titled debuut “De Delvers” (onze review leest u hier), vol korte, gebalde, flitsende Nederlandstalige new wave en postpunk songs verscheen vorig jaar (2018). Op 13 december spelen De Delvers hun laatste concert van dit jaar (2019) in de Kleine Hedonist, Sint-Jacobsmarkt 34, 2000 in Antwerpen! Ter ere daarvan en ook ter ere van hun nieuwe single "Poolnacht", een nummer waarin een beetje new waver een knipoog ontwaart naar “Eisbär” van Grauzone, dit interview.

Stel De Delvers eens voor aan het publiek?

We omschrijven onszelf als een nachtorkest. Onze uitvalbasis is Noeveren (Boom) een plek tussen de restanten van steenbakkerijen, arbeiderswoningen en ringovens. Onze sound omschrijven we zelf het liefst als een eigenzinnige mix van korte, hoekige postpunk en new wave-nummers in het Nederlands, badend in echo's van de jaren 80, zonder nostalgisch te klinken. We zijn met vijf: Dries Emmerechts (zang/gitaar), Laurens Primusz (gitaar/zang), Silke Verslype (toetsen/zang), Menno Buggenhout aka Robotman (gitaar/beats) en Tom Kets (bas/zang)

Jullie zingen in het Nederlands. Was dit een bewuste keuze of is dat eerder toevallig zo gelopen?

Het is zeker een bewuste keuze. De teksten zijn voor ons erg belangrijk. In het Nederlands lukt het beter om ons uit te drukken en echt te vertellen wat we willen vertellen. We proberen de teksten echt te herleiden tot de essentie zodat ze echt binnenkomen. We noemen onze teksten wel eens ‘punkpoëzie’. Kort, krachtig en met een poëtische ondertoon.

De naam De Delvers wekt wel associaties op met De Brassers, de groep van het legendarische Nederlandstalige new wave nummer “En Toen Was Er Niets Meer”. Toeval?

De Brassers is uiteraard een zeer goede bandnaam en we snappen zeker de associatie. Toen we naar een bandnaam zochten kwam de naam De Delvers bijna spontaan aanwaaien. Onze nummers gaan dikwijls over graven in jezelf en de maatschappij waarbinnen je je beweegt. De naam De Delvers dekt dus zeker de inhoudelijke en muzikale lading. Anderzijds is het ook een naam die doet denken aan een soort ‘geheime’ bende met een ondergronds clubhuis.

Dé grote naam inzake new wave in het Nederlands is toch wel Aroma di Amore. In hoeverre zijn (waren) zij een inspiratiebron?

Aroma Di Amore heeft een prachtig oeuvre opgebouwd. Tekstueel en muzikaal zijn ze heel straf. Ze lieten zien dat het kan: new wave in het Nederlands. Op dat vlak zijn ze zeker een inspiratie. Maar eigenlijk luisteren we zelf erg weinig naar Nederlandstalige muziek. De invloeden komen toch eerder van Engelse en Amerikaanse bands.

Hoe komt een Delvers nummer tot stand?

Tom (bas) levert het skelet van het nummer aan met de tekst en doet de productie. Dries (zang/gitaar) zorgt dat de tekst een juiste emotionele vertaling krijgt naar de zang toe en live. Dries voelt de teksten eigenlijk heel goed aan. Hij zorgt voor de zanglijnen en dat het metrum van de teksten klopt. Zeker als je in het Nederlands werkt is dit enorm belangrijk. Menno (gitaar) zorgt voor een aantal muzikale stoorzenders. Silke zorgt voor het toetsenwerk en levert de tweede stem. Laurens zorgt naast het gitaarwerk vooral voor de sound. Hij heeft ook alle nummers gemixt van ons debuutalbum. Wat voor al de nummers geldt, is dat er altijd een grote noodzaak is om het nummer te maken. Een Delvers nummer mag niet vrijblijvend zijn. De meeste nummers hebben ook verschillende lagen en soms betekenissen. Een nummer als "Alles Zwart" gaat voor velen over een donkere depressieve periode, maar in oorsprong is het nummer dat vooral verwijst naar het huidige politieke klimaat: ‘Al die woorden / zonder hart / Alles zwart’. Uiteraard is het aan de luisteraar om te kiezen hoe hij nummer begrijpt. Die vrijheid van interpretatie vinden we heel boeiend.

Vertel eens wat meer over de totstandkoming van het debuutalbum (of moeten we mini-album zeggen?) “De Delvers” dat vorig jaar verscheen. Heb je zelf favoriete nummers op dat album?

Het album is heel spontaan en organisch tot stand gekomen. Als we terugkijken op het maakproces leek het wel alsof de teksten en de nummers zich aandienden. Ik vind dat je die energie echt terughoort op het album. Een favoriete nummer kiezen is eigenlijk onmogelijk.

Jullie kiezen voor gemiddeld erg korte en gebalde songs. Songs van ‘Ramones-lengte’ zou je kunnen zeggen. Op het debuutalbum “De Delvers” zijn 6 van de 10 songs korter dan twee minuten terwijl de langste song amper 2’28” duurt. Of 10 songs op amper 19 minuten. In hoeverre is dit een bewuste strategie?

Het feit dat de nummers vaak kort zijn is niet toevallig. Wat we vooral willen doen is een bepaalde emotie of een bepaald beeld weergeven. De lengte van het nummer is daarin ook bepalend. Een nummer als "Wij Worden Wakker" zou niet dezelfde krachtige emotie uitstralen als het bijvoorbeeld dubbel zo lang zou zijn. In dit nummer zeggen we wat er gezegd moet worden. Niet minder maar ook niet meer.

De teksten zijn erg donker en zitten vol onderhuidse of duidelijker uitgesproken maatschappijkritiek, vooral in de song “We Worden Wakker” en “Robotman”. Akkoord? Ontwaar ik daar enige boosheid over maatschappelijk onrecht? Of waar haal je de inspiratie voor je lyrics?

Absoluut akkoord! De Boosheid en onvrede proberen we om te zetten in onze nummers. Het is onze manier om actie te voeren. Ook “Wij Weten Niet”, “Onrust” en “Alles Zwart” dragen zeker deze maatschappijkritiek in zich. Ik probeer in de teksten meestal te beschouwen, te observeren. De luisteraar moet zijn eigen menig vormen. Uiteraard is er in de nummers een persoonlijke mening te vinden, maar ik tracht niet te moraliseren. En inderdaad in de teksten vechten we maatschappelijk onrecht aan. Dit is een thema waar we heel hard mee bezig zijn. Solidariteit vinden we erg belangrijk. Zoals je aangeeft in je vraag: in de nummers “Robotman” en “Wij Worden Wakker” is deze boosheid zeer direct. Ook de manier waarop Dries het nummer live met zijn bindtekst inleidt zegt genoeg.

Puur muzikaal gezien lijkt The Cure me ook een invloed te zijn op de Delvers? Klopt dit?

Zeker! The Cure is een grote invloed. Zeker de eerste platen. Maar ook hun later werk, o.a. de platen “Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me” en “Disintegration” zijn zeker invloeden. Hun nummers zijn wel iets langer. J Maar er zijn uiteraard meer invloeden: The Sound, Wire , Joy Division, de Ramones… Er zijn ook invloeden die misschien niet direct hoorbaar zijn in onze muziek. Het heeft dan vooral te maken met een artistieke houding van echt je ding doen. Dan denken we aan The Swans, Sonic Youth, Mike Patton, The Dead Kennedy’s, Black Flag,…en dichter bij huis Siglo XX. Als je ziet wat voor een trouwe aanhang zij hebben opgebouwd met echt voor hun ding te gaan dat is echt uitzonderlijk. We hebben onlangs op A Tribute To SigloXX gespeeld waar we een Nederlandse versie brachten van enkele van hun nummers. We hebben hen achteraf ook ontmoet. Echt een heel bijzondere avond.

Stel jullie nieuwe single “Poolnacht” eens voor. Is dit al een voorsmaakje van een nieuw te verwachten album?

“Poolnacht” is een losse single. Het heeft ook een iets andere sound. Het is voor De Delvers eigenlijk vrij ‘poppy’. Het is een winterlied over een jongen/meisje (dit laten we in het midden) die zich zo verbonden voelt met het lijden van een ijsbeer die zijn wereld onder zijn voeten voelt smelten. Het nummer gaat uiteraard over de klimaatsverandering, maar de ijsbeer staat ook voor meer. Hij symboliseert: de andere. We zijn steeds meer bezig met onszelf en met onze eigen identiteit. Soms lijkt het alsof we de ander vergeten. De zin ’Zou het ons wat zachter maken, als jouw tranen ook van mij zijn’ uit het nummer gaat daarover . Ons album verscheen eind 2018/begin 2019. Het afgelopen jaar zijn we vooral bezig geweest met het album zo veel mogelijk live te gaan spelen. We spelen live al wel een 4-tal nieuwe nummers die mogelijk op de nieuwe plaat komen. De bedoeling is om de nieuwe plaat eind 2020 klaar te hebben.

Maak nog eens wat promotie voor jullie optreden op 13 december in De Kleine Hedonist in Antwerpen. Waarom moeten onze lezers zeker komen kijken en wat kunnen ze verwachten?

Het wordt een feestje. We hebben ook een beetje iets te vieren. Het is in december een jaar na de release van ons debuutalbum.Het album is erg goed ontvangen en we hebben op mooie plaatsen kunnen spelen. Ook de vinyl release van ons album die we konden doen in samenwerking met Music Media Corner en Variaworld was iets waar we enkel konden van dromen. We zien dit optreden als een mooie afsluiter van een geweldig De Delvers-jaar. Het wordt een geweldige avond. Zeker komen dus!

Website

Facebook

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Porno Karaoke - @ Porta Nigra, 18/09/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Nachtmahr - @ Porta Nigra, 18/09/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Psychic Force - @ Porta Nigra, 18/09/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Vlimmer - Nebenkörper

Na 18 , jawel 18, ep’s wordt het wel eens tijd voor een heus album dacht Alexander Leonard Donat, lijf en leden van het project Vlimmer en bovendien zeer bezige bij. Zelfs in de herfst. Ik en ook Alexander laten er even het soundtrack album “Randow” (2017) van tussenuit want deze “Nebenkörper’ vormt ook een ...

lees meer...
NIEUWS 22/09/2021 : I.M. Richard H.Kirk

De pionier van de dadaïstische elektronica is niet meer. Richard Harold Kirk overleed op 21 september 2021 op de leeftijd van 65. Doodsoorzaak onbekend. Bezieler van experimentele avant-garde en industriële elektronische geluiden. Revolutionair uitvinder van de elektropunk vanuit Sheffield. Eerder uit verveling dan uit idealisme. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Nacht van de Experimentele Film rond icoon Nico - OFFoff Artcinema te gast in Brusselse AB, 16 september 2021

Zoals aangekondigd maakte Dark Entries in hoofde van ondergetekende haar (of is het zijn?) opwachting op de Nacht van de Experimentele Film, de welke door OFFoff Cinema deze keer in de Brusselse AB georganiseerd werd… Niét in de AB-Club, zoals ondergetekende eerst dacht, maar wel degelijk in de grote zaal… Deze editie ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2021 : Sinner’s Day brengt het onderschatte BFG nog eens onder de aandacht!

Wie zegt u BFG (ook wel B.F.G. of B F G, of,...)? Inderdaad, u zult al tot boven het middel in de postpunk en gothic rock drek moeten zitten als u met deze groep bekend bent. Geen erg want het soort drek waarover ik het hier graag heb is net als een modderbadje, helend en verkwikkend. BFG dus. De band werd in 1985 te Manchester geformeerd ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Thorn In My Side, 18/09 - Gezellig festival maar gelukkig niet in bikini

Zenuwachtig gaf organisator Kris afgelopen zaterdag de briefing van het Thorn In My Side-festival in Tildonk. Het was namelijk de allereerste editie van het festival en dat werd grotendeels aangedreven door zijn passie voor The Smiths. Ik was er geheel toevallig beland, maar deel hier graag mijn ervaring met u. Het festival werd geopend ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2021 : Bereid je voor op 'Existence Is Futile' van Cradle of Filth

Ook Cradle of Filth heeft zich tijdens de lockdown koest gehouden, maar reken maar dat dit de stilte voor de storm was. Hun nieuwe plaat zal 'Existence Is Futile' heten en komt op 22 oktober uit. En er wordt naar uitgekeken, want de vorige platen van Cradle of Filth - 'Hammer Of The Witches' en vooral 'Cryptoriana. The ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2021 : CasiNoir met Clan of Xymox en The Arch

Nu het nachtleven terug op gang komt vond The Arch het tijd om nog eens een feestje op te zetten. Dat doen ze op 16 oktober in Het Casino in Sint-Niklaas. Uiteraard zal The Arch - vaderlandse new wave-trots sinds 1986 - er zelf optreden, maar om zeker te zijn dat u komt hebben ze ook Clan Of Xymox uitgenodigd, eveneens een new wave-topper ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Lost In Catland. A Cat Compendium

Een compilatie voor het goede doel, daar hebben we altijd oor naar. Zeker als de curatoren Grey Malkin en Sven Visterin heten, en het goede doel de opvang van zwerfkatten is. Grey Malkin zouden jullie moeten kennen als de man achter neofolkgroep The Hare And The Moon, die ook solo opviel met de prachtige drone-trilogie die hij samen met Ashtoreth ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Sisters Of Mercy - BBC Sessions 1982 - 1984 (vinyl)

Nieuw materiaal wordt enkel live gebracht, want de heer Eldritch heeft het niet zo op labels. En wat nog, de credits van heruitgaven, boxen, rarities,... blijven binnen stromen. Zo ongetwijfeld ook van deze “BBC Sessions 1982 -1984” die niets aan het oeuvre toevoegt maar recent naar aanleiding van Record Store Day op gelimiteerd ...

lees meer...
NIEUWS 19/09/2021 : Solidariteit met de gevangengenomen Wit-Russische fantasy folkgroep Irdorath

In Wit-Rusland treedt het regime van president Loekasjenko hard op tegen dissidenten. Aanleiding zijn de verkiezingen van augustus 2020 waarin Loekasjenko met een monsterscore van 80% herverkozen werd. Volgens de oppositie en vele (internationale) waarnemers werden de verkiezingen vervalst, en er volgden maanden van massale protesten in 'de ...

lees meer...
CD BESPREKING : Goethes Erben - Elemente

In 2007 verscheen het album ‘Dazwischen’ van Goethes Erben. Dat betekende het toenmalige einde van deze erfgenamen. Bezieler en zanger Oswald Henke gaf er de brui aan, teleurgesteld en moegestreden door de verkeerde richting die de muziekindustrie bewandelde (en nog steeds bewandelt). De cd-verkoop ging pijlsnel achteruit, alhoewel ...

lees meer...
CD BESPREKING : Eerie Sopor - The Plague That Lingers On The Plains

Dit 5 track EP’tje (13 minuten) werd meegestuurd met het compilatie mini-album “Technoid Electronics 2015-2020” van Metal Disco. En ja, achter het project schuilt dezelfde Griek, Toxic Razor, die we voorheen al kenden van Paradox Obscur, een minimal wave duo dat hij vormt samen met Kriistal Ann. De man heeft blijkbaar heel ...