casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

756 items

   

De Delvers
Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
10/12/2019, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

10/12/2019 : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
10/12/2019 : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
10/12/2019 : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
10/12/2019 : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
10/12/2019 : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
New wave uit Noeveren (Boom)! Hun korte self titled debuut “De Delvers” (onze review leest u hier), vol korte, gebalde, flitsende Nederlandstalige new wave en postpunk songs verscheen vorig jaar (2018). Op 13 december spelen De Delvers hun laatste concert van dit jaar (2019) in de Kleine Hedonist, Sint-Jacobsmarkt 34, 2000 in Antwerpen! Ter ere daarvan en ook ter ere van hun nieuwe single "Poolnacht", een nummer waarin een beetje new waver een knipoog ontwaart naar “Eisbär” van Grauzone, dit interview.

Stel De Delvers eens voor aan het publiek?

We omschrijven onszelf als een nachtorkest. Onze uitvalbasis is Noeveren (Boom) een plek tussen de restanten van steenbakkerijen, arbeiderswoningen en ringovens. Onze sound omschrijven we zelf het liefst als een eigenzinnige mix van korte, hoekige postpunk en new wave-nummers in het Nederlands, badend in echo's van de jaren 80, zonder nostalgisch te klinken. We zijn met vijf: Dries Emmerechts (zang/gitaar), Laurens Primusz (gitaar/zang), Silke Verslype (toetsen/zang), Menno Buggenhout aka Robotman (gitaar/beats) en Tom Kets (bas/zang)

Jullie zingen in het Nederlands. Was dit een bewuste keuze of is dat eerder toevallig zo gelopen?

Het is zeker een bewuste keuze. De teksten zijn voor ons erg belangrijk. In het Nederlands lukt het beter om ons uit te drukken en echt te vertellen wat we willen vertellen. We proberen de teksten echt te herleiden tot de essentie zodat ze echt binnenkomen. We noemen onze teksten wel eens ‘punkpoëzie’. Kort, krachtig en met een poëtische ondertoon.

De naam De Delvers wekt wel associaties op met De Brassers, de groep van het legendarische Nederlandstalige new wave nummer “En Toen Was Er Niets Meer”. Toeval?

De Brassers is uiteraard een zeer goede bandnaam en we snappen zeker de associatie. Toen we naar een bandnaam zochten kwam de naam De Delvers bijna spontaan aanwaaien. Onze nummers gaan dikwijls over graven in jezelf en de maatschappij waarbinnen je je beweegt. De naam De Delvers dekt dus zeker de inhoudelijke en muzikale lading. Anderzijds is het ook een naam die doet denken aan een soort ‘geheime’ bende met een ondergronds clubhuis.

Dé grote naam inzake new wave in het Nederlands is toch wel Aroma di Amore. In hoeverre zijn (waren) zij een inspiratiebron?

Aroma Di Amore heeft een prachtig oeuvre opgebouwd. Tekstueel en muzikaal zijn ze heel straf. Ze lieten zien dat het kan: new wave in het Nederlands. Op dat vlak zijn ze zeker een inspiratie. Maar eigenlijk luisteren we zelf erg weinig naar Nederlandstalige muziek. De invloeden komen toch eerder van Engelse en Amerikaanse bands.

Hoe komt een Delvers nummer tot stand?

Tom (bas) levert het skelet van het nummer aan met de tekst en doet de productie. Dries (zang/gitaar) zorgt dat de tekst een juiste emotionele vertaling krijgt naar de zang toe en live. Dries voelt de teksten eigenlijk heel goed aan. Hij zorgt voor de zanglijnen en dat het metrum van de teksten klopt. Zeker als je in het Nederlands werkt is dit enorm belangrijk. Menno (gitaar) zorgt voor een aantal muzikale stoorzenders. Silke zorgt voor het toetsenwerk en levert de tweede stem. Laurens zorgt naast het gitaarwerk vooral voor de sound. Hij heeft ook alle nummers gemixt van ons debuutalbum. Wat voor al de nummers geldt, is dat er altijd een grote noodzaak is om het nummer te maken. Een Delvers nummer mag niet vrijblijvend zijn. De meeste nummers hebben ook verschillende lagen en soms betekenissen. Een nummer als "Alles Zwart" gaat voor velen over een donkere depressieve periode, maar in oorsprong is het nummer dat vooral verwijst naar het huidige politieke klimaat: ‘Al die woorden / zonder hart / Alles zwart’. Uiteraard is het aan de luisteraar om te kiezen hoe hij nummer begrijpt. Die vrijheid van interpretatie vinden we heel boeiend.

Vertel eens wat meer over de totstandkoming van het debuutalbum (of moeten we mini-album zeggen?) “De Delvers” dat vorig jaar verscheen. Heb je zelf favoriete nummers op dat album?

Het album is heel spontaan en organisch tot stand gekomen. Als we terugkijken op het maakproces leek het wel alsof de teksten en de nummers zich aandienden. Ik vind dat je die energie echt terughoort op het album. Een favoriete nummer kiezen is eigenlijk onmogelijk.

Jullie kiezen voor gemiddeld erg korte en gebalde songs. Songs van ‘Ramones-lengte’ zou je kunnen zeggen. Op het debuutalbum “De Delvers” zijn 6 van de 10 songs korter dan twee minuten terwijl de langste song amper 2’28” duurt. Of 10 songs op amper 19 minuten. In hoeverre is dit een bewuste strategie?

Het feit dat de nummers vaak kort zijn is niet toevallig. Wat we vooral willen doen is een bepaalde emotie of een bepaald beeld weergeven. De lengte van het nummer is daarin ook bepalend. Een nummer als "Wij Worden Wakker" zou niet dezelfde krachtige emotie uitstralen als het bijvoorbeeld dubbel zo lang zou zijn. In dit nummer zeggen we wat er gezegd moet worden. Niet minder maar ook niet meer.

De teksten zijn erg donker en zitten vol onderhuidse of duidelijker uitgesproken maatschappijkritiek, vooral in de song “We Worden Wakker” en “Robotman”. Akkoord? Ontwaar ik daar enige boosheid over maatschappelijk onrecht? Of waar haal je de inspiratie voor je lyrics?

Absoluut akkoord! De Boosheid en onvrede proberen we om te zetten in onze nummers. Het is onze manier om actie te voeren. Ook “Wij Weten Niet”, “Onrust” en “Alles Zwart” dragen zeker deze maatschappijkritiek in zich. Ik probeer in de teksten meestal te beschouwen, te observeren. De luisteraar moet zijn eigen menig vormen. Uiteraard is er in de nummers een persoonlijke mening te vinden, maar ik tracht niet te moraliseren. En inderdaad in de teksten vechten we maatschappelijk onrecht aan. Dit is een thema waar we heel hard mee bezig zijn. Solidariteit vinden we erg belangrijk. Zoals je aangeeft in je vraag: in de nummers “Robotman” en “Wij Worden Wakker” is deze boosheid zeer direct. Ook de manier waarop Dries het nummer live met zijn bindtekst inleidt zegt genoeg.

Puur muzikaal gezien lijkt The Cure me ook een invloed te zijn op de Delvers? Klopt dit?

Zeker! The Cure is een grote invloed. Zeker de eerste platen. Maar ook hun later werk, o.a. de platen “Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me” en “Disintegration” zijn zeker invloeden. Hun nummers zijn wel iets langer. J Maar er zijn uiteraard meer invloeden: The Sound, Wire , Joy Division, de Ramones… Er zijn ook invloeden die misschien niet direct hoorbaar zijn in onze muziek. Het heeft dan vooral te maken met een artistieke houding van echt je ding doen. Dan denken we aan The Swans, Sonic Youth, Mike Patton, The Dead Kennedy’s, Black Flag,…en dichter bij huis Siglo XX. Als je ziet wat voor een trouwe aanhang zij hebben opgebouwd met echt voor hun ding te gaan dat is echt uitzonderlijk. We hebben onlangs op A Tribute To SigloXX gespeeld waar we een Nederlandse versie brachten van enkele van hun nummers. We hebben hen achteraf ook ontmoet. Echt een heel bijzondere avond.

Stel jullie nieuwe single “Poolnacht” eens voor. Is dit al een voorsmaakje van een nieuw te verwachten album?

“Poolnacht” is een losse single. Het heeft ook een iets andere sound. Het is voor De Delvers eigenlijk vrij ‘poppy’. Het is een winterlied over een jongen/meisje (dit laten we in het midden) die zich zo verbonden voelt met het lijden van een ijsbeer die zijn wereld onder zijn voeten voelt smelten. Het nummer gaat uiteraard over de klimaatsverandering, maar de ijsbeer staat ook voor meer. Hij symboliseert: de andere. We zijn steeds meer bezig met onszelf en met onze eigen identiteit. Soms lijkt het alsof we de ander vergeten. De zin ’Zou het ons wat zachter maken, als jouw tranen ook van mij zijn’ uit het nummer gaat daarover . Ons album verscheen eind 2018/begin 2019. Het afgelopen jaar zijn we vooral bezig geweest met het album zo veel mogelijk live te gaan spelen. We spelen live al wel een 4-tal nieuwe nummers die mogelijk op de nieuwe plaat komen. De bedoeling is om de nieuwe plaat eind 2020 klaar te hebben.

Maak nog eens wat promotie voor jullie optreden op 13 december in De Kleine Hedonist in Antwerpen. Waarom moeten onze lezers zeker komen kijken en wat kunnen ze verwachten?

Het wordt een feestje. We hebben ook een beetje iets te vieren. Het is in december een jaar na de release van ons debuutalbum.Het album is erg goed ontvangen en we hebben op mooie plaatsen kunnen spelen. Ook de vinyl release van ons album die we konden doen in samenwerking met Music Media Corner en Variaworld was iets waar we enkel konden van dromen. We zien dit optreden als een mooie afsluiter van een geweldig De Delvers-jaar. Het wordt een geweldige avond. Zeker komen dus!

Website

Facebook

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Mark E Moon - Lux Vindictae ep

Mark E Moon zou intussen geen onbekende meer morgen zijn, de groep rond Phil Reynolds en Mark Sayle, tegenwoordig uitgebreid met George Parson en Shelly Rourke, bracht reeds twee gewaardeerde albums uit en presenteert met deze “Lux Vindictae” een eerste ep in afwachting van het derde album waar momenteel hard aan wordt gewerkt. Meer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dead Lights - Doom Doom Trash ep

De pientere lezer herinnert zich misschien nog mijn review van vorig jaar van deze Londense Dead Lights, dat wordt geleid door de uitgeweken Nederlander Richard Van Kruysdijk (Solar Lodge, Phallus Die, Palais Ideal, ...). Ik kwam toen op de term androgyne electro goth en deze nieuwe ep “Doom Doom Trash” lijkt dit alleen maar te ...

lees meer...
CD BESPREKING : Svntax Error - Message

Een vierkoppige gitaarband uit Sydney, Australië. Hun sound zit ergens tussen psychedelische post-rock en dark prog. De bezetting van Svntax Error bestaat uit Ben Aylward (gitaar en vocals), Matthew Syres (gitaar en theremin), Peter Yates (bass) en Ben Eadie (drums). Het lijkt wel of we bij Dark Entries tegenwoordig meer post-rock ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Lacrimosa-zijproject Snakeskin brengt nummer tegen oorlog uit

'No More War', zo heet de nieuwe single van Lacrimosa-zijproject Snakeskin. Het is natuurlijk een reactie op de vreselijke oorlog die nu aan de gang is in Oekraïne. Het is een opmerkelijk nummer, want meesterbrein Tilo Wolff heeft zijn projecten altijd als apolitiek beschouwd. Op zich kan je wel wat maatschappijkritiek terugvinden ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Porta Nigra: 'Another bodymoving passage' afgelast; 'neofolk/industrial' editie gaat door

Nog maar net vierden we het tienjarig bestaan van Porta Nigra. We zijn blij om u te melden dat de organisatie uit Aarschot ook na een decennium doorgaat met het organiseren van topoptredens. De komende twee weken kan je in JH De Klinker in Aarschot terecht voor twee heel interessante edities van het festival. Op zaterdag 21 mei werd 'Another ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ultra Sunn - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Cinemascope - A Crack On The Wall

Maar liefst 8 jaar zit er tussen het debuut van deze Cinemascope, het project van de Griekse dj en concert promotor Leo Skiadas en deze “A Crack On The Wall”. De kans is dan ook zeer groot dat u nog nooit van dit project heeft gehoord maar Wave Records gooit het nieuwe album bij Dark Entries binnen en dat ze gelijk hebben. Voor ...

lees meer...
CD BESPREKING : 7 Rainbows In Excile - Twilight Gymnastics

Een debuut en dus een band waarvan ik nooit eerder had gehoord deze 7 Rainbows In Exile, het project van een zekere Dancing Shade uit Servië, die in volle covid isolatie aan de praat raakte met een dubbel gehoornde demon. Hoorns, waarvan één paar vervaarlijk naar de buitenwereld reikt maar evenzeer een paar hoorns die de ...

lees meer...
NIEUWS 12/05/2022 : Leden van Pussy Riot ontvluchten Rusland

Ze spelen op vrijdag 20 mei in Het Depot in Leuven. Pussy Riot werd wereldberoemd als feministische punkgroep met radicale performances nadat ze een anti-Poetin gebed opdroegen in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou. Pussy Riot had het licht gezien in 2011 en was deel van de omvangrijke protesten die in 2011 en 2012 ontstonden toen Poetin ...

lees meer...
NIEUWS 12/05/2022 : IC3PEAK stelt nieuwe plaat 'Kiss of Death' voor in de Botanique

Een Russische groep die u best in het oog houdt is IC3PEAK. Dit duo – dat eerder in de experimentele elektronica en witchhouse opereert – heeft het al aan de stok gehad met de Russische overheid. De tekst van het nummer ‘Смерти больше нет’ ...

lees meer...
NIEUWS 12/05/2022 : Russische avantgardegroep Shortparis komt naar de Botanique

De Botanique heeft duidelijk een oog op interessante Russische groepen uit de tegencultuur. Shortparis is zo’n grensverleggende groep, en ze komen op 24 september naar de Brusselse concertzaal. De groep ontstaat in 2012 in Sint-Petersburg en had van meet af aan de ambitie om een nieuwe muzikale taal te ontwikkelen. Dat deden ze door ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...