casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

723 items

   

De Delvers
Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
10/12/2019, Henk Vereecken
 Bookmark and Share

10/12/2019 : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
10/12/2019 : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
10/12/2019 : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
10/12/2019 : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
10/12/2019 : De Delvers - Op vrijdag 13 december 2019 live in De Kleine Hedonist, Antwerpen
New wave uit Noeveren (Boom)! Hun korte self titled debuut “De Delvers” (onze review leest u hier), vol korte, gebalde, flitsende Nederlandstalige new wave en postpunk songs verscheen vorig jaar (2018). Op 13 december spelen De Delvers hun laatste concert van dit jaar (2019) in de Kleine Hedonist, Sint-Jacobsmarkt 34, 2000 in Antwerpen! Ter ere daarvan en ook ter ere van hun nieuwe single "Poolnacht", een nummer waarin een beetje new waver een knipoog ontwaart naar “Eisbär” van Grauzone, dit interview.

Stel De Delvers eens voor aan het publiek?

We omschrijven onszelf als een nachtorkest. Onze uitvalbasis is Noeveren (Boom) een plek tussen de restanten van steenbakkerijen, arbeiderswoningen en ringovens. Onze sound omschrijven we zelf het liefst als een eigenzinnige mix van korte, hoekige postpunk en new wave-nummers in het Nederlands, badend in echo's van de jaren 80, zonder nostalgisch te klinken. We zijn met vijf: Dries Emmerechts (zang/gitaar), Laurens Primusz (gitaar/zang), Silke Verslype (toetsen/zang), Menno Buggenhout aka Robotman (gitaar/beats) en Tom Kets (bas/zang)

Jullie zingen in het Nederlands. Was dit een bewuste keuze of is dat eerder toevallig zo gelopen?

Het is zeker een bewuste keuze. De teksten zijn voor ons erg belangrijk. In het Nederlands lukt het beter om ons uit te drukken en echt te vertellen wat we willen vertellen. We proberen de teksten echt te herleiden tot de essentie zodat ze echt binnenkomen. We noemen onze teksten wel eens ‘punkpoëzie’. Kort, krachtig en met een poëtische ondertoon.

De naam De Delvers wekt wel associaties op met De Brassers, de groep van het legendarische Nederlandstalige new wave nummer “En Toen Was Er Niets Meer”. Toeval?

De Brassers is uiteraard een zeer goede bandnaam en we snappen zeker de associatie. Toen we naar een bandnaam zochten kwam de naam De Delvers bijna spontaan aanwaaien. Onze nummers gaan dikwijls over graven in jezelf en de maatschappij waarbinnen je je beweegt. De naam De Delvers dekt dus zeker de inhoudelijke en muzikale lading. Anderzijds is het ook een naam die doet denken aan een soort ‘geheime’ bende met een ondergronds clubhuis.

Dé grote naam inzake new wave in het Nederlands is toch wel Aroma di Amore. In hoeverre zijn (waren) zij een inspiratiebron?

Aroma Di Amore heeft een prachtig oeuvre opgebouwd. Tekstueel en muzikaal zijn ze heel straf. Ze lieten zien dat het kan: new wave in het Nederlands. Op dat vlak zijn ze zeker een inspiratie. Maar eigenlijk luisteren we zelf erg weinig naar Nederlandstalige muziek. De invloeden komen toch eerder van Engelse en Amerikaanse bands.

Hoe komt een Delvers nummer tot stand?

Tom (bas) levert het skelet van het nummer aan met de tekst en doet de productie. Dries (zang/gitaar) zorgt dat de tekst een juiste emotionele vertaling krijgt naar de zang toe en live. Dries voelt de teksten eigenlijk heel goed aan. Hij zorgt voor de zanglijnen en dat het metrum van de teksten klopt. Zeker als je in het Nederlands werkt is dit enorm belangrijk. Menno (gitaar) zorgt voor een aantal muzikale stoorzenders. Silke zorgt voor het toetsenwerk en levert de tweede stem. Laurens zorgt naast het gitaarwerk vooral voor de sound. Hij heeft ook alle nummers gemixt van ons debuutalbum. Wat voor al de nummers geldt, is dat er altijd een grote noodzaak is om het nummer te maken. Een Delvers nummer mag niet vrijblijvend zijn. De meeste nummers hebben ook verschillende lagen en soms betekenissen. Een nummer als "Alles Zwart" gaat voor velen over een donkere depressieve periode, maar in oorsprong is het nummer dat vooral verwijst naar het huidige politieke klimaat: ‘Al die woorden / zonder hart / Alles zwart’. Uiteraard is het aan de luisteraar om te kiezen hoe hij nummer begrijpt. Die vrijheid van interpretatie vinden we heel boeiend.

Vertel eens wat meer over de totstandkoming van het debuutalbum (of moeten we mini-album zeggen?) “De Delvers” dat vorig jaar verscheen. Heb je zelf favoriete nummers op dat album?

Het album is heel spontaan en organisch tot stand gekomen. Als we terugkijken op het maakproces leek het wel alsof de teksten en de nummers zich aandienden. Ik vind dat je die energie echt terughoort op het album. Een favoriete nummer kiezen is eigenlijk onmogelijk.

Jullie kiezen voor gemiddeld erg korte en gebalde songs. Songs van ‘Ramones-lengte’ zou je kunnen zeggen. Op het debuutalbum “De Delvers” zijn 6 van de 10 songs korter dan twee minuten terwijl de langste song amper 2’28” duurt. Of 10 songs op amper 19 minuten. In hoeverre is dit een bewuste strategie?

Het feit dat de nummers vaak kort zijn is niet toevallig. Wat we vooral willen doen is een bepaalde emotie of een bepaald beeld weergeven. De lengte van het nummer is daarin ook bepalend. Een nummer als "Wij Worden Wakker" zou niet dezelfde krachtige emotie uitstralen als het bijvoorbeeld dubbel zo lang zou zijn. In dit nummer zeggen we wat er gezegd moet worden. Niet minder maar ook niet meer.

De teksten zijn erg donker en zitten vol onderhuidse of duidelijker uitgesproken maatschappijkritiek, vooral in de song “We Worden Wakker” en “Robotman”. Akkoord? Ontwaar ik daar enige boosheid over maatschappelijk onrecht? Of waar haal je de inspiratie voor je lyrics?

Absoluut akkoord! De Boosheid en onvrede proberen we om te zetten in onze nummers. Het is onze manier om actie te voeren. Ook “Wij Weten Niet”, “Onrust” en “Alles Zwart” dragen zeker deze maatschappijkritiek in zich. Ik probeer in de teksten meestal te beschouwen, te observeren. De luisteraar moet zijn eigen menig vormen. Uiteraard is er in de nummers een persoonlijke mening te vinden, maar ik tracht niet te moraliseren. En inderdaad in de teksten vechten we maatschappelijk onrecht aan. Dit is een thema waar we heel hard mee bezig zijn. Solidariteit vinden we erg belangrijk. Zoals je aangeeft in je vraag: in de nummers “Robotman” en “Wij Worden Wakker” is deze boosheid zeer direct. Ook de manier waarop Dries het nummer live met zijn bindtekst inleidt zegt genoeg.

Puur muzikaal gezien lijkt The Cure me ook een invloed te zijn op de Delvers? Klopt dit?

Zeker! The Cure is een grote invloed. Zeker de eerste platen. Maar ook hun later werk, o.a. de platen “Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me” en “Disintegration” zijn zeker invloeden. Hun nummers zijn wel iets langer. J Maar er zijn uiteraard meer invloeden: The Sound, Wire , Joy Division, de Ramones… Er zijn ook invloeden die misschien niet direct hoorbaar zijn in onze muziek. Het heeft dan vooral te maken met een artistieke houding van echt je ding doen. Dan denken we aan The Swans, Sonic Youth, Mike Patton, The Dead Kennedy’s, Black Flag,…en dichter bij huis Siglo XX. Als je ziet wat voor een trouwe aanhang zij hebben opgebouwd met echt voor hun ding te gaan dat is echt uitzonderlijk. We hebben onlangs op A Tribute To SigloXX gespeeld waar we een Nederlandse versie brachten van enkele van hun nummers. We hebben hen achteraf ook ontmoet. Echt een heel bijzondere avond.

Stel jullie nieuwe single “Poolnacht” eens voor. Is dit al een voorsmaakje van een nieuw te verwachten album?

“Poolnacht” is een losse single. Het heeft ook een iets andere sound. Het is voor De Delvers eigenlijk vrij ‘poppy’. Het is een winterlied over een jongen/meisje (dit laten we in het midden) die zich zo verbonden voelt met het lijden van een ijsbeer die zijn wereld onder zijn voeten voelt smelten. Het nummer gaat uiteraard over de klimaatsverandering, maar de ijsbeer staat ook voor meer. Hij symboliseert: de andere. We zijn steeds meer bezig met onszelf en met onze eigen identiteit. Soms lijkt het alsof we de ander vergeten. De zin ’Zou het ons wat zachter maken, als jouw tranen ook van mij zijn’ uit het nummer gaat daarover . Ons album verscheen eind 2018/begin 2019. Het afgelopen jaar zijn we vooral bezig geweest met het album zo veel mogelijk live te gaan spelen. We spelen live al wel een 4-tal nieuwe nummers die mogelijk op de nieuwe plaat komen. De bedoeling is om de nieuwe plaat eind 2020 klaar te hebben.

Maak nog eens wat promotie voor jullie optreden op 13 december in De Kleine Hedonist in Antwerpen. Waarom moeten onze lezers zeker komen kijken en wat kunnen ze verwachten?

Het wordt een feestje. We hebben ook een beetje iets te vieren. Het is in december een jaar na de release van ons debuutalbum.Het album is erg goed ontvangen en we hebben op mooie plaatsen kunnen spelen. Ook de vinyl release van ons album die we konden doen in samenwerking met Music Media Corner en Variaworld was iets waar we enkel konden van dromen. We zien dit optreden als een mooie afsluiter van een geweldig De Delvers-jaar. Het wordt een geweldige avond. Zeker komen dus!

Website

Facebook

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Le Corbeau - VI - Sun Creeps Up The Wall

Nog meer donkere psychedelica, laid back garagerock, duistere rockabilly / alt-country en shoegaze van deze band uit Noorwegen, opgericht in 2006 door zanger-gitarist Øystein Sandsdalen. Dit is het derde deel van een trilogie; drie albums (hun vierde tot hun zesde) die samen uitkwamen maar elk apart te koop worden aangeboden en die ...

lees meer...
CD BESPREKING : Neraterræ - Scenes Of The Sublime

Italië, ooit het land van wijn en zonneschijn, komt deze dagen op wel heel trieste wijze in het nieuws. Het coronavirus houdt er lelijk huis. Iedereen moet verplicht thuisblijven en in de hospitalen stapelen zich de doodskisten op. Het doet ons pijn dit te moeten aanzien, want we kennen Italië – buiten als land van wijn en ...

lees meer...
NIEUWS 05/04/2020 : Ah Cama-Sotz lost nieuwe remix.

Dansen op fuiven zit er momenteel niet in, maar dat u zich ook in uw woonkamer volledig kan smijten, daarvan zijn de talrijke live-streams op sociale media het levende bewijs. Ah Cama-Sotz levert alvast een stevige bijdrage met de remix van Inner Circle, die te beluisteren is op Soundcloud. Ah Cama-Sotz ziet optredens tijdens Forms ...

lees meer...
NIEUWS 05/04/2020 : Stay happy, stay healthy and stay hardcore met Massenhysterie.

Hoogstwaarschijnlijk heeft u het reeds lang verdrongen: de happy hardcore rage uit de jaren 90 die vooral in Nederland enorm populair was. In tijden van sociale isolatie begint een mens rare dingen te doen, zo ook bij het Oostenrijkse Massenhysterie. Het is niet de eerste keer dat Massenhysterie bewijst niet vies te zijn van een flinke ...

lees meer...
NIEUWS 05/04/2020 : Orpheus in Tartarus: voorsmaakje van de film Solve et Coagula.

Onder de noemer artiesten die van alle markten thuis zijn plaatsen we graag Australiër Orryelle. Naast muziek, schilder- en beeldhouwkunst en magie is film ook een van zijn talenten. Momenteel werkt hij aan een film met de titel Solve Et Coagula. Hij loste al een deel hiervan, getiteld Orpheus In Tartarus. Het brengt een nieuwe, radicale ...

lees meer...
CD BESPREKING : Le Corbeau - V - C’s Theme

Het tweede album van de trilogie van deze band uit de Noorse hoofdstad Oslo. Hun vierde, vijfde en zesde album brachten ze samen uit na zeven jaar stilte. Het eerste deel van de trilogie, “IV - Spider Bridge” bespraken we reeds. “VI - Sun Creeps Up The Wall” volgt nog. Het is dus geen driedubbel album maar het zijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Your Life On Hold - Lockdown ep

In afwachting op het nagelnieuwe album “Echoes From The Bardo” dat kort na de zomer bij Solar Lodge zal verschijnen en vooral om het eindeloze wachten in deze tijden waarin ieders leven effectief ‘on hold’ staat wat draaglijker te maken komt Your Life On Hold nu met deze digitale “Lockdown ep”. Daarop ...

lees meer...
NIEUWS 04/04/2020 : De dag des oordeels wijdt extra lange uitzending aan Belgische wave

De coronaquarantaine is een ideaal voorwendsel om uw muziekkennis aan te scherpen. En het lijkt wel of er de laatste tijd veel animo is rond Belgische muziek. En terecht. Ook Dark Entries maakt er een uitgesproken doel van om u te informeren over de beste Belgische muziek. Onze concullega's van Luminous Dash maken er zelfs de voornaamste ...

lees meer...
NIEUWS 04/04/2020 : Die Krupps coveren Neon Judgement-klassieker 'Chinese Black'

Het is één van de bekendste nummers van The Neon Judgement - misschien samen met de absolute hit 'TV Treated' - en dan hebben we het uiteraard over het in 1987 verschenen 'Chinese Black'. Die Krupps, die andere legendarische groep uit de electro van de jaren 80, die later de crossovertoer zouden opgaan met gitaren, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Le Corbeau - IV - Spider Bridge

Geen Franse band, deze Le Corbeau, maar een zeskoppige band uit Noorwegen, opgericht in 2006. Van de band verscheen het eponieme debuut “Le Corbeau” in 2008, “Evening Chill/Montreal of the Mind” in 2009 en “Moth On The Headlight” in 2011. Toen bleef het heel lang stil bij deze Noren uit Oslo maar blijkbaar ...

lees meer...
FOTO'S : Siglo XX - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Rome - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Rose of Avalanche - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 2 (07/03/2020, Stadsfeestzaal, Aarschot) - Save the wave!

Vrijdag 6 maart was ik ook van de partij en meteen aangenaam verrast door de grote opkomst (ik weet het relatief, maar zeker in dit genre) voor lekkere curiositeiten als daar waren en zijn; Dead Man’s Hill, Rosa Crux, : Of The Wand And The Moon en Ordo Rosarius Equilibrio. U leest het allemaal in de vlotte pen van collega (db) die diezelfde ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 1 (06/03/2020, JH Klinker, Aarschot) - Everyone's a winner.

“Everyone’s a winner” zong Hot Chocolate ergens in de jaren 70, en deze zin konden we al voor aanvang gebruiken wanneer we de affiche voor de eerste dag van Porta Nigra in ogenschouw namen. De afgelopen editieis van dit fijne festival deed de wel zeer mager te noemen opkomst ons oprecht pijn. Even vreesden we zelfs dat ...