casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

720 items

   

WEIHAN
Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
Het is een feit dat we niet veel Belgische groepen hebben die actief zijn in het neofolk genre. Dit jaar werd ik dan ook zeer aangenaam verrast door de nieuwkomers van La Merde (die we onmiddellijk ook in onze interviewruimte duwden) en zie, het einde van het jaar heeft nog een verrassing in petto: onze nationale trots in het genre, Weihan, is ook terug van weggeweest. Met een sterk nieuw album, Levensbron, waarop we merken dat het zijpad richting martial industrial terug ingeruild is voor de sobere akoestische neofolk waarmee we het duo leerden kennen ten tijde van hun debuut Galder. Hoog tijd om spreekbuis Jurgen op onze rooster te leggen.

DE: Weihan viert dit jaar zijn 20ste verjaardag, was dit voor jullie een soort (extra) motivatie om in 2019 Levensbron af te krijgen?

Nee; we zijn nooit echt bezig geweest met verjaardagen. Als ik het me goed herinner, zijn we trouwens in 1998 met Weihan gestart (slechte punten dus voor de schrijver van de bio op Discogs!, n.v.d.r.). Het is steeds onze ambitie geweest om iedere twee jaar een nieuw album uit te brengen, maar er zijn altijd opnieuw behoorlijk wat praktische redenen die voor de nodige vertraging zorgen.

Ook dit album had zeker anderhalf tot twee jaar eerder kunnen uitkomen.

DE: Is deze speciale verjaardag er ook mee verantwoordelijk voor dat jullie terugkeren naar het geluid van jullie debuut Galder?

We vonden Galder altijd al ons zwakste album. Sinds het begin hebben we steeds onze eigen opnamen verzorgd. Ten tijde van Galder hadden we daar eigenlijk noch de middelen, noch de kennis voor … maar toch deden we koppig ons ding. Op volgende albums werden gelaagde synthpartijen en percussie belangrijker in onze composities, wisselden we Nederlandse voor Engelse teksten en schoot er van de Galder-stijl haast niets meer over.

Tot onze verbazing zijn er toch behoorlijk wat mensen die houden van dat album, dus besloten we om opnieuw muziek met akoestische gitaren als basis te maken. Toch moet ik benadrukken dat Levensbron géén Galder 2.0 is met een betere productie. Er zijn elementen van die pure neo-folkstijl die we deze keer totaal wilden vermijden, zoals het louter doorlopen van progressies van volle akkoorden op gitaar met die typische ritmische aanslagpatronen. We wilden ook meer melodie en gitaarharmonieën integreren en de gesproken partijen afwisselen of met koorzangen.

DE: Wat neofolk betreft is het vrij eenzaam voor jullie in België, dit jaar mochten we kennismaken met het Gentse La Merde waardoor het aantal nationale neofolk acts zowaar verdubbeld werd. Hebben jullie deze collega's al beluisterd?

Nee, ik ben niet bekend met die band.

DE: Jonah van La Merde wist me onlangs te zeggen dat een van jullie ook een link heeft met het Consouling Sounds label, volg je het label nog?

M.B. is medestichter van dat label maar verliet het jaren geleden. Ik heb een paar van hun releases in m’n bezit, maar voor zover ik me herinner zaten die vaak in een heel andere sfeer dan wat mij doorgaans aanspreekt, dus ik heb het verder nooit echt erg aandachtig gevolgd.

DE: Jullie hebben, zoals vaak bij neofolk artiesten, een achtergrond in metal en dark ambient. Hoe hebben jullie het (vrij) gesloten neofolk milieu leren kennen en welke bands maakten dat jullie dit ook wel eens wilden proberen?

M.B. en ik waren in de tweede helft van de jaren 90 uitgekeken op wat de black metal scene toen te bieden had, dus begonnen we wat andere genres te verkennen. Ik verbleef vaak in Scandinavië; specifiek in Zweden was de black metal scene in die tijd niet zo geïsoleerd als hier en sterk verweven met neo-folk, industrial, martial, enz. Zo kom je natuurlijk snel uit bij wat gevestigde namen in het genre.

De eerste nummers die we met Weihan opnamen voor een paar compilaties en de demo zaten overigens in een heel andere hoek dan wat we op Galder lieten horen en hadden vaak een sterke elektronische en noisy inslag.

DE: Jullie vorige twee platen kwamen uit op grote labels als Old Europa Cafe en Lichterklang, Levensbron brengen jullie in eigen beheer uit. Was er geen interesse, of hadden jullie speciale verlangens die niemand wou inlossen?

Neo-folk is niet echt een levendig genre, dus was het inderdaad commercieel lonender geweest om opnieuw iets te doen in de stijl van onze twee vorige albums, mét teksten in het Engels of in te pikken in bepaalde trends die momenteel het genre definiëren. Onze inspiratie bepaalt echter onze richting; eventuele commerciële verwachtingen motiveren ons niet.

DE: Op Levensbron horen we ook zo nu en dan een zangeres, die mysterieus in het boekje als C. VDB. vermeld staat. Aangezien we haar bijdrage aan het album zeer op prijs stellen wilden we graag weten over wie het hier gaat!

Helaas valt er niet zoveel te onthullen: het is iemand uit onze entourage die nog nooit eerder haar stem leende voor opnamen. We hadden eigenlijk een andere zangeres gestrikt voor deze sessies, maar deze opportuniteit diende zich aan en het resultaat beviel ons uitermate.

DE: Ik weet dat jullie om praktische redenen niet willen optreden, krijgen jullie veel aanbiedingen?

Er duiken sporadisch wat aanbiedingen op, waar we doorheen de jaren soms ernstiger hebben over nagedacht dan op andere momenten – we hebben ooit zelfs extra leden overwogen. Het antwoord blijft voorlopig echter “neen".

DE: Weihan gaat ook prat op zijn "Vlaemsche" identiteit. Hoewel de verkiezingsuitslagen anders doen vermoeden zet zoiets bij velen nog vaak kwaad bloed en staat iets dergelijks gelijk aan clichématige verwijten. Moeten jullie deze trotsheid vaak verklaren aan mensen? En bovenal hoe dienen we die trotsheid te interpreteren?

Ik denk dat het een erg verkeerd uitgangspunt is om te denken dat de elementen “Weihan”, “verkiezingen”, “trots”, “identiteit ”, … verenigbaar zijn in een ideologisch narratief. Al onze albums zijn puur escapisme en bieden de luisteraar hopelijk even de gelegenheid om in gedachten weg te komen van de moderne wereld; in het verleden, in de natuur, in sagen, mythen en legenden. Verdere interpretaties zijn overbodig en zinloos.

DE: Nu we het toch over de Vlaamse kwestie hebben, de N-VA komt de laatste tijd serieus in opspraak omdat men serieus wil snoeien in het budget van artiesten, anderzijds ook met de gedachte om een zogenaamde Vlaamse canon uit te brengen. Wat is jullie mening, als artiesten, over deze besparingen en wat zou er volgens Weihan niet in de fameuze canon mogen ontbreken?

Geen idee; ik ben écht niet geïnteresseerd in partijpolitiek en wat daaruit ook moge voortvloeien.

DE: Een ander terugkerend thema is de Noordse mythologie, heeft de Edda jullie enkele belangrijke lessen of visies bijgebracht, en zo ja dewelke?

De Germaanse en Indo-Europese mythologie/religie maken deel uit van de escapistische sferen die ik eerder vernoemde; weg van de religieuze en filosofische stromingen die de moderne wereld domineren.

De West-Noordse literatuur is bijzonder interessant, maar allicht te beperkt en te sterk gekleurd door de tijdsgeest waarin ze is te boek gesteld om er een alomvattende persoonlijke filosofie op te baseren. Mensen zijn geneigd om de geest van openbaringsgodsdiensten te projecteren op alle religies, schaffen zich een Edda aan en denken daarin dan alle antwoorden te vinden, zoals de schriften van de grote monotheïstische religies met wortels in het Midden-Oosten pretenderen te bieden. Andere filosofieën, overtuigingen, levensbeschouwingen of religies vragen helaas – of gelukkig maar? – iets meer inspanning dan dat.

DE: Iets zegt me dat jullie naam geplukt is uit een of andere plaatselijke legende? Of ben ik mis? Van waar haalden jullie de naam Weihan?

Nee, Weihan is Gotisch voor wijden (in de betekenis van inzegenen, heiligen). Het achterliggende concept sluit eigenlijk aan bij waar we het net over hadden; het verbinden met een wereld buiten de oppervlakkige hedendaagse realiteit. Er bestaan etymologisch verwante variaties van dit woord in zowat alle Germaanse talen, maar we kozen specifiek voor die uitgestorven Oost-Germaanse taal omwille van het obscure karakter en de grotere afstand tot het heden.

DE: In jullie muziek komen lang vervlogen sagen en legenden terug tot leven, zo heb je het op het nieuwe album oa over alvermannen. Van waar komen jullie precies en is er een plaatselijke legende die veel indruk heeft gemaakt op jullie?

We komen beiden oorspronkelijk uit de Denderstreek. Er zijn heel wat interessante volksverhalen, sagen en legenden uit deze streek. Deze verhalen sluiten vaak thematisch aan bij een corpus van Germaanse voorchristelijke motieven. De alvermannen zijn in dat opzicht ook niet uniek voor Vlaanderen; in het hele Germaanse taalgebied vinden we verhalen over ælfe, álfar , elfen, landvættir, …

De meest opmerkelijke plaatselijke legenden gaan allicht over de komst van het Christendom naar onze contreien (Amandus, Livinus van Gent, Ursmarus, …) en illustreren het grimmige en tumultueuze karakter van dat keerpunt in de geschiedenis.

Op dit album nam M.B. alle teksten voor z’n rekening. De teksten hernemen echter niet zomaar wat sagen en legenden, maar vertellen hun eigen verhaal. Elementen uit mythen worden gebruikt als metaforische perifrase naar analogie met stijlfiguren in Scandinavische literatuur.

DE: Onze complimenten hiervoor, want Levensbron is een ijzersterk album geworden. Waarvoor dank, alsook voor dit interview!

Weihan

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : DaGeist - @ Dark Winter Festival Liège, 18/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Arch - @ Dark Winter Festival Liège, 18/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Der Himmel Über Berlin - @ Dark Winter Festival Liège, 18/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Todor Todoroff - Univers Parallèles

Toen onlangs bekend werd gemaakt dat we afstevenen op een beleid waarin de subsidies voor cultuur danig teruggeschroefd worden, schreeuwden cultuurmakers van alle slag (terecht!) moord en brand. Wanneer we de (uitgebreide, 6 pagina’s tellende!) perstekst die we bij Todor Todoroffs overzichtscompilatie Univers Parallèles doornemen, ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2020 : Fetish Café presents: optredens van PreEmptive Strike 0.1, IC 434 en Degenerated Sequences

Er werd reeds gewag van gemaakt in onze reviews van de meest recente releases van PreEmptive Strike 0.1 en Degenerated Sequences, maar bij deze vermelden we het ook hier: op zaterdag 29 februari kan u beide Griekse electro-acts, alsook onze eigenste IC 434 live aanschouwen in het Fetish Café (Kleine Pieter Potstraat 8, 2000 Antwerpen). ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : 40 jaar Joy Division in Plan K - Verrassingsoptreden Ground Nero op mythische plek

Plan K is een zaal die met geschiedenis beladen is. 40 jaar na het optreden van Joy Division in deze zaal wordt een speciale avond gehouden, die slechts voor weinigen bestemd is. Op 17 januari 1980 speelde de groep rond Ian Curtis hier immers voor de tweede en laatste keer. Een van de aanwezigen was Philippe Carly, die foto’s nam van ...

lees meer...
NIEUWS 18/01/2020 : Vinyl met Valentijn: de 'Dreamweb'-trilogie van mind.in.a.box

Kent u mind.in.a.box nog? Dit Oostenrijkse duo was in 2004 dé beste nieuwkomer in de electro/synthop-scene. Hun debuut 'Lost Alone' was zo vernieuwend, gevarieerd en emotioneel dat het recht door het hart van elke rivethead ging en ook de daaropvolgende albums 'Dreamweb' en 'Crossroads' konden op lovende recensies ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2020 : Icy Cold Records en Dark Entries hebben nieuwjaarsgeschenkjes voor u! Week 2!

Vanaf 11 januari geven we u, beste lezer, de kans om 5 weken lang een album uit het labelrooster van het Icy Cold label te winnen! U stuurt gewoon uw antwoord op de prijsvraag binnen de vooropgestelde termijn naar kurt.ingels(at)darkentries(dot)be en als u gelukt hebt, is het album van u! De winnaars worden persoonlijk op de hoogte gebracht ...

lees meer...
CD BESPREKING : Downwell - I See Death In Your Eyes ep (vinyl)

Als ebm en techno samen een feestje zouden vieren dan kwam je ongewijfeld bij dit gezelschap uit Tbilisi terecht. Euhm, welaan Georgië of all places want ook daar houden ze wel van wat clubben op een altijd hamerende maar daarom niet altijd even fijn besnaarde ebm beat in eigentijdse techno pas. Zowel bij ebm als (minimal) techno ...

lees meer...
CD BESPREKING : Shelter - Spetsnaz

Een vijfkoppige alternatieve band uit het Franse Lyon met een bezetting bestaande uit twee gitaristen, een bassist, een trompettist en een drummer. Shelter heten ze en ze hebben hun eerste EP uit: “Spetsnaz” (4 tracks, 19 minuten speelduur). De titel is een Russische term voor de speciale eenheden van zowel politie als leger (en ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2020 : Vierde studioalbum van Snakeskin (zijproject Tilo Wolff)!

Vorig jaar trakteerde Lacrimosa zijn fans nog op een tijdreis en de belofte dat er aan een nieuw Lacrimosa-album getimmerd wordt. Voor het zijproject van frontman Tilo Wolff, Snakeskin, kent het geduldig wachten een einde. Het is alweer vier jaren geleden dat het gesmaakte ‘Tunes for my Santiméa’ losgelaten werd. Op 7 ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar (vinyl) - Ride The Wave III

Een hebbedingetje, Oraculo is wel goed in het uitbrengen van hebbedingetjes. Gelimiteerd (300 exemplaren, 299 als u dat van mij in mindering brengt) op witte vinyl deze 5 nummers tellende vinyl compilatie met voor elk wat wils, maar vooral 5 eerder onbekende, actuele groepen die meer verdienen dan de schaduw al mogen ze daar graag in vertoeven. Van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Katariin Raska & Christian Meaas Svendsen - Finding Ourselves In All Things

Dit is toch wel een van de meest weirde instrumentale duo’s die ik al ben tegengekomen. Christian Meaas Svendsen (°1988) komt uit Noorwegen en bespeelt een staande bas of contrabas (double bass in het Engels). Hij is bekend van Noorse avant garde en jazz bands als Paal Nilssen-Love Large Unit, Mopti, Duplex en Nakama. Katariin Raska ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2020 : Hocico in Magasin 4.

Sinds halverwege de jaren 90 weten we dat uit het land van de taco’s, Mexico dus, ook boze mannen komen die hun agressie graag mogen uitschreeuwen op een al even stevige beat. Hoewel er nog steeds mensen bestaan die de naam Hocico verkeerd uitspreken, is het duo, tot spijt van wie het benijdt, een niet te onderschatten invloed geweest ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Onstuimige jeugd (Restless Youth) - Tentoonstelling in het Huis van de Europese geschiedenis

Het huis van de Europese geschiedenis opende in 2017 zijn deuren. Dit initiatief van het Europees Parlement wil een overzicht geven van de laatste twee eeuwen in de Europese geschiedenis. Naast een zeer uitgebreide permanente tentoonstelling is er ook ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen, en de tentoonstelling die momenteel loopt is ‘Onstuimige ...