casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

WEIHAN
Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
Het is een feit dat we niet veel Belgische groepen hebben die actief zijn in het neofolk genre. Dit jaar werd ik dan ook zeer aangenaam verrast door de nieuwkomers van La Merde (die we onmiddellijk ook in onze interviewruimte duwden) en zie, het einde van het jaar heeft nog een verrassing in petto: onze nationale trots in het genre, Weihan, is ook terug van weggeweest. Met een sterk nieuw album, Levensbron, waarop we merken dat het zijpad richting martial industrial terug ingeruild is voor de sobere akoestische neofolk waarmee we het duo leerden kennen ten tijde van hun debuut Galder. Hoog tijd om spreekbuis Jurgen op onze rooster te leggen.

DE: Weihan viert dit jaar zijn 20ste verjaardag, was dit voor jullie een soort (extra) motivatie om in 2019 Levensbron af te krijgen?

Nee; we zijn nooit echt bezig geweest met verjaardagen. Als ik het me goed herinner, zijn we trouwens in 1998 met Weihan gestart (slechte punten dus voor de schrijver van de bio op Discogs!, n.v.d.r.). Het is steeds onze ambitie geweest om iedere twee jaar een nieuw album uit te brengen, maar er zijn altijd opnieuw behoorlijk wat praktische redenen die voor de nodige vertraging zorgen.

Ook dit album had zeker anderhalf tot twee jaar eerder kunnen uitkomen.

DE: Is deze speciale verjaardag er ook mee verantwoordelijk voor dat jullie terugkeren naar het geluid van jullie debuut Galder?

We vonden Galder altijd al ons zwakste album. Sinds het begin hebben we steeds onze eigen opnamen verzorgd. Ten tijde van Galder hadden we daar eigenlijk noch de middelen, noch de kennis voor … maar toch deden we koppig ons ding. Op volgende albums werden gelaagde synthpartijen en percussie belangrijker in onze composities, wisselden we Nederlandse voor Engelse teksten en schoot er van de Galder-stijl haast niets meer over.

Tot onze verbazing zijn er toch behoorlijk wat mensen die houden van dat album, dus besloten we om opnieuw muziek met akoestische gitaren als basis te maken. Toch moet ik benadrukken dat Levensbron géén Galder 2.0 is met een betere productie. Er zijn elementen van die pure neo-folkstijl die we deze keer totaal wilden vermijden, zoals het louter doorlopen van progressies van volle akkoorden op gitaar met die typische ritmische aanslagpatronen. We wilden ook meer melodie en gitaarharmonieën integreren en de gesproken partijen afwisselen of met koorzangen.

DE: Wat neofolk betreft is het vrij eenzaam voor jullie in België, dit jaar mochten we kennismaken met het Gentse La Merde waardoor het aantal nationale neofolk acts zowaar verdubbeld werd. Hebben jullie deze collega's al beluisterd?

Nee, ik ben niet bekend met die band.

DE: Jonah van La Merde wist me onlangs te zeggen dat een van jullie ook een link heeft met het Consouling Sounds label, volg je het label nog?

M.B. is medestichter van dat label maar verliet het jaren geleden. Ik heb een paar van hun releases in m’n bezit, maar voor zover ik me herinner zaten die vaak in een heel andere sfeer dan wat mij doorgaans aanspreekt, dus ik heb het verder nooit echt erg aandachtig gevolgd.

DE: Jullie hebben, zoals vaak bij neofolk artiesten, een achtergrond in metal en dark ambient. Hoe hebben jullie het (vrij) gesloten neofolk milieu leren kennen en welke bands maakten dat jullie dit ook wel eens wilden proberen?

M.B. en ik waren in de tweede helft van de jaren 90 uitgekeken op wat de black metal scene toen te bieden had, dus begonnen we wat andere genres te verkennen. Ik verbleef vaak in Scandinavië; specifiek in Zweden was de black metal scene in die tijd niet zo geïsoleerd als hier en sterk verweven met neo-folk, industrial, martial, enz. Zo kom je natuurlijk snel uit bij wat gevestigde namen in het genre.

De eerste nummers die we met Weihan opnamen voor een paar compilaties en de demo zaten overigens in een heel andere hoek dan wat we op Galder lieten horen en hadden vaak een sterke elektronische en noisy inslag.

DE: Jullie vorige twee platen kwamen uit op grote labels als Old Europa Cafe en Lichterklang, Levensbron brengen jullie in eigen beheer uit. Was er geen interesse, of hadden jullie speciale verlangens die niemand wou inlossen?

Neo-folk is niet echt een levendig genre, dus was het inderdaad commercieel lonender geweest om opnieuw iets te doen in de stijl van onze twee vorige albums, mét teksten in het Engels of in te pikken in bepaalde trends die momenteel het genre definiëren. Onze inspiratie bepaalt echter onze richting; eventuele commerciële verwachtingen motiveren ons niet.

DE: Op Levensbron horen we ook zo nu en dan een zangeres, die mysterieus in het boekje als C. VDB. vermeld staat. Aangezien we haar bijdrage aan het album zeer op prijs stellen wilden we graag weten over wie het hier gaat!

Helaas valt er niet zoveel te onthullen: het is iemand uit onze entourage die nog nooit eerder haar stem leende voor opnamen. We hadden eigenlijk een andere zangeres gestrikt voor deze sessies, maar deze opportuniteit diende zich aan en het resultaat beviel ons uitermate.

DE: Ik weet dat jullie om praktische redenen niet willen optreden, krijgen jullie veel aanbiedingen?

Er duiken sporadisch wat aanbiedingen op, waar we doorheen de jaren soms ernstiger hebben over nagedacht dan op andere momenten – we hebben ooit zelfs extra leden overwogen. Het antwoord blijft voorlopig echter “neen".

DE: Weihan gaat ook prat op zijn "Vlaemsche" identiteit. Hoewel de verkiezingsuitslagen anders doen vermoeden zet zoiets bij velen nog vaak kwaad bloed en staat iets dergelijks gelijk aan clichématige verwijten. Moeten jullie deze trotsheid vaak verklaren aan mensen? En bovenal hoe dienen we die trotsheid te interpreteren?

Ik denk dat het een erg verkeerd uitgangspunt is om te denken dat de elementen “Weihan”, “verkiezingen”, “trots”, “identiteit ”, … verenigbaar zijn in een ideologisch narratief. Al onze albums zijn puur escapisme en bieden de luisteraar hopelijk even de gelegenheid om in gedachten weg te komen van de moderne wereld; in het verleden, in de natuur, in sagen, mythen en legenden. Verdere interpretaties zijn overbodig en zinloos.

DE: Nu we het toch over de Vlaamse kwestie hebben, de N-VA komt de laatste tijd serieus in opspraak omdat men serieus wil snoeien in het budget van artiesten, anderzijds ook met de gedachte om een zogenaamde Vlaamse canon uit te brengen. Wat is jullie mening, als artiesten, over deze besparingen en wat zou er volgens Weihan niet in de fameuze canon mogen ontbreken?

Geen idee; ik ben écht niet geïnteresseerd in partijpolitiek en wat daaruit ook moge voortvloeien.

DE: Een ander terugkerend thema is de Noordse mythologie, heeft de Edda jullie enkele belangrijke lessen of visies bijgebracht, en zo ja dewelke?

De Germaanse en Indo-Europese mythologie/religie maken deel uit van de escapistische sferen die ik eerder vernoemde; weg van de religieuze en filosofische stromingen die de moderne wereld domineren.

De West-Noordse literatuur is bijzonder interessant, maar allicht te beperkt en te sterk gekleurd door de tijdsgeest waarin ze is te boek gesteld om er een alomvattende persoonlijke filosofie op te baseren. Mensen zijn geneigd om de geest van openbaringsgodsdiensten te projecteren op alle religies, schaffen zich een Edda aan en denken daarin dan alle antwoorden te vinden, zoals de schriften van de grote monotheïstische religies met wortels in het Midden-Oosten pretenderen te bieden. Andere filosofieën, overtuigingen, levensbeschouwingen of religies vragen helaas – of gelukkig maar? – iets meer inspanning dan dat.

DE: Iets zegt me dat jullie naam geplukt is uit een of andere plaatselijke legende? Of ben ik mis? Van waar haalden jullie de naam Weihan?

Nee, Weihan is Gotisch voor wijden (in de betekenis van inzegenen, heiligen). Het achterliggende concept sluit eigenlijk aan bij waar we het net over hadden; het verbinden met een wereld buiten de oppervlakkige hedendaagse realiteit. Er bestaan etymologisch verwante variaties van dit woord in zowat alle Germaanse talen, maar we kozen specifiek voor die uitgestorven Oost-Germaanse taal omwille van het obscure karakter en de grotere afstand tot het heden.

DE: In jullie muziek komen lang vervlogen sagen en legenden terug tot leven, zo heb je het op het nieuwe album oa over alvermannen. Van waar komen jullie precies en is er een plaatselijke legende die veel indruk heeft gemaakt op jullie?

We komen beiden oorspronkelijk uit de Denderstreek. Er zijn heel wat interessante volksverhalen, sagen en legenden uit deze streek. Deze verhalen sluiten vaak thematisch aan bij een corpus van Germaanse voorchristelijke motieven. De alvermannen zijn in dat opzicht ook niet uniek voor Vlaanderen; in het hele Germaanse taalgebied vinden we verhalen over ælfe, álfar , elfen, landvættir, …

De meest opmerkelijke plaatselijke legenden gaan allicht over de komst van het Christendom naar onze contreien (Amandus, Livinus van Gent, Ursmarus, …) en illustreren het grimmige en tumultueuze karakter van dat keerpunt in de geschiedenis.

Op dit album nam M.B. alle teksten voor z’n rekening. De teksten hernemen echter niet zomaar wat sagen en legenden, maar vertellen hun eigen verhaal. Elementen uit mythen worden gebruikt als metaforische perifrase naar analogie met stijlfiguren in Scandinavische literatuur.

DE: Onze complimenten hiervoor, want Levensbron is een ijzersterk album geworden. Waarvoor dank, alsook voor dit interview!

Weihan

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Greg Fox - Contact

Voor een portie ketelmuziek van jewelste zit je bij Greg Fox aan het juiste adres. We willen hiermee wel niet de negatieve connotatie van het woord bedoelen, maar vinden het eerder een treffende benaming voor de werken van deze Amerikaanse drummer. Drummers die met hun instrument als solo-artiesten op de voorgrond treden, het is vaak een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Elfika - Secretum Secretorum

Dit hoor en voel ik graag: doorheen dit debuutalbum van Elfika voel ik een stevig vakmanschap bovendrijven. En bovenal: een goede songwriting! Maar laten we bij het begin beginnen. Ergens in 2013 start het allemaal voor deze Franse band Elfika. Bassist Manu en zangeres Laure Ali-Khodja leggen de fundering voor wat later Elfika zal worden, ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Opium Cartel - Valor

Als er iemand van de Dark Entries redactie een medaille voor moed en zelfopoffering verdient, laat dat dan onze fijne collega Danny Quetin zijn. Als promo verantwoordelijke neemt hij de niet te onderschatten taak op zich om elk naar ons opgestuurd materiaal op voorhand te beluisteren om alzo te kunnen beslissen wie al dan niet in aanmerking ...

lees meer...
CD BESPREKING : Machinefabriek - Amalgaam

Daar waar wij als Belgen met gepaste chauvinistische fierheid Vidna Obmana mogen noemen, daar kunnen onze Noorderburen Machinefabriek naar voren schuiven. De twee artiesten in kwestie, respectievelijk Dirk Serries en Rutger Zuydervelt hebben niet alleen muzikale raakvlakken, ook werkten ze in het verleden reeds samen. Maar omdat het eeuwenoude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sal๒ Salon - Culte Du Moi

In veel gevallen heeft het begrip narcisme een negatieve bijklank. Terecht ook wel, want dit autistische trekje maakt velen, oh ironie, er niet mooier op. Toch stoort het ons geen enkele keer bij power elektronics en noise artiesten die maar wat graag -al dan niet gemeend- zwelgen in deze karaktertrek. Het is misschien net doordat in dit ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...