casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

749 items

   

WEIHAN
Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
Het is een feit dat we niet veel Belgische groepen hebben die actief zijn in het neofolk genre. Dit jaar werd ik dan ook zeer aangenaam verrast door de nieuwkomers van La Merde (die we onmiddellijk ook in onze interviewruimte duwden) en zie, het einde van het jaar heeft nog een verrassing in petto: onze nationale trots in het genre, Weihan, is ook terug van weggeweest. Met een sterk nieuw album, Levensbron, waarop we merken dat het zijpad richting martial industrial terug ingeruild is voor de sobere akoestische neofolk waarmee we het duo leerden kennen ten tijde van hun debuut Galder. Hoog tijd om spreekbuis Jurgen op onze rooster te leggen.

DE: Weihan viert dit jaar zijn 20ste verjaardag, was dit voor jullie een soort (extra) motivatie om in 2019 Levensbron af te krijgen?

Nee; we zijn nooit echt bezig geweest met verjaardagen. Als ik het me goed herinner, zijn we trouwens in 1998 met Weihan gestart (slechte punten dus voor de schrijver van de bio op Discogs!, n.v.d.r.). Het is steeds onze ambitie geweest om iedere twee jaar een nieuw album uit te brengen, maar er zijn altijd opnieuw behoorlijk wat praktische redenen die voor de nodige vertraging zorgen.

Ook dit album had zeker anderhalf tot twee jaar eerder kunnen uitkomen.

DE: Is deze speciale verjaardag er ook mee verantwoordelijk voor dat jullie terugkeren naar het geluid van jullie debuut Galder?

We vonden Galder altijd al ons zwakste album. Sinds het begin hebben we steeds onze eigen opnamen verzorgd. Ten tijde van Galder hadden we daar eigenlijk noch de middelen, noch de kennis voor … maar toch deden we koppig ons ding. Op volgende albums werden gelaagde synthpartijen en percussie belangrijker in onze composities, wisselden we Nederlandse voor Engelse teksten en schoot er van de Galder-stijl haast niets meer over.

Tot onze verbazing zijn er toch behoorlijk wat mensen die houden van dat album, dus besloten we om opnieuw muziek met akoestische gitaren als basis te maken. Toch moet ik benadrukken dat Levensbron géén Galder 2.0 is met een betere productie. Er zijn elementen van die pure neo-folkstijl die we deze keer totaal wilden vermijden, zoals het louter doorlopen van progressies van volle akkoorden op gitaar met die typische ritmische aanslagpatronen. We wilden ook meer melodie en gitaarharmonieën integreren en de gesproken partijen afwisselen of met koorzangen.

DE: Wat neofolk betreft is het vrij eenzaam voor jullie in België, dit jaar mochten we kennismaken met het Gentse La Merde waardoor het aantal nationale neofolk acts zowaar verdubbeld werd. Hebben jullie deze collega's al beluisterd?

Nee, ik ben niet bekend met die band.

DE: Jonah van La Merde wist me onlangs te zeggen dat een van jullie ook een link heeft met het Consouling Sounds label, volg je het label nog?

M.B. is medestichter van dat label maar verliet het jaren geleden. Ik heb een paar van hun releases in m’n bezit, maar voor zover ik me herinner zaten die vaak in een heel andere sfeer dan wat mij doorgaans aanspreekt, dus ik heb het verder nooit echt erg aandachtig gevolgd.

DE: Jullie hebben, zoals vaak bij neofolk artiesten, een achtergrond in metal en dark ambient. Hoe hebben jullie het (vrij) gesloten neofolk milieu leren kennen en welke bands maakten dat jullie dit ook wel eens wilden proberen?

M.B. en ik waren in de tweede helft van de jaren 90 uitgekeken op wat de black metal scene toen te bieden had, dus begonnen we wat andere genres te verkennen. Ik verbleef vaak in Scandinavië; specifiek in Zweden was de black metal scene in die tijd niet zo geïsoleerd als hier en sterk verweven met neo-folk, industrial, martial, enz. Zo kom je natuurlijk snel uit bij wat gevestigde namen in het genre.

De eerste nummers die we met Weihan opnamen voor een paar compilaties en de demo zaten overigens in een heel andere hoek dan wat we op Galder lieten horen en hadden vaak een sterke elektronische en noisy inslag.

DE: Jullie vorige twee platen kwamen uit op grote labels als Old Europa Cafe en Lichterklang, Levensbron brengen jullie in eigen beheer uit. Was er geen interesse, of hadden jullie speciale verlangens die niemand wou inlossen?

Neo-folk is niet echt een levendig genre, dus was het inderdaad commercieel lonender geweest om opnieuw iets te doen in de stijl van onze twee vorige albums, mét teksten in het Engels of in te pikken in bepaalde trends die momenteel het genre definiëren. Onze inspiratie bepaalt echter onze richting; eventuele commerciële verwachtingen motiveren ons niet.

DE: Op Levensbron horen we ook zo nu en dan een zangeres, die mysterieus in het boekje als C. VDB. vermeld staat. Aangezien we haar bijdrage aan het album zeer op prijs stellen wilden we graag weten over wie het hier gaat!

Helaas valt er niet zoveel te onthullen: het is iemand uit onze entourage die nog nooit eerder haar stem leende voor opnamen. We hadden eigenlijk een andere zangeres gestrikt voor deze sessies, maar deze opportuniteit diende zich aan en het resultaat beviel ons uitermate.

DE: Ik weet dat jullie om praktische redenen niet willen optreden, krijgen jullie veel aanbiedingen?

Er duiken sporadisch wat aanbiedingen op, waar we doorheen de jaren soms ernstiger hebben over nagedacht dan op andere momenten – we hebben ooit zelfs extra leden overwogen. Het antwoord blijft voorlopig echter “neen".

DE: Weihan gaat ook prat op zijn "Vlaemsche" identiteit. Hoewel de verkiezingsuitslagen anders doen vermoeden zet zoiets bij velen nog vaak kwaad bloed en staat iets dergelijks gelijk aan clichématige verwijten. Moeten jullie deze trotsheid vaak verklaren aan mensen? En bovenal hoe dienen we die trotsheid te interpreteren?

Ik denk dat het een erg verkeerd uitgangspunt is om te denken dat de elementen “Weihan”, “verkiezingen”, “trots”, “identiteit ”, … verenigbaar zijn in een ideologisch narratief. Al onze albums zijn puur escapisme en bieden de luisteraar hopelijk even de gelegenheid om in gedachten weg te komen van de moderne wereld; in het verleden, in de natuur, in sagen, mythen en legenden. Verdere interpretaties zijn overbodig en zinloos.

DE: Nu we het toch over de Vlaamse kwestie hebben, de N-VA komt de laatste tijd serieus in opspraak omdat men serieus wil snoeien in het budget van artiesten, anderzijds ook met de gedachte om een zogenaamde Vlaamse canon uit te brengen. Wat is jullie mening, als artiesten, over deze besparingen en wat zou er volgens Weihan niet in de fameuze canon mogen ontbreken?

Geen idee; ik ben écht niet geïnteresseerd in partijpolitiek en wat daaruit ook moge voortvloeien.

DE: Een ander terugkerend thema is de Noordse mythologie, heeft de Edda jullie enkele belangrijke lessen of visies bijgebracht, en zo ja dewelke?

De Germaanse en Indo-Europese mythologie/religie maken deel uit van de escapistische sferen die ik eerder vernoemde; weg van de religieuze en filosofische stromingen die de moderne wereld domineren.

De West-Noordse literatuur is bijzonder interessant, maar allicht te beperkt en te sterk gekleurd door de tijdsgeest waarin ze is te boek gesteld om er een alomvattende persoonlijke filosofie op te baseren. Mensen zijn geneigd om de geest van openbaringsgodsdiensten te projecteren op alle religies, schaffen zich een Edda aan en denken daarin dan alle antwoorden te vinden, zoals de schriften van de grote monotheïstische religies met wortels in het Midden-Oosten pretenderen te bieden. Andere filosofieën, overtuigingen, levensbeschouwingen of religies vragen helaas – of gelukkig maar? – iets meer inspanning dan dat.

DE: Iets zegt me dat jullie naam geplukt is uit een of andere plaatselijke legende? Of ben ik mis? Van waar haalden jullie de naam Weihan?

Nee, Weihan is Gotisch voor wijden (in de betekenis van inzegenen, heiligen). Het achterliggende concept sluit eigenlijk aan bij waar we het net over hadden; het verbinden met een wereld buiten de oppervlakkige hedendaagse realiteit. Er bestaan etymologisch verwante variaties van dit woord in zowat alle Germaanse talen, maar we kozen specifiek voor die uitgestorven Oost-Germaanse taal omwille van het obscure karakter en de grotere afstand tot het heden.

DE: In jullie muziek komen lang vervlogen sagen en legenden terug tot leven, zo heb je het op het nieuwe album oa over alvermannen. Van waar komen jullie precies en is er een plaatselijke legende die veel indruk heeft gemaakt op jullie?

We komen beiden oorspronkelijk uit de Denderstreek. Er zijn heel wat interessante volksverhalen, sagen en legenden uit deze streek. Deze verhalen sluiten vaak thematisch aan bij een corpus van Germaanse voorchristelijke motieven. De alvermannen zijn in dat opzicht ook niet uniek voor Vlaanderen; in het hele Germaanse taalgebied vinden we verhalen over ælfe, álfar , elfen, landvættir, …

De meest opmerkelijke plaatselijke legenden gaan allicht over de komst van het Christendom naar onze contreien (Amandus, Livinus van Gent, Ursmarus, …) en illustreren het grimmige en tumultueuze karakter van dat keerpunt in de geschiedenis.

Op dit album nam M.B. alle teksten voor z’n rekening. De teksten hernemen echter niet zomaar wat sagen en legenden, maar vertellen hun eigen verhaal. Elementen uit mythen worden gebruikt als metaforische perifrase naar analogie met stijlfiguren in Scandinavische literatuur.

DE: Onze complimenten hiervoor, want Levensbron is een ijzersterk album geworden. Waarvoor dank, alsook voor dit interview!

Weihan

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The Spacelords - Unknown Species

The Spacelords werden opgericht in 2008 in Reutlingen (Baden-Württemberg in het zuiden van Duitsland) en bestaan heden uit het trio Matthias 'Hazi' Wettstein (gitaar, effecten), Akee Kazmaier (bass, effecten, orgel) en Marcus Schnitzler (drums, percussie, synths). The Spacelords zijn een van de bekendere bands van de Europese ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Lacrimosa: Celebrate The Darkness

Leven is lijden. Het is een oude boeddhistische wijsheid die ook Lacrimosa zich eigen gemaakt heeft. Neen, het leven is niet altijd prettig, en houdt ook pijn en teleurstelling in. Maar aangezien we daar toch niets aan kunnen doen, vatten we het beter goed op. Meer zelfs: laten we de duisternis in ons leven vieren. Daar komt de boodschap van ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Nieuwe Terra Relicta-compilatie: Call Me Darkness

Dark Entries mag dan al het grootste Nederlandstalige gothzine zijn, we zijn op geen enkele manier het enige interessante gothzine. Hebt u al gehoord van onze Sloveense collega's van Terra Relicta? Zij doen het in het Engels. Hun website is zeer aanbevelenswaardig, vooral daar ze niet enkel besprekingen en interviews doen, maar ook een ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : 400ste Dag des oordeels

Kunt u geloven dat we al 399 Dagen des oordeels hebben gekend? Met De dag des oordeels bedoelen we natuurlijk het radioprogramma van onze collega Danny Quetin, die elke maandagavond tussen 22 en 24u de beste post-punk, gothic en electro uitzendt op Radio Benelux. Dat staat gelijk aan 8 jaar hard labeur, en voor aflevering 400 heeft Danny dan ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuw live audio-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven' van Wardruna

Een jaar na de release van zijn meest recente studio-album 'Kvitravn' (en als opmaat naar de komende live data), presenteert Nordic/dark folk/ambient band Wardruna zijn live-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven'. Dit is een luxe release op 2CD en op digitale formaten waaronder het originele studioalbum ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuwe single van Darkher

Darkher laat terug van haar horen met de single ‘Lowly Weep’. En we krijgen daarbij ook wat inkijk in een nieuw album ‘The Buried Storm’. Het debuutalbum ‘Realms’ (2016) werd door Dark Entries alvast goed onthaald! Deze nieuwe storm geeft vorm aan de duisternis die op de loer ligt aan de rand van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Remote - Дым / Smoke

Vorig jaar bespraken we twee oudere albums van deze Russen, die na een digitale release een nieuw promorondje kregen. Het waren "The Great Bong Of Buchenwald" uit 2014 (waarmee de band dikke ambras kreeg met Bandcamp maar dat leest u in de review) en “The Gift” uit 2016. En hier zijn ze dan met “Дым ...

lees meer...
CD BESPREKING : BySenses - MonoCHROOM

Achter dit project zit Gentenaar Didier Dewachtere, die we reeds kenden van zijn samenwerking met die andere Gentenaar Johan De Paepe alias Owann in het project The Tower Tree. De digitale albums “InSense” (2014) en “5 Jours de Liberté” (2021) meegerekend is dit het vijfde album van BySenses. In 2014 verscheen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miasmatha - Miasmatha

Klaar voor een portie controverse? Miasmatha draagt dit titelloze (mini)album op aan Biopreparat, de onderzoeksorganisatie voor biologische wapens van de Sovjet-Unie dat vanaf 1973 met 30000 werknemers pathogenen en hun remedies (antigiffen, sera, antibiotica) onderzocht. Sinds de ineenstorting van de USSR is de status van het onderzoek onbekend, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Черноплодь (Chernoplod') - Черноплодь

Chernoplod’ is een obscure black metal band uit het noorden van Rusland die op dit titelloze album hun eerste 2 demo’s verzamelt. De nummers werden geheel eigen aan de muziekstijl opgenomen op de zolder van een verlaten huis in een net zo verlaten dorp. Het resultaat is black metal zoals die door puristen het liefst gesmaakt ...