casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

717 items

   

WEIHAN
Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
Het is een feit dat we niet veel Belgische groepen hebben die actief zijn in het neofolk genre. Dit jaar werd ik dan ook zeer aangenaam verrast door de nieuwkomers van La Merde (die we onmiddellijk ook in onze interviewruimte duwden) en zie, het einde van het jaar heeft nog een verrassing in petto: onze nationale trots in het genre, Weihan, is ook terug van weggeweest. Met een sterk nieuw album, Levensbron, waarop we merken dat het zijpad richting martial industrial terug ingeruild is voor de sobere akoestische neofolk waarmee we het duo leerden kennen ten tijde van hun debuut Galder. Hoog tijd om spreekbuis Jurgen op onze rooster te leggen.

DE: Weihan viert dit jaar zijn 20ste verjaardag, was dit voor jullie een soort (extra) motivatie om in 2019 Levensbron af te krijgen?

Nee; we zijn nooit echt bezig geweest met verjaardagen. Als ik het me goed herinner, zijn we trouwens in 1998 met Weihan gestart (slechte punten dus voor de schrijver van de bio op Discogs!, n.v.d.r.). Het is steeds onze ambitie geweest om iedere twee jaar een nieuw album uit te brengen, maar er zijn altijd opnieuw behoorlijk wat praktische redenen die voor de nodige vertraging zorgen.

Ook dit album had zeker anderhalf tot twee jaar eerder kunnen uitkomen.

DE: Is deze speciale verjaardag er ook mee verantwoordelijk voor dat jullie terugkeren naar het geluid van jullie debuut Galder?

We vonden Galder altijd al ons zwakste album. Sinds het begin hebben we steeds onze eigen opnamen verzorgd. Ten tijde van Galder hadden we daar eigenlijk noch de middelen, noch de kennis voor … maar toch deden we koppig ons ding. Op volgende albums werden gelaagde synthpartijen en percussie belangrijker in onze composities, wisselden we Nederlandse voor Engelse teksten en schoot er van de Galder-stijl haast niets meer over.

Tot onze verbazing zijn er toch behoorlijk wat mensen die houden van dat album, dus besloten we om opnieuw muziek met akoestische gitaren als basis te maken. Toch moet ik benadrukken dat Levensbron géén Galder 2.0 is met een betere productie. Er zijn elementen van die pure neo-folkstijl die we deze keer totaal wilden vermijden, zoals het louter doorlopen van progressies van volle akkoorden op gitaar met die typische ritmische aanslagpatronen. We wilden ook meer melodie en gitaarharmonieën integreren en de gesproken partijen afwisselen of met koorzangen.

DE: Wat neofolk betreft is het vrij eenzaam voor jullie in België, dit jaar mochten we kennismaken met het Gentse La Merde waardoor het aantal nationale neofolk acts zowaar verdubbeld werd. Hebben jullie deze collega's al beluisterd?

Nee, ik ben niet bekend met die band.

DE: Jonah van La Merde wist me onlangs te zeggen dat een van jullie ook een link heeft met het Consouling Sounds label, volg je het label nog?

M.B. is medestichter van dat label maar verliet het jaren geleden. Ik heb een paar van hun releases in m’n bezit, maar voor zover ik me herinner zaten die vaak in een heel andere sfeer dan wat mij doorgaans aanspreekt, dus ik heb het verder nooit echt erg aandachtig gevolgd.

DE: Jullie hebben, zoals vaak bij neofolk artiesten, een achtergrond in metal en dark ambient. Hoe hebben jullie het (vrij) gesloten neofolk milieu leren kennen en welke bands maakten dat jullie dit ook wel eens wilden proberen?

M.B. en ik waren in de tweede helft van de jaren 90 uitgekeken op wat de black metal scene toen te bieden had, dus begonnen we wat andere genres te verkennen. Ik verbleef vaak in Scandinavië; specifiek in Zweden was de black metal scene in die tijd niet zo geïsoleerd als hier en sterk verweven met neo-folk, industrial, martial, enz. Zo kom je natuurlijk snel uit bij wat gevestigde namen in het genre.

De eerste nummers die we met Weihan opnamen voor een paar compilaties en de demo zaten overigens in een heel andere hoek dan wat we op Galder lieten horen en hadden vaak een sterke elektronische en noisy inslag.

DE: Jullie vorige twee platen kwamen uit op grote labels als Old Europa Cafe en Lichterklang, Levensbron brengen jullie in eigen beheer uit. Was er geen interesse, of hadden jullie speciale verlangens die niemand wou inlossen?

Neo-folk is niet echt een levendig genre, dus was het inderdaad commercieel lonender geweest om opnieuw iets te doen in de stijl van onze twee vorige albums, mét teksten in het Engels of in te pikken in bepaalde trends die momenteel het genre definiëren. Onze inspiratie bepaalt echter onze richting; eventuele commerciële verwachtingen motiveren ons niet.

DE: Op Levensbron horen we ook zo nu en dan een zangeres, die mysterieus in het boekje als C. VDB. vermeld staat. Aangezien we haar bijdrage aan het album zeer op prijs stellen wilden we graag weten over wie het hier gaat!

Helaas valt er niet zoveel te onthullen: het is iemand uit onze entourage die nog nooit eerder haar stem leende voor opnamen. We hadden eigenlijk een andere zangeres gestrikt voor deze sessies, maar deze opportuniteit diende zich aan en het resultaat beviel ons uitermate.

DE: Ik weet dat jullie om praktische redenen niet willen optreden, krijgen jullie veel aanbiedingen?

Er duiken sporadisch wat aanbiedingen op, waar we doorheen de jaren soms ernstiger hebben over nagedacht dan op andere momenten – we hebben ooit zelfs extra leden overwogen. Het antwoord blijft voorlopig echter “neen".

DE: Weihan gaat ook prat op zijn "Vlaemsche" identiteit. Hoewel de verkiezingsuitslagen anders doen vermoeden zet zoiets bij velen nog vaak kwaad bloed en staat iets dergelijks gelijk aan clichématige verwijten. Moeten jullie deze trotsheid vaak verklaren aan mensen? En bovenal hoe dienen we die trotsheid te interpreteren?

Ik denk dat het een erg verkeerd uitgangspunt is om te denken dat de elementen “Weihan”, “verkiezingen”, “trots”, “identiteit ”, … verenigbaar zijn in een ideologisch narratief. Al onze albums zijn puur escapisme en bieden de luisteraar hopelijk even de gelegenheid om in gedachten weg te komen van de moderne wereld; in het verleden, in de natuur, in sagen, mythen en legenden. Verdere interpretaties zijn overbodig en zinloos.

DE: Nu we het toch over de Vlaamse kwestie hebben, de N-VA komt de laatste tijd serieus in opspraak omdat men serieus wil snoeien in het budget van artiesten, anderzijds ook met de gedachte om een zogenaamde Vlaamse canon uit te brengen. Wat is jullie mening, als artiesten, over deze besparingen en wat zou er volgens Weihan niet in de fameuze canon mogen ontbreken?

Geen idee; ik ben écht niet geïnteresseerd in partijpolitiek en wat daaruit ook moge voortvloeien.

DE: Een ander terugkerend thema is de Noordse mythologie, heeft de Edda jullie enkele belangrijke lessen of visies bijgebracht, en zo ja dewelke?

De Germaanse en Indo-Europese mythologie/religie maken deel uit van de escapistische sferen die ik eerder vernoemde; weg van de religieuze en filosofische stromingen die de moderne wereld domineren.

De West-Noordse literatuur is bijzonder interessant, maar allicht te beperkt en te sterk gekleurd door de tijdsgeest waarin ze is te boek gesteld om er een alomvattende persoonlijke filosofie op te baseren. Mensen zijn geneigd om de geest van openbaringsgodsdiensten te projecteren op alle religies, schaffen zich een Edda aan en denken daarin dan alle antwoorden te vinden, zoals de schriften van de grote monotheïstische religies met wortels in het Midden-Oosten pretenderen te bieden. Andere filosofieën, overtuigingen, levensbeschouwingen of religies vragen helaas – of gelukkig maar? – iets meer inspanning dan dat.

DE: Iets zegt me dat jullie naam geplukt is uit een of andere plaatselijke legende? Of ben ik mis? Van waar haalden jullie de naam Weihan?

Nee, Weihan is Gotisch voor wijden (in de betekenis van inzegenen, heiligen). Het achterliggende concept sluit eigenlijk aan bij waar we het net over hadden; het verbinden met een wereld buiten de oppervlakkige hedendaagse realiteit. Er bestaan etymologisch verwante variaties van dit woord in zowat alle Germaanse talen, maar we kozen specifiek voor die uitgestorven Oost-Germaanse taal omwille van het obscure karakter en de grotere afstand tot het heden.

DE: In jullie muziek komen lang vervlogen sagen en legenden terug tot leven, zo heb je het op het nieuwe album oa over alvermannen. Van waar komen jullie precies en is er een plaatselijke legende die veel indruk heeft gemaakt op jullie?

We komen beiden oorspronkelijk uit de Denderstreek. Er zijn heel wat interessante volksverhalen, sagen en legenden uit deze streek. Deze verhalen sluiten vaak thematisch aan bij een corpus van Germaanse voorchristelijke motieven. De alvermannen zijn in dat opzicht ook niet uniek voor Vlaanderen; in het hele Germaanse taalgebied vinden we verhalen over ælfe, álfar , elfen, landvættir, …

De meest opmerkelijke plaatselijke legenden gaan allicht over de komst van het Christendom naar onze contreien (Amandus, Livinus van Gent, Ursmarus, …) en illustreren het grimmige en tumultueuze karakter van dat keerpunt in de geschiedenis.

Op dit album nam M.B. alle teksten voor z’n rekening. De teksten hernemen echter niet zomaar wat sagen en legenden, maar vertellen hun eigen verhaal. Elementen uit mythen worden gebruikt als metaforische perifrase naar analogie met stijlfiguren in Scandinavische literatuur.

DE: Onze complimenten hiervoor, want Levensbron is een ijzersterk album geworden. Waarvoor dank, alsook voor dit interview!

Weihan

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Tunnelvision - Watching The Hydroplanes

Doorheen de jaren zijn er heel wat bands ten tonele verschenen die ergens wel een verbintenis hebben of hadden met Joy Division. Er door geïnspireerd, er een tributeband van gemaakt of die hun onderdak wisten te vinden in dezelfde platenstal. Feit is wel dat deze Tunnelvision heel dicht bij de band stond en even iconisch hadden kunnen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Hecker - Inspection II

Een album dat ons geduld danig op de proef heeft gesteld, deze Inspection II van (Florian) Hecker. De man gaat verder met het onderzoeken van computationele technieken voor analyse en hersynthese. Inderdaad, het is weer zo een plaatje... Wanneer men met zulke termen komt aandraven is het voor de goede verstaander vaak al voldoende om te weten ...

lees meer...
CD BESPREKING : Korinthians - Chaos/Control

In 2016 volstonden 5 songs als eerste sublieme kennismaking met het Gentse Korinthians. Verzameld op de in eigen beheer uitgebrachte EP ‘Olympus’. Melodieus, toegankelijk, toegeeflijk aan eigen muzikale opvoeding. Maar volgens eigengereide geestdrift. Nu, 3 jaren later, is het tijd voor het allereerste full-album : Chaos/Control. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XIV - Best Of Edition - 30/11/2019 Nieuwe Nor Heerlen

Het is al sedert 2004 een feit dat een kleiner festival ook groots kan zijn. Het bewijs wordt eens te meer geleverd door de Downhill-organisatie dat er telkens in slaagt om bands te programmeren die je zelden of nooit tegenkomt op een podium waar dan ook in de Lage Landen. Voor de inmiddels veertiende editie van Downhill werd geopteerd ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2019 : R.I.P. Bodo Staiger (Rheingold) (27 oktober 1949 – 4 december 2019)

Bodo Staiger is dood. De zanger-gitarist van de Neue Deutsche Welle (NDW) band Rheingold is dinsdag (4 december 2019) overleden, de doodsoorzaak is nog niet bekend. Rheingold schrijft over een plotselinge en onverwachte dood. Met "Dreiklangsdimensionen" had het Duitse new wave trio, naast zanger en gitarist Bodo Staiger nog bestaande ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Craven Faults - Erratics & Unconformities

Qua sound ergens halverwege de kosmische krautrock van Tangerine Dream (‘Berlin School’) en het minimalisme van Philip Glass (die van onder meer “Koyaanisqatsi”) of Steve Reich vinden we Craven Faults, een Brits project gevestigd in een oude textielfabriek in Yorkshire. Na drie EP’s in de periode 2017-2019, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Iter In Tenebris

We hebben het er al uitgebreid over gehad: onze vrienden van Consouling Sounds kwamen dit jaar met een zeer prestigieus project aanzetten, waarbij men actief in vraag wil stellen hoe een platenlabel anno 2019 weerstand kan bieden aan het snel veranderende muzikale landschap. Men riep Consouling in Residence in het leven, en voor de eerste ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Kent u Dead Souls Rising nog?

Als u al enige tijd mee gaat in de scene (lees een eeuwigheid) en dus niet zomaar een hipstertje of meelopertje bent dan zegt u deze naam vast nog iets. Dit duo rond Laurent en de feërieke verschijning Alastrelle is, zoals het goeie goths betaamt, weer onder de levenden. Hier bij ons was dit duo live een graag geziene gast, en hun albums ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Engelsstaub klopt weer op de deur.

Deze groep was ooit relatief populair, een off shoot van Madre Del Vizio, veel meer dark wave en zelfs folk invloeden, licht tribaal en zelfs een beetje heidens. De groep werd vooral populair met de albums “Malleus Mallficarum”(1993) en “Ignis Fatus;Irrlichter”(1994). Nadien waren er nog wel tekenen van leven, zo was ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : R.I.P. Keith Brewer (°1970-+2019)

Keith Brewer, de man achter het geliefde power electronics project Taint is vorige week overleden ten gevolge van een zeer agressieve darmkanker. Door de uitzaaiingen werd zijn doodsvonnis reeds na enkele maanden getekend. Taint was al een tijdje niet meer actief, maar de man uit Texas bracht onder de naam Mania nog muziek uit. Taint ...

lees meer...
FOTO'S : Dässwat - @ C.C. Palethe Pelt, 03/12/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : Zaterdag HerrNia en WÜLF7 op Dark Entries Nights, gratis...

Toegegeven, onze Dark Entries Nights hebben in 2019 nogal een elektronische draai gekregen. We willen andere donkere genres uiteraard niet verwaarlozen, maar we herinneren er graag aan dat België zijn naam gemaakt heeft in de electro, en wie er laatst bij was op het optreden van IC 434 zal ons niet tegenspreken. De laatste Dark Entries ...

lees meer...
FOTO'S : Linea Aspera - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Desperate Journalist - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten