casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

WEIHAN
Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
20/11/2019 : WEIHAN - Onze muziek biedt puur escapisme.
Het is een feit dat we niet veel Belgische groepen hebben die actief zijn in het neofolk genre. Dit jaar werd ik dan ook zeer aangenaam verrast door de nieuwkomers van La Merde (die we onmiddellijk ook in onze interviewruimte duwden) en zie, het einde van het jaar heeft nog een verrassing in petto: onze nationale trots in het genre, Weihan, is ook terug van weggeweest. Met een sterk nieuw album, Levensbron, waarop we merken dat het zijpad richting martial industrial terug ingeruild is voor de sobere akoestische neofolk waarmee we het duo leerden kennen ten tijde van hun debuut Galder. Hoog tijd om spreekbuis Jurgen op onze rooster te leggen.

DE: Weihan viert dit jaar zijn 20ste verjaardag, was dit voor jullie een soort (extra) motivatie om in 2019 Levensbron af te krijgen?

Nee; we zijn nooit echt bezig geweest met verjaardagen. Als ik het me goed herinner, zijn we trouwens in 1998 met Weihan gestart (slechte punten dus voor de schrijver van de bio op Discogs!, n.v.d.r.). Het is steeds onze ambitie geweest om iedere twee jaar een nieuw album uit te brengen, maar er zijn altijd opnieuw behoorlijk wat praktische redenen die voor de nodige vertraging zorgen.

Ook dit album had zeker anderhalf tot twee jaar eerder kunnen uitkomen.

DE: Is deze speciale verjaardag er ook mee verantwoordelijk voor dat jullie terugkeren naar het geluid van jullie debuut Galder?

We vonden Galder altijd al ons zwakste album. Sinds het begin hebben we steeds onze eigen opnamen verzorgd. Ten tijde van Galder hadden we daar eigenlijk noch de middelen, noch de kennis voor … maar toch deden we koppig ons ding. Op volgende albums werden gelaagde synthpartijen en percussie belangrijker in onze composities, wisselden we Nederlandse voor Engelse teksten en schoot er van de Galder-stijl haast niets meer over.

Tot onze verbazing zijn er toch behoorlijk wat mensen die houden van dat album, dus besloten we om opnieuw muziek met akoestische gitaren als basis te maken. Toch moet ik benadrukken dat Levensbron géén Galder 2.0 is met een betere productie. Er zijn elementen van die pure neo-folkstijl die we deze keer totaal wilden vermijden, zoals het louter doorlopen van progressies van volle akkoorden op gitaar met die typische ritmische aanslagpatronen. We wilden ook meer melodie en gitaarharmonieën integreren en de gesproken partijen afwisselen of met koorzangen.

DE: Wat neofolk betreft is het vrij eenzaam voor jullie in België, dit jaar mochten we kennismaken met het Gentse La Merde waardoor het aantal nationale neofolk acts zowaar verdubbeld werd. Hebben jullie deze collega's al beluisterd?

Nee, ik ben niet bekend met die band.

DE: Jonah van La Merde wist me onlangs te zeggen dat een van jullie ook een link heeft met het Consouling Sounds label, volg je het label nog?

M.B. is medestichter van dat label maar verliet het jaren geleden. Ik heb een paar van hun releases in m’n bezit, maar voor zover ik me herinner zaten die vaak in een heel andere sfeer dan wat mij doorgaans aanspreekt, dus ik heb het verder nooit echt erg aandachtig gevolgd.

DE: Jullie hebben, zoals vaak bij neofolk artiesten, een achtergrond in metal en dark ambient. Hoe hebben jullie het (vrij) gesloten neofolk milieu leren kennen en welke bands maakten dat jullie dit ook wel eens wilden proberen?

M.B. en ik waren in de tweede helft van de jaren 90 uitgekeken op wat de black metal scene toen te bieden had, dus begonnen we wat andere genres te verkennen. Ik verbleef vaak in Scandinavië; specifiek in Zweden was de black metal scene in die tijd niet zo geïsoleerd als hier en sterk verweven met neo-folk, industrial, martial, enz. Zo kom je natuurlijk snel uit bij wat gevestigde namen in het genre.

De eerste nummers die we met Weihan opnamen voor een paar compilaties en de demo zaten overigens in een heel andere hoek dan wat we op Galder lieten horen en hadden vaak een sterke elektronische en noisy inslag.

DE: Jullie vorige twee platen kwamen uit op grote labels als Old Europa Cafe en Lichterklang, Levensbron brengen jullie in eigen beheer uit. Was er geen interesse, of hadden jullie speciale verlangens die niemand wou inlossen?

Neo-folk is niet echt een levendig genre, dus was het inderdaad commercieel lonender geweest om opnieuw iets te doen in de stijl van onze twee vorige albums, mét teksten in het Engels of in te pikken in bepaalde trends die momenteel het genre definiëren. Onze inspiratie bepaalt echter onze richting; eventuele commerciële verwachtingen motiveren ons niet.

DE: Op Levensbron horen we ook zo nu en dan een zangeres, die mysterieus in het boekje als C. VDB. vermeld staat. Aangezien we haar bijdrage aan het album zeer op prijs stellen wilden we graag weten over wie het hier gaat!

Helaas valt er niet zoveel te onthullen: het is iemand uit onze entourage die nog nooit eerder haar stem leende voor opnamen. We hadden eigenlijk een andere zangeres gestrikt voor deze sessies, maar deze opportuniteit diende zich aan en het resultaat beviel ons uitermate.

DE: Ik weet dat jullie om praktische redenen niet willen optreden, krijgen jullie veel aanbiedingen?

Er duiken sporadisch wat aanbiedingen op, waar we doorheen de jaren soms ernstiger hebben over nagedacht dan op andere momenten – we hebben ooit zelfs extra leden overwogen. Het antwoord blijft voorlopig echter “neen".

DE: Weihan gaat ook prat op zijn "Vlaemsche" identiteit. Hoewel de verkiezingsuitslagen anders doen vermoeden zet zoiets bij velen nog vaak kwaad bloed en staat iets dergelijks gelijk aan clichématige verwijten. Moeten jullie deze trotsheid vaak verklaren aan mensen? En bovenal hoe dienen we die trotsheid te interpreteren?

Ik denk dat het een erg verkeerd uitgangspunt is om te denken dat de elementen “Weihan”, “verkiezingen”, “trots”, “identiteit ”, … verenigbaar zijn in een ideologisch narratief. Al onze albums zijn puur escapisme en bieden de luisteraar hopelijk even de gelegenheid om in gedachten weg te komen van de moderne wereld; in het verleden, in de natuur, in sagen, mythen en legenden. Verdere interpretaties zijn overbodig en zinloos.

DE: Nu we het toch over de Vlaamse kwestie hebben, de N-VA komt de laatste tijd serieus in opspraak omdat men serieus wil snoeien in het budget van artiesten, anderzijds ook met de gedachte om een zogenaamde Vlaamse canon uit te brengen. Wat is jullie mening, als artiesten, over deze besparingen en wat zou er volgens Weihan niet in de fameuze canon mogen ontbreken?

Geen idee; ik ben écht niet geïnteresseerd in partijpolitiek en wat daaruit ook moge voortvloeien.

DE: Een ander terugkerend thema is de Noordse mythologie, heeft de Edda jullie enkele belangrijke lessen of visies bijgebracht, en zo ja dewelke?

De Germaanse en Indo-Europese mythologie/religie maken deel uit van de escapistische sferen die ik eerder vernoemde; weg van de religieuze en filosofische stromingen die de moderne wereld domineren.

De West-Noordse literatuur is bijzonder interessant, maar allicht te beperkt en te sterk gekleurd door de tijdsgeest waarin ze is te boek gesteld om er een alomvattende persoonlijke filosofie op te baseren. Mensen zijn geneigd om de geest van openbaringsgodsdiensten te projecteren op alle religies, schaffen zich een Edda aan en denken daarin dan alle antwoorden te vinden, zoals de schriften van de grote monotheïstische religies met wortels in het Midden-Oosten pretenderen te bieden. Andere filosofieën, overtuigingen, levensbeschouwingen of religies vragen helaas – of gelukkig maar? – iets meer inspanning dan dat.

DE: Iets zegt me dat jullie naam geplukt is uit een of andere plaatselijke legende? Of ben ik mis? Van waar haalden jullie de naam Weihan?

Nee, Weihan is Gotisch voor wijden (in de betekenis van inzegenen, heiligen). Het achterliggende concept sluit eigenlijk aan bij waar we het net over hadden; het verbinden met een wereld buiten de oppervlakkige hedendaagse realiteit. Er bestaan etymologisch verwante variaties van dit woord in zowat alle Germaanse talen, maar we kozen specifiek voor die uitgestorven Oost-Germaanse taal omwille van het obscure karakter en de grotere afstand tot het heden.

DE: In jullie muziek komen lang vervlogen sagen en legenden terug tot leven, zo heb je het op het nieuwe album oa over alvermannen. Van waar komen jullie precies en is er een plaatselijke legende die veel indruk heeft gemaakt op jullie?

We komen beiden oorspronkelijk uit de Denderstreek. Er zijn heel wat interessante volksverhalen, sagen en legenden uit deze streek. Deze verhalen sluiten vaak thematisch aan bij een corpus van Germaanse voorchristelijke motieven. De alvermannen zijn in dat opzicht ook niet uniek voor Vlaanderen; in het hele Germaanse taalgebied vinden we verhalen over ælfe, álfar , elfen, landvættir, …

De meest opmerkelijke plaatselijke legenden gaan allicht over de komst van het Christendom naar onze contreien (Amandus, Livinus van Gent, Ursmarus, …) en illustreren het grimmige en tumultueuze karakter van dat keerpunt in de geschiedenis.

Op dit album nam M.B. alle teksten voor z’n rekening. De teksten hernemen echter niet zomaar wat sagen en legenden, maar vertellen hun eigen verhaal. Elementen uit mythen worden gebruikt als metaforische perifrase naar analogie met stijlfiguren in Scandinavische literatuur.

DE: Onze complimenten hiervoor, want Levensbron is een ijzersterk album geworden. Waarvoor dank, alsook voor dit interview!

Weihan

HomeContactSitemap
lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 25/06/2022 : Gert wil recht op roes voor iedereen

Gert, ook bekend als Gert Kleinpunk, brengt in augustus een nieuwe plaat uit: 'Alles is nog niet verloren'. En dat alles nog niet verloren is, zal u wel duidelijk worden. 18 geëngageerde nummers kun je erop verwachten, maar ook een inzicht in het leven en denken van Gert. Dat hij bijvoorbeeld al drie jaar gestopt is met alcohol, ...

lees meer...
NIEUWS 25/06/2022 : Bart Willems doet het na Ono Scream en Apparaat ook solo

Kennen jullie Bart Willems? Jullie zouden nochtans moeten! Bart heeft in 2017 een parchtige postpunk plaat gemaakt met Ono Scream, en weet ook in electrorockland het mooie weer te maken met Apparaat. Alsof dat niet voldoende is, doet hij het nu ook solo onder de naam Willems. En ... in het Nederlands! Het project bracht zonet een tweede video ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 22/06/2022 : Fektsjek: wie schuilt er achter de mysterieuze groep De Aarzels?

Het was u misschien ook al opgevallen: donderdag spelen De Aarzels in de Djingel Djangel in Antwerpen, voor de luttele prijs van 5 euro. We hebben even navraag gedaan in onze kennissenkring, en niemand had ooit al van de groep gehoord, ook al schijnen ze volgens de aankondiging van het optreden al vrij lang mee te gaan: 'De Aarzels ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN - Indrukwekkend optreden met focus op nieuw werk

Een veertigste verjaardag laat je niet zomaar voorbijgaan. Al zeker niet als je Einstürzende Neubauten heet. De Neubauten zijn in 1980 opgericht, en moesten bijgevolg in 2020 veertig kaarsjes uitblazen. Er werd een nieuwe plaat gemaakt – ‘Alles in Allem’, een geslaagde plaat die in het verlengde lag van vorige platen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
NIEUWS 19/06/2022 : Hier zijn ze de laatste Sinner’s Day Summer artiesten! Maar ga dat vooral live zien!

Noblesse Oblige. Na vrijdag en zaterdag stelt Dark Entries jullie graag zondag 26 juni voor aan de hand van een clip van elke deelnemende band aan de Sinner’s Day Summer editie, die nu wel zeer snel dichterbij komt. Mocht u nog geen ticket of tickets hebben, niet twijfelen en gewoon doen door hier te klikken. Zondag 26 juni is alweer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...

lees meer...
CD BESPREKING : Rammstein - Zeit

We hebben dit album te danken aan de corona-epidemie. Normaal was Rammstein blijven touren, maar omdat dat niet kon zijn ze de studio ingedoken. Als het niet voor de muziek is, dan gaat Rammsteins achtste album zeker de geschiedenis in voor de kracht van z'n instant iconische hoes. Wat er uitziet als de ingang van een ondergrondse basis ...

lees meer...
CD BESPREKING : Motor!k - Motor!k 3

Waar Covid-19 en de bijhorende malaise voor de culturele sector voor Motor!k 2 een ferm nadeel was, bleek het een voordeel te zijn voor hun kersverse worp Motor!k 3… Daarover zo dadelijk meer… Eerst stellen we graag Motor!k nog even voor aan degenen die nog niet ingewijd zijn geveb we graag eerst nog wat duiding. Gitarist ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ordo Rosarius Equilibrio - Nihilist Notes (and the perpetual quest 4 meaning in nothing)

Dit collectief uit Stockholm hoeft geen introductie meer daar ze ondertussen al (bijna) 30 jaar actief zijn in de scene, al begon het in 1993 nog als Ordo Equilibrio. Voordien was bezieler Tomas Pettersson al actief geweest in Archon Satani. Namen die bij de de ‘ouderlingen’ onder ons zeker nog een belletje doen rinkelen, net zoals ...