casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

720 items

   

Clowns op Breaking Barriers !!
Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.
01/11/2019, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

01/11/2019 : Clowns op Breaking Barriers !! - Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.
01/11/2019 : Clowns op Breaking Barriers !! - Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.
01/11/2019 : Clowns op Breaking Barriers !! - Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.
01/11/2019 : Clowns op Breaking Barriers !! - Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.
01/11/2019 : Clowns op Breaking Barriers !! - Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.
Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, Malcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreedt op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgenre in al zijn facetten en subgenres vandaar dat er ook wel een brok cold (wave) en meer hybride punk aan bod komt. Vorig jaar hadden we er Siglo XX dit jaar gauwgenoten De Brassers. En nog veel veel meer...wat dacht u van Clowns die vanuit Australië tot Leuven komen met hun gebalde punk rock...

MN: Clowns is nog geen overbekende naam, maar dat verandert stilaan, vooral omdat jullie onophoudelijk touren. Ik heb de indruk dat jullie meer tijd spenderen in Europa dan thuis. Waarom blijven jullie zo vaak terugkomen?

C: Ik denk dat de belangrijkste reden is dat de mensen ons willen zien terugkomen. Ik denk altijd dat we moeten gaan als de mensen stoppen met naar onze concerten te komen. Het is altijd plezant door Europa te touren, want hier zijn zo veel verschillende landen, verschillende clubs, verschillende soorten verbazingwekkend voedsel en drank, maar ook verschillende mensen. Ik denk dat het moeilijk is ons weg te houden als al die dingen ons ertoe aanzetten te willen terugkomen.

MN: Touren kost veel tijd. Hebben jullie eigenlijk echte jobs waar jullie rekening mee moeten houden? Hoe vinden jullie genoeg tijd om zo veel te reizen?

C: We hebben nu en dan wel kleine jobs als we niet op tournee zijn, maar in deze band spelen is voor ons in elk geval minstens een halftijdse job, maar dan eentje met te veel werkuren. Het is goed dat we hier zo van houden, want als het een echte tewerkstelling in een café of een winkel zou zijn en de eigenaar zou proberen ons zo weinig te betalen voor deze hoeveelheid werk, zou hij waarschijnlijk in de gevangenis vliegen.

MN: Een internationale tournee verloopt nooit foutloos. Wat is het belangrijkste probleem waarmee jullie worden geconfronteerd tijdens jullie reizen door Europa maar dat jullie thuis nooit hebben?

C: Het eerste punt is dat onze telefoonrekeningen altijd de lucht inschieten als we hier onze telefoons gebruiken. Het tweede punt is dat we allemaal vegetariërs zijn, wat voor problemen kan zorgen als we twee uur in een bepaalde richting rijden en dan weer nieuwe zinnetjes moeten leren om zeker te zijn dat we niet per ongeluk een gigantische worst of een varkenshammetje bestellen.

MN: Al die concerten in verschillende landen bieden jullie natuurlijk de gelegenheid een publiek op te bouwen. Zijn er landen waar Clowns een grote fanbase hebben opgebouw en zijn er landen waar het moeilijker is een band met de concertbezoekers te creëren?

C: Als het gaat om landen waar het voor ons moeilijk is, is China het eerste land dat in ons opkomt. We hebben daar een aantal van onze grootste concerten ooit gespeeld, maar de mensen hebben geen toegang tot facebook of Google en daardoor is het moeilijk het publiek te bereiken. We voelen er niet echt een band en het feit dat de taal uiteraard niet op het Latijn is gebaseerd, dat ze ginds karakters gebruiken en een heel andere taal spreken, speelt ook een grote rol.

Volgens Spotify hebben we ongeveer dezelfde hoeveelheid luisteraars in Australië, de VS en Duitsland, dus dat lijken me onze grootste markten, maar daarnaast zijn er nog hotspots in Indonesië en Maleisië. Het lijkt erop dat we ook een hoop luisteraars hebben in Mexico, wat natuurlijk leuk is. We hebben daar nog nooit gespeeld, maar ik ben er tweemaal op vakantie geweest. Ik vind het een geweldig land en ik kan niet wachten om er ook eens op te treden.

MN: In november spelen jullie op het Breaking Barriers festival in Leuven. Wat mogen mensen die jullie nog nooit hebben gezien hiervan verwachten? Zullen jullie vooral op de nieuwe plaat focussen of is er ook ruimte voor de songs van de andere LP's?

C: Men kan zich verwachten aan een snelle, energieke punkrockparty die door een bende Australische ettertjes in gang wordt gezet.

MN: Hebben jullie de rest van de line-up gezien? Staan daar bands tussen waarmee jullie een band voelen? Zijn er bands bij die jullie graag zelf live willen zien?

C: Eerlijk gezegd, heb ik nog niet gekeken. Ik weet dat dit een beetje heiligschennis is in het punkwereldje, maar de voorbije zes maanden hebben we bijna honderd concerten gespeeld en ik denk letterlijk slechts één stap vooruit. Als ik opsta, rijd ik tot waar de gps me vertelt te stoppen. Als ik in een club toekom, ontmoet ik de rest van de bands en kijk ik naar hun concerten, maar ik plan niets op voorhand, want als ik nadenk over 31 concerten op vijf weken tijd, plus al het rijden en de andere bands die ook spelen, krijg ik een angstaanval.

MN: Breaking Barriers is opgedragen aan punk in de brede zin van het woord. Waar trekken jullie de lijn? Zijn er criteria waar bands aan moeten voldoen om als een deel van de punkscene te worden beschouwd?

C: Ik denk dat punk een van die woorden is waarvan iedereen een verschillende definitie hanteert, maar als we ergens een lijn moeten trekken, maakt het me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.

MN: Australië heeft de wereld een hoop waardevolle punkbands geschonken, van The Saints in een ver verleden tot Cosmic Psychos of The Hard-Ons. Al deze bands baseren hun sound blijkbaar op hetzelfde, namelijk zeer energiek gitaarspel. Heeft Australië ook undergroundbands die voor een andere aanpak kiezen? Ik heb nog nooit Australische bands gehoord die me doen denken aan Crass, Gang of Four of Discharge.

C: Australië produceert van de beste onafhankelijke muziek in de wereld en het muzikaal talent springt wel eens van genre tot genre. Er is een grote psychedelische scene, een popcultuur en elke variant van punkrock die men zich kan inbeelden. De reden waarom een hoop Australische bands nooit internationaal doorbreken, is eenvoudig. We zitten zo ver van Europa en Amerika dat het moeilijk is op tournee te gaan. Ik schrijf het feit dat veel Australiërs zo goed zijn ook toe aan de lage bevolkingsdichtheid. Het land telt ongeveer 24 miljoen inwoners, waardoor er niet veel plaatsen zijn waar bands kunnen spelen. Het resultaat is dat de bands meer tijd doorbrengen in repetitieruimtes en met het schrijven van goede songs dan met het constant touren.

MN: Denken jullie dat Europese punkbands succes zouden hebben indien ze zouden proberen in Australië te spelen? De afstand en de reiskosten zijn natuurlijk grote nadelen, maar zou het publiek openstaan voor bands waar ze nog nooit van hebben gehoord?

C: Dat is een vrij moeilijke vraag om in minder dan 25 woorden te beantwoorden. Ik denk dat een band zou kunnen doorbreken als ze de mensen aanspreken, bijvoorbeeld omdat hun muziek enigszins anders is of omdat iedereen hen om een of andere reden goed vindt. Maar het is ook voor Australische bands moeilijk succesvol te worden. Het valt moeilijk te voorspellen of Europese bands zouden aanslaan, maar de enige manier om dit te ontdekken, is het zelf uitproberen. Waar wachten ze op?

MN: Trouwens, heeft Australië volgens jullie een grotere undergroundscene dan België? Aangezien jullie hier de voorbije jaren meermaals hebben gespeeld, zouden jullie in staat moeten zijn een vergelijking te maken.

C: Wat de punkscene betreft kan ik dat zeker. Mijn perspectief is dat punk groter en populairder is in landen als België dan in Australië, waardoor punkbands het gemakkelijker vinden hun publiek te bereiken. Het kan pretentieus overkomen en ik wil benadrukken dat ik veel Australische bands echt geweldig vind, maar hier lopen veel weedrokende surfertypes en idioten rond die muziek fantastisch vinden. Veel van onze grootste bands hebben zo'n publiek, wat los staat van de vraag of ze zelf marihuana roken, surfen of idioten zijn. Ik kom even terug op de vorige vraag. Als Europese muzikanten in Australië wil doorbreken, kunnen ze misschien best wat joints roken en in hun clips op grote golven surfen. Maar ook dat zou waarschijnlijk niet helpen.

MN: Clowns is een relatief jonge band. Hebben jullie nog enig advies voor jongeren die een punkband willen starten in een tijd waarin het echte succes is weggelegd voor rappende vrouwenhaters en overbetaalde DJ's?

C: Als ze financieel succes willen, raad ik hen aan zelf een achterlijke, seksistische, overbetaalde en rappende DJ te worden. Maar succes is uiteindelijk het plezier dat men heeft en dus is mijn advies dat ze moeten stoppen naar succes te streven en moeten beginnen plezier te maken.

Clowns / Breaking Barriers

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : DaGeist - @ Dark Winter Festival Liège, 18/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Arch - @ Dark Winter Festival Liège, 18/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Der Himmel Über Berlin - @ Dark Winter Festival Liège, 18/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Todor Todoroff - Univers Parallèles

Toen onlangs bekend werd gemaakt dat we afstevenen op een beleid waarin de subsidies voor cultuur danig teruggeschroefd worden, schreeuwden cultuurmakers van alle slag (terecht!) moord en brand. Wanneer we de (uitgebreide, 6 pagina’s tellende!) perstekst die we bij Todor Todoroffs overzichtscompilatie Univers Parallèles doornemen, ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2020 : Fetish Café presents: optredens van PreEmptive Strike 0.1, IC 434 en Degenerated Sequences

Er werd reeds gewag van gemaakt in onze reviews van de meest recente releases van PreEmptive Strike 0.1 en Degenerated Sequences, maar bij deze vermelden we het ook hier: op zaterdag 29 februari kan u beide Griekse electro-acts, alsook onze eigenste IC 434 live aanschouwen in het Fetish Café (Kleine Pieter Potstraat 8, 2000 Antwerpen). ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : 40 jaar Joy Division in Plan K - Verrassingsoptreden Ground Nero op mythische plek

Plan K is een zaal die met geschiedenis beladen is. 40 jaar na het optreden van Joy Division in deze zaal wordt een speciale avond gehouden, die slechts voor weinigen bestemd is. Op 17 januari 1980 speelde de groep rond Ian Curtis hier immers voor de tweede en laatste keer. Een van de aanwezigen was Philippe Carly, die foto’s nam van ...

lees meer...
NIEUWS 18/01/2020 : Vinyl met Valentijn: de 'Dreamweb'-trilogie van mind.in.a.box

Kent u mind.in.a.box nog? Dit Oostenrijkse duo was in 2004 dé beste nieuwkomer in de electro/synthop-scene. Hun debuut 'Lost Alone' was zo vernieuwend, gevarieerd en emotioneel dat het recht door het hart van elke rivethead ging en ook de daaropvolgende albums 'Dreamweb' en 'Crossroads' konden op lovende recensies ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2020 : Icy Cold Records en Dark Entries hebben nieuwjaarsgeschenkjes voor u! Week 2!

Vanaf 11 januari geven we u, beste lezer, de kans om 5 weken lang een album uit het labelrooster van het Icy Cold label te winnen! U stuurt gewoon uw antwoord op de prijsvraag binnen de vooropgestelde termijn naar kurt.ingels(at)darkentries(dot)be en als u gelukt hebt, is het album van u! De winnaars worden persoonlijk op de hoogte gebracht ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Downwell - I See Death In Your Eyes ep (vinyl)

Als ebm en techno samen een feestje zouden vieren dan kwam je ongewijfeld bij dit gezelschap uit Tbilisi terecht. Euhm, welaan Georgië of all places want ook daar houden ze wel van wat clubben op een altijd hamerende maar daarom niet altijd even fijn besnaarde ebm beat in eigentijdse techno pas. Zowel bij ebm als (minimal) techno ...

lees meer...
CD BESPREKING : Shelter - Spetsnaz

Een vijfkoppige alternatieve band uit het Franse Lyon met een bezetting bestaande uit twee gitaristen, een bassist, een trompettist en een drummer. Shelter heten ze en ze hebben hun eerste EP uit: “Spetsnaz” (4 tracks, 19 minuten speelduur). De titel is een Russische term voor de speciale eenheden van zowel politie als leger (en ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2020 : Vierde studioalbum van Snakeskin (zijproject Tilo Wolff)!

Vorig jaar trakteerde Lacrimosa zijn fans nog op een tijdreis en de belofte dat er aan een nieuw Lacrimosa-album getimmerd wordt. Voor het zijproject van frontman Tilo Wolff, Snakeskin, kent het geduldig wachten een einde. Het is alweer vier jaren geleden dat het gesmaakte ‘Tunes for my Santiméa’ losgelaten werd. Op 7 ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar (vinyl) - Ride The Wave III

Een hebbedingetje, Oraculo is wel goed in het uitbrengen van hebbedingetjes. Gelimiteerd (300 exemplaren, 299 als u dat van mij in mindering brengt) op witte vinyl deze 5 nummers tellende vinyl compilatie met voor elk wat wils, maar vooral 5 eerder onbekende, actuele groepen die meer verdienen dan de schaduw al mogen ze daar graag in vertoeven. Van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Katariin Raska & Christian Meaas Svendsen - Finding Ourselves In All Things

Dit is toch wel een van de meest weirde instrumentale duo’s die ik al ben tegengekomen. Christian Meaas Svendsen (°1988) komt uit Noorwegen en bespeelt een staande bas of contrabas (double bass in het Engels). Hij is bekend van Noorse avant garde en jazz bands als Paal Nilssen-Love Large Unit, Mopti, Duplex en Nakama. Katariin Raska ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2020 : Hocico in Magasin 4.

Sinds halverwege de jaren 90 weten we dat uit het land van de taco’s, Mexico dus, ook boze mannen komen die hun agressie graag mogen uitschreeuwen op een al even stevige beat. Hoewel er nog steeds mensen bestaan die de naam Hocico verkeerd uitspreken, is het duo, tot spijt van wie het benijdt, een niet te onderschatten invloed geweest ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Onstuimige jeugd (Restless Youth) - Tentoonstelling in het Huis van de Europese geschiedenis

Het huis van de Europese geschiedenis opende in 2017 zijn deuren. Dit initiatief van het Europees Parlement wil een overzicht geven van de laatste twee eeuwen in de Europese geschiedenis. Naast een zeer uitgebreide permanente tentoonstelling is er ook ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen, en de tentoonstelling die momenteel loopt is ‘Onstuimige ...