casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

717 items

   

Clowns op Breaking Barriers !!
Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.
01/11/2019, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

01/11/2019 : Clowns op Breaking Barriers !! - Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.
01/11/2019 : Clowns op Breaking Barriers !! - Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.
01/11/2019 : Clowns op Breaking Barriers !! - Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.
01/11/2019 : Clowns op Breaking Barriers !! - Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.
01/11/2019 : Clowns op Breaking Barriers !! - Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.
Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, Malcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreedt op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgenre in al zijn facetten en subgenres vandaar dat er ook wel een brok cold (wave) en meer hybride punk aan bod komt. Vorig jaar hadden we er Siglo XX dit jaar gauwgenoten De Brassers. En nog veel veel meer...wat dacht u van Clowns die vanuit Australië tot Leuven komen met hun gebalde punk rock...

MN: Clowns is nog geen overbekende naam, maar dat verandert stilaan, vooral omdat jullie onophoudelijk touren. Ik heb de indruk dat jullie meer tijd spenderen in Europa dan thuis. Waarom blijven jullie zo vaak terugkomen?

C: Ik denk dat de belangrijkste reden is dat de mensen ons willen zien terugkomen. Ik denk altijd dat we moeten gaan als de mensen stoppen met naar onze concerten te komen. Het is altijd plezant door Europa te touren, want hier zijn zo veel verschillende landen, verschillende clubs, verschillende soorten verbazingwekkend voedsel en drank, maar ook verschillende mensen. Ik denk dat het moeilijk is ons weg te houden als al die dingen ons ertoe aanzetten te willen terugkomen.

MN: Touren kost veel tijd. Hebben jullie eigenlijk echte jobs waar jullie rekening mee moeten houden? Hoe vinden jullie genoeg tijd om zo veel te reizen?

C: We hebben nu en dan wel kleine jobs als we niet op tournee zijn, maar in deze band spelen is voor ons in elk geval minstens een halftijdse job, maar dan eentje met te veel werkuren. Het is goed dat we hier zo van houden, want als het een echte tewerkstelling in een café of een winkel zou zijn en de eigenaar zou proberen ons zo weinig te betalen voor deze hoeveelheid werk, zou hij waarschijnlijk in de gevangenis vliegen.

MN: Een internationale tournee verloopt nooit foutloos. Wat is het belangrijkste probleem waarmee jullie worden geconfronteerd tijdens jullie reizen door Europa maar dat jullie thuis nooit hebben?

C: Het eerste punt is dat onze telefoonrekeningen altijd de lucht inschieten als we hier onze telefoons gebruiken. Het tweede punt is dat we allemaal vegetariërs zijn, wat voor problemen kan zorgen als we twee uur in een bepaalde richting rijden en dan weer nieuwe zinnetjes moeten leren om zeker te zijn dat we niet per ongeluk een gigantische worst of een varkenshammetje bestellen.

MN: Al die concerten in verschillende landen bieden jullie natuurlijk de gelegenheid een publiek op te bouwen. Zijn er landen waar Clowns een grote fanbase hebben opgebouw en zijn er landen waar het moeilijker is een band met de concertbezoekers te creëren?

C: Als het gaat om landen waar het voor ons moeilijk is, is China het eerste land dat in ons opkomt. We hebben daar een aantal van onze grootste concerten ooit gespeeld, maar de mensen hebben geen toegang tot facebook of Google en daardoor is het moeilijk het publiek te bereiken. We voelen er niet echt een band en het feit dat de taal uiteraard niet op het Latijn is gebaseerd, dat ze ginds karakters gebruiken en een heel andere taal spreken, speelt ook een grote rol.

Volgens Spotify hebben we ongeveer dezelfde hoeveelheid luisteraars in Australië, de VS en Duitsland, dus dat lijken me onze grootste markten, maar daarnaast zijn er nog hotspots in Indonesië en Maleisië. Het lijkt erop dat we ook een hoop luisteraars hebben in Mexico, wat natuurlijk leuk is. We hebben daar nog nooit gespeeld, maar ik ben er tweemaal op vakantie geweest. Ik vind het een geweldig land en ik kan niet wachten om er ook eens op te treden.

MN: In november spelen jullie op het Breaking Barriers festival in Leuven. Wat mogen mensen die jullie nog nooit hebben gezien hiervan verwachten? Zullen jullie vooral op de nieuwe plaat focussen of is er ook ruimte voor de songs van de andere LP's?

C: Men kan zich verwachten aan een snelle, energieke punkrockparty die door een bende Australische ettertjes in gang wordt gezet.

MN: Hebben jullie de rest van de line-up gezien? Staan daar bands tussen waarmee jullie een band voelen? Zijn er bands bij die jullie graag zelf live willen zien?

C: Eerlijk gezegd, heb ik nog niet gekeken. Ik weet dat dit een beetje heiligschennis is in het punkwereldje, maar de voorbije zes maanden hebben we bijna honderd concerten gespeeld en ik denk letterlijk slechts één stap vooruit. Als ik opsta, rijd ik tot waar de gps me vertelt te stoppen. Als ik in een club toekom, ontmoet ik de rest van de bands en kijk ik naar hun concerten, maar ik plan niets op voorhand, want als ik nadenk over 31 concerten op vijf weken tijd, plus al het rijden en de andere bands die ook spelen, krijg ik een angstaanval.

MN: Breaking Barriers is opgedragen aan punk in de brede zin van het woord. Waar trekken jullie de lijn? Zijn er criteria waar bands aan moeten voldoen om als een deel van de punkscene te worden beschouwd?

C: Ik denk dat punk een van die woorden is waarvan iedereen een verschillende definitie hanteert, maar als we ergens een lijn moeten trekken, maakt het me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.

MN: Australië heeft de wereld een hoop waardevolle punkbands geschonken, van The Saints in een ver verleden tot Cosmic Psychos of The Hard-Ons. Al deze bands baseren hun sound blijkbaar op hetzelfde, namelijk zeer energiek gitaarspel. Heeft Australië ook undergroundbands die voor een andere aanpak kiezen? Ik heb nog nooit Australische bands gehoord die me doen denken aan Crass, Gang of Four of Discharge.

C: Australië produceert van de beste onafhankelijke muziek in de wereld en het muzikaal talent springt wel eens van genre tot genre. Er is een grote psychedelische scene, een popcultuur en elke variant van punkrock die men zich kan inbeelden. De reden waarom een hoop Australische bands nooit internationaal doorbreken, is eenvoudig. We zitten zo ver van Europa en Amerika dat het moeilijk is op tournee te gaan. Ik schrijf het feit dat veel Australiërs zo goed zijn ook toe aan de lage bevolkingsdichtheid. Het land telt ongeveer 24 miljoen inwoners, waardoor er niet veel plaatsen zijn waar bands kunnen spelen. Het resultaat is dat de bands meer tijd doorbrengen in repetitieruimtes en met het schrijven van goede songs dan met het constant touren.

MN: Denken jullie dat Europese punkbands succes zouden hebben indien ze zouden proberen in Australië te spelen? De afstand en de reiskosten zijn natuurlijk grote nadelen, maar zou het publiek openstaan voor bands waar ze nog nooit van hebben gehoord?

C: Dat is een vrij moeilijke vraag om in minder dan 25 woorden te beantwoorden. Ik denk dat een band zou kunnen doorbreken als ze de mensen aanspreken, bijvoorbeeld omdat hun muziek enigszins anders is of omdat iedereen hen om een of andere reden goed vindt. Maar het is ook voor Australische bands moeilijk succesvol te worden. Het valt moeilijk te voorspellen of Europese bands zouden aanslaan, maar de enige manier om dit te ontdekken, is het zelf uitproberen. Waar wachten ze op?

MN: Trouwens, heeft Australië volgens jullie een grotere undergroundscene dan België? Aangezien jullie hier de voorbije jaren meermaals hebben gespeeld, zouden jullie in staat moeten zijn een vergelijking te maken.

C: Wat de punkscene betreft kan ik dat zeker. Mijn perspectief is dat punk groter en populairder is in landen als België dan in Australië, waardoor punkbands het gemakkelijker vinden hun publiek te bereiken. Het kan pretentieus overkomen en ik wil benadrukken dat ik veel Australische bands echt geweldig vind, maar hier lopen veel weedrokende surfertypes en idioten rond die muziek fantastisch vinden. Veel van onze grootste bands hebben zo'n publiek, wat los staat van de vraag of ze zelf marihuana roken, surfen of idioten zijn. Ik kom even terug op de vorige vraag. Als Europese muzikanten in Australië wil doorbreken, kunnen ze misschien best wat joints roken en in hun clips op grote golven surfen. Maar ook dat zou waarschijnlijk niet helpen.

MN: Clowns is een relatief jonge band. Hebben jullie nog enig advies voor jongeren die een punkband willen starten in een tijd waarin het echte succes is weggelegd voor rappende vrouwenhaters en overbetaalde DJ's?

C: Als ze financieel succes willen, raad ik hen aan zelf een achterlijke, seksistische, overbetaalde en rappende DJ te worden. Maar succes is uiteindelijk het plezier dat men heeft en dus is mijn advies dat ze moeten stoppen naar succes te streven en moeten beginnen plezier te maken.

Clowns / Breaking Barriers

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Korinthians - Chaos/Control

In 2016 volstonden 5 songs als eerste sublieme kennismaking met het Gentse Korinthians. Verzameld op de in eigen beheer uitgebrachte EP ‘Olympus’. Melodieus, toegankelijk, toegeeflijk aan eigen muzikale opvoeding. Maar volgens eigengereide geestdrift. Nu, 3 jaren later, is het tijd voor het allereerste full-album : Chaos/Control. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XIV - Best Of Edition - 30/11/2019 Nieuwe Nor Heerlen

Het is al sedert 2004 een feit dat een kleiner festival ook groots kan zijn. Het bewijs wordt eens te meer geleverd door de Downhill-organisatie dat er telkens in slaagt om bands te programmeren die je zelden of nooit tegenkomt op een podium waar dan ook in de Lage Landen. Voor de inmiddels veertiende editie van Downhill werd geopteerd ...

lees meer...
NIEUWS 11/12/2019 : R.I.P. Bodo Staiger (Rheingold) (27 oktober 1949 – 4 december 2019)

Bodo Staiger is dood. De zanger-gitarist van de Neue Deutsche Welle (NDW) band Rheingold is dinsdag (4 december 2019) overleden, de doodsoorzaak is nog niet bekend. Rheingold schrijft over een plotselinge en onverwachte dood. Met "Dreiklangsdimensionen" had het Duitse new wave trio, naast zanger en gitarist Bodo Staiger nog bestaande ...

lees meer...
CD BESPREKING : Craven Faults - Erratics & Unconformities

Qua sound ergens halverwege de kosmische krautrock van Tangerine Dream (‘Berlin School’) en het minimalisme van Philip Glass (die van onder meer “Koyaanisqatsi”) of Steve Reich vinden we Craven Faults, een Brits project gevestigd in een oude textielfabriek in Yorkshire. Na drie EP’s in de periode 2017-2019, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Iter In Tenebris

We hebben het er al uitgebreid over gehad: onze vrienden van Consouling Sounds kwamen dit jaar met een zeer prestigieus project aanzetten, waarbij men actief in vraag wil stellen hoe een platenlabel anno 2019 weerstand kan bieden aan het snel veranderende muzikale landschap. Men riep Consouling in Residence in het leven, en voor de eerste ...

lees meer...
CD BESPREKING : Stigmata - Dust, Nothingness And Light

Eerder, vorig jaar, besprak ik reeds “Dark One”, waarbij enig speurwerk mij en u leerde dat deze Stigmata reeds tussen 1989 en 1993 een eerste leven kende en nu vooral het solo project van David Aboucaya betreft. Met deze “Dust, Nothingness And Light” wordt nu een vervolg gepresenteerd, opnieuw in eigen beheer en ...

lees meer...
CD BESPREKING : Object - Borderlands

This CD review was translated to English by the author. You can read the translation here. 2019 is een goed jaar geweest voor de fans van old-school electro. Enkele maanden geleden besprak ik de nieuwe albums van Amnistia en Fïx8:Sëd8, 2 Duitse artiesten die mij nauw aan het hart liggen en een welverdiend plekje op de affiche ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Kent u Dead Souls Rising nog?

Als u al enige tijd mee gaat in de scene (lees een eeuwigheid) en dus niet zomaar een hipstertje of meelopertje bent dan zegt u deze naam vast nog iets. Dit duo rond Laurent en de feërieke verschijning Alastrelle is, zoals het goeie goths betaamt, weer onder de levenden. Hier bij ons was dit duo live een graag geziene gast, en hun albums ...

lees meer...
NIEUWS 08/12/2019 : Engelsstaub klopt weer op de deur.

Deze groep was ooit relatief populair, een off shoot van Madre Del Vizio, veel meer dark wave en zelfs folk invloeden, licht tribaal en zelfs een beetje heidens. De groep werd vooral populair met de albums “Malleus Mallficarum”(1993) en “Ignis Fatus;Irrlichter”(1994). Nadien waren er nog wel tekenen van leven, zo was ...

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : R.I.P. Keith Brewer (°1970-+2019)

Keith Brewer, de man achter het geliefde power electronics project Taint is vorige week overleden ten gevolge van een zeer agressieve darmkanker. Door de uitzaaiingen werd zijn doodsvonnis reeds na enkele maanden getekend. Taint was al een tijdje niet meer actief, maar de man uit Texas bracht onder de naam Mania nog muziek uit. Taint ...

lees meer...
FOTO'S : Dässwat - @ C.C. Palethe Pelt, 03/12/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 03/12/2019 : Zaterdag HerrNia en WÜLF7 op Dark Entries Nights, gratis...

Toegegeven, onze Dark Entries Nights hebben in 2019 nogal een elektronische draai gekregen. We willen andere donkere genres uiteraard niet verwaarlozen, maar we herinneren er graag aan dat België zijn naam gemaakt heeft in de electro, en wie er laatst bij was op het optreden van IC 434 zal ons niet tegenspreken. De laatste Dark Entries ...

lees meer...
FOTO'S : Linea Aspera - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Desperate Journalist - @ Ceremony #3 Brussel, 30/11/2019 door Luc Luyten