casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

746 items

   

IC 434
Ik vind het verbazend in een hoog ontwikkelde maatschappij te leven en tegelijk vast te stellen wat een puinhoop het vaak is op mentaal vlak.
20/10/2019, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

20/10/2019 : IC 434 - Ik vind het verbazend in een hoog ontwikkelde maatschappij te leven en tegelijk vast te stellen wat een puinhoop het vaak is op mentaal vlak.
20/10/2019 : IC 434 - Ik vind het verbazend in een hoog ontwikkelde maatschappij te leven en tegelijk vast te stellen wat een puinhoop het vaak is op mentaal vlak.
20/10/2019 : IC 434 - Ik vind het verbazend in een hoog ontwikkelde maatschappij te leven en tegelijk vast te stellen wat een puinhoop het vaak is op mentaal vlak.
20/10/2019 : IC 434 - Ik vind het verbazend in een hoog ontwikkelde maatschappij te leven en tegelijk vast te stellen wat een puinhoop het vaak is op mentaal vlak.
20/10/2019 : IC 434 - Ik vind het verbazend in een hoog ontwikkelde maatschappij te leven en tegelijk vast te stellen wat een puinhoop het vaak is op mentaal vlak.
IC 434 bestaat 25 jaar, en heeft in die tijd zijn stempel op de Belgische electro-scene gedrukt. Dat is geen kleine verdienste, want als België ooit in één ding groot is geweest, dan toch in electro. We zijn niet weinig fier dat we met Dark Entries het enige optreden van IC 434 mogen houden, op 16 november in de Kinky Star in Gent. Het leek ons ook de gelegenheid om samen met meesterbrein Geert De Wilde eens heel de carrière van IC 434 te overlopen.

In den beginne was er Tales of Doom, je eerste project als ik me niet vergis. Wat heeft je op een mooie dag in 1994 doen beslissen om dit project stop te zetten en IC 434 te starten?

Klopt. Ik gebruikte nieuwe apparatuur waarvan naar mijn idee de klank dermate verschilde van wat ik voor Tales Of Doom had gebruikt, zodat een nieuwe naam me logisch leek.

Eigen aan IC 434 is dat je slechts één instrument gebruikt: de Korg M1. Hier ben je ook altijd aan trouw gebleven. Waarom heb je jezelf zo’n beperking opgelegd en wat wou je ermee bereiken?

Aanvankelijk had dat enkel een financiële reden. Ik was nog student. Op den duur vond ik het een fijne uitdaging om met één enkel instrument te blijven werken. Een minimalistische set-up heeft ook voordelen: je leert het instrument door en door kennen en je verdrinkt niet in mogelijkheden waardoor je anders te lang bezig blijft met zoeken naar beter passende klanken. De laatste tien jaar doe ik de mixing echter in Cubase dus het eindresultaat komt wel niet meer recht out-of-the-box.

In de eerste jaren van IC 434 heb je twee cassette-demo’s uitgebracht: ‘Paralyzed Beyond’ en ‘Drowning By Darkness’, die ik eerlijk gezegd nooit gehoord heb. Wat herinner je je uit die tijd?

Ik herinner me alles van toen alsof het nog maar een jaar of drie-vier geleden is. Fijne herinneringen aan die tijd. Toen was muziek maken nog pure fun en een atmosfeer proberen creëren. Dat is later wel veranderd door hoe het leven gelopen is, waardoor het minder vrij begon te voelen.

Je cd-debuut ‘Weathering Skies’ uit 1996 werd ontvangen als een ijzersterke plaat. Hoe kijk je terug op dit debuut?

Toch met wat gemengde gevoelens. Langs één kant was er een zekere trots dat een platenlabel IC 434 had getekend. Langs de andere kant was er ook een teleurgesteld gevoel. De meeste ruwe basisversies stonden nog op de demo’s waar je daarnet over sprak. Voor de cd-versies werden nieuwe opnames gemaakt en werd de mixing door een professional gedaan. Maar de tijd om er feedback op te geven was beperkt. Resultaat was dat niet alles klonk zoals ik het in gedachten had qua sound. Ik kreeg ook van mensen de opmerking dat ze de demo’s eigenlijk beter vonden klinken. Verder was de CD-cover veel te donker uitgevallen, al was die ook door een professional-in-spe ontworpen.

Op ‘Dogondance’ uit 1998 evolueerde het geluid. Je ging meer trance-elementen verwerken in je dark electro-nummers. Wat was de bedoeling?

Ik had los van IC 434 wat experimenten gedaan, al was de Korg M1 eigenlijk ongeschikt daarvoor. In mijn omgeving werden de resultaten wel gesmaakt, en daarom heb ik ze hier en daar in IC 434 –songs verwerkt. Al heb ik toen nooit enige verwijzing naar ‘trance’ horen vallen.

Je derde cd ‘The Banished’ uit 2002 bouwde verder op die combinatie. Het mag opgemerkt worden dat de eerste drie cd’s allemaal verschenen op Body Records, het broertje van Daft dat beheerd wordt door Dirk Ivens. Hoe ben je bij Body Records terechtgekomen en hoe verliep de samenwerking?

Begin ’96 had Dirk IC 434 live gezien in de Wommel bij Antwerpen. De dag nadien belde hij me op en zei onmiddellijk “we moeten eens samenzitten om een cd uit te brengen”. Ik had nog nooit met hem gepraat dus dat was een bijzonder aangename verrassing.

In 2003 kondig je een eerste keer aan te willen stoppen en geef je een afscheidsoptreden. Waarom wou je stoppen?

Ik begon echt uitgekeken te raken op de Korg M1-sound en wou met iets totaal nieuw starten in samenwerking met Nicolas ‘Sal-Ocin’ van Empusae. Uiteindelijk is daar weinig van terecht gekomen. Er gebeurden zoveel vervelende toevalligheden dat het onze goesting volledig wegnam.

Uiteindelijk heb je toch besloten om door te gaan en zo verscheen in 2008 het uitstekende ‘Bacteriate’. Wat heeft je gemotiveerd om verder te doen?

Ik was eindelijk overgestapt naar Cubase als sequencer en gebruikte niet langer die van de Korg M1, die extreem beperkt was. Die had bv. zelfs geen undo/redo-functie van de laatste stap waardoor het creatieve proces te tijdrovend werd. Met Cubase ging op dat vlak een wereld open en werd het terug ‘plezant’.

‘Anhedonia’ uit 2011 was je laatste plaat. Is er nog een kans dat je ooit iets uitbrengt als IC 434 of is het een afgesloten hoofdstuk?

In vergelijking met 25 jaar terug is mijn spontane creativiteit naar mijn gevoel enorm geslonken, waardoor het toch weer lang duurt voor er iets uitkomt waar ik tevreden over ben. Het kost vaak meer moeite dan het voldoening schenkt, wat weegt op de motivatie. Maar ik spreek niet meer in termen van ‘officieel stoppen’ want de toekomst kan je niet voorspellen, dat blijkt zo vaak.

‘Anhedonia’ verwijst naar een begrip uit de psychiatrie, namelijk voor het niet meer kunnen ervaren van vreugde. Psychische problemen zijn een terugkerend thema in je teksten. Er loopt momenteel een campagne om psychische problemen meer bespreekbaar te maken. Wat vind je daarvan?

Ik sta er volledig achter en vind het meer dan noodzakelijk. Het valt me op hoeveel mensen een interne strijd voeren. Ik denk dat onze maatschappij er niet goed aan toe is en dat het enkel erger wordt, onder andere ten gevolge van de enorme focus op carrière en materiële welvaart in plaats van welzijn, gekoppeld aan de chronische stress die dat met zich meebrengt. Alsof het leven een wedstrijd is met je medemens. De groeiende ‘ikkigheid’, mee gevoed door sociale media, het toenemend wederzijds onbegrip. Emoties blijven vaak met schaamte beladen, en de meeste mensen weten nog steeds niet hoe er mee om te gaan of het bestaan van emoties gewoon nog maar te aanvaarden, zowel bij zichzelf of bij anderen. Ik vind het verbazend in een hoog ontwikkelde maatschappij te leven en tegelijk vast te stellen wat een puinhoop het vaak is op mentaal vlak.

Je hebt gedurende het bestaan van IC 434 met heel wat persoonlijkheden kunnen samenwerken. Naast de reeds vermelde Dirk Ivens van Dive en The Klinik zijn dat onder meer Nicolas Van Meirhaeghe van Empusae, Johan Van Roy van Suicide Commando of Yves Schelpe van Psy’Aviah. Wat blijft je bij van deze samenwerkingen?

Met Dirk was het een zuiver zakelijk en praktisch contact, we hebben elkaar niet echt persoonlijk leren kennen. Johan was in de tweede helft van de jaren 90 een muzikale vriend geworden door de samenwerking, maar dat is helaas verwaterd. Met Nicolas en Yves ging het contact veel dieper en verder dan alleen muziek. Dat is vriendschap die ook zonder de muziek waardevol blijft. We delen veel gemeenschappelijke interesses, maatschappijvisies en onze kijk op het leven. Ook de samenwerking met Guy Van Mieghem, vroegere frontman van Vomito Negro, is het vermelden waard. Zijn podiumervaring was een inspiratiebron.

Op 16 november speel je exclusief op een Dark Entries Night, het enige optreden dat je doet in dit 25-jarig jubileumjaar van IC 434. Wat heeft je doen besluiten om dit te doen?

Het enthousiasme bij jullie vraag om op te treden voor Dark Entries! Dat, gekoppeld aan het 25-jarig bestaan en het intieme sfeertje van Kinky Star maakt er wel iets speciaals van voor mij. Misschien is het een begin van terug meer, we zullen zien.

Ben je nog bezig met muziek? Ik herinner me dat je een paar jaar geleden nog bezig was met Pangea, een project dat eerder atmosferische trance maakte.

De activiteit rond Pangea is ondertussen alweer bijna tien jaar en langer geleden, zo snel vliegt de tijd. Ik ben wel nog dagelijks actief bezig met muziek op één of andere manier. In 2015 heb ik onder de naam Skyshifter enkele instrumentale tracks op soundcloud gezet. Het zijn trage, sferige nummers, eerder richting cinematic industrial, om er een naam op te plakken. Verder doe ik nog af en toe een mastering voor bevriende bands, maar de meeste vrije tijd steek ik in de organisatie van de 80s Flashback fuiven in Antwerpen, waar ik ook draai. Daar ligt de focus zeker niet enkel op scene-gerelateerde muziek. Bij Mixed Visions is dat anders. De laatste jaren ben ik daar ook bij betrokken, en dat is weldegelijk een dark electro/industrial concept.

IC 434 (facebook)

16/11/2019: Dark Entries Night 31: IC 434 (exclusief concert)

Foto's: Xavier Marquis

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : 25 jaar Whispers In The Shadow: video voor 'Back To The Wound'

Whispers In The Shadow blaast 25 kaarsjes uit. In de afgelopen kwarteeuw hebben ze 10 platen uitgebracht. En dat willen ze in de kijker brengen door een uitstekende compilatie: 'Gilding the Lily - A Restrospective'. Daarop hebben ze niet enkel hun beste nummers verzameld, maar ze hebben ook verschillende nummers terug onder handen ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : A Slice Of Life: Coraline (The Foreing Resort Remix)

Hoe zat het weer met A Slice Of Life? Oh ja, ze hebben in 2018 een prachtig debuut uitgegeven: 'Restless'. We weten uit goede bron dat ze sindsdien heel wat nieuwe nummers geschreven hebben en zelfs dat ze aan een nieuwe plaat werken. In de tussentijd verrassen ze ons nu en dan met een remix uit hun debuut, zoals 'Sweet Sin' ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : Dark Entries zoekt vers bloed

Ware vampieren zijn wij, die in de duisternis jagen op warmbloedige wezens om onze dorst aan te laven… Yep, we zoeken naar vers bloed om ons magazine te versterken. Uiteraard gaat onze voorkeur hierbij uit naar jonge maagden, maar op onze leeftijd en met ons uiterlijk kunnen we niet al te veeleisend zijn. Je geslacht, leeftijd of uiterlijk ...

lees meer...
NIEUWS 18/10/2021 : Sinner’s Day, zwart heeft veel tinten (deel of dag 2, Halloween).

Hier ben ik weer, trick or treat, met mijn bijzondere en smaakvolle voorkeuren voor de tweede dag Sinner’s Day van 31 oktober. Ondertussen hebben we al een dag achter de kiezen en belanden we meteen in de helft. Zondigen nu het nog kan want ook op 31 oktober staat veel moois op de affiche. Eén en ander passeerde reeds de Dark ...

lees meer...
NIEUWS 17/10/2021 : Andrea Meyer (Andrea Haugen, Nebelhexë, Aghast, Hagalaz’ Runedance) omgekomen bij aanslag in Kongsberg, Noorwegen

Jullie hebben waarschijnlijk wel gehoord van de vijfvoudige kruisboogmoord in Kongsberg, Noorwegen door een plaatselijke inwoner met psychiatrische problematiek. Volgens een verschrikkelijke speling van het lot is onder de slachtoffers Andrea Meyer (°1969), bij sommigen eerder bekend onder de namen Andrea Haugen of Andrea Nebel (Aghast, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dark - Nightmare

Deze Dark uit Hamburg wordt al een ongeveer een jaar gehypet als zijnde het project dat de pure dark wave / goth weer op het voorplan moet zetten. Online werden reeds heel wat nummers de ether in gegooid en dat het moest komen tot een heus album is dus niet meteen een verrassing, al blijf ik 8 nummers wel wat mager vinden. Vorig jaar verscheen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ahráyeph - XXV E.P.

25 jaar. Een kwarteeuw. Dat is de tijd dat de Leuvense gothic rock-formatie Ahráyeph bestaat. En dat wil hij niet ongemerkt laten voorbijgaan. Hij, want Ahráyeph is fundamenteel het werk van één man: Raf Ahráyeph (Ahráyeph is trouwens een wat creatievere schrijfwijze voor ‘Raf’). Ook al ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Aksak Maboul - ...met een nostalgische sound tegelijk de toekomst in @ Het Bos, Antwerpen, 14 oktober 2021

Aksak Maboul is al sinds 1977 onder ons, maar heeft in die tussentijd slechts 4 albums uitgebracht. Een en ander heeft te maken met het feit dat oprichter (en enige oorspronkelijk lid) Marc Hollander daarnaast ook nog zijn label Crammed Disc (voor onze scène vooral bekend van Tuxedomoon) te runnen heeft. Crammed Discs is bekend om zijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ulesa - Ulesa

Wie kent er Aghast nog op het Cold Meat Industry label? Twee jammerende heksen in een donker bos, zo klonk dat ongeveer in 1995 op hun eerste en enige album “Hexerei Im Zwielicht Der Finsternis”. Dit debuutalbum van Ulesa zit zo een beetje in hetzelfde straatje. Vergelijkingen gaan ook wel op met dingen als Wardruna, Heilung of ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Ultimate Dreamers - Live Happily While Waiting For Death

De jaren 80 zijn een goudmijn voor wie van wave en electro houdt. De grote namen zijn talrijk, maar er zijn nog veel kleinere namen die de verzamelaar ook graag aan zijn platencollectie toevoegt. En zo weet u meteen wie de doelgroep vormt van deze plaat van The Ultimate Dreamers, een groep uit de jaren 80 die nu pas naar buiten komt met een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Rigor Mortiss - Klechdy (Original Motion Picture Soundtrack)

Deze band werd oorspronkelijk in 1990 opgericht als Rigor Mortis in de middelgrote Poolse stad Płock. Een tweede s werd toegevoegd aan de bandnaam om verwarring te vermijden met de gelijknamige Amerikaanse death metal band. Rigor Mortiss (wat trouwens Latijn is voor lijkstijfheid) was behoorlijk populair in de jaren 90 en trad toen bijna ...

lees meer...
FOTO'S : Sovjet War - @ Depot Leuven, Breaking Barriers 09/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Gert - @ Depot Leuven, Breaking Barriers 09/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ Fantastique.Nights, Cali Club Drogenbos 2/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Nacht van de Experimentele Film rond icoon Nico - OFFoff Artcinema te gast in Brusselse AB, 16 september 2021

Zoals aangekondigd maakte Dark Entries in hoofde van ondergetekende haar (of is het zijn?) opwachting op de Nacht van de Experimentele Film, de welke door OFFoff Cinema deze keer in de Brusselse AB georganiseerd werd… Niét in de AB-Club, zoals ondergetekende eerst dacht, maar wel degelijk in de grote zaal… Deze editie ...