casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

The Eternal Afflict… ‘it’s immortal, it’s eternal,…’
01/11/2003
 Bookmark and Share

Na jaren van aanmodderen, solo- en nevenprojecten (Cyan Kills E Coli, Cyan, Inside,…) en mislukte reünies is het dan toch gebeurd! Eén van de speerpunten van de Duitse electro goth beweging van het begin van de jaren ’90 is definitief terug! We verwelkomen The Eternal Afflict met een interview in Dark Entries magazine, waar men altijd al een boontje heeft gehad voor de bezielde recht toe recht aan approach van deze electro met goth feeling rebellen. Of zoals frontman Cyan het zou stellen… it’s all about rock&roll!

Eindelijk. Het is met veel plezier dat we The Eternal Afflict verwelkomen na een lange periode van afwezigheid. Zeg eens, hoe ziet de samenstelling van The Eternal Afflict er anno 2003 uit? Maakt Julia Beyer (Technoir) voortaan deel uit van de band als een vast groepslid?

Cyan: Inderdaad. Momenteel bestaat de line up uit Cyan, Mark, Julia, Winus en Pewee. Winus is onze producer van het eerste uur, Pewee van zijn kant is al sedert 1993 een vast live lid van The Eternal Afflict. Toen we (Mark en Cyan, de oorspronkelijke leden van de groep, nvdr.) opnieuw zin kregen in The Eternal Afflict zagen we geen heil in het telkenmale rekruteren van gastmuzikanten. Elkeen is momenteel een volwaardig lid van de groep en zowel in het productieproces alsook in het management van de band betrokken.

Julia: Ik denk dat ik nu ook een deel van de familie ben geworden… The Eternal Afflict heeft een traditie in het gebruik van vrouwelijke vocalen, doch deze zangeressen waren nooit echt een vast lid van de groep. Ik veronderstel dat ik me dus geflatteerd moet voelen J.

“Nothing meant forever…but no end meant to be last” is de titel van het laatste Eternal Afflict album op heden, een compilatie album nota bene. Het verscheen in 1998. Is er een specifieke reden waarom we zo lang moesten wachten op een strijdvaardige The Eternal Afflict?

Cyan: Wel, grootste dingen hebben genoeg tijd nodig om terug op gang te komen.

Beschouw je de huidige groep als een nieuw begin voor The Eternal Afflict of veeleer als een vervolg op het verleden, met eenzelfde concept en eenzelfde muzikale koers?

Cyan: The Eternal Afflict zal altijd The Eternal Afflict zijn en blijven, maar we willen altijd beter en beter worden, groeien. Ons concept is geen concept hebben. Tenminste niet bij de aanvang, achteraf, wanneer een album is ingeblikt herkennen we de fijne rode draad die onbewust toch in het album is geslopen.

Pee Wee: Ik denk dat het én een nieuw begin én een vervolg is. Opnieuw beginnen en daarbij de fouten uit het verleden omzeilen zeg maar. In essentie is de huidige groep het gevolg en meteen ook de bron van al wat The Eternal Afflict in het verleden is geweest. Veranderingen worden dus niet opgedrongen, maar komen puur natuurlijk, op basis van de evoluties die elk van ons als muzikant maar ook persoonlijk heeft doorgemaakt sedert de split.

Wie nam eigenlijk na al die jaren de beslissing om opnieuw de wapens op te nemen… Ik bedoel is dat dan zoiets als Cyan die een belletje doet naar de overige groepsleden met de mededeling dat ie er klaar voor is?

Pee Wee: Eigenlijk was het Winus die Cyan opbelde. En wat bleek achteraf? Iedereen had op een dergelijke gelegenheid gewacht, een reden om nog eens met elkaar ontelbare mooie zomerdagen opgesloten te zitten in een geluidsdichte kelderstudio zonder enig besef van tijd.

Waarom hebben jullie precies voor Julia Beyer gekozen om deel uit te maken van de nieuwe bezetting? Hoe belangrijk zijn vrouwelijke vocalen in het geluid van The Eternal Afflict?

Pewee: Julia had al een zekere band met The Eternal Afflict gezien ze ook deel uitmaakte van Inside (project van Mark en Winus met Darrin Huss van Psyche, nvdr.) . Het lag dus voor de hand haar even te polsen. Oorspronkelijk benaderden we de vrouwelijke vocalen als een instrument, maar met Julia erbij hebben we veel meer dan alleen maar een stem.

In Wargem bracht Julia Beyer het nieuwe Eternal Afflict nummer “Isolation comes”. Was dit een experiment of willen jullie in de toekomst meer met exclusief vrouwelijke vocalen werken voor The

Eternal Afflcit?

Julia: Ik denk dat we ons zeker niet gaan focussen op m’n stem gezien het altijd Cyan’s stem is geweest die mee de klankkleur van The Eternal Afflict’s muziek heeft bepaald. We vonden dit experiment vooral interessant omdat het meer variëteit in The Eternal Afflict brengt.

Zijn jullie het eens met de stelling dat The Eternal Afflict vooral een live band is?

Cyan: En of, we houden er van live te spelen en proberen altijd een feestje te bouwen. We komen live dan ook meestal krachtiger en smeriger over dan op cd.

Pee Wee: Moeilijke vraag. Live spelen is altijd belangrijk geweest voor The Eternal Afflict. Vooral de energie van een live optreden is ongeëvenaard, de energie van de muzikant naar het publiek, maar ook omgekeerd. Nieuwe nummers worden altijd eerst aan de reacties van het publiek getoetst vooraleer we ze finaliseren in de studio. Een nummer dat werkt in een studio biedt geen garanties live en vice versa. Maar anderzijds moet het nummer ook werken op het album, meer nog het album als geheel moet aanspreken. We zijn volgends mij dus beide, een live - en een studioband.

In Waregem hoorde ik herwerkte versies van The Eternal Afflict klassiekers… komen die binnenkort ook op een album terecht?

Pee Wee: Oorspronkelijk was het helemaal niet de bedoeling om die oudere nummers opnieuw onder handen te nemen. We vreesden reacties in de zin van ‘zie je wel die krijgen geen nieuwe nummers meer voor elkaar en dus warmen ze hun oude shit nog een keertje op’. Kassa, kassa! En daar draait het totaal niet om. Momenteel gaat al onze aandacht naar het nieuwe album “Katharsis”. We willen immers weten of we nog voldoende relevant zijn voor de scene vandaag, veeleer dan een bende oude zakken die hun nostalgische kunstjes van weleer nog eens komen opvoeren. Doch, iedereen blijft ons de vraag stellen of de nieuwe versies ook op cd zullen komen, dus wie weet laten we ons ooit wel een keertje overtuigen.

Zijn jullie nog altijd actief in nevenprojecten of zijn deze met de reformatie van The Eternal Afflict allemaal ten grave gedragen?

Cyan: Dood en begraven.

Julia: Inside hield het reeds in 2000, ruim 2 jaar voor de reformatie van The Eternal Afflict voor bekeken. Dus de nieuwe start van The Eternal Afflict had alvast niks met het einde van Inside te maken. Het hoofdstuk Inside is met de release van het rest-and-best-off album “Extrimities” definitief afgesloten.

De eerste nieuwe release, de “Godless” singel zal enkel in een strikt gelimiteerde oplage via mailorder beschikbaar zijn. Waarom kozen jullie voor een dergelijke aanpak?

Pee Wee: Wel zo was het oorspronkelijk bedoeld ja. Vooral vanuit de teleurstelling die we hadden overgehouden aan de release van “Nothing meant for ever” waarbij diverse beloftes door het label, zoals het uitbrengen van nieuw werk één jaar na de uitgave deze best off compilatie, niet werden nagekomen. Alles in eigen handen nemen leek ons in eerste instantie de beste oplossing, al moesten we dan wel rekening houden met onze beperkte financiële mogelijkheden, vandaar een sterk gelimiteerde oplage. Doch bij de onderhandelingen rond “Katharsis” is dan toch besloten de singel ook bij ons nieuwe label, Scanner, uit te brengen. Dit betekent meteen dat deze singel ook buiten Duitsland beschikbaar zal zijn voor de fans.

De singel is ondertussen te koop in de betere platenzaak. Op “Katharsis” is het nog eventjes wachten. De albumtitel doet alvast een persoonlijk en emotioneel album vermoeden?

Cyan: Het is inderdaad een voor mij persoonlijker album geworden dan de andere albums van The Eternal Afflict. Veel teksten werden geschreven met m’n onlangs gebroken relatie in het achterhoofd en al wat bij zo’n breuk komt kijken, hartenpijn en het verlies van geloof in de liefde. “Katharsis” was dus ook een soort verwerkingsproces…

Pee Wee: Ik ben zeer tevreden met het resultaat. “Katharsis” is een album geworden met een aantal typische en uiterst dansbare The Eternal Afflict nummers, maar anderzijds duiken er ook een aantal vernieuwende geluiden op en we hebben het hier niet over future pop. De balans lijkt me perfect. Het is straight into your face en toch catchy tegelijkertijd. De titel sluit ook wonderwel aan bij de sfeer van het album dat je van de hemel naar de afgrond brengt, tot hoop en wanhoop drijft. Het verhaalt over alle geluk van de wereld dat je in geen tijd verneukt om het naderhand met je eigen blote handen weer op te graven. “Katharsis” gaat over mensen, over ons!

Religie en maatschappij in relatie tot het individu zijn altijd belangrijke bronnen van inspiratie geweest voor The Eternal Afflict… Hebben deze thema’s, ondanks de eerder persoonlijke invalshoek van “Katharsis”, ook nu weer meegespeeld?

Cyan: Eigenlijk heeft elke vorm van crisis, of religieus, of politiek, of persoonlijk z’n invloed gehad op The Eternal Afflict. We wandelen immers in deze wereld met onze ogen open!

Pee Wee: Ik denk dat iedereen van ons recent door heel wat persoonlijke ervaringen is gegaan die een sterkere impact op onze persoon hebben nagelaten dan de belabberde toestand waarin de wereld zich momenteel bevindt. Toch meen ik dat “Katharis” zowel persoonlijk als mondiaal moet worden beschouwd. De betekenis blijft hetzelfde, in je persoonlijke microkosmos alsook in de macrokosmos om ons heen. “Katharsis” verhaalt over de individuele tragedie in het aanschijn van een mondiale samenleving die langzaam maar zeker zichzelf aan de afgrond brengt.

Een aantal songtitels uit “Katharsis” zijn reeds gekend; “Isolation comes”, “Dreameraser”, “The witch”, de singel “Godless”, “Babylon”… kun/wil je ze wat nader toelichten?

Cyan: Alle nummers vormen op zich één deel van het “Katharsis” concept. “Godless” klinkt heel hard en handelt over religieus fanatisme als voedingsbodem voor terreur. Iemand werpt een bommetje voor Allah, een ander een bommetje voor God, sommigen gooien bommen voor olie. Ik kan hier zo verschrikkelijk kwaad om worden. “Babylon” sluit qua inhoud sterk aan bij “Godless”. “Dreameraser” en “Isolation comes” zijn persoonlijker, over het uitwissen van gevoelens, het uiteenvallen en verstarren van relaties. “The witch” is een buitenbeentje, dit nummer is gemaakt voor een paar minuutjes plezier tussen de tragedie.

Menen jullie dat de persoonlijke visie van een artiest aanbod moet komen doorheen zijn of haar muziek, of hoort muziek eerder onschadelijk entertainment te zijn?

Pee Wee: Hangt af van je eigen invulling van het begrip artistiek of kunst. Als je kunst beschouwt als het aanbieden van drie en een halve minuut escapisme en geluk dan is daar niks mis mee. Zolang je het maar doet vanuit je hart, dan kun je best een prima entertainer zijn. Idem voor iemand die moeilijk verteerbare en persoonlijke muziek maakt vanuit diezelfde ingesteldheid, vanuit z’n diepere zelf. Het wordt pas fake als je vooral probeert om dingen te doen die aansluiten bij één of andere attitude die niet de jouwe is.

Cyan: Voor mij is elke muzikant vrij te doen en te laten wat hij wil. Maar The Eternal Afflict zal nooit onschadelijk entertainment zijn voor de grote massa, dat zou nooit stroken met m’n eigen persoon.

The Eternal Afflict slaagt er op één of andere manier altijd in de rebel in mij wakker te maken…

Pee Wee: Fuck yeah, dat is inderdaad waar The Eternal Afflict om draait!

Cyan: We zeggen altijd waar het op staat zonder er doekjes om heen te winden… als dit rebels is, ja de zijn we op een gezonde manier rebels!

Waarom verwijzen jullie naar The Eternal Afflict als een rock&roll groep en niet als een dark electro of gothic band. Zo zijn jullie toch bekend bij het grote publiek?

Pee Wee: Wel onze roots zijn veel meer rock&roll dan gothic of electro. Natuurlijk is de gothic scene onze thuisbasis geworden maar het is niet waar we oorspronkelijk vandaan komen. Voor ons is rock&roll vooral die rebelse attitude waarvan eerder sprake.

Cyan: Rock&roll is de basis van alle goede muziek. The Eternal Afflict zal nooit zeggen we spelen dit of dat
genre gezien dat meteen een beperking betekent. Neen, we spelen gewoon rock&roll op onze manier.

Sex and drugs and rock&roll, daar hebben we niets meer aan toe te voegen… jullie wel?

Pee Wee: Wordt lid van The Eternal Army en steun jullie favoriete groep in de verovering van de wereld! Meer informatie vinden jullie op onze website!


Discografie The Eternal Afflict:
“Atroci(Me)ty”, cd, Glasnost ,1991
“(Luminographic) agony”, mcd, Glasnost, 1992
“Trauma rouge”, cd, Glasnost, 1992
“Jaweh Koresh” mcd, Glasnost, 1993
“War”,cd, Chrom Records, 1994
“Childhood”, Chrom Records, 1994
“Nothing meant forever…but no end meant to be last” cd compilatie, Erazer/NovaTekk, 1998
“Godless”, mcd, 2003 (exclusief verkrijgbaar via mailorder)

Discografie Cyan:
“Do not open”, cd, Gymnastic Records, 1995
“Ricky’s hand”, mcd, Off Beat, 1996
“True”, cd, Off Beat, 1997
“Rage”, mcd, Off beat, 1997
“Cyan’s fiction”, cd, Off beat, 1998

Kurt Ingels

http://www.the-eternal-afflict.de

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singels 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...