casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

740 items

   

MatraK AttaKK op Breaking Barriers !!!
Antikapitalisme en een boel standpunten tegen wat nu aan de hand is, zouden moeten worden verlicht in plaats van in de schaduw worden geplaatst.
07/10/2019, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

07/10/2019 : MatraK AttaKK op Breaking Barriers !!! - Antikapitalisme en een boel standpunten tegen wat nu aan de hand is, zouden moeten worden verlicht in plaats van in de schaduw worden geplaatst.
07/10/2019 : MatraK AttaKK op Breaking Barriers !!! - Antikapitalisme en een boel standpunten tegen wat nu aan de hand is, zouden moeten worden verlicht in plaats van in de schaduw worden geplaatst.
07/10/2019 : MatraK AttaKK op Breaking Barriers !!! - Antikapitalisme en een boel standpunten tegen wat nu aan de hand is, zouden moeten worden verlicht in plaats van in de schaduw worden geplaatst.
07/10/2019 : MatraK AttaKK op Breaking Barriers !!! - Antikapitalisme en een boel standpunten tegen wat nu aan de hand is, zouden moeten worden verlicht in plaats van in de schaduw worden geplaatst.
07/10/2019 : MatraK AttaKK op Breaking Barriers !!! - Antikapitalisme en een boel standpunten tegen wat nu aan de hand is, zouden moeten worden verlicht in plaats van in de schaduw worden geplaatst.
Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, Malcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreedt op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgenre in al zijn facetten en subgenres vandaar dat er ook wel een brok cold (wave) en meer hybride punk aan bod komt. Vorig jaar hadden we er Siglo XX dit jaar gauwgenoten De Brassers. En nog veel veel meer... wat dacht u van MatraK Attak, internationale anarcho punk / grind core uit ons eigenste Luik.

MN: Hoewel de band in de Belgische stad Luik is gevestigd, is MatraK AttaKK een zeer internationale band. Waar komen alle groepsleden vandaan en hoe zijn zij allemaal in Luik terechtgekomen?

MA: De meeste groepsleden wonen in Luik, maar hebben verschillende nationaliteiten. Als men ze zou controleren, zou men zien dat de kern van de band Franse, Italiaanse of Nederlandse paspoorten hebben. De bassist woont in Frankrijk, wat betekent dat het heel duur is hem voor concerten naar België te halen.

MN: Wat maakt Luik zo speciaal tegenwoordig? De stad heeft een levendige alternatieve scene en er zijn heel wat activiteiten in kraakpanden en op andere onafhankelijke locaties. Waarom gebeurt dit meer in Luik dan in andere steden in dit land?

MA: Ik denk dat Luik niet is wat men denkt, maar ik geloofde dat ook voor ik twee jaar geleden naar hier verhuisde. Het gras lijkt altijd groener bij de buurman. Wat Luik wel heeft, is wat geluk met betrekking tot kraken. De wet tegen het kraken werkt nog niet echt en de burgemeester is niet rechts of tegen krakers. Er zijn echter meer punks en alternatieve mensen in Gent, Leuven of Brussel.

MN: Wat zijn eigenlijk de sleutelelementen om een sterke alternatieve scene in een stad te creëren? Volgens David Byrne, nu een door de critici bejubelde ster maar in de vroege jaren '70 een straatarme arties in New York, heeft het belangrijkste ingrediënt niets met muziek te maken, maar is het de beschikbaarheid van goedkope woningen voor beginnende muzikanten en andere creatieve mensen. Zijn jullie het hiermee eens of zijn andere factoren belangrijker?

MA: Sommigen onder ons denken dat er geen belangrijkste ingrediënt is. De rest denkt dat het concept van een scene in een stad een dood concept is in een klein land als België. We vinden niet dat we deel uitmaken van de Luikse scene of van de Belgische scene. We zitten hier nu een paar jaar, we weten niet waar we morgen zullen zijn en we voelen hier niet de indrukwekkende aanwezigheid van een scene.

Het probleem is dat jongeren niet leuk vinden wat wij leuk vinden en dat wij, ondertussen tussen 30 en meer dan 50 jaar oud, niet echt hebben geprobeerd met hen in contact te komen. De jongeren die met ons in contact staan, voelen zich te anders dan andere jongeren om een nieuwe scene te beginnen die het van ons kan overnemen zodra wij te oud zijn om te spelen of te organiseren.

Ik weet ook niet of we echt over dezelfde scene spreken. Wij zijn krakers en we zijn niet geïnteresseerd in Spotify of in het verkopen van LP's voor 15 euro per stuk, zoals sommige mensen in de alternatieve scene die heel soms een podium met ons delen.

Wij zijn een crustcore band die dit jaar veel uitnodigingen krijgt om te spelen. We liggen er niet van wakker een carrière uit te bouwen of bij een label te tekenen. We kunnen overal spelen, we zijn vrij, we verkopen onze releases aan een vrij tarief en we touren langs plaatsen waar mensen die beroemd willen zijn nooit willen gaan. Ik wil andere muzikanten niet beledigen, maar wij zijn niet zoals zij.

De enige scene die we een beetje kennen, is de DIY-scene. Wie daar niet bereid is anderen te helpen en te ondersteunen, kan zelf nergens spelen. Zelfs na twintig jaar is dit tenminste nog hetzelfde gebleven. Dat is heel anders in de alternatieve scene in het algemeen.

MN: MatraK AttaKK is een zeer politieke band en neemt standpunten in tegen, wel, een hoop zaken. Er zijn natuurlijk een hoop problemen in de wereld, maar welke strijd is volgens jullie de belangrijkste? Wat beschouwen jullie als de echte prioriteit voor onze samenleving?

MA: Er is geen grootste prioriteit, er zijn meerdere prioriteiten. De constructie 'anarchisme', bijvoorbeeld, moet antisexisme omvatten, maar anderen zijn het daar misschien niet mee eens. Ik zou een lijst moeten maken van wat voor mij heel de wereld aangaat. Het moet beginnen met het verpletteren van de patriarchie en met ecologie. Dat zijn twee zaken die zeer sterk samenhangen. Helaas ziet niet iedereen het verband tussen beide. Antikolonialisme is ook een belangrijk punt, zeker als we kijken naar wat in de wereld gaande is. Antikapitalisme en een boel standpunten tegen wat nu aan de hand is, zouden moeten worden verlicht in plaats van in de schaduw worden geplaatst. Het zou al een beetje helpen als we onze privilegies zouden erkennen en onszelf als blanken zouden deconstrueren. We moeten onze blik op mensen en op de wereld veranderen.

MN: Jullie hebben heel wat concerten in veel verschillende landen gespeeld. Wat zijn de grootste verschillen tussen spelen in België en in andere landen? Welke landen zouden jullie aanbevelen aan andere bands en waar hebben jullie negatieve ervaringen gehad?

MA: Het belangrijkste verschil tussen concerten in België en in andere landen is dat men verder moet reizen en mensen ontmoet die men nog nooit eerder heeft gezien.

Het is leuk in België te spelen omdat men daar vrienden en bekenden kan zien, alsook bands die men kent, maar we voelen ons, eerlijk gezegd, meer thuis in sommige buurlanden. We hebben in elk geval meer in Duitsland dan in België gespeeld. Als men naar de Balkan gaat, krijgt men de beste gastvrijheid te zien. Als men naar Finland gaat, zijn de lokale bands heel aangename en onpretentieuze mensen. Als men naar Zweden gaat, ziet men meer vrouwen spelen en zingen. In Italië ontmoet men mensen, bands en collectieven die veel over antipsychiatrie spreken. In België is dat een taboe. In Frankrijk kan men enkele geweldige politieke krakersscenes bezoeken. In Polen of in Tsjechië wordt men als een familielid behandeld. Dit zijn slechts enkele van onze indrukken. Sommige steden, vooral in grote landen of landen met veel diversiteit, zijn heel verschillend van elkaar. Ik denk dan aan Frankrijk. De beste DIY-scene zit in Bretagne en zeker niet in sommige andere steden.

MN: Worden jullie ooit geweigerd door organisatoren omwille van jullie politieke standpunten? Zijn er organisatoren, clubs of verenigingen die geen politieke bands willen programmeren omdat ze band zijn van de reactie van andere mensen?

MA: Meestal vragen we organisaties waarvoor we niet graag spelen helemaal niets. We vragen ook nooit om concerten tenzij we op tournee willen gaan. We zijn een paar keer op verkeerde plaatsen geboekt, want we zijn niet blij als we moeten spelen op plaatsen waar Vlaamse leeuwenvlaggen of Belgische vlaggen hangen. In Montenegro zijn we geweigerd voor onze tournee in oktober 2019. Iemand wilde ons helpen, maar de cafébaas wilde geen afgrijselijke hardcoreband in zijn etablissement. Ik weet niet of het om de muziek of de politiek gaat, maar, ja, we zijn in Montenegro geweigerd.

MN: Welke specifieke doelen steunen jullie als band? Het is gekend dat jullie beschikbaar zijn om op ongeveer elke benefiet voor zowat elk initiatief ter wereld te spelen, maar welke doelen zijn voor jullie echt speciaal?

MA: We steunen alle anarchistische, antifascistische, antisexistische, antispeciëstische, antikapitalistische, antipsychiatrische initiatieven van mensen die er geen geld aan verdienen. We zijn niet geïnteresseerd in officiële organisaties die geld wegzuigen en slechts een kwart ervan sturen naar waar het nodig is.

MN: In November spelen jullie in Leuven, als deel van het jaarlijkse Breaking Barriers-festival van Het Depot. Denken julllie dat evenementen als dit helpen om in een stad een scene te creëren of te versterken? Hebben jullie suggesties voor de initiatiefnemers om dit nog te verbeteren?

MA: Ik weet het niet. Ik denk dat Leuven op dit ogenblik enigszins slaapt, behalve dan in JH Sojo. Ik hoop het dan ook voor Leuven, een stad waar wie geen rijke student is niets meer kan huren en waar men borden op lege huizen ziet waarop staat dat het pand onbewoonbaar is verklaard. Het is echt triest en veel mensen vertrekken hierdoor uit Leuven. Gelukkig is er een sterke anarchistische scene. Ik denk dat zij de Leuvense DIY-scene van het moment vormen.

MN: Kennen jullie de andere bands op de line-up van dit jaar? Staan er bands tussen waar jullie al mee gespeeld hebben of die jullie als een inspiratiebron beschouwen?

MA: Niet echt.

MN: Ten gevolge van allerlei nationalistische beleidsmaatregelen uit het verleden en het heden is jullie band nu gebaseerd in Luik, maar bevinden veel bands en zalen, zoals Het Depot, zich in wat sommige mensen Vlaanderen noemen. Zien jullie grote verschillen tussen de punkscene in beide landsdelen? Denken jullie dat het groeiend nationalisme in sommige gebieden ook de mensen in de punkscene beïnvloedt?

MA: Ja. Punks zijn niet beter dan niet-punks omdat de meeste punks nooit wakker hebben gelegen van de teksten of het anarchisme.

Ik denk dat het afhangt van wat voor punk iemand is. Houdt hij van The Sex Pistols of van Crass? Sommige punkbands, zoals The Exploited of The Casualties zijn openlijk rechts of seksistisch, maar toch krijgen ze de steun van mensen met logo's op hun punkjasje.

We gaan helemaal in de richting van metal met uitspraken als 'Ik doe het enkel voor de muziek en niet voor de teksten', maar metalheads gaan eindelijk wat meer in de politieke richting en doen wat meer moeite om zich niet te gedragen als Motley Crüe of andere ellendige bands als zij.

Nu nationalisme en rechtse bewegingen in opmars zijn, voelen steeds meer mensen zich vrij om te zeggen dat ze racist zijn. Vroeger was dat in België en heel wat andere Europese landen een taboe. Ik woonde vroeger in Antwerpen en ik zie dat de antifascisten zich echt beginnen te organiseren en inspanningen leveren om het fascisme even hard te bestrijden als in Gent of in Luik. Het is aangenaam dit ook in een stad als Antwerpen te zien.

Vlaanderen telt meer punks dan Wallonië. Buiten de crew rond René Binamé, bestaande uit mensen in Brussel en in Louvain-la-Neuve, worden de shows die wij in Luik organiseren vooral bijgewoond door mensen uit Vlaanderen, Brussel en Duitsland. Bijna niemand komt uit Luik. Ik denk dat de meeste punks met pensioen zijn of te slechtgezind zijn om buiten te komen. Misschien leidt de vrijheid in Luik minder tot rebelse dissidentie dan de meer repressieve Vlaamse Regering. Helaas houden mensen die van hippiemuziek houden niet echt van punk of hardcore. De scene in Brussel bestaat uit politiek geëngageerde mensen en punks, maar zij houden van heel verschillende muzieksoorten. Plaatsen als Magasin 4 zijn geweldig voor kleine en grote bands en kraakpanden als Barlok behandelen DIY-bands met meer respect dan een hoop clubs die niet tot de DIY-scene behoren.

In Gent zijn er veel punks. Men moet gewoon ontdekken hoe men ze kan bereiken. Normaal gezien, werken concerten ginds goed.

Ik vat het even samen. Sommige Vlaamse punks worden politieker en de Walen worden apolitieker. In België kan men echter niet heen rond de realiteit in steden als Brugge. De anarchistische scene was en is daar goed, zeker omdat men na de Donkey Squat is blijven kraken, maar wie in een miserabel dorp vlak buiten de stad speelt, kan daar mensen vinden die met patches of pins met een Vlaamse Leeuw rondlopen. De organisatoren zingen mee met “Nazi Punks fuck off', maar tolereren dit wel. We danken hen ervoor MatraK AttaKK voor zoiets uit te nodigen... Ik hoop dat de anarchopunks in Brugge zullen blijven doorgaan na hun recente uitzetting. Ik hoop ook dat punk, anarchisme, autonomie en kraken ook in België opnieuw een geheel zullen worden beschouwd. Dat is in Gent een tijdje het geval geweest en het is ook nodig om sterker te staan tegen de groei van het fascisme, wat op zich dan weer meer apolitieke of fascistische punks creëert.

MatraK AttaKK (facebook) / Breaking Barriers

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ohe Nomen - Night Flower

Uit de asse van de Italiaanse dark wave band Marlat ontstond deze Ohne Nomen, het project van Fra ‘AngeNoir’ Marlat en Filip Marlat (Iamnoone) die zich tekstueel laten inspireren door de schrijfsels van StephaneSeth (die andere helft van Iamnoone). Muzikaal wordt licht onderkoelde edoch sensuele synth wave uit de muziekkamer geperst ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - The Rough Guide To Avant-Garde Japan

Een mens moet prioriteiten stellen in het leven. Toen Jan Denolet besloot om niet alleen de pijp maar ook de pen aan Maarten te geven en bijgevolg zijn schrijfwerkzaamheden bij Dark Entries te stoppen konden we, hoe jammer we het ook vonden, daar alleen maar begrip voor opbrengen. Vooral voor ondergetekende een jammere zaak, want naast ...

lees meer...
CD BESPREKING : S.E.T.I. - The Sphere Of Density

Andrew Lagowski heet de man achter dit project. S.E.T.I. staat voor Search for Evidence of Terrestrial Intelligence. En zoals je al kan raden is de man nogal begeesterd door science fiction. Hij stelt ons met “The Sphere Of Density” een dubbelalbum voor met een studio schijfje en een live schijfje. Andrew Lagowski bracht in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Heretic

Aan alles komt een einde. Of dit ook het geval is voor de vruchtbare samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin daar hebben we het raden naar (al vermoeden en hopen we in ieder geval van niet!). Wat wel zeker is, is dat met Heretic het sluitstuk voor de trilogie die voorafgegaan werd door de ijzersterke albums Pilgrim en Hermit (waar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Aquario - Innsmouth/ Home 7'

Mario Hartwig studeerde af als master in de muziekwetenschap, is bekend als zanger en songschrijver van de symfonische metal band Glass God maar mag solo ook graag meer intieme dark pop songs schrijven die hij onder de moniker Aquario wat naambekendheid wil geven. Het Danse Macabre label viel voor de intimistische dark pop kunstjes van deze ...

lees meer...
NIEUWS 06/04/2021 : La Merde lost eerste teaser voor nieuwe album La Vie en Noir.

In Gent worden terug de degens gekruist... wie een beetje op de hoogte is van groepen en de symbolen die ze gebruiken weet dat we het dan hebben over La Merde, het duo dat er aardig in slaagt om de neofolk-vlam in eigen land brandende te houden. Dit resulteerde reeds in 3 zeer goed ontvangen cassettes die ze in eigen beheer uitbrachten. ...

lees meer...
NIEUWS 01/04/2021 : Corona treft Leichtmatrose ...

Andreas Stitz, de anders zo energierijke zanger van het Duitse folk/chanson gezelschap Leichtmatrose heeft zijn gevecht met corona goed doorstaan. Dat het een diepe indruk op hem heeft nagelaten, bewijst deze videoboodschap . Hier bij Dark Entries wensen we hem alvast een verder spoedig herstel toe. Leichtmatrose

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Digitale rereleases voor cult act Ghosting

Bij Dark Dimensions verschijnen twee cult albums opnieuw: “Romantic Death”(1993) en “Lips Like Red”(1995) van de Duitse gothic cult formatie Ghosting. Ghosting was een groep rond frontman Sascha Tayefeh die in 1989 te Koblenz werd opgericht. Ook bij ons surfte de groep mee op de hernieuwde belangstelling in het gothic ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Nieuwe digitale ep voor You Life On Hold

Your Life On Hold verwacht een hete zomer maar wil tot het zover is het vuur brandende houden. Dat doen John Wolf en de zijnen met een nieuwe digitale ep "Imprisoned" die komende vrijdag, 2 april, op alle gangbare digitale platformen staat te verschijnen. 1 April was een beetje lullig geweest, vandaar. Op de ep “Imprisoned” ...

lees meer...
NIEUWS 25/03/2021 : Gönül Yarası: Liana met pijn in het hart.

Liana, oftewel de samensmelting tussen de zussen Lia en Lena wisten met hun vorige singles het hart van Dark Entries reeds te beroeren. Met hun Turks/Armeense roots die ze niet schromen om in hun elektronische, dromerige muziek te verwerken, mikken ze met hun nieuwste single weer, en deze keer ook vrij letterlijk, richting de hartstreek. ‘Gönül ...