casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

740 items

   

STALINGRAD VALKYRIE
De oude wereld zal binnenkort instorten.
12/09/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

12/09/2019 : STALINGRAD VALKYRIE - De oude wereld zal binnenkort instorten.
12/09/2019 : STALINGRAD VALKYRIE - De oude wereld zal binnenkort instorten.
12/09/2019 : STALINGRAD VALKYRIE - De oude wereld zal binnenkort instorten.
12/09/2019 : STALINGRAD VALKYRIE - De oude wereld zal binnenkort instorten.
12/09/2019 : STALINGRAD VALKYRIE - De oude wereld zal binnenkort instorten.
Haar vele fans zullen het kunnen beamen: iedere gelegenheid is goed om een babbeltje te slaan met Elena Alice Fossi. Nog niet zo heel lang geleden schoven we bij haar aan tafel om het over de wederopstanding van haar project Spectra*Paris te hebben, maar ook nu hadden we weer een hele goede reden: het uitkomen van Martyrium Europae, waarmee na 17 jaar terug leven in zijproject Stalingrad, tegenwoordig omgedoopt tot Stalingrad Valkyrie, werd geblazen. Ook Angelo Bergamini mengde zich in het gesprek dat verder nog ging over de 40ste verjaardag van Kirlian Camera, wat 2019 tot een nog specialer jaar maakt voor hen.

DE: Wanneer we de naam van Stalingrad Valkyrie zagen verschijnen op de affiche van het NCN (Nocturnal Culture Nights) festival in Leipzig vorig jaar waren we toch wel verrast, en ik denk dat veel mensen deze comeback verwacht hadden. Wat deed jullie besluiten om Stalingrad Valkyrie terug nieuw leven in te blazen?

Elena Alice Fossi (EAF): Een echte reden kan ik niet bedenken. Laat ons gewoon stellen dat de tijd er rijp voor was. We hadden onlangs veel nummers gecomponeerd die die specifieke romantische en epische symfonische stemming vertoonden, waardoor we het een goed idee vonden om Stalingrad Valkyrie terug vanonder het stof te halen. Ik wou dat eigenlijk al heel lang doen...

DE: Opvallend was ook dat tegenwoodig Valkyrie achter jullie naam geplakt is. Duidt dit op het nieuwe hoofdstuk dat jullie begonnen zijn, of schuilt er nog een andere betekenis achter?

EAF: Er is ons verteld dat er een andere band dezelfde naam had voordat wij ons eerste album uitbrachten. Hoewel ze niet enorm populair zijn geworden, besloten we hun staat van dienst te respecteren en hebben we Valkyrie toegevoegd aan Stalingrad. Je moet dit ook niet zien als iets dat we moesten en rouwig om waren omdat Angelo niet zo zeker was of hij de originele naam wel zo leuk vond. We zochten samen naar een woord dat een goede aanvulling zou zijn, een woord dat ook enige betekenis had voor Angelo... Van Valkyrie werd hij gelukkiger, want zijn liefde voor Wagner drukt zeker een grote stempel op de identiteit van de band!!!

DE: Behalve Stalingrad Valkyrie is ook Kirlian Camera de laatste tijd enorm actief, en twee jaar geleden maakte je een comeback met Spectra*Paris. Ik vroeg me dan ook af of er een soort van ranglijst bestaat tijdens repetities, wanneer er een nieuwe song ontstaat, in welk project dit zal uitkomen? Of gebeurt het dat tijdens optredens songs die bedoeld zijn voor het ene project uiteindelijk hun weg vinden naar een ander project?

EAF: Dit is gewoon een kwestie van humeur. We weten dat de luisteraars de neiging hebben om een stemming te identificeren met een muziekgenre, dus... als het ingewikkeld genoeg is, zal een bepaald nieuw nummer waarschijnlijk worden gericht op Kirlian Camera, waar complexiteit en pop ontmoeten, maar ook nieuw drama, futuristische visies enzovoort.

Spectra*Paris zal voor de pailletten zorgen die Stalingrad Valkyrie niet kan bieden vanwege denkbare redenen (hoewel het andere deel van SV, daarmee bedoel ik Angelo, graag een begrafenisstandbeeld fuchsia zou schilderen!!!). Maar ik moet er aan toevoegen dat we zelfs in onze hoofdprojecten niet zelden graag een onverwachte variatie willen toevoegen, waarbij we een bepaalde sfeer op zijn kop zetten. Dit gebeurde bij het laatste – en waarschijnlijk ook allerlaatste- studioalbum van Spectra*Paris, bijvoorbeeld.

DE: Stalingrad Valkyie, Kirlian Camera en Spectra*Paris zijn muzikaal drie compleet verschillende projecten, op welke manier zijn ze verschillend wat betreft de werkwijze?

EAF: De mensen weten wat ze van Kirlian Camera kunnen verwachten, dus het toevoegen van een verdere invloed of subgenres aan ons hoofdproject lijkt nogal onmogelijk. Het zou door de luisteraars van vandaag als pure schizofrenie worden beschouwd! Het is dus vanzelfsprekend om elke ‘massieve stemming’ (of het nu glamoureus, naïef of eerder apocalyptisch klinkt) naar andere kanalen te leiden, die anders worden gelabeld, om te onderstrepen dat iemand zich op een ander grondgebied begeeft. Al bij al is Kirlian Camera tegenwoordig onze meest complexe creatie. Iemand noemde het “Alien Pop”. Dat vonden we wel leuk, en die term zou ons kunnen vertegenwoordigen.

DE: ‘Heiliger Regen’ is ongetwijfeld het sleutelnummer van Martyrium Europea. Je zingt: “Wir kommen wieder, wir wollen gewinnen”, wat zeer zegevierend klinkt en ook op zo een manier gebracht wordt. Waarvoor staat die heilige regen waar je het over hebt?

EAF: Hier zijn vele interpretaties mogelijk. Laat ons stellen dat Stalingrad Valkyrie nogal een hekel heeft aan de huidige trends, of ze nu muzikaal, artistiek, politiek of sociaal in het algemeen zijn. De “Heilige Regen” waar je naar vraagt, is terug te vinden in onze behoefte om de regels van vandaag te vernietigen, waar ECHTE rebellen alleen vechten, ontdaan van elk respect, zelfs door degenen die beweren een opstand te drijven tegen “nieuwe” en oude totalitaire regimes en oligarchieën. De oude wereld zal binnenkort instorten. Een nieuwe wereld zal opstaan, na een... heilige regen. We schreven een lied over zo’n vreugdevolle behoefte om tegen de duisternis te vechten. En als de dood een noodzakelijk ingrediënt is van zo’n bovengenoemde toekomst... dan is die welkom!

DE: Kirlian Camera en Stalingrad hebben het altijd goed gedaan bij de fans van dark folk en aanverwante subgenres. Ik weet dat, wanneer we spreken over Kirlian Camera, zij vooral te spreken zijn over jullie oud werk, maar afhaakten bij recenter materiaal. Kunnen we de comeback van Stalingrad Valkyrie zien als een stap terug in hun richting?

EAF/AB: Nee, het is nooit onze bedoeling geweest om mensen plezier te doen. We hebben meermaals bewezen dat we geen speciale volgers zoeken, maar in plaats daarvan degenen die open kunnen staan, degenen die zelf afgestemd zijn op de essentie van muziekonderzoek.

We zijn geen “genreband” en dat hebben we ongetwijfeld ook vele malen bewezen. We zouden ook geen eenkleurige fans kunnen hebben, dat is gewoon onmogelijk vanwege het effectieve feit dat we veelkleurig zijn. Een tijd geleden waren componisten gewend om van een atmosfeer naar een andere te springen, van een diepe gemoedstoestand, zoals verdriet of zelfs wanhoop, naar vreugde en humor.

Dat weerspiegelt een soort van “in leven zijn”, zoals -een echte- muzikant zou zeggen: “Het is noodzakelijk om niet op een enkele sensatie gefixeerd te zijn, op slechts één vlakke emotie.

Het zou voor ons buitengewoon eenvoudiger zijn om veel albums en singles binnen “één genre” in te pakken, zoals veel andere bands doen in de electro/industrial scene (een scene waar we zelf niet zo dol op zijn, zoals je logischerwijs kunt inbeelden,...)

Dit zou perfect zijn om het verzoek van een bepaald publiek in te willigen, en we zouden minder tijd verliezen in onderzoek en studie. De hedendaagse muziekmarkt neigt een wereldwijde smeltkroes genaamd “Popmuziek” aan te bieden waarin verschillende goed gesponsorde artiesten werken die gebonden zijn aan majors: van Editors tot Madonna, van Imagine Dragons tot Björk,...

Verschillende muziek voor een brede waaier aan luisteraars en er moet tenslotte worden gezegd dat hier zelfs meer vrijheid is dan in sommige specifieke onafhankelijke scenes. Dan zijn er de niches: experimenteel, gothic, black metal, industrial, enz. Al bij al neigen ook wij deze weg uit te gaan, ongeacht wat de wereld en degenen beweren alternatief te zijn -het feit negerend dat ze gewoon een ander gezicht zijn van het muzikale totalitarisme.

Als je deze regels leest, zul je precies beseffen hoeveel het een of andere publiek te plezieren voor ons absoluut niets betekent. We zijn niet glad en zullen dat nooit zijn: onze frisheid (en dan heb ik het over zowel Kirlian Camera, Stalingrad Valkyrie als Spectra*Paris) weerspiegelt onze zuiverheid. Enorm succes verwerpen we niet, maar we zijn niet bereid om een deal te sluiten met deze wereld. Muziek is onze eigen wereld en het is een kogelvrije wereld. Na zo veel inspanningen en opofferingen kunnen we het dan ook niet voor eender welke menselijke reden zomaar uitverkopen.

DE: Als ik Martyrium Europae zou moeten samenvatten in 1 woord, dan zou ik kiezen voor “strijdvaardig”. Dan denk ik vooral aan het eerder aangehaalde nummer ‘Heiliger Regen’, maar ook aan ‘War Aurora’. Vind je dit zelf een goed gekozen adjectief? En zo ja, waar moeten we tegen vechten?

Angelo Bergamini (AB): Strijdvaardig en romantisch, ja. Waarbij je “romantisch” niet moet interpreteren als een ode aan gebroken harten maar als een sterk gevoel, een gevoel dat tegenwoordig geen echte acceptatie kan vinden...

DE: Het artwork (en formaat) van het album is ook zeer mooi! Wat is hier het achterliggende verhaal?

EAF: De afbeelding op de cover is afkomstig van het schilderij ‘Finis (The End Of All Things)’ van Maximilian Pirner, schijnbaar ergens begin de jaren 1900 gemaakt. Tegenwoordig is Pirner niet zo populair, dus gezien het feit dat zijn schilderij veel indruk op ons maakte, hebben we ervoor gekozen het te gebruiken, hoewel de oorspronkelijke cover van het album er in het begin anders uitzag. Hij is een schilder van de zogenaamde stijl die wordt aangeduid als “Finis Austriae” en ik denk dat de sensatie die je kunt voelen als je eenmaal naar de afbeelding in kwestie kijkt, perfect past bij de algemene sfeer van ons album. Er is een diep gevoel van verlies, decadentie en verdriet, maar een echt gevoel van kracht blijft een beetje glorieus schijnen over dergelijke duisternis.

DE: Martyrium Europae bevat een fijne mengeling van neoklassieke en elektronische muziek, welke artiesten waren een invloed in het maken van deze songs?

In ons vorige interview vertelde Elena Alice me reeds over haar eclectische muzieksmaak (van Britney Spears naar SPK en terug!), wie zorgde voor de inspiratie voor de songs van Stalingrad Valkyrie?

AB: Neoklassiek en elektronica zijn de twee hoofdingrediënten van onze projecten, of het nu over Stalingrad Valkyrie of Kirlian Camera gaat. Ook niet te vergeten dat zelfs Spectra*Paris een vreemde uitweiding heeft in zulk muzikaal veld. Hoe dan ook, Elena Alice heeft relevante klassieke studies gedaan; ze was zelfs een geprezen zanglerares toen ze praktisch nog een kind was, dus voelt ze soms nog diep de behoefte om terug te keren naar dat veld in kwestie.

Ze staat ook enorm open voor geavanceerde elektronica, dus het kwam vanzelf dat ze op een bepaald moment graag symfonische electro muziek wou componeren en er op zou zingen.

‘The Black Mother’ is een geweldig voorbeeld van haar talent met betrekking tot de neoklassieke houding die zich bewust is van moderne ritmes, hoewel... ze verbaasde me een beetje toen ze afkwam met ‘Heiliger Regen’! Zo’n krachtige en oprechte woede had ik niet echt verwacht. Laten we zeggen dat Elena een complete creatieve muzikante is, dus... verrassen doet ze iedere keer... Al is “verrassing”niet het juiste woord, als je weet wat ik bedoel. Het zou eerder verrassend zijn als ze niet verrast! (lacht luid)

DE: Je vertelde me ook dat je op zoek was naar optredens met Stalingrad Valkyrie. Hebben jullie ondertussen al wat te pakken?

EAF: Voorlopig zijn er nog geen data, hoewel er naar verluidt een gepland wordt in Sachsen. We hebben onlangs twee shows gespeeld. Ze werden zo enorm gewaardeerd dat ik deze stilte niet kon begrijpen. Ik moet er wel bijzeggen dat we op dit moment niet zo ondergedompeld zijn in promotie, maar... wie weet? Sommige mensen zijn bang voor Stalingrad Valkyrie, maar ik vraag me eigenlijk af waarom. Dat is muziek. Kom op, dat is toch niet iets om schrik voor te hebben? Mensen hebben echte muziek nodig, ECHTE EMOTIES, ECHTE GEVOELENS!!! (geestdriftig)

Ze zijn zo dorstig naar en wij begrijpen hen echt!

DE: Ondertussen verscheen er ook een nieuwe Kirlian Camera EP (Hellfire), en jullie zullen ook nog een full album uitbrengen later dit jaar. Er is de laatste tijd wel heel erg veel creativiteit gaande in jullie hoofdkwartier!

AB: Er is inderdaad veel creativiteit, dat heb je goed gezien! Aan de andere kant kent Elena geen rust... ze slaapt ‘s nachts nauwelijks! Ze is verliefd op haar materiaal, dus ze houdt nooit van het idee om ook nog een sociaal leven te hebben, bijvoorbeeld!

Ze is geen knuffelbeer, maar ik denk dat ze vooral van muziek houdt, en zo is muziek haar echte communicatiesysteem: ze haat sociale netwerken en promotie. Ze poseert nooit graag voor foto’s, dus ik moet bij wijze van spreken al haast bloed beginnen spuwen om haar zo ver te krijgen. Eens op dat punt moet ik dan ook zo veel mogelijk foto’s maken van zodra ze beschikbaar is voor de camera’s! Ze is een heel aardig persoon, zo aangenaam en oprecht goed gemanierd, maar ze kan het niet helpen om uren en uren per dag ondergedompeld te worden in de studio. Ik heb te maken met een uitbarstende vulkaan van energie en creativiteit! Daarvoor mag ik me gelukkig prijzen...

DE: Toen we een paar jaar geleden spraken over het laatste Spectra*Paris album vertelde je dat Angelo besloot om een stap terug uit de spotlight te zetten en jou tot woordvoerster voor alle projecten te bombarderen. Hij zou zelfs besloten hebben om achter het podium te werken, denkt hij er nu nog zo over?

AB: Nou, hier ben ik dan! En aangezien ik hier toch ben zal ik ineens zelf antwoorden. Je hebt gelijk, ik zou graag achter de schermen werken. De spotlight past niet bij mijn identiteit, hoewel ik in het verleden zo vaak die rol heb moeten spelen. En ik spreek niet graag over onze ‘belangen’, uitzonderingen daargelaten. Dan is één spreker genoeg!!! Elena Alice kent mijn gevoelens, weet je... laten we zeggen dat geen van ons beide zo goed overweg kan met woorden, maar gezien ze opmerkelijk jonger is zal zij daar voor moeten zorgen. Zie het gewoon als een kwestie van “anciënniteitsrechten”! (schatert)

DE: Met Kirlian Camera werken jullie samen met Covenant op jullie laatste album. Stel je voor dat je met een artiest naar keuze kon werken aan een nieuw Stalingrad Valkyrie nummer, op wie zou je keuze dan vallen?

EAF: Vangelis Papathanassiou of Klaus Schulze zijn de namen die me onmiddelijk te binnen schieten, evenals Laibach, zeker.

AB: Ik ben het met je eens, maar ik wil echter nog Miley Cyrus toevoegen.

DE: Dit jaar viert Kirlian Camera zijn 40ste verjaardag. Zijn er naast de nieuwe cd die ik reeds aanhaalde nog andere plannen om deze gebeurtenis te vieren?

EAF/AB: Laat ons zeggen dat we ons allereerste live-album uitbrengen, EINDELIJK!!! Dan er zijn er nog zoveel ideeën dat we er nog 10 jaar over zouden moeten doen om ze allemaal waar te maken! Een grote compilatie en een gloednieuw album zijn ook bijgesloten in ons verjaardagspakket, plus enkele samenwerkingen met artiesten waar we echt en bijzonder respect voor voelen. Vraag niet om de namen, want het is een beetje te vroeg, maar ik kan wel verklappen dat ze zoooooo geweldig zijn! We konden ons niet voorstellen dat ze onze muziek leuk vonden, omdat ze uit andere gebieden komen. Er is echter een soort echte bewondering onder ons... Het is verbazingwekkend!

DE: Laat ons afsluiten met een ietwat smerige vraag: Elena, jij bent ondertussen bijna 20 jaar lid van Kirlian Camera. Stel je nu eens voor dat je iemand ontmoet die niet vertrouwd is met Kirlian Camera en die persoon zou vragen welke vijf nummers hij/zij moet proberen. Welke zou je dan aanbevelen en waarom?

EAF: Ik denk dan ‘Sky Collapse’ dan misschien wel de juiste keuze is, hoewel het zo recent is. Daarom zou ik ook ‘Heldenplatz’, ‘K-Pax’, ‘Eclipse’ en ‘The Fountain Of Clouds’ toevoegen. Maar, hey... kom op zeg... zo gemakkelijk was dit niet!!! (lacht)

Stalingrad Valkyrie

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ohe Nomen - Night Flower

Uit de asse van de Italiaanse dark wave band Marlat ontstond deze Ohne Nomen, het project van Fra ‘AngeNoir’ Marlat en Filip Marlat (Iamnoone) die zich tekstueel laten inspireren door de schrijfsels van StephaneSeth (die andere helft van Iamnoone). Muzikaal wordt licht onderkoelde edoch sensuele synth wave uit de muziekkamer geperst ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - The Rough Guide To Avant-Garde Japan

Een mens moet prioriteiten stellen in het leven. Toen Jan Denolet besloot om niet alleen de pijp maar ook de pen aan Maarten te geven en bijgevolg zijn schrijfwerkzaamheden bij Dark Entries te stoppen konden we, hoe jammer we het ook vonden, daar alleen maar begrip voor opbrengen. Vooral voor ondergetekende een jammere zaak, want naast ...

lees meer...
CD BESPREKING : S.E.T.I. - The Sphere Of Density

Andrew Lagowski heet de man achter dit project. S.E.T.I. staat voor Search for Evidence of Terrestrial Intelligence. En zoals je al kan raden is de man nogal begeesterd door science fiction. Hij stelt ons met “The Sphere Of Density” een dubbelalbum voor met een studio schijfje en een live schijfje. Andrew Lagowski bracht in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Heretic

Aan alles komt een einde. Of dit ook het geval is voor de vruchtbare samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin daar hebben we het raden naar (al vermoeden en hopen we in ieder geval van niet!). Wat wel zeker is, is dat met Heretic het sluitstuk voor de trilogie die voorafgegaan werd door de ijzersterke albums Pilgrim en Hermit (waar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Aquario - Innsmouth/ Home 7'

Mario Hartwig studeerde af als master in de muziekwetenschap, is bekend als zanger en songschrijver van de symfonische metal band Glass God maar mag solo ook graag meer intieme dark pop songs schrijven die hij onder de moniker Aquario wat naambekendheid wil geven. Het Danse Macabre label viel voor de intimistische dark pop kunstjes van deze ...

lees meer...
NIEUWS 06/04/2021 : La Merde lost eerste teaser voor nieuwe album La Vie en Noir.

In Gent worden terug de degens gekruist... wie een beetje op de hoogte is van groepen en de symbolen die ze gebruiken weet dat we het dan hebben over La Merde, het duo dat er aardig in slaagt om de neofolk-vlam in eigen land brandende te houden. Dit resulteerde reeds in 3 zeer goed ontvangen cassettes die ze in eigen beheer uitbrachten. ...

lees meer...
NIEUWS 01/04/2021 : Corona treft Leichtmatrose ...

Andreas Stitz, de anders zo energierijke zanger van het Duitse folk/chanson gezelschap Leichtmatrose heeft zijn gevecht met corona goed doorstaan. Dat het een diepe indruk op hem heeft nagelaten, bewijst deze videoboodschap . Hier bij Dark Entries wensen we hem alvast een verder spoedig herstel toe. Leichtmatrose

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Digitale rereleases voor cult act Ghosting

Bij Dark Dimensions verschijnen twee cult albums opnieuw: “Romantic Death”(1993) en “Lips Like Red”(1995) van de Duitse gothic cult formatie Ghosting. Ghosting was een groep rond frontman Sascha Tayefeh die in 1989 te Koblenz werd opgericht. Ook bij ons surfte de groep mee op de hernieuwde belangstelling in het gothic ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Nieuwe digitale ep voor You Life On Hold

Your Life On Hold verwacht een hete zomer maar wil tot het zover is het vuur brandende houden. Dat doen John Wolf en de zijnen met een nieuwe digitale ep "Imprisoned" die komende vrijdag, 2 april, op alle gangbare digitale platformen staat te verschijnen. 1 April was een beetje lullig geweest, vandaar. Op de ep “Imprisoned” ...

lees meer...
NIEUWS 25/03/2021 : Gönül Yarası: Liana met pijn in het hart.

Liana, oftewel de samensmelting tussen de zussen Lia en Lena wisten met hun vorige singles het hart van Dark Entries reeds te beroeren. Met hun Turks/Armeense roots die ze niet schromen om in hun elektronische, dromerige muziek te verwerken, mikken ze met hun nieuwste single weer, en deze keer ook vrij letterlijk, richting de hartstreek. ‘Gönül ...