casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

Disturbance op Breaking Barriers
Vorig jaar stonden Siglo XX, TV Smith en The Cravats op de lijst. Daar wordt ik erg blij van, mag ik wel zeggen. Goede, op zichzelf staande acts, die allemaal een ander pad hebben bewandeld, ...
04/09/2019, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

04/09/2019 : Disturbance op Breaking Barriers - Vorig jaar stonden Siglo XX, TV Smith en The Cravats op de lijst. Daar wordt ik erg blij van, mag ik wel zeggen. Goede, op zichzelf staande acts, die allemaal een ander pad hebben bewandeld, ...
04/09/2019 : Disturbance op Breaking Barriers - Vorig jaar stonden Siglo XX, TV Smith en The Cravats op de lijst. Daar wordt ik erg blij van, mag ik wel zeggen. Goede, op zichzelf staande acts, die allemaal een ander pad hebben bewandeld, ...
04/09/2019 : Disturbance op Breaking Barriers - Vorig jaar stonden Siglo XX, TV Smith en The Cravats op de lijst. Daar wordt ik erg blij van, mag ik wel zeggen. Goede, op zichzelf staande acts, die allemaal een ander pad hebben bewandeld, ...
04/09/2019 : Disturbance op Breaking Barriers - Vorig jaar stonden Siglo XX, TV Smith en The Cravats op de lijst. Daar wordt ik erg blij van, mag ik wel zeggen. Goede, op zichzelf staande acts, die allemaal een ander pad hebben bewandeld, ...
04/09/2019 : Disturbance op Breaking Barriers - Vorig jaar stonden Siglo XX, TV Smith en The Cravats op de lijst. Daar wordt ik erg blij van, mag ik wel zeggen. Goede, op zichzelf staande acts, die allemaal een ander pad hebben bewandeld, ...
Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, Malcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreedt op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgenre in al zijn facetten en subgenres vandaar dat er ook wel een brok cold (wave) en meer hybride punk aan bod komt. Vorig jaar hadden we er Siglo XX dit jaar gauwgenoten De Brassers. En nog veel veel meer. En uiteraard ook punk, dit keer uit Nederland. Hier is voor u Disturbance.

MN: Disturbance speelt in België meestal in kleine zaaltjes of op kleinere punkfestivals, maar in november spelen jullie tijdens Breaking Barriers eindelijk eens in een grotere zaal op te treden. Denken jullie dat er een groot verschil zal zijn met andere concerten?

D: Dat weet ik het niet zo precies. Wij vinden doorgaans een optreden niet meer of minder geslaagd wanneer de zaal groot of klein is. Het gaat ons er vooral om dat de juiste sfeer er hangt, en dat ons geluid goed overkomt. Zeker richting het publiek. Als die het dan vervolgens oppakken en reageren zitten we goed. Of het nu 40 of 1000 man zijn.

MN: Jullie recentste LP, getiteld 'Tox Populi', dateert van vorig jaar. Zal het concert vooral een officieuze presentatie van dat nieuw materiaal zijn of wordt het een selectie van oude en nieuwe songs?

D:We proberen zoveel mogelijk een goede mix van beiden te maken. We willen logischerwijs ons nieuwe materiaal promoten, zeker buiten de ‘reguliere’ optredens, waar de meeste mensen de nummers al goed hebben verorberd inmiddels. Daarnaast vinden we ook dat herkenning ook voor een deel van de drive zorgt. We schuwen dus zeker de klassiekers niet. Kwestie van uitbalanceren. Soms passen we de zaken ook direct op het podium aan. Je moet doen wat op dat moment goed lijkt.

MN: Kennen jullie de andere bands op de affiche? Zijn er bands tussen waar jullie echt naar uitkijken om eens het podium mee te delen?

D: Ik ben erg benieuwd naar de andere bands, eerlijk gezegd. Breaking Barriers is mij opgevallen om zijn brede horizon binnen een underground setting. Vorig jaar stonden Siglo XX, TV Smith en The Cravats op de lijst. Daar wordt ik erg blij van, mag ik wel zeggen. Goede, op zichzelf staande acts, die allemaal een ander pad hebben bewandeld, maar allemaal mijn interesse hebben. Dat vind ik een sterk staaltje voorwerk vanuit BB. Dit hebben jullie volgens mij dit jaar wederom goed gedaan, hoewel ik minder namen van de bill ken. Daarentegen zie je dit jaar erg goed dat de natuur van punks om steeds iets nieuws op te pakken aanwezig blijft. Natuurlijk kennen we de Boys, maar ik ben des te nieuwsgieriger welke kant Duncan Reid zich heeft ontplooid. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld Contingent waarin Atilla the stockbroker speelt. Die heb ik namelijk al weleens gezien, maar niet in deze constructie. Maar ik zie ook andere verrassingen zoals de Brassers. Ooit een lp op de kop getikt, zonder het te kennen, en nu gewoon live kunnen zien. Wat dat betreft: hoe dieper je de line-up bekijkt, hoe meer je alles al blijkt te (her)kennen.

MN: Het is vrij moeilijk om in België een groot publiek te vinden voor een punkevenement. Is de scene in Nederland nog wat levendiger en jonger?

D: Het was een tijdje lastiger, maar volgens mij gaan we weer de goede kant op. In de randstad, en van oorsprong punkgeoriënteerde steden, zoals Nijmegen, zien we weer meer actieve bands en boekers. Zowel nieuwe aanwas als bands die er een tijd mee gestopt zijn en toch weer gas geven, zoals Bitter Grounds en tegenwoordig ook weer Antidote voor een paar shows per jaar. Groningen is bijvoorbeeld ook weer goed van de partij met meerdere venues en podia zoals Het Bolwerk (in Friesland) die zich een paar jaar wat rustiger hebben gehouden op punkgebied, durven het weer vaker aan. Onlangs was het door onze bassist georganiseerde punkfestival "Tales from the Punx" weer druk bezocht. Ook staan we dit jaar op "The sound of revolution" in Eindhoven, waar doorgaans veel volk op afkomt.

MN: Hoe gaat het eigenlijk met de muziekscene in het algemeen in Nederland? In België krijgen we altijd te horen dat Nederlandse concertzalen meer mogelijkheden hebben omdat ze veel meer subsidies ontvangen, maar is dat ook echt zo? Is het voor Nederlandse bands gemakkelijker om in eigen land concertboekingen te krijgen?

D: We spelen zelf niet echt in dat circuit. Ik heb geen idee hoeveel een gemiddelde nederlandse band krijgt in een middelgrote zaal. Af en toe komen we ermee in contact en dankzij subsidie is er inderdaad meer mogelijk. Dat is erg prettig, gezien de kosten voor zaalhuur en dergelijke ook niet misselijk zijn, en dan nog is het voor de muzikant vaak geen vetpot. Voor ons is dat niet erg. Wij doen het daar niet voor. Ik weet wel dat het in de underground nog steeds erg lastig is voor (DIY) zalen om het hoofd boven water te houden. Zeker binnen de punk/kraakscene komt het allemaal neer op donaties en met de prijzen die er gerekend worden voor consumpties is het moeilijk geld verdienen. Dat is alleen maar goed. Dan kun je tenminste nog eens naar een bandje gaan zonder belachelijke entree te betalen om vervolgens leeg te lopen op een paar biertjes. Dit fenomeen zie je trouwens in de hele nederlandse horeca, hoor. Niet per se alleen in concertzalen. Volgens mij gaan er wel eens wat dingen langs elkaar heen met betrekking tot geldstromen in poppodia in Nederland. Echter heb ik me daar verder nooit echt in verdiept, dus echt concreet wil ik daar ook niks over zeggen.

MN: Jullie hebben veel buitenlandse tournees achter de rug, waaronder eentje door China, wat ongetwijfeld een compleet verlieslatende affaire was. Hoe slaagt een minder bekende undergroundband zonder grote inkomsten er eigenlijk in de nodige energie te vinden om te blijven doorgaan?

D: Vooral do it yourself. Er zijn inmiddels behoorlijk wat bands die op deze manier de wereld overgaan. Je probeert geld technisch quitte te spelen. Lukt dat niet, speel je lokaal meer en probeer je het zo terug te verdienen. De energie moet er echter natuurlijk wel zijn. De situaties waarin je je bevindt zijn vaak niet bepaald luxueus. Dat moet je dan ook wel kunnen hebben. Dat betekent verder niet dat mensen niet hun best doen om goed voor je te zorgen. Dat gebeurt zo goed als altijd namelijk. Het is alleen niet gek dat iemand die zijn huis openstelt voor een band dan ook geen 4 slaapkamers heeft. Het is logischer dat je met zijn allen naast de fietsen en onder de eetkamertafel slaapt. Zeker in stedelijke gebieden.

MN: Hoe zit het eigenlijk met de bekendheid van Belgische punkbands in Nederland? Kent het Nederlands publiek onze bands eigenlijk of wordt België enkel geassocieerd met de theatervoorstellingen van Urbanus en het festival Tomorrowland?

D: België is natuurlijk in het bezit van een aantal zeer bekende punkbands. Natuurlijk zijn er bands uit ‘onze generatie’ zoals Funeral Dress, en die zijn in Nederland ook behoorlijk bekend, evenals de eerdere generatie punk van The Kids. Maar ik sta ook elke keer verbaasd over de hoeveelheid mensen die ook altijd superenthousiast reageren wanneer ik vertel dat ik Bompa Punk van Belgian Asociality moddervet vind en zij vervolgens zelf met een andere favoriet op de proppen komen.

MN: Hebben jullie nog advies voor Belgische bands die eens in Nederland willen spelen? Hoe pakken ze dat best aan?

D: Op dezelfde wijze als wij dat doen in België, of elk ander land. Altijd doorgaan, en het zelf doen en regelen. Uiteindelijk krijg je dan diverse contacten, en vanaf daar goed je best blijven doen en andere bands verder helpen.

Disturbance / Breaking Barriers

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : 'Anywhere out there' kondigt nieuwe plaat van Your Life On Hold aan

Er werd al een tijdje uitgekeken naar nieuw werk van Your Life On Hold, het gothic rock project van Jan Dewulf alias John Wolf, al jaren één van de meest actieve mensen in de Belgische scene. Eerdere platen als 'Burning For The Ancient Connection' en 'My Name Is Legion For We Are Many' werden heel geod onthaald, ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : Whispers In The Shadow in de knel met het verleden

Ondanks de moeilijke omstandigheden hebben Whispers In The Shadow in coronatijden een nieuwe plaat afgewerkt. Dit deden ze dankzij een uitgebreide crowdfunding. En die laat een ander geluid horen dan voorganger 'The Urgency Of Now' uit 2018. Waar die plaat de terugkeer naar een klassiek gitaargeluid inluidde, horen we nu weer meer ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : De Delvers roepen op om wakker te worden voor de cultuursector

Er zijn heel wat mensen en sectoren getroffen door de corona-crisis, maar weinig zijn zo hard getroffen als de cultuursector. Sinds maart al ligt op dat vlak bijna alles dicht. Er gaan veel stemmen op om de cultuursector te ondersteunen, en één van die stemmen zijn De Delvers, het Nederlandstalig nachtorkest dat korte maar fijne ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2020 : ReMission International bouwt een “Tower Of Strength” tegen Covid19

Wayne Hussey verzamelde en elite kransje artiesten om zich heen vanuit de idee een oude The Mission hit opnieuw in te spelen en de opbrengsten te laten gaan naar zij die van dichtbij de strijd aangaan met covid19. Mooi initiatief en zo dachten er vele anderen ook over, want zijn oproep werd massaal gevolgd en het resultaat is binnenkort beschikbaar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Zero Call - Stellar Wind (ep vinyl)

Het Spaanse Oraculo Records heeft voor deze zomer weer een aantal strikt gelimiteerde releases voor jullie klaar staan. En al moet er dan weerom gedanst in het eigen kot of buiten op 1,5 meter, voor de nieuwe releases trekt men de kaart van de minimal electro/techno en italo disco met een dark wave twist. Zo ook deze Zero Call, een Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Airbag - A Day At The Beach

Deze band uit Noorwegen is voor Dark Entries lang geen onbekende. In 2012 bespraken we hun tweede album “All Rights Removed” en in 2016 hun vierde album “Disconnected”. Airbag werd opgericht in 2004 in Oslo door vijf schoolkameraden met een gelijkaardige muzieksmaak. In 2008 tekenden ze een contract met het nu behoorlijk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Niels Gordon - Land (viny LP)

‘Organische elektronische muziek uit de donkere wouden van Zweden’, zo omschrijft deze artiest zijn muziek op zijn facebook pagina. “Land” (8 tracks, 44 minuten) is het debuutalbum op vinyl van de synthesizerwizard Niels Gordon, die als een volleerde Klaus Schulze met een uitgebreide batterij analoge synthesizers, keyboards ...

lees meer...
CD BESPREKING : Madeleine Cocolas - Ithaca

Na vele jaren in Melbourne, Seattle en New York te hebben gewoond nam Madeleine Cocolas terug haar intrek in geboortestad Brisbane. Het vormde meteen de aanzet voor het schrijven van Ithaca. Meteen ook een rauwe, persoonlijke en louterende ervaring waarin ze de complexe en gevarieerde emoties onderzoekt die ze gewaar werd sinds ze terug ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lawrence English - Lassitude

Wanneer we aan een orgel denken krijgen we het visioen van een prachtige kerk die gevuld wordt met barokke klanken er gratis bovenop. Qua sfeerschepping is het immers een instrument dat kan tellen, daarom is het niet verwonderlijk dat het bij tal van gothic en Neue Deutsche Todeskunst artiesten zijn weg vond (Sopor Aeternus, Rosa Crux, ...

lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...