casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

De Brassers op Breaking Barriers
...la condition humaine is spijtig genoeg (nog altijd) dezelfde.
25/08/2019, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

25/08/2019 : De Brassers op Breaking Barriers - ...la condition humaine is spijtig genoeg (nog altijd) dezelfde.
25/08/2019 : De Brassers op Breaking Barriers - ...la condition humaine is spijtig genoeg (nog altijd) dezelfde.
25/08/2019 : De Brassers op Breaking Barriers - ...la condition humaine is spijtig genoeg (nog altijd) dezelfde.
25/08/2019 : De Brassers op Breaking Barriers - ...la condition humaine is spijtig genoeg (nog altijd) dezelfde.
25/08/2019 : De Brassers op Breaking Barriers - ...la condition humaine is spijtig genoeg (nog altijd) dezelfde.
Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, Malcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreedt op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgerne in al zijn facetten en subgenres vandaar dat er ook wel een brok cold (wave) en meer hybride punk aan bod komt. Vorig jaar hadden we er Siglo XX dit jaar gauwgenoten De Brassers. En nog veel veel meer. Nu zijn De Brassers aan het woord!

MN: De Brassers bestaan ondertussen 40 jaar, maar jullie blijven maar doorgaan. Hebben jullie dan zo veel respect voor de verhoging van de wettelijke pensioenleeftijd of kunnen jullie eenvoudigweg niet leven zonder muziek?

DB: Niet kunnen leven zonder muziek is wat overdreven maar we lijden in elk geval wel aan het NKS-syndroom. Niet Kunnen Stoppen. Sommige mensen hebben dat met tabak, alcohol of andere drugs, en sommigen zelfs met werk. Wij (ook) met muziek. Dit gezegd zijnde, het wordt hoog tijd dat er een zelfhulpgroep komt voor oude punkers die niet kunnen stoppen. Met allerlei tips over hoe nog een tijdje door te kunnen gaan…

MN: Het is ondertussen wel al een tijdje geleden dat er nog nieuw werk is verschenen. Maken jullie nog nieuwe songs of ligt de focus toch vooral op het oudere materiaal?

DB: We maken nieuwe songs maar blijven ook oudere nummers spelen. Sommige nummers blijken ook nooit af te zijn en komen weer tevoorschijn in een andere herwerkte gedaante. We hebben heel recent een drietal nieuwe nummers klaar die in de set zitten. Echt goed, vinden we zelf. Maar ze uitbrengen is een ander verhaal. Dat vraagt een ander soort inzet dan lekker jammen en repeteren. De vraag is ook: wie zit erop te wachten?

MN: In november spelen jullie op Breaking Barriers, de jaarlijkse viering van punk in de brede zin van het woord in het Leuvense muziekcentrum Het Depot. Beschouwen jullie De Brassers nog als een punkband of hebben jullie ondertussen een zo grote evolutie meegemaakt dat die omschrijving niet meer klopt?

DB: Natuurlijk hebben we op 40 jaar wel het een en ander bijgeleerd in ons samenspel, maar vraag ons niet om een akkoordenschema te lezen, dat is nog steeds Latijn voor ons. Dus we zijn nog evenveel punk als 40 jaar geleden. Of even weinig. Wij zijn altijd een luie punkband geweest en speelden dus een pak trager dan de meeste punkbands. En bovendien gebruikten we meestal slechts twee in plaats van drie akkoorden. Vandaar dat we eigenlijk al tijdens de punkperiode een postpunk band waren, een avant la lettre cold of new wave band.

MN: Vinden jullie zelf dat De Brassers past bij de rest van de affiche? Staan daar bands tussen waarmee jullie graag het podium zullen delen?

DB: Welke affiche? We kijken er alvast naar uit om met Joe Strummer op het podium te staan.

MN: Wat die affiche betreft, lijkt er wel een speciale band met Limburg te zijn. In 2017 speelde Struggler op Breaking Barriers en vorig jaar was het de beurt aan het kortstondig gereanimeerde Siglo XX. Blijft er eigenlijk nog iets over van die Limburgse scene van de vroege jaren tachtig of is die sfeer ondertussen totaal verdwenen?

DB: De sfeer van de jaren tachtig is natuurlijk voorbij. Alles ist vorbei. Al komt alles soms terug. Maar wat was die scene? Er waren een aantal plaatsen die we soms samen frequenteerden, zoals De Kwiet in Hamont, de Effenaar in Eindhoven of De Stadswaag in Antwerpen. En we kwamen elkander tegen op kleine festivalletjes waar we de affiches deelden. Maar we deelden zeker niet elkanders vrouwen, ten hoogste af en toe een gitaar.

MN: We leven zeker niet in de vrolijkste tijden en elke dag confronteren de kranten ons met allerlei huidige en toekomstige rampen. Houdt dit de teksten van De Brassers relevant? Is er eigenlijk wel iets wezenlijk veranderd sinds 1979?

DB: Die Titanic wil maar niet zinken hé, en het orkest blijft maar spelen. Dus tot mijn verbazing houden die teksten goed stand. Alleen zijn de actoren een beetje veranderd. Vroeger dacht ik dat de Staat de Big Brother uit het nummer ‘Kontrole’ zou worden. Blijkt nu dat de Staat maar een heel klein en bijna machteloos broertje is vergeleken met de Big Data machinerieën. Daar waar de overheid soms tot vervelens toe niet genoeg van ons weet (en we weer ergens iets moeten invullen of opvragen) weten de Big Data Brothers op basis van internetgebruik blijkbaar alles van ons, tot mijn medische problemen toe. En verkopen ze die kennis gretig aan de hoogste bieder, wat nogal gevaarlijk kan zijn. Daarenboven is deze Big Brother (of is het een Sister?) bijna onaanwijsbaar en ongrijpbaar, het is een ingewikkelde en met elke vezel verweven machinerie. En we zitten allemaal mee in het bad.Ook la condition humaine is spijtig genoeg dezelfde.

MN: De Brassers hebben in de loop der jaren ongetwijfeld heel wat positieve en negatieve ervaringen opgedaan in het muziekwereldje. Hebben jullie nog wat nuttig advies voor jonge mensen die pas een band hebben opgericht?

DB: Ja, ons advies is: luister vooral niet naar het advies van oude zakken zoals ons. Voor je het weet, beginnen ze weer over hoeveel beter het vroeger was…

De Brassers (facebook)

(c) foto's De Brassers door Luc Luyten

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : 'Anywhere out there' kondigt nieuwe plaat van Your Life On Hold aan

Er werd al een tijdje uitgekeken naar nieuw werk van Your Life On Hold, het gothic rock project van Jan Dewulf alias John Wolf, al jaren één van de meest actieve mensen in de Belgische scene. Eerdere platen als 'Burning For The Ancient Connection' en 'My Name Is Legion For We Are Many' werden heel geod onthaald, ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : Whispers In The Shadow in de knel met het verleden

Ondanks de moeilijke omstandigheden hebben Whispers In The Shadow in coronatijden een nieuwe plaat afgewerkt. Dit deden ze dankzij een uitgebreide crowdfunding. En die laat een ander geluid horen dan voorganger 'The Urgency Of Now' uit 2018. Waar die plaat de terugkeer naar een klassiek gitaargeluid inluidde, horen we nu weer meer ...

lees meer...
NIEUWS 14/08/2020 : De Delvers roepen op om wakker te worden voor de cultuursector

Er zijn heel wat mensen en sectoren getroffen door de corona-crisis, maar weinig zijn zo hard getroffen als de cultuursector. Sinds maart al ligt op dat vlak bijna alles dicht. Er gaan veel stemmen op om de cultuursector te ondersteunen, en één van die stemmen zijn De Delvers, het Nederlandstalig nachtorkest dat korte maar fijne ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2020 : ReMission International bouwt een “Tower Of Strength” tegen Covid19

Wayne Hussey verzamelde en elite kransje artiesten om zich heen vanuit de idee een oude The Mission hit opnieuw in te spelen en de opbrengsten te laten gaan naar zij die van dichtbij de strijd aangaan met covid19. Mooi initiatief en zo dachten er vele anderen ook over, want zijn oproep werd massaal gevolgd en het resultaat is binnenkort beschikbaar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Zero Call - Stellar Wind (ep vinyl)

Het Spaanse Oraculo Records heeft voor deze zomer weer een aantal strikt gelimiteerde releases voor jullie klaar staan. En al moet er dan weerom gedanst in het eigen kot of buiten op 1,5 meter, voor de nieuwe releases trekt men de kaart van de minimal electro/techno en italo disco met een dark wave twist. Zo ook deze Zero Call, een Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Airbag - A Day At The Beach

Deze band uit Noorwegen is voor Dark Entries lang geen onbekende. In 2012 bespraken we hun tweede album “All Rights Removed” en in 2016 hun vierde album “Disconnected”. Airbag werd opgericht in 2004 in Oslo door vijf schoolkameraden met een gelijkaardige muzieksmaak. In 2008 tekenden ze een contract met het nu behoorlijk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Niels Gordon - Land (viny LP)

‘Organische elektronische muziek uit de donkere wouden van Zweden’, zo omschrijft deze artiest zijn muziek op zijn facebook pagina. “Land” (8 tracks, 44 minuten) is het debuutalbum op vinyl van de synthesizerwizard Niels Gordon, die als een volleerde Klaus Schulze met een uitgebreide batterij analoge synthesizers, keyboards ...

lees meer...
CD BESPREKING : Madeleine Cocolas - Ithaca

Na vele jaren in Melbourne, Seattle en New York te hebben gewoond nam Madeleine Cocolas terug haar intrek in geboortestad Brisbane. Het vormde meteen de aanzet voor het schrijven van Ithaca. Meteen ook een rauwe, persoonlijke en louterende ervaring waarin ze de complexe en gevarieerde emoties onderzoekt die ze gewaar werd sinds ze terug ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lawrence English - Lassitude

Wanneer we aan een orgel denken krijgen we het visioen van een prachtige kerk die gevuld wordt met barokke klanken er gratis bovenop. Qua sfeerschepping is het immers een instrument dat kan tellen, daarom is het niet verwonderlijk dat het bij tal van gothic en Neue Deutsche Todeskunst artiesten zijn weg vond (Sopor Aeternus, Rosa Crux, ...

lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...