casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

721 items

   

Mise en Scène op Breaking Barriers !!
Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
11/08/2019, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

11/08/2019 : Mise en Scène op Breaking Barriers !! - Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
11/08/2019 : Mise en Scène op Breaking Barriers !! - Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
11/08/2019 : Mise en Scène op Breaking Barriers !! - Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
11/08/2019 : Mise en Scène op Breaking Barriers !! - Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
11/08/2019 : Mise en Scène op Breaking Barriers !! - Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, Malcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreed op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgerne in al zijn facetten en subgenres vandaar dat er ook wel een brok cold (wave) en meer hybride punk aan bod komt. Vorig jaar hadden we er Siglo XX dit jaar gauwgenoten De Brassers. En nog veel veel meer. Tijd voor de eerste in een lange reeks interviews! Maak kennis met Mise En Scène!

MN: Mise en Scène bestaat al jaren, maar de naam klinkt voor veel mensen nog totaal onbekend. Enig idee waarom het tegenwoordig zo moeilijk is voor alternatieve bands om een publiek te bereiken? Ligt het aan de smaak van de mensen of zijn er andere factoren in het spel?

MES: Jongeren worden steeds minder aangetrokken door underground muziekstromingen of alternatieve leefstijlen, zodat er minder instroom is. Er gaat ook gewoon meer aandacht naar wat mainstream is. Wellicht zullen ook de veranderende muzieksmaken daar mee te maken hebben. Om er vandaag de dag uit te springen, heb je wel een grote machine nodig die vist achter 'likes' of promotiecampagnes voert om jouw band in de markt te zetten. Met marketing zijn wij als band niet bezig, en een radiohit scoren zal er ook wel niet inzitten, dus zullen we wellicht niet altijd onmiddellijk een belletje laten rinkelen bij het grote publiek. So be it, dat is gewoon het lot als 'alternatieve' band.

MN: De band speelt eigenlijk ska met punkinvloeden, maar hoe zouden jullie Mise en Scène zelf omschrijven? Aangezien mensen toch de neiging hebben op alles een etiket te kleven, is het soms handiger dat etiket gewoon zelf te verzinnen en daar zo nog enige controle over te houden. Welk etiket past volgens jullie en welk etiket zouden jullie echt storend vinden?

MES: Als een feestband?

Vroeger speelden we punk met ska-invloeden, maar die ska-invloeden kregen meer de bovenhand. Zelf gebruiken we altijd de term ska/punk/fiesta, omdat dit toch ietwat een idee geeft wat je kan verwachten. Je moet het kind een naam geven natuurlijk. Dan is het inderdaad beter dat we zelf met iets op de proppen te komen, al is er niet echt een etiket dat storend is voor ons…

MN: Jullie hebben al vaak in het buitenland opgetreden, maar welke ervaring op tour is jullie het meest bijgebleven?

MES: Afhankelijk van wie je het vraagt in de band, zal er wel een verschillend antwoord volgen op deze vraag. De 'anciens' zullen zich nog wel de vele zomertournees in Oost-Europa herinneren en de bijhorende ervaringen, de nieuwere bandleden zullen ook wel zotte verhalen kunnen opdissen van recentere tourtjes.

Wat ons als groep eigenlijk het meest bijblijft, is het feit dat wij soms als totaal onbekende band op plekken terecht komen en daar onze kunstjes mogen vertonen voor een publiek dat ons kort tevoren niet kende, en dat we dan niet zelden dat publiek dan volledig uit de bol zien gaan. Da's echt het plezantste gevoel dat je kan hebben, denk ik, als je gaat touren. Dan vergeet je onmiddellijk dat je uren en uren in een busje kilometers aan het vreten was. We zijn gewoon heel blij en ook wel ergens trots dat we straks in 30 landen zullen gespeeld hebben, da's wel een mooie prestatie als band.

MN: Is er een groot verschil tussen de manier waarop bands in de alternatieve scene worden behandeld in binnen- en buitenland? Op welk vlak kunnen we in België nog wat verbetering gebruiken?

MES: In België wordt je als band - een uitzondering niet te na gesproken - gewoonweg uitstekend behandeld, dat mag ook wel eens gezegd worden. Als je wel al eens in de UK hebt gespeeld, hebben we hier echt geen recht tot klagen. Doorgaans wordt een band hier uitstekend in de watten gelegd, daarom komen zoveel bands hier graag optreden. Hier loopt een organisator zich meestal de poten vanonder het lijf om het een band zo goed mogelijk naar de zin te maken.

In het buitenland, afhankelijk van waar je speelt, durft dat wel eens verschillen. We haalden al Engeland aan, waar je doorgaans op niet al te veel moet rekenen qua gastvrijheid. We hebben al meegemaakt dat de eigenaar van een bar waar we net hadden opgetreden ons zonder verpinken de rekening onder de neus schoof van de drankjes (elk 1 drankje trouwens, dus zeker noi...) die we tijdens het optreden hadden geconsumeerd. Faut le faire...

Of die eerste keer dat we in Roemenië gingen spelen: iedere keer enorm veel volk op de optredens zelf, maar qua organisatie was dat echt een ramp. Toen we jaren nadien opnieuw ginder gingen optreden, konden we onze ogen niet geloven: alles was tot in de puntjes geregeld, de clubs waren über-professioneel, we sliepen niet meer in oude legerkazernes of op het podium waar we net speelden, maar in sjieke hotels… Om maar te zeggen dat dingen vlug kunnen veranderen.

MN: In welke mate zijn jullie, als band zonder de steun van een groot platenlabel of managementkantoor, afhankelijk van het internet om jullie muziek te verspreiden en mensen te bereiken?

MES: Onze muziek is op Spotify en Bandcamp te vinden, op YouTube wordt wel eens een clipje gezet, maar we zijn daar eerlijk gezegd niet zozeer mee bezig. Moesten we daar wat meer tijd kunnen insteken, zou dat wellicht ook wat effect hebben qua publieksbereik, maar er zijn maar 24 uur in een dag, en ieder heeft ook een leven naast de band hé.

MN: Mise en Scène telt heel wat muzikanten. Is dat geen probleem in kleinere zalen en cafés met een beperkte podiumruimte?

MES: Het is natuurlijk altijd leuk om op een podium te staan dat groot genoeg is zonder dat je een trombone of gitaar in je oog krijgt bij de minste beweging, maar we zijn geen klagers. Als er niet meer podiumruimte is om op te treden, dan is dat zo. Dan maken we daar het beste van. Al denk ik dat we meer tot ons recht komen als we iets meer bewegingsvrijheid hebben. Dit gezegd zijnde, we hebben echt al in kleine plekken gespeeld, en da's ons toch telkens goed gelukt…

MN: In november spelen jullie op Breaking Barriers in muziekcentrum Het Depot. Voelen jullie zich verwant met de andere bands op de affiche of gaat het gewoon om andere muzikanten die toevallig ook aanwezig zullen zijn?

MES: Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches. Het plezante aan Breaking Barriers is dat er gevestigde waarden te zien zijn, maar dat er tegelijk ook bands worden geboekt die graag eens buiten de platgetreden paden treden. Een beetje alle (muziek)strekkingen binnen de punk aan bod laten komen dus. Dat vinden we wel fijn, zo kom je ook wel 's bands tegen die je niet kende.

MN: Zullen jullie altijd ska blijven spelen of zit een muzikale evolutie in de richting van een andere stijl er na al die jaren nog in? Zijn er eigenlijk vaste toekomstplannen voor de band of hangt alles af van wat toevallig jullie richting komt uitwaaien?

MES: We gaan niet opeens een salsa-band worden of zo, maar met 9 mensen in de band, die allemaal naar verschillende muziek luisteren, van hardcore punk tot rockabilly, van Japanse noise tot jazz, is het natuurlijk onvermijdelijk dat we eens een andere horizon zullen verkennen.

We hebben wel een formule - als ik het zo mag noemen - gevonden die werkt voor de band. Feelgood music met een scherp randje zal wel altijd ons handelsmerk blijven. Beetje per beetje zie je de band ook evolueren. Blazers erbij, betere opnames, kwaliteit van het live-spelen die stijgt, de nummers die we maken worden beter… Er zit dus nog wel wat rek op.

We hebben niet echt een Grote Strategie, maar willen als band blijven groeien. Af en toe heb je daarbij wel eens een gunstige wind nodig, al dwingen wij onze kansen meestal zelf wel af. Als dat niet punk is ;)

Mise En Scène / Breaking Barriers

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ledfoot - White Crow

Tim Scott McConnell (°1958) aka Tim Scott heet de man achter Ledfoot. De naam Ledfoot associeer ik spontaan met enerzijds Native Americans en anderzijds met Leadbelly (de zwarte folk/countryblues zanger die een behoorlijk ruig leven leidde in de eerste helft van vorige eeuw en die gecoverd werd door onder meer Nirvana en The Heathen Apostles). ...

lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : Jubel en juich! Then Comes Silence kondigt nieuw album aan!

Veel te onderschat, tenminste dat is mijn oordeel over deze Zweedse Then Comes Silence, die met “Machine” een nieuw album aankondigt, dat vooraf wordt gegaan door de single ”We Lose The Night”, waarmee u via onderstaande clip kunt kennismaken. Voor Europa staat SPV in voor deze release. Op 25 april speelt Then Comes ...

lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : “Quasar” is de naam van de nieuwe van Ataraxia

De lente klopt al aardig op de deur, al zult u nog een beetje geduld moeten hebben vóór de nieuwe Ataraxia - die zowel digitaal als fysiek in een digipak en op vinyl verschijnt én als hard cover digibook gelimiteerd op 400 exemplaren - uw muziekverzameling kan aanvullen. Mysterieus als vanouds, maar opgebouwd rond een ...

lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : 14 maart E-Tropolis Festival in Oberhausen

Voor de grotere festivals moet u af en toe ook een keertje bij de oosterburen naar binnen kijken. Traditiegetrouw vindt in de late winter het E-Tropolis Festival plaats, dit jaar op zaterdag 14 maart met in een glansrol (headliner) onze eigenste Front 242. Plaats van het gebeuren: de Turbinenhalle in Oberhausen (niet zo heel ver weg van ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2020 : Jesus And Mary Chain brengt 'Darklands' integraal in de AB

The Jesus And Mary Chain zijn rzanedsnel bekend geworden, midden in de jaren 80. Hun debuut 'Psychocandy' werd onmiddelijk een succes. De muziek is dan ook zeer aanstekelijk. Een paar eenvoudige akkoorde overstemd door noise en feedback, en daarachter zeemzoete melodiën en weemoedige teksten. Het succes kende evenwel ook een weerzijde. ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Sons Of Alpha Centauri - Buried Memories (vinyl)

Om meteen met de deur in huis te vallen: ik ben eigenlijk helemaal niet zo’n fan van remixen of remix albums. Ik vind ze eigenlijk enkel interessant als er echt iets origineels wordt gedaan met het bronmateriaal en dat is globaal genomen veel te weinig het geval. Onder de weinige artiesten die daar wel in slagen, reken ik Rummelsnuff ...

lees meer...
CD BESPREKING : Spank The Nun - Initial Decay Control

Ebm / industrial uit Dallas, Amerika. Deze Spank The Nun waagt via het New Dark Ages promo agentschap ook zijn kans bij ons en dan moet gezegd dat de labeling toch een beetje misleidend kan zijn. Uiteraard is dit electro, monotone en droge beats maar naar m.i. meestal met iets te weinig tempo om onder de ebm vlag te kunnen varen, al kunt ...

lees meer...
CD BESPREKING : Feu Follet - Le Champ Des Morts

Een nieuw eenmansproject uit Nancy, Frans-Lotharingen, dat is Feu Follet. Alban Blaising heet de man achter Feu Follet. Hij maakt in eerste instantie een soort synthwave of coldwave, maar er zitten ook duidelijke invloeden in van atmosferische shoegaze en post-rock. New Order meets Mogwai en Slowdive? Zoiets… M83 is ook nog een deftige ...

lees meer...
NIEUWS 10/02/2020 : Spits uw antennes voor AntennA.

De term experimentele muziek is een vlag die vele ladingen dekt. De kans dat u binnen deze weelderige wildgroei de bomen door het bos niet meer ziet, is dan ook niet gering. Gelukkig bestaan er dan evenementen zoals het AntennA Festival alwaar men ons laat kennismaken met een uitgebreide staalkaart van wat je onder de noemer experimentele ...

lees meer...
CD BESPREKING : Netherworld - Algida Bellezza

Plaatsen die de mens vergeten is, ijzige landschappen, bloemenvelden die eeuwig met ijs bedekt zijn, ijsbergen die tegen elkaar opbotsen. Glacial Movements is een label dat ontstaan is om deze gedachten en beelden door geluid te beschrijven en te verspreiden. Dat je dan genregewijs al snel bij dark ambient en drone uitkomt, zal menig lezer ...

lees meer...
FOTO'S : Fïx8:Sëd8 - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Grausame Töchter - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Lapis Exilis - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten