casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

Mise en Scène op Breaking Barriers !!
Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
11/08/2019, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

11/08/2019 : Mise en Scène op Breaking Barriers !! - Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
11/08/2019 : Mise en Scène op Breaking Barriers !! - Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
11/08/2019 : Mise en Scène op Breaking Barriers !! - Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
11/08/2019 : Mise en Scène op Breaking Barriers !! - Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
11/08/2019 : Mise en Scène op Breaking Barriers !! - Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, Malcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreed op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgerne in al zijn facetten en subgenres vandaar dat er ook wel een brok cold (wave) en meer hybride punk aan bod komt. Vorig jaar hadden we er Siglo XX dit jaar gauwgenoten De Brassers. En nog veel veel meer. Tijd voor de eerste in een lange reeks interviews! Maak kennis met Mise En Scène!

MN: Mise en Scène bestaat al jaren, maar de naam klinkt voor veel mensen nog totaal onbekend. Enig idee waarom het tegenwoordig zo moeilijk is voor alternatieve bands om een publiek te bereiken? Ligt het aan de smaak van de mensen of zijn er andere factoren in het spel?

MES: Jongeren worden steeds minder aangetrokken door underground muziekstromingen of alternatieve leefstijlen, zodat er minder instroom is. Er gaat ook gewoon meer aandacht naar wat mainstream is. Wellicht zullen ook de veranderende muzieksmaken daar mee te maken hebben. Om er vandaag de dag uit te springen, heb je wel een grote machine nodig die vist achter 'likes' of promotiecampagnes voert om jouw band in de markt te zetten. Met marketing zijn wij als band niet bezig, en een radiohit scoren zal er ook wel niet inzitten, dus zullen we wellicht niet altijd onmiddellijk een belletje laten rinkelen bij het grote publiek. So be it, dat is gewoon het lot als 'alternatieve' band.

MN: De band speelt eigenlijk ska met punkinvloeden, maar hoe zouden jullie Mise en Scène zelf omschrijven? Aangezien mensen toch de neiging hebben op alles een etiket te kleven, is het soms handiger dat etiket gewoon zelf te verzinnen en daar zo nog enige controle over te houden. Welk etiket past volgens jullie en welk etiket zouden jullie echt storend vinden?

MES: Als een feestband?

Vroeger speelden we punk met ska-invloeden, maar die ska-invloeden kregen meer de bovenhand. Zelf gebruiken we altijd de term ska/punk/fiesta, omdat dit toch ietwat een idee geeft wat je kan verwachten. Je moet het kind een naam geven natuurlijk. Dan is het inderdaad beter dat we zelf met iets op de proppen te komen, al is er niet echt een etiket dat storend is voor ons…

MN: Jullie hebben al vaak in het buitenland opgetreden, maar welke ervaring op tour is jullie het meest bijgebleven?

MES: Afhankelijk van wie je het vraagt in de band, zal er wel een verschillend antwoord volgen op deze vraag. De 'anciens' zullen zich nog wel de vele zomertournees in Oost-Europa herinneren en de bijhorende ervaringen, de nieuwere bandleden zullen ook wel zotte verhalen kunnen opdissen van recentere tourtjes.

Wat ons als groep eigenlijk het meest bijblijft, is het feit dat wij soms als totaal onbekende band op plekken terecht komen en daar onze kunstjes mogen vertonen voor een publiek dat ons kort tevoren niet kende, en dat we dan niet zelden dat publiek dan volledig uit de bol zien gaan. Da's echt het plezantste gevoel dat je kan hebben, denk ik, als je gaat touren. Dan vergeet je onmiddellijk dat je uren en uren in een busje kilometers aan het vreten was. We zijn gewoon heel blij en ook wel ergens trots dat we straks in 30 landen zullen gespeeld hebben, da's wel een mooie prestatie als band.

MN: Is er een groot verschil tussen de manier waarop bands in de alternatieve scene worden behandeld in binnen- en buitenland? Op welk vlak kunnen we in België nog wat verbetering gebruiken?

MES: In België wordt je als band - een uitzondering niet te na gesproken - gewoonweg uitstekend behandeld, dat mag ook wel eens gezegd worden. Als je wel al eens in de UK hebt gespeeld, hebben we hier echt geen recht tot klagen. Doorgaans wordt een band hier uitstekend in de watten gelegd, daarom komen zoveel bands hier graag optreden. Hier loopt een organisator zich meestal de poten vanonder het lijf om het een band zo goed mogelijk naar de zin te maken.

In het buitenland, afhankelijk van waar je speelt, durft dat wel eens verschillen. We haalden al Engeland aan, waar je doorgaans op niet al te veel moet rekenen qua gastvrijheid. We hebben al meegemaakt dat de eigenaar van een bar waar we net hadden opgetreden ons zonder verpinken de rekening onder de neus schoof van de drankjes (elk 1 drankje trouwens, dus zeker noi...) die we tijdens het optreden hadden geconsumeerd. Faut le faire...

Of die eerste keer dat we in Roemenië gingen spelen: iedere keer enorm veel volk op de optredens zelf, maar qua organisatie was dat echt een ramp. Toen we jaren nadien opnieuw ginder gingen optreden, konden we onze ogen niet geloven: alles was tot in de puntjes geregeld, de clubs waren über-professioneel, we sliepen niet meer in oude legerkazernes of op het podium waar we net speelden, maar in sjieke hotels… Om maar te zeggen dat dingen vlug kunnen veranderen.

MN: In welke mate zijn jullie, als band zonder de steun van een groot platenlabel of managementkantoor, afhankelijk van het internet om jullie muziek te verspreiden en mensen te bereiken?

MES: Onze muziek is op Spotify en Bandcamp te vinden, op YouTube wordt wel eens een clipje gezet, maar we zijn daar eerlijk gezegd niet zozeer mee bezig. Moesten we daar wat meer tijd kunnen insteken, zou dat wellicht ook wat effect hebben qua publieksbereik, maar er zijn maar 24 uur in een dag, en ieder heeft ook een leven naast de band hé.

MN: Mise en Scène telt heel wat muzikanten. Is dat geen probleem in kleinere zalen en cafés met een beperkte podiumruimte?

MES: Het is natuurlijk altijd leuk om op een podium te staan dat groot genoeg is zonder dat je een trombone of gitaar in je oog krijgt bij de minste beweging, maar we zijn geen klagers. Als er niet meer podiumruimte is om op te treden, dan is dat zo. Dan maken we daar het beste van. Al denk ik dat we meer tot ons recht komen als we iets meer bewegingsvrijheid hebben. Dit gezegd zijnde, we hebben echt al in kleine plekken gespeeld, en da's ons toch telkens goed gelukt…

MN: In november spelen jullie op Breaking Barriers in muziekcentrum Het Depot. Voelen jullie zich verwant met de andere bands op de affiche of gaat het gewoon om andere muzikanten die toevallig ook aanwezig zullen zijn?

MES: Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches. Het plezante aan Breaking Barriers is dat er gevestigde waarden te zien zijn, maar dat er tegelijk ook bands worden geboekt die graag eens buiten de platgetreden paden treden. Een beetje alle (muziek)strekkingen binnen de punk aan bod laten komen dus. Dat vinden we wel fijn, zo kom je ook wel 's bands tegen die je niet kende.

MN: Zullen jullie altijd ska blijven spelen of zit een muzikale evolutie in de richting van een andere stijl er na al die jaren nog in? Zijn er eigenlijk vaste toekomstplannen voor de band of hangt alles af van wat toevallig jullie richting komt uitwaaien?

MES: We gaan niet opeens een salsa-band worden of zo, maar met 9 mensen in de band, die allemaal naar verschillende muziek luisteren, van hardcore punk tot rockabilly, van Japanse noise tot jazz, is het natuurlijk onvermijdelijk dat we eens een andere horizon zullen verkennen.

We hebben wel een formule - als ik het zo mag noemen - gevonden die werkt voor de band. Feelgood music met een scherp randje zal wel altijd ons handelsmerk blijven. Beetje per beetje zie je de band ook evolueren. Blazers erbij, betere opnames, kwaliteit van het live-spelen die stijgt, de nummers die we maken worden beter… Er zit dus nog wel wat rek op.

We hebben niet echt een Grote Strategie, maar willen als band blijven groeien. Af en toe heb je daarbij wel eens een gunstige wind nodig, al dwingen wij onze kansen meestal zelf wel af. Als dat niet punk is ;)

Mise En Scène / Breaking Barriers

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Raven Said - Beyond THe Darkest Hour

Gothic rock uit Yekaterinburg, da's Rusland. Gothic rock, old school naar look en sound. Jawel dan kom je hier in Europa met veel kans uit bij het Secret Sin Records label dat een gothic rock historie en gothic rock erfenis meet zich mee draagt. Raven Said blinkt er met “Beyond The Darkest Hour”, na het vorig jaar in eigen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Greg Fox - Contact

Voor een portie ketelmuziek van jewelste zit je bij Greg Fox aan het juiste adres. We willen hiermee wel niet de negatieve connotatie van het woord bedoelen, maar vinden het eerder een treffende benaming voor de werken van deze Amerikaanse drummer. Drummers die met hun instrument als solo-artiesten op de voorgrond treden, het is vaak een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Elfika - Secretum Secretorum

Dit hoor en voel ik graag: doorheen dit debuutalbum van Elfika voel ik een stevig vakmanschap bovendrijven. En bovenal: een goede songwriting! Maar laten we bij het begin beginnen. Ergens in 2013 start het allemaal voor deze Franse band Elfika. Bassist Manu en zangeres Laure Ali-Khodja leggen de fundering voor wat later Elfika zal worden, ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Opium Cartel - Valor

Als er iemand van de Dark Entries redactie een medaille voor moed en zelfopoffering verdient, laat dat dan onze fijne collega Danny Quetin zijn. Als promo verantwoordelijke neemt hij de niet te onderschatten taak op zich om elk naar ons opgestuurd materiaal op voorhand te beluisteren om alzo te kunnen beslissen wie al dan niet in aanmerking ...

lees meer...
CD BESPREKING : Machinefabriek - Amalgaam

Daar waar wij als Belgen met gepaste chauvinistische fierheid Vidna Obmana mogen noemen, daar kunnen onze Noorderburen Machinefabriek naar voren schuiven. De twee artiesten in kwestie, respectievelijk Dirk Serries en Rutger Zuydervelt hebben niet alleen muzikale raakvlakken, ook werkten ze in het verleden reeds samen. Maar omdat het eeuwenoude ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...