casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Mise en Scène op Breaking Barriers !!
Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
11/08/2019, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

11/08/2019 : Mise en Scène op Breaking Barriers !! - Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
11/08/2019 : Mise en Scène op Breaking Barriers !! - Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
11/08/2019 : Mise en Scène op Breaking Barriers !! - Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
11/08/2019 : Mise en Scène op Breaking Barriers !! - Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
11/08/2019 : Mise en Scène op Breaking Barriers !! - Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches.
Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, Malcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreed op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgerne in al zijn facetten en subgenres vandaar dat er ook wel een brok cold (wave) en meer hybride punk aan bod komt. Vorig jaar hadden we er Siglo XX dit jaar gauwgenoten De Brassers. En nog veel veel meer. Tijd voor de eerste in een lange reeks interviews! Maak kennis met Mise En Scène!

MN: Mise en Scène bestaat al jaren, maar de naam klinkt voor veel mensen nog totaal onbekend. Enig idee waarom het tegenwoordig zo moeilijk is voor alternatieve bands om een publiek te bereiken? Ligt het aan de smaak van de mensen of zijn er andere factoren in het spel?

MES: Jongeren worden steeds minder aangetrokken door underground muziekstromingen of alternatieve leefstijlen, zodat er minder instroom is. Er gaat ook gewoon meer aandacht naar wat mainstream is. Wellicht zullen ook de veranderende muzieksmaken daar mee te maken hebben. Om er vandaag de dag uit te springen, heb je wel een grote machine nodig die vist achter 'likes' of promotiecampagnes voert om jouw band in de markt te zetten. Met marketing zijn wij als band niet bezig, en een radiohit scoren zal er ook wel niet inzitten, dus zullen we wellicht niet altijd onmiddellijk een belletje laten rinkelen bij het grote publiek. So be it, dat is gewoon het lot als 'alternatieve' band.

MN: De band speelt eigenlijk ska met punkinvloeden, maar hoe zouden jullie Mise en Scène zelf omschrijven? Aangezien mensen toch de neiging hebben op alles een etiket te kleven, is het soms handiger dat etiket gewoon zelf te verzinnen en daar zo nog enige controle over te houden. Welk etiket past volgens jullie en welk etiket zouden jullie echt storend vinden?

MES: Als een feestband?

Vroeger speelden we punk met ska-invloeden, maar die ska-invloeden kregen meer de bovenhand. Zelf gebruiken we altijd de term ska/punk/fiesta, omdat dit toch ietwat een idee geeft wat je kan verwachten. Je moet het kind een naam geven natuurlijk. Dan is het inderdaad beter dat we zelf met iets op de proppen te komen, al is er niet echt een etiket dat storend is voor ons…

MN: Jullie hebben al vaak in het buitenland opgetreden, maar welke ervaring op tour is jullie het meest bijgebleven?

MES: Afhankelijk van wie je het vraagt in de band, zal er wel een verschillend antwoord volgen op deze vraag. De 'anciens' zullen zich nog wel de vele zomertournees in Oost-Europa herinneren en de bijhorende ervaringen, de nieuwere bandleden zullen ook wel zotte verhalen kunnen opdissen van recentere tourtjes.

Wat ons als groep eigenlijk het meest bijblijft, is het feit dat wij soms als totaal onbekende band op plekken terecht komen en daar onze kunstjes mogen vertonen voor een publiek dat ons kort tevoren niet kende, en dat we dan niet zelden dat publiek dan volledig uit de bol zien gaan. Da's echt het plezantste gevoel dat je kan hebben, denk ik, als je gaat touren. Dan vergeet je onmiddellijk dat je uren en uren in een busje kilometers aan het vreten was. We zijn gewoon heel blij en ook wel ergens trots dat we straks in 30 landen zullen gespeeld hebben, da's wel een mooie prestatie als band.

MN: Is er een groot verschil tussen de manier waarop bands in de alternatieve scene worden behandeld in binnen- en buitenland? Op welk vlak kunnen we in België nog wat verbetering gebruiken?

MES: In België wordt je als band - een uitzondering niet te na gesproken - gewoonweg uitstekend behandeld, dat mag ook wel eens gezegd worden. Als je wel al eens in de UK hebt gespeeld, hebben we hier echt geen recht tot klagen. Doorgaans wordt een band hier uitstekend in de watten gelegd, daarom komen zoveel bands hier graag optreden. Hier loopt een organisator zich meestal de poten vanonder het lijf om het een band zo goed mogelijk naar de zin te maken.

In het buitenland, afhankelijk van waar je speelt, durft dat wel eens verschillen. We haalden al Engeland aan, waar je doorgaans op niet al te veel moet rekenen qua gastvrijheid. We hebben al meegemaakt dat de eigenaar van een bar waar we net hadden opgetreden ons zonder verpinken de rekening onder de neus schoof van de drankjes (elk 1 drankje trouwens, dus zeker noi...) die we tijdens het optreden hadden geconsumeerd. Faut le faire...

Of die eerste keer dat we in Roemenië gingen spelen: iedere keer enorm veel volk op de optredens zelf, maar qua organisatie was dat echt een ramp. Toen we jaren nadien opnieuw ginder gingen optreden, konden we onze ogen niet geloven: alles was tot in de puntjes geregeld, de clubs waren über-professioneel, we sliepen niet meer in oude legerkazernes of op het podium waar we net speelden, maar in sjieke hotels… Om maar te zeggen dat dingen vlug kunnen veranderen.

MN: In welke mate zijn jullie, als band zonder de steun van een groot platenlabel of managementkantoor, afhankelijk van het internet om jullie muziek te verspreiden en mensen te bereiken?

MES: Onze muziek is op Spotify en Bandcamp te vinden, op YouTube wordt wel eens een clipje gezet, maar we zijn daar eerlijk gezegd niet zozeer mee bezig. Moesten we daar wat meer tijd kunnen insteken, zou dat wellicht ook wat effect hebben qua publieksbereik, maar er zijn maar 24 uur in een dag, en ieder heeft ook een leven naast de band hé.

MN: Mise en Scène telt heel wat muzikanten. Is dat geen probleem in kleinere zalen en cafés met een beperkte podiumruimte?

MES: Het is natuurlijk altijd leuk om op een podium te staan dat groot genoeg is zonder dat je een trombone of gitaar in je oog krijgt bij de minste beweging, maar we zijn geen klagers. Als er niet meer podiumruimte is om op te treden, dan is dat zo. Dan maken we daar het beste van. Al denk ik dat we meer tot ons recht komen als we iets meer bewegingsvrijheid hebben. Dit gezegd zijnde, we hebben echt al in kleine plekken gespeeld, en da's ons toch telkens goed gelukt…

MN: In november spelen jullie op Breaking Barriers in muziekcentrum Het Depot. Voelen jullie zich verwant met de andere bands op de affiche of gaat het gewoon om andere muzikanten die toevallig ook aanwezig zullen zijn?

MES: Je kan ons wel zien als een erfgenaam van de punk. Graag zelfs. Dus sowieso zijn we verwant met de bands op de affiches. Het plezante aan Breaking Barriers is dat er gevestigde waarden te zien zijn, maar dat er tegelijk ook bands worden geboekt die graag eens buiten de platgetreden paden treden. Een beetje alle (muziek)strekkingen binnen de punk aan bod laten komen dus. Dat vinden we wel fijn, zo kom je ook wel 's bands tegen die je niet kende.

MN: Zullen jullie altijd ska blijven spelen of zit een muzikale evolutie in de richting van een andere stijl er na al die jaren nog in? Zijn er eigenlijk vaste toekomstplannen voor de band of hangt alles af van wat toevallig jullie richting komt uitwaaien?

MES: We gaan niet opeens een salsa-band worden of zo, maar met 9 mensen in de band, die allemaal naar verschillende muziek luisteren, van hardcore punk tot rockabilly, van Japanse noise tot jazz, is het natuurlijk onvermijdelijk dat we eens een andere horizon zullen verkennen.

We hebben wel een formule - als ik het zo mag noemen - gevonden die werkt voor de band. Feelgood music met een scherp randje zal wel altijd ons handelsmerk blijven. Beetje per beetje zie je de band ook evolueren. Blazers erbij, betere opnames, kwaliteit van het live-spelen die stijgt, de nummers die we maken worden beter… Er zit dus nog wel wat rek op.

We hebben niet echt een Grote Strategie, maar willen als band blijven groeien. Af en toe heb je daarbij wel eens een gunstige wind nodig, al dwingen wij onze kansen meestal zelf wel af. Als dat niet punk is ;)

Mise En Scène / Breaking Barriers

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...