casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

Duncan Reid op Breaking Barriers!
Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
30/07/2019, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

30/07/2019 : Duncan Reid op Breaking Barriers! - Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
30/07/2019 : Duncan Reid op Breaking Barriers! - Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
30/07/2019 : Duncan Reid op Breaking Barriers! - Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
30/07/2019 : Duncan Reid op Breaking Barriers! - Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
30/07/2019 : Duncan Reid op Breaking Barriers! - Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, MAcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreed op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgerne in al zijn facetten en subgenres vandaar dat er ook wel een brok cold (wave) en meer hybride punk aan bod komt. Vorig jaar hadden we er Siglo XX dit jaar gauwgenoten De Brassers. En nog veel veel meer. Tijd voor de eerste in een lange reeks interviews! Maak kennis met Duncan Read!

MN: Hoewel u al actief bent sinds 1976, is Duncan Reid in de meeste landen geen welbekende naam. Zelfs als we het op Wikipedia opzoeken, krijgen we enkel informatie over een of andere basketbalspeler uit Hong Kong. Stuurt het u een cultfiguur in de undergroundscene zonder echte erkenning door het grote publiek te zijn?

DR: Bedankt voor de herinnering. We moeten een Wikipedia pagina maken! De muziek die we nu spelen, is enkel voor een nichepubliek en blijft ver weg van de mainstream. Voor heel wat mensen die de punk/new wave/power pop-scene volgen, is het een nostalgische trip die hen hun jonge jaren laat herbeleven, dus het is moeilijk om nieuwe muziek te spelen. Maar ik houd ervan nieuw te zijn en ik houd ervan te weten dat we beter zijn dan bijna iedereen. De enige reden waarom ik populairder zou willen zijn, is dat we dan meer live zouden kunnen spelen en dat we geld zouden hebben voor een roadie en voor alle geweldige mensen in heel de wereld die ons zo hard helpen. Daarbuiten, denk ik dat ik geluk heb te kunnen doen wat ik doe met deze fantastische band.

MN: Wat houdt u aan de gang? Ooit eraan gedacht muziek gewoon op te geven of kunt u eenvoudigweg niet zonder muziek leven?

A: Ik zou niet zonder muziek kunnen leven. Het is het grootste plezier dat ik ervaar. Mensen zijn zo sympathiek ten aanzien van ons. We krijgen aanmoedigingen van over heel de wereld. Hoe zou ik anders mijn ego kunnen voeden?

MN: Het is nogal ongewoon een bassist als frontman van een band te zien. Hebt u er ooit aan gedacht op gitaar over te schakelen of is het een verslaving aan dit ene instrument?

DR: Ik heb op onze platen heel wat gitaar en keyboard gespeeld. Ik heb akoestische shows met een gitaar geprobeerd en ik kan dat wel, maar ik amuseer me er niet mee, want het voelt dan alsof ik weer een beginner ben. Ik wil plezier maken en dus houd ik me aan wat ik het beste kan.

MN: Denkt u dat het internet en de sociale media het gemakkelijker maken voor undergroundartiesten om een nieuw publiek te bereiken? Welke impact zouden deze digitale communicatiemiddelen op de vroege punkscene hebben gehad indien ze toen beschikbaar zouden zijn geweest?

DR: Ik denk dat dit het geval moet zijn. Facebook en anderen creëren wel barrières om mensen te verplichten te betalen om hun eigen publiek te bereiken, maar het is nog steeds mogelijk dagelijks te communiceren met heel wat mensen die uw muziek appreciëren. Ik weet niet of The Boys na twintig jaar opnieuw bij elkaar zouden zijn gekomen indien we geen websites hadden gezien waarop mensen van over heel de wereld over ons praatten. Wie weet welk effect sociale media in de seventies zouden hebben gehad? Een van die effecten zou alleszins de ondergang van de gedrukte fanzines zijn en dat zou echt wel spijtig zijn geweest.

MN: Volgens jullie website spelen jullie vooral in Groot-Brittannïe, maar in oktober 2019 volgen vier concerten in Japan en zelfs eentje in Zuid-Korea. Waar komt die populariteit aan de andere kant van de wereld vandaan? Waarom zijn zij geïnteresseerder in jullie muziek dan, bijvoorbeeld, concertorganisatoren in Europese landen als Frankrijk, Italië of Spanje, die uiteraard een stuk dichterbij liggen?

DR: Ik ben niet zeker of ik het hier wel eens mee ben. Het afgelopen jaar hebben we in de VS, Uruguay, Zweden, Duitsland, België, Frankrijk en Spanje gespeeld. Als ik kijk waar onze luisteraars op Spotify zitten, zijn we het populairst in Spanje en een plaats waar we concerten altijd uitverkopen, is Cuxhaven in het noorden van Duitsland. We hebben, met andere woorden, een publiek over heel de wereld. Aanvankelijk was dat natuurlijk omdat ik in The Boys zat, maar hoe meer er over ons wordt gepraat, hoe minder ons publiek weet wie The Boys waren. Ons publiek groeit omdat we gewoon zo verschrikkelijk goed zijn.

MN: In november 2019 spelen jullie op het Breaking Barriers festival in Het Depot. Kennen jullie de andere bands op de affiche? Kijken jullie ernaar uit om met sommigen onder hen een podium te delen?

DR: Ik heb een aantal van die bands natuurlijk al gehoord en het is een heel gevarieerde line-up. We hebben al eens geprobeerd met The Nomads te spelen in Zweden, dus het is een goede zaak dat we hen in België kunnen ontmoeten. We hebben recent nog met Peter and the Test Tube Babies gespeeld op het Scotland Calling Festival. Dat kan nog chaotisch worden!

MN: De line-up van Breaking Barriers is vrij gevarieerd, maar het is bedoeld als een viering van Punk in de brede zin van het woord. Wat is volgens u een punk band?

DR: Het is een breed spectrum, van de schreeuwerige Oi!-bands tot wat wij doen. Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen.

MN: Heel wat mensen in België, met inbegrip van een groot gedeelte van de alternatieve scene, hebben jullie nog nooit zien spelen. Wat mogen ze verwachten? Zal de setlist uit eigen songs bestaan of komen er ook oude klassiekers van uw vroegere band, The Boys?

DR: Ze kunnen zich verwachten aan de mooiste, energiekste band die ze ooit hebben gezien. We zullen met plezier de beste melodieuze power pop punk spelen die ze ooit hebben gehoord, met inbegrip van een paar klassiekers van The Boys.

MN: De laatste vraag is misschien wat provocatief, maar ik waag het er toch maar op. Waarom lijkt het alsof Engelse muziekfans, ook in de alternatieve scene, enkel artiesten uit andere Angelsaksische landen goed vinden? Waar komt die eigenaardige vorm van chauvinisme vandaan?

DR: Er zijn bands, zoals ABBA, The Hives, A-Ha, The Cardigans, etc. die echt groot waren of zijn in Groot-Brittannïe, dus het is niet echt een kwestie van chauvinisme. Maar het is echt belangrijk voor Britten dat ze de teksten begrijpen en dus moeten we de songs, op een paar uitzonderingen als Plastic Bertrand na, in het Engels worden gezongen. Dat is geen chauvinisme, maar een songs zonder tekst is voor ons slechts een halve song. Voor buitenlandse bands is dit moeilijk want a) het is moeilijk teksten te schrijven in een vreemde taal aan de hand van de normen die Engelsen gewoon zijn en verwachten en b) als songs in het Engels worden gezongen, klinken de meeste buitenlandse accenten gewoon lelijk en dom. Dit valt moeilijk uit te leggen aan een meertalig volkje als de Belgen, maar men moet zich een harde rocksong inbeelden die in het Vlaams of het Frans wordt gezongen, maar dan met een Chinees accent en met verkeerd uitgesproken woorden. In de ogen van iemand die dit niet gewoon is, zou dat gewoon onnozel klinken. Ik denk dat om die reden alle bands die ik net heb vermeld uit Scandinavië komen. Hoewel ze met een buitenlands accent spreken, hebben ze om een of andere reden niet echt een accent als ze zingen of klinkt het lichte accent dat ze hebben aangenaam op een manier dat, bijvoorbeeld, een Duits accent niet aangenaam klinkt. Ik heb vaak muziek van niet-Engelse bands gekregen met de vraag wat ik ervan vind en het breekt soms mijn hart. De muziek is geweldig, maar ik moet eerlijk zijn en hen vertellen dat ze ofwel hun zanger wat ernstige stemtraining in het Engels moeten bezorgen en met een Angelsakser moeten samenwerken om de teksten te verbeteren, ofwel in hun eigen taal moeten zingen. Gelukkig wordt dat laatste overal steeds meer een optie, want het plaatselijk publiek accepteert steeds meer dat bands in hun eigen taal zingen. Het is niet noodzakelijk in het Engels te zingen, maar dan moet men wel gewoon aanvaarden dat men niet groot zal worden in Engeland.

Breaking Barriers, 9 en 10 november het Depot Leuven

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Raven Said - Beyond THe Darkest Hour

Gothic rock uit Yekaterinburg, da's Rusland. Gothic rock, old school naar look en sound. Jawel dan kom je hier in Europa met veel kans uit bij het Secret Sin Records label dat een gothic rock historie en gothic rock erfenis meet zich mee draagt. Raven Said blinkt er met “Beyond The Darkest Hour”, na het vorig jaar in eigen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Greg Fox - Contact

Voor een portie ketelmuziek van jewelste zit je bij Greg Fox aan het juiste adres. We willen hiermee wel niet de negatieve connotatie van het woord bedoelen, maar vinden het eerder een treffende benaming voor de werken van deze Amerikaanse drummer. Drummers die met hun instrument als solo-artiesten op de voorgrond treden, het is vaak een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Elfika - Secretum Secretorum

Dit hoor en voel ik graag: doorheen dit debuutalbum van Elfika voel ik een stevig vakmanschap bovendrijven. En bovenal: een goede songwriting! Maar laten we bij het begin beginnen. Ergens in 2013 start het allemaal voor deze Franse band Elfika. Bassist Manu en zangeres Laure Ali-Khodja leggen de fundering voor wat later Elfika zal worden, ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Opium Cartel - Valor

Als er iemand van de Dark Entries redactie een medaille voor moed en zelfopoffering verdient, laat dat dan onze fijne collega Danny Quetin zijn. Als promo verantwoordelijke neemt hij de niet te onderschatten taak op zich om elk naar ons opgestuurd materiaal op voorhand te beluisteren om alzo te kunnen beslissen wie al dan niet in aanmerking ...

lees meer...
CD BESPREKING : Machinefabriek - Amalgaam

Daar waar wij als Belgen met gepaste chauvinistische fierheid Vidna Obmana mogen noemen, daar kunnen onze Noorderburen Machinefabriek naar voren schuiven. De twee artiesten in kwestie, respectievelijk Dirk Serries en Rutger Zuydervelt hebben niet alleen muzikale raakvlakken, ook werkten ze in het verleden reeds samen. Maar omdat het eeuwenoude ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...