casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Duncan Reid op Breaking Barriers!
Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
30/07/2019, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

30/07/2019 : Duncan Reid op Breaking Barriers! - Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
30/07/2019 : Duncan Reid op Breaking Barriers! - Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
30/07/2019 : Duncan Reid op Breaking Barriers! - Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
30/07/2019 : Duncan Reid op Breaking Barriers! - Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
30/07/2019 : Duncan Reid op Breaking Barriers! - Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, MAcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreed op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgerne in al zijn facetten en subgenres vandaar dat er ook wel een brok cold (wave) en meer hybride punk aan bod komt. Vorig jaar hadden we er Siglo XX dit jaar gauwgenoten De Brassers. En nog veel veel meer. Tijd voor de eerste in een lange reeks interviews! Maak kennis met Duncan Read!

MN: Hoewel u al actief bent sinds 1976, is Duncan Reid in de meeste landen geen welbekende naam. Zelfs als we het op Wikipedia opzoeken, krijgen we enkel informatie over een of andere basketbalspeler uit Hong Kong. Stuurt het u een cultfiguur in de undergroundscene zonder echte erkenning door het grote publiek te zijn?

DR: Bedankt voor de herinnering. We moeten een Wikipedia pagina maken! De muziek die we nu spelen, is enkel voor een nichepubliek en blijft ver weg van de mainstream. Voor heel wat mensen die de punk/new wave/power pop-scene volgen, is het een nostalgische trip die hen hun jonge jaren laat herbeleven, dus het is moeilijk om nieuwe muziek te spelen. Maar ik houd ervan nieuw te zijn en ik houd ervan te weten dat we beter zijn dan bijna iedereen. De enige reden waarom ik populairder zou willen zijn, is dat we dan meer live zouden kunnen spelen en dat we geld zouden hebben voor een roadie en voor alle geweldige mensen in heel de wereld die ons zo hard helpen. Daarbuiten, denk ik dat ik geluk heb te kunnen doen wat ik doe met deze fantastische band.

MN: Wat houdt u aan de gang? Ooit eraan gedacht muziek gewoon op te geven of kunt u eenvoudigweg niet zonder muziek leven?

A: Ik zou niet zonder muziek kunnen leven. Het is het grootste plezier dat ik ervaar. Mensen zijn zo sympathiek ten aanzien van ons. We krijgen aanmoedigingen van over heel de wereld. Hoe zou ik anders mijn ego kunnen voeden?

MN: Het is nogal ongewoon een bassist als frontman van een band te zien. Hebt u er ooit aan gedacht op gitaar over te schakelen of is het een verslaving aan dit ene instrument?

DR: Ik heb op onze platen heel wat gitaar en keyboard gespeeld. Ik heb akoestische shows met een gitaar geprobeerd en ik kan dat wel, maar ik amuseer me er niet mee, want het voelt dan alsof ik weer een beginner ben. Ik wil plezier maken en dus houd ik me aan wat ik het beste kan.

MN: Denkt u dat het internet en de sociale media het gemakkelijker maken voor undergroundartiesten om een nieuw publiek te bereiken? Welke impact zouden deze digitale communicatiemiddelen op de vroege punkscene hebben gehad indien ze toen beschikbaar zouden zijn geweest?

DR: Ik denk dat dit het geval moet zijn. Facebook en anderen creëren wel barrières om mensen te verplichten te betalen om hun eigen publiek te bereiken, maar het is nog steeds mogelijk dagelijks te communiceren met heel wat mensen die uw muziek appreciëren. Ik weet niet of The Boys na twintig jaar opnieuw bij elkaar zouden zijn gekomen indien we geen websites hadden gezien waarop mensen van over heel de wereld over ons praatten. Wie weet welk effect sociale media in de seventies zouden hebben gehad? Een van die effecten zou alleszins de ondergang van de gedrukte fanzines zijn en dat zou echt wel spijtig zijn geweest.

MN: Volgens jullie website spelen jullie vooral in Groot-Brittannïe, maar in oktober 2019 volgen vier concerten in Japan en zelfs eentje in Zuid-Korea. Waar komt die populariteit aan de andere kant van de wereld vandaan? Waarom zijn zij geïnteresseerder in jullie muziek dan, bijvoorbeeld, concertorganisatoren in Europese landen als Frankrijk, Italië of Spanje, die uiteraard een stuk dichterbij liggen?

DR: Ik ben niet zeker of ik het hier wel eens mee ben. Het afgelopen jaar hebben we in de VS, Uruguay, Zweden, Duitsland, België, Frankrijk en Spanje gespeeld. Als ik kijk waar onze luisteraars op Spotify zitten, zijn we het populairst in Spanje en een plaats waar we concerten altijd uitverkopen, is Cuxhaven in het noorden van Duitsland. We hebben, met andere woorden, een publiek over heel de wereld. Aanvankelijk was dat natuurlijk omdat ik in The Boys zat, maar hoe meer er over ons wordt gepraat, hoe minder ons publiek weet wie The Boys waren. Ons publiek groeit omdat we gewoon zo verschrikkelijk goed zijn.

MN: In november 2019 spelen jullie op het Breaking Barriers festival in Het Depot. Kennen jullie de andere bands op de affiche? Kijken jullie ernaar uit om met sommigen onder hen een podium te delen?

DR: Ik heb een aantal van die bands natuurlijk al gehoord en het is een heel gevarieerde line-up. We hebben al eens geprobeerd met The Nomads te spelen in Zweden, dus het is een goede zaak dat we hen in België kunnen ontmoeten. We hebben recent nog met Peter and the Test Tube Babies gespeeld op het Scotland Calling Festival. Dat kan nog chaotisch worden!

MN: De line-up van Breaking Barriers is vrij gevarieerd, maar het is bedoeld als een viering van Punk in de brede zin van het woord. Wat is volgens u een punk band?

DR: Het is een breed spectrum, van de schreeuwerige Oi!-bands tot wat wij doen. Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen.

MN: Heel wat mensen in België, met inbegrip van een groot gedeelte van de alternatieve scene, hebben jullie nog nooit zien spelen. Wat mogen ze verwachten? Zal de setlist uit eigen songs bestaan of komen er ook oude klassiekers van uw vroegere band, The Boys?

DR: Ze kunnen zich verwachten aan de mooiste, energiekste band die ze ooit hebben gezien. We zullen met plezier de beste melodieuze power pop punk spelen die ze ooit hebben gehoord, met inbegrip van een paar klassiekers van The Boys.

MN: De laatste vraag is misschien wat provocatief, maar ik waag het er toch maar op. Waarom lijkt het alsof Engelse muziekfans, ook in de alternatieve scene, enkel artiesten uit andere Angelsaksische landen goed vinden? Waar komt die eigenaardige vorm van chauvinisme vandaan?

DR: Er zijn bands, zoals ABBA, The Hives, A-Ha, The Cardigans, etc. die echt groot waren of zijn in Groot-Brittannïe, dus het is niet echt een kwestie van chauvinisme. Maar het is echt belangrijk voor Britten dat ze de teksten begrijpen en dus moeten we de songs, op een paar uitzonderingen als Plastic Bertrand na, in het Engels worden gezongen. Dat is geen chauvinisme, maar een songs zonder tekst is voor ons slechts een halve song. Voor buitenlandse bands is dit moeilijk want a) het is moeilijk teksten te schrijven in een vreemde taal aan de hand van de normen die Engelsen gewoon zijn en verwachten en b) als songs in het Engels worden gezongen, klinken de meeste buitenlandse accenten gewoon lelijk en dom. Dit valt moeilijk uit te leggen aan een meertalig volkje als de Belgen, maar men moet zich een harde rocksong inbeelden die in het Vlaams of het Frans wordt gezongen, maar dan met een Chinees accent en met verkeerd uitgesproken woorden. In de ogen van iemand die dit niet gewoon is, zou dat gewoon onnozel klinken. Ik denk dat om die reden alle bands die ik net heb vermeld uit Scandinavië komen. Hoewel ze met een buitenlands accent spreken, hebben ze om een of andere reden niet echt een accent als ze zingen of klinkt het lichte accent dat ze hebben aangenaam op een manier dat, bijvoorbeeld, een Duits accent niet aangenaam klinkt. Ik heb vaak muziek van niet-Engelse bands gekregen met de vraag wat ik ervan vind en het breekt soms mijn hart. De muziek is geweldig, maar ik moet eerlijk zijn en hen vertellen dat ze ofwel hun zanger wat ernstige stemtraining in het Engels moeten bezorgen en met een Angelsakser moeten samenwerken om de teksten te verbeteren, ofwel in hun eigen taal moeten zingen. Gelukkig wordt dat laatste overal steeds meer een optie, want het plaatselijk publiek accepteert steeds meer dat bands in hun eigen taal zingen. Het is niet noodzakelijk in het Engels te zingen, maar dan moet men wel gewoon aanvaarden dat men niet groot zal worden in Engeland.

Breaking Barriers, 9 en 10 november het Depot Leuven

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...