casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

707 items

   

Duncan Reid op Breaking Barriers!
Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
30/07/2019, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

30/07/2019 : Duncan Reid op Breaking Barriers! - Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
30/07/2019 : Duncan Reid op Breaking Barriers! - Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
30/07/2019 : Duncan Reid op Breaking Barriers! - Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
30/07/2019 : Duncan Reid op Breaking Barriers! - Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
30/07/2019 : Duncan Reid op Breaking Barriers! - Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen
Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, MAcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreed op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgerne in al zijn facetten en subgenres vandaar dat er ook wel een brok cold (wave) en meer hybride punk aan bod komt. Vorig jaar hadden we er Siglo XX dit jaar gauwgenoten De Brassers. En nog veel veel meer. Tijd voor de eerste in een lange reeks interviews! Maak kennis met Duncan Read!

MN: Hoewel u al actief bent sinds 1976, is Duncan Reid in de meeste landen geen welbekende naam. Zelfs als we het op Wikipedia opzoeken, krijgen we enkel informatie over een of andere basketbalspeler uit Hong Kong. Stuurt het u een cultfiguur in de undergroundscene zonder echte erkenning door het grote publiek te zijn?

DR: Bedankt voor de herinnering. We moeten een Wikipedia pagina maken! De muziek die we nu spelen, is enkel voor een nichepubliek en blijft ver weg van de mainstream. Voor heel wat mensen die de punk/new wave/power pop-scene volgen, is het een nostalgische trip die hen hun jonge jaren laat herbeleven, dus het is moeilijk om nieuwe muziek te spelen. Maar ik houd ervan nieuw te zijn en ik houd ervan te weten dat we beter zijn dan bijna iedereen. De enige reden waarom ik populairder zou willen zijn, is dat we dan meer live zouden kunnen spelen en dat we geld zouden hebben voor een roadie en voor alle geweldige mensen in heel de wereld die ons zo hard helpen. Daarbuiten, denk ik dat ik geluk heb te kunnen doen wat ik doe met deze fantastische band.

MN: Wat houdt u aan de gang? Ooit eraan gedacht muziek gewoon op te geven of kunt u eenvoudigweg niet zonder muziek leven?

A: Ik zou niet zonder muziek kunnen leven. Het is het grootste plezier dat ik ervaar. Mensen zijn zo sympathiek ten aanzien van ons. We krijgen aanmoedigingen van over heel de wereld. Hoe zou ik anders mijn ego kunnen voeden?

MN: Het is nogal ongewoon een bassist als frontman van een band te zien. Hebt u er ooit aan gedacht op gitaar over te schakelen of is het een verslaving aan dit ene instrument?

DR: Ik heb op onze platen heel wat gitaar en keyboard gespeeld. Ik heb akoestische shows met een gitaar geprobeerd en ik kan dat wel, maar ik amuseer me er niet mee, want het voelt dan alsof ik weer een beginner ben. Ik wil plezier maken en dus houd ik me aan wat ik het beste kan.

MN: Denkt u dat het internet en de sociale media het gemakkelijker maken voor undergroundartiesten om een nieuw publiek te bereiken? Welke impact zouden deze digitale communicatiemiddelen op de vroege punkscene hebben gehad indien ze toen beschikbaar zouden zijn geweest?

DR: Ik denk dat dit het geval moet zijn. Facebook en anderen creëren wel barrières om mensen te verplichten te betalen om hun eigen publiek te bereiken, maar het is nog steeds mogelijk dagelijks te communiceren met heel wat mensen die uw muziek appreciëren. Ik weet niet of The Boys na twintig jaar opnieuw bij elkaar zouden zijn gekomen indien we geen websites hadden gezien waarop mensen van over heel de wereld over ons praatten. Wie weet welk effect sociale media in de seventies zouden hebben gehad? Een van die effecten zou alleszins de ondergang van de gedrukte fanzines zijn en dat zou echt wel spijtig zijn geweest.

MN: Volgens jullie website spelen jullie vooral in Groot-Brittannïe, maar in oktober 2019 volgen vier concerten in Japan en zelfs eentje in Zuid-Korea. Waar komt die populariteit aan de andere kant van de wereld vandaan? Waarom zijn zij geïnteresseerder in jullie muziek dan, bijvoorbeeld, concertorganisatoren in Europese landen als Frankrijk, Italië of Spanje, die uiteraard een stuk dichterbij liggen?

DR: Ik ben niet zeker of ik het hier wel eens mee ben. Het afgelopen jaar hebben we in de VS, Uruguay, Zweden, Duitsland, België, Frankrijk en Spanje gespeeld. Als ik kijk waar onze luisteraars op Spotify zitten, zijn we het populairst in Spanje en een plaats waar we concerten altijd uitverkopen, is Cuxhaven in het noorden van Duitsland. We hebben, met andere woorden, een publiek over heel de wereld. Aanvankelijk was dat natuurlijk omdat ik in The Boys zat, maar hoe meer er over ons wordt gepraat, hoe minder ons publiek weet wie The Boys waren. Ons publiek groeit omdat we gewoon zo verschrikkelijk goed zijn.

MN: In november 2019 spelen jullie op het Breaking Barriers festival in Het Depot. Kennen jullie de andere bands op de affiche? Kijken jullie ernaar uit om met sommigen onder hen een podium te delen?

DR: Ik heb een aantal van die bands natuurlijk al gehoord en het is een heel gevarieerde line-up. We hebben al eens geprobeerd met The Nomads te spelen in Zweden, dus het is een goede zaak dat we hen in België kunnen ontmoeten. We hebben recent nog met Peter and the Test Tube Babies gespeeld op het Scotland Calling Festival. Dat kan nog chaotisch worden!

MN: De line-up van Breaking Barriers is vrij gevarieerd, maar het is bedoeld als een viering van Punk in de brede zin van het woord. Wat is volgens u een punk band?

DR: Het is een breed spectrum, van de schreeuwerige Oi!-bands tot wat wij doen. Ik hou van bands die bovenop de gitaren nog melodieën voortbrengen en die de punk clichés niet volgen.

MN: Heel wat mensen in België, met inbegrip van een groot gedeelte van de alternatieve scene, hebben jullie nog nooit zien spelen. Wat mogen ze verwachten? Zal de setlist uit eigen songs bestaan of komen er ook oude klassiekers van uw vroegere band, The Boys?

DR: Ze kunnen zich verwachten aan de mooiste, energiekste band die ze ooit hebben gezien. We zullen met plezier de beste melodieuze power pop punk spelen die ze ooit hebben gehoord, met inbegrip van een paar klassiekers van The Boys.

MN: De laatste vraag is misschien wat provocatief, maar ik waag het er toch maar op. Waarom lijkt het alsof Engelse muziekfans, ook in de alternatieve scene, enkel artiesten uit andere Angelsaksische landen goed vinden? Waar komt die eigenaardige vorm van chauvinisme vandaan?

DR: Er zijn bands, zoals ABBA, The Hives, A-Ha, The Cardigans, etc. die echt groot waren of zijn in Groot-Brittannïe, dus het is niet echt een kwestie van chauvinisme. Maar het is echt belangrijk voor Britten dat ze de teksten begrijpen en dus moeten we de songs, op een paar uitzonderingen als Plastic Bertrand na, in het Engels worden gezongen. Dat is geen chauvinisme, maar een songs zonder tekst is voor ons slechts een halve song. Voor buitenlandse bands is dit moeilijk want a) het is moeilijk teksten te schrijven in een vreemde taal aan de hand van de normen die Engelsen gewoon zijn en verwachten en b) als songs in het Engels worden gezongen, klinken de meeste buitenlandse accenten gewoon lelijk en dom. Dit valt moeilijk uit te leggen aan een meertalig volkje als de Belgen, maar men moet zich een harde rocksong inbeelden die in het Vlaams of het Frans wordt gezongen, maar dan met een Chinees accent en met verkeerd uitgesproken woorden. In de ogen van iemand die dit niet gewoon is, zou dat gewoon onnozel klinken. Ik denk dat om die reden alle bands die ik net heb vermeld uit Scandinavië komen. Hoewel ze met een buitenlands accent spreken, hebben ze om een of andere reden niet echt een accent als ze zingen of klinkt het lichte accent dat ze hebben aangenaam op een manier dat, bijvoorbeeld, een Duits accent niet aangenaam klinkt. Ik heb vaak muziek van niet-Engelse bands gekregen met de vraag wat ik ervan vind en het breekt soms mijn hart. De muziek is geweldig, maar ik moet eerlijk zijn en hen vertellen dat ze ofwel hun zanger wat ernstige stemtraining in het Engels moeten bezorgen en met een Angelsakser moeten samenwerken om de teksten te verbeteren, ofwel in hun eigen taal moeten zingen. Gelukkig wordt dat laatste overal steeds meer een optie, want het plaatselijk publiek accepteert steeds meer dat bands in hun eigen taal zingen. Het is niet noodzakelijk in het Engels te zingen, maar dan moet men wel gewoon aanvaarden dat men niet groot zal worden in Engeland.

Breaking Barriers, 9 en 10 november het Depot Leuven

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ The Roundhouse London, 20/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Sisters of Mercy - @ The Roundhouse London, 20/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Frode Haltli - Border Woods

Voor het inspelen van ‘Avant Folk’, uitgebracht in 2018, verzamelde accordeonist en componist Frode Haltli nog een tiental muzikanten rond zich. Voor ‘Border Woods’ is zijn begeleidingsband, bestaande uit Emilia Amper (harp) en percussionisten Håkon Stene en Eirik Raude afgeslankt tot een trio. De muziek op ‘Border ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2019 : Fantastique.Night LXI: Kollaps, Nytt Land, Xavier Kruth & Crooniek

De Fantastique.Nights laten ons regelmatig proeven van gedurfde en uitstekende wave, maar voor de eenenzestigste editie hebben ze iets bijzonders in petto. Het wordt immers een editie die vooral de liefhebbers van industrial en neofolk zullen kunnen smaken. De avond gaat uitzonderlijk door op een donderdag - met name 26 september - en zal ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2019 : Donder, Hel & Hagel vindt het duister in het licht

Duizend brandbommen en traangasgranaten, daar zijn Donder, Hel & Hagel weer. De Leuvense anarchowavers - bekend van hun uithaal naar Joke Schauvliege op hun eerste single 'Joke is weer daar...' - hebben zelfs hun eerste plaat klaar, en die heet 'Lang genoeg beleefd geweest'. We herinneren ons niet dat deze kornuiten ooit ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ordo Rosarius Equilibrio - Let's Play (Two Girls & A Goat)

De uitstekende EP Ménage à Quatre die onlangs uitkwam beloofde reeds veel goeds voor het aankomende nieuwe Ordo Rosarius Equilibrio (dat we hier vanaf nu als ORE zullen afkorten). Sommigen opperden na het horen van de digitale promo die op voorhand aan de journalisten werd opgestuurd zelfs van het beste wat ORE tot hiertoe ...

lees meer...
NIEUWS 19/09/2019 : Indietronic Fest 4 Zaterdag 19 oktober in Lede

Zaterdag 19 oktober staat voor de 4de keer het Indietronic Fest te Lede, zaal CC Volkskring, geprogrammeerd. Dit jaar gaat alle aandacht naar Adriaan De Roover (voorheen Oaktree), Paper Hats, Raveyards en Gauss. Misschien niet meteen de meest bekende namen in onze scene maar zeker het uit checken waard indien u liefhebbert in progressieve ...

lees meer...
NIEUWS 19/09/2019 : David J pakt tijdens Bauhaus koorts uit met nieuw materiaal

Heel wat te doen hier de afgelopen dagen / weken omtrent Bauhaus en aanverwante projecten. David J was / is sedert jaar en dag lid van de Engelse cultformatie maar ook solo actief. Zijn nieuwe worp luistert naar de naam “Missive To An Angel From The Halls Of Infamy And Allure”. Voor dit album liet David J zich bijstaan door leden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Paolo Spaccamonti - Volume Quattro

Paolo Spaccamonti is een in Turijn gevestigde gitarist en componist. Naast enkele soloplaten werkt hij samen met andere artiesten zoals Jochen Arbeit van Einstürzende Neubauten of Daniele Brusaschetto. Maakt ook muziek voor televisie en componeert soundtracks voor film en heeft een voorkeur om live uitvoeringen te geven met zowel ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2019 : Affiche dag 1 Porta Nigra compleet!

Naast Dead Man’s Hill, Rosa Crux en Ordo Rosarius Equilibrio hadden we nog 1 naam te goed om te kunnen spreken van een volledige affiche voor de eerste dag van Porta Nigra. Dit is uiteindelijk weer een grote naam geworden, die trouwe bezoekers van het Aarschotse festival met blijdschap zullen zien terugkeren: :Of The Wand And The ...

lees meer...
CD BESPREKING : en creux - Default 0012

Naast Batch 0010 verscheen op hetzelfde moment Default 0012 van en creux. Onze bevindingen bij het tiende deel uit de Batch reeks kon u reeds lezen, we laten nu ons licht schijnen op haar episode in de andere serie van het SM-LL label. Wederom vier nummers, deze keer geplukt uit live optredens uit de periode 2017-2018, waarbij naast de ...

lees meer...
CD BESPREKING : en creux - Batch 0010

Veel info over en creux vonden we niet terug. We weten alleen dat het gaat om de in Londen wonende Taiwanese artieste Lucia H. Chung. Verder ook dat ze onlangs twee EP’s uitbracht bij het experimentele SM-LL label. Naast deel 10 in hun Batch reeks verder nog het twaalfde deel in de Default reeks van het label. In het verleden verzorgde ...

lees meer...
FOTO'S : Near Meth Experience - @ Zappa Antwerpen, 16/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sewerfest (31/08/19, De Wommel, Wommelgem) - Een traditie om in ere te houden.

De allerlaatste dag van de zomervakantie afsluiten met Sewerfest, het begint een leuke traditie te worden. Voor de tweede keer vond dit gezellige DIY festival, georganiseerd door de mensen achter de New Wave Top 100 fuiven en Pale Moon, plaats in de Wommel. Vorig jaar was het het geval met Psychic Krist Kastrator, ook dit jaar werd een ...