Dark Entries sprak met Erik De Ridder, bezieler van het W-Fest en nodigt u uit massaal aanwezig te zijn tussen 15 en 18 augutus in Waregem of all places!
14/06/2019, Kurt Ingels![]() |
|||||
Zet je schrap voor deel 2 van onze uitgebreide babbel met Erik De Ridder, bezieler van W-Fest! DE: De verhuis naar Waregem dit jaar, een bewuste keuze? Wat wordt er anders? Erik: Het blijft een festival maar er komt ook een indoor beleving, beetje vergelijkbaar met Amphi. We willen met een aankleding werken die top is. We hebben de binnenruimtes en de ruimte rondom Waregem Expo dat volledig festivalterrein wordt, toch goed voor een 5000 m². Daarnaast is er dan nog eens een groot grasveld dat we willen benutten voor de quiet zone en de VIP ruimtes en waar heel wat belevingen zullen plaatsvinden, al bij al goed voor 12000m² los van de binnenruimte. De buitengronden worden aanngekleed in tapijt, ingedeeld in de kleurvlakken van de rubik cube, al heeft die dan wel geen zwart, wij gaan er zwarte inlassen. Maar je gaat binnen komen in een andere wereld, een droomwereld vol beleving en dingen om te doen los van het luisteren naar muziek. We gaan onder andere silent disco inzetten, er zullen mits een waarborg, gratis 1000 koptelefoons ter beschikking zijn waarmee je naar jouw podium van keuze gelijk waar op het festivalterrein op jouw eigen volume kunt luisteren naar de muziek.. Maar om even terug te keren op je initiële vraag waarom we voor Waregem hebben gekozen. Waregem heeft een traditie en we hebben er ook een aantal fans die zeg maar vermogend zijn, Ghistelinck van de Mercedes groep bijvoorbeeld is er eentje van, de grote CEO volgt ons al jaren en wou ons wat graag naar Waregem halen. Ook de hal als dus daning biedt veel meer mogelijkheden, ook naar geluid. We hebben er onlangs Cock Robin gehad en de klank was magistraal, het comfort van muziek wordt aanzienlijk verhoogd. Gezien het kwakkelweer in België is deze locatie ook veel meer interessant. Vorig jaar hadden we een probleem gehad bij onweer of regen, nu niet meer, als bezoeker blijf je in een comfortzone zitten. Ook de bereikbaarheid, inclusief openbaar vervoer, speelde een rol. Waregem Expo ligt vlak bij de autostrade, vlak bij het station. Dat was er allemaal niet in Amougies. Amougies werd gekozen omdat daar in 1969 het Europese Woodstock plaats vond. Voor mij betekende dit wel wat een soort heilige grond, Zappa, Yes en Pink Floyd stonden daar ondermeer maar ik denk dat het voor de bezoeker uiteindelijk niet echt veel betekenis had. Het had geen echte meerwaarde. Er was ook niets in de buurt rond Amougies. In Amougies zijn ook geen bedrijven in de omgeving die hun klanten konden sturen, dat heb je in Waregem dan weer wel. Ook dat economische aspect is en blijft belangrijk wil je overleven als festival. En dat spreekt ook weer in het voordeel van Waregem. Trouwens, het terrein in Amougies, dat de eigenaar boer dit jaar wil gebruiken om na drie jaar opnieuw op te telen was niet meer beschikbaar tenzij we er een groot bedrag tegenaan gooiden om zijn oogst te compenseren (de man moet uiteraard ook overleven). Het terrein waar we nu zitten heeft ook zijn beperkingen. Als we meer dan 32000 bezoekers willen bereiken gaan we in de problemen zitten, en ik wil meer dan 32000 mensen bereiken. We kunnen de vele voetbalvelden in de buurt eventueel ook inpalmen, of de toer opgaan van het Wave Gotik Treffen met optredens op verschillende locaties in de Stad. Waregem biedt die mogelijkheden, maar naar komende jaren zal er in elk geval moeten onderhandeld worden met het stadsbestuur. Op termijn is dit mijn doelstelling. Het is aan ons als organisatie om het stadsbestuur te overtuigen van onze organisatie en de meerwaarde van het festival voor de stad. Samen groeien heet dat. In het nieuwe W-fest concept willen we voldoende afwisseling bieden, ook nood aan rust, een keer lekker eten, want 14 groepen per dag, vier dagen alternerend volgen lijkt me een opgave. Ik zie dat niemand doen. Wel, voor een babbel, een keer rustig iets drinken of eten enzovoort kun je dan in de quiet zone terecht en met de silent disco optie hoef je eigenlijk helemaal niets te missen.
DE: Voor de VIPs zijn er ook korte performances onder andere Collection d’Arnell Andréa staat daar geprogrammeerd, spelen die bands live? Erik. Dat zijn live optedens, eerlijheidshalve zeg ik wel dat die mensen in de VIP niet zozeer voor de deze live sets komen, veeleer voor de totaalsfeer en het totaalgebeuren. De groepen moeten ook bereid zijn om in dat concept te spelen en worden in die zin ook gekozen, Collection d’Arnelle Andréa is vocaal top. De optredens zijn er akoestisch en voor een maximum van 300 personen in een premium kader, strakke setting, topkwaliteit van klank... DE: De Olivier Daout (trouwe fan die vorig jaar kort na de W-fFst editie overleed) Stage is dit iets eenmalig of wil je dit doortrekken naar de volgende jaren? Erik: De Olivier Daout Stage zal blijven, de andere twee podia zullen van naam veranderen in 2020. Ze zullen de naam krijgen van een sponsor, nu dekt de vlag de lading niet meer. Synth en wave lopen door elkaar. Zo zullen de jaren 80, denk heel breed, uitgesmeerd worden over de twee main podia die zodus de naam zullen dragen van onze partners/sponsors. De Olivier Daout stage zal ook blijven bestaan en groeien en alles wat ebm, wave en gothic is hosten waardoor het vanaf 2020 ook een meer dan volwaardig podium wordt. DE: kijk jezelf naar iets uit dit jaar? Het wireless wave (silent disco) gedoe, het lijkt me hilarisch en plezant al heb ik er geen ervaring mee. Ik kijk ook wel uit naar een aantal groepen die ik nooit eerder zag. We willen dit jaar ook de mogelijkheid geven om een ‘score’ te geven aan de hand van een app om te zien hoe door het publiek een bepaalde band wordt geapprecieerd. Om die manier willen we ook streven naar meer kwaliteit van de aangeboden groepen! DE: Er wordt gefluisterd dat de affiche voor 2020 reeds gekend is... Erik: Ja klopt alle contracten liggen schriftelijk vast. Op de komende editie zal ongeveer 80% van de affiche al bekend worden gemaakt, de toppers zullen zoals nu weer worden vrij gegeven op een announcement event. Dit is de manier waarop we willen werken, dit jaar zullen dus ook alweer tickets voor de volle vier dagen te koop worden aangeboden. Vorig jaar verkochten we op die manier 1000 tickets. Houdt dat een risico in, in zekere zin wel op meer dan één jaar kan veel gebeuren, en we worden daar ook op afgerekend maar that’s part of the game. Dit is het stramien dat we willen volgen. Kan het dat een band afhaakt? Ja dat kan, maar we werken met contracten die dit zoveel als mogelijk proberen te vermijden.
DE: Hoeveel mensen zijn er tijdens het festival als medewerkers betrokken, die logistiek ploeg moet aardig groot zijn toch? Erik: Dit gaat boven de 200, waarvan een goeie 40 vrijwilligers en de rest zijn studentencontracten. Vorig jaar hadden we een zeer goede equipe en de meesten komen terug. In die zin beginnen we toch wat naambekendheid te krijgen en kunnen we ook die ploeg verder kwalitatief uitbouwen. We beginnen ook een goede naam te krijgen, bij bands, bij de leveranciers en ook de medewerkers, waardoor ook zij graag terugkeren. Wat niet betekent dat alles achter de schermen op wieltjes loopt, het blijft een intens en soms onvoorspelbaar gebeuren en dan heb je goede medewerkers nodig. DE: Is het de bedoeling dat julie buiten W-Fest als festival om ook club optredens en dergelijke meer gaan organiseren, je noemde al Cock Robin, ik denk ook aan Peter Murphy in de Vooruit... Erik: Ja en neen, we willen dat wel doen maar dan enkel gelinkt aan het festival. Peter Murphy bijvoorbeeld was eigenlijk gekaderd in het bekend maken van de headliners van vorig jaar. Recent hebben we ook de Blackcard gelanceerd, een soort getrouwheidskaart, waar tal van voordelen aan verbonden zijn, met die kaart zal je ook op cluboptredens binnen kunnen waar we groepen die ook op het festival staan in een meer intieme ruimte de kans geven zich al eens live te tonen. Met zo’n een Blackcard kun je daar dan gratis binnen. Maar laat ons wel wezen, voor de inkomsten hoef je dit niet te doen, als je break even draait mag je al van geluk spreken. Dan geef je beter een goeie fuif, als we een artiest vragen dan moet het een meerwaarde hebben. We moeten voorzichtig zijn met onze centen, we komen uit en diep dal maar de top is in zicht, het loopt goed ! Nvdr. Een Black Card is te koop voor € 200 via de wesite van het W-fest. DE: Zijn de tickets enkel online te koop of kunnen diegene de nog bij traditie zweren ook in een aantal verkooppunten terecht? Erik: In Wallonië zijn er een paar verkooppunten ja, maar Eventbrite, waarmee we voor de online ticket verkoop samenwerken, laat niet toe dat er ook in Vlaanderen nog vaste verkooppunten zijn. Nu, voor volgend jaar willen we ook paypal als ticketverkooppunt lanceren. DE: Bedankt Erik voor je tijd. Komend W-Fest lijkt alvast een totaalbeleving om naar uit te kijken. Dark Entries zal er zijn en we hopen van onze lezers hezelfde !!!
Tot slot nog alles even praktisch W-Fest, 15 augustus tem 18 augustus Waar; Expo Waregem, Zuiderlaan 20 8790 Waregem Tickets! Voor één dag plezier betlaal € 60 Voor de 4 dagen € 220 Parking ticket aan 5 euro per dag Voor speciale ticketformules, indien nog beschikbaar contacteer de website! Voor de line up van het festival, meer dan 70 groepen raadpleegt u ook de offciële website van het fesitval clips; clip 1 Blutegel, live op W-Fest clip 2 Lebanon Hanover, love op W-Fest Foto's foto 4: Lebanon Hanover (c) Marquis(pi)X foto 5: Lene Lovich (c) Luc Luyten |
Volgende interviews:
W-Fest, het interview (deel 1) - Dark Entries sprak met Erik De Ridder, bezieler van het W-Fest en nodigt u uit massaal aanwezig te zijn tussen 15 en 18 augutus in Waregem of all places!
NOIRE ANTIDOTE (Dark Entries Night 29) - Soms moet ik uitkijken dat ik niet te veel wil doen. Het is uitputtend, maar dat is het waard.
Trouwfe(e)st #3: FOR GREATER GOOD - We deden het niet om jullie te pesten.
Trouwfe(e)st #3: PANTSER FABRIEK - Het werkt inderdaad motiverend om op te mogen treden in het land van Front 242!
10 JAAR DER KLINKE - Mijn eerste vrouw zei me ooit dat echte kunst ontstaat uit het lijden van de ziel. Gelijk heeft ze.
EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
Trouwfe(e)st #3: ASHTORETH - Doordat er verschillende elementen in mijn muziek zitten weet ik mensen uit verschillende underground stromingen aan te spreken.
Trouwfe(e)st #3: ART ABSCONs - Met de opbrengst die digitale streams me opleveren kan ik twee flessen bier kopen.
XTORT - Het is niet zo dat we denken de wereld te veranderen, we houden wel graag een spiegel voor.
JO QUAIL - Ik denk dat ik een beetje moeilijk te categoriseren ben.