Dark Entries sprak met Erik De Ridder, bezieler van het W-Fest en nodigt u uit massaal aanwezig te zijn tussen 15 en 18 augutus in Waregem of all places!
12/06/2019, Kurt Ingels![]() |
|||||
DE: Dag Erik, om maar meteen met de deur in huis te vallen had of heb je enige affiniteit met de new wave /gothic scene en wat betekent deze scene, deze specifieke soort muziek, voor u? Erik: Ho, ja en neen zoals zoveel anderen maar geen hard liner. Ik ben van thuis uit met een heel ruime muzieksmaak opgevoed. Mijn absolute favoriet is Led Zeppelin, maar muziek was wel mijn ding en ja ik heb met een lange zwarte jas aan gelopen, ja ik heb met puntschoenen rond gelopen. Een beetje zoals iedereen in die tijd zeker? Anne Clark was mijn absolute godin, heb ik ook heel vaak live gezien. Sinead O’Connor is nog zo’n godin, ik was gewoon een normaal kind van de jaren 80!
W-Fest is nu al aan zijn vierde editie toe... Zijn er de afgelopen edities hoogtepunten geweest, gebeurtenissen waar je met plezier naar terug kijkt? Erik: Eigenlijk is dit altijd hetzelfde, elk jaar loop ik daar rond met gigantisch veel stress maar ik zie vooral een menigte die zich rot amuseert en dat heeft me zo’n voldoening. En daarvoor doe ik het, niet alleen ik maar gans ons team. Want je moet zoiets niet organiseren om rijk te worden, maar de bedoeling is wel dat we er op het einde van de rit onze boterham aan verdienen, de aandeelhouders die er onlang zijn bijgekomen vragen dat ook. Maar wat mij vooral drijft is de ‘smile’ op het gezicht van de mensen. Je ziet de mensen uit de bol gaan op een ‘zen ‘ wijze. Er zijn ook nooit problemen, nog nooit in die drie jaar,... DE: Kun je iets meer zeggen over de ‘stakeholders’, de aandeelhouders, je noemde ze zelf al, van het festival, hoe word je dat, zijn daar voorwaarden aan verbonden, wat is hun rol? Erik: Er zijn vandaag een 35-tal aandeelhouders. Als je het wil doen voor de centen moet je er niet aan beginnen, dat zeg ik ook meteen in alle eerlijkheid tegen die mensen... op termijn ga je uiteraard iets aan terug verdienen, maar het moet vooral dienen om te kunnen blijven investeren in het festival, betere bands, grotere bands, nog betere infrastructuur... Het is niet makkelijk om in deze scene iets te organiseren en vooral niet om het te behouden en te blijven organiseren. We hebben die enthousiaste aandeelhouders nodig, het zijn onze perfecte ambassadeurs want zij dragen niet alleen centen bij . Het zijn vooral mensen die geloven in het fesitval en ook willen dat het blijft bestaan, ze moeten voldoende affiniteit hebben met W-Fest en geloof in de organisatie en de aanpak. Ze worden ook betrokken, we vergaderen een 4-tal keer per jaar, we wikken en wegen samen, hebben het over de line up. Ook al ligt de eindbeslissing bij ons, zij hebben belangrijke input en geven belangrijke feedback. Hoe diverser deze groep hoe meer we er in slagen om een stabiele kijk op het gegeven te hebben. DE: De mix jaren 80 en meer alternatieve underground van vroeger en nu is vrij uniek... Erik: Dat is een bewuste keuze, ik zie dat die mayonaise aanslaat, dat maakt het festival divers maar ook uniek. Je hebt WGT, Amphi, M’eraLuna en daarnaast heb je al die jaren 80 festivals, ik denk dat er in Engeland alleen al een vijftal zijn, maar iets als W-Fest, die de twee combineert, had je bij mijn weten nog niet. Veel commentaar achteraf komt van bezoekers van de meer traditionele synth scene die ook naar het andere podium gaan kijken, de wave cave . Vorig jaar scoorde een band als Die Krupps bijvoorbeeld zeer goed, die kregen massa’s positieve commentaar vooral ook van mensen die de groep voordien niet kenden. Het omgekeerde gebeurt natuurlijk ook, die die hard goths zijn niet te vies om ook te gaan kijken naar een Kim Wilde bijvoorbeeld, want ook zij kennen die muziek. Die mayonaise waarvan eerder sprake slaat dus zeer goed aan. Dit willen we door zetten, in de toekomst willen we wel de nieuwere bands uit de goth sfeer van vandaag op een derde podium zetten, ietwat meer in clubverband waar in de nachtelijke uren de ‘echte zwarte’ zich gaan kunnen uitleven, maar dat zal pas vanaf 2020 zijn...
DE: Eén van de sterktes van W-Fest vind ik de ongelooflijke promotie in aanloop naar het festival. Overal kom je de naam tegen... Erik; Dit is een must, een Wave Gotik Treffen of een Werchter of Pukkelpop die hoeven dat niet meer te doen, die staan er. Naar naambekendheid heeft W-Fest nog een heel lange weg te gaan, we hebben er tenslotte ook nog maar drie edities op zitten. Zolang wij niet de credibiliteit krijgen van ‘ de groten der aarde’ een Radio 1 of een Humo om onze muziek scene te zien zitten en op te pikken, hebben we nog veel werk. DE: Met deze editie lijken jullie ook meer dan bij voorgaande de kaart te trekken van het buitenland, ondere andere Duitse magazines als Orkus en Gothic Magazine werden mee in het bad getrokken... Hoe is de respons vanuit Duitsland momenteel? Erik: Moeilijk meetbaar. Maar weet dat er vorig jaar al 28% Duitsers aanwezig waren, pas volgend jaar kunnen we inschatten of de huidige campagnes meer hebben opgeleverd. Na België is dit onze primaire doelgroep, misschien zelfs eerst, want daar zit een enorm potentieel. Volgend jaar in 2020 gaan we naar de week voor het Wave Gothik Treffen in mei (21 tot 24 mei in Waregem), nu zitten we de week na M’eraLuna, we zullen in 2020 zien waar we in de weegschaal liggen. Ik ben er van overtuigd dat de verhuis naar mei ons meer deugd dan kwaad zal doen. We denken vrij uniek te zijn qua concept en het is niet onze intentie om met iemand te concureren maar we geloven in hetgeen we te bieden hebben. Nu vallen we samen met Pukkelpop dat doet ons ook geen deugd. In ons volgende, meer uitgebreide deel leest u onder andere meer over het waarom van de verhuis naar Waregem... stay tuned
W-Fest Praktisch W-Fest, 15 augustus tem 18 augustus Waar; Expo Waregem, Zuiderlaan 20 8790 Waregem Tickets! Voor één dag plezier betlaal € 60 Voor de 4 dagen € 220 Parking ticket aan 5 euro per dag Voor speciale ticketformules, indien nog beschikbaar contacteer de website!
Voor de line up van het festival, meer dan 70 groepen raadpleegt u ook de offciële websitevan het fesitval foto 4 peter hook (c) Xavier Marquis foto 5 siglo ww (c) Luc Luyten clip, Echo And The Bunnymen, dit jaar live op W-fest
|
Volgende interviews:
NOIRE ANTIDOTE (Dark Entries Night 29) - Soms moet ik uitkijken dat ik niet te veel wil doen. Het is uitputtend, maar dat is het waard.
Trouwfe(e)st #3: FOR GREATER GOOD - We deden het niet om jullie te pesten.
Trouwfe(e)st #3: PANTSER FABRIEK - Het werkt inderdaad motiverend om op te mogen treden in het land van Front 242!
10 JAAR DER KLINKE - Mijn eerste vrouw zei me ooit dat echte kunst ontstaat uit het lijden van de ziel. Gelijk heeft ze.
EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
Trouwfe(e)st #3: ASHTORETH - Doordat er verschillende elementen in mijn muziek zitten weet ik mensen uit verschillende underground stromingen aan te spreken.
Trouwfe(e)st #3: ART ABSCONs - Met de opbrengst die digitale streams me opleveren kan ik twee flessen bier kopen.
XTORT - Het is niet zo dat we denken de wereld te veranderen, we houden wel graag een spiegel voor.
JO QUAIL - Ik denk dat ik een beetje moeilijk te categoriseren ben.
Wave Tension, de passie van Marc Frijns - Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.