casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Trouwfe(e)st #3: FOR GREATER GOOD
We deden het niet om jullie te pesten.
03/06/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

03/06/2019 : Trouwfe(e)st #3: FOR GREATER GOOD - We deden het niet om jullie te pesten.
03/06/2019 : Trouwfe(e)st #3: FOR GREATER GOOD - We deden het niet om jullie te pesten.
03/06/2019 : Trouwfe(e)st #3: FOR GREATER GOOD - We deden het niet om jullie te pesten.
Trouwfe(e)st houdt er van om zijn bezoekers verrassende namen voor te schotelen. Zo was er twee jaar geleden het zeer gesmaakte Belgische debuut van Massenhysterie. Was de passage van Traum'er Leben vorig jaar ook de eerste in ons land en kregen we met UrZon & Orryelle ook een bijzondere samenwerking die naar meer smaakte. Ook dit jaar is het weer prijs: Riotmiloo was nog nooit eerder in ons land en Wappenbund kondigde reeds aan dat hun show op Trouwfest hun allerlaatste zal zijn. Wat ook op wat gefronste wenkbrauwen kon rekenen was de toevoeging van het Belgische dark ambient project For Greater Good. Ja inderdaad, ze bestaan nog!, was ook het antwoord dat ik nadien meermaals heb mogen geven. Niet alleen zijn we benieuwd naar hun optreden na zolang weggeweest te zijn, tevens geven we graag ook het woord even aan Izzy en Sam voor een tegenwoordige stand van zaken.

DE: For Greater Good op onze affiche. De reacties stroomden meteen binnen: bestaan die nog??? Ok heren, kom maar op met die verantwoording!

IZ/ Waarom je zo weinig hoort over ons? Vooral real life kicking in (lacht) Sam en ik, de core members van FGG hebben allebei een full-time job, een gezin met kinderen en een hoop andere projecten lopen. For Greater Good belandde zo een beetje in de koelkast, met de bedoeling om het ter zijner tijd er terug uit te halen.

DE: Hoe kwamen jullie bij de naam For Greater Good?

IZ/ Ik had drie namen in mijn hoofd en ik heb een poll gedaan onder een paar mensen, FGG kwam er als beste uit. Geen zwaar verhaal achter dus (knipoogt). Het idee van de naam For Greater Good komt wel voort uit dat zinnetje dat te pas en te onpas gebruikt wordt om misdaden en oorlogen goed te praten "it's for the greater good", alsof dan alles ineens ok is.

SAM/ Die "the" maakt het verschil, da's een bepaald "good", meestal het "good" van diegene die het zegt.

DE: In 2015 verscheen er vanuit het niets plots een nieuw nummer middels een videoclip (And Thus...Unfolds), Sam wist me onlangs te vertellen dat jullie nieuwe plaat eigenlijk al een jaar of zes klaar is, maar dat het er nog niet van gekomen is ze finaal uit te brengen?

IZ/ Ja, dat klopt wel een beetje. We hebben eigenlijk nummers genoeg om een plaat uit te brengen, maar de final touch en de mixing/mastering ontbreekt. Dat in combinatie met tijdsgebrek, en het idee van "laat maar effe rijpen"

Er is ook nooit druk geweest, geen deadlines.... we deden het dus niet om jullie te pesten, maar we willen niks overhaasten...

DE: Laat ons even terug gaan in de tijd. Jullie nummer Le Jugement Du Roi En Jaune werd opgepikt door het legendarische Cold Meat Industry label. Ik kan me voorstellen dat dit deugd deed. Hoe is dat nummer daar geraakt?

IZ/ Ik had indertijd na ons debuut een paar labels aangesproken. Zo heeft Roger Karmanik ons opgepikt, en hij wou ons eerst op die compilatie zetten om de reacties te zien van de mensen, en dan eens bespreken wat hij kon doen als label.

DE: Ondanks deze belangstelling hapte het label toch niet toe om een album uit te brengen, en bleven jullie in eigen beheer uitbrengen. Frustrerend, of was het jullie bedoeling niet en verkozen jullie liever het comfortabele van zelf de touwtjes in handen te blijven hebben?

IZ/ .... wel, die besprekingen zijn er nooit meer gekomen dus. En kort daarna zijn we overeen gekomen dat we inderdaad het heft in eigen handen gingen houden. Enkel wat mastering betreft, dat geven we meestal uit handen.

DE: Op jullie website maakten jullie anderhalf jaar geleden bekend dat jullie nu onder contract staan bij Cluster Park, zoals de naam verklapt een cluster van 7 labels waaronder bekenden Starman en Walhalla Records, is er al een concreet plan met hen voor het nieuwe album?

IZ/ Niet echt, we zijn daar ook heel vrij.

SAM/ Eens de plaat er is komt ze bij Cluster Park uit.

DE: Jullie mogen dan wel ervaren muzikanten zijn, toch is het al een hele tijd geleden dat jullie nog als FGG op het podium stonden. Hoe zit het met de zenuwen voor Trouwfest?

IZ/ Ik heb meestal een beetje zenuwen voor het optreden vooral over het technisch aspect, maar die verdwijnen steeds als ik de eerste stap op het podium zet. Dat heb ik al van kindsbeen af. Ik heb mijn hersens gedrild "als je zenuwen hebt, maak je fouten", dus vanaf ik op het podium stap, zet ik de knop op en is het showtime (lacht).

SAM/ Dat beetje zenuwen zorgt ook voor de adrenaline rush nadien.

DE: Ashtoreth die dit jaar ook op Trouwfest staat doet het heel erg goed. Ook labels als Cyclic Law, Cryo Chamber en onze eigenste Consouling Sounds en Silken Tofu blijven sterk materiaal uitbrengen. Aan kwalitatieve dark ambient geen gebrek, ervaren jullie het ook zo dat de tijd rijp is voor een nieuwe FGG plaat?

IZ/ ik vind dat de rest het heel goed doet, ik voel niet meteen de nood om effe snel mee op de voorbijrijdende kar te springen. Die artiesten en labels timmeren trouwens al jarenlang aan de weg, met vallen en opstaan, en ik ben enorm blij dat ze eindelijk de waardering krijgen die ze al een hele tijd oprecht verdienen.

DE: Jullie werkten ook samen met Japanner Kenji Satori, die goed in de Belgische markt ligt want ook samenwerkte met Dead Man’s Hill. Hoe kwam deze samenwerking tot stand?

IZ/ ik weet nog dat we aan een nummer waren aan 't werken en dat Sam vond dat daar een Japanse tekst op zou passen. Ik geloof dat Kenji op een bepaald moment ons gecontacteerd had, misschien weet Sam het nog exact.

SAM/ Somehow, way back in the MySpace days (lacht).

DE: Izzy, je werkte niet alleen mee met Detour Doom Project maar ook aan het titelloze album van neofolk supergroep L’Amara. Kan je hier iets meer over vertellen?

IZ/ Ja, we staan echt niet stil he. Sinds ik de oude liefde voor trompet en bugel terug heb opgepikt word ik regelmatig gevraagd als sessie-muzikant voor allerhande projecten. Het darkjazz-wereldje is heel klein, dus toen men mij contacteerde voor Detour Doom Project, was ik snel verkocht, en zij aan mij. En het team acter l'Amara, de traditionele neofolk hosteria, is voor een deel hetzelfde team achter Detour Doom Project. Adriano Vincenti is ook bekend van power electronics projecten zoals Macelleria Mobile Di Mezzanotte en Zoloft Evra en is ook de man achter Signora Ward Records. Klein wereldje dus. l' Amara is een supergroep die een LP wou maken met in het achterhoofd de traditionele Italiaanse folkhistorie van de jaren '40 en '50, de kleine bendes, drinkgelag en muziek in de taveernes, gokken en messentrekkerij, boefjes op straat, dat soort dingen. Peaky Blinders meets Mama Miracoli.

Trouwens, door die darkjazz-connectie heb ik ook mogen meespelen met het nieuwe project van Jason Köhnen, genaamd The Thing With Five Eyes. Jason ken je waarschijnlijk van The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble, een heel bekende naam in de darkjazz wereld. En zo kwam ik ook onder andere terecht bij andere jazzprojecten zoals de smooth jazz van The Sarto Klyn V en de triphop van Nyctophiliac. Je ziet, tijd over? Niet echt!

DE: Sam, jij was van jouw kant dan weer betrokken bij het cover project La Femme Verte, samen met Jean-Marc Lederman. Waar jullie naast met de meisjes van Dark Poem ook samenwerkten met All About Eve zangeres Julianne Regan. Een boeiend project, lijkt me. Heb je veel bijgeleerd van oude rotten in het vak als Lederman en Regan?

SAM/ Dat was een leuk project om aan mee te werken. Samen met Sophie namen we "Where the wild roses grow" van Nick Cave & Kylie Minogue op. Dat was een uitdaging.

Voor het JML solo album schreef en zong ik een lullaby.

Jean Marc is een pracht van een mens en een unieke componist en ik werk altijd met plezier met hem samen.

Julianne heb ik niet persoonlijk ontmoet, zij stuurt haar zangpartijen op.

Wat misschien wat meer onder de radar is gebleven zijn de remixes die ik als Dreamwash maakte voor bvb Marcel Van Thilt's "Paracetamol" EP of recenter nog voor n bijzondere Liquid G. Tape.

DE: Naar welk optreden op Trouwfest kijken jullie zelf het meest uit (behalve dat van FGG bedoel ik dan)?

IZ/ Alles, want ik ben al veel te lang uit dat wereldje uit! Ik ben benieuwd. Ashoreth ken ik al wel, Peter en zijn projecten volg ik al een tijdje, de mens doet fantastische dingen. De rest mag mij verbazen maar ik geloof vast dat er veel moois tussen zit!

For Greater Good

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...