casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

727 items

   

Trouwfe(e)st #3: PANTSER FABRIEK
Het werkt inderdaad motiverend om op te mogen treden in het land van Front 242!
06/05/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

06/05/2019 : Trouwfe(e)st #3: PANTSER FABRIEK - Het werkt inderdaad motiverend om op te mogen treden in het land van Front 242!
06/05/2019 : Trouwfe(e)st #3: PANTSER FABRIEK - Het werkt inderdaad motiverend om op te mogen treden in het land van Front 242!
06/05/2019 : Trouwfe(e)st #3: PANTSER FABRIEK - Het werkt inderdaad motiverend om op te mogen treden in het land van Front 242!
06/05/2019 : Trouwfe(e)st #3: PANTSER FABRIEK - Het werkt inderdaad motiverend om op te mogen treden in het land van Front 242!
06/05/2019 : Trouwfe(e)st #3: PANTSER FABRIEK - Het werkt inderdaad motiverend om op te mogen treden in het land van Front 242!
Op de affiche van Trouwfe(e)st ligt de nadruk ontegensprekelijk op de genres dark ambient, dark folk en waagt men ook graag een uitstapje naar het meer industriële genre. De naam van het Nederlandse Pantser Fabriek kwam dan ook als een verrassing. Deze pure EBM act is een project van Willem Witte, die we kennen van zijn neofolk alias Strydwolf, en die ook nog actief was bij Osewoudt. Hierbij meteen de verklaring dat Willem geen onbekende is voor de Trouwfe(e)st-organisatie. Dat muzikale kameleon Willem de kunde bezit om eender welk genre naar zijn hand te zetten, daarvan is het populaire Pantser Fabriek absoluut een bewijs. Haal dus uw beste marcelleke uit de kast en blink uw laarzen op, want we vermoeden dat het een stevig feestje zal worden daar in Wommelgem!

DE: Je maakte in het verleden vooral furore in het neofolk wereldje. Zo was je actief bij Osewoudt en had je ook je solo project Strydwolf. Het was ook hier dat ik je leerde kennen. Groot was dan ook mijn verbazing toen zo’n vijf jaar geleden bekend werd gemaakt dat je met Pantser Fabriek de EBM-toer zou opgaan. Ik vraag me dan ook af wat de algemene reacties waren, hoe reageerden de neofolkers op je toekomst, en hoe reageerden de EBM’ers op je verleden?

WW: Niet veel mensen in de EBM scene weten dat ik Neofolk heb gemaakt en visa versa. Wat dat betreft heb ik de scenes altijd wel gescheiden gehouden. De mensen die het wel weten, zijn mijn naaste vrienden, collega-muzikanten en enkele trouwe fans. Daarnaast zijn er meer muzikanten die zowel Neofolk als EBM maken. (bijvoorbeeld Pouppée Fabrikk). Zo raar is de combinatie dus ook weer niet. Het nadeel hiervan is dat negatieve vooroordelen die bestaan omtrent Neofolk kunnen overslaan op EBM.

DE: Feit is dat Pantser Fabriek aanslaat, en dan vooral in het land bij uitstek, Duitsland. Je trad er reeds op een van dé toonaangevende EBM festivals (Familientreffen), ik denk dat je je wel goed aanvaard vindt door de EBM familie?

WW: Jazeker! Daar verbaasde ik mijzelf ook over. Pantser Fabriek is in 2014 gestart, maar al vrij snel werd ik gevraagd om in 2015 op te treden op het FamilienTreffen in Sandersleben, het toonaangevende EBM festival in Europa. Dat was natuurlijk als een droom en heb daar veel mensen ontmoet, waar ik later mee heb samengewerkt. Daarna is het snel gegaan met meerdere optredens in Duitsland.

DE: We hadden het al over neofolk en EBM, maar wat misschien niet iedereen weet is dat je muzikale geschiedenis zijn aanvang kende in de hiphop. Je was actief als rapper (Prins W) bij de Heerenveense formatie 8 Millimeter. Zo stond je tussen je 16de en 19de meermaals in het voorprogramma van het toen (ook in België) immens populaire Osdorp Posse. Hoe kijk je terug op die tijd, en hoewel je nu iets compleets anders doet, heeft deze periode je muzikaal iets bijgeleerd?

WW: Destijds was het “Prins Willem” en later “Prins W”. Die naam is ontstaan doordat ik het Wilhelmus kon beatboxen. Deze periode is de basis van mijn muzikale “carrière”. In die tijd heb ik erg veel podiumervaring opgedaan en ben ik voor het eerst muziek gaan maken op de computer met tracker programma’s (OctaMed, ProTracker, FastTracker, MadTracker), waar ik nu nog steeds mee werk. Ik heb op vrij jonge leeftijd geleerd met software om te gaan om muziek te maken op de computer en veel geleerd van live-optredens. Het creatieve proces is in de basis hetzelfde gebleven. Achteraf besef ik ook hoe belangrijk deze periode voor mij is geweest voor mijn muziek en ben de mannen van Osdorp Posse ook nog steeds erg dankbaar voor het feit dat ze ons destijds mee op pad hebben genomen en mij van het muzikale vak hebben kunnen laten proeven. Als 15 / 16 jarige keek ik enorm op tegen deze koningen der Nederlandse Rap en om dan vervolgens met zulke mensen op ‘n podium te mogen staan te performen geeft een kick, een enorme kracht en drive.

(er is zelfs nog iets op het internet blijven hangen: https://www.hiphopinjesmoel.com/reviews/area51-abn8mmc4/)

DE: Kunnen we de verwijzing naar Grandmaster Flash’s ‘The Message’ in de tekst van je nummer ‘Close To The Edge’ zien als een knipoog naar je hiphopverleden?

WW: Dat klopt. Tevens leent de tekst zich erg goed voor een EBM versie en waarschijnlijk schoten deze teksten mij te binnen tijdens het maken van de beat.

DE: De logische vraag is dan natuurlijk hoe je van hiphop in godsnaam bij neofolk terecht kwam?

WW: Dat is een proces geweest wat wel even heeft geduurd, maar in het algemeen kan ik zeggen dat mijn afkeer tegen de nieuwe lichting (new-skool) hiphop muziek mij op een gegeven moment te groot werd door o.a. te veel pingping en blingbling. Daarnaast werd hiphop steeds populairder en meer en meer mainstream, totdat ik me niet meer kon identificeren met het genre. Ik ben opgegroeid met ICE-T, NWA, Skoolly-D, Paris en Public Enemy, die toch een hele andere (soms zelfs militaristische) boodschap verkondigden. Hiphop was voor mij altijd een uitlaadklep geweest waarin ik me kon afzetten tegen de maatschappij, mijn ouders en ga zo maar door. Dat viel ook ineens weg, en dat “muzikale gat” werd opgevuld door wat uiteindelijk Strydwolf is geworden. Ook dat muzikale proces heeft veel zijwegen en doodlopende paden gekend (Experimentele muziek, jungle, drum ‘n bass, breakbeats, broken beats, breakcore, noize). Op een gegeven moment heb ik zelfs afstand gedaan van zoveel mogelijk electronische instrumenten en ben gitaar gaan spelen. Via het noise genre luisterde ik o.a. naar Boyd Rice / Non, en zo kwam ik op het pad van Death in June en andere Neofolk bands. Als ik een tijd naar bepaalde muziek luister, wil ik dat ook graag gaan maken. Ik ben bij tijd en wijle wel hiphopbeats blijven maken voor diverse rappers en hiphop groepen. Mijn laatste hiphop-productie was voor Sir Joski, waar ik al eerder een album (‘Alcoholland’) voor had geproduceerd. Zijn nieuwste album waarop ik naast het artwork ook 15 nummers heb gemixt, gemasterd en geproduceerd, heet ‘Kuz de Kunzt’.

DE: Met Strydwolf nam je naast een tiental sterke albums ook enkele split cd’s op. Si Vis Pacem, Para Bellum met het al even fantastische en al even Nederlandse Striider, bijvoorbeeld.
Een plaat, zo merkte ik onlangs op, waarvan de verkoop op Discogs ondertussen verboden is. Het valt me op dat Discogs de laatste tijd een wel zeer strenge en bij de haren getrokken nultolerantie vertoont wat betreft alles wat in de buurt van martial komt. Striider heeft noodgedwongen moeten stoppen, ik herinner me verhalen van doodsbedreigingen door Antifa aan het adres van zijn familie. Strydwolf dat ook een zeer krachtige naam heeft, en alleen daarom al de verbeelding van sommigen op hol brengt, en songtitels als ‘Volk En Vaderland’, ‘Europavolk’, ‘De Zwarte Soldaten’, ‘Ontwaakt!’, om nog maar te zwijgen van de Death In June cover ‘The Grass Is Always Browner’ zullen beslist ook al verkeerd geïnterpreteerd geweest zijn? Heb je met Strydwolf ook last gehad van furieuze Antifa?

WW: Met Strydwolf heb ik daar nooit echt last mee gehad. Ik ben een keer gevraagd voor een interview, waar ik mijn zegje heb kunnen doen en heb kunnen uitleggen dat ik geen politiek bedrijf maar muziek en dat dat een andere taal is dan de taal die zei spreken. Ik kijk niet zo vaak op Discogs en andere mensen houden dat voor me bij, maar het verbaasd me niks, het is de tijd. Ik ken Jornt (Striider), en dat hij tegenwoordig succesvol in het vapor-wave genre opereert bewijst voor mij in elk geval maar weer dat hij in hart en nieren een kunstenaar en muzikant is en dat zijn muzikale talent ook in andere genres tot zijn recht komt.

DE: Voor Trouwfest vroeg ik je aanvankelijk om op te treden met Strydwolf, maar je zei me dat je onder die naam niet meer optrad. Laat je dit project uitdoven om je op je andere projecten te concentreren of is de inspiratie hieromtrent een beetje op? Of mogen we in de toekomst nog neofolk van je hand verwachten?

WW: Never say never… Maar eerlijk gezegd vind ik optreden met Pantser Fabriek op dit moment veel leuker en vrijer dan een optreden verzorgen met Strydwolf, waar veel meer bij komt kijken, zoals oefenen, lappen tekst, bandleden regelen, gesjouw met instrumenten etc. In m’n eentje met m’n laptoppie kan ik overal makkelijk komen, ik reis licht en het is goedkoper. Af en toe grijp ik nog ‘ns naar de gitaar om een nieuw nummer te schrijven, waarvan de uitkomst wellicht in de toekomst te beluisteren is in vorm van één of andere uitgave.

DE: Met Osewoudt werkte je reeds samen met Art Abscons (het nummer ‘Die Sonne Dreht Sich Um Mich’) die ook op de affiche van Trouwfest staat. Ken je de andere namen op onze affiche en is/zijn er acts die je zeker wil zien die avond?

WW: Wappenbund is wel een bekende naam voor mij en hoewel ik er nooit echt intensief naar heb geluisterd, ben ik wel benieuwd naar hun live-optreden. Natuurlijk ga ik ook kijken naar Art. Verder laat ik mij graag verassen!

DE: EBM is minder serieus dan neofolk. Niet alleen in je teksten, maar ook in video’s die je maakt is duidelijk dat je niet vies bent van een portie humor. Miste je dat een beetje toen je met neofolk bezig was?

WW: EBM is voor mij gewoon puur. Als je lol wil maken, maak je lol. Het is ook maar net wat je jezelf toelaat, spontaan laat gebeuren of juist met een knipoog wil laten overkomen. Bij Neofolk wordt het naar mijn mening ook niet zo gewaardeerd als er een “humoristisch” nummer voorbij zou komen, wat misschien carnavalesk zou kunnen overkomen in plaats van de meer theatrale kanten van Neofolk. Dat mistte ik inderdaad wel een beetje. Vooral bij liveoptredens in het neofolkgenre, waar ook de interactie met het publiek minder gebruikelijk is dan bij EBM optredens. Ik mag graag ‘entertainen’ en dat vond ik juist ook zo leuk bij het geven van hiphop-optredens.

DE: Zowel de Strydwolf als de Pantser Fabriek albums verschenen bij het Duitse Skullline label. Een label waar door de jaren heen heel wat sterke albums op verschenen, maar waarvan ik de indruk heb dat de productiviteit de laatste tijd serieus geminderd is. Hoe ervaar jij dit?

WW: Dat ervaar ik ook wel zo. Dit heeft meerdere redenen, maar in het algemeen is het volgens mij steeds moeilijker geworden in deze tak van sport je muziek op CD aan de man te brengen.

DE: Ook op Skullline verscheen het eerste album van nog een project van jou: Too Late For Tears, waarbij je minimal wave maakt. Hoe zijn de reacties hierop?

WW: De reacties hierop zijn erg goed! Ik doe niet zo veel aan de promotie en het valt me op dat er steeds meer mensen zijn die het luisteren, de cd kopen of de mp3’s via bandcamp beluisteren. Gevoelsmatig ligt het genre een beetje tussen EBM en Neofolk in en het lijkt me leuk hier in de toekomst eventueel ook mee op te gaan treden.

DE: Het moet gezegd: hoe uiteenlopend de genres die je brengt ook mogen zijn, steeds breng je een zeer overtuigend eindresultaat. Zijn er nog genres waar je je aan zou willen wagen, of zijn er reeds plannen gesmeed?

WW: Graag zou ik me nog willen wagen aan: Psychobilly, Electrobilly, Trojan Reggea, Ska, Speedrock, Trojan Noize, Electro-Classic, Dance-Grunge, Electronic Death Music (EDM), Ultra-Pop, Muziek Voor Kleuters (MVK), Zeemans- en Carnaval liederen, plus wat nog verder op mijn pad komt. :D

DE: Een muzikale kameleon zoals jij moet waarschijnlijk een gigantische platenkast hebben? Ben je obsessief bezig met muziek, of heb je je handen al vol genoeg met je eigen nummers?

WW: Veel fysieke CD’s en platen heb ik eigenlijk niet, maar mijn digitale collectie wordt wel altijd groter. Tegenwoordig is alles terug te vinden en te beluisteren op het net en wanneer een album mij bevalt koop ik het vaak digitaal. Er gaat geen dag voorbij zonder het luisteren van muziek, en ’s avonds en in het weekend richt ik me op het maken van mijn eigen nummers.

DE: Met Front 242 heeft België een pioniersrol op EBM-gebied. Werkt dit motiverend voor een optreden op ons grondgebied?

WW: Het werkt inderdaad motiverend om op te mogen treden in het land van Front 242! Dat heb ik ook in Brussel, Café Central mogen ervaren, het publiek kent het genre en kijkt niet raar op als het over EBM gaat. In Nederland kennen mensen vaak het genre niet, kennen Front 242, DAF of Nitzer Ebb niet. Bands die mij voor dit genre erg geïnspireerd hebben.

Bedankt Dimi, voor het interview en ik kijk er naar uit op je trouwfeest te mogen optreden!

Ter illustratie gaf Willem ons ook nog een leuke playlist van enkele belangrijke genres die een bepalende rol speelden in zijn muzikale carrière, YouTuben maar met hiphop (Paris-Break The Grip Of Shame, Public Enemy-Rebel Without A Pause, Skoolly D-Gimme Your Shit Nigga), broken beats, jungle (Squarepusher-Go Plastic, Aphex Twin-Come To Daddy, Venetian Snares-Die Winnipeg Die Die Die Fuckers Die), noise (Merzbow-Requim, NON-Wotanslager), neofolk (Death In June-Fall Apart), EBM (DAF-Der Mussolini, Nitzer Ebb-Control I'm Here, Front 242-Neurobashing)

foto's: Michaela Steber

Pantser Fabriek

Trouwfe(e)st #3

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Star-Industry - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dear Deer - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Larva - @ Liège New Wave Festival 19/09/2020 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gothic rockers der lage landen verenigt u! The Wake komt met nieuw album “Perfumes And Fripperies”

Liefhebbers en liefhebsters van gothic rock opgelet! Het Amerikaanse The Wake (opgericht in 1986 in Columbus USA), één van de meest onderschatte old school gothic rock bands van de tweede golf, pakt tegen Halloween uit met een nagelnieuw album, “Perfumes And Fripperies” waarvan het nummer “Hammer Hall” ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Dead Can Dance op tournee, twee data in Antwerpen

Dead Can Dance kan er prat op gaan zowat op zijn eentje de neoklassieke variant op darkwave te hebben uitgevonden. Ze zijn de onbetwiste pioniers in het genre, die intussen veel navolging heeft gekregen. Lisa Gerrard en Brendan Perry hebben in 2019 een zeer succesvolle tournee gemaakt na de uitgave van 'Dionysus', en ze willen dat ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Gratis download van Zauber

U houdt van sterk georkestreerde electro? Dan hopen we dat u al gehoord hebt van Zauber, het electroproject van Fransman Ludovic Dhenry. Zauber geeft een nummer gratis weg via bandcamp, een voorafname op de nieuwe plaat waar Zauber momenteel aan werkt. Het is niet het enige waar Ludovic zich momenteel mee bezig is. De nieuwe plaat van Exponentia ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2020 : Abstrackt Black: Dat we moesten sterven

In principe ging op 19 september onze Dark Entries Night door met De Delvers en Abstrackt Black, in de Kinky Star te Gent. Voorlopig gaat deze concertenreeks helaas niet door, maar dat betekent nog niet dat de groepen zelf niets meer van zich laten horen. Abstrackt Black bracht een paar dagen geleden bijvoorbeeld nog een nummer uit: 'Dat ...

lees meer...
CD BESPREKING : Empusae - Sounds From Beyond

Empusae verblijdde ons in 2019 pas nog met het uitstekende audiovisuele spektakel Iter In Tenebris. 2020 was het jaar van het gedwongen binnenzitten, wat tijd met zich meebracht om reeds over nieuw werk te buigen. Empusae presenteert Sounds From Beyond als een tussendoortje, ook al weigeren we het in die hoedanigheid te zien. Daarvoor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Hermit Remixes

Het begint stilaan een (fijne) traditie te worden: nadat Ashtoreth een album uitbrengt, strooit opperhoofd Peter Verwimp de afzonderlijke stukken in de schoot van bevriende muzikanten waarna een remix-versie van het album in kwestie uitgebracht wordt. Het was het geval bij Pilgrim, de samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin, nu is ...

lees meer...
CD BESPREKING : Sutcliffe Jügend - Slaves No More

We nemen het u niet kwalijk als u totaal niet meer mee bent met het hele Sutcliffe Jügend-verhaal. Vorig jaar in februari maakte Kevin Tomkins bekend de stekker uit het project te trekken, waarna nog een laatste album (The Deluge) zou uitgebracht worden op 4iB. Ondertussen verscheen er bij Death Continues Records ook nog de even uitgebreide ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2020 : Athamay geeft een teken van leven...

'Wie?' hoor ik u al denken. Athamay, een groepje dat in de tweede helft van de jaren 90 via het Britse Nightbreed label wat furore genoot met donkere gotisch aandoende electro fetish muziek die de wereld van de bdsm celebreerde. De groep scoorde ook bij ons een paar eenvoudige maar doeltreffende hitjes als “Domination” ...

lees meer...
CD BESPREKING : TraumaSutra & Peter Geysels - L'Appel du Vide

We schrijven maart 2018. Na vele keren vragen heb ik Peter De Koning – de man achter TraumaSutra – kunnen overtuigen om op te treden op een Dark Entries Night. Peter was toen nog een gewaardeerde collega, die sindsdien op vriendschappelijke wijze gestopt is met bijdragen aan Dark Entries. We waren steeds verwonderd over het ontelbare ...

lees meer...
CD BESPREKING : De Brassers - Alternative News (live vinyl)

Nu de magie van de echte live optredens, met dank aan covid19, is verdwenen brengen De Brassers de live sfeer uw woonkamer binnen. Toegegeven, het is niet helemaal hetzelfde, maar het is alvast beter dan niets. De Brassers dus, jawel de ooit verguisde punk / cold wavers uit het vredige Limburg, die nu zowat in elke Limburgse plattelands parochie ...