casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

EVI VINE
Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019, Jan Denolet
 Bookmark and Share

18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
Wie haar nog niet gespot had op Joy Division-tribute A Change of Speech… en haar eerste album …and so the morning comes gemist had, die kon Evi Vine in 2016 ontdekken op het Black Easter Festival in Antwerpen, waar ze haar tweede album Give Your Heart To The Hawks voor kwam stellen. Tijdens die editie speelden 2 artiesten het klaar om ondergetekende na begot één nummer naar de merchandise hoek te laten rennen : de eerste was nationale trots Whispering Sons (die later dat jaar Humo’s Rock Rally wonnen) en de tweede was dus -u raadde het al- Evi Vine… Het elegante, breekbare maar tegelijk solide concert was dan ook zeer overtuigend. Give Your Heart… stond sinds aankoop zeer regelmatig op…!

Uit betreurenswaardige zaken baren soms ook iets moois en dus werd besloten om na het onverwachte overlijden van Ward De Prins, bezieler van Peek-A-Boo én Black Easter (en webmaster o.a. voor Dark Entries), zijn Festival terug leven in te blazen. Evi Vine is met volle overtuiging weer van de partij, wij hopen van u hetzelfde…

Maar eerst legden we haar ons vragenlijstje voor…

Dark Entries : De eerste keer dat ik je zag optreden was op het Black Easter festival, enige jaren geleden, waar je over enige weken (zaterdag 20 april) en op dezelfde locatie terug zult staan… De tweede keer was een kamerconcert op een editie van Can’t Live In A Living Room (dat inderdaad in iemands living was)… Ik had begrepen dat jullie Ward De Prins ontmoet hadden tijdens een vorige editie van CLiaLR…? Ben je via die weg op het podium van Black Easter terecht gekomen…?

Evi Vine : Ja, dat klopt. We ontmoetten Ward voor het eerst na het concert bij Eddy en Anja thuis, de twee geweldige en enthousiaste mensen die ons voorgesteld hebben aan Ward. Hij leek direct een beminnelijke man wiens liefde voor the scène groot was. Toen we in 2016 op Black Easter stonden zaten we in een transitieperiode : onze drummer GB was er net bij gekomen, wat ervoor zorgde dat we konden experimenteren met een krachtiger geluid, wat uiteindelijk op ons nieuwe album volledig zijn plaats gekregen heeft. We kijken dan ook ongelooflijk uit om dat op BE 2019 te laten horen…

Veel mensen hebben jullie muziek leren kennen via jullie bijdrage aan Joy Divison-tribute A Change of Speech, A Change of Style, waarvoor jullie Dead Souls herwerkten. Hoe kwam men bij jullie terecht; en heeft het deuren geopend…?

EV : We hadden veel steun van onze goede vriend en collega Sven Affeld die met ons was tijdens onze tour als voorprogramma van Phillip Boa en ook tijdens het Nocturnal Culture Night Festival in Deutzen bij Leipzig. Misschien dat ze via hem tot bij ons gekomen zijn voor de compilatie…? Niet zeker welke deuren het geopend heeft, maar we hadden wel een echt goede feedback. Er rustte een zekere druk op onze schouders om zo’n invloedrijke band te coveren. Met Danny Nolan aka ‘Flints Kids’ hadden we in ieder geval iemand aan de productie die het geheel van een mooi donker randje voorzag…

Je hebt ook gezongen bij de Goth supergroep The Eden House (met o.a. Tony Pettitt van Fields of the Nephilim, om iemand te noemen)… Hoe kwam je bij hen terecht gekomen…?

EV : Ik kwam Tony en Peter (nvdr > Yates?) tegen tijdens een concert van gemeenschappelijke vriend Bob White en zijn groep NFD, dus daar begon onze communicatie… Daaruit volgde dan het schrijven en inzingen van Reach Out, In The Fire For You en The Dark Half

In The Eden House zong je naast Monica Richards (Strange Boutique, Faith and the Muse, solo, …), dus je kent elkaar een beetje. Als ik mij niet vergis staat ze op Black Easter op dezelfde dag als jullie… Long time no see…?

EV : Eigenlijk kennen we elkaar nog niet echt. Er was een geweldige show met The Eden House waarbij we (gastmuzikanten van dat moment) allemaal aanwezig waren, maar dat was enkel bij die gelegenheid. Op tour rond die tijd, het eerste album, was het vooral Amandine, Valentine en ikzelf. Maar we zien er echt naar uit om Monica terug live aan het werk te zien op Black Easter…!

Om de Fields-kaart nog eens te trekken: je hebt reeds gewerkt met Tony Pettitt en Peter Yeats (gitarist bij de klassieke Fields-bezetting) werkte samen met jullie voor de single Sabbath, van jullie nieuwste album Black/Light/White/Dark… Ben je enige -onschuldige- Fields-anekdotes te weten gekomen…?

EV : We werken al een tijd met Peter (Yates), al sinds ons tweede album Give Your Heart To The Hawks eigenlijk, en er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo… (knipoogt)

Dus we hebben Peter Yates maar ook Simon Gallup (Cure) die met jou en de band samenwerken op Sabbath… Hoe kwam dit te gebeuren en wat is je persoonlijke ervaring hiermee…?

EV : Samen met Simon in de studio zitten is ontzettend inspirerend. Een geweldige muzikant, die er zelf heel bescheiden onder blijft, wat de ervaring nog beter maakt. We waren al enige jaren aan het vissen naar zijn samenwerking en we voelen ons vereerd dat hij uiteindelijk toegehapt heeft…

De single Sabbath heeft een zwaarder geluid dan we van je gewend zijn (de volgende single, My Only Son, klinkt dan weer meer old school Vine)… Ook de videoclip geeft een nogal geladen indruk… De titel Sabbath doet me denken aan een periode van bezinning maar ik heb gehoord dat de video vooral over transformatie gaat…?

EV : Transformatie / Metamorphose… Wie zijn we wanneer we onze huid niet afleggen? Volgens mij is de enige reden dat we hier zijn is leren en groeien om meer te worden dan we al waren… Ga voorbij je angsten, die je begrenzen… ik weet dat dit niet gemakkelijk is… Als groep kregen we hierbij de hulp van de fantastische Craig Murray

Zou je kunnen zeggen dat het volledige album op een of andere manier over transformatie handelt…?

EV : Ja, dat denk ik wel… Zoals gewoonlijk is het album zeer gelaagd. In essentie gaat het over geliefden die we verloren zijn… Ze gaan over in nieuwe dimensies en wij blijven achter… De cyclus van destructie en innerlijke heropbouw…

Black/Light/White/Dark bevat 6 nummers, dus mensen zullen eerder een kort album verwachten. Verkeerde veronderstelling, want jullie nemen net de tijd om de nummers te laten ademen…

EV : Bij dit album wilden we onszelf zo weinig mogelijk beperkingen opleggen. Het was ook ons eerste studiowerk met Matt Tye op bass en GB aan de drums en het was de bedoeling dat iedereen iets naar de tafel kon brengen. Er waren een paar nummers die vertrokken vanuit het verhaal van een tekst, maar de rest ontstond uit de muziek in eerste plaats… en dat hebben we inderdaad de nodige ruimte gegeven…

Jij en Steve zijn veganisten… Ik weet dat veganisme een diepgaande impact heeft op heel veel dingen in het dagdagelijkse leven, het is diepgeworteld en is er altijd… Op welke manier en tot hoe ver zou je zeggen dat het -veganisme- een invloed heeft op je werk als artiest…?

EV : Ik laat je dat zelf uitzoeken, dan is er meer uitdaging aan… Hmmm… Ik kan wel zeggen dat het een emotionele last is eens je bepaalde verschrikkelijke dingen ziet en door hebt… Je kan niet meer doen alsof je het niet weet en alsof het je niks doet, eens het op een emotioneel, bijna moederlijk niveau (nvdr : ik denk dan bv. aan de zuivelindustrie, waar kalveren algauw van hun moeders weg gehaald worden omdat de melk bedoeld is voor de verkoop) tot je door dringt. Voor Steve en mij is er geen andere optie. GB, onze drummer, is ook naar veganisme toe aan het groeien… Indien je het met mensen over voedsel hebt dan werkt de communicatie best één op één, zolang mensen niet het gevoel krijgen dat ze veroordeeld of in een hoekje gedrumd worden, zoals helaas vaak het geval is… Bij de discussie over dieren/vlees eten kunnen mensen zeer defensief worden. Hun geloof in een systeem dat ze levenslang mee ondersteund hebben wordt in vraag gesteld en dan komt dat heel dicht op hun vel. Veganisme is een heel andere manier van eten (naast de ethiek rond kledij, gebruiksvoorwerpen en entertainment) en het gevoel dat ze alles ineens overboord zouden moeten gooien kan zeer beangstigend zijn. Ze hebben doorgaans zelf gezelschapsdieren, zien zichzelf als goede en normale mensen, hebben vaak weinig benul over industrial farming (nvdr : de moderne manier van o.a. veehouderij -ook kweekvissen en legkippen- waarbij productie op de eerste plaats komt en het eventuele welzijn van het dier/product op de allerlaatse) en wanneer dit in dan in vraag gesteld worden dan gaan de schilden omhoog en de vizieren naar beneden…

Je bent zeer begaan met wat er gebeurt in de wereld (politiek, leefmilieu,… ) en je spreekt jezelf erover uit, zij het in teksten of gewoon middenin een concert… Als een artieste gebruikt je duidelijk de voorhande zijnde kanalen… Denk je dat mensen, die in de eerste plaats naar een band komen kijken en luisteren, hier genoeg voor open staan…? Zijn er al momenten geweest waarvan je merkte dat je de boodschap echt over kon brengen…?

EV : Onze laatste Belgische show, het huiskamerconcert voor Can’t Live In A Livingroom waarop jij trouwens aanwezig was, was voor ons een speciaal moment in die zin. Er waar veel vrienden en bekenden van Ward (nvdr : De Prins, oprichter van Peek-A-Boo magazine en bezieler van Black Easter) en mensen waren zich emotioneel bewust van dit gezamelijke verdriet. Ward was een graag gezien mens, een man met veel vrienden in de muziekwereld en daarbuiten. Om te kanaliseren wat het met mij deed had ik een spoken word stuk voorbereid om de pijn en de liefde daar aanwezig te verwoorden…

Tijdens het Living Room-concert was ik in het gezelschap van een dame die een levenslange carrière had in Dans, waaronder Butoh (naoorlogse Japanese vorm van Dans, gekend voor zijn transformerend potentieel)… Indien je de vaardigheden en ervaring van zo’n artieste zou inschakelen, hoe zou je ze dan gebruiken…? Ik zag afgelopen zomer de Belgische sludge metalband Amenra het podium delen met een Butohka (in Diksmuide, een oud slagveld van WO.I) en dat was verdomd krachtig…!!

EV : Het was fijn aan elkaar voorgesteld te worden, goed dat je me eraan herinnert… Ik vond haar een zeer charismatische en inspirerende vrouw met een ervaring waar ik van zou kunnen leren. Ik ben er zeker van dat hier iets uit zou komen gebaseerd op muziek en beweging… het zou belangrijk kunnen zijn dit vast te leggen op beeld… Misschien een ideetje dat bij Craig Murray kan rijpen…?

En tenslotte, uitkijkend naar jullie doortocht op Black Easter > waaraan mogen we ons verwachten…?

EV : We staan nu op het podium als een kwartet, met de bedoeling elkaar aan te vullen op vlak van muziek maar ook qua atmosfeer, geluid, … Improviseren op wat er op die moment gebeurt > aanvoelen wanneer het mag knallen en wanneer het een andere richting uit mag waaieren… Mogelijks is het de eerste keer dat we het nieuwe album volledig zullen spelen en het zal spannend zijn voor ons om dat met het publiek te mogen delen…! En uiteraard kijken we er ook naar uit om met ouwe vrienden terug de draad op te pikken en, wie weet, er enige nieuwe te maken… (lacht)

Dankjewel, Evi… Wij kijken er ook naar uit…

Evi Vine

Black Easter

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...