casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

691 items

   

EVI VINE
Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019, Jan Denolet
 Bookmark and Share

18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
Wie haar nog niet gespot had op Joy Division-tribute A Change of Speech… en haar eerste album …and so the morning comes gemist had, die kon Evi Vine in 2016 ontdekken op het Black Easter Festival in Antwerpen, waar ze haar tweede album Give Your Heart To The Hawks voor kwam stellen. Tijdens die editie speelden 2 artiesten het klaar om ondergetekende na begot één nummer naar de merchandise hoek te laten rennen : de eerste was nationale trots Whispering Sons (die later dat jaar Humo’s Rock Rally wonnen) en de tweede was dus -u raadde het al- Evi Vine… Het elegante, breekbare maar tegelijk solide concert was dan ook zeer overtuigend. Give Your Heart… stond sinds aankoop zeer regelmatig op…!

Uit betreurenswaardige zaken baren soms ook iets moois en dus werd besloten om na het onverwachte overlijden van Ward De Prins, bezieler van Peek-A-Boo én Black Easter (en webmaster o.a. voor Dark Entries), zijn Festival terug leven in te blazen. Evi Vine is met volle overtuiging weer van de partij, wij hopen van u hetzelfde…

Maar eerst legden we haar ons vragenlijstje voor…

Dark Entries : De eerste keer dat ik je zag optreden was op het Black Easter festival, enige jaren geleden, waar je over enige weken (zaterdag 20 april) en op dezelfde locatie terug zult staan… De tweede keer was een kamerconcert op een editie van Can’t Live In A Living Room (dat inderdaad in iemands living was)… Ik had begrepen dat jullie Ward De Prins ontmoet hadden tijdens een vorige editie van CLiaLR…? Ben je via die weg op het podium van Black Easter terecht gekomen…?

Evi Vine : Ja, dat klopt. We ontmoetten Ward voor het eerst na het concert bij Eddy en Anja thuis, de twee geweldige en enthousiaste mensen die ons voorgesteld hebben aan Ward. Hij leek direct een beminnelijke man wiens liefde voor the scène groot was. Toen we in 2016 op Black Easter stonden zaten we in een transitieperiode : onze drummer GB was er net bij gekomen, wat ervoor zorgde dat we konden experimenteren met een krachtiger geluid, wat uiteindelijk op ons nieuwe album volledig zijn plaats gekregen heeft. We kijken dan ook ongelooflijk uit om dat op BE 2019 te laten horen…

Veel mensen hebben jullie muziek leren kennen via jullie bijdrage aan Joy Divison-tribute A Change of Speech, A Change of Style, waarvoor jullie Dead Souls herwerkten. Hoe kwam men bij jullie terecht; en heeft het deuren geopend…?

EV : We hadden veel steun van onze goede vriend en collega Sven Affeld die met ons was tijdens onze tour als voorprogramma van Phillip Boa en ook tijdens het Nocturnal Culture Night Festival in Deutzen bij Leipzig. Misschien dat ze via hem tot bij ons gekomen zijn voor de compilatie…? Niet zeker welke deuren het geopend heeft, maar we hadden wel een echt goede feedback. Er rustte een zekere druk op onze schouders om zo’n invloedrijke band te coveren. Met Danny Nolan aka ‘Flints Kids’ hadden we in ieder geval iemand aan de productie die het geheel van een mooi donker randje voorzag…

Je hebt ook gezongen bij de Goth supergroep The Eden House (met o.a. Tony Pettitt van Fields of the Nephilim, om iemand te noemen)… Hoe kwam je bij hen terecht gekomen…?

EV : Ik kwam Tony en Peter (nvdr > Yates?) tegen tijdens een concert van gemeenschappelijke vriend Bob White en zijn groep NFD, dus daar begon onze communicatie… Daaruit volgde dan het schrijven en inzingen van Reach Out, In The Fire For You en The Dark Half

In The Eden House zong je naast Monica Richards (Strange Boutique, Faith and the Muse, solo, …), dus je kent elkaar een beetje. Als ik mij niet vergis staat ze op Black Easter op dezelfde dag als jullie… Long time no see…?

EV : Eigenlijk kennen we elkaar nog niet echt. Er was een geweldige show met The Eden House waarbij we (gastmuzikanten van dat moment) allemaal aanwezig waren, maar dat was enkel bij die gelegenheid. Op tour rond die tijd, het eerste album, was het vooral Amandine, Valentine en ikzelf. Maar we zien er echt naar uit om Monica terug live aan het werk te zien op Black Easter…!

Om de Fields-kaart nog eens te trekken: je hebt reeds gewerkt met Tony Pettitt en Peter Yeats (gitarist bij de klassieke Fields-bezetting) werkte samen met jullie voor de single Sabbath, van jullie nieuwste album Black/Light/White/Dark… Ben je enige -onschuldige- Fields-anekdotes te weten gekomen…?

EV : We werken al een tijd met Peter (Yates), al sinds ons tweede album Give Your Heart To The Hawks eigenlijk, en er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo… (knipoogt)

Dus we hebben Peter Yates maar ook Simon Gallup (Cure) die met jou en de band samenwerken op Sabbath… Hoe kwam dit te gebeuren en wat is je persoonlijke ervaring hiermee…?

EV : Samen met Simon in de studio zitten is ontzettend inspirerend. Een geweldige muzikant, die er zelf heel bescheiden onder blijft, wat de ervaring nog beter maakt. We waren al enige jaren aan het vissen naar zijn samenwerking en we voelen ons vereerd dat hij uiteindelijk toegehapt heeft…

De single Sabbath heeft een zwaarder geluid dan we van je gewend zijn (de volgende single, My Only Son, klinkt dan weer meer old school Vine)… Ook de videoclip geeft een nogal geladen indruk… De titel Sabbath doet me denken aan een periode van bezinning maar ik heb gehoord dat de video vooral over transformatie gaat…?

EV : Transformatie / Metamorphose… Wie zijn we wanneer we onze huid niet afleggen? Volgens mij is de enige reden dat we hier zijn is leren en groeien om meer te worden dan we al waren… Ga voorbij je angsten, die je begrenzen… ik weet dat dit niet gemakkelijk is… Als groep kregen we hierbij de hulp van de fantastische Craig Murray

Zou je kunnen zeggen dat het volledige album op een of andere manier over transformatie handelt…?

EV : Ja, dat denk ik wel… Zoals gewoonlijk is het album zeer gelaagd. In essentie gaat het over geliefden die we verloren zijn… Ze gaan over in nieuwe dimensies en wij blijven achter… De cyclus van destructie en innerlijke heropbouw…

Black/Light/White/Dark bevat 6 nummers, dus mensen zullen eerder een kort album verwachten. Verkeerde veronderstelling, want jullie nemen net de tijd om de nummers te laten ademen…

EV : Bij dit album wilden we onszelf zo weinig mogelijk beperkingen opleggen. Het was ook ons eerste studiowerk met Matt Tye op bass en GB aan de drums en het was de bedoeling dat iedereen iets naar de tafel kon brengen. Er waren een paar nummers die vertrokken vanuit het verhaal van een tekst, maar de rest ontstond uit de muziek in eerste plaats… en dat hebben we inderdaad de nodige ruimte gegeven…

Jij en Steve zijn veganisten… Ik weet dat veganisme een diepgaande impact heeft op heel veel dingen in het dagdagelijkse leven, het is diepgeworteld en is er altijd… Op welke manier en tot hoe ver zou je zeggen dat het -veganisme- een invloed heeft op je werk als artiest…?

EV : Ik laat je dat zelf uitzoeken, dan is er meer uitdaging aan… Hmmm… Ik kan wel zeggen dat het een emotionele last is eens je bepaalde verschrikkelijke dingen ziet en door hebt… Je kan niet meer doen alsof je het niet weet en alsof het je niks doet, eens het op een emotioneel, bijna moederlijk niveau (nvdr : ik denk dan bv. aan de zuivelindustrie, waar kalveren algauw van hun moeders weg gehaald worden omdat de melk bedoeld is voor de verkoop) tot je door dringt. Voor Steve en mij is er geen andere optie. GB, onze drummer, is ook naar veganisme toe aan het groeien… Indien je het met mensen over voedsel hebt dan werkt de communicatie best één op één, zolang mensen niet het gevoel krijgen dat ze veroordeeld of in een hoekje gedrumd worden, zoals helaas vaak het geval is… Bij de discussie over dieren/vlees eten kunnen mensen zeer defensief worden. Hun geloof in een systeem dat ze levenslang mee ondersteund hebben wordt in vraag gesteld en dan komt dat heel dicht op hun vel. Veganisme is een heel andere manier van eten (naast de ethiek rond kledij, gebruiksvoorwerpen en entertainment) en het gevoel dat ze alles ineens overboord zouden moeten gooien kan zeer beangstigend zijn. Ze hebben doorgaans zelf gezelschapsdieren, zien zichzelf als goede en normale mensen, hebben vaak weinig benul over industrial farming (nvdr : de moderne manier van o.a. veehouderij -ook kweekvissen en legkippen- waarbij productie op de eerste plaats komt en het eventuele welzijn van het dier/product op de allerlaatse) en wanneer dit in dan in vraag gesteld worden dan gaan de schilden omhoog en de vizieren naar beneden…

Je bent zeer begaan met wat er gebeurt in de wereld (politiek, leefmilieu,… ) en je spreekt jezelf erover uit, zij het in teksten of gewoon middenin een concert… Als een artieste gebruikt je duidelijk de voorhande zijnde kanalen… Denk je dat mensen, die in de eerste plaats naar een band komen kijken en luisteren, hier genoeg voor open staan…? Zijn er al momenten geweest waarvan je merkte dat je de boodschap echt over kon brengen…?

EV : Onze laatste Belgische show, het huiskamerconcert voor Can’t Live In A Livingroom waarop jij trouwens aanwezig was, was voor ons een speciaal moment in die zin. Er waar veel vrienden en bekenden van Ward (nvdr : De Prins, oprichter van Peek-A-Boo magazine en bezieler van Black Easter) en mensen waren zich emotioneel bewust van dit gezamelijke verdriet. Ward was een graag gezien mens, een man met veel vrienden in de muziekwereld en daarbuiten. Om te kanaliseren wat het met mij deed had ik een spoken word stuk voorbereid om de pijn en de liefde daar aanwezig te verwoorden…

Tijdens het Living Room-concert was ik in het gezelschap van een dame die een levenslange carrière had in Dans, waaronder Butoh (naoorlogse Japanese vorm van Dans, gekend voor zijn transformerend potentieel)… Indien je de vaardigheden en ervaring van zo’n artieste zou inschakelen, hoe zou je ze dan gebruiken…? Ik zag afgelopen zomer de Belgische sludge metalband Amenra het podium delen met een Butohka (in Diksmuide, een oud slagveld van WO.I) en dat was verdomd krachtig…!!

EV : Het was fijn aan elkaar voorgesteld te worden, goed dat je me eraan herinnert… Ik vond haar een zeer charismatische en inspirerende vrouw met een ervaring waar ik van zou kunnen leren. Ik ben er zeker van dat hier iets uit zou komen gebaseerd op muziek en beweging… het zou belangrijk kunnen zijn dit vast te leggen op beeld… Misschien een ideetje dat bij Craig Murray kan rijpen…?

En tenslotte, uitkijkend naar jullie doortocht op Black Easter > waaraan mogen we ons verwachten…?

EV : We staan nu op het podium als een kwartet, met de bedoeling elkaar aan te vullen op vlak van muziek maar ook qua atmosfeer, geluid, … Improviseren op wat er op die moment gebeurt > aanvoelen wanneer het mag knallen en wanneer het een andere richting uit mag waaieren… Mogelijks is het de eerste keer dat we het nieuwe album volledig zullen spelen en het zal spannend zijn voor ons om dat met het publiek te mogen delen…! En uiteraard kijken we er ook naar uit om met ouwe vrienden terug de draad op te pikken en, wie weet, er enige nieuwe te maken… (lacht)

Dankjewel, Evi… Wij kijken er ook naar uit…

Evi Vine

Black Easter

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 26/05/2019 : Apokalypse: nieuwe single Massenhysterie en voorloper van nieuw album.

Bijna dag op dag twee jaar na hun Belgische live debuut tijdens de eerste editie van Trouwfest komt het Oostenrijkse kinky electro project Massenhysterie met nieuw plaatwerk. ‘Apokalypse’ is de eerste single die uit dit album, dat op 14 juni het levenslicht zal zien, getrokken wordt. De song laat een ietwat ander geluid ...

lees meer...
FOTO'S : Larva - @ Dame C Rijsel, 24/05/2016 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Mirexxx - @ Dame C Rijsel, 24/05/2016 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Tempel - Tempel

Tempel is een zijproject van Kvelertak drummer Kjetil Haugland Gjermundrød en niet te verwarren met het gelijknamige, instrumentale metal duo uit Phoenix, Arizona. Andere groepsleden in het Noorse kamp zijn de twee broers van Kjetil. Espen speelt gitaar en Inge neemt de basgitaar en zang voor zijn rekening. Tweede gitarist is hun ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : The Grand Astoria / Montenegro - The Grand Astoria x Montenegro

Op dit titelloze split-album (47 minuten speelduur) dat ons uit Rusland werd toegestuurd, staan twee zeer lange stonerrock composities van twee verschillende bands: The Grand Astoria en Montenegro. The Grand Astoria brengen het net geen half uur durende “The Body Limits”, een psychedelische stonercompositie die me regelmatig ...

lees meer...
CD BESPREKING : The London Sound Survey - Thames

Ian Rawes woont in Londen. Hij werkt er voor de stadsdiensten als ‘urban field recorder’ en is de oprichter van The London Sound Survey website die hij fulltime runt. Sinds 2008 heeft Rawes het veranderende geluid van de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk gedocumenteerd door middel van een enorme reeks van meer dan tweeduizend ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2019 : Struggler maakt een update van Life Update+

“It Was A Very Long Conversation But At The End We Didn’t Shake Hands”. Het is en blijft de legendarische debuutplaat van Struggler. Hamont-Achel leerde tegen en wil en dank zijn eigen duistere kant kennen. De goegemeente heeft er mee leren omgaan en de band op zich is gedurende 40 jaren nog steeds zijn eigen koers aan het ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2019 : Darkdweller reist straks af naar Leipzig en hoopt van u hetzelfde. Hier zijn gratis tips!

Tip 1. indien u nog twijfelt, doen, kies voor een vakantie / city trip met Pinksteren naar het mooie, groene en historisch relevante Leipzig. Weerbarstig lief of vrouw? Doe alsof uw neus bloedt u weet zogezegd van niets want er zijn nog tickets beschikbaar aan de kassa en als je er dan toch bent... U vindt trouwens een ticket stalletje recht ...

lees meer...
CD BESPREKING : Robert Worby - Factitious Airs (Electronic Music)

Robert Worby is een componist, geluidskunstenaar, schrijver en omroeper. Net als Iain Marsh heeft hij zich gevestigd in Londen en werkt er sinds de jaren ’90 voor BBC Radio 3. Hij is de medeoprichter in 2002 van Cut & Splice, een festival met aandacht voor elektronische muziek en geluidskunst. Robert heeft een onverzadigbare ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Al die willen te kaap'ren varen...

Hoewel het legendarische Cold Meat Industry label al sinds 2014 op apegapen ligt, vond men het in 2017 toch wel gepast om de 30ste verjaardag van hun bestaan te vieren. In stijl, in dit geval met een tweedaags festival en een heleboel acts die het mede dankzij dit kwaliteitslabel tot grote namen wisten te schoppen. Wie er bij was daar ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Het WGT elftal van Dimi Brands.

Nog een tweetal weekjes en de jaarlijkse bedevaart naar Leipzig kan een aanvang nemen, geef maar toe dat u er weer een gans jaar naar heeft uitgekeken. Ondergetekende stuurt dit jaar zijn kat, maar laat niet na zijn persoonlijke elftal mee te geven, kwestie dat u niet bezwijkt aan keuzestress. 1.CAMERATA MEDIOLANENSE Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Dancing In Darkness

Lang geleden dat ik mijn cd speler nog een keer een opmerkelijke, of beter nog relevante verzamelaar liet eten. Er waren tijden waarin er regelmatig van die compilaties verschenen die een must waren voor elkeen die de scene op de voet wou volgen en blijven volgen. Die tijd lijkt echter achter ons een ook deze “Dancing in Darkness” ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ YAP Leopoldsburg, 11/05/2019 daar Luc Luyten