casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

EVI VINE
Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019, Jan Denolet
 Bookmark and Share

18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
18/04/2019 : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…
Wie haar nog niet gespot had op Joy Division-tribute A Change of Speech… en haar eerste album …and so the morning comes gemist had, die kon Evi Vine in 2016 ontdekken op het Black Easter Festival in Antwerpen, waar ze haar tweede album Give Your Heart To The Hawks voor kwam stellen. Tijdens die editie speelden 2 artiesten het klaar om ondergetekende na begot één nummer naar de merchandise hoek te laten rennen : de eerste was nationale trots Whispering Sons (die later dat jaar Humo’s Rock Rally wonnen) en de tweede was dus -u raadde het al- Evi Vine… Het elegante, breekbare maar tegelijk solide concert was dan ook zeer overtuigend. Give Your Heart… stond sinds aankoop zeer regelmatig op…!

Uit betreurenswaardige zaken baren soms ook iets moois en dus werd besloten om na het onverwachte overlijden van Ward De Prins, bezieler van Peek-A-Boo én Black Easter (en webmaster o.a. voor Dark Entries), zijn Festival terug leven in te blazen. Evi Vine is met volle overtuiging weer van de partij, wij hopen van u hetzelfde…

Maar eerst legden we haar ons vragenlijstje voor…

Dark Entries : De eerste keer dat ik je zag optreden was op het Black Easter festival, enige jaren geleden, waar je over enige weken (zaterdag 20 april) en op dezelfde locatie terug zult staan… De tweede keer was een kamerconcert op een editie van Can’t Live In A Living Room (dat inderdaad in iemands living was)… Ik had begrepen dat jullie Ward De Prins ontmoet hadden tijdens een vorige editie van CLiaLR…? Ben je via die weg op het podium van Black Easter terecht gekomen…?

Evi Vine : Ja, dat klopt. We ontmoetten Ward voor het eerst na het concert bij Eddy en Anja thuis, de twee geweldige en enthousiaste mensen die ons voorgesteld hebben aan Ward. Hij leek direct een beminnelijke man wiens liefde voor the scène groot was. Toen we in 2016 op Black Easter stonden zaten we in een transitieperiode : onze drummer GB was er net bij gekomen, wat ervoor zorgde dat we konden experimenteren met een krachtiger geluid, wat uiteindelijk op ons nieuwe album volledig zijn plaats gekregen heeft. We kijken dan ook ongelooflijk uit om dat op BE 2019 te laten horen…

Veel mensen hebben jullie muziek leren kennen via jullie bijdrage aan Joy Divison-tribute A Change of Speech, A Change of Style, waarvoor jullie Dead Souls herwerkten. Hoe kwam men bij jullie terecht; en heeft het deuren geopend…?

EV : We hadden veel steun van onze goede vriend en collega Sven Affeld die met ons was tijdens onze tour als voorprogramma van Phillip Boa en ook tijdens het Nocturnal Culture Night Festival in Deutzen bij Leipzig. Misschien dat ze via hem tot bij ons gekomen zijn voor de compilatie…? Niet zeker welke deuren het geopend heeft, maar we hadden wel een echt goede feedback. Er rustte een zekere druk op onze schouders om zo’n invloedrijke band te coveren. Met Danny Nolan aka ‘Flints Kids’ hadden we in ieder geval iemand aan de productie die het geheel van een mooi donker randje voorzag…

Je hebt ook gezongen bij de Goth supergroep The Eden House (met o.a. Tony Pettitt van Fields of the Nephilim, om iemand te noemen)… Hoe kwam je bij hen terecht gekomen…?

EV : Ik kwam Tony en Peter (nvdr > Yates?) tegen tijdens een concert van gemeenschappelijke vriend Bob White en zijn groep NFD, dus daar begon onze communicatie… Daaruit volgde dan het schrijven en inzingen van Reach Out, In The Fire For You en The Dark Half

In The Eden House zong je naast Monica Richards (Strange Boutique, Faith and the Muse, solo, …), dus je kent elkaar een beetje. Als ik mij niet vergis staat ze op Black Easter op dezelfde dag als jullie… Long time no see…?

EV : Eigenlijk kennen we elkaar nog niet echt. Er was een geweldige show met The Eden House waarbij we (gastmuzikanten van dat moment) allemaal aanwezig waren, maar dat was enkel bij die gelegenheid. Op tour rond die tijd, het eerste album, was het vooral Amandine, Valentine en ikzelf. Maar we zien er echt naar uit om Monica terug live aan het werk te zien op Black Easter…!

Om de Fields-kaart nog eens te trekken: je hebt reeds gewerkt met Tony Pettitt en Peter Yeats (gitarist bij de klassieke Fields-bezetting) werkte samen met jullie voor de single Sabbath, van jullie nieuwste album Black/Light/White/Dark… Ben je enige -onschuldige- Fields-anekdotes te weten gekomen…?

EV : We werken al een tijd met Peter (Yates), al sinds ons tweede album Give Your Heart To The Hawks eigenlijk, en er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo… (knipoogt)

Dus we hebben Peter Yates maar ook Simon Gallup (Cure) die met jou en de band samenwerken op Sabbath… Hoe kwam dit te gebeuren en wat is je persoonlijke ervaring hiermee…?

EV : Samen met Simon in de studio zitten is ontzettend inspirerend. Een geweldige muzikant, die er zelf heel bescheiden onder blijft, wat de ervaring nog beter maakt. We waren al enige jaren aan het vissen naar zijn samenwerking en we voelen ons vereerd dat hij uiteindelijk toegehapt heeft…

De single Sabbath heeft een zwaarder geluid dan we van je gewend zijn (de volgende single, My Only Son, klinkt dan weer meer old school Vine)… Ook de videoclip geeft een nogal geladen indruk… De titel Sabbath doet me denken aan een periode van bezinning maar ik heb gehoord dat de video vooral over transformatie gaat…?

EV : Transformatie / Metamorphose… Wie zijn we wanneer we onze huid niet afleggen? Volgens mij is de enige reden dat we hier zijn is leren en groeien om meer te worden dan we al waren… Ga voorbij je angsten, die je begrenzen… ik weet dat dit niet gemakkelijk is… Als groep kregen we hierbij de hulp van de fantastische Craig Murray

Zou je kunnen zeggen dat het volledige album op een of andere manier over transformatie handelt…?

EV : Ja, dat denk ik wel… Zoals gewoonlijk is het album zeer gelaagd. In essentie gaat het over geliefden die we verloren zijn… Ze gaan over in nieuwe dimensies en wij blijven achter… De cyclus van destructie en innerlijke heropbouw…

Black/Light/White/Dark bevat 6 nummers, dus mensen zullen eerder een kort album verwachten. Verkeerde veronderstelling, want jullie nemen net de tijd om de nummers te laten ademen…

EV : Bij dit album wilden we onszelf zo weinig mogelijk beperkingen opleggen. Het was ook ons eerste studiowerk met Matt Tye op bass en GB aan de drums en het was de bedoeling dat iedereen iets naar de tafel kon brengen. Er waren een paar nummers die vertrokken vanuit het verhaal van een tekst, maar de rest ontstond uit de muziek in eerste plaats… en dat hebben we inderdaad de nodige ruimte gegeven…

Jij en Steve zijn veganisten… Ik weet dat veganisme een diepgaande impact heeft op heel veel dingen in het dagdagelijkse leven, het is diepgeworteld en is er altijd… Op welke manier en tot hoe ver zou je zeggen dat het -veganisme- een invloed heeft op je werk als artiest…?

EV : Ik laat je dat zelf uitzoeken, dan is er meer uitdaging aan… Hmmm… Ik kan wel zeggen dat het een emotionele last is eens je bepaalde verschrikkelijke dingen ziet en door hebt… Je kan niet meer doen alsof je het niet weet en alsof het je niks doet, eens het op een emotioneel, bijna moederlijk niveau (nvdr : ik denk dan bv. aan de zuivelindustrie, waar kalveren algauw van hun moeders weg gehaald worden omdat de melk bedoeld is voor de verkoop) tot je door dringt. Voor Steve en mij is er geen andere optie. GB, onze drummer, is ook naar veganisme toe aan het groeien… Indien je het met mensen over voedsel hebt dan werkt de communicatie best één op één, zolang mensen niet het gevoel krijgen dat ze veroordeeld of in een hoekje gedrumd worden, zoals helaas vaak het geval is… Bij de discussie over dieren/vlees eten kunnen mensen zeer defensief worden. Hun geloof in een systeem dat ze levenslang mee ondersteund hebben wordt in vraag gesteld en dan komt dat heel dicht op hun vel. Veganisme is een heel andere manier van eten (naast de ethiek rond kledij, gebruiksvoorwerpen en entertainment) en het gevoel dat ze alles ineens overboord zouden moeten gooien kan zeer beangstigend zijn. Ze hebben doorgaans zelf gezelschapsdieren, zien zichzelf als goede en normale mensen, hebben vaak weinig benul over industrial farming (nvdr : de moderne manier van o.a. veehouderij -ook kweekvissen en legkippen- waarbij productie op de eerste plaats komt en het eventuele welzijn van het dier/product op de allerlaatse) en wanneer dit in dan in vraag gesteld worden dan gaan de schilden omhoog en de vizieren naar beneden…

Je bent zeer begaan met wat er gebeurt in de wereld (politiek, leefmilieu,… ) en je spreekt jezelf erover uit, zij het in teksten of gewoon middenin een concert… Als een artieste gebruikt je duidelijk de voorhande zijnde kanalen… Denk je dat mensen, die in de eerste plaats naar een band komen kijken en luisteren, hier genoeg voor open staan…? Zijn er al momenten geweest waarvan je merkte dat je de boodschap echt over kon brengen…?

EV : Onze laatste Belgische show, het huiskamerconcert voor Can’t Live In A Livingroom waarop jij trouwens aanwezig was, was voor ons een speciaal moment in die zin. Er waar veel vrienden en bekenden van Ward (nvdr : De Prins, oprichter van Peek-A-Boo magazine en bezieler van Black Easter) en mensen waren zich emotioneel bewust van dit gezamelijke verdriet. Ward was een graag gezien mens, een man met veel vrienden in de muziekwereld en daarbuiten. Om te kanaliseren wat het met mij deed had ik een spoken word stuk voorbereid om de pijn en de liefde daar aanwezig te verwoorden…

Tijdens het Living Room-concert was ik in het gezelschap van een dame die een levenslange carrière had in Dans, waaronder Butoh (naoorlogse Japanese vorm van Dans, gekend voor zijn transformerend potentieel)… Indien je de vaardigheden en ervaring van zo’n artieste zou inschakelen, hoe zou je ze dan gebruiken…? Ik zag afgelopen zomer de Belgische sludge metalband Amenra het podium delen met een Butohka (in Diksmuide, een oud slagveld van WO.I) en dat was verdomd krachtig…!!

EV : Het was fijn aan elkaar voorgesteld te worden, goed dat je me eraan herinnert… Ik vond haar een zeer charismatische en inspirerende vrouw met een ervaring waar ik van zou kunnen leren. Ik ben er zeker van dat hier iets uit zou komen gebaseerd op muziek en beweging… het zou belangrijk kunnen zijn dit vast te leggen op beeld… Misschien een ideetje dat bij Craig Murray kan rijpen…?

En tenslotte, uitkijkend naar jullie doortocht op Black Easter > waaraan mogen we ons verwachten…?

EV : We staan nu op het podium als een kwartet, met de bedoeling elkaar aan te vullen op vlak van muziek maar ook qua atmosfeer, geluid, … Improviseren op wat er op die moment gebeurt > aanvoelen wanneer het mag knallen en wanneer het een andere richting uit mag waaieren… Mogelijks is het de eerste keer dat we het nieuwe album volledig zullen spelen en het zal spannend zijn voor ons om dat met het publiek te mogen delen…! En uiteraard kijken we er ook naar uit om met ouwe vrienden terug de draad op te pikken en, wie weet, er enige nieuwe te maken… (lacht)

Dankjewel, Evi… Wij kijken er ook naar uit…

Evi Vine

Black Easter

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : European Ghost - Pale And Sick (2020 edition)

Dit album verscheen origineel reeds in 2016 bij het Spaanse Unknown Pleasure Records. Eind vorig jaar vond Icy Cold Records het hoog tijd om dit ondertussen niet meer verkrijgbare album in een 2020 versie heruit te geven. Terecht want in 2016 deelde ik een 8,5 op 10 uit voor de prestaties van dit trio uit Bologna. Moderne post punk. Lekker ...

lees meer...
CD BESPREKING : Twice A Man - On The Other Side Of The Mirror

Je eigen uitwendige zelf zie je dagelijks in de spiegel. Maar is er een groot verschil tussen dat wat je daadwerkelijk ziet en dat van je innerlijke ziel ? Twice A Man ziet deze vraag als uitgangspunt van het album On The Other Side Of The Mirror. Eerder dystopisch van aard dan psychologisch. En dat heeft alles met huidige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : XTR Human - Interior

Het is geleden van 2014 dat er nog eens een nieuw album werd uitgebracht door XTR Human, enkele singles of EP’s niet meegerekend. Goed zes jaren dus om de moeilijke tweede te openbaren. Niet dat Johannes Stabel en de zijnen de hangmat der luiheid hebben opgezocht, neen, vooral omdat het hier gaat over een band die op regelmatige tijden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fotocrime - South Of Heaven

Op zijn paspoort staat nog steeds Ryan Patterson maar als het gaat om de identiteit waarvan hij met zijn band Fotocrime wil aangesproken worden doe je dat best gewoon als R. Er zal wel een reden zijn voor deze bewuste anonimiteit, en wel omdat hij zijn eigen verleden wil laten rusten. Een verleden dat vooral gekenmerkt werd door zijn metal-band ...

lees meer...
CD BESPREKING : Causenation - Promises Of Hope And Fear

Debuutalbum van deze Antwerpse electroband na een reeks demo’s en virtuele singles. Causenation is een duo bestaande uit Vain Sacrosanct en Van Der Goes. Een Dark Entries interview uit 2018 toen Causenation kwam optreden op onze Dark Entries Night in de Gentse Kinky Star, lees je hier. Vain Sacrosanct heeft een verleden als programmamaker ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...