casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

Trouwfe(e)st #3: ASHTORETH
Doordat er verschillende elementen in mijn muziek zitten weet ik mensen uit verschillende underground stromingen aan te spreken.
27/03/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

27/03/2019 : Trouwfe(e)st #3: ASHTORETH - Doordat er verschillende elementen in mijn muziek zitten weet ik mensen uit verschillende underground stromingen aan te spreken.
27/03/2019 : Trouwfe(e)st #3: ASHTORETH - Doordat er verschillende elementen in mijn muziek zitten weet ik mensen uit verschillende underground stromingen aan te spreken.
27/03/2019 : Trouwfe(e)st #3: ASHTORETH - Doordat er verschillende elementen in mijn muziek zitten weet ik mensen uit verschillende underground stromingen aan te spreken.
27/03/2019 : Trouwfe(e)st #3: ASHTORETH - Doordat er verschillende elementen in mijn muziek zitten weet ik mensen uit verschillende underground stromingen aan te spreken.
27/03/2019 : Trouwfe(e)st #3: ASHTORETH - Doordat er verschillende elementen in mijn muziek zitten weet ik mensen uit verschillende underground stromingen aan te spreken.
Als er een naam is binnen de Belgische underground waaraan je de laatste tijd onmogelijk ontsnappen kan, is het wel die van Ashtoreth.

Hoewel Peter Verwimp nog maar enkele jaren onder deze noemer naam begon te maken in het dark ambient genre, wist hij zich al heel snel op te werken tot een naam om rekening mee te houden. Op de productiviteit van Ashtoreth staat dan ook geen grens, gelukkig bewijzen de resultaten keer op keer dat kwantiteit en kwaliteit wel degelijk samen kunnen gaan. Niet alleen mochten we op korte tijd veel albums van hem verwelkomen, ook aan kansen om Peter live te zien geen gebrek. Trouwfe(e)st aarzelde dan ook niet lang om deze veelzijdige artiest, die gelukkig nog een plaatsje vrij had in zijn drukke agenda, te boeken voor hun derde editie.

DE: Je stapte onlangs zelf in het huwelijksbootje. Proficiat! Mijn huwelijk was een ceremonie ter ere van de Godin Freya. Iets zegt me dat jij ook niet bepaald voor een traditioneel huwelijk kiest?

A: Dat klopt, maar aangezien onze ceremoniële trouwdag nog moet komen kan ik daar momenteel nog niet veel over kwijt. Maar dat het in de paganistische sfeer zal zijn is wel zeker !

DE: Vorig jaar was je nog als bezoeker te gast op Trouwfest. Toen ik je vroeg of je dit jaar wou optreden zei je me dat je het zelf van plan was om te vragen. Ik mag dan aannemen dat je jezelf geamuseerd hebt vorig jaar?

A: Zeer zeker, hoewel we niet de hele avond konden blijven heb ik genoten van een aantal acts en van de vele bekende aanwezigen, een publiek dat zich heel open opstelt. En de locatie is ook fantastisch vind ik.

DE: Ashtoreth heet een sjamanistisch project te zijn. Mijn vrouw is hier erg mee bezig. Hoe kwam deze interesse bij jou op en hoe uit zich dat in je dagelijks leven?

A: Er is altijd al een interesse in deze materie geweest, en ik denk dat het visuele aspect het eerste is dat mijn aandacht trok. Vandaar uit ben ik me gaan verdiepen via literatuur en films. Enkele jaren geleden kwam ik in aanraking met het praktiserende sjamanisme tijdens een initiatie-weekend. Dat was als thuiskomen voor mij. Het voelde heel bekend en sloot ook aan bij bepaalde filosofische- en levensbedenkingen die ik had . Vanuit die ervaring ben ik bij verschillende mensen in opleiding geweest en vond de sjamanistische benadering ook zijn weg naar mijn muziek. Ik beschouw mijn muziek niet per se als sjamanistisch, maar de benadering is dat wel. Naast de muziek zit dat sjamanisme ook in mijn dagdagelijkse leven verweven. Dat uit zich in allerlei vormen, via rituelen en/of ceremonies, drumcirkels, healingsessies…

DE: We kunnen zeggen dat het hard gaat voor Ashtoreth. Je bent niet alleen zeer productief, maar oogst ook overal lovende kritieken. Had je verwacht dat je werk zo goed zou aanslaan?

A: Nee, Ik besef goed dat het niche muziek is die ik maak en dat dat mogelijk voor een beperkt publiek is en maak me daar geen illusies over. Aan de andere kant merk ik wel dat er interesse is vanuit verschillende underground stromingen, die zowel uit de Gothic Industrial, FHR, Black Metal of electro acoustic composers hoek komt. En mogelijk komt dat ook wel doordat er verschillende elementen in mijn muziek zitten die ergens toch de liefhebbers van desbetreffende stromingen kunnen aanspreken. Dat doe ik niet bewust maar heeft eerder met mijn eigen brede muzikale smaak te maken denk ik. Ik houd ook al niet van branding binnen de muziekindustrie en mijd dat bewust. Ik probeer eerder om kruisbestuivingen aan te gaan met andere kunstvormen (dans, video, yoga, poëzie,…) en op die manier ook telkens weer een ander publiek aan te spreken. Het (meestal) rustige karakter van mijn muziek zorgt daar deels ook voor vermoed ik.

DE: Zelf organiseer je ook al lang huiskamerconcerten. Wie kreeg je zoal over de vloer en kan je ons nog wat gouden tips geven die je als organisator zeker niet uit het oog mag verliezen?

A: Dat klopt, sinds 2010 organiseer ik sporadisch optredens in eigen huis. Het initiatief hiervoor lag in het feit dat er voor experimentele muziek en ambient maar weinig plekken te vinden zijn om dit met een publiek te delen. Vandaar dat ik het in ware DIY stijl zelf ben beginnen doen in mijn eigen huis. Doorheen de jaren hebben we hier al heel wat uiteenlopende acts weten te strikken, van noise (Crank Sturgeon, Ludo Mich, Pedestrian Deposit, Urall, Legion of Swine…), Electronica (H.U.M., Os Ovni, Zoh/Astre, Witxes, Trauma Sutra,…) over singer songwriter (Bob Corn, Lost Harbours, Tim C. Holehouse, Old Seed, Mute Swimmer, Woven Skull…), Ambient / experimenteel (thisquietarmy, Raxil 4, Matthieu C. Vergez, IIVII, Sitka, Monnik, Mongolito, …), te veel om allemaal op te noemen. Vaak zijn het bevriende muzikanten die op tour zijn die ik dan aan lokale of beginnende projecten koppel. Maar tegenwoordig gebeurt het ook dat ik door boekers en managements gecontacteerd word en ik moet dan toch even duidelijk maken dat het om kleinschalige huiskamerconcerten gaat. Het fijne aan dit soort van concerten is de intimiteit die heerst tussen publiek en artiesten. Mensen komen ook echt om te luisteren en respecteren de artiesten door hun aandachtigheid, en dat wordt geapprecieerd!

DE: Je werkte samen met tal van artiesten, de samenwerking met de mysterieuze Grey Malkin van The Hare And The Moon springt hierbij het meest in het oog. Hoe kwam je in contact met deze kluizenaar?

A: Wel, Grey en ikzelf volgen elkaars werk al enkele jaren. Toen hij nog met The Hare and The Moon actief was zijn we via sociale media met elkaar in contact gekomen en maakten een eerste aanvang tot samenwerking via het maken van remixes van elkaars werk. Grey maakte een prachtige remix van het `Angels guide the Way to our Harbor` album (https://ashtorethtch.bandcamp.com/album/angels-guide-the-way-to-our-harbor-remixes) en ik nam zelf zijn track `O`Death` onder behandeling (https://soundcloud.com/ashtoreth/hare-and-the-moon-odeath-remix). Een tijd later leek hij de muziek te willen opgeven en kwam ik met het voorstel om toch eens samen aan muziek te werken. Initieel is dat begonnen met het maken van 1 enkele track,` I Am The Story`, dat we baseerden op een gedicht van de Canadese dichteres en FHR admin Carmit Cordov. Vanuit die track ontstond het volledige `Pilgrim` album en kreeg hij toch weer zin om muzikaal bezig te blijven. Momenteel is de opvolger `Hermit` afgewerkt en zal in mei via Reverb Worship verschijnen en nu zijn we bezig aan het laatste deel van onze album trilogie die `Heretic` zal heten.

DE: Sven Visterin (The Horny Hour op Radio Centraal, nvdr.) vertelde me dat hij Grey Malkin vorig jaar ontmoette tijdens een reis naar Schotland. Hij wist me te vertellen dat hij psycholoog is. Heb jij persoonlijk contact met hem gehad, of gebeurde alles via de digitale weg?

A: Grey en ikzelf hebben elkaar nog nooit in het echte leven ontmoet, alles gebeurde via de digitale weg. Maar dat stond samenwerken aan de albums zeker niet in de weg. Voor `Pilgrim` ben ik begonnen met het maken van wat ik foley field recordings zou noemen. Uit verschillende, bestaande field recordings maakte ik een soort van geluidslandschappen. Geluiden van voetstappen, kolkende beekjes, blaffende honden, krijsende kraaien etc, werden met zorg samen gelegd en dienden als sfeer basis voor de tracks. Daaroverheen werd dan ping-pong gewijs via het internet muziek geplaatst. Nadien nam ik dan de mix van het geheel op mij en `Pilgrim` was een feit. Reverb Worship bracht dat album gelimiteerd op 50 exemplaren uit en binnen een week was die release uitverkocht. Toen kwam Cursed Monk Records uit Ierland met het voorstel om een re-issue van het album uit te brengen, aangevuld met een extra cd met remixes van verschillende bevriende muzikanten. Die is dit jaar verschenen als dubbel cd in co-productie met mijn eigen Deer Trail Records en daar zijn ook nog maar enkele exemplaren van voorradig.

DE: Stel dat jezelf een Trouwfest mocht organiseren. Zonder rekening te moeten houden met een budget of eender welke beperking, hoe zou je affiche er uit zien?

A: Da`s een moeilijke vraag (en ook weer niet) want er zijn zoveel bands en acts die ik graag zou boeken. Maar om maar iets te zeggen: Neurosis, Hawkwind, Lustmord, Sleep Chamber, Yob, Dead Can Dance, O Saala Sakraal, Diamanda Gallas, Merzbow, United Bible Studies, Portishead, Kodo, Black Tongue, La Muerte, Front 242, Tarentel….de lijst zou te ver reiken vrees ik.

DE: Welk optreden wil je zeker niet missen op Trouwfest dit jaar?

A: Ik laat me graag verassen en heb nog geen voorbereidende beluisteringen gedaan, maar For Greater Good wil ik nu eindelijk wel eens live aan het werk zien. Met Izzy werk ik samen in het nieuwe dark jazz project Valavond Ensemble en Sam ken ik al enkele jaren online, dus naar die ontmoeting kijk ik zeker uit!

DE: Je laatste plaat verscheen op Cyclic Law. Hebben zij je zelf gecontacteerd? Ik kan me voorstellen dat deze erkenning toch wel met enige trots onthaald werd?

A: Dat klopt. Cyclic Law is een zeer gerespecteerd kwaliteitslabel dat de laatste 15 jaar enorm sterke en interessante releases heeft uitgebracht en mede heeft bijgedragen aan het op de kaart zetten van Dark Ambient en aanverwante muzikale stromingen. Ze hebben me zelf gecontacteerd, maar omdat het bericht in de mysterieuze `others` folder van Facebook was terechtgekomen had ik dit aanvankelijk niet opgemerkt. Pas enkele weken na verzending kwam ik als bij toeval in die `others` folder terecht en zag toen pas de vraag om een album op te nemen voor hen. En natuurlijk voelde ik me vereerd dat een label als Cyclic Law interesse had in mijn muziek. Aanvankelijk zou ik 1 album voor hen maken, maar toen ik aan het opnameproces begon bleek al snel dat het een excursie via een 4-tal rites zou worden. Toen ik hen van mijn plannen op de hoogte bracht was er onmiddellijk interesse om de hele cyclus uit te brengen en zo zal het vervolg op `Rites I & II` in de herfst van dit jaar ook bij hen uitkomen onder de titel `Rites III & IV).

DE: Dark Entries bestaat dit jaar 25 jaar, en afgaande op je trouwe reacties op Facebook kan ik afleiden dat je ons magazine op de voet volgt. Slagen wij er in om zelfs een geroutineerd muzikant als Ashtoreth nog te verrassen?

A: Oh zeer zeker, er komt zoveel muziek uit in zowel underground als meer mainstream dat het quasi onmogelijk is om alles op te merken. Dan is het handig om een aantal webzines te volgen die de vinger aan de pols leggen en me steeds weer nieuwe zaken laten ontdekken. Bovendien kom ik meer uit de metal / hardcore scene en was ik minder bekend met bepaalde industrial of Gothic bands, Dark Entries geeft me hierbij een begeleidende hand om al dat moois te ontdekken, waarvoor dank !

DE: We hadden het al over je productiviteit. Welke projecten heb je nog in de pijpleiding voor de nabije toekomst?

A: Toch nog heel wat. naast het al eerder vermeldde `Hermit` album, dat in mei uitkomt, heb ik net een samenwerking achter de rug met videokunstenares Jutta Pryor en dichteres Lois P. Jones, iets wat via het Visible Poetry Project zal verschijnen in de vorm van een aantal screenings. Ik werk nog aan een track voor het aankomende boek van Serge Timmers, een album met gongspeler

Atma Kripa (voor het Italiaanse Unexplained Sounds Group label), een cassette release met de Canadese gitarist / geluidsmanipulator Jim Wylde, een album voor het Antwerpse Rotkat records, eentje voor Winter Lights Records, een album met pianiste Erin Jane Laroue uit Portland, US…en nog een aantal projecten waar ik voorlopig nog even stil over moet zijn.

DE: Wat niet gezegd kan worden over je optreden op Trouwfest. We kijken er naar uit!

Credits foto's: 1.Sharon Schievers, 3.Tim Van Der Schraelen, 4.Stephan Vercaemer, 5.Tim Vermoens

Ashtoreth

Trouwfe(e)st #3

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Closed Mouth - Conversation Piece

Closed Mouth is het project van ene Yannick Rault dat pas in 2019 werd opgericht maar nu reeds zijn derde album uit zijn mouw weet te schudden. Hier kunnen zelfs de mieren nog wat van leren. Meer nog, deze meneer werd beïnvloed door tal van donkere en alternatieve genres en probeert aan elke album een ietwat aparte klankkleur mee te geven. Op ...

lees meer...
CD BESPREKING : Christine Plays Viola - Fading

Als ik het goed heb is dit het vierde volwaardige full length album van het Italiaanse Christine Plays Viola. Christine inderdaad, naar de gelijknamige song van Siouxsie And The Banshees, speelt de viool om het kille aan het warme te koppelen, het duister aan het licht. Iets wat deze band al enige jaren doet, mits dark wave albums die een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Neon Lies - Loveless Adventures

Goran Lautar uit Zagreb is met zijn Neon Lies reeds aan zijn derde album toe, een album dat evenzeer via Wave Tension wordt uitgebracht om de lage landen in lichterlaaie te zetten. Minimal en synth wave uit de oude school, hoewel de muziek wel degelijk 2020 als releasejaar heeft. De negen nummers die hier worden gepresenteerd ademen de ...

lees meer...
NIEUWS 05/07/2020 : “Echoes From The Bardo” kondigt zich veelbelovend aan!

U kent Your Life on Hold ondertussen vast wel, potige gothic rock van het zeetje, mysterieus ronkend tussen de golven van “Burning For The Ancient Connection” en “My Name Is Legion For We Are Many” steken de schuimkoppen van “Echoes From The Bardo” vervaarlijk op. Gothic rock fans juicht ende jubel. De 'Bardo', ...

lees meer...
CD BESPREKING : Alphamay - Conformity

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een synthpop-cd heb besproken. Alphamay is een Duitse band die ik zo’n 3 jaar geleden heb leren kennen. Toen ik in 2017 het album 'The Simulation Hypothesis' meekreeg op de redactievergadering, wist ik niet waaraan mij te verwachten. Maar ik was meteen gewonnen voor de muziek van dit duo, ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2020 : Shining Light: Mono Inc. herneemt 'Lichtgestalt' van Lacrimosa met Tilo Wolff

Er werd ons een nieuwe samenwerking tussen Mono Inc. en Lacrimosa aangekondigd. Martin Engler van Mono Inc. en Tilo Wolff van Lacrimosa waarderen elkaars werk heel erg en zijn ook goede vrienden. Jaren geleden werkten ze al eens samen op de single 'Children Of The Dark' van Mono Inc., een nummer waaraan ook Chris Harms van Lord Of ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lisfrank - The Human

Bij Final Muzik was men zeer in zijn nopjes met de Dark Entries review van “Elevator” (klik de link onder deze review) en dus kregen we de meest recente release in onze postbus van deze Italiaanse legende diens conceptie terug gaat tot in 1980! Inderdaad 40 jaar terug in de tijd besloot ene Fulvio Guidarelli mee te surfen op ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2020 : Sinners' Day wordt verlegd naar 2021

Het zit de organisatoren van W-Festival en Sinner's Day niet mee. Het W-Festival werd een eerste keer verzet van mei naar augustus, en daarna - toen duidelijk werd dat grote festivals niet meer mochten doorgaan tot minstens eind augustus - naar 2021. Maar de organisatoren lieten de zaak niet vallen. In plaats van W-Fest zou in oktober ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2020 : De wereld is gek geworden, volgens Jaz Coleman en Ondrej Smeykal

Het einde is nabij! Al meer dan 40 jaar verkondigt Jaz Coleman dat de wereld zijn ondergang tegemoet gaat, en hij doet op veschillende wijzen. Het meeste bekendheid geniet natuurlijk de supergroep Killing Joke, maar hij maakt ook solo symfonische muziek. Zijn laatste wapenfeit is een samenwerking met Ondrej Smeykal, een eenpersoonsdidgeridoo-orkest ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2020 : Nieuwe videoclip For Greater Good vandaag in première.

U kon het reeds lezen in onze uitermate lovende recensie van de EP ...Unfolds: For Greater Good is terug van weggeweest. Om dit heugelijke feit nog meer luister bij te zetten gaat vandaag de videoclip bij het nummer ‘Synchronism’ in première. In dit nummer zorgt Raya Schaduwjaagster van Dark Poem voor de vocalen, ...