casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

Wave Tension, de passie van Marc Frijns
Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.
16/03/2019, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

16/03/2019 : Wave Tension, de passie van Marc Frijns - Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.
16/03/2019 : Wave Tension, de passie van Marc Frijns - Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.
16/03/2019 : Wave Tension, de passie van Marc Frijns - Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.
16/03/2019 : Wave Tension, de passie van Marc Frijns - Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.
16/03/2019 : Wave Tension, de passie van Marc Frijns - Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.
Er zijn kwatongen die beweren dat de muziekbusiness dood is, anderzijds blijven de nieuwe groepjes bij Dark Entries binnen druppelen en blijven vooral underground labels, die nog worden opgericht uit liefde voor muziek, uit de grond schieten. Is deze dood dan wel zo definitief? Of is er nog hoop na de bombarderie van klaagzangen en negativiteit. Is er nog een scnene en zoniet komt er nog één? Dark Entries geeft geen antwoorden maar stelt vast en vooral vragen. Zo kwam ik naar aanleiding van de fantastische release “We Are Electric - Gary Numan Revisitied” terecht bij Wave Tension Records, een jong label gerund door new wave enthousiasteling Marc Frijns. Ik dacht bij mezelf, interessant, en waarom eens geen interview? En voila, zo gezegd zo gedaan.

Stel je kort eens voor, wie is Marc Frijns en hoe raakte hij betrokken in het new wave gebeuren? Een oude passie of een nieuwe liefde?

Marc: Ik ben een 45 jarige software architect en muziekliefhebber woonachtig in Eindhoven. In mijn studententijd (jaren 90) kwam ik als DJ eigenlijk pas in aanraking met de new wave uit de jaren 80, en dan met name met de grotere artiesten zoals Bauhaus, Gary Numan, Joy Division, etc. Naast de alternatieve rock bleef de interesse voor new wave bestaan door artiesten zoals Editors, Bloc Party en Interpol. In 2013 kwam ik via een collega in aanraking met Agent Side Grinder en was meteen verkocht aan hun sound. Als verzamelaar ging ik op zoek naar hun releases en via Discogs en later Bandcamp ging er een nieuwe new wave wereld voor mij open. Na de ontdekking van Bandcamp heb ik me vol op de huidige new wave scene gestort in de vorm van muziek aankopen en concert bezoeken (in Nederland, Belgie en Duitsland, binnen een straal van 150km vanuit Eindhoven).

Je runt nu het Wave Tension label, een relatief jong label, sommige zullen zeggen dat je gek bent, meer een meer labels, recent nog Ant-Zen kondigden het afscheid van fysieke releases aan en gaan voor een digitaal verhaal. Hoe kijk jij hier tegenaan? Jij kiest bewust voor (gelimiteerde) vinyl uitgaven?

Marc: Als muziekliefhebber en verzamelaar koop ik graag fysieke releases, waarbij vinyl en cassette mijn voorkeur hebben. Vinyl vooral vanwege het grotere formaat van het artwork en de beleving om een plaat op je platenspeler te leggen. Cassette heeft voor mij meer een verzamelwaarde, maar is wel een goedkopere manier om muziek fysiek te releasen. Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release. Ik denk dat er nog genoeg liefhebbers zijn voor fysieke releases, maar of dat er genoeg zijn voor labels die hiermee hun brood moeten verdienen is natuurlijk de vraag. Labels die releasen vanuit liefde voor muziek naast hun normale baan kunnen waarschijnlijk ook meer risico nemen met fysieke releases. Ik kies dus bewust voor vinyl omdat ik dat het meest interessante fysieke formaat vind. De kosten voor vinyl zijn echter wel betrekkelijk hoog en vanaf 200 stuks pas enigszins rendabel. Het produceren van vinyl is een delicaat proces, er kan van alles misgaan waardoor het altijd een uitdaging blijft om kwalitatief uitstekend vinyl te produceren en op de gewenste release datum klaar te hebben. Na 3 releases en even zoveel verschillende persers, weet ik inmiddels wel welke partijen in het proces goed werk afleveren en goede service bieden.

Sommigen beweren dat de scene dood is of dood bloedt. Echter als ik alleen al naar België kijk, het aantal labels, het aantal bands lijkt dit elkaar tegen te spreken, hoe kijk jij tegen de wave scene (als we die term nog mogen gebruiken) anno 2019 aan?

Qua jonge bands en labels is er genoeg groei, maar bij veel concerten zie je dezelfde mensen in het publiek en de gemiddelde leeftijd van de concert bezoekers ligt al gauw rond 35/40+. Het jongere publiek loopt dus niet echt warm voor de wave scene. In dat opzicht kun je dus wel zeggen dat de wave scene dood bloedt als er geen verse aanwas van jeugdiger publiek komt. Aan de andere kant is het oudere publiek nog niet uitgekeken op de scene en bereidt geld uit te geven aan concerten en muziek aankopen.

Wat beoog je precies met het Wave Tension label, met andere woorden waarom zette je het op? Is dit je eerste wapenfeit in de wave gothic scene of was / ben je ook nog betrokken in andere scene gerelateerde activiteiten?

Marc: Het idee voor het starten van een label ontstond na een post van een nieuwe Bleib Modern track in 2016. Iemand opperde dat het nummer op 7” uitgebracht moest worden. Semi serieus gaf ik aan dat ik daar interesse in had, en dit was het startpunt om me meer te verdiepen in het runnen van een label. Naast het supporten van de bands door het kopen van fysieke releases wil ik hen supporten met het uitgeven van hun muziek. Vanuit de scene heb ik o.a. hulp gekregen van Dimitri (Wool-e-Discs) en Michael (Weyrd Son Records) bij het opstarten van mijn label. Hulde voor alle support vanuit de scene! Verder ben ik niet betrokken bij andere activiteiten in de scene. Veel labels organiseren ook concerten, maar daar heb ik op dit moment nog geen behoefte aan. De new wave scene is niet groot in Eindhoven, dus ik denk dat een concert/festival niet heel succesvol zal zijn. Ik probeer bands wel te helpen, door hen in contact te brengen met concert organisatoren in Nederland.

Welke releases staan er reeds op het actief van het label, en wat staat er in de nabije en verre toekomst nog te gebeuren?

Marc: Er staan drie releases op mijn label:

De 1ste release is Kraken van Unhappybirthday, een band uit Hamburg. Ze omschrijven hun stijl als “raincoat pop”, een energieke fusie van new wave en cold wave. De songs op deze EP, gezongen in het duits, hebben de perfecte balans tussen triestheid/eenzaamheid en catchiness.

De 2de release is Lines & Parallels van Factice Factory (zie eerste clip bij dit interview). Het frans-zwitserse collectief brengt met hun 3de langspeler opnieuw een mix van melancholische post-punk, cold wave en new wave, welke in de jaren 80 perfect op het 4AD label zou passen. Factice Factory’s songs zijn extra sfeervol door de afwisseling van engelse, franse en duitse lyrics.

De 3de release is een tribute album door diverse artiesten uit het hedendaagse new wave genre. zoals Agent Side Grinder, Ash code, Shad Shadows, Box & the Twins, SUIR, Synths Versus Me en Then Comes Silence. Zij brengen een eerbetoon aan de elektronische pionier en grondlegger van de synthpop Gary Numan met hun eigen bewerkingen van zijn songs.

Over plannen voor toekomstige releases kan ik nog niets verklappen.

Van welke band droom je, hoop je ooit eens een release uit te brengen en waarom?

Marc: Dromen mag, dus er zijn wel een aantal bands waarvan ik een release wil uitbrengen: SUIR, TRAITRS, Second Still en Agent Side Grinder. Dit zijn op dit moment mijn favoriete bands

Hoe kunnen geïnteresseerde lezers de releases van het label op de kop tikken?

Marc: De releases zijn te koop via onze bandcamp (wavetensionrecords.bandcamp.com), bigcartel (wavetensionrecords.bigcartel.com) of discogs website. Tevens zijn ze te koop via diverse (online) platenzaken zoals Wool-e-Shop, Kernkrach, Independent Gothic Store en vele anderen. Tevens zijn onze releases te verkrijgen bij andere labels zoals Anna Logue Records en Manic Depression Records.

Enkele van onze lezers zijn zelf bezig met het maken van muziek, stel ik wil de attentie van het Wave Tension label wat doe zij dan?

Marc: Om eerlijk te zijn, emails met demo’s worden niet beluisterd tenzij ik al bekend ben met de artiest. Goede muziek op bandcamp komt vanzelf boven drijven

Wat was jouw release van 2018?

Marc: Gedeelde 1ste plek: SUIR – "Soma" en Whispering Sons - "Image"

Via deze link komt u terecht op de Dark Entries review van “We Are Electric - Gary Numan Revisited”

Wave Tension Records

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...