Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.
16/03/2019, Kurt Ingels![]() |
|||||
Stel je kort eens voor, wie is Marc Frijns en hoe raakte hij betrokken in het new wave gebeuren? Een oude passie of een nieuwe liefde? Marc: Ik ben een 45 jarige software architect en muziekliefhebber woonachtig in Eindhoven. In mijn studententijd (jaren 90) kwam ik als DJ eigenlijk pas in aanraking met de new wave uit de jaren 80, en dan met name met de grotere artiesten zoals Bauhaus, Gary Numan, Joy Division, etc. Naast de alternatieve rock bleef de interesse voor new wave bestaan door artiesten zoals Editors, Bloc Party en Interpol. In 2013 kwam ik via een collega in aanraking met Agent Side Grinder en was meteen verkocht aan hun sound. Als verzamelaar ging ik op zoek naar hun releases en via Discogs en later Bandcamp ging er een nieuwe new wave wereld voor mij open. Na de ontdekking van Bandcamp heb ik me vol op de huidige new wave scene gestort in de vorm van muziek aankopen en concert bezoeken (in Nederland, Belgie en Duitsland, binnen een straal van 150km vanuit Eindhoven). Je runt nu het Wave Tension label, een relatief jong label, sommige zullen zeggen dat je gek bent, meer een meer labels, recent nog Ant-Zen kondigden het afscheid van fysieke releases aan en gaan voor een digitaal verhaal. Hoe kijk jij hier tegenaan? Jij kiest bewust voor (gelimiteerde) vinyl uitgaven? Marc: Als muziekliefhebber en verzamelaar koop ik graag fysieke releases, waarbij vinyl en cassette mijn voorkeur hebben. Vinyl vooral vanwege het grotere formaat van het artwork en de beleving om een plaat op je platenspeler te leggen. Cassette heeft voor mij meer een verzamelwaarde, maar is wel een goedkopere manier om muziek fysiek te releasen. Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release. Ik denk dat er nog genoeg liefhebbers zijn voor fysieke releases, maar of dat er genoeg zijn voor labels die hiermee hun brood moeten verdienen is natuurlijk de vraag. Labels die releasen vanuit liefde voor muziek naast hun normale baan kunnen waarschijnlijk ook meer risico nemen met fysieke releases. Ik kies dus bewust voor vinyl omdat ik dat het meest interessante fysieke formaat vind. De kosten voor vinyl zijn echter wel betrekkelijk hoog en vanaf 200 stuks pas enigszins rendabel. Het produceren van vinyl is een delicaat proces, er kan van alles misgaan waardoor het altijd een uitdaging blijft om kwalitatief uitstekend vinyl te produceren en op de gewenste release datum klaar te hebben. Na 3 releases en even zoveel verschillende persers, weet ik inmiddels wel welke partijen in het proces goed werk afleveren en goede service bieden.
Sommigen beweren dat de scene dood is of dood bloedt. Echter als ik alleen al naar België kijk, het aantal labels, het aantal bands lijkt dit elkaar tegen te spreken, hoe kijk jij tegen de wave scene (als we die term nog mogen gebruiken) anno 2019 aan? Qua jonge bands en labels is er genoeg groei, maar bij veel concerten zie je dezelfde mensen in het publiek en de gemiddelde leeftijd van de concert bezoekers ligt al gauw rond 35/40+. Het jongere publiek loopt dus niet echt warm voor de wave scene. In dat opzicht kun je dus wel zeggen dat de wave scene dood bloedt als er geen verse aanwas van jeugdiger publiek komt. Aan de andere kant is het oudere publiek nog niet uitgekeken op de scene en bereidt geld uit te geven aan concerten en muziek aankopen. Wat beoog je precies met het Wave Tension label, met andere woorden waarom zette je het op? Is dit je eerste wapenfeit in de wave gothic scene of was / ben je ook nog betrokken in andere scene gerelateerde activiteiten? Marc: Het idee voor het starten van een label ontstond na een post van een nieuwe Bleib Modern track in 2016. Iemand opperde dat het nummer op 7” uitgebracht moest worden. Semi serieus gaf ik aan dat ik daar interesse in had, en dit was het startpunt om me meer te verdiepen in het runnen van een label. Naast het supporten van de bands door het kopen van fysieke releases wil ik hen supporten met het uitgeven van hun muziek. Vanuit de scene heb ik o.a. hulp gekregen van Dimitri (Wool-e-Discs) en Michael (Weyrd Son Records) bij het opstarten van mijn label. Hulde voor alle support vanuit de scene! Verder ben ik niet betrokken bij andere activiteiten in de scene. Veel labels organiseren ook concerten, maar daar heb ik op dit moment nog geen behoefte aan. De new wave scene is niet groot in Eindhoven, dus ik denk dat een concert/festival niet heel succesvol zal zijn. Ik probeer bands wel te helpen, door hen in contact te brengen met concert organisatoren in Nederland. Welke releases staan er reeds op het actief van het label, en wat staat er in de nabije en verre toekomst nog te gebeuren? Marc: Er staan drie releases op mijn label: De 1ste release is Kraken van Unhappybirthday, een band uit Hamburg. Ze omschrijven hun stijl als “raincoat pop”, een energieke fusie van new wave en cold wave. De songs op deze EP, gezongen in het duits, hebben de perfecte balans tussen triestheid/eenzaamheid en catchiness.
De 2de release is Lines & Parallels van Factice Factory (zie eerste clip bij dit interview). Het frans-zwitserse collectief brengt met hun 3de langspeler opnieuw een mix van melancholische post-punk, cold wave en new wave, welke in de jaren 80 perfect op het 4AD label zou passen. Factice Factory’s songs zijn extra sfeervol door de afwisseling van engelse, franse en duitse lyrics. De 3de release is een tribute album door diverse artiesten uit het hedendaagse new wave genre. zoals Agent Side Grinder, Ash code, Shad Shadows, Box & the Twins, SUIR, Synths Versus Me en Then Comes Silence. Zij brengen een eerbetoon aan de elektronische pionier en grondlegger van de synthpop Gary Numan met hun eigen bewerkingen van zijn songs. Over plannen voor toekomstige releases kan ik nog niets verklappen. Van welke band droom je, hoop je ooit eens een release uit te brengen en waarom? Marc: Dromen mag, dus er zijn wel een aantal bands waarvan ik een release wil uitbrengen: SUIR, TRAITRS, Second Still en Agent Side Grinder. Dit zijn op dit moment mijn favoriete bands Hoe kunnen geïnteresseerde lezers de releases van het label op de kop tikken? Marc: De releases zijn te koop via onze bandcamp (wavetensionrecords.bandcamp.com), bigcartel (wavetensionrecords.bigcartel.com) of discogs website. Tevens zijn ze te koop via diverse (online) platenzaken zoals Wool-e-Shop, Kernkrach, Independent Gothic Store en vele anderen. Tevens zijn onze releases te verkrijgen bij andere labels zoals Anna Logue Records en Manic Depression Records. Enkele van onze lezers zijn zelf bezig met het maken van muziek, stel ik wil de attentie van het Wave Tension label wat doe zij dan? Marc: Om eerlijk te zijn, emails met demo’s worden niet beluisterd tenzij ik al bekend ben met de artiest. Goede muziek op bandcamp komt vanzelf boven drijven Wat was jouw release van 2018? Marc: Gedeelde 1ste plek: SUIR – "Soma" en Whispering Sons - "Image"
Via deze link komt u terecht op de Dark Entries review van “We Are Electric - Gary Numan Revisited”
|
Volgende interviews:
PALAIS IDEAL - We geven onszelf een heel duidelijk kader. Dat klinkt misschien als een beperking, maar het voelt juist als een uitdaging.
LAIBACH - In werkelijkheid wil niemand echt het Koreaanse probleem oplossen.
25 JAAR DARK ENTRIES: STICHTER DAVE CERPENTIER - Je kan wachten tot iemand anders het doet of je kan het zelf doen. En dat hebben we destijds met Dark Entries gedaan.
Trouwfest #3: RIOTMILOO - We houden van je, Europa!
AMUND MAARUD - AMGALA TEMPLE - Muziek maakt me gelukkig, laat me voelen dat ik leef.
MILITIA - Tijdens de opnames voelden we continu de priemende ogen van Ambiorix over onze drummende armen meekijken.
HACKEDEPICCIOTTO - Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan.
METALWINGS - Groeten uit Bulgarije!
MONICA RICHARDS - Ik heb me nooit op mijn plaats gevoeld in de moderne wereld, al van kindsbeen af, en nu nog meer dan anders.
ST. MICHAEL FRONT - We hebben onze naam gekozen op basis van een t-shirt dat ik 25 jaar geleden zelf heb gemaakt. Dat shirt was mijn antwoord op Agnostic Front... en dat is geen grapje!!