casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

Wave Tension, de passie van Marc Frijns
Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.
16/03/2019, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

16/03/2019 : Wave Tension, de passie van Marc Frijns - Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.
16/03/2019 : Wave Tension, de passie van Marc Frijns - Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.
16/03/2019 : Wave Tension, de passie van Marc Frijns - Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.
16/03/2019 : Wave Tension, de passie van Marc Frijns - Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.
16/03/2019 : Wave Tension, de passie van Marc Frijns - Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.
Er zijn kwatongen die beweren dat de muziekbusiness dood is, anderzijds blijven de nieuwe groepjes bij Dark Entries binnen druppelen en blijven vooral underground labels, die nog worden opgericht uit liefde voor muziek, uit de grond schieten. Is deze dood dan wel zo definitief? Of is er nog hoop na de bombarderie van klaagzangen en negativiteit. Is er nog een scnene en zoniet komt er nog één? Dark Entries geeft geen antwoorden maar stelt vast en vooral vragen. Zo kwam ik naar aanleiding van de fantastische release “We Are Electric - Gary Numan Revisitied” terecht bij Wave Tension Records, een jong label gerund door new wave enthousiasteling Marc Frijns. Ik dacht bij mezelf, interessant, en waarom eens geen interview? En voila, zo gezegd zo gedaan.

Stel je kort eens voor, wie is Marc Frijns en hoe raakte hij betrokken in het new wave gebeuren? Een oude passie of een nieuwe liefde?

Marc: Ik ben een 45 jarige software architect en muziekliefhebber woonachtig in Eindhoven. In mijn studententijd (jaren 90) kwam ik als DJ eigenlijk pas in aanraking met de new wave uit de jaren 80, en dan met name met de grotere artiesten zoals Bauhaus, Gary Numan, Joy Division, etc. Naast de alternatieve rock bleef de interesse voor new wave bestaan door artiesten zoals Editors, Bloc Party en Interpol. In 2013 kwam ik via een collega in aanraking met Agent Side Grinder en was meteen verkocht aan hun sound. Als verzamelaar ging ik op zoek naar hun releases en via Discogs en later Bandcamp ging er een nieuwe new wave wereld voor mij open. Na de ontdekking van Bandcamp heb ik me vol op de huidige new wave scene gestort in de vorm van muziek aankopen en concert bezoeken (in Nederland, Belgie en Duitsland, binnen een straal van 150km vanuit Eindhoven).

Je runt nu het Wave Tension label, een relatief jong label, sommige zullen zeggen dat je gek bent, meer een meer labels, recent nog Ant-Zen kondigden het afscheid van fysieke releases aan en gaan voor een digitaal verhaal. Hoe kijk jij hier tegenaan? Jij kiest bewust voor (gelimiteerde) vinyl uitgaven?

Marc: Als muziekliefhebber en verzamelaar koop ik graag fysieke releases, waarbij vinyl en cassette mijn voorkeur hebben. Vinyl vooral vanwege het grotere formaat van het artwork en de beleving om een plaat op je platenspeler te leggen. Cassette heeft voor mij meer een verzamelwaarde, maar is wel een goedkopere manier om muziek fysiek te releasen. Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release. Ik denk dat er nog genoeg liefhebbers zijn voor fysieke releases, maar of dat er genoeg zijn voor labels die hiermee hun brood moeten verdienen is natuurlijk de vraag. Labels die releasen vanuit liefde voor muziek naast hun normale baan kunnen waarschijnlijk ook meer risico nemen met fysieke releases. Ik kies dus bewust voor vinyl omdat ik dat het meest interessante fysieke formaat vind. De kosten voor vinyl zijn echter wel betrekkelijk hoog en vanaf 200 stuks pas enigszins rendabel. Het produceren van vinyl is een delicaat proces, er kan van alles misgaan waardoor het altijd een uitdaging blijft om kwalitatief uitstekend vinyl te produceren en op de gewenste release datum klaar te hebben. Na 3 releases en even zoveel verschillende persers, weet ik inmiddels wel welke partijen in het proces goed werk afleveren en goede service bieden.

Sommigen beweren dat de scene dood is of dood bloedt. Echter als ik alleen al naar België kijk, het aantal labels, het aantal bands lijkt dit elkaar tegen te spreken, hoe kijk jij tegen de wave scene (als we die term nog mogen gebruiken) anno 2019 aan?

Qua jonge bands en labels is er genoeg groei, maar bij veel concerten zie je dezelfde mensen in het publiek en de gemiddelde leeftijd van de concert bezoekers ligt al gauw rond 35/40+. Het jongere publiek loopt dus niet echt warm voor de wave scene. In dat opzicht kun je dus wel zeggen dat de wave scene dood bloedt als er geen verse aanwas van jeugdiger publiek komt. Aan de andere kant is het oudere publiek nog niet uitgekeken op de scene en bereidt geld uit te geven aan concerten en muziek aankopen.

Wat beoog je precies met het Wave Tension label, met andere woorden waarom zette je het op? Is dit je eerste wapenfeit in de wave gothic scene of was / ben je ook nog betrokken in andere scene gerelateerde activiteiten?

Marc: Het idee voor het starten van een label ontstond na een post van een nieuwe Bleib Modern track in 2016. Iemand opperde dat het nummer op 7” uitgebracht moest worden. Semi serieus gaf ik aan dat ik daar interesse in had, en dit was het startpunt om me meer te verdiepen in het runnen van een label. Naast het supporten van de bands door het kopen van fysieke releases wil ik hen supporten met het uitgeven van hun muziek. Vanuit de scene heb ik o.a. hulp gekregen van Dimitri (Wool-e-Discs) en Michael (Weyrd Son Records) bij het opstarten van mijn label. Hulde voor alle support vanuit de scene! Verder ben ik niet betrokken bij andere activiteiten in de scene. Veel labels organiseren ook concerten, maar daar heb ik op dit moment nog geen behoefte aan. De new wave scene is niet groot in Eindhoven, dus ik denk dat een concert/festival niet heel succesvol zal zijn. Ik probeer bands wel te helpen, door hen in contact te brengen met concert organisatoren in Nederland.

Welke releases staan er reeds op het actief van het label, en wat staat er in de nabije en verre toekomst nog te gebeuren?

Marc: Er staan drie releases op mijn label:

De 1ste release is Kraken van Unhappybirthday, een band uit Hamburg. Ze omschrijven hun stijl als “raincoat pop”, een energieke fusie van new wave en cold wave. De songs op deze EP, gezongen in het duits, hebben de perfecte balans tussen triestheid/eenzaamheid en catchiness.

De 2de release is Lines & Parallels van Factice Factory (zie eerste clip bij dit interview). Het frans-zwitserse collectief brengt met hun 3de langspeler opnieuw een mix van melancholische post-punk, cold wave en new wave, welke in de jaren 80 perfect op het 4AD label zou passen. Factice Factory’s songs zijn extra sfeervol door de afwisseling van engelse, franse en duitse lyrics.

De 3de release is een tribute album door diverse artiesten uit het hedendaagse new wave genre. zoals Agent Side Grinder, Ash code, Shad Shadows, Box & the Twins, SUIR, Synths Versus Me en Then Comes Silence. Zij brengen een eerbetoon aan de elektronische pionier en grondlegger van de synthpop Gary Numan met hun eigen bewerkingen van zijn songs.

Over plannen voor toekomstige releases kan ik nog niets verklappen.

Van welke band droom je, hoop je ooit eens een release uit te brengen en waarom?

Marc: Dromen mag, dus er zijn wel een aantal bands waarvan ik een release wil uitbrengen: SUIR, TRAITRS, Second Still en Agent Side Grinder. Dit zijn op dit moment mijn favoriete bands

Hoe kunnen geïnteresseerde lezers de releases van het label op de kop tikken?

Marc: De releases zijn te koop via onze bandcamp (wavetensionrecords.bandcamp.com), bigcartel (wavetensionrecords.bigcartel.com) of discogs website. Tevens zijn ze te koop via diverse (online) platenzaken zoals Wool-e-Shop, Kernkrach, Independent Gothic Store en vele anderen. Tevens zijn onze releases te verkrijgen bij andere labels zoals Anna Logue Records en Manic Depression Records.

Enkele van onze lezers zijn zelf bezig met het maken van muziek, stel ik wil de attentie van het Wave Tension label wat doe zij dan?

Marc: Om eerlijk te zijn, emails met demo’s worden niet beluisterd tenzij ik al bekend ben met de artiest. Goede muziek op bandcamp komt vanzelf boven drijven

Wat was jouw release van 2018?

Marc: Gedeelde 1ste plek: SUIR – "Soma" en Whispering Sons - "Image"

Via deze link komt u terecht op de Dark Entries review van “We Are Electric - Gary Numan Revisited”

Wave Tension Records

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Psy'Aviah - Train Of Thought EP

‘Soul Searching’ was alweer een zeer geslaagde plaat van Psy’Aviah. Opnieuw was het een gevarieerde cd waarop invloeden uit diverse muziekgenres samengebracht werden, en alweer was het – zoals de titel doet vermoeden – een conceptplaat rond het hectische moderne leven en wat het met een mens doet. Zo geslaagd ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kinex Kinex - Neon Park

Het was een tijdje geleden dat we nog van Kinex Kinex gehoord hadden. Raphaël Haubourdin leek zich de laatste jaren te concentreren op zijn project Organic, een mooi post-punk project dat hij samen met bassist Joris Oster en drummer Olivier Justin vorm gaf. Nu Organic even stil ligt, ziet Haubourdin evenwel de kans schoon om terug te ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kill Shelter - Damage (vinyl)

Niet nagelnieuw deze gelimiteerde witte vinyl versie van Kill Shelter’s debuutalbum “Damage”. Niet zomaar een debuut, neen, Kill Shelter is de Schot Pete Burns die tijdens de nachtelijke uren graag in de internationale underground vijvers gaat vissen en zich op dit debuut voor elk nummer liet bijstaan door een underground ...

lees meer...
CD BESPREKING : Les Tétines Noires - Analog Anthomologies 1981 - 1997 (vinyl)

Cult bij onze zuiderburen, deze dadaïstische gothic band, die in hun begindagen het Franse antwoord waren op de Virgin Prunes. Met de jaren zou de groep meer en meer evolueren naar een meer industrial getinte rock stijl om in 1996 de pijp aan maarten te geven en in 2018 wonderbaarlijk te herrijzen. Immers, het bloed kruipt waar het niet ...

lees meer...
CD BESPREKING : Venja - Galactic Underground Vol. 2

Dit album is de opvolger van het door Dark Entries hooggewaardeerde < G.U > dat in 2017 verscheen en dat uitkwam onder de artiestennaam Galactic Underground. In feite gaat het over hetzelfde project en de man die erachter zit, is de Belgische muzikant Johan Geens. Onder de naam Venja heeft hij sinds de jaren 90 al heel wat releases op ...

lees meer...
NIEUWS 05/07/2020 : “Echoes From The Bardo” kondigt zich veelbelovend aan!

U kent Your Life on Hold ondertussen vast wel, potige gothic rock van het zeetje, mysterieus ronkend tussen de golven van “Burning For The Ancient Connection” en “My Name Is Legion For We Are Many” steken de schuimkoppen van “Echoes From The Bardo” vervaarlijk op. Gothic rock fans juicht ende jubel. De 'Bardo', ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2020 : Shining Light: Mono Inc. herneemt 'Lichtgestalt' van Lacrimosa met Tilo Wolff

Er werd ons een nieuwe samenwerking tussen Mono Inc. en Lacrimosa aangekondigd. Martin Engler van Mono Inc. en Tilo Wolff van Lacrimosa waarderen elkaars werk heel erg en zijn ook goede vrienden. Jaren geleden werkten ze al eens samen op de single 'Children Of The Dark' van Mono Inc., een nummer waaraan ook Chris Harms van Lord Of ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2020 : Sinners' Day wordt verlegd naar 2021

Het zit de organisatoren van W-Festival en Sinner's Day niet mee. Het W-Festival werd een eerste keer verzet van mei naar augustus, en daarna - toen duidelijk werd dat grote festivals niet meer mochten doorgaan tot minstens eind augustus - naar 2021. Maar de organisatoren lieten de zaak niet vallen. In plaats van W-Fest zou in oktober ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2020 : De wereld is gek geworden, volgens Jaz Coleman en Ondrej Smeykal

Het einde is nabij! Al meer dan 40 jaar verkondigt Jaz Coleman dat de wereld zijn ondergang tegemoet gaat, en hij doet op veschillende wijzen. Het meeste bekendheid geniet natuurlijk de supergroep Killing Joke, maar hij maakt ook solo symfonische muziek. Zijn laatste wapenfeit is een samenwerking met Ondrej Smeykal, een eenpersoonsdidgeridoo-orkest ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2020 : Nieuwe videoclip For Greater Good vandaag in première.

U kon het reeds lezen in onze uitermate lovende recensie van de EP ...Unfolds: For Greater Good is terug van weggeweest. Om dit heugelijke feit nog meer luister bij te zetten gaat vandaag de videoclip bij het nummer ‘Synchronism’ in première. In dit nummer zorgt Raya Schaduwjaagster van Dark Poem voor de vocalen, ...