casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

720 items

   

HACKEDEPICCIOTTO
Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan.
12/02/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

12/02/2019 : HACKEDEPICCIOTTO - Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan.
12/02/2019 : HACKEDEPICCIOTTO - Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan.
12/02/2019 : HACKEDEPICCIOTTO - Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan.
12/02/2019 : HACKEDEPICCIOTTO - Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan.
12/02/2019 : HACKEDEPICCIOTTO - Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan.
Toen de eerste namen voor het Black Easter festival bekend gemaakt werden, kwamen er ten huize (db) een vreugdesprongetje of vier aan te pas. Zeker ook omdat een van de door ons getipte namen netjes op de affiche stond te blinken. Naar onze bescheiden mening was Hackedepicciotto dan ook de geschikte act voor dit festival, en gelukkig had men bij BodyBeats oor naar deze wijze woorden.

Niet alleen bracht het echtpaar Alexander Hacke en Danielle De Picciotto het ijzersterke album Menetekel uit, beiden hebben door de jaren heen al heel wat muzikale watertjes doorzwommen en vormden dus de gedroomde kandidaten voor een interview.

DE: Wanneer onze lezers de naam Alexander Hacke zien, zullen de meesten onder hen deze automatisch verbinden met Einstürzende Neubauten. Danielle, jij staat bekend als een van de oprichters van de legendarische Love Parade en was betrokken bij Gudrun Guts Ocean Club, Space Cowboys, Die Haut en nog vele andere projecten. Hackedepicciotto is een recent project, ondanks dat jullie al eerder samen muziek maakten. Is Hackedepicciotto een logische start van iets nieuws?

Danielle De Picciotto (D): Hackedepicciotto is een onderdeel van een doorlopend werkproces waarin Alexander en ik in ondergedompeld zijn sinds 2001. In de loop der jaren hebben we heel veel verschillende samenwerkingen gedaan: interdisciplinaire projecten, toneelstukken, filmmuziek, enzovoort. Toen we voelden dat we een geluid hadden gevonden dat perfect bij onze beide personages paste kozen ze we voor Hackedepicciotto als bandnaam.

Alexander Hacke (A): Hackedepicciotto is de opeenstapeling van onze gecombineerde inspanningen verdeeld in gelijke delen. Zoals de naam doet vermoeden, is het meer een symbiose dan een collectief. We zijn dan ook geen band met vervangbare leden, we zijn één entiteit.

DE: Jullie huwden in 2006, en het cliché wil ons doen geloven dat men werk en privé best gescheiden houdt. Hou houd je het als koppel vol om samen te werken, brengt het soms extra spanningen met zich mee? Of is het net makkelijker om met iemand samen te werken die zo dicht bij jezelf staat?

D: We werken niet samen omdat we een stel zijn, maar omdat we elkaar perfect aanvullen wat onze smaak en talenten betreft. Het feit dat we een stel zijn is prachtig, maar zelfs moesten we geen koppel zijn zou ik graag met Alexander willen samenwerken, omdat hij altijd met iets komt dat ik niet zou doen en omgekeerd.

A: We kennen en vertrouwen elkaar meer en beter dan wie dan ook. Tegelijkertijd zijn we heel verschillend van elkaar en kunnen we problemen vanuit andere hoeken benaderen. Dat kan wrijving veroorzaken, maar uiteindelijk zijn we altijd beter af en zien het als een voordeel om een verscheidenheid aan ideeën te hebben om uit te putten.

DE: In 2010 besloten jullie je huis in Berlijn te verlaten en continu tourend als nomaden de wereld rond te trekken. Een zeer intens(iev)e levensstijl die jullie deed besluiten om te stoppen met roken en drinken, veganistisch te gaan leven en meditatie en yoga te beoefenen. Heeft deze huidige levensstijl jullie meer bewust gemaakt van het leven dan in het verleden?

A: Natuurlijk! Ik denk niet dat we dit soort leven op een andere manier zouden kunnen overleven. Het is ook heel lonend om te ontsnappen aan die cyclus van straf en beloning, van werk-overmaat-kater-werk enzovoort, iets waar vooral veel artiesten gevoelig voor zijn.

D: Dit experiment heeft mijn leven compleet veranderd. Het heeft mijn perspectief op kunst, gezondheid, spiritualiteit en de maatschappij veranderd. Het voelt alsof ik in een snel vooruitgaande beweging van persoonlijke ontwikkeling ben beland waarin ik dingen op dubbele snelheid leer terwijl ik er voorheen een heel leven voor zou nodig gehad hebben om het te ontdekken.

Het eerste en zeer belangrijke aspect was om afstand te doen van alles wat overbodig was in mijn leven. Dat was op zichzelf een levensveranderende catharsis.

DE: Wat ons automatisch bij ‘Nosce Te Ipsum’ (nummer uit het album Menetekel) brengt: zijn jullie jezelf tegengekomen op jullie reizen?

D: De meeste spirituele leiders of filosofen zeggen dat het begrijpen van jezelf de eerste stap is naar verlichting. Het is ook het moeilijkst. Ik zou zeggen dat ik mezelf een beetje beter begin te begrijpen, maar nog steeds een lange weg te gaan heb.

A: “Ken jezelf” is het essentiële hermetische logo en een deugdelijk doel om op te richten. “Wees jezelf” en “Hou van jezelf” zijn de volgende stappen. Noodzakelijk in deze volgorde, omdat je niemand kunt zijn of liefhebben die je niet kent.

DE: De eerste Love Parade was in 1989, oorspronkelijk met de bedoeling om de verjaardag van DJ Motte op een originele manier te vieren. Danielle, jij was een van de mede-oprichters van dit evenement dat zou uitgroeien tot het grootste dance-evenement ter wereld. Hoe lang heb je hier aan meegewerkt, en hoe kijk je terug op die periode?

D: Motte en ik hebben de Love Parade georganiseerd omdat we vonden dat muziek alle grenzen kan overschrijden en we een statement van vrede en vreugde wilden maken. Het feit dat het zo groot werd was een bevestiging dat veel mensen over de hele wereld hetzelfde voelen. Een ander prachtig feit over deze samenwerking was dat we het met heel weinig geld hebben kunnen bestieren. We konden rekenen op veel enthousiasme, en de Parade werd een symbool van het feit dat alles mogelijk is en dat wonderen kunnen gebeuren. Ik maakte deel uit van de Love Parade tot we 1,5 miljoen deelnemers hadden. Toen besloot ik dat ik een artiest ben en geen event manager en keerde ik terug naar het maken van muziek en kunst. De periode eind jaren 80-begin jaren 90 was magisch omdat het het begin was van een nieuw tijdperk. Alles was nieuw en opwindend, de wereld leek zich open te stellen voor iets positiefs en Berlijn was een speelplaats vol creativiteit. Ik ben heel blij dat ik deze jaren in Berlijn heb mogen ervaren omdat het me een ongelofelijke basis van plezier en knowhow gaf.

DE: Ik herinner me dat het in de jaren 90 als zogenaamde “alternatieveling” absoluut not-done was om naar dance muziek te luisteren. Tegenwoordig is het muzikale landschap (gelukkig) helemaal veranderd. Het is gemakkelijker geworden om toegang te krijgen tot allerlei soorten muziek, terwijl vroeger alles meer opgesplitst zat. Berlijn is altijd een zeer belangrijke muziekstad geweest, heerste daar een soortgelijke reactie?

D: Crossover is altijd heel belangrijk voor me geweest. Mijn eerste band Space Cowboys was een cross-over hiphop/rock band. Ik was hun zangeres terwijl ik ondertussen in technoclubs als de Tresor werkte, waardoor ik me dus nooit gevangen voelde binnen een bepaald genre. Berlijn is altijd een stad geweest die barrières heeft doorbroken. Een interdisciplinaire artieste zijn en werken met verschillende media was er reeds populair in de jaren tachtig. Dat is ook de reden waarom ik vanuit New York naar Berlijn ben verhuisd. Ik denk niet dat er in die tijd een stad vergelijkbaar was.

DE: Alexander, we horen je bij Hackedepicciotto keelzang brengen. Mijn vrouw is een zeer grote fan van Mongoolse en Tuvaanse acts gelijk Huun-Huur-Tu, Yat-Kha en AltaiKai. Waar kwam jouw fascinatie voor deze zangtechniek vandaan, en was het moeilijk om dit aan te leren?

A: Mijn muzikale smaak is altijd heel eclectisch geweest, dus ik was me zeker bewust van Tuvaanse keelzang. Ik begon het echter al als kind te oefenen, helemaal niet gerelateerd aan muziek, door te praten als een robot om mijn vrienden te amuseren op de lagere school. Veel later maakte ik kennis met opnames van Inuit (Eskimo’s uit Groenland en Canada, nvdr) uit Noord-Canada en ik besefte dat ze dezelfde techniek toepassen. Ik begin toen te onderzoeken hoe ver ik het zelf kon gebruiken, zonder leraar of directe muzikale referentie. Ik ben nog steeds bezig aan deze boventonen te werken...

DE: Nu we het toch over de keelzang techniek hebben: ben je vertrouwd met de Russische monniken van Phurpa? Zij repeteren hun stem ondersteboven en drinken zwarte thee met chili pepers en room om hun stembanden te smeren. Heb jij ook een speciale methode om je stem te trainen?

A: Nee, ik ken ze niet, maar ik zal ze eens opzoeken. Ik hou ook van wat “pijn” in combinatie met mijn voedsel, naar verluidt helpt het, en als niet-roker kan het niet slecht zijn.

DE: Jullie gebruiken beiden een heleboel niet zo gebruikelijke instrumenten zoals de hurdy gurdy, autoharp en de Turkse kemençhe. Heeft dit ook te maken met jullie reizen en de invloed die deze instrumenten hierin speelden?

D: Ik heb altijd van vreemde geluiden gehouden. In zekere zin kan mijn muziek meer als geluidskunst beschouwd worden dan iets anders omdat ik altijd op zoek ben naar een specifieke tonaliteit. Dat is ook hoe ik mijn instrumenten koos. Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan en zo ontdekte ik mijn instrumenten.

DE: Het resultaat zoals we dat horen op Menetekel is een zeer rijk geluid. Ook een uniek geluid, de enige referentie die ik kon maken in mijn review was die met Swans, ten tijde van Jarboe. Wat is de meest originele vergelijking waarmee mensen al op de proppen kwamen om jullie muziek te omschrijven?

D: Vergelijkingen interesseren me niet.

A: Het meest origineel was, denk ik, om vergeleken te worden met The Revolutionary Army Of The Infant Jesus, een obscure Engelse neofolk band.

DE: Alexander, ik was (en ben nog steeds) een zeer grote fan van de Crossing The Bridge documentaire die je maakte samen met Fatih Akin, die handelt over de levendige muziekscene in Istanbul. Zelf was ik reeds twee maal in Istanbul, en ik vind dat je er in geslaagd bent om het gevoel over te brengen dat je ervaart wanneer je door deze magische stad dwaalt. In de documentaire zien we je samenspelen met Turkse muzikanten. Heb je nog contact met sommigen van hen?

A: Ik heb nog steeds contact met Murat Ertel van Baba Zula. In hem heb ik een zielsverwant gevonden wat betreft muzikale smaak en gevoel voor humor.

DE: De hoes van Menetekel lijkt gebaseerd op het iconische schilderij American Gothic (van de schilder Grant Wood). Was er een bepaalde reden om voor dit werk te kiezen?

D: Ik dacht niet aan dat schilderij toen ik de lithografie aan het maken was. Oorspronkelijk was het niet het plan dat dit de albumhoes zou worden. Ik was gewoon aan het experimenteren met deze techniek en omdat onze nomadische reis mijn belangrijkste artistieke thema is, probeerde ik kortstondig aan te geven hoe we ons op dit moment voelden. Toen Alexander het eerste resultaat zag zei hij: “Dat is onze albumhoes!”

DE: Menetekel refereert naar de “writings on the wall” uit de Bijbel, net zozeer als ‘Jericho’ (track uit Menetekel). In het verleden zongen Einstürzende Neubauten ook al over ‘Der Schacht Von Babel’. Vanwaar komt deze fascinatie voor het Oude Testament? Heeft het een diepere betekenis dan enkel en alleen de mooie verhalen?

A: We bestuderen een verscheidenheid aan heilige teksten. Ik beschouw muziek, in feite alle kunst, maar vooral muziek, als een direct middel om in contact te komen met het Goddelijke. Ik koester en respecteer het ambacht dan ook ook voor deze kwaliteit. Het creëren van dergelijke vibraties is een kwestie van oorzaak en gevolg, die men niet lichtvaardig moet opvatten. Muziek is standaard spiritueel en als spiritueel persoon ben ik geïnteresseerd in spirituele allegorieën.

D: Het is interessant dat onze reis op verschillende manieren bijbels is, zoals een pelgrimstocht naar een of andere waarheid. Dit soort zoekopdrachten raakt vele fundamentele menselijke en sociale thema’s, die vaak worden genoemd in spirituele boeken waarvan de Bijbel er één van is. Ons onderdompelen in deze onderwerpen is dan ook een onderdeel geworden van ons werk. Iets wat onze muziek duidelijk beïnvloedt.

DE: Globetrotters zoals jullie komen in contact met verschillende gewoontes en religies. Importeer je zaken uit deze indrukken naar jullie dagelijks leven?

A: Ja, we onderzoeken, discussiëren, mediteren en proberen dit en wat we leren in ons werk af te stemmen.

D: Inderdaad, we hebben veel geleerd van de verschillende culturen en landen die we op deze reis hebben meegemaakt, en ze beïnvloeden onze gedachten en ontwikkeling.

DE: We zijn zeer blij dat jullie op het Black Easter festival zullen optreden, wat mogen we verwachten van deze show?

D&A: We zullen ons huidige album Menetekel uitvoeren, maar ook songs van onze vorige plaat Perseverantia alsook een paar nieuwe nummers die op ons volgend album zullen verschijnen.

Hackedepicciotto

Black Easter

Credits foto's: 1.Sylvia Steinhäuser / 2.Robbert Barrau / 3.Timo Connor / 4.Kasper Vogelzang / 5.Tomas Turek

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/01/2020 : Nog één keer uw aandacht voor twee dagen Porta Nigra

Eerder berichtte uw lijfstek Dark Entries reeds over dit festival dat dit jaar op vrijdag doorgaat in De Klinker en op zaterdag, een pisboog verder, in de Stadsfeestzaal van Aarschot waar u diezelfde avond ook terecht kunt voor de jaarlijkse New Wave Club Class - X Party. Vrijdag 6 maart belooft een donkere neofolk / gothic nacht te worden ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2020 : Voor de fan van minimal naar jaarlijkse gewoonte afspraak op het Wave Teef Festival!

Het is ondertussen een vaste traditie geworden. Het Wave Teef Festival in De Wommel bij Antwerpen. Knappe locatie trouwens dat oude fort. Dit jaar zijn de festiviteiten gepland op 10, 11 en 12 april. Drie dagen concerten en after parties met muziekjes uit het minimal genre en de wonderjaren van de new wave die u opnieuw mag (her) beleven aan ...

lees meer...
CD BESPREKING : Engelsstaub - Mater Mortis - Supernatural Encounters

Deze naam zou moeten klinken als een melodieuze bel, tenminste, indien u al wat jaartjes op de gothic teller heeft. Deze groep (toen nog een trio) was in de jaren 90 populair met een unieke dark wave en neo folk sound? Na een zeer lange pauze (12 jaar zo ongeveer) keerde de groep in 2011 terug en sedertdien wordt er af en toe nog eens wat ...

lees meer...
CD BESPREKING : NNHMN - Church Of No Religion

‘Non-Human’, zo dien je de naam van dit project uit te spreken. Achter het project zit het enigmatische duo Lee en Laudarg uit Berlijn. NNHMN laten op hun debuutalbum een soort stikdonkere, inktzwarte gotische synthwave horen of creepy, huiveringwekkende dark electro en dark wave met een rituele inslag en al even stikdonkere, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lûv - I Giorni Della Balena

Er wordt wel eens beweerd dat Italianen tot de beste minnaars ter wereld behoren. Een stelling die voor discussie vatbaar is. Wat wij wel met meer zekerheid kunnen beamen is dat de Italianen eveneens zeer goed zijn in het brengen van kwalitatief hoogstaande neofolk. Voorbeelden zijn er in overvloed, maar Lûv is een nieuwe twijg aan ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2020 : Psy'Aviah gaat elektro-akoestisch in Wetteren

Hun optreden in Antwerpen dat gepland stond op donderdag 27 februari gaat helaas niet door, maar niet getreurd: op zaterdag 21 maart brengt Psy'Aviah een exclusieve, ingetogen elektro-akoestische set in De Corridor in Wetteren. Het optreden vormt het sluitstuk van het evenement 'De aarde draait. Maar niemand die het ziet.', ofwel ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : DaGeist - @ Dark Winter Festival Liège, 18/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Arch - @ Dark Winter Festival Liège, 18/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Der Himmel Über Berlin - @ Dark Winter Festival Liège, 18/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Todor Todoroff - Univers Parallèles

Toen onlangs bekend werd gemaakt dat we afstevenen op een beleid waarin de subsidies voor cultuur danig teruggeschroefd worden, schreeuwden cultuurmakers van alle slag (terecht!) moord en brand. Wanneer we de (uitgebreide, 6 pagina’s tellende!) perstekst die we bij Todor Todoroffs overzichtscompilatie Univers Parallèles doornemen, ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2020 : Fetish Café presents: optredens van PreEmptive Strike 0.1, IC 434 en Degenerated Sequences

Er werd reeds gewag van gemaakt in onze reviews van de meest recente releases van PreEmptive Strike 0.1 en Degenerated Sequences, maar bij deze vermelden we het ook hier: op zaterdag 29 februari kan u beide Griekse electro-acts, alsook onze eigenste IC 434 live aanschouwen in het Fetish Café (Kleine Pieter Potstraat 8, 2000 Antwerpen). ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : 40 jaar Joy Division in Plan K - Verrassingsoptreden Ground Nero op mythische plek

Plan K is een zaal die met geschiedenis beladen is. 40 jaar na het optreden van Joy Division in deze zaal wordt een speciale avond gehouden, die slechts voor weinigen bestemd is. Op 17 januari 1980 speelde de groep rond Ian Curtis hier immers voor de tweede en laatste keer. Een van de aanwezigen was Philippe Carly, die foto’s nam van ...

lees meer...
NIEUWS 18/01/2020 : Vinyl met Valentijn: de 'Dreamweb'-trilogie van mind.in.a.box

Kent u mind.in.a.box nog? Dit Oostenrijkse duo was in 2004 dé beste nieuwkomer in de electro/synthop-scene. Hun debuut 'Lost Alone' was zo vernieuwend, gevarieerd en emotioneel dat het recht door het hart van elke rivethead ging en ook de daaropvolgende albums 'Dreamweb' en 'Crossroads' konden op lovende recensies ...

lees meer...
CD BESPREKING : Downwell - I See Death In Your Eyes ep (vinyl)

Als ebm en techno samen een feestje zouden vieren dan kwam je ongewijfeld bij dit gezelschap uit Tbilisi terecht. Euhm, welaan Georgië of all places want ook daar houden ze wel van wat clubben op een altijd hamerende maar daarom niet altijd even fijn besnaarde ebm beat in eigentijdse techno pas. Zowel bij ebm als (minimal) techno ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Onstuimige jeugd (Restless Youth) - Tentoonstelling in het Huis van de Europese geschiedenis

Het huis van de Europese geschiedenis opende in 2017 zijn deuren. Dit initiatief van het Europees Parlement wil een overzicht geven van de laatste twee eeuwen in de Europese geschiedenis. Naast een zeer uitgebreide permanente tentoonstelling is er ook ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen, en de tentoonstelling die momenteel loopt is ‘Onstuimige ...