casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

HACKEDEPICCIOTTO
Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan.
12/02/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

12/02/2019 : HACKEDEPICCIOTTO - Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan.
12/02/2019 : HACKEDEPICCIOTTO - Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan.
12/02/2019 : HACKEDEPICCIOTTO - Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan.
12/02/2019 : HACKEDEPICCIOTTO - Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan.
12/02/2019 : HACKEDEPICCIOTTO - Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan.
Toen de eerste namen voor het Black Easter festival bekend gemaakt werden, kwamen er ten huize (db) een vreugdesprongetje of vier aan te pas. Zeker ook omdat een van de door ons getipte namen netjes op de affiche stond te blinken. Naar onze bescheiden mening was Hackedepicciotto dan ook de geschikte act voor dit festival, en gelukkig had men bij BodyBeats oor naar deze wijze woorden.

Niet alleen bracht het echtpaar Alexander Hacke en Danielle De Picciotto het ijzersterke album Menetekel uit, beiden hebben door de jaren heen al heel wat muzikale watertjes doorzwommen en vormden dus de gedroomde kandidaten voor een interview.

DE: Wanneer onze lezers de naam Alexander Hacke zien, zullen de meesten onder hen deze automatisch verbinden met Einstürzende Neubauten. Danielle, jij staat bekend als een van de oprichters van de legendarische Love Parade en was betrokken bij Gudrun Guts Ocean Club, Space Cowboys, Die Haut en nog vele andere projecten. Hackedepicciotto is een recent project, ondanks dat jullie al eerder samen muziek maakten. Is Hackedepicciotto een logische start van iets nieuws?

Danielle De Picciotto (D): Hackedepicciotto is een onderdeel van een doorlopend werkproces waarin Alexander en ik in ondergedompeld zijn sinds 2001. In de loop der jaren hebben we heel veel verschillende samenwerkingen gedaan: interdisciplinaire projecten, toneelstukken, filmmuziek, enzovoort. Toen we voelden dat we een geluid hadden gevonden dat perfect bij onze beide personages paste kozen ze we voor Hackedepicciotto als bandnaam.

Alexander Hacke (A): Hackedepicciotto is de opeenstapeling van onze gecombineerde inspanningen verdeeld in gelijke delen. Zoals de naam doet vermoeden, is het meer een symbiose dan een collectief. We zijn dan ook geen band met vervangbare leden, we zijn één entiteit.

DE: Jullie huwden in 2006, en het cliché wil ons doen geloven dat men werk en privé best gescheiden houdt. Hou houd je het als koppel vol om samen te werken, brengt het soms extra spanningen met zich mee? Of is het net makkelijker om met iemand samen te werken die zo dicht bij jezelf staat?

D: We werken niet samen omdat we een stel zijn, maar omdat we elkaar perfect aanvullen wat onze smaak en talenten betreft. Het feit dat we een stel zijn is prachtig, maar zelfs moesten we geen koppel zijn zou ik graag met Alexander willen samenwerken, omdat hij altijd met iets komt dat ik niet zou doen en omgekeerd.

A: We kennen en vertrouwen elkaar meer en beter dan wie dan ook. Tegelijkertijd zijn we heel verschillend van elkaar en kunnen we problemen vanuit andere hoeken benaderen. Dat kan wrijving veroorzaken, maar uiteindelijk zijn we altijd beter af en zien het als een voordeel om een verscheidenheid aan ideeën te hebben om uit te putten.

DE: In 2010 besloten jullie je huis in Berlijn te verlaten en continu tourend als nomaden de wereld rond te trekken. Een zeer intens(iev)e levensstijl die jullie deed besluiten om te stoppen met roken en drinken, veganistisch te gaan leven en meditatie en yoga te beoefenen. Heeft deze huidige levensstijl jullie meer bewust gemaakt van het leven dan in het verleden?

A: Natuurlijk! Ik denk niet dat we dit soort leven op een andere manier zouden kunnen overleven. Het is ook heel lonend om te ontsnappen aan die cyclus van straf en beloning, van werk-overmaat-kater-werk enzovoort, iets waar vooral veel artiesten gevoelig voor zijn.

D: Dit experiment heeft mijn leven compleet veranderd. Het heeft mijn perspectief op kunst, gezondheid, spiritualiteit en de maatschappij veranderd. Het voelt alsof ik in een snel vooruitgaande beweging van persoonlijke ontwikkeling ben beland waarin ik dingen op dubbele snelheid leer terwijl ik er voorheen een heel leven voor zou nodig gehad hebben om het te ontdekken.

Het eerste en zeer belangrijke aspect was om afstand te doen van alles wat overbodig was in mijn leven. Dat was op zichzelf een levensveranderende catharsis.

DE: Wat ons automatisch bij ‘Nosce Te Ipsum’ (nummer uit het album Menetekel) brengt: zijn jullie jezelf tegengekomen op jullie reizen?

D: De meeste spirituele leiders of filosofen zeggen dat het begrijpen van jezelf de eerste stap is naar verlichting. Het is ook het moeilijkst. Ik zou zeggen dat ik mezelf een beetje beter begin te begrijpen, maar nog steeds een lange weg te gaan heb.

A: “Ken jezelf” is het essentiële hermetische logo en een deugdelijk doel om op te richten. “Wees jezelf” en “Hou van jezelf” zijn de volgende stappen. Noodzakelijk in deze volgorde, omdat je niemand kunt zijn of liefhebben die je niet kent.

DE: De eerste Love Parade was in 1989, oorspronkelijk met de bedoeling om de verjaardag van DJ Motte op een originele manier te vieren. Danielle, jij was een van de mede-oprichters van dit evenement dat zou uitgroeien tot het grootste dance-evenement ter wereld. Hoe lang heb je hier aan meegewerkt, en hoe kijk je terug op die periode?

D: Motte en ik hebben de Love Parade georganiseerd omdat we vonden dat muziek alle grenzen kan overschrijden en we een statement van vrede en vreugde wilden maken. Het feit dat het zo groot werd was een bevestiging dat veel mensen over de hele wereld hetzelfde voelen. Een ander prachtig feit over deze samenwerking was dat we het met heel weinig geld hebben kunnen bestieren. We konden rekenen op veel enthousiasme, en de Parade werd een symbool van het feit dat alles mogelijk is en dat wonderen kunnen gebeuren. Ik maakte deel uit van de Love Parade tot we 1,5 miljoen deelnemers hadden. Toen besloot ik dat ik een artiest ben en geen event manager en keerde ik terug naar het maken van muziek en kunst. De periode eind jaren 80-begin jaren 90 was magisch omdat het het begin was van een nieuw tijdperk. Alles was nieuw en opwindend, de wereld leek zich open te stellen voor iets positiefs en Berlijn was een speelplaats vol creativiteit. Ik ben heel blij dat ik deze jaren in Berlijn heb mogen ervaren omdat het me een ongelofelijke basis van plezier en knowhow gaf.

DE: Ik herinner me dat het in de jaren 90 als zogenaamde “alternatieveling” absoluut not-done was om naar dance muziek te luisteren. Tegenwoordig is het muzikale landschap (gelukkig) helemaal veranderd. Het is gemakkelijker geworden om toegang te krijgen tot allerlei soorten muziek, terwijl vroeger alles meer opgesplitst zat. Berlijn is altijd een zeer belangrijke muziekstad geweest, heerste daar een soortgelijke reactie?

D: Crossover is altijd heel belangrijk voor me geweest. Mijn eerste band Space Cowboys was een cross-over hiphop/rock band. Ik was hun zangeres terwijl ik ondertussen in technoclubs als de Tresor werkte, waardoor ik me dus nooit gevangen voelde binnen een bepaald genre. Berlijn is altijd een stad geweest die barrières heeft doorbroken. Een interdisciplinaire artieste zijn en werken met verschillende media was er reeds populair in de jaren tachtig. Dat is ook de reden waarom ik vanuit New York naar Berlijn ben verhuisd. Ik denk niet dat er in die tijd een stad vergelijkbaar was.

DE: Alexander, we horen je bij Hackedepicciotto keelzang brengen. Mijn vrouw is een zeer grote fan van Mongoolse en Tuvaanse acts gelijk Huun-Huur-Tu, Yat-Kha en AltaiKai. Waar kwam jouw fascinatie voor deze zangtechniek vandaan, en was het moeilijk om dit aan te leren?

A: Mijn muzikale smaak is altijd heel eclectisch geweest, dus ik was me zeker bewust van Tuvaanse keelzang. Ik begon het echter al als kind te oefenen, helemaal niet gerelateerd aan muziek, door te praten als een robot om mijn vrienden te amuseren op de lagere school. Veel later maakte ik kennis met opnames van Inuit (Eskimo’s uit Groenland en Canada, nvdr) uit Noord-Canada en ik besefte dat ze dezelfde techniek toepassen. Ik begin toen te onderzoeken hoe ver ik het zelf kon gebruiken, zonder leraar of directe muzikale referentie. Ik ben nog steeds bezig aan deze boventonen te werken...

DE: Nu we het toch over de keelzang techniek hebben: ben je vertrouwd met de Russische monniken van Phurpa? Zij repeteren hun stem ondersteboven en drinken zwarte thee met chili pepers en room om hun stembanden te smeren. Heb jij ook een speciale methode om je stem te trainen?

A: Nee, ik ken ze niet, maar ik zal ze eens opzoeken. Ik hou ook van wat “pijn” in combinatie met mijn voedsel, naar verluidt helpt het, en als niet-roker kan het niet slecht zijn.

DE: Jullie gebruiken beiden een heleboel niet zo gebruikelijke instrumenten zoals de hurdy gurdy, autoharp en de Turkse kemençhe. Heeft dit ook te maken met jullie reizen en de invloed die deze instrumenten hierin speelden?

D: Ik heb altijd van vreemde geluiden gehouden. In zekere zin kan mijn muziek meer als geluidskunst beschouwd worden dan iets anders omdat ik altijd op zoek ben naar een specifieke tonaliteit. Dat is ook hoe ik mijn instrumenten koos. Alles wat ongebruikelijk klinkt, trekt me meteen aan en zo ontdekte ik mijn instrumenten.

DE: Het resultaat zoals we dat horen op Menetekel is een zeer rijk geluid. Ook een uniek geluid, de enige referentie die ik kon maken in mijn review was die met Swans, ten tijde van Jarboe. Wat is de meest originele vergelijking waarmee mensen al op de proppen kwamen om jullie muziek te omschrijven?

D: Vergelijkingen interesseren me niet.

A: Het meest origineel was, denk ik, om vergeleken te worden met The Revolutionary Army Of The Infant Jesus, een obscure Engelse neofolk band.

DE: Alexander, ik was (en ben nog steeds) een zeer grote fan van de Crossing The Bridge documentaire die je maakte samen met Fatih Akin, die handelt over de levendige muziekscene in Istanbul. Zelf was ik reeds twee maal in Istanbul, en ik vind dat je er in geslaagd bent om het gevoel over te brengen dat je ervaart wanneer je door deze magische stad dwaalt. In de documentaire zien we je samenspelen met Turkse muzikanten. Heb je nog contact met sommigen van hen?

A: Ik heb nog steeds contact met Murat Ertel van Baba Zula. In hem heb ik een zielsverwant gevonden wat betreft muzikale smaak en gevoel voor humor.

DE: De hoes van Menetekel lijkt gebaseerd op het iconische schilderij American Gothic (van de schilder Grant Wood). Was er een bepaalde reden om voor dit werk te kiezen?

D: Ik dacht niet aan dat schilderij toen ik de lithografie aan het maken was. Oorspronkelijk was het niet het plan dat dit de albumhoes zou worden. Ik was gewoon aan het experimenteren met deze techniek en omdat onze nomadische reis mijn belangrijkste artistieke thema is, probeerde ik kortstondig aan te geven hoe we ons op dit moment voelden. Toen Alexander het eerste resultaat zag zei hij: “Dat is onze albumhoes!”

DE: Menetekel refereert naar de “writings on the wall” uit de Bijbel, net zozeer als ‘Jericho’ (track uit Menetekel). In het verleden zongen Einstürzende Neubauten ook al over ‘Der Schacht Von Babel’. Vanwaar komt deze fascinatie voor het Oude Testament? Heeft het een diepere betekenis dan enkel en alleen de mooie verhalen?

A: We bestuderen een verscheidenheid aan heilige teksten. Ik beschouw muziek, in feite alle kunst, maar vooral muziek, als een direct middel om in contact te komen met het Goddelijke. Ik koester en respecteer het ambacht dan ook ook voor deze kwaliteit. Het creëren van dergelijke vibraties is een kwestie van oorzaak en gevolg, die men niet lichtvaardig moet opvatten. Muziek is standaard spiritueel en als spiritueel persoon ben ik geïnteresseerd in spirituele allegorieën.

D: Het is interessant dat onze reis op verschillende manieren bijbels is, zoals een pelgrimstocht naar een of andere waarheid. Dit soort zoekopdrachten raakt vele fundamentele menselijke en sociale thema’s, die vaak worden genoemd in spirituele boeken waarvan de Bijbel er één van is. Ons onderdompelen in deze onderwerpen is dan ook een onderdeel geworden van ons werk. Iets wat onze muziek duidelijk beïnvloedt.

DE: Globetrotters zoals jullie komen in contact met verschillende gewoontes en religies. Importeer je zaken uit deze indrukken naar jullie dagelijks leven?

A: Ja, we onderzoeken, discussiëren, mediteren en proberen dit en wat we leren in ons werk af te stemmen.

D: Inderdaad, we hebben veel geleerd van de verschillende culturen en landen die we op deze reis hebben meegemaakt, en ze beïnvloeden onze gedachten en ontwikkeling.

DE: We zijn zeer blij dat jullie op het Black Easter festival zullen optreden, wat mogen we verwachten van deze show?

D&A: We zullen ons huidige album Menetekel uitvoeren, maar ook songs van onze vorige plaat Perseverantia alsook een paar nieuwe nummers die op ons volgend album zullen verschijnen.

Hackedepicciotto

Black Easter

Credits foto's: 1.Sylvia Steinhäuser / 2.Robbert Barrau / 3.Timo Connor / 4.Kasper Vogelzang / 5.Tomas Turek

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...