Een tijdje geleden kon u op Dark Entries een lovende cd-bespreking lezen van het album 'For All Beyond‘ van het Bulgaarse Metalwings. Bulgarije en symphonic metal, dat zijn niet direct twee dingen die je normaal in één zin zou ophoesten. Wat is dat toch met Metalwings? Dark Entries schotelde Metalwings enkele prangende vragen voor.
Beste Metalwings, we willen jullie feliciteren met jullie nieuweling ‘For All Beyond’. Echt een verfrissend album. Metalwings staat nog aan het begin van een carrière, kan je daarom jezelf even kort voorstellen ?
Dank voor de positieve review op ons album, dat is altijd zeer fijn te lezen! We geven je graag een korte historiek van Metalwings. De band werd opgericht in Sofia, de hoofdstad van Bulgarije door Stella Atanasova, ergens in de herfst van 2010. De opzet was om inspirerende symphonic/gothic metal te brengen. Dit is dan ook de stijl die Stella erg bevalt: het combineert schoonheid met klassieke muziek en de kracht van metal. Zonder namen te noemen, vinden we dan ook inspiratie in bands die werk maken van gelaagde muziek, met complexere structuren, stevige orkestraties, fabuleuze teksten, interessante gitaar riffs en afwisselend drumwerk.
Doorheen de jaren zijn er wat line-up-wissels geweest. Alleen Stella (zang) en Angel (Keyboards) waren er van in het begin bij. Dat is enigszins jammer. Anderzijds moet je ook vaststellen dat een band een dynamisch gegeven is. Doorheen de tijd veranderen ook mensen en ideeën. Als het voor sommige niet meer werkt, dan is het allicht ook beter om een ander spoor te kiezen. Elke wissel brengt nieuwe mensen mee, en zo ook nieuwe ideeën.
De naam Metalwings lijkt een beetje bijzonder gekozen. In die zin dat ik dat niet zou associëren met het genre metal dat jullie maken. Ik zou dat eerder toeschrijven, genre progressive of power metal?
Dat is een interessante vaststelling, want sommige fans labelen ons als progressive metal. Los daarvan zochten we naar een naam zonder vervaldatum. Niet iets dat fancy klinkt anno 2010, maar zijn charme zou verliezen in 2019. Metalwings is een naam die de mensen bewust zal doen nadenken of in verwarring kan brengen over welke genre we nu precies brengen. Voor ons is het combinatie van twee elementaire zaken: kracht (metal) en zachtheid/schoonheid (wings).
‘For All Beyond’ is julie eerste volwaardige studioalbum. Is het een conceptalbum? Op de cover zien we een oude boom met menselijke gedaantes rond. Of zijn dat zombies?
Het uitgangspunt was niet om conceptalbum te schrijven. Ergens zweeft wel een idee waarop elk lied aantrekkingskracht heeft. Het klinkt allicht melig, de bron van inspiratie is het leven zelf en de manier waarop de mensen vechten voor of streven naar hun eigen geluk. De boom op de cover symboliseert dan ook het leven, omgeven door mensen, familie, voorouders. God zij dank, geen zombies! Beschouw het als een soort projectie van onze zielen die komen en gaan, verzameld rond de boom van het leven. Het gaat om het maken van moeilijke keuzes, soms met verlies tot gevolg. Maar er komt altijd wel een nieuwe dag, een nieuwe streep licht door het gebladerte. Hou moed en volg je dromen.
De toevoegingen van viool en dwarsfluit klinken schitterend. Ik lees dat dit het werk is van Atanasova, naast de zangpartijen. Ze ontpopt zich als een muzikaal beestje. Heeft ze een klassieke muzikale scholing achter de kiezen?
Zeker! Stella is de enigste van Metalwings met een volwaardige klassieke muzikale training. En dat laat diepe sporen na! Zij is afgestudeerd op viool en zang (optie opera). Daarnaast heeft ze ook nog een master in ‘Computer Technology in Music’ en een PhD in Algorithmic and Fractal Music. Muzikaal een klein mirakeltje dus.
Metalwings brengt een cd uit en dat is heden ten dage niet meer zo evident. Zelf ben ik ook meer fan van het fysieke exemplaartje dan een download. Als band moet je je ook wel digitaal presenteren, maar dat maakt het wel veel moeilijker om de studiokosten terug te verdienen. Een cd verkopen brengt meer op dan duizenden downloads van je nummers. Hoe staan jullie daar tegenover als beginnende band?
Daar kunnen we je in volgen. Gelukkig zijn er nog voldoende muziekliefhebbers die toch nog de cd prefereren boven het digitale gebeuren. Om als band te overleven heb je de verkoop van beide nodig, zowel fysiek als digitaal (en verder ook verkoop van merchandising). Misschien dat je daarom ook meer en meer het fenomeen krijgt van crowdfundingcampagnes om studio- of videokosten te dekken. Op zich is de studio voor meer mensen toegankelijk geworden, maar de lat licht komt steeds hoger te liggen. Geluidstechnisch gezien, de eigenlijke apparatuur en instrumenten moeten steeds beter klinken. Dus je moet ook blijven investeren. Nieuw muziekmateriaal kan toch niet onder doen voor het vorige? Op zich is daar niets mis mee.
Het is zo dat de muziekindustrie gedicteerd wordt door de gebruikers en dat kan je niet negeren. Muziek moet je via verschillende kanalen aanbieden, ook digitaal. En je moet daar niet naïef over doen: de muziek waarin je zoveel geld en tijd geïnvesteerd hebt, zal hier en daar kosteloos, illegaal gedownload of verspreid worden. Daar mag je niet teveel over sakkeren. Denk aan de mensen die wel voor je muziek betalen en aan de nieuwe fans die je morgen voor je wint.
Als afsluiter. Symphonic/gothic metal is niet het genre dat je meteen associeert met Bulgarije. Maar het is een merkbare evolutie. De bakermat van gothic metal (in het bijzonder) ligt in Scandinavië, nu lijkt het wel heel Europa te infecteren, zo ook Bulgarije. Is er überhaupt in Bulgarije een metal scene?
Zeker en vast, maar zeer underground. De toegang tot reguliere media voor metal bands is nagenoeg nihil. Waarschijnlijk is dat in vele landen zo, maar er gaat meer aandacht naar buitenlandse bands dan Bulgaarse. Metal heeft dan nog een beetje moeilijker en wordt vaak minachtend bekeken. Het is een beetje overleven voor metal bands en wachten op betere tijden. Bulgarije bezit veel potentieel op het gebied van metal, het zal nog tijd vragen.
Het is inderdaad ook zo dat symphonic/gothic metal aan een Europese opmars bezig is, misschien zelfs wereldwijd. We concluderen daaruit dat er vraag naar is. Het verhaal is nooit volledig verteld. Hopelijk mogen wij snel in België of Nederland ons verhaal komen vertellen. Alvast enorm bedankt voor dit interview en aandacht voor Metalwings!
Metalwings
|