casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

728 items

   

MONICA RICHARDS
Ik heb me nooit op mijn plaats gevoeld in de moderne wereld, al van kindsbeen af, en nu nog meer dan anders.
07/02/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

07/02/2019 : MONICA RICHARDS - Ik heb me nooit op mijn plaats gevoeld in de moderne wereld, al van kindsbeen af, en nu nog meer dan anders.
07/02/2019 : MONICA RICHARDS - Ik heb me nooit op mijn plaats gevoeld in de moderne wereld, al van kindsbeen af, en nu nog meer dan anders.
07/02/2019 : MONICA RICHARDS - Ik heb me nooit op mijn plaats gevoeld in de moderne wereld, al van kindsbeen af, en nu nog meer dan anders.
07/02/2019 : MONICA RICHARDS - Ik heb me nooit op mijn plaats gevoeld in de moderne wereld, al van kindsbeen af, en nu nog meer dan anders.
07/02/2019 : MONICA RICHARDS - Ik heb me nooit op mijn plaats gevoeld in de moderne wereld, al van kindsbeen af, en nu nog meer dan anders.
Monica Richards is een van die namen binnen het gothic genre die geen introductie meer behoeft. Dit jaar staat het gothic icoon samen met Anthony Jones op de affiche van het Black Easter festival in Antwerpen, de uitgelezen kans voor een gesprek met deze veelzijdige artieste.

DE: Je stond op de affiche van Black Easter in 2016, maar moest dit in laatste instantie afzeggen omwille van gezondheidsproblemen. Ik ben blij dat het nu beter met je gaat, want volgens (wijlen) organisator Ward de Prins was de toestand ernstig. Wil je er meer over vertellen, of liever niet?

M: Het is mijn schildklier, en helaas is het een beetje chronisch. Ik werd in 2016 erg geraakt, omdat dit orgaan verbonden is met mijn keel, en mijn stem was helemaal niet in goede vorm. Ik zou een operatie ondergaan maar de dokter besloot het uiteindelijk nog niet te doen. Maar langs de andere kant was de band die ik zou meenemen erg opgelucht wat de annulering betreft aangezien we op precies dezelfde dag zouden aankomen als waarop het bombardement op de luchthaven plaatsvond (de terroristische aanslagen in Brussel,nvdr).

DE: Dit jaar zal je op Black Easter samen met Anthony Jones op het podium staan, net zoals je dat vorig jaar deed op WGT. Hoe kwam deze samenwerking tot stand?

M: Ik ken Anthony al vele jaren in de scene en heb hem altijd bewonderd als artiest. Zijn stijl en de mijne zijn vergelijkbaar op het vlak van wereldmuziek, electro-tribale One Heart-stijl. Twee jaar geleden kwam hij met me in contact met de vraag om samen een live show te doen, net op een moment dat ik echt niet geïnteresseerd was in optreden. Maar hij had wat fantastische ideeën om een aantal van mijn liedjes samen te voegen met enkele van hem voor dit live optreden, en zo ging het idee alsnog van start.

DE: Samen brachten jullie een EP uit met de titel SYZYGY. Een term met verschillende betekenissen, maar hier refereert hij naar astronomie. Is dat een gedeelde passie van jullie?

M: Anthony stelde deze titel voor en ik heb hem dan eens bekeken. De term vind je in vele heilige en filosofische teksten. Ik keek in wat boeken van mij en daar was het dan plots. Nadat ik uit een paar verschillende bronnen had gelezen, leek het me perfect.

DE: Zijn jullie ook van plan om een full album uit te brengen?

M: Daar zij we momenteel mee bezig! We hebben een nieuw nummer, ‘Avalon’, dat op het einde van deze maand (februari) uit zal komen.

DE: In 2017 was er ook een nieuw album van de gothic supergroep The Eden House. Evi Vine, ook lid van The Eden House, staat eveneens op Black Easter. Het zou ons dus niet verbazen moesten we haar ook plots bij jou op het podium zien opduiken voor een of meerdere nummertjes?

M: Ik heb Evi alleen nog maar een keertje heel snel ontmoet. Volgens mij was dat in Polen in 2010, toen ik op het podium stond om ‘To Believe’ met The Eden House te brengen. Ik hoop er wel op dat ik met haar wat tijd kan doorbrengen in België en ik kijk uit naar haar set. Ik vind haar geweldig!

Maar we hebben niets gepland... Onze periode bij The Eden House bestrijkt verschillende albums, dus we hebben nog niet echt het podium gedeeld.

DE: Het laatste Faith And The Muse album dateert van 2009, ga je daar nog iets mee doen?

M: Nee, dat tijdperk is afgesloten.

DE: Naast je muziek publiceerde je enkele jaren geleden ook een kleurboek voor volwassenen, wat een heuse rage was. Ik weet dat voor sommige mensen dit kleuren therapeutisch kan werken, was dat ook de reden waarom je geïnteresseerd was in dit medium?

M: Cat Carnell van het schitterende tijdschrift goth magazine uit de jaren 90, Carpe Noctem (herinner je je dat magazine??) publiceerde kleurboeken en vroeg of ik er een met haar wilde maken. Mijn kunststijl is er altijd eentje geweest met erg dikke contouren, dus ik dacht dat het een leuke uitdaging zou kunnen zijn. Het was effectief heel therapeutisch om ze te tekenen en ze dan in te kleuren zodat ik de lijnen kon controleren. Het was een geweldig project dat jaar.

DE: Je bent dan zelf ook schilder. Een detail van een van je schilderijen werd gebruikt voor de poster van Black Easter! Wanneer ik je schilderijen bekijk zie ik dat je vaak kiest om te schilderen met felle kleuren. Mijn vrouw die ook schildert maakt ook gebruik van deze kleuren. In haar schilderijen is dit met de bedoeling om ‘donkere’ onderwerpen meer kleurrijk voor te stellen. Doe jij dit om dezelfde reden, of schuilt er een ander plan achter?

M: Ik ben een grote fan van Art Nouveau, die heel kleurrijk kan zijn. Ik heb er altijd van genoten om in kleuren en patronen te werken. Kleur kan veel emotie oproepen. Zwart-wit is prachtig, maar voeg wat kleur toe en BAM! Je kan het hele gevoel veranderen... En het lijkt me dat je vrouw een mooie stijl heeft.

DE: Je bracht niet alleen kleurboeken uit, maar schreef ook gewone boeken gelijk de grafische novelle Anafae. Schrijf je nog steeds, en zo ja, waaraan ben je aan het werken?

M: Ik schrijf constant, vooral poezië. Ik heb ook veel micro-verhaaltjes. Ik heb gewerkt aan een nieuw klassiek muziekwerk, dus dit staat nu een beetje op een laag pitje. Het is heel moeilijk in deze nieuwe moderne online wereld een boek te maken. Onze aandachtsgebieden zijn zwaar beschadigd door sociale media en te veel input. Ik weet dus nog niet goed wanneer ik nieuw geschreven werk zal uitbrengen.

DE: Helemaal terecht noemt men jou een goth icoon. Maar, wat betekent de term gothic eigenlijk voor jou?

M: Voor mij persoonlijk betekent het een verlangen naar een meer klassieke tijd, een eenvoudigweg mooie tijd -maar het is een heroverweging van het verleden, niet de realiteit van hoe moeilijk het vroeger was. Ik heb me nooit op mijn plaats gevoeld in de moderne wereld, al van kindsbeen af, en nu nog meer dan anders. Dus Goth en al zijn klassieke pracht sprak me aan met romantische, donkere liedjes en kledij, en beeldde iets vol dromen en dieper dan het leven uit.

DE: Gothic is ondertussen ook een schip met vele ladingen geworden, naast de ouderwetse gothicrock, deathrock en batcave die aanleunen tegen (post)punk zijn er tal van elektronische stijlen, dark folk, noise, industrial, minimal, medieval,... allemaal nogal verschillend van elkaar, en toch komen ze allemaal netjes aan bod op een evenement als WGT. Ben jij zelf een muzikale veelvraat die het allemaal uitprobeert of zijn er stijlen waar je helemaal niet in kan komen? Heb je onlangs nog acts ontdekt die je erg aanspraken?

M: Wel, ik kwam er allemaal in voor terwijl het nog gloednieuw was, dus het is allemaal naast me op mijn pad verschenen. Je weet dat mijn muziek ‘Doom and Gloom’ heette voordat de term Goth kwam! Ik denk dat ik bekend sta voor mijn diversiteit. Met Faith And The Muse besloten we om alle soorten muziek te brengen die we zelf wilden: Middeleeuws, Keltisch, hard rock, death rock, Sea Shanty tot zelfs techno. In mijn solomuziek doe ik wat ik leuk vind. Ik ben meer bezig met het nummer zelf dan met de stijl; als een liedje of een songtekst me raakt, een melodie of riff die echt geweldig is. Het hoogtepunt op WGT voor mij was om Wardruna te zien, gewoon geweldig live. Ik heb de laatste tijd naar de band Clutch geluisterd. Geweldige hardrock, goede teksten en muzikaliteit. Ze zitten helemaal niet in de ‘scene’, maar ze zijn echt cool.

DE: Een van mijn favoriete nummers van je solowerk is ‘Like Animals’, ook omwille van de rake tekst. Zelf moedig ik een veganistische levenswijze zeker en vast aan, en dan lijkt het me ook belangrijk dat mensen gelijk jij hun publiek bewust maken van deze thematiek. Zie je jezelf als activiste wat dierenrechten aangaat?

M: Dank je! Dat liedje was eigenlijk oorspronkelijk in “Dr. Doolittle” in de jaren 60, dat ik als kind aanbad. Wat mij betreft, ik doe dingen op mijn eigen manier, en ik merk dat mensen meer bereid worden door te kijken en te luisteren. Ik ben dus geen hardvochtige activiste, maar een InfraWarrior (krijger van binnenuit). Ik vind dat het het beste is om je ding te doen, en laten zien waarom je het doet, maar dan zonder woede of een oordeel op anderen te drukken.

Als ik kijk naar de vele nieuwe veganistische producten die eraan komen en hoe je er gemakkelijk toegang tot verkrijgt in grote supermarkten leert me dit dat het veganisme in opkomst is. Hetzij voor de gezondheid of voor de dieren, het gaat wereldwijd in een opwaartse richting, wat geweldig is.

DE: Heet hangijzer tegenwoordig is de opwarming van de aarde. Je kan optimistisch zijn en zeggen: “beter laat dan nooit”, maar hebben we een reden om optimistisch te zijn. Is de aarde zoals wij die kennen gedoemd?

M: Ik denk dat we het op die manier kunnen zien wat de mensheid betreft, vooral als de waanzin van religieus dogma en de behoefte aan geld en macht de boventoon voeren. Dit soort filosofie is de definitie van ziekte. Maar er zijn duizenden mensen die hard werken aan positieve oplossingen, en we moeten naar hen kijken, niet alleen de negativiteit waarmee men ons voortduren beschiet. We hebben te maken met stijgende weersomstandigheden, die onze manier van leven steeds meer zullen veranderen. Ondanks de waanzin aan de top, zijn we een zeer aanpasbare soort in de kern. We hebben het vermogen om ons gedrag te veranderen. Ik heb een website over mijn werk in Permaculture: www.infrawarrior.com, die gaat over het vinden van mijn weg in het werken met mijn woestijnland om in harmonie te leven met de natuur. (Eigenlijk moet de site een update krijgen met nieuw werk.) In de komende maanden krijgen we een grijswatersysteem naar het huis, dus alle douches en wasmachines gaan recht naar de bomen. Als je je moedeloos voelt, kijk dan naar de mensen in Permaculture, er zijn er zoveel op de hele wereld die op positieve manieren aan het werk zijn. Het pad zelf kan het middel zijn, niet waar het eindigt, maar hoe je leeft, als dat zinvol is.

DE: Je toont interesse in klassieke mythologie, maar ook Keltische, Oosterse (gelijk de Shinto religie) en Indiaanse wijsheden. Zou je je spiritueel pad omschrijven als een samenraapsel van invloeden, of heb je er een doordachte eigen interpretatie van gemaakt?

M: Hoe meer je ziet, hoe meer je beseft dat het allemaal hetzelfde is, maar gedifferentieerd door cultuur, klimaat en geschiedenis. De basiswaarheden in de wereldwijde matriarchale mythologie zijn: respect voor de natuur (zowel dieren als de aarde op zich), respect voor elkaar (mannen en vrouwen samen, geen van beide staat boven de andere), respect voor voorouders en uw ouderen: doorgaan met de kennis die ze je hebben gegeven, eraan toevoegen wat je zelf geleerd hebt. Licht en in harmonie met de natuur leven. Wees eervol in uw woord. Mijn pad is net zoveel als ik kan zijn (hoewel het mens zijn fouten met zich meebrengt). Ik hou ervan mijn vingers in de grond te steken, omringd door de natuur. Zo schrijf ik ook meestal mijn muziek. Zoals het nieuwe album dat ik aan het schrijven ben, “Hiraeth, is all entwined with this...”

DE: Je bracht reeds enkele briljante covers van Bauhaus, Kate Bush, Dead Can Dance en The Chameleons. Ik vroeg me af, als je een song zou moeten kiezen die niet uit de zogenaamde wave/gothic catalogus komt om te herinterpreteren, welke zou je dan kiezen?

M: Dat is wel een hele moeilijke want underground muziek zit me in het bloed (lacht). Met Strange Boutique brachten we een cover van Bowie’s ‘Heroes’, telt dat ook mee? Eigenlijk heb ik altijd al ‘Within You And Without You’ van The Beatles willen coveren... waarschijnlijk een voor de hand liggende keuze voor mij!

Monica Richards

Black Easter

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Unhuman - Cause Of Chaos (vinyl)

Deze Unhuman is niemand minder dan de militante minimal electro activist(e) Petra Flurr en een zekere Manos Simotas aka de Berlijnse producer / dj Unhuman. Samen gieten ze hun voorkeur voor bijtende en punky electro of kelder techno in deze "Cause Of Chaos", dat in vinyl gegoten lijkt voor de ondergrondse clubs. Daar waar zelfs covid19 ...

lees meer...
CD BESPREKING : Psy'Aviah - The World Keeps Spinning, Without Being Noticed

‘Steden schuilen niet wanneer het regent.’ Het was een tentoonstelling van GNY alias Gwenny Cooman – een dame die ook actief was in het dark electroduo Mildreda – die in maart dit jaar doorging. GNY is fotografe en maakt – zoals u kon vermoeden – vooral foto’s van desolate grootsteden. Maart 2020, ...

lees meer...
NIEUWS 31/10/2020 : Comeback van het jaar / de eeuw: Placebo Effect!

U vindt dat de pandemie (te) lang duurt? Denk dan eens aan de schare trouwe old-school electrofans, die meer dan een kwarteeuw hebben moeten wachten op nieuw werk van Placebo Effect. U leest het goed: meer dan 25 jaar na 'Manipulated Mind Control' zijn de Duitse dark electro-pioniers terug met hun gloednieuw album 'Shattered Souls'. ...

lees meer...
CD BESPREKING : d'Anticlown - Tussen Tand en Tijd

Zet u. Zet u vooral schrap. Zorg dat u goed zit en niet van uw stoel valt. Dark Entries bespreekt hip hop, en nodigt u uit om er uw oor aan te schenken. d’Anticlown liet ons weten dat zijn nieuwe cd – ‘Tussen Tand en Tijd’ – best wel duister klinkt, en na een aandachtige beluistering moesten wij dat beamen. d’Anticlown, ...

lees meer...
NIEUWS 31/10/2020 : Nieuwe clip voor 'Smrt za smrt' van Laibach

Mochten we jaarlijks een prijs uitreiken voor de meest kunstzinnige video die gemaakt wordt, dan was de kans groot dat de prijs voor 2020 ging naar de laatste nieuwe van Laibach. Voor de nieuwe versie van 'Smrt za smrt' - 'dood om dood' in het Nederlands - heeft het kunstcollectief Metastazis immers geweldige constructies in ...

lees meer...
NIEUWS 31/10/2020 : Your Life On Hold: Erase Me

We blijven ons verheugen over de nieuwe lichting gothic rock. Onder meer over Your Life On Hold, het project van Oostendenaar Jan Dewulf aka John Wolf. Zijn laatste plaat 'Echoes From The Bardo' werd hier ontvangen met een lofrede van collega Kurt Ingels: 'Your Life On Hold is zonder meer de Belgische traditionele gothic rock act ...

lees meer...
NIEUWS 31/10/2020 : Concert Whispering Sons online

Whispering Sons wist niet enkel een frisse wind te laten waaien in het postpunk wereldje, ze wisten het genre ook weer populair te maken bij de jongere generatie. Hun nummers worden regelmatig gedraaid op Studio Brussel en Radio Willy. Ondertussen is het alweer twee jaar geleden dat hun langspeler 'Image' uitkwam, een uitgave die uiteraard ...

lees meer...
CD BESPREKING : Gwendoline - Aprčs C’est Gobelet

Dit Franse duo teert op de Franse cold wave erfenis en en heel klein beetje op Indochine, zoals in “Chevalier Ricard” bijvoorbeeld. Deze eerder minimale cold wave ademt dan ook een zekere pop feel al staan de gedeclameerde teksten eerder bol van cynisme, sarcasme en zelfspot. Een beetje als de rochel in de aangezicht van de mediocriteit ...

lees meer...
CD BESPREKING : Seatemples - Trópicos

Sombere shoegaze doorweekt met hedendaagse post punk en cold wave invloeden, aangescherpt met waaierende synths zoals in het mooie “Ecos” (zie clip), waarvan het simpele maar doeltreffende gitaarlijntje zich meteen in het geheugen grift. Dat, en nog enig meer is Seatemples, een collectief gelijkgezinden uit Chili die met hulp van ...

lees meer...
NIEUWS 29/10/2020 : Documentaire over 'This Corrosion' van Sisters of Mercy

The Sisters of Mercy mogen dan wel ontkennen dat ze gothic zijn, ze hebben de goth-geschiedenis mee geschreven. Trash Theory, een YouTube-kanaal dat wel vaker interessante documentaires maakt over de geschiedenis van de gothicmuziek heeft onlangs een nieuwe video gepost waarin ze zich toespitsen op de Sisters. De docu vertelt eigenlijk het ...