casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

699 items

   

MONICA RICHARDS
Ik heb me nooit op mijn plaats gevoeld in de moderne wereld, al van kindsbeen af, en nu nog meer dan anders.
07/02/2019, Dimi Brands
 Bookmark and Share

07/02/2019 : MONICA RICHARDS - Ik heb me nooit op mijn plaats gevoeld in de moderne wereld, al van kindsbeen af, en nu nog meer dan anders.
07/02/2019 : MONICA RICHARDS - Ik heb me nooit op mijn plaats gevoeld in de moderne wereld, al van kindsbeen af, en nu nog meer dan anders.
07/02/2019 : MONICA RICHARDS - Ik heb me nooit op mijn plaats gevoeld in de moderne wereld, al van kindsbeen af, en nu nog meer dan anders.
07/02/2019 : MONICA RICHARDS - Ik heb me nooit op mijn plaats gevoeld in de moderne wereld, al van kindsbeen af, en nu nog meer dan anders.
07/02/2019 : MONICA RICHARDS - Ik heb me nooit op mijn plaats gevoeld in de moderne wereld, al van kindsbeen af, en nu nog meer dan anders.
Monica Richards is een van die namen binnen het gothic genre die geen introductie meer behoeft. Dit jaar staat het gothic icoon samen met Anthony Jones op de affiche van het Black Easter festival in Antwerpen, de uitgelezen kans voor een gesprek met deze veelzijdige artieste.

DE: Je stond op de affiche van Black Easter in 2016, maar moest dit in laatste instantie afzeggen omwille van gezondheidsproblemen. Ik ben blij dat het nu beter met je gaat, want volgens (wijlen) organisator Ward de Prins was de toestand ernstig. Wil je er meer over vertellen, of liever niet?

M: Het is mijn schildklier, en helaas is het een beetje chronisch. Ik werd in 2016 erg geraakt, omdat dit orgaan verbonden is met mijn keel, en mijn stem was helemaal niet in goede vorm. Ik zou een operatie ondergaan maar de dokter besloot het uiteindelijk nog niet te doen. Maar langs de andere kant was de band die ik zou meenemen erg opgelucht wat de annulering betreft aangezien we op precies dezelfde dag zouden aankomen als waarop het bombardement op de luchthaven plaatsvond (de terroristische aanslagen in Brussel,nvdr).

DE: Dit jaar zal je op Black Easter samen met Anthony Jones op het podium staan, net zoals je dat vorig jaar deed op WGT. Hoe kwam deze samenwerking tot stand?

M: Ik ken Anthony al vele jaren in de scene en heb hem altijd bewonderd als artiest. Zijn stijl en de mijne zijn vergelijkbaar op het vlak van wereldmuziek, electro-tribale One Heart-stijl. Twee jaar geleden kwam hij met me in contact met de vraag om samen een live show te doen, net op een moment dat ik echt niet geïnteresseerd was in optreden. Maar hij had wat fantastische ideeën om een aantal van mijn liedjes samen te voegen met enkele van hem voor dit live optreden, en zo ging het idee alsnog van start.

DE: Samen brachten jullie een EP uit met de titel SYZYGY. Een term met verschillende betekenissen, maar hier refereert hij naar astronomie. Is dat een gedeelde passie van jullie?

M: Anthony stelde deze titel voor en ik heb hem dan eens bekeken. De term vind je in vele heilige en filosofische teksten. Ik keek in wat boeken van mij en daar was het dan plots. Nadat ik uit een paar verschillende bronnen had gelezen, leek het me perfect.

DE: Zijn jullie ook van plan om een full album uit te brengen?

M: Daar zij we momenteel mee bezig! We hebben een nieuw nummer, ‘Avalon’, dat op het einde van deze maand (februari) uit zal komen.

DE: In 2017 was er ook een nieuw album van de gothic supergroep The Eden House. Evi Vine, ook lid van The Eden House, staat eveneens op Black Easter. Het zou ons dus niet verbazen moesten we haar ook plots bij jou op het podium zien opduiken voor een of meerdere nummertjes?

M: Ik heb Evi alleen nog maar een keertje heel snel ontmoet. Volgens mij was dat in Polen in 2010, toen ik op het podium stond om ‘To Believe’ met The Eden House te brengen. Ik hoop er wel op dat ik met haar wat tijd kan doorbrengen in België en ik kijk uit naar haar set. Ik vind haar geweldig!

Maar we hebben niets gepland... Onze periode bij The Eden House bestrijkt verschillende albums, dus we hebben nog niet echt het podium gedeeld.

DE: Het laatste Faith And The Muse album dateert van 2009, ga je daar nog iets mee doen?

M: Nee, dat tijdperk is afgesloten.

DE: Naast je muziek publiceerde je enkele jaren geleden ook een kleurboek voor volwassenen, wat een heuse rage was. Ik weet dat voor sommige mensen dit kleuren therapeutisch kan werken, was dat ook de reden waarom je geïnteresseerd was in dit medium?

M: Cat Carnell van het schitterende tijdschrift goth magazine uit de jaren 90, Carpe Noctem (herinner je je dat magazine??) publiceerde kleurboeken en vroeg of ik er een met haar wilde maken. Mijn kunststijl is er altijd eentje geweest met erg dikke contouren, dus ik dacht dat het een leuke uitdaging zou kunnen zijn. Het was effectief heel therapeutisch om ze te tekenen en ze dan in te kleuren zodat ik de lijnen kon controleren. Het was een geweldig project dat jaar.

DE: Je bent dan zelf ook schilder. Een detail van een van je schilderijen werd gebruikt voor de poster van Black Easter! Wanneer ik je schilderijen bekijk zie ik dat je vaak kiest om te schilderen met felle kleuren. Mijn vrouw die ook schildert maakt ook gebruik van deze kleuren. In haar schilderijen is dit met de bedoeling om ‘donkere’ onderwerpen meer kleurrijk voor te stellen. Doe jij dit om dezelfde reden, of schuilt er een ander plan achter?

M: Ik ben een grote fan van Art Nouveau, die heel kleurrijk kan zijn. Ik heb er altijd van genoten om in kleuren en patronen te werken. Kleur kan veel emotie oproepen. Zwart-wit is prachtig, maar voeg wat kleur toe en BAM! Je kan het hele gevoel veranderen... En het lijkt me dat je vrouw een mooie stijl heeft.

DE: Je bracht niet alleen kleurboeken uit, maar schreef ook gewone boeken gelijk de grafische novelle Anafae. Schrijf je nog steeds, en zo ja, waaraan ben je aan het werken?

M: Ik schrijf constant, vooral poezië. Ik heb ook veel micro-verhaaltjes. Ik heb gewerkt aan een nieuw klassiek muziekwerk, dus dit staat nu een beetje op een laag pitje. Het is heel moeilijk in deze nieuwe moderne online wereld een boek te maken. Onze aandachtsgebieden zijn zwaar beschadigd door sociale media en te veel input. Ik weet dus nog niet goed wanneer ik nieuw geschreven werk zal uitbrengen.

DE: Helemaal terecht noemt men jou een goth icoon. Maar, wat betekent de term gothic eigenlijk voor jou?

M: Voor mij persoonlijk betekent het een verlangen naar een meer klassieke tijd, een eenvoudigweg mooie tijd -maar het is een heroverweging van het verleden, niet de realiteit van hoe moeilijk het vroeger was. Ik heb me nooit op mijn plaats gevoeld in de moderne wereld, al van kindsbeen af, en nu nog meer dan anders. Dus Goth en al zijn klassieke pracht sprak me aan met romantische, donkere liedjes en kledij, en beeldde iets vol dromen en dieper dan het leven uit.

DE: Gothic is ondertussen ook een schip met vele ladingen geworden, naast de ouderwetse gothicrock, deathrock en batcave die aanleunen tegen (post)punk zijn er tal van elektronische stijlen, dark folk, noise, industrial, minimal, medieval,... allemaal nogal verschillend van elkaar, en toch komen ze allemaal netjes aan bod op een evenement als WGT. Ben jij zelf een muzikale veelvraat die het allemaal uitprobeert of zijn er stijlen waar je helemaal niet in kan komen? Heb je onlangs nog acts ontdekt die je erg aanspraken?

M: Wel, ik kwam er allemaal in voor terwijl het nog gloednieuw was, dus het is allemaal naast me op mijn pad verschenen. Je weet dat mijn muziek ‘Doom and Gloom’ heette voordat de term Goth kwam! Ik denk dat ik bekend sta voor mijn diversiteit. Met Faith And The Muse besloten we om alle soorten muziek te brengen die we zelf wilden: Middeleeuws, Keltisch, hard rock, death rock, Sea Shanty tot zelfs techno. In mijn solomuziek doe ik wat ik leuk vind. Ik ben meer bezig met het nummer zelf dan met de stijl; als een liedje of een songtekst me raakt, een melodie of riff die echt geweldig is. Het hoogtepunt op WGT voor mij was om Wardruna te zien, gewoon geweldig live. Ik heb de laatste tijd naar de band Clutch geluisterd. Geweldige hardrock, goede teksten en muzikaliteit. Ze zitten helemaal niet in de ‘scene’, maar ze zijn echt cool.

DE: Een van mijn favoriete nummers van je solowerk is ‘Like Animals’, ook omwille van de rake tekst. Zelf moedig ik een veganistische levenswijze zeker en vast aan, en dan lijkt het me ook belangrijk dat mensen gelijk jij hun publiek bewust maken van deze thematiek. Zie je jezelf als activiste wat dierenrechten aangaat?

M: Dank je! Dat liedje was eigenlijk oorspronkelijk in “Dr. Doolittle” in de jaren 60, dat ik als kind aanbad. Wat mij betreft, ik doe dingen op mijn eigen manier, en ik merk dat mensen meer bereid worden door te kijken en te luisteren. Ik ben dus geen hardvochtige activiste, maar een InfraWarrior (krijger van binnenuit). Ik vind dat het het beste is om je ding te doen, en laten zien waarom je het doet, maar dan zonder woede of een oordeel op anderen te drukken.

Als ik kijk naar de vele nieuwe veganistische producten die eraan komen en hoe je er gemakkelijk toegang tot verkrijgt in grote supermarkten leert me dit dat het veganisme in opkomst is. Hetzij voor de gezondheid of voor de dieren, het gaat wereldwijd in een opwaartse richting, wat geweldig is.

DE: Heet hangijzer tegenwoordig is de opwarming van de aarde. Je kan optimistisch zijn en zeggen: “beter laat dan nooit”, maar hebben we een reden om optimistisch te zijn. Is de aarde zoals wij die kennen gedoemd?

M: Ik denk dat we het op die manier kunnen zien wat de mensheid betreft, vooral als de waanzin van religieus dogma en de behoefte aan geld en macht de boventoon voeren. Dit soort filosofie is de definitie van ziekte. Maar er zijn duizenden mensen die hard werken aan positieve oplossingen, en we moeten naar hen kijken, niet alleen de negativiteit waarmee men ons voortduren beschiet. We hebben te maken met stijgende weersomstandigheden, die onze manier van leven steeds meer zullen veranderen. Ondanks de waanzin aan de top, zijn we een zeer aanpasbare soort in de kern. We hebben het vermogen om ons gedrag te veranderen. Ik heb een website over mijn werk in Permaculture: www.infrawarrior.com, die gaat over het vinden van mijn weg in het werken met mijn woestijnland om in harmonie te leven met de natuur. (Eigenlijk moet de site een update krijgen met nieuw werk.) In de komende maanden krijgen we een grijswatersysteem naar het huis, dus alle douches en wasmachines gaan recht naar de bomen. Als je je moedeloos voelt, kijk dan naar de mensen in Permaculture, er zijn er zoveel op de hele wereld die op positieve manieren aan het werk zijn. Het pad zelf kan het middel zijn, niet waar het eindigt, maar hoe je leeft, als dat zinvol is.

DE: Je toont interesse in klassieke mythologie, maar ook Keltische, Oosterse (gelijk de Shinto religie) en Indiaanse wijsheden. Zou je je spiritueel pad omschrijven als een samenraapsel van invloeden, of heb je er een doordachte eigen interpretatie van gemaakt?

M: Hoe meer je ziet, hoe meer je beseft dat het allemaal hetzelfde is, maar gedifferentieerd door cultuur, klimaat en geschiedenis. De basiswaarheden in de wereldwijde matriarchale mythologie zijn: respect voor de natuur (zowel dieren als de aarde op zich), respect voor elkaar (mannen en vrouwen samen, geen van beide staat boven de andere), respect voor voorouders en uw ouderen: doorgaan met de kennis die ze je hebben gegeven, eraan toevoegen wat je zelf geleerd hebt. Licht en in harmonie met de natuur leven. Wees eervol in uw woord. Mijn pad is net zoveel als ik kan zijn (hoewel het mens zijn fouten met zich meebrengt). Ik hou ervan mijn vingers in de grond te steken, omringd door de natuur. Zo schrijf ik ook meestal mijn muziek. Zoals het nieuwe album dat ik aan het schrijven ben, “Hiraeth, is all entwined with this...”

DE: Je bracht reeds enkele briljante covers van Bauhaus, Kate Bush, Dead Can Dance en The Chameleons. Ik vroeg me af, als je een song zou moeten kiezen die niet uit de zogenaamde wave/gothic catalogus komt om te herinterpreteren, welke zou je dan kiezen?

M: Dat is wel een hele moeilijke want underground muziek zit me in het bloed (lacht). Met Strange Boutique brachten we een cover van Bowie’s ‘Heroes’, telt dat ook mee? Eigenlijk heb ik altijd al ‘Within You And Without You’ van The Beatles willen coveren... waarschijnlijk een voor de hand liggende keuze voor mij!

Monica Richards

Black Easter

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The Membranes - What Nature Gives…Nature Takes Away

Na hun comeback plaat ‘Dark Matter / Dark Energy’ in 2015 komen The Membranes als opvolger meteen met een dubbelelpee. Een groots opgevat conceptalbum waar ze een twintig vrouwen sterk koor (van het British & Irish Modern Music Institute) laten opdraven en die gastoptredens bevat van de kranige, vierentachtig jaar oude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Local Store - Magpie And The Moon

Local Store is het nieuwe project van Needlepoint zanger en gitarist Bjørn Klakegg. Met 61 jaar op de teller is hij nog niet van plan om op te houden met muziek maken. Na het vorig jaar verschenen ‘The Diary Of Robert Reverie’ had Klakegg al meteen een nieuw project op stapel staan waarvoor hij muzikanten zocht. Bjørn ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Rebellion 2019 - Malcolm ging naar het Rebellion festival 2019

Ook dit jaar verzamelden duizenden punks van over heel de wereld zich in het Britse stadje Blackpool voor vier dagen lawaai, alcoholmisbruik en slaapgebrek. Aangezien ik hiervoor in voorgaande jaren al lange en hopelijk zelfs een beetje informatieve recensies heb geschreven, zie ik het niet zitten opnieuw een lange inleiding neer te pennen. ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : M'era Luna 2019 Dag 1 - 10 augustus - Drispenstedt Hildesheim

Het is ondertussen 50 jaren geleden. Het Woodstock-festival. Het liep daar volledig uit de hand, maar het was wel zowat de eerste keer dat de tegencultuur in grote getale zich wist te manifesteren. Met eigen waarden en vooral veel peis en vree. Die tegencultuur is door de jaren heen alleen maar groter geworden en verworden tot een cultuur ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lèche Moi - A6

De groepsnaam van dit Frans duo staat voor ‘lik me’. Een naam met een erotische bijklank wat ook aan de oppervlakte komt in hun muzikale escapades, inclusief hun expliciete teksten en video’s. Het duo Lasido Ladore en Mika Pusse brengt een duistere en ranzige vorm van electro met daaraan toegevoegd sterke naar industrial ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2019 : Eerste namen voor M’era Luna 2020

Terwijl men momenteel nog bezig is met de grote opruiming voor hun 2019-editie lost M’era Luna voor hun editie voor volgend jaar al de eerste namen. Het verslag van M’era Luna 2019 lees je zeer binnenkort op deze pagina’s. M’era Luna wil meer zijn dan een ‘Duits’ festival en daarom gaan ze in de toekomst ...

lees meer...
CD BESPREKING : Supersimmetria - Abiogenesis

Het verschil tussen ritmische industrial (ofte powernoise) en techno is tegenwoordig vaak enkel nog met een vergrootglas waar te nemen. Maar in een tijd waarin men (gelukkig) veel minder in hokjes denkt dan vroeger het geval was is dat al lang geen bezwaar meer. Waarom immers het beste van twee werelden niet verenigen? Een mooi voorbeeld ...

lees meer...
CD BESPREKING : Brainquake - In These Borrowed Times

Binnenkort kan je in de Wommel naar de tweede editie van Sewerfest. Vorig jaar wist dit zo goed als gratis festival heel wat mensen te verrassen door de Antwerpse cultact Psych Krist Kastrator nog eens van onder het stof te halen. En het sloeg aan, want na lang aandringen verscheen niet veel later het hebbeding Nothing Subtle (About Psychotic ...

lees meer...
FOTO'S : Motor!k - @ De Smoutpot Zwijndrecht, 09/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Allez Allez - @ Fonne Feesten Lokeren, 08/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ Fonne Feesten Lokeren, 08/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Jubel en juich ! Gothic Magazine terug onder de levenden!

Als oudje uit de scene kent u vast nog het Gothic Magazine. Er was een tijd dat ook deze website op papier werd gedrukt. Het bewijs? Hier onze eerste editie om virtueel te door bladeren. En we hopen tegen het eind van het jaar nog veel meer van onze fysieke edities online te hebben. Maar goed, in het mekka van de goth (Duitsland voor een goed ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Scary Black bij Secret Sin Records

Het Secret Sin Records label is een serieuze doorstart aan het maken. En wat meer is, regelmatig wordt u verwend met nieuwe namen. Binnenkort komt het Amerikaanse Scary Black bij dit label uit op cd. Nooit van gehoord zegt u? Welaan, onderstaade clip klinkt wat mij betreft beloftevol. Spaghetti westerns en de alternatieve jaren 80 zijn een ...

lees meer...
NIEUWS 08/08/2019 : W-Fest pakt uit met eigen app! Zaterdag uitverkocht!

Het is bijna zover, op 15 augustus schiet W-Fest voor de vierde keer uit de startblokken, dit jaar in Waregem (Expo). Om het voor de bezoeker zo comfortabel mogelijk te maken worden kosten nog moeite gespaard. Dat zal bijken uit de voorzieningen op het festivalterrein maar de organisatie biedt nu ook een eigen app aan om uw bezoek aan het ...

lees meer...
NIEUWS 07/08/2019 : Nieuwe editie van 'The Face Of God' van Militia

Militia heeft opgehouden te bestaan. Hun laatste werk was een uitstekende conceptplaat over het leven van Ambiorix, uit op Old Europa Café. Datzelfde label doet nu een heruitgave van 'The Face Of God', het atheïstisch manifest in muziekvorm dat het eco-anarchistisch metaalslagerscollectief in 2015 uitbracht. Ok, de originele ...