casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

707 items

   

SIEBEN
De Europese Unie is te verkiezen boven wat we dreigen te krijgen, nu we veinzen geen deel uit te maken van de wereld.
16/11/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

16/11/2018 : SIEBEN - De Europese Unie is te verkiezen boven wat we dreigen te krijgen, nu we veinzen geen deel uit te maken van de wereld.
16/11/2018 : SIEBEN - De Europese Unie is te verkiezen boven wat we dreigen te krijgen, nu we veinzen geen deel uit te maken van de wereld.
16/11/2018 : SIEBEN - De Europese Unie is te verkiezen boven wat we dreigen te krijgen, nu we veinzen geen deel uit te maken van de wereld.
De Brexit laat de gemoederen weer oplaaien. Eén van de mensen die er niet over uitgeraasd raakt, is de Brit Matt Howden van Sieben. Dat heeft zelfs een prachtplaat opgeleverd met ‘Crumbs’, een verzameling nummers over de stand van zaken in de wereld. Een woedende plaat, aangelengd met een flinke portie humor. We deden een poging om de man tot bedaren te brengen…

‘Crumbs’, je laatste cd, is ongetwijfeld de meest politieke die je ooit gemaakt hebt. Tot nog toe was je benadering eerder zuiver artistiek. Wat heeft je ertoe gebracht om openlijk politieke standpunten in te nemen in je werk?

Met vorige platen van Sieben raasde ik naar de studio, sloot ik de deur en liet ik de wereld achter. Ik wou mijn eigen wereld scheppen, en een bijzondere sfeer die paste bij het thema van de muziek. Bij ‘Crumbs’ zijn de wereldgebeurtenissen en de stank van de internationale politiek me gevolgd in de studio. Ik kon ze niet van me afschudden, noch de woede die ik erover voelde.

Er zijn wel meer artiesten die de kracht van geëngageerde muziek herontdekken. Maar er is ook een omgekeerde beweging. Politieke bewegingen die xenofobie, isolationisme, conservatisme, vulgariteit, autoritair leiderschap, oorlogszucht en nationalisme prediken hebben de wind mee. Trump in de VS, de brexit in het Verenigd Koninkrijk… Wat zie jij als de oorzaken van deze ‘populistische’ beweging?

De wereld bevindt zich op een keerpunt, er zijn grote veranderingen aan de gang. De wereld is samengetrokken en gekrompen. De grensmuren worden opgetrokken. Populisten drijven op verdeeldheid, de verdeeldheid van de mensen. Ze vallen het intellect aan, ze kijken neer op gezond verstand en koelbloedigheid. Het is een gemakkelijke maar gevaarlijke weg naar macht en controle. Wie had er bijvoorbeeld zien aankomen dat we in een vingerknip zouden terugkeren naar een koude oorlog-scenario? Het is alsof twee landen hebben besloten om de spanning op te drijven om in eigen land steun te verwerven, om hun agenda door te duwen en om maximaal profijt te trekken uit de chaos die eruit zou voortvloeien.

Mensen die kritisch staan tegenover politiek geladen muziek zullen erop wijzen dat dergelijke liederen niet ‘tijdloos’ zijn. Ik zou daarop antwoorden dat klassieke, ‘tijdloze’ platen steeds erg betrokken zijn op het tijdstip waarop ze opgenomen zijn. Wat denk jij ervan?

Een goed nummer is een goed nummer. Maar zoals je zegt is het steeds verbonden aan het tijdsgewricht waarin het opgenomen is, zowel in geluid, productie als wat de inhoud van de tekst betreft.

Hoe kan een mens niet houden van een nummer als ‘I Will Ignore The Apocalypse’ met de zin ‘Een betere natuur zal overleven’? Of van de satire die je maakt op ‘Here’s The News’? Je maakt goed gebruik van humor op ‘Crumbs’. Neem je bewust de rol op van de nar om je boodschap te verspreiden?

Humor is erg belangrijk voor mij. En het is iets dat ik nooit echt heb kunnen verwerken in vorige platen van Sieben. Over het algemeen paste het niet bij platen als ‘Ogham Inside The Night’ of vele van de vroegere album. ‘Sex & Wildflowers’ en ‘Desire Rites’ hadden wel wat geniepige humor in zich, vermoed ik. Met ‘Crumbs’ moest ik wel lachen en grollen, anders kon ik enkel schreeuwen en klagen. Maar het is galgenhumor.

‘Crumbs’ is natuurlijk een woedende en ‘dark enough’ plaat, maar je lijkt toch te eindigen op een positieve noot. Nummers als ‘Liberal Snowflake’, ‘Forge A Better World’ en ‘We Will Be Alight’ zijn erg optimistisch. Je lijkt te geloven dat we de problemen die je op de cd aankaart wel aankunnen. Waar komt die hoop vandaan?

‘Crumbs’ kan grofweg onderverdeeld worden in drie soorten liederen, steeds met de nodige zelfrelativering: ‘kwaad’, ‘zo woedend dat het me niet meer kan schelen’ en ‘positief’. Mijn hoop is dat fatsoenlijke mensen hun stem verheffen tegen de stroom van angst en haat.

Je bent zichtbaar kwaad over de brexit, maar ik heb het gevoel dat tegenstanders van de Brexit de Europese Unie idealiseren. De Unie geeft veel macht aan de niet verkozen Commissie en enkel gelimiteerde controle aan het Parlement. Mensen hebben het gevoel dat ze bestuurd worden door technocraten die uiteindelijk dichter staan bij commerciële lobby’s dan bij het gewone volk. Wat zou je hen zeggen?

Ik ben het tot op een zekere hoogte eens. Ik zie het Europese Parlement zeker niet als volmaakt. Grote bedrijven kunnen hun wil doordrijven, contracten kunnen nog steeds op dubieuze wijze verkregen worden, zoals bij alle regeringen, enzovoort. Maar hoe je het ook bekijkt, het is beter dan wat we hier in het Verenigd Koninkrijk hadden. Een betere verdeling van de rijkdom naar armere regio’s toe, betere milieubescherming, betere bescherming van werknemers en ga maar verder, op vele vlakken. Ten tweede is de stem van het verenigde Europa vaak zinvoller en rationeler dan die van de VS, Rusland, Korea of Arabische landen op het wereldtoneel. Ten derde komt het verlaten van de Europese Unie neer op een economische zelfmoord op vele vlakken. Europa is onze buur, onze belangrijkste handelspartner (in twee richtingen) en de Unie is economisch zinvol op verschillende niveaus. Maar algemeen moet de wereld toch komaf maken met de macht van de ‘big business’, met noties als ‘aandeelhouders’ en ‘economische groei’. En dat 20 mensen de helft van de wereldrijkdommen bezitten is ‘een ziekte’, om mezelf te citeren. De Unie zijn uiteindelijk betere machthebbers dan diegenen die we nu zouden kunnen krijgen, uit ons eigen midden, terwijl we veinzen geen deel uit te maken van de wereld.

Je hebt heel wat landen in Europa bezocht, en ze hebben je muzikaal beïnvloed. Ik denk hierbij in het bijzonder aan de ‘Norse’, ‘Lietuva’ en ‘Briton’ ep-reeks, die je later hebt samengevoegd tot de cd ‘The Old Magic’. Je hebt ook een achtergrond in de neofolk scene – je werkte intensief samen met Sol Invictus en Tony Wakeford – waarin de idee van een ‘Europese cultuur’ erg belangrijk is. Wat verenigt volgens jou deze diversiteit aan landen? Bestaat er een Europese cultuur?

Er zijn veel culturen en vele wegen in een globale wereld. Dit moeten we erkennen. Ik denk dat we wellicht meer met elkaar gemeen hebben dan met landen die geografisch verder af liggen, maar er bestaat niet zoiets als één Europese cultuur. Dat hoeft ook niet. We zijn prachtig in onze verscheidenheid. Maar in één unie staan we sterker, en zijn we bovendien minder geneigd om met elkaar te vechten.

Nu we het toch over je ep-serie hebben. De Belgische artiest Empusae heeft recent een eigen versie gemaakt van ‘Užupis’, een nummer uit je Lietuva EP dat ook opgenomen is als ‘On The Other Side Of The River’ op ‘The Old Magic’. Wat vond je daarvan?

Ik hou echt van hetgeen hij ervan gemaakt heeft. Het is altijd fijn om te horen wat anderen maken van je eigen werk, en wat zij toevoegen aan of weglaten uit het origineel. Ik heb hetzelfde gedaan in de tegenovergestelde richting. Ik heb het werk van Nicolas in de Sieben-stijl geremixt en het was echt leuk om te doen.

Je hebt dit jaar ook op het Rebellion festival gespeeld, het grootste punkfestival ter wereld. Ik vind het geweldig dat je uitgenodigd bent, maar onze recensent op het festival schreef dat je er een buitenstaander was en dat velen in het publiek je helemaal niet kenden. Hoe kwam je deelname tot stand en hoe kijk je erop terug?

Ik vind het geweldig om op Rebellion te spelen, en ik hou van de uitdaging om voor een publiek te spelen dat nieuw voor mij is, net zoals ik nieuw ben voor hen. Ik heb dit jaar twee keer op Rebellion gespeeld, en ik had er al eens gespeeld een paar jaar geleden. Het is natuurlijk moeilijk om mensen naar je optreden te lokken aangezien er zoveel te doen is op hetzelfde moment, en ook omdat dergelijk evenement voor veel mensen een stuk gebaseerd is op nostalgie. Ze gaan vanzelfsprekend liever kijken naar de dingen die ze reeds kennen. Het is waarschijnlijk niet de gemakkelijkste plaats om ‘ontdekt’ te worden, maar het is een fantastisch evenement waar ik steeds van geniet, en het is een ware vreugde om er te spelen. Ik ben er vier keer geweest en heb op twee edities kunnen optreden. En het is een leuk nieuw publiek voor mij, waarvoor ‘Crumbs’ toegankelijker is dan mijn vorige platen.

Net als vele onafhankelijke artiesten kies je ervoor om je muziek te verspreiden via bandcamp. Het betekent dat iedereen gratis naar je muziek kan luisteren en dat er slecht een deel zal betalen voor een download of voor de fysieke cd. Wat zijn voor jou de voor- en nadelen van bandcamp?

Ik vind bandcamp echt versterkend. Om te beginnen kun je het aantal keren dat mensen gratis naar je plaat kunnen luisteren vooraleer ze overgaan tot een aankoop bepalen. Ik heb dat bij mij op drie gezet, wat dus betekent dat je drie keer de volledige plaat kunt aanhoren alvorens je beslist om te kopen. Ik breng mijn platen digitaal in tandem uit op bandcamp en via een verdeler – AWAL in mijn geval – die mijn plaat via zo’n 250 sites te koop aanbiedt. Als iemand mijn album van bandcamp koopt krijg ik 85% van de som. Als iemand via iTunes of de meeste andere platformen koopt, krijg ik slechts 60%. Met de kleine marges die vandaag gangbaar zijn is dat een aanvulling op het erg karige inkomen van een – niet zo financieel succesvolle, en dat is beleefd uitgedrukt – ‘nicheartiest’ als mezelf.

Sieben: website / bandcamp / facebook

Foto's: Mal Michelow

Lees onze vorige interviews van Sieben:

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Paolo Spaccamonti - Volume Quattro

Paolo Spaccamonti is een in Turijn gevestigde gitarist en componist. Naast enkele soloplaten werkt hij samen met andere artiesten zoals Jochen Arbeit van Einstürzende Neubauten of Daniele Brusaschetto. Maakt ook muziek voor televisie en componeert soundtracks voor film en heeft een voorkeur om live uitvoeringen te geven met zowel ...

lees meer...
NIEUWS 18/09/2019 : Affiche dag 1 Porta Nigra compleet!

Naast Dead Man’s Hill, Rosa Crux en Ordo Rosarius Equilibrio hadden we nog 1 naam te goed om te kunnen spreken van een volledige affiche voor de eerste dag van Porta Nigra. Dit is uiteindelijk weer een grote naam geworden, die trouwe bezoekers van het Aarschotse festival met blijdschap zullen zien terugkeren: :Of The Wand And The ...

lees meer...
CD BESPREKING : en creux - Default 0012

Naast Batch 0010 verscheen op hetzelfde moment Default 0012 van en creux. Onze bevindingen bij het tiende deel uit de Batch reeks kon u reeds lezen, we laten nu ons licht schijnen op haar episode in de andere serie van het SM-LL label. Wederom vier nummers, deze keer geplukt uit live optredens uit de periode 2017-2018, waarbij naast de ...

lees meer...
CD BESPREKING : en creux - Batch 0010

Veel info over en creux vonden we niet terug. We weten alleen dat het gaat om de in Londen wonende Taiwanese artieste Lucia H. Chung. Verder ook dat ze onlangs twee EP’s uitbracht bij het experimentele SM-LL label. Naast deel 10 in hun Batch reeks verder nog het twaalfde deel in de Default reeks van het label. In het verleden verzorgde ...

lees meer...
FOTO'S : Near Meth Experience - @ Zappa Antwerpen, 16/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Fischer-Z - Swimming In Thunderstorms

27 december viert John Watts zijn vijfenzestigste verjaardag, maar dat belet hem niet om met zijn band Fischer-Z nog muziek te maken. Voor deze gelegenheid koos Watts voor een ruimere bezetting en laat zich omringen door vier doorwinterde muzikanten. Inmiddels is ‘Swimming In Thunderstorms’ het twaalfde studioalbum van deze toch ...

lees meer...
CD BESPREKING : Siavash Amini - Serus

Iraniër Siavash Amini is momenteel zowat de rijzende ster in de dark ambient wereld die ons om de haverklap met nieuw (én sterk) materiaal verblijdt. Zijn laatste album Serus is een ode aan de nacht geworden. Niet bijster origineel in het dark ambient genre horen we u al denken, maar Amini is clever genoeg om niet in clichés ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2019 : Dead Man's Hill opent 1ste dag Porta Nigra 2020.

Het zijn drukke tijden voor Bart Piette, niet alleen verschijnt er binnenkort een eerste langspeler van het anarchistische new wave collectief Donder, Hel & Hagel; tevens haalt hij samen met levensgezellin Els de didgeridoo boven om overal te lande als Chrysopa Occulta op te treden, in het achterhoofd zijn ze dan nog eens met Kinderen ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2019 : Orryelle treedt dit jaar nog 1 keer op in Antwerpen, en doet dit niet alleen!

We steken het bij Dark Entries niet onder stoelen of banken dat we fan zijn van het duo UrZon & Orryelle. We zagen ze voor het eerst tijdens de tweede editie van Trouwfest, en onlangs waren ze nog het onbetwiste hoogtepunt van Sewerfest. Daartussen zagen we het duo nog samen aan het werk met Chrysopa Occulta (oftewel Bart en Els van Kinderen ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2019 : Tones On Tail met zeldzaam live materiaal present op youtube.

Tones On Tail was een Bauhaus offspring die naast bassist en voormalig Bauhaus roadie Glenn Campling ook ex Bauhaus leden Daniel Ash en Kevin Haskins in de gelederen telde. Diezelfde Glenn Campling zette recente zeldzame live clips online, die in 1984 in Schotland (Glasgow) op vhs werden opgenomen. Campling startte recent trouwens ook een ...

lees meer...
NIEUWS 14/09/2019 : Het wordt een drukke herfst bij Wool-E !

Release 5 Oktober: Donder, Hel & Hagel - Lang Genoeg Beleefd Geweest CD (Wool-E Discs) 2 punkers & een hippie, 2 hippies & een punker... 3 anarchisten quoi, volleerd in het schenenschoppen en het omverblazen van heilige huisjes. 20 jaar in diverse bands die het deden met ska, punk, hardcore, electro, (neo)folk, darkambient industrial ...

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Le Garage Luik, 06/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sewerfest (31/08/19, De Wommel, Wommelgem) - Een traditie om in ere te houden.

De allerlaatste dag van de zomervakantie afsluiten met Sewerfest, het begint een leuke traditie te worden. Voor de tweede keer vond dit gezellige DIY festival, georganiseerd door de mensen achter de New Wave Top 100 fuiven en Pale Moon, plaats in de Wommel. Vorig jaar was het het geval met Psychic Krist Kastrator, ook dit jaar werd een ...

lees meer...
FOTO'S : And One - W-Fest Waregem 18/08/2019 door Luc Luyten