casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

740 items

   

ALIEN SEX FIEND SPREEKT...
Goed nieuws: Alien Sex Fiend Is Still “Possessed” !
20/10/2018, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

20/10/2018 : ALIEN SEX FIEND SPREEKT... - Goed nieuws: Alien Sex Fiend Is Still “Possessed” !
20/10/2018 : ALIEN SEX FIEND SPREEKT... - Goed nieuws: Alien Sex Fiend Is Still “Possessed” !
20/10/2018 : ALIEN SEX FIEND SPREEKT... - Goed nieuws: Alien Sex Fiend Is Still “Possessed” !
20/10/2018 : ALIEN SEX FIEND SPREEKT... - Goed nieuws: Alien Sex Fiend Is Still “Possessed” !
20/10/2018 : ALIEN SEX FIEND SPREEKT... - Goed nieuws: Alien Sex Fiend Is Still “Possessed” !
Alien Sex Fiend (afgekort tot ASF) is een naam die klinkt als een bel. De groep rond Nik Fiend en Mr. Fiend zit momenteel aan zijn 36ste levensjaar en dat wordt gevierd met een nieuw album “Possessed” dat in november voor uw voeten wordt geworpen. En ja, het is de bedoeling dat u erover struikelt. Dark Entries kreeg het voorrecht om één en ander al voor te beluisteren voor de officiële release - gepland op 9 november - van het album, dat zowel in een cd als dubbele vinyl versie met extra tracks wordt uitgebracht. Het resultaat was een uitgebreid gesprek met de beeldenstormers van weleer die mee aan de term batcave een gezicht gaven en ook vandaag nog altijd voor een storm zorgen... “Possessed” is een geestesverruimende luistertrip op een industriële batcave beat... teminste voor zij die geen zwak hart hebben én willen luisteren!

Het nieuwe album kreeg de titel “Possessed”. Wat neemt er deze dagen zoal bezit van jullie geest, niet in het minst aan nieuwe invloeden, die tot de geboorte, dat opent met het grillige “The Haunting”, van het nieuwe album hebben geleid?

Nik Fiend: De spookachtige intro is als het ware een ouverture. We gebruiken elementen van diverse ASF songs om de sfeer op dit nieuwe album the creëeren...Eigenlijk begonnen we reeds in 2012 aan dit nieuwe album te werken, het jaar waarin onze voormalige gitarist Doc Milton ons weer live vergezelde en meteen onze live shows een paar versnellingen hoger trapte. Ik raakte dan ook geobsedeerd of eerder bezeten van de idee om het geluid van de live line up in de studio op te nemen, voor een aantal nummers of een album dat was toen niet meteen duidelijk. Uiteindelijk trokken we de studio in met een paar ideeën maar het klikte zo dat de nummers als het ware uit onze instrumenten vielen. Doc nam in volle geestdrift tal van gitaar tracks op, eerder ongewoon voor hem, waardoor we immens veel materiaal hadden na zijn overlijden in 2016 om het nieuwe album mee te stofferen. Nadien ging ik als een bezetene aan de slag. Er was natuurlijk de dood van Doc die moest verwerkt en we namen ook even de tijd om de compilatie “Fiendology” (3 cd’s die 35 jaar ASF representeren) samen te stellen. Daarenboven waren er ook een aantal gebeurtenissen in de privé sfeer die maakten dat het afwerken van “Possessed” noodgedwongen moest uitgesteld. Soms voelde ik me echt op weg naar Mordor (zoals in The Lord Of The Rings). Het was een lange en zeker geen makkelijke weg.

Mrs Fiend: We moesten inderdaad heel wat obstakels overwinnen, maar dat maakt de vreugde omtrent het nieuwe album “Possessed” des te groter, we zijn zeer blij dat het er uiteindelijk is, officieel op 9 november!

Zijn jullie het eens met mij dat ASF met de jaren een rauwer, meer experimenteel geluid heeft aangekweekt. “Possessed” klinkt als een ietwat stekelig en licht experimenteel industrial / batcave album in mijn oren... Dit terwijl veel bands die ouder worden vaak eerder meer gematigd worden en derhalve ook vaak ‘vervelender’ of ‘saaier’ gaan klinken. Jullie lijken alvast nog over een gezonde dosis ‘booshied’ te beschikken?

Nik Fiend: Ik denk dat ik gedij op angst!

Mrs Fiend: Ik weet ook niet wat het is maar een nummer als ”Shit’s coming Down” bijvoorbeeld, wel ik hou zo van die doortastende beat. Dat spreekt mij aan, of ook nog ‘mentaal’ gitaarspel of gekke sci-fi geluiden maar geen ‘fucking’ liefdesliedjes! Het is interessant om zien hoe muziek die jaren geleden als experimenteel of gestoord werd beschouwd nu gewoontjes klinkt, terwijl andere muziek de tand des tijds wel doorstond en nog altijd actueel en prettig grestoord klinkt. Dat is dan ook de muziek waar we van houden.

Nik Fiend: Ik beschouw het als een compliment dat jij vindt dat we nog altijd experimenteel zijn, na al die jaren is dat een heuse verwezenlijking. Ik heb altijd deel willen zijn van een gekke underground band. ASF kan zijn wie het wil zijn, dat was reeds vanaf dag één het geval. We hebben heel wat verschillende nummers gemaakt.

Mrs Fiend: Elk album klinkt anders.

Nik Fiend: Een tijdsperiode wordt vastgelegd op plaat. Nadien ben je niet meer in staat om die specifieke sfeer, dat bijzondere geluid of die tijdsgeest opnieuw op plaat vast te leggen. Muzikaal zijn we niet altijd agressief, ik denk dat de verhouding ongeveer 50/50 is. We schrijven niet met de idee van 8 rock nummers en 2 power ballads per album. Zoiets hebben we nooit gedaan... We doen gewoon waar wij in geloven, ons moet men niet zeggen hoe we moeten klinken of hoe we onze songs het beste opnemen... En mocht men dat toch proberen dan zou ik vooral niet luisteren (lacht). We hebben altijd alles op onze manier gedaan, onze muziek is een beetje zoals alchemie...

Het luisteren naar het nieuwe album was voor mij een beetje trippen doorheen mijn onderbewuste, de donkerste kamers van mijn ziel, geestersverruimende nachtmerries,... Was dit ook de intentie? Werd “Possessed” met andere woorden door ASF vanuit eenzelfde insteek bij elkaar geschreven. “Amnesia” bijvoorbeeld is een echte psychedlische trip....

Mrs Fiend: Ik raad je ook niet aan om naar “Amnesia” te luisteren op LSD of zo, het zou je geest serieus over hoop halen (lacht) en gewoon nuchter is het al angstaanjagend genoeg.

Nik Fiend: Klopt, het is absurd! (lacht) Ik ben het volmondig met je eens dat dit album een psychedelische trip is. Het is fijn om te horen dat deze ideeën jou bereiken via de muziek. Voor mij is het progressieve muziek met een moderne 21ste eeuwse toets. Het album is uit zichzelf zo geworden er was geen voorbedachte rade of sjabloon, het kwam allemaal recht uit ons hart, ziel en hoofd zoals we ook zeggen in de tekst van “It’s In My Blood”. Uiteindelijk zitten we allemaal in dezelfde shit toch? Ik wandel ook door de donkere tunnel net zoals ieder van ons. Het is je ziel uitgraven, diep, zeer diep mede omdat we een paar zeer uitdagende en moeilijke jaren hebben mee gemaakt. Net zoals iedereen, iedereen maakt die moeilijke periodes mee, dat is het leven, en dat allemaal heb ik dan ook in mijn teksten en muziek gestopt alsook in het artwork van het album.

ASF bestaat nu zowat dik 35 jaar. Hoe kijken jullie terug op jullie eerste platen en hoe trek je dit door naar deze “Possessed”. Benaderen jullie muziek nu anders, schrijf je anders, zijn er nieuwe of andere invloeden?

Mrs Fiend: We zijn nu reeds in ons 36ste levensjaar en voor ons is en blijft alles vooral ASF muziek. We zijn trots op alles wat we in die tijd opnamen en zoals Nik reeds vertelde, elk album ademt de sfeer en het gevoel van het tijdstip waarop de muziek werd opgenomen. Er is geen verschil in de manier waarop we een nummer maken, iemand komt met een muzikaal idee, een riff of een beat of een synth lijn of een gek geluid en dat vormt dan de basis die verder wordt uigewerkt. Zo was het altijd al en zo is het nog steeds.

Nik Fiend: Vanuit dat muzikaal idee ontstaat dan vrij snel een tekstueel ideetje, anderzijds soms hou ik zoveel van het geluid van een nummer dat ik niet het gevoel heb dat daar nog een stem overheen moet. Ik laat me dus leiden door het gevoel van het moment en ik hou van flinke stukken muziek zonder dat ik daar vocaal in aanwezig moet zijn. Ik hou ervan om te luisteren naar die muzikale tussenstukken, hoe de groep verschillende instrumenten in en aan elkaar weeft.

ASF lijkt op vandaag nog altijd een anti-commerciële band, de songduur is ongelimiteerd van extra kort tot lang (meer dan 11 minuten), de structuren en melodieën blijven, misschien zelfs meer als vroeger atypisch... Ook een bewuste keuze of verlangen jullie toch naar enig commercieel succes, mocht commerciële muziek niet zo saai zijn?

Mrs Fiend: In de UK kom je met een naam als Aliens Sex Fiend sowieso nooit op ‘Top Of The Pops' of op BBC radio 1, vroeger niet en nu ook niet. Het was een bewuste beslissing, we wisten dat de groepsnaam anti-commercieel zou uitpakken, maar dat had en heeft als voordeel dat er geen enkel label is die onze muziek wil manipuleren en ons zo de reguliere hitparade in kegelen.

Nik Fiend: Mochten we ooit iets ‘commercieel’ hebben gedaan dan was dit per ongeluk (lacht). Zoal ik al eerder zij het was net onze bedoeling om vreemd, apart en underground te zijn, we willen gewoon Alien Sex Fiend zijn en doen waarin we zelf geloven.

Volgens mij is “Carcass” de nieuwe potentiële ASF hit van het album, een nummer dat in zekere zin aansluit bij het typerende ASF geluid en vrij is vertaald naar de sound van deze tijd. Zijn jullie het hiermee eens en komt ie ook op 7” op 12”?

Nik Fiend: Leuk dat je “Carcass” een fraai nummer vindt. Er zijn momenteel drie verschillende mixen van “Carcass”, diegene op cd, een kortere versie, de ‘Carrion Mix’ en de ‘Vortex Mix’ welke exclusief voor de dubbele vinyl versie zijn. De laatste versie is meer ‘rock’ geörienteerd, dus er zijn genoeg mixen om het ook als singel uit te brengen.

Mrs Fiend: Heel wat mensen geven ons ook positieve feedback over “Shit's Coming Down” en “It’s In My Blood”... Allicht komt er wel een digitale single, maar we wachten eerst nog even af welk nummer het meeste aanspreekt en van de beschikbare remixen die in het schap zitten.

Hoe ziet de actuele ASF line up er vandaag uit? Wie werkte er allemaal mee aan de realisatie van Possessed”

Nik Fiend: Ik! (lacht)

Mrs Fiend: En ik ook! (lacht), op de cd en plaat staat ‘written, played, engineered & produced by Alien Sex Fiend’ en dat Alien Sex Fiend Nik Fiend, Mrs Fiend, Mat Pod & Doc Milton (RIP) zijn. Dus al wat je hoort op het album is hun verantwoordelijkheid. Nik nam uiteraard het vocale gedeelte voor zijn rekening en ik ben af en toe op de achtergrond te horen. Doc Milton verzorgde de meeste gitaarpartijen maar Mat Pod tekende voor de gitaar riff op ‘Ghost In The Machine’ en de gitaar eruptie aan het einde van “It’s In My Blood”. Zelf stond ik naar aloude gewoonte in voor de synths en keyboards, de bas en de vreemde geluidjes. Deze keer ook voor de drums. Mat hielp met de drums, de rare geluidjes en goochelde met elektronica op “Amnesia” en “Invisible”. We werkten eigenlijk nauw samen bij de realistie van het album, helaas moesten we na het overlijden van Doc met drie verder om het album af te werken.

Humor lijkt me ook een hoofdingrediënt te zijn doorheen jullie werk, zijn jullie het hiermee eens?

Nik Fiend: Het is één van de hoofdindgrediënten in het leven, ik denk niet dat je zonder humor door het leven kunt stappen. Het leven zou grimmig zijn zonder humor.

Mrs Fiend: Klopt inderdaad, ook in onze muziek is het aanwezig, maar wel als één van de vele ingrediënten.

Nik Fiend: In het andere geval zouden we niet meer zijn dan stand up comedians! (lacht)

Een nummer van het nieuwe album dat me fascineert is “Ghost In The Machine”, ik vraag me af of de titel refereert naar het werk van de filosoof Gilbert Rye en zijn ‘Philosophy Of The Mind”?

Nik Friend: Neen, niet in het bijzonder, ik heb trouwens ook geen cursus filosofie gevolgd, ik laat “Ghost In The Machine” dan ook graag over aan ieders interpretatie. Het was het eerste nummer dat we opnamen voor het nieuwe album, het ontstond uit een jam sessie toen we de mogelijkheden van onze studio aan het uit testen waren want we hadden er nooit eerder opnames gedaan. Eén van mijn favoriete stukken is het achteruit geproduceerde gitaarspel in het middenstuk.

Mrs Fiend: Voor mij voelt het allemaal aan als een duik in de konijnepijp van Alice In Wonderland.

Nik Fiend: Het was werkelijk fantastisch om te zien hoe alle verschillende sonische elementen samen vielen. Het is een intrigerend en bizar nummer, je weet niet waar het heen gaat. Daar hou ik van.

Hoe zouden jullie in eigen woorden het nieuwe album promoten?

Nik Fiend: Muziek die verwarde geesten troost en de ‘comfortabelen’ verward!

Ook het artwork, opnieuw een schilderij, oogt deze keer eerder minimalistisch en zelfs steriel en sluit net daardoor perfect aan bij het geluid van het nieuwe album. Het is wat mij betreft ook één van de meest ‘spokende’ ASF covers, eens?

Nik Fiend: Bedankt, ik had verschillende ideetjes voor de cover, dat heb ik altijd, maar dat schilderij sprong als het ware uit mij.

Mrs Fiend: Je moet het zien op de dubbele vinyl editie, daar zie je zelfs de textuur van het doek. Het lijkt wel alsof het een echt schilderij is.

Wat zijn de toekomstplannen van meneer en mevrouw Fiend en van de band?

Mrs Fiend: Het plan is wat live shows te spelen, maar daarvoor hebben we dan wel een nieuwe gitarist nodig. Dus het kan nog even duren.

Nik Fiend: We zijn live veel sterker geworden maar nog altijd niet gewoontjes dus het is niet zomaar iemand akkoorden aanleren en wat repeteren. Je moet volledig in ons geluid kunnen opgaan, maar we denken een oplossing te hebben. Fingers Crossed!

Waar gaan jullie voor, een oud nummer als”Ignore The Machine” op de dansvloer of eerder een nummer van het nieuwe album?

Mrs Fiend: Mij om het even, het feit dat er al een ASF nummer wordt gespeeld is het meest belangrijke voor mij!

Nik Fiend: “Ignore The Machine” is voor mij even relevant als “It’s In My Blood” (van het nieuwe “Possessed” album) omdat het beide nummers zijn die we gewoon wouden uitbrengen zonder dat we daartoe werden aangespoord. Ik ben trost op de oude én de nieuwe nummers.

Nog een laatste woord?

Nik en Mrs fiend: Het doet ons plezier dat je een boeiende luistrip hebt gehad tijdens het horen van “Possessed”

Dat plezier is dan insgelijks! Bedankt voor dit interview.

Alien Sex Fiend

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ohe Nomen - Night Flower

Uit de asse van de Italiaanse dark wave band Marlat ontstond deze Ohne Nomen, het project van Fra ‘AngeNoir’ Marlat en Filip Marlat (Iamnoone) die zich tekstueel laten inspireren door de schrijfsels van StephaneSeth (die andere helft van Iamnoone). Muzikaal wordt licht onderkoelde edoch sensuele synth wave uit de muziekkamer geperst ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - The Rough Guide To Avant-Garde Japan

Een mens moet prioriteiten stellen in het leven. Toen Jan Denolet besloot om niet alleen de pijp maar ook de pen aan Maarten te geven en bijgevolg zijn schrijfwerkzaamheden bij Dark Entries te stoppen konden we, hoe jammer we het ook vonden, daar alleen maar begrip voor opbrengen. Vooral voor ondergetekende een jammere zaak, want naast ...

lees meer...
CD BESPREKING : S.E.T.I. - The Sphere Of Density

Andrew Lagowski heet de man achter dit project. S.E.T.I. staat voor Search for Evidence of Terrestrial Intelligence. En zoals je al kan raden is de man nogal begeesterd door science fiction. Hij stelt ons met “The Sphere Of Density” een dubbelalbum voor met een studio schijfje en een live schijfje. Andrew Lagowski bracht in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth / Grey Malkin - Heretic

Aan alles komt een einde. Of dit ook het geval is voor de vruchtbare samenwerking tussen Ashtoreth en Grey Malkin daar hebben we het raden naar (al vermoeden en hopen we in ieder geval van niet!). Wat wel zeker is, is dat met Heretic het sluitstuk voor de trilogie die voorafgegaan werd door de ijzersterke albums Pilgrim en Hermit (waar ...

lees meer...
CD BESPREKING : Aquario - Innsmouth/ Home 7'

Mario Hartwig studeerde af als master in de muziekwetenschap, is bekend als zanger en songschrijver van de symfonische metal band Glass God maar mag solo ook graag meer intieme dark pop songs schrijven die hij onder de moniker Aquario wat naambekendheid wil geven. Het Danse Macabre label viel voor de intimistische dark pop kunstjes van deze ...

lees meer...
NIEUWS 06/04/2021 : La Merde lost eerste teaser voor nieuwe album La Vie en Noir.

In Gent worden terug de degens gekruist... wie een beetje op de hoogte is van groepen en de symbolen die ze gebruiken weet dat we het dan hebben over La Merde, het duo dat er aardig in slaagt om de neofolk-vlam in eigen land brandende te houden. Dit resulteerde reeds in 3 zeer goed ontvangen cassettes die ze in eigen beheer uitbrachten. ...

lees meer...
NIEUWS 01/04/2021 : Corona treft Leichtmatrose ...

Andreas Stitz, de anders zo energierijke zanger van het Duitse folk/chanson gezelschap Leichtmatrose heeft zijn gevecht met corona goed doorstaan. Dat het een diepe indruk op hem heeft nagelaten, bewijst deze videoboodschap . Hier bij Dark Entries wensen we hem alvast een verder spoedig herstel toe. Leichtmatrose

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Digitale rereleases voor cult act Ghosting

Bij Dark Dimensions verschijnen twee cult albums opnieuw: “Romantic Death”(1993) en “Lips Like Red”(1995) van de Duitse gothic cult formatie Ghosting. Ghosting was een groep rond frontman Sascha Tayefeh die in 1989 te Koblenz werd opgericht. Ook bij ons surfte de groep mee op de hernieuwde belangstelling in het gothic ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Nieuwe digitale ep voor You Life On Hold

Your Life On Hold verwacht een hete zomer maar wil tot het zover is het vuur brandende houden. Dat doen John Wolf en de zijnen met een nieuwe digitale ep "Imprisoned" die komende vrijdag, 2 april, op alle gangbare digitale platformen staat te verschijnen. 1 April was een beetje lullig geweest, vandaar. Op de ep “Imprisoned” ...

lees meer...
NIEUWS 25/03/2021 : Gönül Yarası: Liana met pijn in het hart.

Liana, oftewel de samensmelting tussen de zussen Lia en Lena wisten met hun vorige singles het hart van Dark Entries reeds te beroeren. Met hun Turks/Armeense roots die ze niet schromen om in hun elektronische, dromerige muziek te verwerken, mikken ze met hun nieuwste single weer, en deze keer ook vrij letterlijk, richting de hartstreek. ‘Gönül ...