casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

COPH NIA
In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
13/10/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

13/10/2018 : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
13/10/2018 : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
13/10/2018 : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
13/10/2018 : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
13/10/2018 : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
Coph Nia gaf vorig jaar tijdens het verjaardagsfestival ter ere van 30 jaar Cold Meat Industry een verpletterend optreden dat door vele bezoekers als absoluut hoogtepunt ervaren werd.

Onder deze bezoekers ook de organisatie van het Nederlandse Dwaalspoor en zij wilden maar wat graag dat de Zweed Mikael Aldén (of Aldenon Satorial zo u wil) voor hun festival naar Nederland zou afzakken. Maar het is geen evidentie om Coph Nia op je affiche te krijgen, hoe dat komt maar ook hoe het onze Noorderburen alsnog gelukt is lees je hier, naast nog enkele prangende vragen die zich aan ons opdringen toen we oog in oog stonden met deze dark ambient grootmeester.

DE: Allereerst: wat een verrassing dat je komt optreden op Dwaalspoor!! Ik dacht dat je in het geheel niet meer zou optreden, en dat het (fantastische) optreden tijdens het Cold Meat festival vorig jaar iets eenmalig was? Hoe heeft Dwaalspoor je kunnen overtuigen om een uitzondering te maken?

Mikael Aldén (MA): Zo had ik het inderdaad in gedachten. Ik had het ondertussen terug opgegeven om terug live te spelen, maar het CMI-festival was een goed idee. Het bleek voor ons zo leuk en door het publiek zo gewaardeerd dat ik een week op wolkjes liep. Dit kwam zowel door onze performance als het terug ontmoeten van de hele “familie”. Het was alweer bijna tien jaar geleden dat we dit deden, maar deze avond was om zoveel diverse redenen echt magisch te noemen.

Cecilia van Arcana had later een blind date met Brigitte (organisatrice Dwaalspoor, nvdr) geregeld met oog op het optreden in Nederland. Ik was sceptisch, maar na wat geflirt wist ze ons toch binnen te rijven.

DE: Een andere vraag die dan bij me rijst is: hoe geraak je in Nederland? Ik heb al meermaals geruchten horen vallen dat je extreem bang bent voor vliegreizen. Ik dacht dat deze mythe misschien wat overdreven was, en een eigen leven is beginnen leiden, maar Brigitte wist me te vertellen dat het wel degelijk een feit is.

MA: Het is inderdaad een feit en het is meer dan alleen maar angst. Het is pure en opperste paniek!!

Niet bepaald een staat van zijn waarin ik graag verkeer. De trein is dan ook de enige optie voor mij en dat is ook het probleem wat live shows betreft voor ons. Het is ongelofelijk duur, en erg vervelend als het lange reizen zijn.

DE: We keren even terug naar vorig jaar. Tijdens het Cold Meat Festival werd de dertigste verjaardag van dit legendarische Zweedse label gevierd, dat evenwel zijn activiteiten staakte in 2014. Het is een label dat ons liet kennismaken met acts als (naast Coph Nia) Brighter Death Now, MZ.412, In Slaughter Natives en Arcana (om er maar een paar te noemen), en nog steeds geboekstaafd staat als een label dat tot de verbeelding blijft spreken. Hoe kijk je zelf terug op de hoogdagen van dit label?

MA: Tegenwoordig enkel met vreugde en dankbaarheid. Natuurlijk waren er ook donkere periodes, royalty’s die verloren gingen en zo. En dan de gehele instorting... Maar uiteindelijk doet dat er niet toe. CMI was veel meer dan louter een label. Het heeft een heel genre gedefinieerd en ik ben echt dankbaar dat ik er deel van heb mogen uitmaken.

DE: Onlangs bracht het Duitse Raubbau label de digitale versies van je albums uit. Voelde je zelf de nood om een step in de digitale wereld te zetten of kwam dit eerder op vraag van de luisteraars?

MA: Nodig was het niet. Ik wilde gewoon dat mijn back catalogue ook via die weg te vinden was. Laat ons eerlijk zijn, Spotify is tegenwoordig de manier waarop de meeste mensen naar muziek luisteren. Het wint ook het gevecht tegen muziek luisteren op YouTube, wat je eerder diende te doen als je mijn muziek wou streamen.

DE: Ondertussen bracht ook het Oekraïense label Old Captain een uitgebreide versie van The Tree Of Life And Death heruit, waarop 25 rituele nummers prijken die tamelijk verschillen van je reguliere studio werk, maar toch onmiskenbaar klinken als Coph Nia. Dit alles, plus het feit dat je later dit jaar Nederland zult optreden, ziet het er naar uit dat 2018 het jaar van Coph Nia zal worden?

MA: Het jaar van Coph Nia is ondertussen reeds verstreken. Ik heb voor mezelf opgemaakt dat we één show per jaar kunnen doen, en ik heb juist toegestemd voor WGT volgend jaar dus we zijn reeds volgeboekt (lacht). WGT probeert ons ondertussen al 4 jaar te boeken, geloof ik. We hebben er al drie keer opgetreden in het verleden en het zal heel leuk zijn om het nog een keertje te doen.

DE: In het verlengde van mijn vorige vraag, zou ik bijna durven stellen dat het een soort van gerechtigheid is, omdat volgens mijn mening, je laatste album Lashtal Lace (2015) niet de aandacht kreeg die het verdiende.

Ikzelf vond het album toevallig tijdens een optreden van Ordo Rosarius Equilibrio bij de Raubbau stand, zonder ook maar te weten dat je een nieuw album uit had!

Het bleek in vergelijking met je oudere werk ook een heel anders album te zijn. In mijn review voor Lashtal Lace beschreef ik het als Coph Nia’s meest persoonlijke album, waarop het leek dat je de liefde in het leven ontdekt had. Hoe kijk je zelf terug op dit album, en hoe waren de reacties van mensen in het algemeen op dit album dat zo vrij anders was?

MA: Dit is een beetje lastig, omdat Coph Nia halverwege stierf. Het duurde 3-4 jaar om dit album te voltooien. Een dikke pluim dus voor Raubbau dat ze het niet opgaven! Het feit dat Lashtal Lace niet veel aandacht kreeg, kwam vooral omdat Coph Nia niet actief was. We speelden niet live en ik promootte het op geen enkele manier.

DE: De titelsong van Lashtal Lace is een mooi duet met de betreurde zangeres Aleah (Julia Liane Stanbridge), die een jaar later zou overlijden. Het lied doet me denken aan duistere versie van de Lee Hazlewood songs die hij bracht met zangeressen zoals Nancy Sinatra. Had je dit ook in gedachten toen jullie dit nummer opnamen?

MA: Ik ben een enorme fan van Hazlewood, maar de zang van Aleah kwam in vervulling nadat het nummer in feite al was afgerond. Maar ik hou wel van je referentie! Laat ons zeggen dat het zo is, en het aan niemand anders vertellen, wat denk je??

De lieve, lieve Aleah maakte dit tot het mooiste nummer dat ik ooit gemaakt heb.

DE: Ik hoor veel gelijkenissen in jouw stem en de diepe stem van Milan Fras van Laibach. Laibach heeft heel wat covers gebracht in hun carrière en jij bent er ook niet bepaald vies van. Zo kregen acts als Black Sabbath, Alice Cooper, Arthur Brown, The Rolling Stones, Front 242 en Buzzcocks’ zanger Pete Shelley reeds een Coph Nia behandeling. Schuilt er een reden achter juist deze covers, passen ze gewoon in het concept van de plaat, of is het gewoon voor de lol dat je deze nummers jouw stempel wil meegeven?

MA: Ja, wat is dat toch met mij en covers? Ik vind het gewoon leuk om ze te doen. De meesten zijn gewoon songs die een snaar hebben geraakt bij mij en ik wilde die snaar naar een supersnaar leiden. De enige uitzondering is Ozzy’s ‘Mr. Crowley’, wat een vreselijk goedkoop nummer is. Maar ik moest het vroeg of laat wel doen. Als ze klaar zijn, beschouw ik ze zelfs niet als covers... het zijn dan mijn liedjes, en van mij alleen.

DE: Terug naar Dwaalspoor: volgens mij zullen er heel wat mensen zijn die Coph Nia voor het eerst live zullen zien. Wat kunnen ze verwachten? Met wie zal je op het podium staan, en zal het live materiaal een mix van oud en nieuw werk zijn, of heb je andere plannen voor deze show?

MA: We doen een standaardrepertoire. Het is alweer zo lang geleden dat het weer helemaal als vers zal aanvoelen. Op het podium sta ik samen met Linus, zoals het altijd geweest is. Voor ons optreden op CMI30 vorig jaar hebben we één repetitie gedaan, denkende dat we na 8 jaar niet meer konden spelen, maar alle nummers zitten nog steeds in ons spiergeheugen. We doen waar we goed in zijn en we brengen een goede show, dat is een feit. In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.

DE: Coph Nia’s werk is sterk beïnvloedt door Crowley magie en symbolisme. Is dat iets wat ook jouzelf definieert in het dagelijks leven? Indien dit het geval is, hoe ervaar je deze occulte wijsheid anno 2018?

MA: Het is altijd bij mij, maar het dagelijkse leven is vooral werk gevolgd door rust. Triest om dat te zeggen. Thelema en de westerse magische traditie zijn altijd al een deel van me geweest sinds het midden van de jaren 80, maar op een filosofisch niveau.

DE: Werk je nog aan nieuw materiaal, of kunnen we afleiden uit het voorgaande wat je allemaal zei, dat we hier onze hoop niet meer op moeten vestigen?

MA: Misschien zal ik ooit weer nieuwe muziek maken, maar het is problematisch. Ik heb blijkbaar de creatieve vonk verloren. Als het gebeurt, zal het een volledig nieuwe richting zijn die ik insla. De logische stap na Lashtal Lace zou een volledig rock ‘n’ roll album zijn als je analyseert hoe mijn muziek is geëvolueerd. Eigenlijk zou ik dat moeten verbreken en gaan voor een meer minimaal gruizig elektronisch geluid.

Coph Nia

Dwaalspoor

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Javier Hernando - Jardín Náufrago

Javier Hernando maakt al elektronische muziek sinds 1979, onder andere in de hoewel korte tijd actieve toch vrij gekende no wave band Xeerox. De man, of alleszins het promopraatje, mag zijn nieuwe album Jardín Náufrago dan wel aanprijzen als mogelijke muziek voor de toekomst die ons al even mogelijk te wachten staat, wij ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Nieuwe single van Ground Nero met nieuwe zanger

Ground Nero heeft zich met hun vorige plaat 'Divergence' tot de top van de Belgische gothic rock verheven. Twee jaar later staat er een nieuwe plaat in de steigers. De eerste single uit de nieuwe plaat, die vooralsnog in een dichte waas van geheimzinnigheid omhuld is, wordt maandagavond op het radioprogramma De dag des oordeels voorgesteld. Het ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Xtort ziet alles zwart

Hopelijk bent u al vertrouwd met Xtort, het Nederlandse industrialproject van Piet Snijders. Xtort is onder meer de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende groepen uit de Nederlandse en Belgische wave scene promoot. Wel, die Xtort heeft nu een nieuwe single: 'Zwart'. Xtort had tot nu toe al liedjes ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : 32 Ohm maakt nummer over Dunkirk Beach

Blijven we nog even bij Wave Invasion. Een andere groep uit de Wave Invasion-stal is 32 Ohm. 32 Ohm, dat is die groep Nederlanders die hun muziek 'Meuse-Rhine Delta Wave' noemen. Al sinds 1992 maken ze aangename new wave, en ze deinzen er niet voor terug ernstige onderwerpen aan te snijden in hun nummers. In hun nieuwe single 'Dunkirk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum aan, met de inspirerende titel ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singles 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...