casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

697 items

   

COPH NIA
In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
13/10/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

13/10/2018 : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
13/10/2018 : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
13/10/2018 : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
13/10/2018 : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
13/10/2018 : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
Coph Nia gaf vorig jaar tijdens het verjaardagsfestival ter ere van 30 jaar Cold Meat Industry een verpletterend optreden dat door vele bezoekers als absoluut hoogtepunt ervaren werd.

Onder deze bezoekers ook de organisatie van het Nederlandse Dwaalspoor en zij wilden maar wat graag dat de Zweed Mikael Aldén (of Aldenon Satorial zo u wil) voor hun festival naar Nederland zou afzakken. Maar het is geen evidentie om Coph Nia op je affiche te krijgen, hoe dat komt maar ook hoe het onze Noorderburen alsnog gelukt is lees je hier, naast nog enkele prangende vragen die zich aan ons opdringen toen we oog in oog stonden met deze dark ambient grootmeester.

DE: Allereerst: wat een verrassing dat je komt optreden op Dwaalspoor!! Ik dacht dat je in het geheel niet meer zou optreden, en dat het (fantastische) optreden tijdens het Cold Meat festival vorig jaar iets eenmalig was? Hoe heeft Dwaalspoor je kunnen overtuigen om een uitzondering te maken?

Mikael Aldén (MA): Zo had ik het inderdaad in gedachten. Ik had het ondertussen terug opgegeven om terug live te spelen, maar het CMI-festival was een goed idee. Het bleek voor ons zo leuk en door het publiek zo gewaardeerd dat ik een week op wolkjes liep. Dit kwam zowel door onze performance als het terug ontmoeten van de hele “familie”. Het was alweer bijna tien jaar geleden dat we dit deden, maar deze avond was om zoveel diverse redenen echt magisch te noemen.

Cecilia van Arcana had later een blind date met Brigitte (organisatrice Dwaalspoor, nvdr) geregeld met oog op het optreden in Nederland. Ik was sceptisch, maar na wat geflirt wist ze ons toch binnen te rijven.

DE: Een andere vraag die dan bij me rijst is: hoe geraak je in Nederland? Ik heb al meermaals geruchten horen vallen dat je extreem bang bent voor vliegreizen. Ik dacht dat deze mythe misschien wat overdreven was, en een eigen leven is beginnen leiden, maar Brigitte wist me te vertellen dat het wel degelijk een feit is.

MA: Het is inderdaad een feit en het is meer dan alleen maar angst. Het is pure en opperste paniek!!

Niet bepaald een staat van zijn waarin ik graag verkeer. De trein is dan ook de enige optie voor mij en dat is ook het probleem wat live shows betreft voor ons. Het is ongelofelijk duur, en erg vervelend als het lange reizen zijn.

DE: We keren even terug naar vorig jaar. Tijdens het Cold Meat Festival werd de dertigste verjaardag van dit legendarische Zweedse label gevierd, dat evenwel zijn activiteiten staakte in 2014. Het is een label dat ons liet kennismaken met acts als (naast Coph Nia) Brighter Death Now, MZ.412, In Slaughter Natives en Arcana (om er maar een paar te noemen), en nog steeds geboekstaafd staat als een label dat tot de verbeelding blijft spreken. Hoe kijk je zelf terug op de hoogdagen van dit label?

MA: Tegenwoordig enkel met vreugde en dankbaarheid. Natuurlijk waren er ook donkere periodes, royalty’s die verloren gingen en zo. En dan de gehele instorting... Maar uiteindelijk doet dat er niet toe. CMI was veel meer dan louter een label. Het heeft een heel genre gedefinieerd en ik ben echt dankbaar dat ik er deel van heb mogen uitmaken.

DE: Onlangs bracht het Duitse Raubbau label de digitale versies van je albums uit. Voelde je zelf de nood om een step in de digitale wereld te zetten of kwam dit eerder op vraag van de luisteraars?

MA: Nodig was het niet. Ik wilde gewoon dat mijn back catalogue ook via die weg te vinden was. Laat ons eerlijk zijn, Spotify is tegenwoordig de manier waarop de meeste mensen naar muziek luisteren. Het wint ook het gevecht tegen muziek luisteren op YouTube, wat je eerder diende te doen als je mijn muziek wou streamen.

DE: Ondertussen bracht ook het Oekraïense label Old Captain een uitgebreide versie van The Tree Of Life And Death heruit, waarop 25 rituele nummers prijken die tamelijk verschillen van je reguliere studio werk, maar toch onmiskenbaar klinken als Coph Nia. Dit alles, plus het feit dat je later dit jaar Nederland zult optreden, ziet het er naar uit dat 2018 het jaar van Coph Nia zal worden?

MA: Het jaar van Coph Nia is ondertussen reeds verstreken. Ik heb voor mezelf opgemaakt dat we één show per jaar kunnen doen, en ik heb juist toegestemd voor WGT volgend jaar dus we zijn reeds volgeboekt (lacht). WGT probeert ons ondertussen al 4 jaar te boeken, geloof ik. We hebben er al drie keer opgetreden in het verleden en het zal heel leuk zijn om het nog een keertje te doen.

DE: In het verlengde van mijn vorige vraag, zou ik bijna durven stellen dat het een soort van gerechtigheid is, omdat volgens mijn mening, je laatste album Lashtal Lace (2015) niet de aandacht kreeg die het verdiende.

Ikzelf vond het album toevallig tijdens een optreden van Ordo Rosarius Equilibrio bij de Raubbau stand, zonder ook maar te weten dat je een nieuw album uit had!

Het bleek in vergelijking met je oudere werk ook een heel anders album te zijn. In mijn review voor Lashtal Lace beschreef ik het als Coph Nia’s meest persoonlijke album, waarop het leek dat je de liefde in het leven ontdekt had. Hoe kijk je zelf terug op dit album, en hoe waren de reacties van mensen in het algemeen op dit album dat zo vrij anders was?

MA: Dit is een beetje lastig, omdat Coph Nia halverwege stierf. Het duurde 3-4 jaar om dit album te voltooien. Een dikke pluim dus voor Raubbau dat ze het niet opgaven! Het feit dat Lashtal Lace niet veel aandacht kreeg, kwam vooral omdat Coph Nia niet actief was. We speelden niet live en ik promootte het op geen enkele manier.

DE: De titelsong van Lashtal Lace is een mooi duet met de betreurde zangeres Aleah (Julia Liane Stanbridge), die een jaar later zou overlijden. Het lied doet me denken aan duistere versie van de Lee Hazlewood songs die hij bracht met zangeressen zoals Nancy Sinatra. Had je dit ook in gedachten toen jullie dit nummer opnamen?

MA: Ik ben een enorme fan van Hazlewood, maar de zang van Aleah kwam in vervulling nadat het nummer in feite al was afgerond. Maar ik hou wel van je referentie! Laat ons zeggen dat het zo is, en het aan niemand anders vertellen, wat denk je??

De lieve, lieve Aleah maakte dit tot het mooiste nummer dat ik ooit gemaakt heb.

DE: Ik hoor veel gelijkenissen in jouw stem en de diepe stem van Milan Fras van Laibach. Laibach heeft heel wat covers gebracht in hun carrière en jij bent er ook niet bepaald vies van. Zo kregen acts als Black Sabbath, Alice Cooper, Arthur Brown, The Rolling Stones, Front 242 en Buzzcocks’ zanger Pete Shelley reeds een Coph Nia behandeling. Schuilt er een reden achter juist deze covers, passen ze gewoon in het concept van de plaat, of is het gewoon voor de lol dat je deze nummers jouw stempel wil meegeven?

MA: Ja, wat is dat toch met mij en covers? Ik vind het gewoon leuk om ze te doen. De meesten zijn gewoon songs die een snaar hebben geraakt bij mij en ik wilde die snaar naar een supersnaar leiden. De enige uitzondering is Ozzy’s ‘Mr. Crowley’, wat een vreselijk goedkoop nummer is. Maar ik moest het vroeg of laat wel doen. Als ze klaar zijn, beschouw ik ze zelfs niet als covers... het zijn dan mijn liedjes, en van mij alleen.

DE: Terug naar Dwaalspoor: volgens mij zullen er heel wat mensen zijn die Coph Nia voor het eerst live zullen zien. Wat kunnen ze verwachten? Met wie zal je op het podium staan, en zal het live materiaal een mix van oud en nieuw werk zijn, of heb je andere plannen voor deze show?

MA: We doen een standaardrepertoire. Het is alweer zo lang geleden dat het weer helemaal als vers zal aanvoelen. Op het podium sta ik samen met Linus, zoals het altijd geweest is. Voor ons optreden op CMI30 vorig jaar hebben we één repetitie gedaan, denkende dat we na 8 jaar niet meer konden spelen, maar alle nummers zitten nog steeds in ons spiergeheugen. We doen waar we goed in zijn en we brengen een goede show, dat is een feit. In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.

DE: Coph Nia’s werk is sterk beïnvloedt door Crowley magie en symbolisme. Is dat iets wat ook jouzelf definieert in het dagelijks leven? Indien dit het geval is, hoe ervaar je deze occulte wijsheid anno 2018?

MA: Het is altijd bij mij, maar het dagelijkse leven is vooral werk gevolgd door rust. Triest om dat te zeggen. Thelema en de westerse magische traditie zijn altijd al een deel van me geweest sinds het midden van de jaren 80, maar op een filosofisch niveau.

DE: Werk je nog aan nieuw materiaal, of kunnen we afleiden uit het voorgaande wat je allemaal zei, dat we hier onze hoop niet meer op moeten vestigen?

MA: Misschien zal ik ooit weer nieuwe muziek maken, maar het is problematisch. Ik heb blijkbaar de creatieve vonk verloren. Als het gebeurt, zal het een volledig nieuwe richting zijn die ik insla. De logische stap na Lashtal Lace zou een volledig rock ‘n’ roll album zijn als je analyseert hoe mijn muziek is geëvolueerd. Eigenlijk zou ik dat moeten verbreken en gaan voor een meer minimaal gruizig elektronisch geluid.

Coph Nia

Dwaalspoor

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Karakorum - Fables And Fairytales

In 2017 verscheen het eerste album “Beteigeuze” op Tonzonen Records en nu is er dan de opvolger “Fables And Fairytales”. We hebben het over de vijfkoppige Duitse prog en krautrock formatie Karakorum uit Mühldorf am Inn (bij München). De band bestaat uit een keyboardspeler, twee gitaristen, een bassist en een ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Fïx8:Sëd8 - Warning Signs

This CD review was translated to English by the author. You can read the translation here. Op de affiche van Amphi Festival 2019 prijkt een bijzondere naam. Op de laatste regel, in kleine letters, staat Fïx8:Sëd8, een artiest die je niet meteen op een groot festival met namen als Blutengel en Lord Of The Lost zou verwachten. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : RAMMSTEIN - Een stadion in vuur en vlam

Rammstein, de band waarvan de groepsleden al eens graag met vuur spelen, trad deze woensdag op voor een uitverkocht Koning Boudewijnstadion. Uw reporter ter plekke was erbij en kwam er zonder brandwonden vanaf. Er was een massale toeloop voor de metalband uit Duitsland. Alle tickets vlogen in november vorige jaar reeds in minder dan een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Monocube - Substratum

Met de eerste helft van het jaar achter ons gelaten, kunnen we reeds zeggen dat ook 2019 weer een zeer mooi jaar geweest zal zijn wat het dark ambient genre betreft. De ijzersterke releases van Ashtoreth en Empty Chalice duiken ons in deze meteen voor de geest, en dan hebben we nog niet eens de tijd gehad om ons over de recente Cryo Chamber ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Timetable voor M'era Luna 2019

Zelf geven ze er niet zo heel veel ruchtbaarheid aan, maar dit jaar viert M’era Luna zijn inmiddels 20ste editie. De jaarlijkse traditie in volle zomertijd mag iedere keer dan weer een feestje zijn. Het feestje in eigen leefwereld, waar het vliegveld van het Duitse Hildesheim wordt omgetoverd tot het walhalla van de gothics en ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Dark Entries geeft weg: tickets Sewerfest.

Muzikale fijnproevers weten al langer dan vandaag dat JH De Wommel de place to be is om deviante muziekjes te ontdekken. Op de laatste dag van de zomervakantie slaan New Wave Top 100 en Pale Moon de handen in elkaar voor de tweede editie van Sewerfest. Vanaf 20 uur kan je er optredens meepikken van Diagnostic Error (EBM), Cojones Del ...

lees meer...
CD BESPREKING : Parallel Minds - Every Hour Wounds… The Last One Kills

Het Franse metal combo Parallel Minds wordt geleid door twee muzikanten met een gemeenschappelijke visie: zanger Stéphane Fradet en gitarist Grégory Giraudo. Het duo droomt van het maken van grootse metal platen. Hun tweede worp ‘Every Hour Wounds… The Last One Kills’ is typisch voor de stijl die ze aanhangen. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Feverdreamt - Melantant

Feverdreamt is het soloproject van Alexander Leonard Donat. ‘Melantant’ is na ‘Terban Te Ban’ (2015) zijn tweede release. Donat weet een uniek groepsgeluid bij elkaar te sprokkelen uit een grote diversiteit aan stijlen en genres. Het erbij horende verzonnen verhaal is eveneens ongewoon. De Aarde is in puin en de mens ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2019 : Angels Of Liberty teaser!

De nieuwe, postume Angels Of Liberty, “Servant Of The Grail” is een feit. En ik ben redelijk enthousiast. Ik hoop binnenkort een review van dit album op deze site te kunnen presenteren maar wil u nu alvast laten kennis maken met “The Last Vampire”, het nummer dat dit album moet presenteren. En geloof me dit nummer doet ...

lees meer...
NIEUWS 29/06/2019 : Wir Kellerkinder - Everyday Is Halloween het eerste kinderboek voor kinderen opgescheept met gothic ouders!

Ik ken het, en allicht nog velen anderen met me. Ook al willen u en ik als notoire goths het eeuwige leven we worden ouder en daar komen dan - als je niet goed oplet - soms kinderen bij kijken. En die kijken met ouder worden wel eens raar op bij al dat zwart van mama of papa om van de muziek die soms door de woonkamer galmt nog maar te zwijgen. ...

lees meer...
NIEUWS 28/06/2019 : Zaterdag Dark Entries Night met Noire Antidote (witch house) en Mirexxx (dark electro)

Ze volgen elkaar in snel tempo op, de Dark Entries Nights, maar dat is uitzonderlijk. Zaterdag mogen we twee uitstekende elektronische groepen ontvangen die onlangs prachtplaten hebben uitgebracht. Noire Antidote komt uit Nederland en heeft zich in korte tijd opgewerkt tot één van de witch house-groepen die je moet gezien ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten