casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

691 items

   

COPH NIA
In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
13/10/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

13/10/2018 : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
13/10/2018 : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
13/10/2018 : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
13/10/2018 : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
13/10/2018 : COPH NIA - In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.
Coph Nia gaf vorig jaar tijdens het verjaardagsfestival ter ere van 30 jaar Cold Meat Industry een verpletterend optreden dat door vele bezoekers als absoluut hoogtepunt ervaren werd.

Onder deze bezoekers ook de organisatie van het Nederlandse Dwaalspoor en zij wilden maar wat graag dat de Zweed Mikael Aldén (of Aldenon Satorial zo u wil) voor hun festival naar Nederland zou afzakken. Maar het is geen evidentie om Coph Nia op je affiche te krijgen, hoe dat komt maar ook hoe het onze Noorderburen alsnog gelukt is lees je hier, naast nog enkele prangende vragen die zich aan ons opdringen toen we oog in oog stonden met deze dark ambient grootmeester.

DE: Allereerst: wat een verrassing dat je komt optreden op Dwaalspoor!! Ik dacht dat je in het geheel niet meer zou optreden, en dat het (fantastische) optreden tijdens het Cold Meat festival vorig jaar iets eenmalig was? Hoe heeft Dwaalspoor je kunnen overtuigen om een uitzondering te maken?

Mikael Aldén (MA): Zo had ik het inderdaad in gedachten. Ik had het ondertussen terug opgegeven om terug live te spelen, maar het CMI-festival was een goed idee. Het bleek voor ons zo leuk en door het publiek zo gewaardeerd dat ik een week op wolkjes liep. Dit kwam zowel door onze performance als het terug ontmoeten van de hele “familie”. Het was alweer bijna tien jaar geleden dat we dit deden, maar deze avond was om zoveel diverse redenen echt magisch te noemen.

Cecilia van Arcana had later een blind date met Brigitte (organisatrice Dwaalspoor, nvdr) geregeld met oog op het optreden in Nederland. Ik was sceptisch, maar na wat geflirt wist ze ons toch binnen te rijven.

DE: Een andere vraag die dan bij me rijst is: hoe geraak je in Nederland? Ik heb al meermaals geruchten horen vallen dat je extreem bang bent voor vliegreizen. Ik dacht dat deze mythe misschien wat overdreven was, en een eigen leven is beginnen leiden, maar Brigitte wist me te vertellen dat het wel degelijk een feit is.

MA: Het is inderdaad een feit en het is meer dan alleen maar angst. Het is pure en opperste paniek!!

Niet bepaald een staat van zijn waarin ik graag verkeer. De trein is dan ook de enige optie voor mij en dat is ook het probleem wat live shows betreft voor ons. Het is ongelofelijk duur, en erg vervelend als het lange reizen zijn.

DE: We keren even terug naar vorig jaar. Tijdens het Cold Meat Festival werd de dertigste verjaardag van dit legendarische Zweedse label gevierd, dat evenwel zijn activiteiten staakte in 2014. Het is een label dat ons liet kennismaken met acts als (naast Coph Nia) Brighter Death Now, MZ.412, In Slaughter Natives en Arcana (om er maar een paar te noemen), en nog steeds geboekstaafd staat als een label dat tot de verbeelding blijft spreken. Hoe kijk je zelf terug op de hoogdagen van dit label?

MA: Tegenwoordig enkel met vreugde en dankbaarheid. Natuurlijk waren er ook donkere periodes, royalty’s die verloren gingen en zo. En dan de gehele instorting... Maar uiteindelijk doet dat er niet toe. CMI was veel meer dan louter een label. Het heeft een heel genre gedefinieerd en ik ben echt dankbaar dat ik er deel van heb mogen uitmaken.

DE: Onlangs bracht het Duitse Raubbau label de digitale versies van je albums uit. Voelde je zelf de nood om een step in de digitale wereld te zetten of kwam dit eerder op vraag van de luisteraars?

MA: Nodig was het niet. Ik wilde gewoon dat mijn back catalogue ook via die weg te vinden was. Laat ons eerlijk zijn, Spotify is tegenwoordig de manier waarop de meeste mensen naar muziek luisteren. Het wint ook het gevecht tegen muziek luisteren op YouTube, wat je eerder diende te doen als je mijn muziek wou streamen.

DE: Ondertussen bracht ook het Oekraïense label Old Captain een uitgebreide versie van The Tree Of Life And Death heruit, waarop 25 rituele nummers prijken die tamelijk verschillen van je reguliere studio werk, maar toch onmiskenbaar klinken als Coph Nia. Dit alles, plus het feit dat je later dit jaar Nederland zult optreden, ziet het er naar uit dat 2018 het jaar van Coph Nia zal worden?

MA: Het jaar van Coph Nia is ondertussen reeds verstreken. Ik heb voor mezelf opgemaakt dat we één show per jaar kunnen doen, en ik heb juist toegestemd voor WGT volgend jaar dus we zijn reeds volgeboekt (lacht). WGT probeert ons ondertussen al 4 jaar te boeken, geloof ik. We hebben er al drie keer opgetreden in het verleden en het zal heel leuk zijn om het nog een keertje te doen.

DE: In het verlengde van mijn vorige vraag, zou ik bijna durven stellen dat het een soort van gerechtigheid is, omdat volgens mijn mening, je laatste album Lashtal Lace (2015) niet de aandacht kreeg die het verdiende.

Ikzelf vond het album toevallig tijdens een optreden van Ordo Rosarius Equilibrio bij de Raubbau stand, zonder ook maar te weten dat je een nieuw album uit had!

Het bleek in vergelijking met je oudere werk ook een heel anders album te zijn. In mijn review voor Lashtal Lace beschreef ik het als Coph Nia’s meest persoonlijke album, waarop het leek dat je de liefde in het leven ontdekt had. Hoe kijk je zelf terug op dit album, en hoe waren de reacties van mensen in het algemeen op dit album dat zo vrij anders was?

MA: Dit is een beetje lastig, omdat Coph Nia halverwege stierf. Het duurde 3-4 jaar om dit album te voltooien. Een dikke pluim dus voor Raubbau dat ze het niet opgaven! Het feit dat Lashtal Lace niet veel aandacht kreeg, kwam vooral omdat Coph Nia niet actief was. We speelden niet live en ik promootte het op geen enkele manier.

DE: De titelsong van Lashtal Lace is een mooi duet met de betreurde zangeres Aleah (Julia Liane Stanbridge), die een jaar later zou overlijden. Het lied doet me denken aan duistere versie van de Lee Hazlewood songs die hij bracht met zangeressen zoals Nancy Sinatra. Had je dit ook in gedachten toen jullie dit nummer opnamen?

MA: Ik ben een enorme fan van Hazlewood, maar de zang van Aleah kwam in vervulling nadat het nummer in feite al was afgerond. Maar ik hou wel van je referentie! Laat ons zeggen dat het zo is, en het aan niemand anders vertellen, wat denk je??

De lieve, lieve Aleah maakte dit tot het mooiste nummer dat ik ooit gemaakt heb.

DE: Ik hoor veel gelijkenissen in jouw stem en de diepe stem van Milan Fras van Laibach. Laibach heeft heel wat covers gebracht in hun carrière en jij bent er ook niet bepaald vies van. Zo kregen acts als Black Sabbath, Alice Cooper, Arthur Brown, The Rolling Stones, Front 242 en Buzzcocks’ zanger Pete Shelley reeds een Coph Nia behandeling. Schuilt er een reden achter juist deze covers, passen ze gewoon in het concept van de plaat, of is het gewoon voor de lol dat je deze nummers jouw stempel wil meegeven?

MA: Ja, wat is dat toch met mij en covers? Ik vind het gewoon leuk om ze te doen. De meesten zijn gewoon songs die een snaar hebben geraakt bij mij en ik wilde die snaar naar een supersnaar leiden. De enige uitzondering is Ozzy’s ‘Mr. Crowley’, wat een vreselijk goedkoop nummer is. Maar ik moest het vroeg of laat wel doen. Als ze klaar zijn, beschouw ik ze zelfs niet als covers... het zijn dan mijn liedjes, en van mij alleen.

DE: Terug naar Dwaalspoor: volgens mij zullen er heel wat mensen zijn die Coph Nia voor het eerst live zullen zien. Wat kunnen ze verwachten? Met wie zal je op het podium staan, en zal het live materiaal een mix van oud en nieuw werk zijn, of heb je andere plannen voor deze show?

MA: We doen een standaardrepertoire. Het is alweer zo lang geleden dat het weer helemaal als vers zal aanvoelen. Op het podium sta ik samen met Linus, zoals het altijd geweest is. Voor ons optreden op CMI30 vorig jaar hebben we één repetitie gedaan, denkende dat we na 8 jaar niet meer konden spelen, maar alle nummers zitten nog steeds in ons spiergeheugen. We doen waar we goed in zijn en we brengen een goede show, dat is een feit. In dit genre zijn er te veel artiesten die sombere, saaie live shows brengen.

DE: Coph Nia’s werk is sterk beïnvloedt door Crowley magie en symbolisme. Is dat iets wat ook jouzelf definieert in het dagelijks leven? Indien dit het geval is, hoe ervaar je deze occulte wijsheid anno 2018?

MA: Het is altijd bij mij, maar het dagelijkse leven is vooral werk gevolgd door rust. Triest om dat te zeggen. Thelema en de westerse magische traditie zijn altijd al een deel van me geweest sinds het midden van de jaren 80, maar op een filosofisch niveau.

DE: Werk je nog aan nieuw materiaal, of kunnen we afleiden uit het voorgaande wat je allemaal zei, dat we hier onze hoop niet meer op moeten vestigen?

MA: Misschien zal ik ooit weer nieuwe muziek maken, maar het is problematisch. Ik heb blijkbaar de creatieve vonk verloren. Als het gebeurt, zal het een volledig nieuwe richting zijn die ik insla. De logische stap na Lashtal Lace zou een volledig rock ‘n’ roll album zijn als je analyseert hoe mijn muziek is geëvolueerd. Eigenlijk zou ik dat moeten verbreken en gaan voor een meer minimaal gruizig elektronisch geluid.

Coph Nia

Dwaalspoor

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : The London Sound Survey - Thames

Ian Rawes woont in Londen. Hij werkt er voor de stadsdiensten als ‘urban field recorder’ en is de oprichter van The London Sound Survey website die hij fulltime runt. Sinds 2008 heeft Rawes het veranderende geluid van de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk gedocumenteerd door middel van een enorme reeks van meer dan tweeduizend ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2019 : Struggler maakt een update van Life Update+

“It Was A Very Long Conversation But At The End We Didn’t Shake Hands”. Het is en blijft de legendarische debuutplaat van Struggler. Hamont-Achel leerde tegen en wil en dank zijn eigen duistere kant kennen. De goegemeente heeft er mee leren omgaan en de band op zich is gedurende 40 jaren nog steeds zijn eigen koers aan het ...

lees meer...
NIEUWS 22/05/2019 : Darkdweller reist straks af naar Leipzig en hoopt van u hetzelfde. Hier zijn gratis tips!

Tip 1. indien u nog twijfelt, doen, kies voor een vakantie / city trip met Pinksteren naar het mooie, groene en historisch relevante Leipzig. Weerbarstig lief of vrouw? Doe alsof u neus bloedt u weet zogezegd van niets want er zijn nog tickets beschikbaar aan de kassa en als je er dan toch bent... U vindt trouwens een ticket stalletje recht ...

lees meer...
CD BESPREKING : Robert Worby - Factitious Airs (Electronic Music)

Robert Worby is een componist, geluidskunstenaar, schrijver en omroeper. Net als Iain Marsh heeft hij zich gevestigd in Londen en werkt er sinds de jaren ’90 voor BBC Radio 3. Hij is de medeoprichter in 2002 van Cut & Splice, een festival met aandacht voor elektronische muziek en geluidskunst. Robert heeft een onverzadigbare ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Al die willen te kaap'ren varen...

Hoewel het legendarische Cold Meat Industry label al sinds 2014 op apegapen ligt, vond men het in 2017 toch wel gepast om de 30ste verjaardag van hun bestaan te vieren. In stijl, in dit geval met een tweedaags festival en een heleboel acts die het mede dankzij dit kwaliteitslabel tot grote namen wisten te schoppen. Wie er bij was daar ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2019 : Het WGT elftal van Dimi Brands.

Nog een tweetal weekjes en de jaarlijkse bedevaart naar Leipzig kan een aanvang nemen, geef maar toe dat u er weer een gans jaar naar heeft uitgekeken. Ondergetekende stuurt dit jaar zijn kat, maar laat niet na zijn persoonlijke elftal mee te geven, kwestie dat u niet bezwijkt aan keuzestress. 1.CAMERATA MEDIOLANENSE Italiaans ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Dancing In Darkness

Lang geleden dat ik mijn cd speler nog een keer een opmerkelijke, of beter nog relevante verzamelaar liet eten. Er waren tijden waarin er regelmatig van die compilaties verschenen die een must waren voor elkeen die de scene op de voet wou volgen en blijven volgen. Die tijd lijkt echter achter ons een ook deze “Dancing in Darkness” ...

lees meer...
CD BESPREKING : William Basinski - On Time Out Of Time

Wanneer we stellen dat William Basinski een even bepalende naam is voor het ambient genre als Brian Eno, verdenkt u ons misschien van grootspraak. Toch staan we niet alleen met deze mening. De man is al meer dan 40 jaar actief in de muziekwereld, en oogstte vooral bekendheid met het zeer tot de verbeelding sprekende vierluik The Disintegration ...

lees meer...
CD BESPREKING : Iain Chambers - The Eccentric Press

Iain Chambers is een Engelse componist, producer en kunstenaar. Hij is actief sinds de jaren negentig. Is het meest bekend voor zijn werk voor radio, tv en film. Vormde in 2003 samen met twee collega’s van BBC Radio 3 het musique concrète collectief Langham Research Centre. Enkele jaren later begon Chambers te experimenteren ...

lees meer...
NIEUWS 19/05/2019 : Second Still exclusief in Retie

De Westkust van de US of A weet schoon volk tot zijn inwoners te tellen. Paraderend langs de Hollywood Boulevard onder het alziend oog van de paparazzi. Al zien we een band als Second Still er weinig last van te weten ondervinden. Bijzonder straf dan weer wel in de postpunk / coldwave-subcultuur waarin ze zich als trio al enkele jaren ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ YAP Leopoldsburg, 11/05/2019 daar Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Klinke - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : La Lune Noire - @ MysteriA Fantasy-Fair Aarschot, 04/05/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...