casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

697 items

   

40 JAAR DE BRASSERS
Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
29/09/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

29/09/2018 : 40 JAAR DE BRASSERS - Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
29/09/2018 : 40 JAAR DE BRASSERS - Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
29/09/2018 : 40 JAAR DE BRASSERS - Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
29/09/2018 : 40 JAAR DE BRASSERS - Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
29/09/2018 : 40 JAAR DE BRASSERS - Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
1978 was een bewogen jaar. The Cure en Bauhaus zagen het levenslicht en zetten een stap van punk naar meer atmosferische new wave. Ze kregen navolging in België, en meer bepaald in Limburg: zowel Siglo XX als De Brassers ontstonden datzelfde jaar. De eersten maakten internationaal carrière gedurende de jaren 80, de anderen gingen na een paar woelige jaren ten onder aan repressie en drugs. Toch bestaan beide groepen na 40 jaar nog steeds. Siglo XX doet een aantal reünieoptredens, De Brassers treden nog regelmatig op en plannen voor hun verjaardag de uitgave van een boek en single. De ketters van het Vlaamse platteland zijn helden geworden. Ze hebben gezegevierd, hun vijanden opgehouden te bestaan. We hadden een gesprek met Brassers-gitarist Willy Dirckx over het bewogen bestaan van de groep.

De Brassers bestaan 40 jaar. Dat is vrij lang, en zelfs onwaarschijnlijk lang als we bedenken wat de groep als traject afgelegd heeft. Hoe is het mogelijk dat de groep nog steeds bestaat?

Je zou het een historische onmogelijkheid kunnen noemen. Aanvankelijk hadden we een kort maar krachtig bestaan - van 1978 tot 1982 - en pas in 1998 zijn we in een licht aangepaste bezetting opnieuw beginnen spelen. Maar intussen is dat ook al 20 jaar geleden. We blijven bezig omwille van de magie van muziek en de vriendschap.

Jullie komen uit Limburg, net als Siglo XX, Struggler, Gruppenbild… Wat maakte van Limburg zo’n vruchtbare voedingsbodem was voor de cold wave?

Eind jaren 70 begin jaren 80 was de tijdsgeest somber: koude oorlog, politiegeweld, extreemrechtse complotten, hoge werkloosheid met ook de mijnsluitingen in Limburg … Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.

Oorspronkelijk waren de nummers van De Brassers in het Nederlands, pas later kwamen er ook Engelstalige nummers bij. Het was niet zo vanzelfsprekend om dat toen te doen, alvast niet in het alternatieve circuit. Hoe reageerden mensen op jullie Nederlandstalige nummers?

Nederlandstalige teksten voor een punkband waren heel opmerkelijk want tot dan bedienden vooral kleinkunstenaars (en Raymond) zich van het Nederlands. Pas later kwamen Gruppenbild, Arbeid Adelt! en Aroma di Amore. De Brassers worden nog steeds het meest herinnerd omwille van de Nederlandstalige beginperiode. Zo hebben we zelfs een plaats gekregen op de prestigieuze expo ‘Lang leve de muziek’ die in oktober in Gent opent.

De Brassers hadden het aan de stok met de autoriteiten in Hamont. ‘They Wanted Us Away’ alludeert daaraan. In welke vorm hebben jullie druk van bovenaf gevoeld?

Dat ging van politiecontroles van ons toerbusje, over razzia’s in ons café De Kwiet tot huiszoekingen bij de groepsleden en gerechtszaken inclusief gevangenisstraffen. Lokale verenigingen riepen de beleidsverantwoordelijken op actie te ondernemen en schooldirecties stuurden brieven naar ouders om hen te waarschuwen dat hun kinderen in de entourage van De Brassers rondhingen.

Heel veel draaide rond het café De Kwiet – een voormalig hippiecafé dat gaandeweg door punkers werd overgenomen - waar ook Struggler en The Suspects mee verbonden waren. Mensen kwamen van wereldstad Antwerpen naar boerengat Hamont voor De Kwiet, tot de keet door het stadsbestuur gesloten werd. Wat was het belang van dit café?

Hamont was een plattelandsdorp waar je enkel met karnaval eens over de schreef mocht gaan. De Kwiet zou je dan als een soort cultureel eiland kunnen zien, een broeinest van tegencultuur en daar werden mensen uit Antwerpen, Brussel en Nederland door aangetrokken. Dat heeft een tijdje geduurd maar nadat we graffiti op de kerk hadden gespoten, zijn de ‘gestelde lichamen’ - politiek, politie, kerk en verenigingsleven - gezamenlijk in actie geschoten en dat heeft geresulteerd in de sluiting van het café en de oprichting van een door de gemeente gesubsidieerd en gecontroleerd jongerencafé. Op die manier werd de jongerencultuur gerecupereerd.

In 1982 gingen jullie uiteen. Wat waren de redenen om ermee te stoppen?

Het werd allemaal te veel: drugs, problemen met justitie, relaties, de impact daarvan op ons functioneren. Waardoor we meer met onszelf bezig waren dan met de groep of muziek maken.

Jaren later, in 1998, kwamen jullie terug samen om te spelen op Eurorock. Sindsdien geven jullie regelmatig optredens. Zijn jullie tevreden over die wedergeboorte?

Op vraag van Eurorock zijn we in 1998 opnieuw beginnen repeteren en zijn we - eerder spaarzaam - opnieuw beginnen optreden. We speelden op Pukkelpop, enkele keren in de AB en in Berlijn, stonden op de affiche gestaan met PIL, Wire en The Stranglers … Maar we blijven ook en vooral een garageband voor wie het samen jammen een uitlaatklep is geworden. Dit kunnen we vooralsnog niet missen, dus doen we gewoon door.

In 2005 brachten jullie met ‘Slijk’ nog nieuw werk uit. Hebben jullie de intentie om nog nieuw werk uit te geven, of zal De Brassers vooral een monument blijven aan de muziek en de muziek en de tijdsgeest van de vroege jaren 80?

We hebben nummers klaar voor een nieuwe single. Daar zullen we de komende maanden werk van maken.

Binnenkort vieren jullie de veertigste verjaardag van De Brassers. Er is een evenement voorzien waarop een boek en een single met vier onuitgegeven live-uitvoeringen zal uitgebracht worden. Wat mogen mensen daarvan verwachten?

Het Brassersboek 1978-2018 wordt op 27 oktober voorgesteld in café Les Brasseurs in hartje Brussel. We treden zelf niet op maar er komen enkele vrienden plaatjes draaien: Dop Massacre, Zwangere Guy en Borokov Borokov.

Het boek bevat schitterende analoge foto’s uit de beginperiode van onze toenmalige fotograaf Francis Vos (RIP) en voor de recente periode foto’s van o.m. Alex Vanhee, Creeping Mac Kroki, Stephan Peleman. Daarnaast zijn er teksten over De Brassers van onder meer Marc Didden, Stijn Meuris, Jan Delvaux, Didi de Paris, de Nederlandse auteur Fred de Vries, onze eigen Marc Haesendonckx … Bovendien zit in het boek een 7” vinylsingle met vier onuitgegeven nummers uit een optreden in Oisterwijk (NL) in 1980. Het wordt dus een boek om te kijken, te lezen en te luisteren en dit voor de weggeefprijs van 20 euro.

Zaterdag 27 oktober, vanaf 20u: De Brassers Birthday Bash, Café Les Brasseurs, Anspachlaan 77 in Brussel

Foto's: Xavier Marquis

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Neraterræ - The Substance Of Perception

We waren niet bijster enthousiast over The NHART Demo(n)s van Neraterræ, het dark ambient project van Italiaan Alessio Antoni. Reden hiervoor was dat we een beetje vanalles hoorden, en zoals een Limburgs spreekwoord placht duidelijk te maken: "vanalles is hinnenstront". (Wat zoveel wil zeggen als: vanalles kan gelijk wat ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2019 : R.I.P. Rüdiger Frank (1967-2019) (Printed At Bismarck's Death, The Tors Of Dartmoor)

Zojuist bereikte ons het droevige nieuws van het overlijden van Rüdiger Frank (°1967), de zanger van de Duitse gothic rock band The Tors Of Dartmoor. Rüdiger Frank verliet in 1991 Printed At Bismarck's Death met keyboardspeler Heiko Muter (overleden in 2001) om samen een nieuwe gothic rock band op te richten: The Tors Of ...

lees meer...
CD BESPREKING : Hybryds - Drakenmoeder -Een Grafische Novelle (Boek)

“The Ritual Should Be Kept Alive”, we vinden het een mooie slogan die al ruim 30 jaar uit de mond van ons nationale ritual ambient instituut Hyrbryds klinkt. Een boodschap die niet enkel muzikaal overgedragen wordt, maar ook in boekvorm. In 2015 was er reeds het boek ‘Music & Visuals For Rituals’ waarin de geschiedenis ...

lees meer...
NIEUWS 20/07/2019 : BIMfest 2019: de eerste namen.

U weet het al langer, of zou het na 17 edities toch stilletjes aan moeten weten: de aanloop naar het kerstdiner en het nieuwjaarsvuurwerk vangt traditiegetrouw aan met een nieuwe editie van het BIM Festival. Tijdens het weekend van 13 en 14 december ben je in de Casino te Sint-Niklaas welkom voor wederom een puike selectie aan acts uit ...

lees meer...
CD BESPREKING : Wabi Experience - Wabi Experience

In zijn thuisland Tsjechië is country- en folkzanger Stanislav Jan ‘Wabi’ Daněk een ware volksheld. In 2002 vatte experimenteel geluidskunstenaar Tomislav Federsel (echte naam Tomáš Procházka) het plan op om als eerbetoon de songs van Wabi te gaan remixen. Daarvoor gebruikte hij een van een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Xtort - Nothing Is Real

Ergens in de Peelrand, verscholen tussen de industrie van Eindhoven en Noordrijn-Westfalen ligt een aandoenlijk dorpje dat Gemert heet. Daar in de buurt van de plaatselijke bib ligt een klein maar gezellig poppodium dat De Bunker heet. Het is die bunker die de genaamde ‘Piet van Hoer’ tot zijn tweede domicilie heeft verkozen. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kasper Skullerud Værnes & Andreas Wildhagen - Troposgrafien

Het tweetal Kasper Skullerud Værnes (saxofoons) en drummer/percussionist Andreas Wildhagen spelen al een decennium lang in verschillende jazz ensembles en projecten. Het is pas sinds een paar jaar dat ze elkaar vonden als duo en in deze bezetting brachten ze in november 2018 met ‘Troposgrafien’ een eerste plaat uit. Eén ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : RAMMSTEIN - Een stadion in vuur en vlam

Rammstein, de band waarvan de groepsleden al eens graag met vuur spelen, trad deze woensdag op voor een uitverkocht Koning Boudewijnstadion. Uw reporter ter plekke was erbij en kwam er zonder brandwonden vanaf. Er was een massale toeloop voor de metalband uit Duitsland. Alle tickets vlogen in november vorige jaar reeds in minder dan een ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Timetable voor M'era Luna 2019

Zelf geven ze er niet zo heel veel ruchtbaarheid aan, maar dit jaar viert M’era Luna zijn inmiddels 20ste editie. De jaarlijkse traditie in volle zomertijd mag iedere keer dan weer een feestje zijn. Het feestje in eigen leefwereld, waar het vliegveld van het Duitse Hildesheim wordt omgetoverd tot het walhalla van de gothics en ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Dark Entries geeft weg: tickets Sewerfest.

Muzikale fijnproevers weten al langer dan vandaag dat JH De Wommel de place to be is om deviante muziekjes te ontdekken. Op de laatste dag van de zomervakantie slaan New Wave Top 100 en Pale Moon de handen in elkaar voor de tweede editie van Sewerfest. Vanaf 20 uur kan je er optredens meepikken van Diagnostic Error (EBM), Cojones Del ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2019 : Angels Of Liberty teaser!

De nieuwe, postume Angels Of Liberty, “Servant Of The Grail” is een feit. En ik ben redelijk enthousiast. Ik hoop binnenkort een review van dit album op deze site te kunnen presenteren maar wil u nu alvast laten kennis maken met “The Last Vampire”, het nummer dat dit album moet presenteren. En geloof me dit nummer doet ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten