casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

40 JAAR DE BRASSERS
Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
29/09/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

29/09/2018 : 40 JAAR DE BRASSERS - Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
29/09/2018 : 40 JAAR DE BRASSERS - Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
29/09/2018 : 40 JAAR DE BRASSERS - Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
29/09/2018 : 40 JAAR DE BRASSERS - Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
29/09/2018 : 40 JAAR DE BRASSERS - Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
1978 was een bewogen jaar. The Cure en Bauhaus zagen het levenslicht en zetten een stap van punk naar meer atmosferische new wave. Ze kregen navolging in België, en meer bepaald in Limburg: zowel Siglo XX als De Brassers ontstonden datzelfde jaar. De eersten maakten internationaal carrière gedurende de jaren 80, de anderen gingen na een paar woelige jaren ten onder aan repressie en drugs. Toch bestaan beide groepen na 40 jaar nog steeds. Siglo XX doet een aantal reünieoptredens, De Brassers treden nog regelmatig op en plannen voor hun verjaardag de uitgave van een boek en single. De ketters van het Vlaamse platteland zijn helden geworden. Ze hebben gezegevierd, hun vijanden opgehouden te bestaan. We hadden een gesprek met Brassers-gitarist Willy Dirckx over het bewogen bestaan van de groep.

De Brassers bestaan 40 jaar. Dat is vrij lang, en zelfs onwaarschijnlijk lang als we bedenken wat de groep als traject afgelegd heeft. Hoe is het mogelijk dat de groep nog steeds bestaat?

Je zou het een historische onmogelijkheid kunnen noemen. Aanvankelijk hadden we een kort maar krachtig bestaan - van 1978 tot 1982 - en pas in 1998 zijn we in een licht aangepaste bezetting opnieuw beginnen spelen. Maar intussen is dat ook al 20 jaar geleden. We blijven bezig omwille van de magie van muziek en de vriendschap.

Jullie komen uit Limburg, net als Siglo XX, Struggler, Gruppenbild… Wat maakte van Limburg zo’n vruchtbare voedingsbodem was voor de cold wave?

Eind jaren 70 begin jaren 80 was de tijdsgeest somber: koude oorlog, politiegeweld, extreemrechtse complotten, hoge werkloosheid met ook de mijnsluitingen in Limburg … Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.

Oorspronkelijk waren de nummers van De Brassers in het Nederlands, pas later kwamen er ook Engelstalige nummers bij. Het was niet zo vanzelfsprekend om dat toen te doen, alvast niet in het alternatieve circuit. Hoe reageerden mensen op jullie Nederlandstalige nummers?

Nederlandstalige teksten voor een punkband waren heel opmerkelijk want tot dan bedienden vooral kleinkunstenaars (en Raymond) zich van het Nederlands. Pas later kwamen Gruppenbild, Arbeid Adelt! en Aroma di Amore. De Brassers worden nog steeds het meest herinnerd omwille van de Nederlandstalige beginperiode. Zo hebben we zelfs een plaats gekregen op de prestigieuze expo ‘Lang leve de muziek’ die in oktober in Gent opent.

De Brassers hadden het aan de stok met de autoriteiten in Hamont. ‘They Wanted Us Away’ alludeert daaraan. In welke vorm hebben jullie druk van bovenaf gevoeld?

Dat ging van politiecontroles van ons toerbusje, over razzia’s in ons café De Kwiet tot huiszoekingen bij de groepsleden en gerechtszaken inclusief gevangenisstraffen. Lokale verenigingen riepen de beleidsverantwoordelijken op actie te ondernemen en schooldirecties stuurden brieven naar ouders om hen te waarschuwen dat hun kinderen in de entourage van De Brassers rondhingen.

Heel veel draaide rond het café De Kwiet – een voormalig hippiecafé dat gaandeweg door punkers werd overgenomen - waar ook Struggler en The Suspects mee verbonden waren. Mensen kwamen van wereldstad Antwerpen naar boerengat Hamont voor De Kwiet, tot de keet door het stadsbestuur gesloten werd. Wat was het belang van dit café?

Hamont was een plattelandsdorp waar je enkel met karnaval eens over de schreef mocht gaan. De Kwiet zou je dan als een soort cultureel eiland kunnen zien, een broeinest van tegencultuur en daar werden mensen uit Antwerpen, Brussel en Nederland door aangetrokken. Dat heeft een tijdje geduurd maar nadat we graffiti op de kerk hadden gespoten, zijn de ‘gestelde lichamen’ - politiek, politie, kerk en verenigingsleven - gezamenlijk in actie geschoten en dat heeft geresulteerd in de sluiting van het café en de oprichting van een door de gemeente gesubsidieerd en gecontroleerd jongerencafé. Op die manier werd de jongerencultuur gerecupereerd.

In 1982 gingen jullie uiteen. Wat waren de redenen om ermee te stoppen?

Het werd allemaal te veel: drugs, problemen met justitie, relaties, de impact daarvan op ons functioneren. Waardoor we meer met onszelf bezig waren dan met de groep of muziek maken.

Jaren later, in 1998, kwamen jullie terug samen om te spelen op Eurorock. Sindsdien geven jullie regelmatig optredens. Zijn jullie tevreden over die wedergeboorte?

Op vraag van Eurorock zijn we in 1998 opnieuw beginnen repeteren en zijn we - eerder spaarzaam - opnieuw beginnen optreden. We speelden op Pukkelpop, enkele keren in de AB en in Berlijn, stonden op de affiche gestaan met PIL, Wire en The Stranglers … Maar we blijven ook en vooral een garageband voor wie het samen jammen een uitlaatklep is geworden. Dit kunnen we vooralsnog niet missen, dus doen we gewoon door.

In 2005 brachten jullie met ‘Slijk’ nog nieuw werk uit. Hebben jullie de intentie om nog nieuw werk uit te geven, of zal De Brassers vooral een monument blijven aan de muziek en de muziek en de tijdsgeest van de vroege jaren 80?

We hebben nummers klaar voor een nieuwe single. Daar zullen we de komende maanden werk van maken.

Binnenkort vieren jullie de veertigste verjaardag van De Brassers. Er is een evenement voorzien waarop een boek en een single met vier onuitgegeven live-uitvoeringen zal uitgebracht worden. Wat mogen mensen daarvan verwachten?

Het Brassersboek 1978-2018 wordt op 27 oktober voorgesteld in café Les Brasseurs in hartje Brussel. We treden zelf niet op maar er komen enkele vrienden plaatjes draaien: Dop Massacre, Zwangere Guy en Borokov Borokov.

Het boek bevat schitterende analoge foto’s uit de beginperiode van onze toenmalige fotograaf Francis Vos (RIP) en voor de recente periode foto’s van o.m. Alex Vanhee, Creeping Mac Kroki, Stephan Peleman. Daarnaast zijn er teksten over De Brassers van onder meer Marc Didden, Stijn Meuris, Jan Delvaux, Didi de Paris, de Nederlandse auteur Fred de Vries, onze eigen Marc Haesendonckx … Bovendien zit in het boek een 7” vinylsingle met vier onuitgegeven nummers uit een optreden in Oisterwijk (NL) in 1980. Het wordt dus een boek om te kijken, te lezen en te luisteren en dit voor de weggeefprijs van 20 euro.

Zaterdag 27 oktober, vanaf 20u: De Brassers Birthday Bash, Café Les Brasseurs, Anspachlaan 77 in Brussel

Foto's: Xavier Marquis

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Nieuwe single van Ground Nero met nieuwe zanger

Ground Nero heeft zich met hun vorige plaat 'Divergence' tot de top van de Belgische gothic rock verheven. Twee jaar later staat er een nieuwe plaat in de steigers. De eerste single uit de nieuwe plaat, die vooralsnog in een dichte waas van geheimzinnigheid omhuld is, wordt maandagavond op het radioprogramma De dag des oordeels voorgesteld. Het ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Xtort ziet alles zwart

Hopelijk bent u al vertrouwd met Xtort, het Nederlandse industrialproject van Piet Snijders. Xtort is onder meer de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende groepen uit de Nederlandse en Belgische wave scene promoot. Wel, die Xtort heeft nu een nieuwe single: 'Zwart'. Xtort had tot nu toe al liedjes ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : 32 Ohm maakt nummer over Dunkirk Beach

Blijven we nog even bij Wave Invasion. Een andere groep uit de Wave Invasion-stal is 32 Ohm. 32 Ohm, dat is die groep Nederlanders die hun muziek 'Meuse-Rhine Delta Wave' noemen. Al sinds 1992 maken ze aangename new wave, en ze deinzen er niet voor terug ernstige onderwerpen aan te snijden in hun nummers. In hun nieuwe single 'Dunkirk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fear Incorporated - Of Nightmares And Strychnine

Twee keer goed nieuws. Vooraleer dit album in de lente van dit jaar aan een gelimiteerde cd release toe is kunt u het deze maand reeds kosteloos (jawel) downloaden via de Sacred Realm Records website. Het andere goede nieuws, indien u voor komende Valentijn op zoek bent naar de passende horror soundtrack, aarzel niet, dit is hem. Fear ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum aan, met de inspirerende titel ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ikon - The Thirteenth Hour - the singles 2007 -2020

Een band die al mee gaat sedert 1991 en we niet meer hoeven voor te stellen. Vanuit Australië, hun heimat, veroverden ze ook Europa. In de jaren 90 en aanvang van de jaren 2000 zat een florissante labeldeal met het Duitse en al lang verdwenen Apollyon label daar voor veel tussen. Nadien was er nog sporadisch een uithaal waardoor de groep ...

lees meer...
CD BESPREKING : CUTS - Unreal

Een paar jaar geleden mocht ik kennismaken met CUTS, die met de twee Exist EP’s toch wel indruk wist te maken. Het daaropvolgende full album A Gradual Decline schoot echter helemaal aan me voorbij, en toen ik de bespreking hier las, was dat achteraf gezien een spijtige zaak. Tijd voor een herkansing, die ik krijg in de vorm van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Penterakt - Conquest Of The Moon

Dit is weer zo een uitgave waarbij je aan het artwork al direct kan zien wat voor muziek je te horen zal krijgen. En met een projectnaam als Penterakt en een albumtitel als “Conquest Of The Moon” kan het ook haast niet anders. Inderdaad klinkt dit als kosmische krautrock zoals we die al kennen van in de jaren 70 van acts als Tangerine ...

lees meer...
CD BESPREKING : Backworld - Sacred And Profane Songs

Ik weet het, voor neo folk en aanverwante activiteiten hebben we een erudiet redactielid. Vandaar dat het voor mij zowat een eeuwigheid geleden is dat ik nog iets uit dit subgenre heb besproken op deze geniale site. Het laatste moet iets van Death In Rome geweest zijn meen ik, maar nu dus deze Backworld die ik best even voor u introduceer. Backworld ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...