casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

40 JAAR DE BRASSERS
Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
29/09/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

29/09/2018 : 40 JAAR DE BRASSERS - Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
29/09/2018 : 40 JAAR DE BRASSERS - Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
29/09/2018 : 40 JAAR DE BRASSERS - Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
29/09/2018 : 40 JAAR DE BRASSERS - Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
29/09/2018 : 40 JAAR DE BRASSERS - Eind jaren 70, begin jaren 80 was de tijdsgeest somber. Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.
1978 was een bewogen jaar. The Cure en Bauhaus zagen het levenslicht en zetten een stap van punk naar meer atmosferische new wave. Ze kregen navolging in België, en meer bepaald in Limburg: zowel Siglo XX als De Brassers ontstonden datzelfde jaar. De eersten maakten internationaal carrière gedurende de jaren 80, de anderen gingen na een paar woelige jaren ten onder aan repressie en drugs. Toch bestaan beide groepen na 40 jaar nog steeds. Siglo XX doet een aantal reünieoptredens, De Brassers treden nog regelmatig op en plannen voor hun verjaardag de uitgave van een boek en single. De ketters van het Vlaamse platteland zijn helden geworden. Ze hebben gezegevierd, hun vijanden opgehouden te bestaan. We hadden een gesprek met Brassers-gitarist Willy Dirckx over het bewogen bestaan van de groep.

De Brassers bestaan 40 jaar. Dat is vrij lang, en zelfs onwaarschijnlijk lang als we bedenken wat de groep als traject afgelegd heeft. Hoe is het mogelijk dat de groep nog steeds bestaat?

Je zou het een historische onmogelijkheid kunnen noemen. Aanvankelijk hadden we een kort maar krachtig bestaan - van 1978 tot 1982 - en pas in 1998 zijn we in een licht aangepaste bezetting opnieuw beginnen spelen. Maar intussen is dat ook al 20 jaar geleden. We blijven bezig omwille van de magie van muziek en de vriendschap.

Jullie komen uit Limburg, net als Siglo XX, Struggler, Gruppenbild… Wat maakte van Limburg zo’n vruchtbare voedingsbodem was voor de cold wave?

Eind jaren 70 begin jaren 80 was de tijdsgeest somber: koude oorlog, politiegeweld, extreemrechtse complotten, hoge werkloosheid met ook de mijnsluitingen in Limburg … Dat weerspiegelde zich bij De Brassers in een koude doemsound en nummers als ‘En toen was er niets meer’ en ‘Kontrole’.

Oorspronkelijk waren de nummers van De Brassers in het Nederlands, pas later kwamen er ook Engelstalige nummers bij. Het was niet zo vanzelfsprekend om dat toen te doen, alvast niet in het alternatieve circuit. Hoe reageerden mensen op jullie Nederlandstalige nummers?

Nederlandstalige teksten voor een punkband waren heel opmerkelijk want tot dan bedienden vooral kleinkunstenaars (en Raymond) zich van het Nederlands. Pas later kwamen Gruppenbild, Arbeid Adelt! en Aroma di Amore. De Brassers worden nog steeds het meest herinnerd omwille van de Nederlandstalige beginperiode. Zo hebben we zelfs een plaats gekregen op de prestigieuze expo ‘Lang leve de muziek’ die in oktober in Gent opent.

De Brassers hadden het aan de stok met de autoriteiten in Hamont. ‘They Wanted Us Away’ alludeert daaraan. In welke vorm hebben jullie druk van bovenaf gevoeld?

Dat ging van politiecontroles van ons toerbusje, over razzia’s in ons café De Kwiet tot huiszoekingen bij de groepsleden en gerechtszaken inclusief gevangenisstraffen. Lokale verenigingen riepen de beleidsverantwoordelijken op actie te ondernemen en schooldirecties stuurden brieven naar ouders om hen te waarschuwen dat hun kinderen in de entourage van De Brassers rondhingen.

Heel veel draaide rond het café De Kwiet – een voormalig hippiecafé dat gaandeweg door punkers werd overgenomen - waar ook Struggler en The Suspects mee verbonden waren. Mensen kwamen van wereldstad Antwerpen naar boerengat Hamont voor De Kwiet, tot de keet door het stadsbestuur gesloten werd. Wat was het belang van dit café?

Hamont was een plattelandsdorp waar je enkel met karnaval eens over de schreef mocht gaan. De Kwiet zou je dan als een soort cultureel eiland kunnen zien, een broeinest van tegencultuur en daar werden mensen uit Antwerpen, Brussel en Nederland door aangetrokken. Dat heeft een tijdje geduurd maar nadat we graffiti op de kerk hadden gespoten, zijn de ‘gestelde lichamen’ - politiek, politie, kerk en verenigingsleven - gezamenlijk in actie geschoten en dat heeft geresulteerd in de sluiting van het café en de oprichting van een door de gemeente gesubsidieerd en gecontroleerd jongerencafé. Op die manier werd de jongerencultuur gerecupereerd.

In 1982 gingen jullie uiteen. Wat waren de redenen om ermee te stoppen?

Het werd allemaal te veel: drugs, problemen met justitie, relaties, de impact daarvan op ons functioneren. Waardoor we meer met onszelf bezig waren dan met de groep of muziek maken.

Jaren later, in 1998, kwamen jullie terug samen om te spelen op Eurorock. Sindsdien geven jullie regelmatig optredens. Zijn jullie tevreden over die wedergeboorte?

Op vraag van Eurorock zijn we in 1998 opnieuw beginnen repeteren en zijn we - eerder spaarzaam - opnieuw beginnen optreden. We speelden op Pukkelpop, enkele keren in de AB en in Berlijn, stonden op de affiche gestaan met PIL, Wire en The Stranglers … Maar we blijven ook en vooral een garageband voor wie het samen jammen een uitlaatklep is geworden. Dit kunnen we vooralsnog niet missen, dus doen we gewoon door.

In 2005 brachten jullie met ‘Slijk’ nog nieuw werk uit. Hebben jullie de intentie om nog nieuw werk uit te geven, of zal De Brassers vooral een monument blijven aan de muziek en de muziek en de tijdsgeest van de vroege jaren 80?

We hebben nummers klaar voor een nieuwe single. Daar zullen we de komende maanden werk van maken.

Binnenkort vieren jullie de veertigste verjaardag van De Brassers. Er is een evenement voorzien waarop een boek en een single met vier onuitgegeven live-uitvoeringen zal uitgebracht worden. Wat mogen mensen daarvan verwachten?

Het Brassersboek 1978-2018 wordt op 27 oktober voorgesteld in café Les Brasseurs in hartje Brussel. We treden zelf niet op maar er komen enkele vrienden plaatjes draaien: Dop Massacre, Zwangere Guy en Borokov Borokov.

Het boek bevat schitterende analoge foto’s uit de beginperiode van onze toenmalige fotograaf Francis Vos (RIP) en voor de recente periode foto’s van o.m. Alex Vanhee, Creeping Mac Kroki, Stephan Peleman. Daarnaast zijn er teksten over De Brassers van onder meer Marc Didden, Stijn Meuris, Jan Delvaux, Didi de Paris, de Nederlandse auteur Fred de Vries, onze eigen Marc Haesendonckx … Bovendien zit in het boek een 7” vinylsingle met vier onuitgegeven nummers uit een optreden in Oisterwijk (NL) in 1980. Het wordt dus een boek om te kijken, te lezen en te luisteren en dit voor de weggeefprijs van 20 euro.

Zaterdag 27 oktober, vanaf 20u: De Brassers Birthday Bash, Café Les Brasseurs, Anspachlaan 77 in Brussel

Foto's: Xavier Marquis

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Greg Fox - Contact

Voor een portie ketelmuziek van jewelste zit je bij Greg Fox aan het juiste adres. We willen hiermee wel niet de negatieve connotatie van het woord bedoelen, maar vinden het eerder een treffende benaming voor de werken van deze Amerikaanse drummer. Drummers die met hun instrument als solo-artiesten op de voorgrond treden, het is vaak een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Elfika - Secretum Secretorum

Dit hoor en voel ik graag: doorheen dit debuutalbum van Elfika voel ik een stevig vakmanschap bovendrijven. En bovenal: een goede songwriting! Maar laten we bij het begin beginnen. Ergens in 2013 start het allemaal voor deze Franse band Elfika. Bassist Manu en zangeres Laure Ali-Khodja leggen de fundering voor wat later Elfika zal worden, ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Opium Cartel - Valor

Als er iemand van de Dark Entries redactie een medaille voor moed en zelfopoffering verdient, laat dat dan onze fijne collega Danny Quetin zijn. Als promo verantwoordelijke neemt hij de niet te onderschatten taak op zich om elk naar ons opgestuurd materiaal op voorhand te beluisteren om alzo te kunnen beslissen wie al dan niet in aanmerking ...

lees meer...
CD BESPREKING : Machinefabriek - Amalgaam

Daar waar wij als Belgen met gepaste chauvinistische fierheid Vidna Obmana mogen noemen, daar kunnen onze Noorderburen Machinefabriek naar voren schuiven. De twee artiesten in kwestie, respectievelijk Dirk Serries en Rutger Zuydervelt hebben niet alleen muzikale raakvlakken, ook werkten ze in het verleden reeds samen. Maar omdat het eeuwenoude ...

lees meer...
CD BESPREKING : Salò Salon - Culte Du Moi

In veel gevallen heeft het begrip narcisme een negatieve bijklank. Terecht ook wel, want dit autistische trekje maakt velen, oh ironie, er niet mooier op. Toch stoort het ons geen enkele keer bij power elektronics en noise artiesten die maar wat graag -al dan niet gemeend- zwelgen in deze karaktertrek. Het is misschien net doordat in dit ...

lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...