casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

DØDSMASKIN
Geen compromissen... Nooit!
26/09/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

26/09/2018 : DØDSMASKIN - Geen compromissen... Nooit!
26/09/2018 : DØDSMASKIN - Geen compromissen... Nooit!
We hebben het er op onze pagina’s al in het lang en in het breed over gehad dat Coph Nia dit jaar het Nederlandse evenement Dwaalspoor zal aandoen.

In al ons enthousiasme zou je haast vergeten dat er nog een act op de affiche staat, die nog exclusiever heet te zijn: het Noorse Dødsmaskin zal in Alphen aan den Rijn trouwens zijn allereerste optreden buiten de eigen landsgrenzen geven.

Met reeds drie albums onder de arm op grote labels als Cyclic Law en Malignant Records leek het ons dan ook hoog tijd om nader kennis te maken met dit duo.

DE: Jullie optreden op Dwaalspoor zal jullie eerste buiten thuisland Noorwegen zijn. Ik kan me voorstellen dat het een grote eer was dat ze jullie vroegen? Betekent dit het startschot voor het verder veroveren van de wereld, waarmee ik bedoel of jullie ondertussen nog aanbiedingen hebben gekregen?

Kjetil Ottersen (KO): Dit is absoluut een grote eer! Heel toevallig vlogen we net terug uit Duitsland, alwaar we onder de indruk waren van het Berlin Atonal Festival dat we bezocht hadden en waar we mogelijke live shows in de toekomst bespraken, toen de aanvraag van Dwaalspoor bij ons binnen kwam. Dwaalspoor zal niet alleen geografisch voor ons een volgende stap zijn, maar ook zal het ons eerste optreden zijn met vocalen en percussie.

DE: Niet alleen voor mij, maar ook voor heel wat bezoekers op Dwaalspoor zal dit optreden een eerste kennismaking zijn met jullie muziek. Hoe zou je Dødsmaskin omschrijven voor iemand die nog nooit van jullie gehoord heeft? Kan je ons ook een beetje meer vertellen over de geschiedenis van het project?

KO: Wanneer we spreken in termen van categorisering hebben we Dødsmaskin meestal omschreven als een noise georiënteerd drone project. Recensenten, labels en luisteraars hebben de neiging om onze muziek onder de death industrial noemer te bestempelen, en waarschijnlijk hebben ze hierin gelijk.

Hoe je het ook noemen wilt: Dødsmaskin is somber, lawaaierig, zwaar en brutaal. Maar er is ook plaats voor structuur, sfeer, tempo en dynamiek die een zekere discipline toevoegen aan de onrust. Industrial in het algemeen is al geruime tijd een belangrijk onderdeel van ons beider achtergronden, en je zou kunnen zeggen dat Dødsmaskin een destillatie is van de meer solide ontwerp gerelateerde aspecten van die esthetische wereld.

DE: Wat mogen we verwachten van Dødsmaskin live?

KO: Onze set zal opgebouwd zijn uit materiaal van al onze drie albums en uitgebreid naar een ‘buitenste schil’ van sonische textuur, om het zo te zeggen, en we maken er een echt fysieke ervaring van.

DE: In de jaren 90 was Noorwegen vooral berucht omwille van de satanische black metal bands zoals Burzum, Mayhem en Darkthrone waarbij we ons ook de verhalen van de brandende kerken blijven herinneren. Veel acts uit het industrial en noise genre hebben hun achtergrond in deze scene (denk bijvoorbeeld maar aan MZ.412 of Kreuzweg Ost), geldt dit ook voor Dødsmaskin?

KO: Ja hoor. In het verleden waar we ook betrokken bij verschillende black/death metal en industrial metal bands, en we luisteren nog steeds graag naar oude en nieuwe geluiden die deze genres vertegenwoordigen.

DE: Op een relatief korte tijd bracht Dødsmaskin reeds drie albums uit, en dit voor gerespecteerde labels als Cyclic Law en Malignant Records. Vrij indrukwekkend vinden wij dat!

En dan hebben we het niet alleen over de snelheid waaraan jullie albums produceren, maar natuurlijk ook dat het jullie lukte om in de aandacht van deze labels te komen, dat moet toch enorm aanmoedigend werken voor een nieuwkomer?

KO: Oh, absoluut! We hebben veel geluk gehad, maar we blijven ook onvermoeibaar werken om Dødsmaskin zo goed mogelijk te maken. Geen compromissen... Nooit!

DE: Jullie spelen op Dwaalspoor samen met Coph Nia. Naar mijn bescheiden mening toch een absoluut hoogtepunt uit Scandinavië. Ben je vertrouwd met zijn muziek, en met de Cold Meat acts, die in de jaren 90 Zweden tot het topland wat dark ambient betreft maakten, in het algemeen?

KO: In zekere zin fungeerden Coph Nia en verschillende namen die in de jaren 90 aan Cold Meat Industry waren gekoppeld als een poort naar de wereld van “onconventionele” donkere muziek voor ons. Het voelt daarom vrij onwerkelijk om samen met Nordvargr samen gewerkt te hebben aan ‘Djevelhorer’, een compilatietrack voor Malignant Records, en om nu het podium te mogen delen met een andere CMI-legende.

DE: Veel acts in het noise, industrial of dark ambient genre hebben een sterk geprofileerde filosofie achter hun project. Te oordelen aan jullie naam zou ik zeggen dat “de dood” in het algemeen het hoofdthema vormt, of dien ik jullie filosofie breder te zien dan dat?

KO: Om deze vraag te beantwoorden, is het heel verleidelijk om de inleiding van ons debuut Ingenting te citeren omdat het min of meer de nihilistische essentie van ons werk samenvat:

“When contemplating a human face through the eyes of an x-ray machine, the void it projects back can be unsettling. This cranial frame, stripped of life; a reminder of the finite frontiers that constrain our transitory institutions, and the nothingness that precedes and succeeds them. However, while we occupy this bodily state, nothingness is detached neither from comprehension nor experience. Rather, it is interacting; mirrored in the human inclination to manifest its imprint time and time again through a continuous spiral of intellectual and material destruction. And its catalyst is also a testament to its paradox: the human impulse to escape it by any means necessary.”

DE: In de genres waarin jullie opereren vind ik het bij een live show altijd een grote meerwaarde als er visuals aanwezig zijn. Maken jullie hier gebruik van? En als we het hebben over bewegend beeld in het algemeen, welke films zouden mooi passen bij jullie geluid?

KO: We spelen zeker en vast met het idee of live visuals (en visuals in het algemeen) op een bepaald moment te gaan gebruiken, maar momenteel richten we ons alleen nog maar op het ontwikkelen van het auditieve deel van ons optreden.

Geschikte films... dat vind ik een goede vraag! Het hangt een beetje af van welk album, maar algemeen gezien komen de volgende titels absoluut in aanmerking: Cube, Irréversible, Event Horizon, The Machinist, Se7en, Terminator 1 & 2, Lost Highway en American Psycho.

DE: Tenslotte, ik zal na de optredens plaatjes draaien tijdens Dwaalspoor. Kan ik jullie plezieren met een verzoekje?

KO: Om het Noors te houden, wat dacht je van ‘Neon Sun’ van Seigmen en ‘Existence’ van Thorns?

DE: Ik zie wat ik kan doen!

Dødsmaskin

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Kadaver - Snuff Stuff

Het begint stilaan een gewoonte te worden om ieder jaar een (ja zelfs enkele) nieuw Kadaver werk aan onze collectie toe te voegen. Ook in 2020 laat onze vriend uit Israël geen steek vallen en bracht hij reeds vier titels uit, waaronder een samenwerking met Vomir. Voorlopig moeten we het enkel nog stellen met Snuff Stuff, een cassette ...

lees meer...
CD BESPREKING : For Greater Good - ...Unfolds

Het was een lange tijd stil rond For Greater Good, velen waren dan ook aangenaam verrast dat de Lierse dark ambient (t)rots vorig als vanuit het niets op de affiche van mijn eigenste Trouwfest prijkte. Aanvankelijk kwam de vraag van FGG om eens op een Dark Entries Night te mogen spelen, maar omdat deze gegeerde clubavonden reeds voor een lange ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Soundtrack From The Ruins Of Europe II

Electro-Convulsive Therapy (E.C.T.) neemt ons na een eerste keer in 2018 (toen goed voor een dubbele cassette) nogmaals mee doorheen Europa, of de ruïnes van wat er van is overgebleven. De projecten op deze compilatie (we zijn onder de indruk wanneer de aanwezige namen bij u een belletje doen rinkelen) zijn niet alleen allemaal vrij ...

lees meer...
CD BESPREKING : Pornohelmüt - Bang Lord

Pornohelmüt, of is er leven na Tien Om Te Zien? De naam werpt in ieder geval een ander licht op titels als ‘Lotti Goes Classic’, ‘Out Of Africa’ of ‘From Russia With Love’. Nee, alle gekheid op een stokje: de heer Lotigiers uit Gent heeft in de verste verte niets te maken met deze ranzige naamgenoot. Deze ...

lees meer...
NIEUWS 03/06/2020 : 'Ächtung Baby' kondigt nieuwe plaat aan van Rome

'The Lone Furrow' heet de nieuwe plaat van Rome, één van de bekendste en meest succesvolle neofolkprojecten heden ten dage. Het is de 15de plaat alweer voor dit project dat het licht zag in 2005 in Luxemburg. En om de plaat aan te kondigen werd al een eerste single gedeeld. Met een vette knipoog naar U2 heet die 'Ächtung ...

lees meer...
NIEUWS 03/06/2020 : Nog een nieuw nummer van Mildred In Oblivion

Bent u intussen al vertrouwd met Mildred In Oblivion? Dat is het dark ambient project van Jan Dewulf a.k.a. John Wolf, de man achter gothic rockgroep Your Life On Hold, crossoverproject Diskonnekted en dark electrogroep Mildreda. Het is trouwens geen toeval dat Mildred In Oblivion als naam wat lijkt op Mildreda, want het is bedoeld als het ...

lees meer...
NIEUWS 03/06/2020 : Ashtoreth en Chthonia maken clip van 17 minuten voor 'Nehalennia'

Het is niet overdreven om te stellen dat Dark Entries enthousiast reageerde op de nieuwe uitgave van Ashtoreth en Chthonia Throne Of Astrŏarchē. Onze reviewer en kenner van dark ambient en neofolk Dimi Brands gaf de plaat een heuse 10/10 en voorzag zijn recensie van commentaren als: 'We zagen in Ashtoreth een artiest die album ...

lees meer...
CD BESPREKING : Rebecca Foon - Waxing Moon

Je zal als celliste maar eens op het hoofdkantoor van Dark Entries belanden... Sinds onze kennismaking met Jo Quail en de onbegrensde mogelijkheden van haar instrument die ze ons leerde kennen kunnen we wel zeggen dat er een zeer hoge standaard gecreëerd werd wanneer een strijkstok in ons gezichtsveld springt. Misschien is het ons ...

lees meer...
NIEUWS 02/06/2020 : Anne Clark ernstig ziek

Anne Clark, new wave-icoon uit de jaren 80, is ernstig ziek. Er is kanker bij haar vastgesteld en ze moet de rest van het jaar een zware behandeling doorstaan. Clark werd in de jaren 80 bekend door furore te maken met elektronische muziek waarbij ze haar soms erg neerslachtige gedichten reciteerde. Hits als 'Our Darkness' of 'Sleeper ...

lees meer...
NIEUWS 31/05/2020 : Lord Of The Lost goes classic met 'Swan Songs III'

Lord Of The Lost houdt niet van stilstand. In 2018 hadden ze nog een megasucces met 'Thornstar', een ambitieuze conceptplaat over de ondergang van de Pangeanen, een uitgestorven beschaving uit de oudheid. Hun nieuwe plaat heet 'Swan Songs III', en is dus het vervolg in de rij van de 'Swan Songs'-platen die Lord Of The ...