casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

707 items

   

DØDSMASKIN
Geen compromissen... Nooit!
26/09/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

26/09/2018 : DØDSMASKIN - Geen compromissen... Nooit!
26/09/2018 : DØDSMASKIN - Geen compromissen... Nooit!
We hebben het er op onze pagina’s al in het lang en in het breed over gehad dat Coph Nia dit jaar het Nederlandse evenement Dwaalspoor zal aandoen.

In al ons enthousiasme zou je haast vergeten dat er nog een act op de affiche staat, die nog exclusiever heet te zijn: het Noorse Dødsmaskin zal in Alphen aan den Rijn trouwens zijn allereerste optreden buiten de eigen landsgrenzen geven.

Met reeds drie albums onder de arm op grote labels als Cyclic Law en Malignant Records leek het ons dan ook hoog tijd om nader kennis te maken met dit duo.

DE: Jullie optreden op Dwaalspoor zal jullie eerste buiten thuisland Noorwegen zijn. Ik kan me voorstellen dat het een grote eer was dat ze jullie vroegen? Betekent dit het startschot voor het verder veroveren van de wereld, waarmee ik bedoel of jullie ondertussen nog aanbiedingen hebben gekregen?

Kjetil Ottersen (KO): Dit is absoluut een grote eer! Heel toevallig vlogen we net terug uit Duitsland, alwaar we onder de indruk waren van het Berlin Atonal Festival dat we bezocht hadden en waar we mogelijke live shows in de toekomst bespraken, toen de aanvraag van Dwaalspoor bij ons binnen kwam. Dwaalspoor zal niet alleen geografisch voor ons een volgende stap zijn, maar ook zal het ons eerste optreden zijn met vocalen en percussie.

DE: Niet alleen voor mij, maar ook voor heel wat bezoekers op Dwaalspoor zal dit optreden een eerste kennismaking zijn met jullie muziek. Hoe zou je Dødsmaskin omschrijven voor iemand die nog nooit van jullie gehoord heeft? Kan je ons ook een beetje meer vertellen over de geschiedenis van het project?

KO: Wanneer we spreken in termen van categorisering hebben we Dødsmaskin meestal omschreven als een noise georiënteerd drone project. Recensenten, labels en luisteraars hebben de neiging om onze muziek onder de death industrial noemer te bestempelen, en waarschijnlijk hebben ze hierin gelijk.

Hoe je het ook noemen wilt: Dødsmaskin is somber, lawaaierig, zwaar en brutaal. Maar er is ook plaats voor structuur, sfeer, tempo en dynamiek die een zekere discipline toevoegen aan de onrust. Industrial in het algemeen is al geruime tijd een belangrijk onderdeel van ons beider achtergronden, en je zou kunnen zeggen dat Dødsmaskin een destillatie is van de meer solide ontwerp gerelateerde aspecten van die esthetische wereld.

DE: Wat mogen we verwachten van Dødsmaskin live?

KO: Onze set zal opgebouwd zijn uit materiaal van al onze drie albums en uitgebreid naar een ‘buitenste schil’ van sonische textuur, om het zo te zeggen, en we maken er een echt fysieke ervaring van.

DE: In de jaren 90 was Noorwegen vooral berucht omwille van de satanische black metal bands zoals Burzum, Mayhem en Darkthrone waarbij we ons ook de verhalen van de brandende kerken blijven herinneren. Veel acts uit het industrial en noise genre hebben hun achtergrond in deze scene (denk bijvoorbeeld maar aan MZ.412 of Kreuzweg Ost), geldt dit ook voor Dødsmaskin?

KO: Ja hoor. In het verleden waar we ook betrokken bij verschillende black/death metal en industrial metal bands, en we luisteren nog steeds graag naar oude en nieuwe geluiden die deze genres vertegenwoordigen.

DE: Op een relatief korte tijd bracht Dødsmaskin reeds drie albums uit, en dit voor gerespecteerde labels als Cyclic Law en Malignant Records. Vrij indrukwekkend vinden wij dat!

En dan hebben we het niet alleen over de snelheid waaraan jullie albums produceren, maar natuurlijk ook dat het jullie lukte om in de aandacht van deze labels te komen, dat moet toch enorm aanmoedigend werken voor een nieuwkomer?

KO: Oh, absoluut! We hebben veel geluk gehad, maar we blijven ook onvermoeibaar werken om Dødsmaskin zo goed mogelijk te maken. Geen compromissen... Nooit!

DE: Jullie spelen op Dwaalspoor samen met Coph Nia. Naar mijn bescheiden mening toch een absoluut hoogtepunt uit Scandinavië. Ben je vertrouwd met zijn muziek, en met de Cold Meat acts, die in de jaren 90 Zweden tot het topland wat dark ambient betreft maakten, in het algemeen?

KO: In zekere zin fungeerden Coph Nia en verschillende namen die in de jaren 90 aan Cold Meat Industry waren gekoppeld als een poort naar de wereld van “onconventionele” donkere muziek voor ons. Het voelt daarom vrij onwerkelijk om samen met Nordvargr samen gewerkt te hebben aan ‘Djevelhorer’, een compilatietrack voor Malignant Records, en om nu het podium te mogen delen met een andere CMI-legende.

DE: Veel acts in het noise, industrial of dark ambient genre hebben een sterk geprofileerde filosofie achter hun project. Te oordelen aan jullie naam zou ik zeggen dat “de dood” in het algemeen het hoofdthema vormt, of dien ik jullie filosofie breder te zien dan dat?

KO: Om deze vraag te beantwoorden, is het heel verleidelijk om de inleiding van ons debuut Ingenting te citeren omdat het min of meer de nihilistische essentie van ons werk samenvat:

“When contemplating a human face through the eyes of an x-ray machine, the void it projects back can be unsettling. This cranial frame, stripped of life; a reminder of the finite frontiers that constrain our transitory institutions, and the nothingness that precedes and succeeds them. However, while we occupy this bodily state, nothingness is detached neither from comprehension nor experience. Rather, it is interacting; mirrored in the human inclination to manifest its imprint time and time again through a continuous spiral of intellectual and material destruction. And its catalyst is also a testament to its paradox: the human impulse to escape it by any means necessary.”

DE: In de genres waarin jullie opereren vind ik het bij een live show altijd een grote meerwaarde als er visuals aanwezig zijn. Maken jullie hier gebruik van? En als we het hebben over bewegend beeld in het algemeen, welke films zouden mooi passen bij jullie geluid?

KO: We spelen zeker en vast met het idee of live visuals (en visuals in het algemeen) op een bepaald moment te gaan gebruiken, maar momenteel richten we ons alleen nog maar op het ontwikkelen van het auditieve deel van ons optreden.

Geschikte films... dat vind ik een goede vraag! Het hangt een beetje af van welk album, maar algemeen gezien komen de volgende titels absoluut in aanmerking: Cube, Irréversible, Event Horizon, The Machinist, Se7en, Terminator 1 & 2, Lost Highway en American Psycho.

DE: Tenslotte, ik zal na de optredens plaatjes draaien tijdens Dwaalspoor. Kan ik jullie plezieren met een verzoekje?

KO: Om het Noors te houden, wat dacht je van ‘Neon Sun’ van Seigmen en ‘Existence’ van Thorns?

DE: Ik zie wat ik kan doen!

Dødsmaskin

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/09/2019 : Affiche dag 1 Porta Nigra compleet!

Naast Dead Man’s Hill, Rosa Crux en Ordo Rosarius Equilibrio hadden we nog 1 naam te goed om te kunnen spreken van een volledige affiche voor de eerste dag van Porta Nigra. Dit is uiteindelijk weer een grote naam geworden, die trouwe bezoekers van het Aarschotse festival met blijdschap zullen zien terugkeren: :Of The Wand And The ...

lees meer...
CD BESPREKING : en creux - Default 0012

Naast Batch 0010 verscheen op hetzelfde moment Default 0012 van en creux. Onze bevindingen bij het tiende deel uit de Batch reeks kon u reeds lezen, we laten nu ons licht schijnen op haar episode in de andere serie van het SM-LL label. Wederom vier nummers, deze keer geplukt uit live optredens uit de periode 2017-2018, waarbij naast de ...

lees meer...
CD BESPREKING : en creux - Batch 0010

Veel info over en creux vonden we niet terug. We weten alleen dat het gaat om de in Londen wonende Taiwanese artieste Lucia H. Chung. Verder ook dat ze onlangs twee EP’s uitbracht bij het experimentele SM-LL label. Naast deel 10 in hun Batch reeks verder nog het twaalfde deel in de Default reeks van het label. In het verleden verzorgde ...

lees meer...
FOTO'S : Near Meth Experience - @ Zappa Antwerpen, 16/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Fischer-Z - Swimming In Thunderstorms

27 december viert John Watts zijn vijfenzestigste verjaardag, maar dat belet hem niet om met zijn band Fischer-Z nog muziek te maken. Voor deze gelegenheid koos Watts voor een ruimere bezetting en laat zich omringen door vier doorwinterde muzikanten. Inmiddels is ‘Swimming In Thunderstorms’ het twaalfde studioalbum van deze toch ...

lees meer...
CD BESPREKING : Siavash Amini - Serus

Iraniër Siavash Amini is momenteel zowat de rijzende ster in de dark ambient wereld die ons om de haverklap met nieuw (én sterk) materiaal verblijdt. Zijn laatste album Serus is een ode aan de nacht geworden. Niet bijster origineel in het dark ambient genre horen we u al denken, maar Amini is clever genoeg om niet in clichés ...

lees meer...
CD BESPREKING : Techniques Berlin - Breathing

Geef toe, wat zou je als band met de naam Techniques Berlin en met dit artwork anders kunnen maken dan minimal synthpop? Techniques Berlins sound zit wat tussen minimal synthwave en synthpop in en ze komen trouwens helemaal niet uit Berlijn maar uit Toronto, Ontario, Canada. Bij het horen van dit album moet ik heel vaak denken aan oude ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2019 : Dead Man's Hill opent 1ste dag Porta Nigra 2020.

Het zijn drukke tijden voor Bart Piette, niet alleen verschijnt er binnenkort een eerste langspeler van het anarchistische new wave collectief Donder, Hel & Hagel; tevens haalt hij samen met levensgezellin Els de didgeridoo boven om overal te lande als Chrysopa Occulta op te treden, in het achterhoofd zijn ze dan nog eens met Kinderen ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2019 : Orryelle treedt dit jaar nog 1 keer op in Antwerpen, en doet dit niet alleen!

We steken het bij Dark Entries niet onder stoelen of banken dat we fan zijn van het duo UrZon & Orryelle. We zagen ze voor het eerst tijdens de tweede editie van Trouwfest, en onlangs waren ze nog het onbetwiste hoogtepunt van Sewerfest. Daartussen zagen we het duo nog samen aan het werk met Chrysopa Occulta (oftewel Bart en Els van Kinderen ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2019 : Tones On Tail met zeldzaam live materiaal present op youtube.

Tones On Tail was een Bauhaus offspring die naast bassist en voormalig Bauhaus roadie Glenn Campling ook ex Bauhaus leden Daniel Ash en Kevin Haskins in de gelederen telde. Diezelfde Glenn Campling zette recente zeldzame live clips online, die in 1984 in Schotland (Glasgow) op vhs werden opgenomen. Campling startte recent trouwens ook een ...

lees meer...
NIEUWS 14/09/2019 : Het wordt een drukke herfst bij Wool-E !

Release 5 Oktober: Donder, Hel & Hagel - Lang Genoeg Beleefd Geweest CD (Wool-E Discs) 2 punkers & een hippie, 2 hippies & een punker... 3 anarchisten quoi, volleerd in het schenenschoppen en het omverblazen van heilige huisjes. 20 jaar in diverse bands die het deden met ska, punk, hardcore, electro, (neo)folk, darkambient industrial ...

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Le Garage Luik, 06/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sewerfest (31/08/19, De Wommel, Wommelgem) - Een traditie om in ere te houden.

De allerlaatste dag van de zomervakantie afsluiten met Sewerfest, het begint een leuke traditie te worden. Voor de tweede keer vond dit gezellige DIY festival, georganiseerd door de mensen achter de New Wave Top 100 fuiven en Pale Moon, plaats in de Wommel. Vorig jaar was het het geval met Psychic Krist Kastrator, ook dit jaar werd een ...

lees meer...
FOTO'S : And One - W-Fest Waregem 18/08/2019 door Luc Luyten