casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

689 items

   

DØDSMASKIN
Geen compromissen... Nooit!
26/09/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

26/09/2018 : DØDSMASKIN - Geen compromissen... Nooit!
26/09/2018 : DØDSMASKIN - Geen compromissen... Nooit!
We hebben het er op onze pagina’s al in het lang en in het breed over gehad dat Coph Nia dit jaar het Nederlandse evenement Dwaalspoor zal aandoen.

In al ons enthousiasme zou je haast vergeten dat er nog een act op de affiche staat, die nog exclusiever heet te zijn: het Noorse Dødsmaskin zal in Alphen aan den Rijn trouwens zijn allereerste optreden buiten de eigen landsgrenzen geven.

Met reeds drie albums onder de arm op grote labels als Cyclic Law en Malignant Records leek het ons dan ook hoog tijd om nader kennis te maken met dit duo.

DE: Jullie optreden op Dwaalspoor zal jullie eerste buiten thuisland Noorwegen zijn. Ik kan me voorstellen dat het een grote eer was dat ze jullie vroegen? Betekent dit het startschot voor het verder veroveren van de wereld, waarmee ik bedoel of jullie ondertussen nog aanbiedingen hebben gekregen?

Kjetil Ottersen (KO): Dit is absoluut een grote eer! Heel toevallig vlogen we net terug uit Duitsland, alwaar we onder de indruk waren van het Berlin Atonal Festival dat we bezocht hadden en waar we mogelijke live shows in de toekomst bespraken, toen de aanvraag van Dwaalspoor bij ons binnen kwam. Dwaalspoor zal niet alleen geografisch voor ons een volgende stap zijn, maar ook zal het ons eerste optreden zijn met vocalen en percussie.

DE: Niet alleen voor mij, maar ook voor heel wat bezoekers op Dwaalspoor zal dit optreden een eerste kennismaking zijn met jullie muziek. Hoe zou je Dødsmaskin omschrijven voor iemand die nog nooit van jullie gehoord heeft? Kan je ons ook een beetje meer vertellen over de geschiedenis van het project?

KO: Wanneer we spreken in termen van categorisering hebben we Dødsmaskin meestal omschreven als een noise georiënteerd drone project. Recensenten, labels en luisteraars hebben de neiging om onze muziek onder de death industrial noemer te bestempelen, en waarschijnlijk hebben ze hierin gelijk.

Hoe je het ook noemen wilt: Dødsmaskin is somber, lawaaierig, zwaar en brutaal. Maar er is ook plaats voor structuur, sfeer, tempo en dynamiek die een zekere discipline toevoegen aan de onrust. Industrial in het algemeen is al geruime tijd een belangrijk onderdeel van ons beider achtergronden, en je zou kunnen zeggen dat Dødsmaskin een destillatie is van de meer solide ontwerp gerelateerde aspecten van die esthetische wereld.

DE: Wat mogen we verwachten van Dødsmaskin live?

KO: Onze set zal opgebouwd zijn uit materiaal van al onze drie albums en uitgebreid naar een ‘buitenste schil’ van sonische textuur, om het zo te zeggen, en we maken er een echt fysieke ervaring van.

DE: In de jaren 90 was Noorwegen vooral berucht omwille van de satanische black metal bands zoals Burzum, Mayhem en Darkthrone waarbij we ons ook de verhalen van de brandende kerken blijven herinneren. Veel acts uit het industrial en noise genre hebben hun achtergrond in deze scene (denk bijvoorbeeld maar aan MZ.412 of Kreuzweg Ost), geldt dit ook voor Dødsmaskin?

KO: Ja hoor. In het verleden waar we ook betrokken bij verschillende black/death metal en industrial metal bands, en we luisteren nog steeds graag naar oude en nieuwe geluiden die deze genres vertegenwoordigen.

DE: Op een relatief korte tijd bracht Dødsmaskin reeds drie albums uit, en dit voor gerespecteerde labels als Cyclic Law en Malignant Records. Vrij indrukwekkend vinden wij dat!

En dan hebben we het niet alleen over de snelheid waaraan jullie albums produceren, maar natuurlijk ook dat het jullie lukte om in de aandacht van deze labels te komen, dat moet toch enorm aanmoedigend werken voor een nieuwkomer?

KO: Oh, absoluut! We hebben veel geluk gehad, maar we blijven ook onvermoeibaar werken om Dødsmaskin zo goed mogelijk te maken. Geen compromissen... Nooit!

DE: Jullie spelen op Dwaalspoor samen met Coph Nia. Naar mijn bescheiden mening toch een absoluut hoogtepunt uit Scandinavië. Ben je vertrouwd met zijn muziek, en met de Cold Meat acts, die in de jaren 90 Zweden tot het topland wat dark ambient betreft maakten, in het algemeen?

KO: In zekere zin fungeerden Coph Nia en verschillende namen die in de jaren 90 aan Cold Meat Industry waren gekoppeld als een poort naar de wereld van “onconventionele” donkere muziek voor ons. Het voelt daarom vrij onwerkelijk om samen met Nordvargr samen gewerkt te hebben aan ‘Djevelhorer’, een compilatietrack voor Malignant Records, en om nu het podium te mogen delen met een andere CMI-legende.

DE: Veel acts in het noise, industrial of dark ambient genre hebben een sterk geprofileerde filosofie achter hun project. Te oordelen aan jullie naam zou ik zeggen dat “de dood” in het algemeen het hoofdthema vormt, of dien ik jullie filosofie breder te zien dan dat?

KO: Om deze vraag te beantwoorden, is het heel verleidelijk om de inleiding van ons debuut Ingenting te citeren omdat het min of meer de nihilistische essentie van ons werk samenvat:

“When contemplating a human face through the eyes of an x-ray machine, the void it projects back can be unsettling. This cranial frame, stripped of life; a reminder of the finite frontiers that constrain our transitory institutions, and the nothingness that precedes and succeeds them. However, while we occupy this bodily state, nothingness is detached neither from comprehension nor experience. Rather, it is interacting; mirrored in the human inclination to manifest its imprint time and time again through a continuous spiral of intellectual and material destruction. And its catalyst is also a testament to its paradox: the human impulse to escape it by any means necessary.”

DE: In de genres waarin jullie opereren vind ik het bij een live show altijd een grote meerwaarde als er visuals aanwezig zijn. Maken jullie hier gebruik van? En als we het hebben over bewegend beeld in het algemeen, welke films zouden mooi passen bij jullie geluid?

KO: We spelen zeker en vast met het idee of live visuals (en visuals in het algemeen) op een bepaald moment te gaan gebruiken, maar momenteel richten we ons alleen nog maar op het ontwikkelen van het auditieve deel van ons optreden.

Geschikte films... dat vind ik een goede vraag! Het hangt een beetje af van welk album, maar algemeen gezien komen de volgende titels absoluut in aanmerking: Cube, Irréversible, Event Horizon, The Machinist, Se7en, Terminator 1 & 2, Lost Highway en American Psycho.

DE: Tenslotte, ik zal na de optredens plaatjes draaien tijdens Dwaalspoor. Kan ik jullie plezieren met een verzoekje?

KO: Om het Noors te houden, wat dacht je van ‘Neon Sun’ van Seigmen en ‘Existence’ van Thorns?

DE: Ik zie wat ik kan doen!

Dødsmaskin

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : PoiL - Sus

Vierde - als je ‘Mula PoiL’ de split release met Mula meerekent - vijfde album voor dit Franse trio dat geen beperkingen kent en er lustig op los experimenteert. De bezetting bestaat uit Antoine Arnera (toetsen), Boris Cassone (gitaar en basgitaar) en drummer Guilhem Meier. Alledrie nemen ze samen of om beurt de zangpartijen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Satori - Dispossession

Onze kennismaking met het Russische COD Noizes begon eigenlijk met het nieuws dat alhier twee releases van Satori uitgebracht zouden worden. Voorts vonden we in de promomail de overige recent uitgebrachte platen en aangezien de persteksten van deze nobele onbekende Russische artiesten stuk voor stuk veelbelovend klonken, lieten we weten ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...

lees meer...
NIEUWS 23/04/2019 : Gothic USA!

Hoor ik daar een klaagzang? Er wordt geen gothic (rock) meer gemaakt? Foei. Gelukkig is er nog Oskar Terramortis, tegenwoordig labelbaas van het post gothic label, die voor ons eventjes 45 jawel, 45 actuele Amerikaanse acts uit het genre (interpreteer dit ruim en donker) op een rijtje zet en dit zomaar eventjes via bandcamp gratis en legaal ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ingar Zach - Floating Layer Cake

Ingar Zach is een Noorse percussionist en de oprichter, samen met gitarist Ivar Grydeland, van het Sofa label dat zich concentreert op het promoten en uitbrengen van improvisatie en avant-garde muziek. Sinds eind de jaren negentig is Ingar actief in het folk circuit en in experimentele muziek. Doorheen de jaren is hij ook onversaagd op ...

lees meer...
FOTO'S : Goethes Erben - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Daemonia Nymphe - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Jo Quail - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 1 - De fun, de hits.

Black Easter, in het verleden was het tweemaal het door ons erg gesmaakte muzikale paradepaardje van Dark Entries webmaster/mede Peek-A-Boo oprichter Ward de Prins. Ward overleed vorig jaar geheel onverwacht, en wat zou er mooier zijn qua eerbetoon aan deze prachtige persoon dan nog eens een keertje zijn festival te laten doorgaan ter zijner ...

lees meer...
CD BESPREKING : Alexandra Spence - Waking, She Heard Fluttering

De Australische Alexandra Spence is een kunstenares en muzikante die bekend staat om haar audiovisuele installaties en elektroakoestische composities. De muziek voor haar eerste release op het Room40 label kwam tot stand via veldopnames gemaakt in 2018 tijdens haar verblijf in Groot-Brittannië en op het Europese vasteland. Het grauwe ...

lees meer...
CD BESPREKING : Vandal X - Blood On The Street

Er zijn nog zekerheden in het leven, en een daarvan is Vandal X. Al bijna 25 jaar timmert dit duo luidruchtig aan hun ongeëvenaarde weg, en ondergetekende heeft als fan het eerste uur dit mooie parcours op de voet gevolgd. Het begon allemaal in 1998 toen na twee demo cassettes (Showbizz (1996) en Louder Than Anyone (1997)) de eerste ...

lees meer...
NIEUWS 19/04/2019 : Pasen dit jaar garantie voor een ei-vol weekend.

Het zal u niet ontgaan zijn dat de Paashaas dit jaar heel wat evenementen in België rondgestrooid heeft. In uw zoektocht naar de lekkerste eitjes helpen we u graag een handje middels dit beknopte overzicht. (vrijdag 19 april) In JH De Wommel kan je dit weekend drie dagen lang genieten van het beste wat het minimal wave genre te ...

lees meer...
NIEUWS 19/04/2019 : Met Dark Entries gratis naar Nederland!

Het duurde een beetje langer dan voorzien, maar binnenkort zal de vernieuwde locatie van de Maastrichtse club de Muziekgieterij dan toch de deuren openen. Voor het allerlaatste evenement in de ‘oude’ Muziekgieterij slaat men aldaar de handen ineen met Linke Soto en EPM Music om met een affiche voor de dag te komen die de liefhebbers ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2019 : Angels of Liberty leeft nog een beetje ....

18 april 2017 verliet bezieler en zanger Voe Saint-Claire van Angels Of Liberty ons... Veel te vroeg. De groep deed mijn gothic rock minnend hart weer sneller bonzen met het fantastische debuut “Pinnacle Of The Draco” (2012), oorspronkelijk uit op het eigen Secret Sin label, dat bol stond van de klassiekers. Tenminste, in een rechtvaardige ...

lees meer...
NIEUWS 14/04/2019 : Gedonder in Kinky Star.

Onlangs mochten wij tot onze grote vreugde kennismaken met het nieuwe Belgische duo La Merde. Hun eerste cassette Dood En De Merde liet een verpletterende indruk achter bij uw recensent van dienst die niet toevallig hoog oploopt met The Moon Lay Hidden Beneath A Cloud en soortgelijke “wereld-serpenten”, net het straatje waarin ...