casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

716 items

   

KOLLAPS
Oorbescherming voorkomt dat mensen ons ten volle zouden haten maar liever optimaliseren we het potentieel van waanzin en geweld door te adviseren dat je je oordopjes dus beter thuis laat.
24/09/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

24/09/2018 : KOLLAPS - Oorbescherming voorkomt dat mensen ons ten volle zouden haten maar liever optimaliseren we het potentieel van waanzin en geweld door te adviseren dat je je oordopjes dus beter thuis laat.
24/09/2018 : KOLLAPS - Oorbescherming voorkomt dat mensen ons ten volle zouden haten maar liever optimaliseren we het potentieel van waanzin en geweld door te adviseren dat je je oordopjes dus beter thuis laat.
24/09/2018 : KOLLAPS - Oorbescherming voorkomt dat mensen ons ten volle zouden haten maar liever optimaliseren we het potentieel van waanzin en geweld door te adviseren dat je je oordopjes dus beter thuis laat.
Het Australische industrial trio Kollaps wacht een zeer druk najaar. Op 30 dagen tijd zullen zij evenveel concerten geven in Europa. Deze tournee brengt hen ook meermaals in België. Dit, en de ijzersterke vorig jaar verschenen LP Sibling Lovers op Silken Tofu, schreeuwde om een interview met frontman Wade Black.

DE: Op jullie Bandcamp pagina kan men letterlijk lezen dat jullie het puin van de postmoderne samenleving tegen zichzelf gebruiken. Ook jullie debuut LP Sibling Lovers is een manifestatie van een aangetaste moderne samenleving. Houdt dit automatisch een negatieve toekomstvisie wat de wereld betreft in, of zie je nog een glimp van hoop voor onze toekomstige generatie(s)?

WB: Ik geloof dat we als band vrij specifiek over de huidige stand van zaken kunnen praten zonder acht te slaan of bezorgd te zijn wat de toekomst betreft. Achter onze band zit er iets van een conceptuele oorzaak/gevolg dichotomie.

Om dit uit te werken, is een opzettelijk terugkerend thema waar rond de teksten van Kollaps gecentreerd zijn, wat ik zie als de menselijke vatbaarheid voor corruptie en onze algemene neiging om te liegen en zich te gedragen op zeer zelfgerichte manieren.

Het resultaat van dit gedrag heeft woestenijen, ziekte, oorlog, massale vervuiling en tenslotte het verval in de voorsteden veroorzaakt waar we deze brokstukken letterlijk kunnen vinden. We gebruiken deze objecten daarom ook als instrumenten, waardoor we letterlijk in staat zijn om deze gevolgen te vertonen alsook de fysieke manifestaties van onze interne staten zoals die besproken worden in de teksten.

DE: Controversiële thema’s zoals incest, fysieke aandoeningen zoals kanker, stoma’s, hartworm zijn de onderwerpen waar Kollaps zich aan waagt. Ben je gespecialiseerd in het medisch vakjargon, of gebruik je dit alles eerder al shock effect door deze mentale beeldvorming op de luisteraar over te brengen?

WB: De bedoeling hiervan is sterk metaforisch. Het geeft me eenvoudig het vermogen om bepaalde aspecten van mijn leven te belijden zonder dat ik de dingen expliciet hoef te vermelden.

DE: De naam Kollaps is een duidelijke verwijzing naar het Einstürzende Neubauten album, maar is tevens een term uit de medische encyclopedie. Toeval of niet?

WB: Het duurde een tijdje vooraleer we ons eigen geluid gevonden hebben. Tijdens de beginfase van Kollaps speelden we een soort van post punk met slechts een zeer lichte industriële inbreng. Daarom hadden we aanvankelijk geen bezwaar tegen de associatie met de Neubauten plaat, omdat de referentie toen veel minder van belang was. De beslissing over de naam kwam simpelweg omdat de lp van Einstürzende Neubauten gemaakt werd in een periode dat er veel inspirerende muziek uitkwam. Veel muziek uit die periode is het soort muziek waar we over het algemeen zelf naar toe neigen.

Toen we ons meer gingen interesseren in genres als noise en industrial, werd de naam meer relevant voor ons, ook meer op een persoonlijke manier vooral omdat we veel van onze instrumenten uit vervallen omgevingen begonnen te verzamelen en te assimileren.

Pas toen we actief zijn beginnen met het ons toe-eigenen van al deze stukjes afval begon de naam pas echt een persoonlijke betekenis aan mij te geven en een ingekapselde betekenis van het begrip industrial: het maken van muziek met letterlijk delen van degradatie en maatschappelijke ‘ineenstorting’ (collapse, nvdr).

Kollaps werd een nauwkeurige descriptor van wat we waarnemen als onze huidige dystopische situatie, zowel intern als wat de mens aanbelangt, en wat we momenteel op zowel politiek, sociaal als ecologisch gebied zien.

DE: Jullie vorig jaar verschenen debuut plaat Sibling Lovers werd zeer goed onthaald, zowel bij critici als door de luisteraars. Deze plaat kwam uit op het Belgische experimentele toplabel Silken Tofu. Hoe kwam deze samenwerking tot stand?

WB: Experimentele muziek van welke aard dan ook is niet bepaald populair in Melbourne, laat staan in Australië. Zeker niet als op enigerlei wijze zelfs controversieel of “smerig” is. Met dit in mijn achterhoofd vond ik het al vrij snel een verstandig idee van mezelf om op zoek te gaan naar een Europees label.

Een vriend adviseerde me contact op te nemen met Silken Tofu, kort nadat we onze EP met Ash Wednesday opgenomen hadden en Wim heeft ons sindsdien blijven verdragen.

Silken Tofu is een zeer gastvrij label en ik ben Wim dan ook zeer dankbaar voor alles wat hij voor ons gedaan heeft.

DE: Zijn jullie ondertussen al aan nieuw materiaal aan het werken? Indien dit het geval is, ligt het in het verlengde van Sibling Lovers of slaan jullie een nieuwe weg in?

WB: We hebben ondertussen al een plaat met 7 nummers opgenomen, gemixt en gemasterd met als titel Mechanical Christ, die we waarschijnlijk in het begin van 2019 zullen uitbrengen. Er waren enkele speciale omstandigheden waardoor Sibling Lovers zo donker is geworden. Het lijden dat er in gevangen ligt is zo reëel dat we dit niet kunstmatig kunnen repliceren. Daarom kozen we er voor om artistiek iets anders te doen: deze nieuwe plaat is iets meer beïnvloed door de begrippen vergelding en woede, gekant tegen zelfhaat of zelfmoord. We zullen een aantal van deze nieuwe nummers ook spelen tijdens onze Europse tournee in oktober en november.

DE: Over deze tournee gesproken: jullie zullen 13 verschillende landen bezoeken op amper een maand tijd. Door dit drukke tourschema kan ik me voorstellen dat er geen tijd is voor sightseeing. Is zo’n tour dan ook al sex en drugs en rock ‘n’ roll wat de klok draait, of opteren jullie eerder voor een gezonde levensstijl om dit helse ritme vol te kunnen houden?

WB: Kollaps is niet bepaald geïnteresseerd in sightseeing tijdens een tournee. Als collectief hebben we een sterk gevoel van arbeidsethos en het algemene gevoel dat tussen ons heerst is dat we er zijn om te werken en niet voor vakantie. Ik denk dat de enige plaats die we bezochten tijdens onze laatste tour een excursie was naar Auschwitz op een zeer koude en sombere decemberochtend.

DE: Koud, dat was het ook toen ik jullie vorig jaar zag op het Silken Tofu Festival in Brussel. Aldaar ook met Trepaneringsritualen die ook deze tour van de partij zal zijn. Gelukkig konden we ons toen opwarmen aan Kollaps’ zeer energetische live show. Ik had toen jullie LP al besproken en wist dus wat te verwachten, maar werd echt omver geblazen door jullie prestatie.

De aftrap voor jullie komende tournee zal eveneens in Brussel gegeven worden, en dit in het pand naast dat waar jullie vorig jaar speelden. Ik kan je alvast vertellen dat de Magasin4 een massief soundsystem heeft, dus ik veronderstel dat we beter oordopjes meenemen?

WB: Ja, die avond herinneren we ons ook nog zeer goed. Het was een ondraaglijk koude en late nacht in een ijskoud, raamloos kruipkot na een rit van 9 uur van Berlijn, waar we de vorige nacht hadden opgetreden ons misdragen hadden tot in de vroege uurtjes. Oorbescherming voorkomt dat mensen ons ten volle zouden haten maar liever optimaliseren we het potentieel van waanzin en geweld door te adviseren dat je je oordopjes dus beter thuis laat.

DE: Tijdens deze tour krijgen jullie gezelschap van grote namen als Brighter Death Now, Trepaneringsritualen, Pharmakon en Hide. Een hele eer om met hen op het podium te mogen staan neem ik aan. Kozen jullie zelf deze acts, of werden jullie uitgekozen als zijnde voorprogramma of anders nog door organisatoren die jullie toevallig samen op de affiche zetten?

WB: We hadden reeds contact gemaakt met Brighter Death Now en Trepaneringsritualen en hen gevraagd om met ons mee te gaan ten tijde van de Sibling Lovers tournee en we zijn vervolgens goede vrienden geworden met deze beide acts na onze respectievelijke optredens samen. Met Pharmakon werden we toevallig op dezelfde affiche gezet tijdens het Wroclaw Industrial Festival waarna ik contact opnam met haar boekingskantoor voor nog een show met haar in Wenen te organiseren. Ook Hide was een zeer gelukkig toeval en we zijn blij dat we meerdere data met hen delen.

DE: We hadden het al over de referentie naar de Neubauten LP wat jullie naam betreft, maar wat ik zo fantastisch vind aan Kollaps is dat je naast de old school geluiden waarbij ik ook denk aan SPK, tevens ook recentere invloeden hoor: gelijk de gitaargeluiden die me doen denken aan Nine Inch Nails. Hoe kwam deze eigenzinnige mix tot stand?

WB: Een 6-snarige elektrische gitaar is een instrument dat al heel lang afwezig is uit ons arsenaal, en we zullen hoogstwaarschijnlijk ook niet opnieuw teruggrijpen naar dit geluid, omdat we tevreden zijn met wat we hebben bereikt door het standaard instrumenten paradigma van gitaar, bas en drums te ontmantelen. Wat mogelijk verkeerd kan opgevat worden als een gitaargeluid op Sibling Lovers is de huilende bas van Damian.

DE: Ten slotte een vraagje aan een kenner van het genre: neem jij zelf ook zo een aanstoot aan pipo’s in fluo die met gasmaskers dansen op pseudo techno beats en dit alles onder de noemer ‘industrial’ plaatsen?

WB: Ja. Dat interesseert ons voor geen meter.

DE: We wensen jullie veel succes op deze tournee, en zien jullie daar alvast terug!

Tourdata Kollaps Benelux:

25-10: Brussel (+Hypnoskull)

20-11: Kortrijk (support onbekend)

24-11: Antwerpen (+Trepaneringsritualen)

25-11: Rotterdam (+ Trepaneringsritualen)

Kollaps

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/11/2019 : Phantoms; The Rise Of Death Rock From The LA Punk Scene, het monnikenwerk van Mikey Bean

Een boek schrrijven. Over jouw passie, een beetje jouw leven zelfs. Ik ken ook zo’n gek die het ooit heeft gedaan (kent u die ook?), maar dit keer alle aandacht naar dit majestueuze lijfwerk van Mikey Bean die het allereerste, zeer uitgebreide werk over, de ook bij ons ooit relatief populaire, death rock scene presenteert. Van binnenuit. Wie ...

lees meer...
NIEUWS 22/11/2019 : Paranoia Music verzamelt de Braziliaanse scene

Paranoia Music heeft zijn tweede “Some Underground Sounds From Brazil Part 2” klaar. Deze is tegen een minimale kostprijs via de bandcamp pagina van het label te downloaden of gewoon gratis te beluisteren. Nogmaals het bewijst dat de dark wave scene een internationale en geglobaliseerd scnene die hier en elders moedig stand houdt! Particeperende ...

lees meer...
CD BESPREKING : Moonlight Meadow - Moonlight Meadow

Met de invloeden van deze jongens uit Lublin (Polen) zit het wel goed; The Cure, Siouxsie And The Banshees, The Sisters Of Mercy en Joy Division en een beetje vreemde een in de bijt Anathema. Nu ja vreemd? Opvallend is wel dat deze laatste niet zozeer doorweegt in het geluid op het titelloze debuut van dit Poolse trio, dat met “Temptation” ...

lees meer...
FOTO'S : Nitzer Ebb - @ De Casino St Niklaas, 20/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Liebknecht - @ De Casino St Niklaas, 20/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Juggernauts - @ De Casino St Niklaas, 20/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Marva Von Theo - Dream Within A Dream

De Braziliaanse labels Shades Of Sound (cd) en Wave Records (vinyl) bundelen weer de krachten om dit Griekse dark pop duo van de vergankelijkheid en anonimiteit te redden. Opgericht in 2016 door zangeres Marva Voulgari en componist Theo Foinidis is dit meteen het albumdebuut voor deze dark pop formatie. Shades Of Sound werd trouwens vanuit ...

lees meer...
CD BESPREKING : Marissa Nadler & Stephen Brodsky - Droneflower

Wanneer collega Jan Denolet zijn eigenste harem zou aanleggen, dan zijn we er vrij zeker van dat de jonge deerne Marissa Nadler daarin een niet te onderschatten, zeg maar prominente rol in zal vervullen. En het zal dan heus niet alleen zijn om mooie liedjes te zingen, denken we er eveneens bij, maar kom, we dwalen af. Aangezien de ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Underground Alliance CD Sampler Vol.3

Steinklang vond in de persoon van Let Juris Šilders de man om de fakkel van Max Presch (Sturmpercht, Rasthof Dachau,...) over te nemen. Enkele jaren terug vreesden we het ergste wat het bestaan van dit van oorsprong Oostenrijkse label betrof. Zowat de hele Steinklang werd voor waarlijk geen geld (ik herinner me nog titels die voor minder ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lunaires - If All The Ice Melted

Deze, mij voorheen onbekende, Lunaires stamt uit de Italiaanse cult wave formatie Jeunesse d’ Ivoire die in de eerste heft van de jaren 80 actief was. Het duo Danilo Carnevale en Patrizia Tranchina leerden na hun eerder zorgeloze ‘jeunesse’ kennis maken met de ware aard van het leven, pijn, hoop, verdriet, verlies... en dat ...

lees meer...
NIEUWS 19/11/2019 : Nieuw; De Dark Entries Archieven!

Jawel, het kostte bloed zweet en tranen, maar alle (op eentje na - maar dat brengen we spoedig in orde) Dark Entries magazines (1994 tot 2005) werden gedigitaliseerd. Dat wil zeggen dat u ze nu virtueel en kosteloos kunt lezen. Jawel. Met dank aan Koen Caemaert voor het inscannen! Dit jaar bestaat Dark Entries 25 jaar en dit is meteen een ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/11/2019 : Depeche Mode stopt 40 jaar in een doosje

Alweer een verjaardag. Depeche Mode blaast ondertussen ook alweer 40 kaarsjes uit en dat wordt o.a gevierd met een heuse, strikt gelimiteerde luxe box waarin alle 14 studioalbums, voor de gelegenheid aangevuld met non album tracks, in zijn samen gebracht. Van het albumdebuut “Speak & Spell” uit 1981 tot het in 2017 verschenen ...

lees meer...
NIEUWS 19/11/2019 : Daar roert ‘entwat’ in Istanbul.

Het verhaal dat begon met She Past Away, tenminste dat is wat er bij ons van doordrong, kent een vervolg. Istanbul is tegenwoordig het mekka voor de alternatieve, donkere Turkse scene. Je kon hier onder andere ook al een review lezen van Merry’s Funeral. Maar er is nog (veel) meer om kennis mee te maken. Zo is er Elz And The Cult (zie ...