casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

KOLLAPS
Oorbescherming voorkomt dat mensen ons ten volle zouden haten maar liever optimaliseren we het potentieel van waanzin en geweld door te adviseren dat je je oordopjes dus beter thuis laat.
24/09/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

24/09/2018 : KOLLAPS - Oorbescherming voorkomt dat mensen ons ten volle zouden haten maar liever optimaliseren we het potentieel van waanzin en geweld door te adviseren dat je je oordopjes dus beter thuis laat.
24/09/2018 : KOLLAPS - Oorbescherming voorkomt dat mensen ons ten volle zouden haten maar liever optimaliseren we het potentieel van waanzin en geweld door te adviseren dat je je oordopjes dus beter thuis laat.
24/09/2018 : KOLLAPS - Oorbescherming voorkomt dat mensen ons ten volle zouden haten maar liever optimaliseren we het potentieel van waanzin en geweld door te adviseren dat je je oordopjes dus beter thuis laat.
Het Australische industrial trio Kollaps wacht een zeer druk najaar. Op 30 dagen tijd zullen zij evenveel concerten geven in Europa. Deze tournee brengt hen ook meermaals in België. Dit, en de ijzersterke vorig jaar verschenen LP Sibling Lovers op Silken Tofu, schreeuwde om een interview met frontman Wade Black.

DE: Op jullie Bandcamp pagina kan men letterlijk lezen dat jullie het puin van de postmoderne samenleving tegen zichzelf gebruiken. Ook jullie debuut LP Sibling Lovers is een manifestatie van een aangetaste moderne samenleving. Houdt dit automatisch een negatieve toekomstvisie wat de wereld betreft in, of zie je nog een glimp van hoop voor onze toekomstige generatie(s)?

WB: Ik geloof dat we als band vrij specifiek over de huidige stand van zaken kunnen praten zonder acht te slaan of bezorgd te zijn wat de toekomst betreft. Achter onze band zit er iets van een conceptuele oorzaak/gevolg dichotomie.

Om dit uit te werken, is een opzettelijk terugkerend thema waar rond de teksten van Kollaps gecentreerd zijn, wat ik zie als de menselijke vatbaarheid voor corruptie en onze algemene neiging om te liegen en zich te gedragen op zeer zelfgerichte manieren.

Het resultaat van dit gedrag heeft woestenijen, ziekte, oorlog, massale vervuiling en tenslotte het verval in de voorsteden veroorzaakt waar we deze brokstukken letterlijk kunnen vinden. We gebruiken deze objecten daarom ook als instrumenten, waardoor we letterlijk in staat zijn om deze gevolgen te vertonen alsook de fysieke manifestaties van onze interne staten zoals die besproken worden in de teksten.

DE: Controversiële thema’s zoals incest, fysieke aandoeningen zoals kanker, stoma’s, hartworm zijn de onderwerpen waar Kollaps zich aan waagt. Ben je gespecialiseerd in het medisch vakjargon, of gebruik je dit alles eerder al shock effect door deze mentale beeldvorming op de luisteraar over te brengen?

WB: De bedoeling hiervan is sterk metaforisch. Het geeft me eenvoudig het vermogen om bepaalde aspecten van mijn leven te belijden zonder dat ik de dingen expliciet hoef te vermelden.

DE: De naam Kollaps is een duidelijke verwijzing naar het Einstürzende Neubauten album, maar is tevens een term uit de medische encyclopedie. Toeval of niet?

WB: Het duurde een tijdje vooraleer we ons eigen geluid gevonden hebben. Tijdens de beginfase van Kollaps speelden we een soort van post punk met slechts een zeer lichte industriële inbreng. Daarom hadden we aanvankelijk geen bezwaar tegen de associatie met de Neubauten plaat, omdat de referentie toen veel minder van belang was. De beslissing over de naam kwam simpelweg omdat de lp van Einstürzende Neubauten gemaakt werd in een periode dat er veel inspirerende muziek uitkwam. Veel muziek uit die periode is het soort muziek waar we over het algemeen zelf naar toe neigen.

Toen we ons meer gingen interesseren in genres als noise en industrial, werd de naam meer relevant voor ons, ook meer op een persoonlijke manier vooral omdat we veel van onze instrumenten uit vervallen omgevingen begonnen te verzamelen en te assimileren.

Pas toen we actief zijn beginnen met het ons toe-eigenen van al deze stukjes afval begon de naam pas echt een persoonlijke betekenis aan mij te geven en een ingekapselde betekenis van het begrip industrial: het maken van muziek met letterlijk delen van degradatie en maatschappelijke ‘ineenstorting’ (collapse, nvdr).

Kollaps werd een nauwkeurige descriptor van wat we waarnemen als onze huidige dystopische situatie, zowel intern als wat de mens aanbelangt, en wat we momenteel op zowel politiek, sociaal als ecologisch gebied zien.

DE: Jullie vorig jaar verschenen debuut plaat Sibling Lovers werd zeer goed onthaald, zowel bij critici als door de luisteraars. Deze plaat kwam uit op het Belgische experimentele toplabel Silken Tofu. Hoe kwam deze samenwerking tot stand?

WB: Experimentele muziek van welke aard dan ook is niet bepaald populair in Melbourne, laat staan in Australië. Zeker niet als op enigerlei wijze zelfs controversieel of “smerig” is. Met dit in mijn achterhoofd vond ik het al vrij snel een verstandig idee van mezelf om op zoek te gaan naar een Europees label.

Een vriend adviseerde me contact op te nemen met Silken Tofu, kort nadat we onze EP met Ash Wednesday opgenomen hadden en Wim heeft ons sindsdien blijven verdragen.

Silken Tofu is een zeer gastvrij label en ik ben Wim dan ook zeer dankbaar voor alles wat hij voor ons gedaan heeft.

DE: Zijn jullie ondertussen al aan nieuw materiaal aan het werken? Indien dit het geval is, ligt het in het verlengde van Sibling Lovers of slaan jullie een nieuwe weg in?

WB: We hebben ondertussen al een plaat met 7 nummers opgenomen, gemixt en gemasterd met als titel Mechanical Christ, die we waarschijnlijk in het begin van 2019 zullen uitbrengen. Er waren enkele speciale omstandigheden waardoor Sibling Lovers zo donker is geworden. Het lijden dat er in gevangen ligt is zo reëel dat we dit niet kunstmatig kunnen repliceren. Daarom kozen we er voor om artistiek iets anders te doen: deze nieuwe plaat is iets meer beïnvloed door de begrippen vergelding en woede, gekant tegen zelfhaat of zelfmoord. We zullen een aantal van deze nieuwe nummers ook spelen tijdens onze Europse tournee in oktober en november.

DE: Over deze tournee gesproken: jullie zullen 13 verschillende landen bezoeken op amper een maand tijd. Door dit drukke tourschema kan ik me voorstellen dat er geen tijd is voor sightseeing. Is zo’n tour dan ook al sex en drugs en rock ‘n’ roll wat de klok draait, of opteren jullie eerder voor een gezonde levensstijl om dit helse ritme vol te kunnen houden?

WB: Kollaps is niet bepaald geïnteresseerd in sightseeing tijdens een tournee. Als collectief hebben we een sterk gevoel van arbeidsethos en het algemene gevoel dat tussen ons heerst is dat we er zijn om te werken en niet voor vakantie. Ik denk dat de enige plaats die we bezochten tijdens onze laatste tour een excursie was naar Auschwitz op een zeer koude en sombere decemberochtend.

DE: Koud, dat was het ook toen ik jullie vorig jaar zag op het Silken Tofu Festival in Brussel. Aldaar ook met Trepaneringsritualen die ook deze tour van de partij zal zijn. Gelukkig konden we ons toen opwarmen aan Kollaps’ zeer energetische live show. Ik had toen jullie LP al besproken en wist dus wat te verwachten, maar werd echt omver geblazen door jullie prestatie.

De aftrap voor jullie komende tournee zal eveneens in Brussel gegeven worden, en dit in het pand naast dat waar jullie vorig jaar speelden. Ik kan je alvast vertellen dat de Magasin4 een massief soundsystem heeft, dus ik veronderstel dat we beter oordopjes meenemen?

WB: Ja, die avond herinneren we ons ook nog zeer goed. Het was een ondraaglijk koude en late nacht in een ijskoud, raamloos kruipkot na een rit van 9 uur van Berlijn, waar we de vorige nacht hadden opgetreden ons misdragen hadden tot in de vroege uurtjes. Oorbescherming voorkomt dat mensen ons ten volle zouden haten maar liever optimaliseren we het potentieel van waanzin en geweld door te adviseren dat je je oordopjes dus beter thuis laat.

DE: Tijdens deze tour krijgen jullie gezelschap van grote namen als Brighter Death Now, Trepaneringsritualen, Pharmakon en Hide. Een hele eer om met hen op het podium te mogen staan neem ik aan. Kozen jullie zelf deze acts, of werden jullie uitgekozen als zijnde voorprogramma of anders nog door organisatoren die jullie toevallig samen op de affiche zetten?

WB: We hadden reeds contact gemaakt met Brighter Death Now en Trepaneringsritualen en hen gevraagd om met ons mee te gaan ten tijde van de Sibling Lovers tournee en we zijn vervolgens goede vrienden geworden met deze beide acts na onze respectievelijke optredens samen. Met Pharmakon werden we toevallig op dezelfde affiche gezet tijdens het Wroclaw Industrial Festival waarna ik contact opnam met haar boekingskantoor voor nog een show met haar in Wenen te organiseren. Ook Hide was een zeer gelukkig toeval en we zijn blij dat we meerdere data met hen delen.

DE: We hadden het al over de referentie naar de Neubauten LP wat jullie naam betreft, maar wat ik zo fantastisch vind aan Kollaps is dat je naast de old school geluiden waarbij ik ook denk aan SPK, tevens ook recentere invloeden hoor: gelijk de gitaargeluiden die me doen denken aan Nine Inch Nails. Hoe kwam deze eigenzinnige mix tot stand?

WB: Een 6-snarige elektrische gitaar is een instrument dat al heel lang afwezig is uit ons arsenaal, en we zullen hoogstwaarschijnlijk ook niet opnieuw teruggrijpen naar dit geluid, omdat we tevreden zijn met wat we hebben bereikt door het standaard instrumenten paradigma van gitaar, bas en drums te ontmantelen. Wat mogelijk verkeerd kan opgevat worden als een gitaargeluid op Sibling Lovers is de huilende bas van Damian.

DE: Ten slotte een vraagje aan een kenner van het genre: neem jij zelf ook zo een aanstoot aan pipo’s in fluo die met gasmaskers dansen op pseudo techno beats en dit alles onder de noemer ‘industrial’ plaatsen?

WB: Ja. Dat interesseert ons voor geen meter.

DE: We wensen jullie veel succes op deze tournee, en zien jullie daar alvast terug!

Tourdata Kollaps Benelux:

25-10: Brussel (+Hypnoskull)

20-11: Kortrijk (support onbekend)

24-11: Antwerpen (+Trepaneringsritualen)

25-11: Rotterdam (+ Trepaneringsritualen)

Kollaps

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Neon Lies - Loveless Adventures

Goran Lautar uit Zagreb is met zijn Neon Lies reeds aan zijn derde album toe, een album dat evenzeer via Wave Tension wordt uitgebracht om de lage landen in lichterlaaie te zetten. Minimal en synth wave uit de oude school, hoewel de muziek wel degelijk 2020 al releasejaar heeft. De negen nummers die hier worden gepresenteerd ademen de ...

lees meer...
NIEUWS 05/07/2020 : “Echoes From The Bardo” kondigt zich veelbelovend aan!

U kent Your Life on Hold ondertussen vast wel, potige gothic rock van het zeetje, mysterieus ronkend tussen de golven van “Burning For The Ancient Connection” en “My Name Is Legion For We Are Many” steken de schuimkoppen van “Echoes From The Bardo” vervaarlijk op. Gothic rock fans juicht ende jubel. De 'Bardo', ...

lees meer...
CD BESPREKING : Alphamay - Conformity

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een synthpop-cd heb besproken. Alphamay is een Duitse band die ik zo’n 3 jaar geleden heb leren kennen. Toen ik in 2017 het album 'The Simulation Hypothesis' meekreeg op de redactievergadering, wist ik niet waaraan mij te verwachten. Maar ik was meteen gewonnen voor de muziek van dit duo, ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 03/07/2020 : Shining Light: Mono Inc. herneemt 'Lichtgestalt' van Lacrimosa met Tilo Wolff

Er werd ons een nieuwe samenwerking tussen Mono Inc. en Lacrimosa aangekondigd. Martin Engler van Mono Inc. en Tilo Wolff van Lacrimosa waarderen elkaars werk heel erg en zijn ook goede vrienden. Jaren geleden werkten ze al eens samen op de single 'Children Of The Dark' van Mono Inc., een nummer waaraan ook Chris Harms van Lord Of ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lisfrank - The Human

Bij Final Muzik was men zeer in zijn nopjes met de Dark Entries review van “Elevator” (klik de link onder deze review) en dus kregen we de meest recente release in onze postbus van deze Italiaanse legende diens conceptie terug gaat tot in 1980! Inderdaad 40 jaar terug in de tijd besloot ene Fulvio Guidarelli mee te surfen op ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kregel - #1

Onder de Limburgse grond is er best wel meer te vinden dan enkel steenkool. Verdraaid goede muziek bijvoorbeeld, want als trouwe Dark Entries lezer weet u dat er binnen uw geliefde genre door de jaren heen heel wat artiesten hun bakermat in het bronsgroen eikenhout hadden/hebben staan. Denk maar aan Siglo XX, Struggler, Gruppenbild of meer ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2020 : Sinners' Day wordt verlegd naar 2021

Het zit de organisatoren van W-Festival en Sinner's Day niet mee. Het W-Festival werd een eerste keer verzet van mei naar augustus, en daarna - toen duidelijk werd dat grote festivals niet meer mochten doorgaan tot minstens eind augustus - naar 2021. Maar de organisatoren lieten de zaak niet vallen. In plaats van W-Fest zou in oktober ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2020 : De wereld is gek geworden, volgens Jaz Coleman en Ondrej Smeykal

Het einde is nabij! Al meer dan 40 jaar verkondigt Jaz Coleman dat de wereld zijn ondergang tegemoet gaat, en hij doet op veschillende wijzen. Het meeste bekendheid geniet natuurlijk de supergroep Killing Joke, maar hij maakt ook solo symfonische muziek. Zijn laatste wapenfeit is een samenwerking met Ondrej Smeykal, een eenpersoonsdidgeridoo-orkest ...

lees meer...
CD BESPREKING : Red Velvet Deception - Like Rain

Rijkelijk laat. Ik geef het grif toe. Het was het nummer “So Low” op de compilatie “A Matter Of Concepts - a post punk and wave compilation”, die reeds in 2018 bij het Zweedse Dead Wax Records verscheen maar pas enige maanden geleden in mijn bezit kwam, die met op deze band attendeerde. De aanleiding ongetwijfeld het ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2020 : Nieuwe videoclip For Greater Good vandaag in première.

U kon het reeds lezen in onze uitermate lovende recensie van de EP ...Unfolds: For Greater Good is terug van weggeweest. Om dit heugelijke feit nog meer luister bij te zetten gaat vandaag de videoclip bij het nummer ‘Synchronism’ in première. In dit nummer zorgt Raya Schaduwjaagster van Dark Poem voor de vocalen, ...