casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP
Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.
08/09/2018, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

08/09/2018 : MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP - Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.
08/09/2018 : MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP - Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.
08/09/2018 : MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP - Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.
Op 9 en 10 november 2018 gaat in Leuven de derde editie van Breaking Barriers door, het festival dat in het leven geroepen werd om 40 jaar punk te vieren en al het goede wat daaruit voortkwam. Naast gevestigde namen als Siglo XX, Theatre of Hate en The Kids, kunt u er ook artiesten aan het werk zien die in België nog maar weinig bekendheid genieten. Millie Manders, bijvoorbeeld, die een originele mix maakt van punk en ska. Malcolm Nix had een gesprek met haar.

Laten we beginnen met een punt dat voor de hand ligt. De meeste Belgen hebben nog nooit van jullie gehoord. Waar komen Millie Manders and The Shutup vandaan? Is dit uw eerste band of is dit gewoon de volgende stap in een muzikale reis die al lang geleden is begonnen?

Het is zeer zeker de volgende stap in een lange reis. Ik ben zelf op vijfjarige leeftijd instrumenten beginnen bespelen. Ik speel al in bands sinds mijn vijftien jaar en ik ben in 2012 een solocarrière begonnen. Ik ben in 2014 opnieuw met een band beginnen werken en dat heeft tot The Shutup geleid.

Er zijn niet veel opnames beschikbaar, wat het voor mensen niet gemakkelijk maakt om de band te leren kennen. Zijn er plannen om in de nabije toekomst nieuw materiaal uit te brengen?

We hebben de 'Free-P' op Soundcloud en ik heb als Millie Manders een akoestische EP uitgebracht op cd, maar ook op Spotify en online winkels. De band zal op 21 september 2018 een nieuwe EP uitbrengen en we hebben al componeersessies geboekt voor het einde van het jaar.

Zijn er belangrijke verschillen tussen de opnames en de live-set? Ligt de focus op de live shows of op de opnames?

We proberen zo veel mogelijk energie in onze opnames te steken, maar tot nu toe hebben we het gevoel dat we nog niet hebben kunnen vatten hoe we live spelen. Tot nu heeft de focus meer op de verfijning van de live show gelegen, maar die focus verschuift nu. We zouden graag meer evenwicht vinden en regelmatiger muziek uitbrengen.

Wat mogen mensen verwachten als ze naar een van jullie concerten komen kijken? Waar ligt de echte sterkte van de band wanneer ze voor een publiek staan?

Mijn band bestaat uit fantastische muzikanten. Muzikaal brengen we allemaal iets anders aan, maar we brengen ook energie mee. Ik houd ervan me onder het publiek te mengen, om te dansen, te springen en te schreeuwen en zo een echte band te creëren met de mensen die voor me staan. We willen dat het publiek een even grote rush voelen als wij wanneer we spelen.

Op 10 november 2018 spelen jullie op het Breaking Barriers-festival. Heb je al gekeken wie er nog op de affiche staat? Denk je dat Millie Manders and the Shutup hierbij past of zijn jullie veeleer buitenstaanders?

Ik heb een paar van de bands opgezocht. Het is een coole mix van alt.rock en punk. Ik kijk er echt naar uit alle bands live te zien. Ik houd vooral van Cocaine Piss. De stem is echt interessant en ze hebben gevarieerde maatsoorten en technieken.

Beschouwen jullie zichzelf als onderdeel van een specifieke scene? Is die vraag eigenlijk nog relevant in het huidige klimaat van oppervlakkigheid en consumerisme?

Ik denk dat die vraag zeer relevant is. De meeste mensen voelen zich aangetrokken tot een bepaald genre of een groep van subgenres, maar ik denk dat alle muzieksoorten hun verdiensten hebben. Onze scene in Groot-Brittannië is vooral de punk-, poppunk- of skapunkscene. Consumerisme zal niet meteen verdwijnen. Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk. Dat maakt van een band een commercieel product, of men dat nu leuk vindt of niet. Ik houd van onze scene, ik houd van onze muziek en ik kan hier helemaal mee leven.

Wat zouden jullie verkiezen voor jullie concerten buiten Groot-Brittannië, openingsact op een groot festival met een ruim publiek of individuele concerten in gespecialiseerde clubs met een toegewijd maar klein publiek?

Dat is echt een moeilijke vraag. Grote festivals met een breed publiek zijn fantastisch. Men krijgt een rush want men mag spelen op een groot podium, waardoor er veel ruimte is om te performen en uit de bol te gaan. In een kleine zaal krijgt men echter intimiteit omdat men het gezicht van elke persoon kan zien. Men kan zich onder het publiek mengen en veel gemakkelijker interageren. Beide zijn fantastisch.

Om in Europa te kunnen touren, moet men eerst Europa binnengeraken. Denk je dat de Brexit-oplichterij een negatieve impact zal hebben op de mobiliteit van artiesten, zowel Europeanen die in Groot-Brittannië willen spelen als Britse bands die in de EU willen spelen?

Helaas denk ik van wel. We zullen voor elk land een visum moeten aanvragen. Het zal moeilijker en duurder worden. Het maakt me allemaal ongelooflijk droevig.

Heb je nog advies voor jongeren die nu een alternatieve band willen starten? Wat is de belangrijkste les die je de voorbije paar jaren hebt geleerd?

Werk hard, harder dan volgens jou nodig is. Werk dan nog wat harder. Steek alles in uw vakmanschap. Maak jezelf beter. Besef dat er altijd ruimte is om te verbeteren. En als je echt wilt dat je muziek ergens terechtkomt en als je er echt in gelooft, wees dan bereid alles op te geven, elke keer opnieuw, om ervoor te gaan.

Millie Manders & The Shut Up: facebook / bandcamp

Breaking Barriers

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Neon Lies - Loveless Adventures

Goran Lautar uit Zagreb is met zijn Neon Lies reeds aan zijn derde album toe, een album dat evenzeer via Wave Tension wordt uitgebracht om de lage landen in lichterlaaie te zetten. Minimal en synth wave uit de oude school, hoewel de muziek wel degelijk 2020 al releasejaar heeft. De negen nummers die hier worden gepresenteerd ademen de ...

lees meer...
NIEUWS 05/07/2020 : “Echoes From The Bardo” kondigt zich veelbelovend aan!

U kent Your Life on Hold ondertussen vast wel, potige gothic rock van het zeetje, mysterieus ronkend tussen de golven van “Burning For The Ancient Connection” en “My Name Is Legion For We Are Many” steken de schuimkoppen van “Echoes From The Bardo” vervaarlijk op. Gothic rock fans juicht ende jubel. De 'Bardo', ...

lees meer...
CD BESPREKING : Alphamay - Conformity

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een synthpop-cd heb besproken. Alphamay is een Duitse band die ik zo’n 3 jaar geleden heb leren kennen. Toen ik in 2017 het album 'The Simulation Hypothesis' meekreeg op de redactievergadering, wist ik niet waaraan mij te verwachten. Maar ik was meteen gewonnen voor de muziek van dit duo, ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 03/07/2020 : Shining Light: Mono Inc. herneemt 'Lichtgestalt' van Lacrimosa met Tilo Wolff

Er werd ons een nieuwe samenwerking tussen Mono Inc. en Lacrimosa aangekondigd. Martin Engler van Mono Inc. en Tilo Wolff van Lacrimosa waarderen elkaars werk heel erg en zijn ook goede vrienden. Jaren geleden werkten ze al eens samen op de single 'Children Of The Dark' van Mono Inc., een nummer waaraan ook Chris Harms van Lord Of ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lisfrank - The Human

Bij Final Muzik was men zeer in zijn nopjes met de Dark Entries review van “Elevator” (klik de link onder deze review) en dus kregen we de meest recente release in onze postbus van deze Italiaanse legende diens conceptie terug gaat tot in 1980! Inderdaad 40 jaar terug in de tijd besloot ene Fulvio Guidarelli mee te surfen op ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kregel - #1

Onder de Limburgse grond is er best wel meer te vinden dan enkel steenkool. Verdraaid goede muziek bijvoorbeeld, want als trouwe Dark Entries lezer weet u dat er binnen uw geliefde genre door de jaren heen heel wat artiesten hun bakermat in het bronsgroen eikenhout hadden/hebben staan. Denk maar aan Siglo XX, Struggler, Gruppenbild of meer ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2020 : Sinners' Day wordt verlegd naar 2021

Het zit de organisatoren van W-Festival en Sinner's Day niet mee. Het W-Festival werd een eerste keer verzet van mei naar augustus, en daarna - toen duidelijk werd dat grote festivals niet meer mochten doorgaan tot minstens eind augustus - naar 2021. Maar de organisatoren lieten de zaak niet vallen. In plaats van W-Fest zou in oktober ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2020 : De wereld is gek geworden, volgens Jaz Coleman en Ondrej Smeykal

Het einde is nabij! Al meer dan 40 jaar verkondigt Jaz Coleman dat de wereld zijn ondergang tegemoet gaat, en hij doet op veschillende wijzen. Het meeste bekendheid geniet natuurlijk de supergroep Killing Joke, maar hij maakt ook solo symfonische muziek. Zijn laatste wapenfeit is een samenwerking met Ondrej Smeykal, een eenpersoonsdidgeridoo-orkest ...

lees meer...
CD BESPREKING : Red Velvet Deception - Like Rain

Rijkelijk laat. Ik geef het grif toe. Het was het nummer “So Low” op de compilatie “A Matter Of Concepts - a post punk and wave compilation”, die reeds in 2018 bij het Zweedse Dead Wax Records verscheen maar pas enige maanden geleden in mijn bezit kwam, die met op deze band attendeerde. De aanleiding ongetwijfeld het ...

lees meer...
NIEUWS 23/06/2020 : Nieuwe videoclip For Greater Good vandaag in première.

U kon het reeds lezen in onze uitermate lovende recensie van de EP ...Unfolds: For Greater Good is terug van weggeweest. Om dit heugelijke feit nog meer luister bij te zetten gaat vandaag de videoclip bij het nummer ‘Synchronism’ in première. In dit nummer zorgt Raya Schaduwjaagster van Dark Poem voor de vocalen, ...