casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP
Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.
08/09/2018, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

08/09/2018 : MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP - Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.
08/09/2018 : MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP - Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.
08/09/2018 : MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP - Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.
Op 9 en 10 november 2018 gaat in Leuven de derde editie van Breaking Barriers door, het festival dat in het leven geroepen werd om 40 jaar punk te vieren en al het goede wat daaruit voortkwam. Naast gevestigde namen als Siglo XX, Theatre of Hate en The Kids, kunt u er ook artiesten aan het werk zien die in België nog maar weinig bekendheid genieten. Millie Manders, bijvoorbeeld, die een originele mix maakt van punk en ska. Malcolm Nix had een gesprek met haar.

Laten we beginnen met een punt dat voor de hand ligt. De meeste Belgen hebben nog nooit van jullie gehoord. Waar komen Millie Manders and The Shutup vandaan? Is dit uw eerste band of is dit gewoon de volgende stap in een muzikale reis die al lang geleden is begonnen?

Het is zeer zeker de volgende stap in een lange reis. Ik ben zelf op vijfjarige leeftijd instrumenten beginnen bespelen. Ik speel al in bands sinds mijn vijftien jaar en ik ben in 2012 een solocarrière begonnen. Ik ben in 2014 opnieuw met een band beginnen werken en dat heeft tot The Shutup geleid.

Er zijn niet veel opnames beschikbaar, wat het voor mensen niet gemakkelijk maakt om de band te leren kennen. Zijn er plannen om in de nabije toekomst nieuw materiaal uit te brengen?

We hebben de 'Free-P' op Soundcloud en ik heb als Millie Manders een akoestische EP uitgebracht op cd, maar ook op Spotify en online winkels. De band zal op 21 september 2018 een nieuwe EP uitbrengen en we hebben al componeersessies geboekt voor het einde van het jaar.

Zijn er belangrijke verschillen tussen de opnames en de live-set? Ligt de focus op de live shows of op de opnames?

We proberen zo veel mogelijk energie in onze opnames te steken, maar tot nu toe hebben we het gevoel dat we nog niet hebben kunnen vatten hoe we live spelen. Tot nu heeft de focus meer op de verfijning van de live show gelegen, maar die focus verschuift nu. We zouden graag meer evenwicht vinden en regelmatiger muziek uitbrengen.

Wat mogen mensen verwachten als ze naar een van jullie concerten komen kijken? Waar ligt de echte sterkte van de band wanneer ze voor een publiek staan?

Mijn band bestaat uit fantastische muzikanten. Muzikaal brengen we allemaal iets anders aan, maar we brengen ook energie mee. Ik houd ervan me onder het publiek te mengen, om te dansen, te springen en te schreeuwen en zo een echte band te creëren met de mensen die voor me staan. We willen dat het publiek een even grote rush voelen als wij wanneer we spelen.

Op 10 november 2018 spelen jullie op het Breaking Barriers-festival. Heb je al gekeken wie er nog op de affiche staat? Denk je dat Millie Manders and the Shutup hierbij past of zijn jullie veeleer buitenstaanders?

Ik heb een paar van de bands opgezocht. Het is een coole mix van alt.rock en punk. Ik kijk er echt naar uit alle bands live te zien. Ik houd vooral van Cocaine Piss. De stem is echt interessant en ze hebben gevarieerde maatsoorten en technieken.

Beschouwen jullie zichzelf als onderdeel van een specifieke scene? Is die vraag eigenlijk nog relevant in het huidige klimaat van oppervlakkigheid en consumerisme?

Ik denk dat die vraag zeer relevant is. De meeste mensen voelen zich aangetrokken tot een bepaald genre of een groep van subgenres, maar ik denk dat alle muzieksoorten hun verdiensten hebben. Onze scene in Groot-Brittannië is vooral de punk-, poppunk- of skapunkscene. Consumerisme zal niet meteen verdwijnen. Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk. Dat maakt van een band een commercieel product, of men dat nu leuk vindt of niet. Ik houd van onze scene, ik houd van onze muziek en ik kan hier helemaal mee leven.

Wat zouden jullie verkiezen voor jullie concerten buiten Groot-Brittannië, openingsact op een groot festival met een ruim publiek of individuele concerten in gespecialiseerde clubs met een toegewijd maar klein publiek?

Dat is echt een moeilijke vraag. Grote festivals met een breed publiek zijn fantastisch. Men krijgt een rush want men mag spelen op een groot podium, waardoor er veel ruimte is om te performen en uit de bol te gaan. In een kleine zaal krijgt men echter intimiteit omdat men het gezicht van elke persoon kan zien. Men kan zich onder het publiek mengen en veel gemakkelijker interageren. Beide zijn fantastisch.

Om in Europa te kunnen touren, moet men eerst Europa binnengeraken. Denk je dat de Brexit-oplichterij een negatieve impact zal hebben op de mobiliteit van artiesten, zowel Europeanen die in Groot-Brittannië willen spelen als Britse bands die in de EU willen spelen?

Helaas denk ik van wel. We zullen voor elk land een visum moeten aanvragen. Het zal moeilijker en duurder worden. Het maakt me allemaal ongelooflijk droevig.

Heb je nog advies voor jongeren die nu een alternatieve band willen starten? Wat is de belangrijkste les die je de voorbije paar jaren hebt geleerd?

Werk hard, harder dan volgens jou nodig is. Werk dan nog wat harder. Steek alles in uw vakmanschap. Maak jezelf beter. Besef dat er altijd ruimte is om te verbeteren. En als je echt wilt dat je muziek ergens terechtkomt en als je er echt in gelooft, wees dan bereid alles op te geven, elke keer opnieuw, om ervoor te gaan.

Millie Manders & The Shut Up: facebook / bandcamp

Breaking Barriers

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ulrich Troyer - NOK 2020

Onder de categorie: zot zijn doet geen zeer stellen we u Ulrich Troyer voor. Een lid van het tienkoppige Oostenrijkse Vegetable Orchestra. Een orkest dat muziek maakt met, inderdaad, groenten. Een stijloefening tussen de soep en de patatten, hier letterlijk te nemen: als er tijd over is tussen het koken en vrienden uitnodigen voor het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arurmukha - 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm

Berlijn met zijn rijke geschiedenis is een stad die tot veler verbeelding spreekt. Indien ook tot de uwe, dan hebben we met deze 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm van Arurmukha beslist iets wat je nieuwsgierigheid zal prikkelen. Dit is een heruitgave van het album dat Marc Weiser (Rechenzntrum, Zeitkratzer) en Jürgen Hendlmeier ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chromb! - Le Livre Des Merveilles

Deze Franse band brengt een eclectische mix van prog met genres als jazz en kamermuziek over krautrock tot noise met invloeden van John Zorn tot King Crimson. Het heeft wel iets van een meer noisegetinte Magma, zeker ook in de meerstemmige, koorzangachtige vocals, niet in het Kobaïaans nochtans – de verzonnen Magma taal – ...

lees meer...
CD BESPREKING : Legowelt - Unconditional Contours

Als een kind in een snoepwinkel, zo voelde Noorderbuur Danny Wolfers zich tijdens zijn bezoek aan het SMEM, oftewel het Swiss Museum for Electronic Music Instruments, alwaar hij uitgenodigd was als eerste artiest in residentie voor het Playroom project van deze instelling. Kenners van de betere beats zullen Wolfers ongetwijfeld kennen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Geins't Naït & L. Petitgand - Like This Maybe Or This

Toen Peter De Koning enkele jaren geleden Oublier van Geins’t Naït & L. Petitgand besprak, besloot hij zijn tekst met de frustratie die hij ervoer bij het aanvoelen van de genialiteit van het album zonder dit onmiddellijk te kunnen plaatsen. Wel, een soortgelijk gevoel was aan de orde bij Like This Or Maybe This. Je zou dus ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Nieuwe single van Ground Nero met nieuwe zanger

Ground Nero heeft zich met hun vorige plaat 'Divergence' tot de top van de Belgische gothic rock verheven. Twee jaar later staat er een nieuwe plaat in de steigers. De eerste single uit de nieuwe plaat, die vooralsnog in een dichte waas van geheimzinnigheid omhuld is, wordt maandagavond op het radioprogramma De dag des oordeels voorgesteld. Het ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Xtort ziet alles zwart

Hopelijk bent u al vertrouwd met Xtort, het Nederlandse industrialproject van Piet Snijders. Xtort is onder meer de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende groepen uit de Nederlandse en Belgische wave scene promoot. Wel, die Xtort heeft nu een nieuwe single: 'Zwart'. Xtort had tot nu toe al liedjes ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : 32 Ohm maakt nummer over Dunkirk Beach

Blijven we nog even bij Wave Invasion. Een andere groep uit de Wave Invasion-stal is 32 Ohm. 32 Ohm, dat is die groep Nederlanders die hun muziek 'Meuse-Rhine Delta Wave' noemen. Al sinds 1992 maken ze aangename new wave, en ze deinzen er niet voor terug ernstige onderwerpen aan te snijden in hun nummers. In hun nieuwe single 'Dunkirk ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...