casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

716 items

   

MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP
Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.
08/09/2018, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

08/09/2018 : MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP - Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.
08/09/2018 : MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP - Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.
08/09/2018 : MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP - Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.
Op 9 en 10 november 2018 gaat in Leuven de derde editie van Breaking Barriers door, het festival dat in het leven geroepen werd om 40 jaar punk te vieren en al het goede wat daaruit voortkwam. Naast gevestigde namen als Siglo XX, Theatre of Hate en The Kids, kunt u er ook artiesten aan het werk zien die in België nog maar weinig bekendheid genieten. Millie Manders, bijvoorbeeld, die een originele mix maakt van punk en ska. Malcolm Nix had een gesprek met haar.

Laten we beginnen met een punt dat voor de hand ligt. De meeste Belgen hebben nog nooit van jullie gehoord. Waar komen Millie Manders and The Shutup vandaan? Is dit uw eerste band of is dit gewoon de volgende stap in een muzikale reis die al lang geleden is begonnen?

Het is zeer zeker de volgende stap in een lange reis. Ik ben zelf op vijfjarige leeftijd instrumenten beginnen bespelen. Ik speel al in bands sinds mijn vijftien jaar en ik ben in 2012 een solocarrière begonnen. Ik ben in 2014 opnieuw met een band beginnen werken en dat heeft tot The Shutup geleid.

Er zijn niet veel opnames beschikbaar, wat het voor mensen niet gemakkelijk maakt om de band te leren kennen. Zijn er plannen om in de nabije toekomst nieuw materiaal uit te brengen?

We hebben de 'Free-P' op Soundcloud en ik heb als Millie Manders een akoestische EP uitgebracht op cd, maar ook op Spotify en online winkels. De band zal op 21 september 2018 een nieuwe EP uitbrengen en we hebben al componeersessies geboekt voor het einde van het jaar.

Zijn er belangrijke verschillen tussen de opnames en de live-set? Ligt de focus op de live shows of op de opnames?

We proberen zo veel mogelijk energie in onze opnames te steken, maar tot nu toe hebben we het gevoel dat we nog niet hebben kunnen vatten hoe we live spelen. Tot nu heeft de focus meer op de verfijning van de live show gelegen, maar die focus verschuift nu. We zouden graag meer evenwicht vinden en regelmatiger muziek uitbrengen.

Wat mogen mensen verwachten als ze naar een van jullie concerten komen kijken? Waar ligt de echte sterkte van de band wanneer ze voor een publiek staan?

Mijn band bestaat uit fantastische muzikanten. Muzikaal brengen we allemaal iets anders aan, maar we brengen ook energie mee. Ik houd ervan me onder het publiek te mengen, om te dansen, te springen en te schreeuwen en zo een echte band te creëren met de mensen die voor me staan. We willen dat het publiek een even grote rush voelen als wij wanneer we spelen.

Op 10 november 2018 spelen jullie op het Breaking Barriers-festival. Heb je al gekeken wie er nog op de affiche staat? Denk je dat Millie Manders and the Shutup hierbij past of zijn jullie veeleer buitenstaanders?

Ik heb een paar van de bands opgezocht. Het is een coole mix van alt.rock en punk. Ik kijk er echt naar uit alle bands live te zien. Ik houd vooral van Cocaine Piss. De stem is echt interessant en ze hebben gevarieerde maatsoorten en technieken.

Beschouwen jullie zichzelf als onderdeel van een specifieke scene? Is die vraag eigenlijk nog relevant in het huidige klimaat van oppervlakkigheid en consumerisme?

Ik denk dat die vraag zeer relevant is. De meeste mensen voelen zich aangetrokken tot een bepaald genre of een groep van subgenres, maar ik denk dat alle muzieksoorten hun verdiensten hebben. Onze scene in Groot-Brittannië is vooral de punk-, poppunk- of skapunkscene. Consumerisme zal niet meteen verdwijnen. Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk. Dat maakt van een band een commercieel product, of men dat nu leuk vindt of niet. Ik houd van onze scene, ik houd van onze muziek en ik kan hier helemaal mee leven.

Wat zouden jullie verkiezen voor jullie concerten buiten Groot-Brittannië, openingsact op een groot festival met een ruim publiek of individuele concerten in gespecialiseerde clubs met een toegewijd maar klein publiek?

Dat is echt een moeilijke vraag. Grote festivals met een breed publiek zijn fantastisch. Men krijgt een rush want men mag spelen op een groot podium, waardoor er veel ruimte is om te performen en uit de bol te gaan. In een kleine zaal krijgt men echter intimiteit omdat men het gezicht van elke persoon kan zien. Men kan zich onder het publiek mengen en veel gemakkelijker interageren. Beide zijn fantastisch.

Om in Europa te kunnen touren, moet men eerst Europa binnengeraken. Denk je dat de Brexit-oplichterij een negatieve impact zal hebben op de mobiliteit van artiesten, zowel Europeanen die in Groot-Brittannië willen spelen als Britse bands die in de EU willen spelen?

Helaas denk ik van wel. We zullen voor elk land een visum moeten aanvragen. Het zal moeilijker en duurder worden. Het maakt me allemaal ongelooflijk droevig.

Heb je nog advies voor jongeren die nu een alternatieve band willen starten? Wat is de belangrijkste les die je de voorbije paar jaren hebt geleerd?

Werk hard, harder dan volgens jou nodig is. Werk dan nog wat harder. Steek alles in uw vakmanschap. Maak jezelf beter. Besef dat er altijd ruimte is om te verbeteren. En als je echt wilt dat je muziek ergens terechtkomt en als je er echt in gelooft, wees dan bereid alles op te geven, elke keer opnieuw, om ervoor te gaan.

Millie Manders & The Shut Up: facebook / bandcamp

Breaking Barriers

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Moonlight Meadow - Moonlight Meadow

Met de invloeden van deze jongens uit Lublin (Polen) zit het wel goed; The Cure, Siouxsie And The Banshees, The Sisters Of Mercy en Joy Division en een beetje vreemde een in de bijt Anathema. Nu ja vreemd? Opvallend is wel dat deze laatste niet zozeer doorweegt in het geluid op het titelloze debuut van dit Poolse trio, dat met “Temptation” ...

lees meer...
FOTO'S : Nitzer Ebb - @ De Casino St Niklaas, 20/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Liebknecht - @ De Casino St Niklaas, 20/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Juggernauts - @ De Casino St Niklaas, 20/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Marva Von Theo - Dream Within A Dream

De Braziliaanse labels Shades Of Sound (cd) en Wave Records (vinyl) bundelen weer de krachten om dit Griekse dark pop duo van de vergankelijkheid en anonimiteit te redden. Opgericht in 2016 door zangeres Marva Voulgari en componist Theo Foinidis is dit meteen het albumdebuut voor deze dark pop formatie. Shades Of Sound werd trouwens vanuit ...

lees meer...
CD BESPREKING : Marissa Nadler & Stephen Brodsky - Droneflower

Wanneer collega Jan Denolet zijn eigenste harem zou aanleggen, dan zijn we er vrij zeker van dat de jonge deerne Marissa Nadler daarin een niet te onderschatten, zeg maar prominente rol in zal vervullen. En het zal dan heus niet alleen zijn om mooie liedjes te zingen, denken we er eveneens bij, maar kom, we dwalen af. Aangezien de ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Underground Alliance CD Sampler Vol.3

Steinklang vond in de persoon van Let Juris Šilders de man om de fakkel van Max Presch (Sturmpercht, Rasthof Dachau,...) over te nemen. Enkele jaren terug vreesden we het ergste wat het bestaan van dit van oorsprong Oostenrijkse label betrof. Zowat de hele Steinklang werd voor waarlijk geen geld (ik herinner me nog titels die voor minder ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lunaires - If All The Ice Melted

Deze, mij voorheen onbekende, Lunaires stamt uit de Italiaanse cult wave formatie Jeunesse d’ Ivoire die in de eerste heft van de jaren 80 actief was. Het duo Danilo Carnevale en Patrizia Tranchina leerden na hun eerder zorgeloze ‘jeunesse’ kennis maken met de ware aard van het leven, pijn, hoop, verdriet, verlies... en dat ...

lees meer...
NIEUWS 19/11/2019 : Nieuw; De Dark Entries Archieven!

Jawel, het kostte bloed zweet en tranen, maar alle (op eentje na - maar dat brengen we spoedig in orde) Dark Entries magazines (1994 tot 2005) werden gedigitaliseerd. Dat wil zeggen dat u ze nu virtueel en kosteloos kunt lezen. Jawel. Met dank aan Koen Caemaert voor het inscannen! Dit jaar bestaat Dark Entries 25 jaar en dit is meteen een ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/11/2019 : Depeche Mode stopt 40 jaar in een doosje

Alweer een verjaardag. Depeche Mode blaast ondertussen ook alweer 40 kaarsjes uit en dat wordt o.a gevierd met een heuse, strikt gelimiteerde luxe box waarin alle 14 studioalbums, voor de gelegenheid aangevuld met non album tracks, in zijn samen gebracht. Van het albumdebuut “Speak & Spell” uit 1981 tot het in 2017 verschenen ...

lees meer...
NIEUWS 19/11/2019 : Daar roert ‘entwat’ in Istanbul.

Het verhaal dat begon met She Past Away, tenminste dat is wat er bij ons van doordrong, kent een vervolg. Istanbul is tegenwoordig het mekka voor de alternatieve, donkere Turkse scene. Je kon hier onder andere ook al een review lezen van Merry’s Funeral. Maar er is nog (veel) meer om kennis mee te maken. Zo is er Elz And The Cult (zie ...

lees meer...
NIEUWS 16/11/2019 : Derde Ceremony Festival met Linea Aspera, Hante, Sólveig Matthildur (Kælan Mikla) en Desperate Journalist

Ceremony, het nummer dat geschreven werd door Joy Division en uitgebracht door New Order na de zelfmoord van Ian Curtis, heeft zijn naam gegeven aan een heus festival in Brussel. De organisatoren zijn dezelfde mensen die ook de uitmuntende Fantastique.Nights opzetten, en die het bij deze gelegenheid iets groter zien. Wie de Fantastique.Nights ...

lees meer...
NIEUWS 15/11/2019 : Selected scenes: 9119 van London After Midnight

Trouwe aanhangers van London After Midnight weten dat ‘Selected Scenes from the end of the World’ het debuutalbum is van deze Amerikaans gothic band. Dit steengoede album kwam in 1991 uit. In 2003 verscheen hiervan heruitgave, geremastered, aangevuld met nieuwe tracks en tracks die eerder verschenen waren op ‘Oddities’ ...