casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

DJ DREXL (Darker Side Of The 80s)
'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
Al wie wel eens na de optredens van onze Dark Entries Nights in de Gentse Kinky Star blijft plakken, heeft hem al ongetwijfeld al eens achter de draaitafels zien staan.

Maar ook op andere feestjes is DJ Drexl, of wanneer we hem gewoon tussen de feestende massa terugvinden en hem mogen aanspreken met Marco, graag van de partij.

Zelf geeft hij ook jaarlijks een feestje in het Gentse met als welluidende naam Darker Side Of The 80s.

Noteer alvast zaterdag 25 augustus in je agenda, en we laten Marco graag vertellen waarom u dit feestje niet mag missen.

DE: Hallo Marco, binnenkort mogen we ons weer opmaken voor een nieuwe Darker Side Of The 80s. Hoewel de titel van je evenement veel, zo niet alles al zegt, hoe zou je zelf je fuif omschrijven?

M: Gegroet! De titel van mijn fuif is in zekere zin feitelijk altijd een beetje misleidend geweest. Het is inderdaad zo dat het concept draait rond de underground uit de jaren '80, en afhankelijk van het thema kan dat de ene editie voornamelijk electronisch gericht zijn, en een andere editie dan weer eerder gitaargericht. Maar ruw geschat is slechts 60% daarvan werkelijk jaren '80, en zo'n 40% recenter werk met weliswaar een overduidelijke jaren '80 vibe. En die formule heeft altijd goed gewerkt.

DE: Wanneer ben je begonnen met je evenement, en was het een beetje uit onvrede met het Belgische fuifaanbod (dat, laat ons eerlijk wezen, met het verdwijnen van enkele gevestigde waarden zoals The Steeple (Waregem), Syndroom/Kompas (Sint-Niklaas), de Dark Entries fuiven in de Gentse Twieoo en de vele donkere fuifjes in het Antwerpse (zoals Vampire, Swing The Heartache of Chiroptera in Geel) tegenwoordig vrij pover te noemen is)?

M: Dat was ergens in 2013, na het jaarlijkse Wave Gotik Treffen. Ik speelde al eerder met het idee, maar in die periode zag ik inderdaad een "gat" op het gebied van fuiven in vnl. Oost-Vlaanderen. De sluiting van de Steeple o.a. speelde uiteraard voor een groot deel ook mee, dus waarom niet dacht ik. In het leven moet je de dingen immers grijpen, niet wachten tot er iets gaat gebeuren... Da's mijn leuze. Eind augustus was de eerste editie een feit, in de toenmalige Rector. Dat was een zaaltje waar in de wc's de urine uit de muren sijpelde en je maar beter kon bidden dat de studentenclub er de nacht voordien geen puinhoop van had gemaakt En ja, dat was een bommetje waar ik nog steeds met de glimlach aan terugdenk.

DE: Heeft het genre nog een toekomst volgens jou? Het blijft een opvallende trend dat het aantrekken van vers bloed maar niet lijkt te lukken. Nochtans een essentieel iets om in leven te blijven als genre. Hoe kijk jij hier tegenaan, en heb je ideeën die voor een kentering zouden kunnen zorgen?

M: Het genre heeft op zich wel toekomst, maar ik denk dat men sowieso moet gaan stoppen in vakjes te denken. Er zullen altijd jongeren zijn die verder willen zoeken dan wat de mainstream hen te bieden heeft, en een deel daarvan heeft ook werkelijk interesse in dit soort muziek. Vooral nu het economisch slechter gaat, studies wijzen uit dat landen met veel jeugdwerkloosheid en verwaarlozing van openbare diensten de beste muziek voortbrengen. Engeland is daar het beste voorbeeld van. Verschil met is dat alles gewoon gespreider ligt, er is geen echte vaste 'stek' meer voor onze scene en Gothic als verschijnsel choqueert bovendien al lang niet meer. De muziek overlapt zelf ook, kijk naar een groep als The Soft Moon die invloeden uit zowel postpunk, psychedelic rock, krautrock, techno etcetera is gaan halen en reeds op festivals als Dour of Pukkelpop heeft mogen staan. Of een Schonwald die 2 jaar geleden in een op zich 'normaal' café speelde op de beestenmarkt in Gent? Geweldig toch.

DE: Hoe ben je zelf in het wave wereldje terecht gekomen?

M: Eerlijk? Via het PS2 spel 'Grand Theft Auto : Vice City' Dat speelt zich af in Miami rond 1985 en de soundtrack is zo'n beetje de basis voor New Wave en Synthpop, dus de bal ging aan het rollen. In 2005 ontdekte ik dan via een of ander muziekkanaal op internet Clan of Xymox en The Frozen Autumn en ik was uitverkocht. Het jaar daarop leerde ik puur toevallig op een ordinaire chatbox die niets met new wave muziek te maken had een meisje kennen die The Steeple kende. We hebben een keer of 2 gedate, en de 3de keer nam ze mij mee naar een optreden van Clan of Xymox en Alien Sex Fiend in Waregem, mijn allereerste kennismaking met de scène. In zaal t'Gaverke was dat, en nadien een afterparty op een andere locatie die ik me niet meteen kan herinneren.

DE: Vroeger waren zaal Twitch (de vroegere Twieoo) en Club Niche in de Overpoortstraat de vaste adressen voor je fuiven, dit jaar verkas je naar “den boot” (Le Bateau, gelegen aan de Muinkkaai, vlak bij de Vooruit). De Gentse studentenbuurt staat de laatste tijd meer en meer in een zeer slecht daglicht. Heeft dit een rol gespeeld in deze omschakeling van locatie?

M: Deels. De Overpoortstraat is inderdaad niet het toppunt van beschaving, maar de locaties zelf waren duur en het personeel was erg vriendelijk maar beschikte behalve bediening niet over de juiste kennis over apparatuur. Ook was er nauwelijks plaats voor platenspelers, en dat moest ook nog eens geregeld worden met een externe firma en dus extra kosten. Veel stress dus, dat is het allemaal niet waard. Vandaar de keuze voor Le Bateau, waar alles tot in de puntjes verzorgd is en daarbovenop natuurlijk de ligging zelf. Wel hoop ik op droog weer.

DE: Naast jijzelf heb je nog enkele guest dj’s uitgenodigd. Wie viel deze eer te beurt, en op welke basis selecteer je je dj’s?

M: Chesko (Der Klinke)
Maxalto (NWPA)
Minimal (Gallery of the Damned)
Darkdevil (Dancetaria Dark Factory)

Ik werk met Dj's waarvan in het verleden reeds gebleken is dat hun muzieksmaak en collectie het best aansluiten bij mijn concept.

DE: Werk je steeds met terugkerende guest dj’s, of hou je je oren steeds open voor vers bloed? Wie passeerde er zoal de revue in het verleden?

M: Ja, toch wel grotendeels.

Nieuw bloed is uiteraard altijd welkom, graag zelfs. Maar dat is momenteel helaas niet meteen het geval.

Zo zijn er reeds heel wat 'groten' uit de scene komen draaien : Myron Desade die lange tijd de resident Dj was, Boo-lee, Ruth, Maxalto, F.A.P. noir...

Ook heb ik 2 succesvolle edities samen op poten gezet in de Twitch met Gallery of the Damned van Bart de Muynck (Minimal) en Bart Verheecke (Witn).

DE: Over welke goede eigenschappen moet een dj volgens jou beschikken? Wanneer spreek je van een goede dj (en dan heb ik het niet enkel over je eigen fuif, maar over fuiven in het algemeen).

M: Een Dj moet imo een verhaal vertellen aan zijn publiek, de dansvloer meekrijgen met afhankelijk van het type fuif zowel bekende als minder bekendere nummers en altijd een 'plan B' achter de hand hebben voor het geval zijn publiek interesse verliest in de setlist.

DE: Welke fuif/fuiven in België vind/vond je goed, en waarom? Wat is jouw definitie van een geslaagde fuif (zowel met betrekking op jouw evenement als op andere)

M: Op zowel dit moment als in het verleden is dat voor mij persoonlijk toch vooral het Leuvense Bunkerleute, Black Planet (Gent) en Waveteef in Wommelgem van mijn goede vriend Matthias Van Vynckt (Mat Zwart), hoewel dat laatste eigenlijk een festival is met schitterende afterparty's. Ook hou ik erg van Coalescaremonium. Een geslaagde fuif is wat mij betreft in de eerste plaats niet perse een bomvolle zaal, maar een mooie sfeer die tot de laatste minuut blijft duren en nog lang blijft nazinderen.

DE: Voor het geld moet je het in dit genre niet doen. Gelukkig zijn er dus nog idealisten zoals jij! We willen niet in je boekhouding neuzen, maar we vroegen ons af of het tegenwoordig nog lukt om met een fuif financieel break even te draaien (over winst willen we het nog niet eens hebben). Zeker als je denkt aan huurprijzen van zalen die nogal eens de pan durven uit swingen, en SABAM dat maar wat graag met grijpgrage handjes klaarstaat.

M: Dank voor het compliment. Meestal lukt het wel om break even te draaien, heel soms is er een klein verlies maar niet om het dramatisch te noemen. Heel soms is er zelfs redelijk wat winst... You win some, you lose some.

DE: Welke platen zitten steevast in je koffer? Wat zijn de absolute floorfillers van DJ Drexl?

M: Als ik er een aantal zou noemen, dan met zekerheid :

The Sisters of Mercy - Dominion

The Cure - A Short Term Effect

Front 242 - Lovely Day

Led er Est - Port Isabel

Q Lazzarus - Goodbye horses

Die Selektion - Du rennst

Xymox - Stranger

The Simple Minds - Theme For Great Cities

Linea Aspera - Malarone

Advanced Art - No Answers No Solutions

Psyche - Unveiling The Secret

Xmal Deutschland - Mondlicht

The Human League - Seconds

... en nog vele anderen.

DE: Stel dat je geen new wave zou draaien, voor welke stijl zou je dan opteren?

M: Italo Disco. Hoewel die twee elkaar nog weleens willen overlappen.

DE: Ten slotte staan we je toe om even ongegeneerd reclame te maken voor je evenement: waarom moeten de mensen zaterdag afzakken naar Gent?

M: Omdat er al een poos niets te doen geweest is op gebied van dit soort fuiven, zowel in Gent als elders. Om het einde van een broeierige zomer te vieren. En omdat het naar mijn gevoel gewoon een knaller van een editie zal worden op een prachtige locatie. Dus ontgun jezelf dit avondje decadent plezier gewoon niet.

Zoals ik reeds altijd heb gezegd:

"Be there or be a white sock stuck in a Crock "

Darker Side Of The 80s: Old Skool Electro Night

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Jonas Kasper Jensen - Plasma In DEX Garden

Jonas Kasper Jensen nodigt ons uit in zijn denkbeeldige tuin waarin hij onze oren onderdompelt in geluiden die dit oord tot iets werkelijks zouden omtoveren. Nice try, but close but no cigar. Plasma In DEX Garden schenkt ons 9 nummers die eigenlijk als 1 eentonige drone te aanhoren vallen. Contemplatief voor de ene, stierlijk vervelend ...

lees meer...
CD BESPREKING : Erik Griswold - Wallpaper Music IV

Altijd in voor een grap en een grol, die Erik Griswold. We mochten een tijdje geleden met de man kennismaken middels het album All's Grist That Comes To The Mill waarop hij samen met een vijftiental pianisten zijn intrek zocht in een toren in een bos om via openende en sluitende jaloezieën geluiden naar buiten te orkestreren. Ook ...

lees meer...
CD BESPREKING : Geneva Skeen - Double Bind

Mogen we even uw aandacht voor de Amerikaanse Geneva Skeen? Een tweetal jaar geleden liet ze zich opmerken door middel van het ijzersterke debuut A Parallel Array Of Horses. Het album liet een artieste horen met een al even uitgebreid en gelaagd gamma aan geluiden als dat er inspiratiebronnen en referenties waren waaraan haar klanken deden ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2021 : Epica zwemt tegen de stroom van het leven in

Epica heeft een nieuwe plaat klaar voor jullie. Op 26 februari komt 'Omega' uit, en dat is de opvolger voor het onder lof bedolven 'The Holographic Principle' uit 2016. Na video's voor 'Abyss Of Time' en 'Freedom - The Wolves Within', is de derde single een mooie ballade op piano: 'Rivers'. '"Rivers" ...

lees meer...
CD BESPREKING : Gianmaria Aprile - Rain, Ghosts, One Dog And Empty Woodland

Achter tal van albums gaat er een heel verhaal schuil. Het is zeker het geval binnen de wereld van de experimentele muziek en geldt zowat voor de alle abstracte kunstvormen. De uitleg is vaak al het halve werk, of u gaat tenminste in het beste geval toch met andere ogen naar een reeks klodders op doek of op het eerste gehoor lukraak samengeraapte ...

lees meer...
CD BESPREKING : Twin Tribes - Shadows (repress)

Deze “Shadows” verscheen origineel begin 2018 en was voor het Amerikaanse duo Twin Tribes zowat wat “Seventeen Seconds” voor The Cure was. Ok, een lichte vorm van overdrijving is mij niet vreemd, ik weet het, maar dit debuut opende wel wereldwijd de deuren voor het duo Louis Navarro en Joel Niňo Jr. Zelfs in ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...