casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

725 items

   

DJ DREXL (Darker Side Of The 80s)
'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
Al wie wel eens na de optredens van onze Dark Entries Nights in de Gentse Kinky Star blijft plakken, heeft hem al ongetwijfeld al eens achter de draaitafels zien staan.

Maar ook op andere feestjes is DJ Drexl, of wanneer we hem gewoon tussen de feestende massa terugvinden en hem mogen aanspreken met Marco, graag van de partij.

Zelf geeft hij ook jaarlijks een feestje in het Gentse met als welluidende naam Darker Side Of The 80s.

Noteer alvast zaterdag 25 augustus in je agenda, en we laten Marco graag vertellen waarom u dit feestje niet mag missen.

DE: Hallo Marco, binnenkort mogen we ons weer opmaken voor een nieuwe Darker Side Of The 80s. Hoewel de titel van je evenement veel, zo niet alles al zegt, hoe zou je zelf je fuif omschrijven?

M: Gegroet! De titel van mijn fuif is in zekere zin feitelijk altijd een beetje misleidend geweest. Het is inderdaad zo dat het concept draait rond de underground uit de jaren '80, en afhankelijk van het thema kan dat de ene editie voornamelijk electronisch gericht zijn, en een andere editie dan weer eerder gitaargericht. Maar ruw geschat is slechts 60% daarvan werkelijk jaren '80, en zo'n 40% recenter werk met weliswaar een overduidelijke jaren '80 vibe. En die formule heeft altijd goed gewerkt.

DE: Wanneer ben je begonnen met je evenement, en was het een beetje uit onvrede met het Belgische fuifaanbod (dat, laat ons eerlijk wezen, met het verdwijnen van enkele gevestigde waarden zoals The Steeple (Waregem), Syndroom/Kompas (Sint-Niklaas), de Dark Entries fuiven in de Gentse Twieoo en de vele donkere fuifjes in het Antwerpse (zoals Vampire, Swing The Heartache of Chiroptera in Geel) tegenwoordig vrij pover te noemen is)?

M: Dat was ergens in 2013, na het jaarlijkse Wave Gotik Treffen. Ik speelde al eerder met het idee, maar in die periode zag ik inderdaad een "gat" op het gebied van fuiven in vnl. Oost-Vlaanderen. De sluiting van de Steeple o.a. speelde uiteraard voor een groot deel ook mee, dus waarom niet dacht ik. In het leven moet je de dingen immers grijpen, niet wachten tot er iets gaat gebeuren... Da's mijn leuze. Eind augustus was de eerste editie een feit, in de toenmalige Rector. Dat was een zaaltje waar in de wc's de urine uit de muren sijpelde en je maar beter kon bidden dat de studentenclub er de nacht voordien geen puinhoop van had gemaakt En ja, dat was een bommetje waar ik nog steeds met de glimlach aan terugdenk.

DE: Heeft het genre nog een toekomst volgens jou? Het blijft een opvallende trend dat het aantrekken van vers bloed maar niet lijkt te lukken. Nochtans een essentieel iets om in leven te blijven als genre. Hoe kijk jij hier tegenaan, en heb je ideeën die voor een kentering zouden kunnen zorgen?

M: Het genre heeft op zich wel toekomst, maar ik denk dat men sowieso moet gaan stoppen in vakjes te denken. Er zullen altijd jongeren zijn die verder willen zoeken dan wat de mainstream hen te bieden heeft, en een deel daarvan heeft ook werkelijk interesse in dit soort muziek. Vooral nu het economisch slechter gaat, studies wijzen uit dat landen met veel jeugdwerkloosheid en verwaarlozing van openbare diensten de beste muziek voortbrengen. Engeland is daar het beste voorbeeld van. Verschil met is dat alles gewoon gespreider ligt, er is geen echte vaste 'stek' meer voor onze scene en Gothic als verschijnsel choqueert bovendien al lang niet meer. De muziek overlapt zelf ook, kijk naar een groep als The Soft Moon die invloeden uit zowel postpunk, psychedelic rock, krautrock, techno etcetera is gaan halen en reeds op festivals als Dour of Pukkelpop heeft mogen staan. Of een Schonwald die 2 jaar geleden in een op zich 'normaal' café speelde op de beestenmarkt in Gent? Geweldig toch.

DE: Hoe ben je zelf in het wave wereldje terecht gekomen?

M: Eerlijk? Via het PS2 spel 'Grand Theft Auto : Vice City' Dat speelt zich af in Miami rond 1985 en de soundtrack is zo'n beetje de basis voor New Wave en Synthpop, dus de bal ging aan het rollen. In 2005 ontdekte ik dan via een of ander muziekkanaal op internet Clan of Xymox en The Frozen Autumn en ik was uitverkocht. Het jaar daarop leerde ik puur toevallig op een ordinaire chatbox die niets met new wave muziek te maken had een meisje kennen die The Steeple kende. We hebben een keer of 2 gedate, en de 3de keer nam ze mij mee naar een optreden van Clan of Xymox en Alien Sex Fiend in Waregem, mijn allereerste kennismaking met de scène. In zaal t'Gaverke was dat, en nadien een afterparty op een andere locatie die ik me niet meteen kan herinneren.

DE: Vroeger waren zaal Twitch (de vroegere Twieoo) en Club Niche in de Overpoortstraat de vaste adressen voor je fuiven, dit jaar verkas je naar “den boot” (Le Bateau, gelegen aan de Muinkkaai, vlak bij de Vooruit). De Gentse studentenbuurt staat de laatste tijd meer en meer in een zeer slecht daglicht. Heeft dit een rol gespeeld in deze omschakeling van locatie?

M: Deels. De Overpoortstraat is inderdaad niet het toppunt van beschaving, maar de locaties zelf waren duur en het personeel was erg vriendelijk maar beschikte behalve bediening niet over de juiste kennis over apparatuur. Ook was er nauwelijks plaats voor platenspelers, en dat moest ook nog eens geregeld worden met een externe firma en dus extra kosten. Veel stress dus, dat is het allemaal niet waard. Vandaar de keuze voor Le Bateau, waar alles tot in de puntjes verzorgd is en daarbovenop natuurlijk de ligging zelf. Wel hoop ik op droog weer.

DE: Naast jijzelf heb je nog enkele guest dj’s uitgenodigd. Wie viel deze eer te beurt, en op welke basis selecteer je je dj’s?

M: Chesko (Der Klinke)
Maxalto (NWPA)
Minimal (Gallery of the Damned)
Darkdevil (Dancetaria Dark Factory)

Ik werk met Dj's waarvan in het verleden reeds gebleken is dat hun muzieksmaak en collectie het best aansluiten bij mijn concept.

DE: Werk je steeds met terugkerende guest dj’s, of hou je je oren steeds open voor vers bloed? Wie passeerde er zoal de revue in het verleden?

M: Ja, toch wel grotendeels.

Nieuw bloed is uiteraard altijd welkom, graag zelfs. Maar dat is momenteel helaas niet meteen het geval.

Zo zijn er reeds heel wat 'groten' uit de scene komen draaien : Myron Desade die lange tijd de resident Dj was, Boo-lee, Ruth, Maxalto, F.A.P. noir...

Ook heb ik 2 succesvolle edities samen op poten gezet in de Twitch met Gallery of the Damned van Bart de Muynck (Minimal) en Bart Verheecke (Witn).

DE: Over welke goede eigenschappen moet een dj volgens jou beschikken? Wanneer spreek je van een goede dj (en dan heb ik het niet enkel over je eigen fuif, maar over fuiven in het algemeen).

M: Een Dj moet imo een verhaal vertellen aan zijn publiek, de dansvloer meekrijgen met afhankelijk van het type fuif zowel bekende als minder bekendere nummers en altijd een 'plan B' achter de hand hebben voor het geval zijn publiek interesse verliest in de setlist.

DE: Welke fuif/fuiven in België vind/vond je goed, en waarom? Wat is jouw definitie van een geslaagde fuif (zowel met betrekking op jouw evenement als op andere)

M: Op zowel dit moment als in het verleden is dat voor mij persoonlijk toch vooral het Leuvense Bunkerleute, Black Planet (Gent) en Waveteef in Wommelgem van mijn goede vriend Matthias Van Vynckt (Mat Zwart), hoewel dat laatste eigenlijk een festival is met schitterende afterparty's. Ook hou ik erg van Coalescaremonium. Een geslaagde fuif is wat mij betreft in de eerste plaats niet perse een bomvolle zaal, maar een mooie sfeer die tot de laatste minuut blijft duren en nog lang blijft nazinderen.

DE: Voor het geld moet je het in dit genre niet doen. Gelukkig zijn er dus nog idealisten zoals jij! We willen niet in je boekhouding neuzen, maar we vroegen ons af of het tegenwoordig nog lukt om met een fuif financieel break even te draaien (over winst willen we het nog niet eens hebben). Zeker als je denkt aan huurprijzen van zalen die nogal eens de pan durven uit swingen, en SABAM dat maar wat graag met grijpgrage handjes klaarstaat.

M: Dank voor het compliment. Meestal lukt het wel om break even te draaien, heel soms is er een klein verlies maar niet om het dramatisch te noemen. Heel soms is er zelfs redelijk wat winst... You win some, you lose some.

DE: Welke platen zitten steevast in je koffer? Wat zijn de absolute floorfillers van DJ Drexl?

M: Als ik er een aantal zou noemen, dan met zekerheid :

The Sisters of Mercy - Dominion

The Cure - A Short Term Effect

Front 242 - Lovely Day

Led er Est - Port Isabel

Q Lazzarus - Goodbye horses

Die Selektion - Du rennst

Xymox - Stranger

The Simple Minds - Theme For Great Cities

Linea Aspera - Malarone

Advanced Art - No Answers No Solutions

Psyche - Unveiling The Secret

Xmal Deutschland - Mondlicht

The Human League - Seconds

... en nog vele anderen.

DE: Stel dat je geen new wave zou draaien, voor welke stijl zou je dan opteren?

M: Italo Disco. Hoewel die twee elkaar nog weleens willen overlappen.

DE: Ten slotte staan we je toe om even ongegeneerd reclame te maken voor je evenement: waarom moeten de mensen zaterdag afzakken naar Gent?

M: Omdat er al een poos niets te doen geweest is op gebied van dit soort fuiven, zowel in Gent als elders. Om het einde van een broeierige zomer te vieren. En omdat het naar mijn gevoel gewoon een knaller van een editie zal worden op een prachtige locatie. Dus ontgun jezelf dit avondje decadent plezier gewoon niet.

Zoals ik reeds altijd heb gezegd:

"Be there or be a white sock stuck in a Crock "

Darker Side Of The 80s: Old Skool Electro Night

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Airbag - A Day At The Beach

Deze band uit Noorwegen is voor Dark Entries lang geen onbekende. In 2012 bespraken we hun tweede album “All Rights Removed” en in 2016 hun vierde album “Disconnected”. Airbag werd opgericht in 2004 in Oslo door vijf schoolkameraden met een gelijkaardige muzieksmaak. In 2008 tekenden ze een contract met het nu behoorlijk ...

lees meer...
CD BESPREKING : Niels Gordon - Land

‘Organische elektronische muziek uit de donkere wouden van Zweden’, zo omschrijft deze artiest zijn muziek op zijn facebook pagina. “Land” (8 tracks, 44 minuten) is het debuutalbum op vinyl van de synthesizerwizard Niels Gordon, die als een volleerde Klaus Schulze met een uitgebreide batterij analoge synthesizers, keyboards ...

lees meer...
CD BESPREKING : Madeleine Cocolas - Ithaca

Na vele jaren in Melbourne, Seattle en New York te hebben gewoond nam Madeleine Cocolas terug haar intrek in geboortestad Brisbane. Het vormde meteen de aanzet voor het schrijven van Ithaca. Meteen ook een rauwe, persoonlijke en louterende ervaring waarin ze de complexe en gevarieerde emoties onderzoekt die ze gewaar werd sinds ze terug ...

lees meer...
CD BESPREKING : Lawrence English - Lassitude

Wanneer we aan een orgel denken krijgen we het visioen van een prachtige kerk die gevuld wordt met barokke klanken er gratis bovenop. Qua sfeerschepping is het immers een instrument dat kan tellen, daarom is het niet verwonderlijk dat het bij tal van gothic en Neue Deutsche Todeskunst artiesten zijn weg vond (Sopor Aeternus, Rosa Crux, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Black Angel - Kiss Of Death

“Kiss Of Death” is na “Widow” het tweede album in eigen beheer (gepromoot via New Dark Ages) van deze Engelse gothic rock formatie rond Matt Vowles, hoewel deze meneer al enige tijd z’n stek in Los Angeles heeft. Daar doet ie wat ie van zijn oudere broer leerde, of tenminste, hij maakt de muziek waarmee zijn broer ...

lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...