casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

679 items

   

DJ DREXL (Darker Side Of The 80s)
'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
Al wie wel eens na de optredens van onze Dark Entries Nights in de Gentse Kinky Star blijft plakken, heeft hem al ongetwijfeld al eens achter de draaitafels zien staan.

Maar ook op andere feestjes is DJ Drexl, of wanneer we hem gewoon tussen de feestende massa terugvinden en hem mogen aanspreken met Marco, graag van de partij.

Zelf geeft hij ook jaarlijks een feestje in het Gentse met als welluidende naam Darker Side Of The 80s.

Noteer alvast zaterdag 25 augustus in je agenda, en we laten Marco graag vertellen waarom u dit feestje niet mag missen.

DE: Hallo Marco, binnenkort mogen we ons weer opmaken voor een nieuwe Darker Side Of The 80s. Hoewel de titel van je evenement veel, zo niet alles al zegt, hoe zou je zelf je fuif omschrijven?

M: Gegroet! De titel van mijn fuif is in zekere zin feitelijk altijd een beetje misleidend geweest. Het is inderdaad zo dat het concept draait rond de underground uit de jaren '80, en afhankelijk van het thema kan dat de ene editie voornamelijk electronisch gericht zijn, en een andere editie dan weer eerder gitaargericht. Maar ruw geschat is slechts 60% daarvan werkelijk jaren '80, en zo'n 40% recenter werk met weliswaar een overduidelijke jaren '80 vibe. En die formule heeft altijd goed gewerkt.

DE: Wanneer ben je begonnen met je evenement, en was het een beetje uit onvrede met het Belgische fuifaanbod (dat, laat ons eerlijk wezen, met het verdwijnen van enkele gevestigde waarden zoals The Steeple (Waregem), Syndroom/Kompas (Sint-Niklaas), de Dark Entries fuiven in de Gentse Twieoo en de vele donkere fuifjes in het Antwerpse (zoals Vampire, Swing The Heartache of Chiroptera in Geel) tegenwoordig vrij pover te noemen is)?

M: Dat was ergens in 2013, na het jaarlijkse Wave Gotik Treffen. Ik speelde al eerder met het idee, maar in die periode zag ik inderdaad een "gat" op het gebied van fuiven in vnl. Oost-Vlaanderen. De sluiting van de Steeple o.a. speelde uiteraard voor een groot deel ook mee, dus waarom niet dacht ik. In het leven moet je de dingen immers grijpen, niet wachten tot er iets gaat gebeuren... Da's mijn leuze. Eind augustus was de eerste editie een feit, in de toenmalige Rector. Dat was een zaaltje waar in de wc's de urine uit de muren sijpelde en je maar beter kon bidden dat de studentenclub er de nacht voordien geen puinhoop van had gemaakt En ja, dat was een bommetje waar ik nog steeds met de glimlach aan terugdenk.

DE: Heeft het genre nog een toekomst volgens jou? Het blijft een opvallende trend dat het aantrekken van vers bloed maar niet lijkt te lukken. Nochtans een essentieel iets om in leven te blijven als genre. Hoe kijk jij hier tegenaan, en heb je ideeën die voor een kentering zouden kunnen zorgen?

M: Het genre heeft op zich wel toekomst, maar ik denk dat men sowieso moet gaan stoppen in vakjes te denken. Er zullen altijd jongeren zijn die verder willen zoeken dan wat de mainstream hen te bieden heeft, en een deel daarvan heeft ook werkelijk interesse in dit soort muziek. Vooral nu het economisch slechter gaat, studies wijzen uit dat landen met veel jeugdwerkloosheid en verwaarlozing van openbare diensten de beste muziek voortbrengen. Engeland is daar het beste voorbeeld van. Verschil met is dat alles gewoon gespreider ligt, er is geen echte vaste 'stek' meer voor onze scene en Gothic als verschijnsel choqueert bovendien al lang niet meer. De muziek overlapt zelf ook, kijk naar een groep als The Soft Moon die invloeden uit zowel postpunk, psychedelic rock, krautrock, techno etcetera is gaan halen en reeds op festivals als Dour of Pukkelpop heeft mogen staan. Of een Schonwald die 2 jaar geleden in een op zich 'normaal' café speelde op de beestenmarkt in Gent? Geweldig toch.

DE: Hoe ben je zelf in het wave wereldje terecht gekomen?

M: Eerlijk? Via het PS2 spel 'Grand Theft Auto : Vice City' Dat speelt zich af in Miami rond 1985 en de soundtrack is zo'n beetje de basis voor New Wave en Synthpop, dus de bal ging aan het rollen. In 2005 ontdekte ik dan via een of ander muziekkanaal op internet Clan of Xymox en The Frozen Autumn en ik was uitverkocht. Het jaar daarop leerde ik puur toevallig op een ordinaire chatbox die niets met new wave muziek te maken had een meisje kennen die The Steeple kende. We hebben een keer of 2 gedate, en de 3de keer nam ze mij mee naar een optreden van Clan of Xymox en Alien Sex Fiend in Waregem, mijn allereerste kennismaking met de scène. In zaal t'Gaverke was dat, en nadien een afterparty op een andere locatie die ik me niet meteen kan herinneren.

DE: Vroeger waren zaal Twitch (de vroegere Twieoo) en Club Niche in de Overpoortstraat de vaste adressen voor je fuiven, dit jaar verkas je naar “den boot” (Le Bateau, gelegen aan de Muinkkaai, vlak bij de Vooruit). De Gentse studentenbuurt staat de laatste tijd meer en meer in een zeer slecht daglicht. Heeft dit een rol gespeeld in deze omschakeling van locatie?

M: Deels. De Overpoortstraat is inderdaad niet het toppunt van beschaving, maar de locaties zelf waren duur en het personeel was erg vriendelijk maar beschikte behalve bediening niet over de juiste kennis over apparatuur. Ook was er nauwelijks plaats voor platenspelers, en dat moest ook nog eens geregeld worden met een externe firma en dus extra kosten. Veel stress dus, dat is het allemaal niet waard. Vandaar de keuze voor Le Bateau, waar alles tot in de puntjes verzorgd is en daarbovenop natuurlijk de ligging zelf. Wel hoop ik op droog weer.

DE: Naast jijzelf heb je nog enkele guest dj’s uitgenodigd. Wie viel deze eer te beurt, en op welke basis selecteer je je dj’s?

M: Chesko (Der Klinke)
Maxalto (NWPA)
Minimal (Gallery of the Damned)
Darkdevil (Dancetaria Dark Factory)

Ik werk met Dj's waarvan in het verleden reeds gebleken is dat hun muzieksmaak en collectie het best aansluiten bij mijn concept.

DE: Werk je steeds met terugkerende guest dj’s, of hou je je oren steeds open voor vers bloed? Wie passeerde er zoal de revue in het verleden?

M: Ja, toch wel grotendeels.

Nieuw bloed is uiteraard altijd welkom, graag zelfs. Maar dat is momenteel helaas niet meteen het geval.

Zo zijn er reeds heel wat 'groten' uit de scene komen draaien : Myron Desade die lange tijd de resident Dj was, Boo-lee, Ruth, Maxalto, F.A.P. noir...

Ook heb ik 2 succesvolle edities samen op poten gezet in de Twitch met Gallery of the Damned van Bart de Muynck (Minimal) en Bart Verheecke (Witn).

DE: Over welke goede eigenschappen moet een dj volgens jou beschikken? Wanneer spreek je van een goede dj (en dan heb ik het niet enkel over je eigen fuif, maar over fuiven in het algemeen).

M: Een Dj moet imo een verhaal vertellen aan zijn publiek, de dansvloer meekrijgen met afhankelijk van het type fuif zowel bekende als minder bekendere nummers en altijd een 'plan B' achter de hand hebben voor het geval zijn publiek interesse verliest in de setlist.

DE: Welke fuif/fuiven in België vind/vond je goed, en waarom? Wat is jouw definitie van een geslaagde fuif (zowel met betrekking op jouw evenement als op andere)

M: Op zowel dit moment als in het verleden is dat voor mij persoonlijk toch vooral het Leuvense Bunkerleute, Black Planet (Gent) en Waveteef in Wommelgem van mijn goede vriend Matthias Van Vynckt (Mat Zwart), hoewel dat laatste eigenlijk een festival is met schitterende afterparty's. Ook hou ik erg van Coalescaremonium. Een geslaagde fuif is wat mij betreft in de eerste plaats niet perse een bomvolle zaal, maar een mooie sfeer die tot de laatste minuut blijft duren en nog lang blijft nazinderen.

DE: Voor het geld moet je het in dit genre niet doen. Gelukkig zijn er dus nog idealisten zoals jij! We willen niet in je boekhouding neuzen, maar we vroegen ons af of het tegenwoordig nog lukt om met een fuif financieel break even te draaien (over winst willen we het nog niet eens hebben). Zeker als je denkt aan huurprijzen van zalen die nogal eens de pan durven uit swingen, en SABAM dat maar wat graag met grijpgrage handjes klaarstaat.

M: Dank voor het compliment. Meestal lukt het wel om break even te draaien, heel soms is er een klein verlies maar niet om het dramatisch te noemen. Heel soms is er zelfs redelijk wat winst... You win some, you lose some.

DE: Welke platen zitten steevast in je koffer? Wat zijn de absolute floorfillers van DJ Drexl?

M: Als ik er een aantal zou noemen, dan met zekerheid :

The Sisters of Mercy - Dominion

The Cure - A Short Term Effect

Front 242 - Lovely Day

Led er Est - Port Isabel

Q Lazzarus - Goodbye horses

Die Selektion - Du rennst

Xymox - Stranger

The Simple Minds - Theme For Great Cities

Linea Aspera - Malarone

Advanced Art - No Answers No Solutions

Psyche - Unveiling The Secret

Xmal Deutschland - Mondlicht

The Human League - Seconds

... en nog vele anderen.

DE: Stel dat je geen new wave zou draaien, voor welke stijl zou je dan opteren?

M: Italo Disco. Hoewel die twee elkaar nog weleens willen overlappen.

DE: Ten slotte staan we je toe om even ongegeneerd reclame te maken voor je evenement: waarom moeten de mensen zaterdag afzakken naar Gent?

M: Omdat er al een poos niets te doen geweest is op gebied van dit soort fuiven, zowel in Gent als elders. Om het einde van een broeierige zomer te vieren. En omdat het naar mijn gevoel gewoon een knaller van een editie zal worden op een prachtige locatie. Dus ontgun jezelf dit avondje decadent plezier gewoon niet.

Zoals ik reeds altijd heb gezegd:

"Be there or be a white sock stuck in a Crock "

Darker Side Of The 80s: Old Skool Electro Night

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Merzbow/Dedali - L'Age D'Or

Het noiselabel 4iB uit Singapore blijft ons verrassen met serieuze kleppers. Japanoise oppergod Merzbow vonden we er al eerder terug (de split Animal Liberation met Raven en Dao De Noize), deze keer slaat de Japanner de handen in elkaar met Italiaan Alessandro Bosello oftewel Dedali. Over Merzbow is op onze pagina’s al veelvuldig ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chain Wallet - No Ritual

Wie kent er China Crisis nog? Een arty new wave en synhtpop band uit de jaren 80 waarvan de meeste mensen (of toch wie in de jaren 80 al eens de radio openzette) direct hun grote hit “Wishful Thinking” zullen herkennen. Maar ze hadden nog zoveel meer in hun mars. Voor wie iets van deze toch wel ondergewaardeerde new wave band in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Atomic - Pet Variations

Het Zweeds-Noorse kwintet Atomic wordt beschouwd als een ‘super’ jazzgroep qua bezetting. Atomic werd opgericht in 2000 door de Zweden Magnus Broo (trompet) en Fredrik Ljungkvist (saxofoon en klarinet). Met de komst van drie Noorse muzikanten - pianist Håvard Wiik, contrabassist Ingebrigt Håker Flaten en drummer Paal ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2019 : 'Robotman' neuwe clip en single van De Delvers

De Delvers hebben een nieuwe clip uit. Met “Robotman” delen De Delvers een Nederlandstalige postpunk-uppercut uit aan een maatschappij waar ‘robots’ regeren die alle menselijkheid en realiteitszin zijn verloren. Recht op de kin. Robotman is een oproep voor meer ongehoorzaamheid met een warm en groot hart! In ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jo Quail - Exsolve

Toen we voor het eerst over Jo Quail hoorden vertellen, zijnde een vrouw met een cello, konden we ons amper voorstellen dat we hier warm voor zouden lopen. Soms kan een mens zich echter danig vergissen, het was wijlen Ward De Prins die me wat dat betreft allereerst met de neus op de feiten drukte. Na een eerste luisterbeurt werd al meteen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Håvard Volden - Space Happy

Dit album wordt een beetje hoogdravend voorgesteld als een archiefcollage van 50 jaar elektronische muziek zoals gehoord door een 'tape machine in space' en dan krijgen we ook nog een verwijzing naar Twin Peaks die me een beetje ontgaat. Håvard Volden (°1980 te Trondheim, Noorwegen) is een experimentele gitarist die zich in 2006 in Oslo heeft ...

lees meer...
NIEUWS 18/02/2019 : Twee Britse power electronics legendes trekken de stekker uit.

Vrijdag liet Lee Howard weten dat zijn project Iron Fist Of The Sun het voor bekeken houdt. Verantwoordelijk hiervoor is een dramatische verschuiving in zijn persoonlijk leven, een alleenstaande vader zijn en de plotselinge groei van zijn bedrijf waardoor het creëren van muziek praktisch onmogelijk geworden is. Het is beter de arena ...

lees meer...
NIEUWS 17/02/2019 : Posh Isolation strijkt neer in Brussel.

Wie geregeld onze reviewpagina uitpluist is ongetwijfeld al op het Deense experimentele label Posh Isolation gebotst. Het label, dat in Copenhagen ook zijn eigen winkel heeft, werd opgericht door Christian Stadsgaard en Loke Rahbek met als doelstelling werk van Scandinavische artiesten en speciale samenwerkingen een platform te geven. Buiten ...

lees meer...
FOTO'S : Kælan Mikla - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Fantastique.Night LVII: Kælan Mikla, Some Ember & Turquoise - Een bezwerende heksensabbat

Het is best verwonderlijk hoe snel Kælan Mikla groot geworden is. Natuurlijk had hun titelloze debuut uit 2016 al voor wat sensatie gezorgd in minimal wave-middens, maar het IJslandse trio – dat overigens in zijn eigen moedertaal zingt – bleef toch vooral een tip voor ingewijden. Succesvolle tournees met King Dude en Drab ...

lees meer...
FOTO'S : Some Ember - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Turquoise - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : R.I.P. Willy Willy (59) (Stagebeast, Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios, Willy Willy & The Voodoo Band) - 'Een gitarist zo groot dat je hem twee maal moest noemen'

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2019 : Kælan Mikla video: Draumadís

Het is absoluut niet zo dat we alles wat Robert Smith goed vindt zelf ook goed vinden, maar in het geval van het IJslandse Kælan Mikla doen we dat wel. Het meisjestrio maakt een frisse mix van punk, wave en poëzie en heeft op Cure-voorman zoveel indruk gemaakt dat deze hen uitnodigde op het Meltdown festival dat hij mocht cureren, ...

lees meer...
NIEUWS 14/02/2019 : R.I.P. Willy Willy (59) (Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios)

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...