casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

701 items

   

DJ DREXL (Darker Side Of The 80s)
'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
13/08/2018 : DJ DREXL (Darker Side Of The 80s) - 'Be there or be a white sock stuck in a Crock!'
Al wie wel eens na de optredens van onze Dark Entries Nights in de Gentse Kinky Star blijft plakken, heeft hem al ongetwijfeld al eens achter de draaitafels zien staan.

Maar ook op andere feestjes is DJ Drexl, of wanneer we hem gewoon tussen de feestende massa terugvinden en hem mogen aanspreken met Marco, graag van de partij.

Zelf geeft hij ook jaarlijks een feestje in het Gentse met als welluidende naam Darker Side Of The 80s.

Noteer alvast zaterdag 25 augustus in je agenda, en we laten Marco graag vertellen waarom u dit feestje niet mag missen.

DE: Hallo Marco, binnenkort mogen we ons weer opmaken voor een nieuwe Darker Side Of The 80s. Hoewel de titel van je evenement veel, zo niet alles al zegt, hoe zou je zelf je fuif omschrijven?

M: Gegroet! De titel van mijn fuif is in zekere zin feitelijk altijd een beetje misleidend geweest. Het is inderdaad zo dat het concept draait rond de underground uit de jaren '80, en afhankelijk van het thema kan dat de ene editie voornamelijk electronisch gericht zijn, en een andere editie dan weer eerder gitaargericht. Maar ruw geschat is slechts 60% daarvan werkelijk jaren '80, en zo'n 40% recenter werk met weliswaar een overduidelijke jaren '80 vibe. En die formule heeft altijd goed gewerkt.

DE: Wanneer ben je begonnen met je evenement, en was het een beetje uit onvrede met het Belgische fuifaanbod (dat, laat ons eerlijk wezen, met het verdwijnen van enkele gevestigde waarden zoals The Steeple (Waregem), Syndroom/Kompas (Sint-Niklaas), de Dark Entries fuiven in de Gentse Twieoo en de vele donkere fuifjes in het Antwerpse (zoals Vampire, Swing The Heartache of Chiroptera in Geel) tegenwoordig vrij pover te noemen is)?

M: Dat was ergens in 2013, na het jaarlijkse Wave Gotik Treffen. Ik speelde al eerder met het idee, maar in die periode zag ik inderdaad een "gat" op het gebied van fuiven in vnl. Oost-Vlaanderen. De sluiting van de Steeple o.a. speelde uiteraard voor een groot deel ook mee, dus waarom niet dacht ik. In het leven moet je de dingen immers grijpen, niet wachten tot er iets gaat gebeuren... Da's mijn leuze. Eind augustus was de eerste editie een feit, in de toenmalige Rector. Dat was een zaaltje waar in de wc's de urine uit de muren sijpelde en je maar beter kon bidden dat de studentenclub er de nacht voordien geen puinhoop van had gemaakt En ja, dat was een bommetje waar ik nog steeds met de glimlach aan terugdenk.

DE: Heeft het genre nog een toekomst volgens jou? Het blijft een opvallende trend dat het aantrekken van vers bloed maar niet lijkt te lukken. Nochtans een essentieel iets om in leven te blijven als genre. Hoe kijk jij hier tegenaan, en heb je ideeën die voor een kentering zouden kunnen zorgen?

M: Het genre heeft op zich wel toekomst, maar ik denk dat men sowieso moet gaan stoppen in vakjes te denken. Er zullen altijd jongeren zijn die verder willen zoeken dan wat de mainstream hen te bieden heeft, en een deel daarvan heeft ook werkelijk interesse in dit soort muziek. Vooral nu het economisch slechter gaat, studies wijzen uit dat landen met veel jeugdwerkloosheid en verwaarlozing van openbare diensten de beste muziek voortbrengen. Engeland is daar het beste voorbeeld van. Verschil met is dat alles gewoon gespreider ligt, er is geen echte vaste 'stek' meer voor onze scene en Gothic als verschijnsel choqueert bovendien al lang niet meer. De muziek overlapt zelf ook, kijk naar een groep als The Soft Moon die invloeden uit zowel postpunk, psychedelic rock, krautrock, techno etcetera is gaan halen en reeds op festivals als Dour of Pukkelpop heeft mogen staan. Of een Schonwald die 2 jaar geleden in een op zich 'normaal' café speelde op de beestenmarkt in Gent? Geweldig toch.

DE: Hoe ben je zelf in het wave wereldje terecht gekomen?

M: Eerlijk? Via het PS2 spel 'Grand Theft Auto : Vice City' Dat speelt zich af in Miami rond 1985 en de soundtrack is zo'n beetje de basis voor New Wave en Synthpop, dus de bal ging aan het rollen. In 2005 ontdekte ik dan via een of ander muziekkanaal op internet Clan of Xymox en The Frozen Autumn en ik was uitverkocht. Het jaar daarop leerde ik puur toevallig op een ordinaire chatbox die niets met new wave muziek te maken had een meisje kennen die The Steeple kende. We hebben een keer of 2 gedate, en de 3de keer nam ze mij mee naar een optreden van Clan of Xymox en Alien Sex Fiend in Waregem, mijn allereerste kennismaking met de scène. In zaal t'Gaverke was dat, en nadien een afterparty op een andere locatie die ik me niet meteen kan herinneren.

DE: Vroeger waren zaal Twitch (de vroegere Twieoo) en Club Niche in de Overpoortstraat de vaste adressen voor je fuiven, dit jaar verkas je naar “den boot” (Le Bateau, gelegen aan de Muinkkaai, vlak bij de Vooruit). De Gentse studentenbuurt staat de laatste tijd meer en meer in een zeer slecht daglicht. Heeft dit een rol gespeeld in deze omschakeling van locatie?

M: Deels. De Overpoortstraat is inderdaad niet het toppunt van beschaving, maar de locaties zelf waren duur en het personeel was erg vriendelijk maar beschikte behalve bediening niet over de juiste kennis over apparatuur. Ook was er nauwelijks plaats voor platenspelers, en dat moest ook nog eens geregeld worden met een externe firma en dus extra kosten. Veel stress dus, dat is het allemaal niet waard. Vandaar de keuze voor Le Bateau, waar alles tot in de puntjes verzorgd is en daarbovenop natuurlijk de ligging zelf. Wel hoop ik op droog weer.

DE: Naast jijzelf heb je nog enkele guest dj’s uitgenodigd. Wie viel deze eer te beurt, en op welke basis selecteer je je dj’s?

M: Chesko (Der Klinke)
Maxalto (NWPA)
Minimal (Gallery of the Damned)
Darkdevil (Dancetaria Dark Factory)

Ik werk met Dj's waarvan in het verleden reeds gebleken is dat hun muzieksmaak en collectie het best aansluiten bij mijn concept.

DE: Werk je steeds met terugkerende guest dj’s, of hou je je oren steeds open voor vers bloed? Wie passeerde er zoal de revue in het verleden?

M: Ja, toch wel grotendeels.

Nieuw bloed is uiteraard altijd welkom, graag zelfs. Maar dat is momenteel helaas niet meteen het geval.

Zo zijn er reeds heel wat 'groten' uit de scene komen draaien : Myron Desade die lange tijd de resident Dj was, Boo-lee, Ruth, Maxalto, F.A.P. noir...

Ook heb ik 2 succesvolle edities samen op poten gezet in de Twitch met Gallery of the Damned van Bart de Muynck (Minimal) en Bart Verheecke (Witn).

DE: Over welke goede eigenschappen moet een dj volgens jou beschikken? Wanneer spreek je van een goede dj (en dan heb ik het niet enkel over je eigen fuif, maar over fuiven in het algemeen).

M: Een Dj moet imo een verhaal vertellen aan zijn publiek, de dansvloer meekrijgen met afhankelijk van het type fuif zowel bekende als minder bekendere nummers en altijd een 'plan B' achter de hand hebben voor het geval zijn publiek interesse verliest in de setlist.

DE: Welke fuif/fuiven in België vind/vond je goed, en waarom? Wat is jouw definitie van een geslaagde fuif (zowel met betrekking op jouw evenement als op andere)

M: Op zowel dit moment als in het verleden is dat voor mij persoonlijk toch vooral het Leuvense Bunkerleute, Black Planet (Gent) en Waveteef in Wommelgem van mijn goede vriend Matthias Van Vynckt (Mat Zwart), hoewel dat laatste eigenlijk een festival is met schitterende afterparty's. Ook hou ik erg van Coalescaremonium. Een geslaagde fuif is wat mij betreft in de eerste plaats niet perse een bomvolle zaal, maar een mooie sfeer die tot de laatste minuut blijft duren en nog lang blijft nazinderen.

DE: Voor het geld moet je het in dit genre niet doen. Gelukkig zijn er dus nog idealisten zoals jij! We willen niet in je boekhouding neuzen, maar we vroegen ons af of het tegenwoordig nog lukt om met een fuif financieel break even te draaien (over winst willen we het nog niet eens hebben). Zeker als je denkt aan huurprijzen van zalen die nogal eens de pan durven uit swingen, en SABAM dat maar wat graag met grijpgrage handjes klaarstaat.

M: Dank voor het compliment. Meestal lukt het wel om break even te draaien, heel soms is er een klein verlies maar niet om het dramatisch te noemen. Heel soms is er zelfs redelijk wat winst... You win some, you lose some.

DE: Welke platen zitten steevast in je koffer? Wat zijn de absolute floorfillers van DJ Drexl?

M: Als ik er een aantal zou noemen, dan met zekerheid :

The Sisters of Mercy - Dominion

The Cure - A Short Term Effect

Front 242 - Lovely Day

Led er Est - Port Isabel

Q Lazzarus - Goodbye horses

Die Selektion - Du rennst

Xymox - Stranger

The Simple Minds - Theme For Great Cities

Linea Aspera - Malarone

Advanced Art - No Answers No Solutions

Psyche - Unveiling The Secret

Xmal Deutschland - Mondlicht

The Human League - Seconds

... en nog vele anderen.

DE: Stel dat je geen new wave zou draaien, voor welke stijl zou je dan opteren?

M: Italo Disco. Hoewel die twee elkaar nog weleens willen overlappen.

DE: Ten slotte staan we je toe om even ongegeneerd reclame te maken voor je evenement: waarom moeten de mensen zaterdag afzakken naar Gent?

M: Omdat er al een poos niets te doen geweest is op gebied van dit soort fuiven, zowel in Gent als elders. Om het einde van een broeierige zomer te vieren. En omdat het naar mijn gevoel gewoon een knaller van een editie zal worden op een prachtige locatie. Dus ontgun jezelf dit avondje decadent plezier gewoon niet.

Zoals ik reeds altijd heb gezegd:

"Be there or be a white sock stuck in a Crock "

Darker Side Of The 80s: Old Skool Electro Night

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Mirco Magnani & Łukasz Trzciński - Lumiraum

De Italiaan Mirco Magnani, ook bekend als T.C.O. is een momenteel in Berlijn gevestigde componist en videokunstenaar. Hij is onder meer mede-oprichter van Minox, Technophonic Chamber Orchestra, 4Dkiller en de platenlabels Suite Inc. en Suitevision. Na T.C.O. in 2006 begon hij in 2012 onder de naam Undogmatisch aan een nieuw project én ...

lees meer...
FOTO'S : Siglo XX - W-Fest Waregem 16/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : VNV Nation - W-Fest Waregem 16/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Lebanon Hanover - W-Fest Waregem 16/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Anatolian Weapons Feat. Seirios Savvaidis - To The Mother Of Gods

Anatolian Weapons, het nieuwste project van de Atheense kunstenaar, DJ en producer Aggelos Baltas (Dream Weapons, Fantastikoi Hxoi) debuteert op Beats In Space met ‘To The Mother Of Gods’. Het is een album gemaakt in samenwerking met volksmuzikant, liedjesschrijver en componist Seirios Savvaidis. Die laatste staat bekend voor zijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Disen Gage - The Big Adventure

Van deze band bespraken we vorig jaar het album “Nature”. Dat bleek toch echt een buitenbeentje te zijn in het oeuvre van deze Russische progrockband. “Nature” was namelijk een soort soundscape opgebouwd uit field recordings, een heel intrigerend album uiteenvallend in 3 tracks met elk een heel eigen thema: 1) kosmische ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-Fest 4 dagen apart festivallen tussen verleden en heden! - W-Fest was er 4 dagen om van te genieten, oude bekenden en minder bekenden terug te zien en niet - zoals sommige reguliere media beweren - je jeugd nog eens opnieuw te beleven. Neen, gewoon om te zijn wie je bent, ...

Het zit er op de 4de editie van W-fest. De eerste keer in Waregem. Oudjes zoals ik herinneren zich ongetwijfeld nog The Steeple, where have the years gone, de club die Waregem op de wereldkaart zette als het om gothic en aanverwanten ging. Op een pisboog van waar ooit The Steeple stond, daar is Waregem Expo. Ik geef toe, de rit naar Wargem, ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : The Staches - This Lake Is Pointless

Ze komen uit Genève, Zwitserland maar verkasten intussen naar Leipzig, Duitsland. Hun eerste LP “Machine” kwam uit in 2014 en in 2016 volgde “Placid Faces”. De band bestaat uit twee jongens en twee meisjes en ze mixen al tien jaar de sound van girl punk, wavepunk of poppunk met zelfs garagerock of de psychedelische ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-fest 14/8 - Irish Coffee & Twisted Nerve (Jirka Liessens)

De eerste avond van het enige wave festival in België begon gek genoeg met het thema Woodstock. Bezoekers werden voorzien van de nodige attributen hiervoor, wat het gekke tafereel opleverde dat de zwartste zielen eens door een roze zonnebril keken, letterlijk dan. Ondanks de flower power bracht de line-up ons heel andere muziek. Er ...

lees meer...
CD BESPREKING : The Membranes - What Nature Gives…Nature Takes Away

Na hun comeback plaat ‘Dark Matter / Dark Energy’ in 2015 komen The Membranes als opvolger meteen met een dubbelelpee. Een groots opgevat conceptalbum waar ze een twintig vrouwen sterk koor (van het British & Irish Modern Music Institute) laten opdraven en die gastoptredens bevat van de kranige, vierentachtig jaar oude ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2019 : Eerste namen voor M’era Luna 2020

Terwijl men momenteel nog bezig is met de grote opruiming voor hun 2019-editie lost M’era Luna voor hun editie voor volgend jaar al de eerste namen. Het verslag van M’era Luna 2019 lees je zeer binnenkort op deze pagina’s. M’era Luna wil meer zijn dan een ‘Duits’ festival en daarom gaan ze in de toekomst ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Jubel en juich ! Gothic Magazine terug onder de levenden!

Als oudje uit de scene kent u vast nog het Gothic Magazine. Er was een tijd dat ook deze website op papier werd gedrukt. Het bewijs? Hier onze eerste editie om virtueel te door bladeren. En we hopen tegen het eind van het jaar nog veel meer van onze fysieke edities online te hebben. Maar goed, in het mekka van de goth (Duitsland voor een goed ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Scary Black bij Secret Sin Records

Het Secret Sin Records label is een serieuze doorstart aan het maken. En wat meer is, regelmatig wordt u verwend met nieuwe namen. Binnenkort komt het Amerikaanse Scary Black bij dit label uit op cd. Nooit van gehoord zegt u? Welaan, onderstaade clip klinkt wat mij betreft beloftevol. Spaghetti westerns en de alternatieve jaren 80 zijn een ...

lees meer...
NIEUWS 08/08/2019 : W-Fest pakt uit met eigen app! Zaterdag uitverkocht!

Het is bijna zover, op 15 augustus schiet W-Fest voor de vierde keer uit de startblokken, dit jaar in Waregem (Expo). Om het voor de bezoeker zo comfortabel mogelijk te maken worden kosten nog moeite gespaard. Dat zal bijken uit de voorzieningen op het festivalterrein maar de organisatie biedt nu ook een eigen app aan om uw bezoek aan het ...

lees meer...
NIEUWS 07/08/2019 : Nieuwe editie van 'The Face Of God' van Militia

Militia heeft opgehouden te bestaan. Hun laatste werk was een uitstekende conceptplaat over het leven van Ambiorix, uit op Old Europa Café. Datzelfde label doet nu een heruitgave van 'The Face Of God', het atheïstisch manifest in muziekvorm dat het eco-anarchistisch metaalslagerscollectief in 2015 uitbracht. Ok, de originele ...