casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

670 items

   

Dubbelinterview: DRONNY DARKO & protoU
Ik heb er echt een hekel aan wanneer artiesten binnen het dark ambient genre voor hun bijnaam het gaan zoeken in het Latijn, of met iets doms als ‘grey trees over my dying hear’ of ‘curled up in a corner from this cruel
27/07/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

27/07/2018 : Dubbelinterview: DRONNY DARKO & protoU - Ik heb er echt een hekel aan wanneer artiesten binnen het dark ambient genre voor hun bijnaam het gaan zoeken in het Latijn, of met iets doms als ‘grey trees over my dying hear’ of ‘curled up in a corner from this cruel
27/07/2018 : Dubbelinterview: DRONNY DARKO & protoU - Ik heb er echt een hekel aan wanneer artiesten binnen het dark ambient genre voor hun bijnaam het gaan zoeken in het Latijn, of met iets doms als ‘grey trees over my dying hear’ of ‘curled up in a corner from this cruel
27/07/2018 : Dubbelinterview: DRONNY DARKO & protoU - Ik heb er echt een hekel aan wanneer artiesten binnen het dark ambient genre voor hun bijnaam het gaan zoeken in het Latijn, of met iets doms als ‘grey trees over my dying hear’ of ‘curled up in a corner from this cruel
27/07/2018 : Dubbelinterview: DRONNY DARKO & protoU - Ik heb er echt een hekel aan wanneer artiesten binnen het dark ambient genre voor hun bijnaam het gaan zoeken in het Latijn, of met iets doms als ‘grey trees over my dying hear’ of ‘curled up in a corner from this cruel
27/07/2018 : Dubbelinterview: DRONNY DARKO & protoU - Ik heb er echt een hekel aan wanneer artiesten binnen het dark ambient genre voor hun bijnaam het gaan zoeken in het Latijn, of met iets doms als ‘grey trees over my dying hear’ of ‘curled up in a corner from this cruel
Een van de fijnste ontdekkingen die we de laatste jaren deden op het dark ambient kwaliteitslabel Cryo Chamber waren zonder twijfel de Oekraïense acts Dronny Darko en protoU.

Beide artiesten zijn in het dagelijks leven daarenboven ook man en vrouw, wat het twee vliegen in één klap slaan ons vergemakkelijkte.

Oleg/Oleh (Dronny Darko) en Sasha (protoU) vertelden ons maar wat graag over hun muzikale projecten, en leken in de verste niet op de 'typische introverte dark ambient artiest'.

Oleg: Hey Dimi, sta me toe je allereerst enorm te bedanken voor het interview. We zien dat als een hele eer!

DE: In mijn eerste Dronny Darko review grapte ik een beetje over de naam van je project. Het is een duidelijke verwijzing naar de film Donnie Darko of had je nog een andere reden om je project zo te noemen?

En Sasha, wat is het verhaal achter de protoU naam?

O: Die bijnaam refereert inderdaad hiernaar maar is er niet zo diep mee verwant als je zou denken. Op het moment dat ik begon met drones maken had ik nog geen naam voor mijn project, en juist rond die periode had ik pas de Donnie Darko film gezien. Ik keek ernaar samen met een vriend, en we vonden allebei dat het een leuke bijnaam zou zijn. Mijn vriend moest er eerst nog mee lachen, maar ik nam het serieus en ging ervoor. Ik heb er echt een hekel aan wanneer artiesten binnen het dark ambient genre voor hun bijnaam het gaan zoeken in het Latijn, of met iets doms als ‘grey trees over my dying hear’ of ‘curled up in a corner from this cruel world sucking my thumb’-achtig voor de dag komen.

Veel artiesten proberen enkel maar te spelen op de tonen van melancholie en verdriet van het genre, volgens mij niet het ware doel van dark ambient. Ik ben meer een fan van een artiest als Lustmord.

Volgens mij moet de muziek in dit genre diep of donker zijn. Of allebei. Geen sentimentaliteit of reflecties over de ongelijkheid in de wereld. Je maakt scènes, beeld je dingen in en de luisteraars volgen je hierin. Geen bullshit dus!

S: Een van de moeilijkste keuzes die een artiest moet maken, is het kiezen van een gepaste bijnaam. Voor mij was het verrassend genoeg vrij eenvoudig, omdat ik de naam van het etc default device id (zijnde protoU) nam, omdat dit goed paste bij mijn algehele buitenaardse concept en het is geslachtsloos.

DE: Sasha, het lijkt er op dat je geïnteresseerd bent in (Oosterse) spiritualiteit. Ben je hier effectief mee bezig, en heeft het een bepaalde invloed op je dagelijkse leven?

S: Het juiste woord is inderdaad interesse. Mysteries, die samengaan met het Oosterse spiritisme, zijn (onder andere) existentiële en interessante benaderingen voor mij. Zeggen dat het een impact heeft op mijn dagelijkse leven zou te ver gaan, maar het heeft mijn geest wel degelijk verrijkt.

DE: Sasha, in mijn review voor Khmaoch schreef ik over de song ‘Voices Of The Water’ dat ik graag meer van je hemelse stem wou terughoren in toekomstige releases, omdat ze zo fantastisch samengaan met de donkere soundscapes. Is dat iets dat je van plan bent om te doen, en op deze manier je klassiek geschoolde koorzang stem terug meer te gebruiken?

S: Ja, natuurlijk! Ik ben inderdaad van plan om mijn zang meer te gebruiken. Het is goed voor verschillende soorten manipulaties binnen de muziek, dus verwacht maar meer van dergelijke experimenten van mijn kant.

DE: Oleh, jouw werk verraadt dan weer een brede interesse in science fiction. Zijn er boeken of films binnen dit genre die een belangrijke stempel op je muziek drukten?

O: Allereerst kan ik al zeggen dat ik een hekel heb aan boeken lezen (lacht). Films kijk ik eigenlijk ook niet zo heel vaak. Maar voor een goede sci-fi mag je me altijd wakker maken. Zo heb ik echt genoten van de film Prometheus, bijvoorbeeld. Ik ben van mening dat niet alleen films en literatuur kunnen inspireren. Ik krijg ook heel veel vibes van hedendaagse kunst, fotografie, architectuur, enzovoort. Zo ben ik ook een enorme fan van het minimalisme. In al zijn vormen.

DE: Ik speelde ooit jullie muziek, en iemand wist me te vertellen dat deze hem enorm deed denken aan de muziek die gebruikt wordt bij computerspellen. Ik ben hierin een absolute leek, maar zijn deze games evenzo een invloed, of is het eerder een toevalligheid.

O: Gamen is inderdaad iets wat mijn muziek enorm beïnvloedt. Nochtans speel ik zelf ook niet zo heel veel. Eigenlijk speel ik enkel Starcraft 2 (lacht). Het is zeer competitief en ik vind het leuk hoe je erin ondergedompeld wordt. Geluid en drones spelen een zeer belangrijke rol in het spel, net zoals de prachtige gameplay. Absoluut een aanrader wat mij betreft.

S: Volgens mij het vooral toeval, maar het is een feit dat we allebei gamers zijn en we veel spelen. We zijn dol op sommige soundscapes die we er horen, en leren er ook van.

DE: Jullie verschijnen beiden op Cryo Chamber, het dark ambient van Simon Heath (Atrium Carceri), dat volgens mijn bescheiden mening een van de absolute toplabels uit het genre is. Hoe kwamen jullie daar terecht? Was het Simon die jullie contacteerde of hebben jullie materiaal zijn richting uit gestuurd?

O: Ik heb Simon gecontacteerd via Bandcamp, in 2013 of ‘14 denk ik. Ik geloof dat hij me binnen een paar uur al een antwoord terugstuurde dat hij mijn werk wist te appreciëren. Ik voelde meteen aan hoe professioneel hij was en we waren er beiden al snel uit dat er een release van zou komen. Simon beheert het label op een geweldige manier. Daar onder contract staan is als artiest al wat je je kan dromen.

S: Oleh was reeds bij het label met zijn Outer Tehom album, en stelde voor om samen een album te maken. We bedachten een concept en zijn toen begonnen met componeren. Het was een aangename verrassing dat Simon ons werk leuk vond en erg waardeerde. Op die manier kwam ik daar terecht.

DE: Jullie hebben beiden al samengewerkt met andere Cryo Chamber acts zoals Alphaxone, Hilyard, Aegri Somnia,... Stel dat je zonder naar de mogelijkheden te moeten kijken zou kunnen samenwerken met een artiest, met wie zou je dan graag de studio induiken?

O: Lustmord, Aphex Twin, Richard Chartier, eleh, Bong-Ra.

S: Ik zou graag samenwerken met ASC, Dirk Serries en Steven Roach. Deze grote artiesten hebben mijn wereld helemaal op zijn kop gedraaid.

DE: Ik denk dat veel mensen zo’n samenwerking nog te romantisch zien als zijnde twee artiesten die samen in de studio aan songs werken. Tegenwoordig verstuurt men gewoon bestanden via de computer, en worden op deze manier fysieke grenzen uitgewist, wat langs de andere kant de magie van de samenwerking doet vervagen. Dankzij of ondanks (afhankelijk van het standpunt) het internet ontstond er een hele verandering in de muziekindustrie. Wat is jullie mening over internet wanneer het gaat over muziek maken, en hoe zien jullie de toekomst wat dit betreft?

O: Wel, samenwerken verschilt enorm van artiest tot artiest. Maar dat is nu net het hele punt. Je leert hoe ze hun creativiteit gebruiken, en welke technieken enzovoort. Wat het samenwerken met Sasha betreft ligt dit natuurlijk anders. Helemaal anders (lacht).

Internet is een zeer krachtig promotiemiddel. Tegenwoordig kan je eenvoudig muziek aldaar uploaden en gemakkelijker een mening hierover krijgen. Althans van sommige luisteraars, en zij hebben de optie om je te volgen of niet. Dat vind ik een goede zaak. Het creëerde een gezonde competitieve ruimte. Maar ook heeft het de perceptie ietwat bedorven, omdat er zoveel slechte artiesten zijn die je er uit moet filteren. We zijn in een tijdperk gekomen waarin je toegang hebt tot eender welke muziek je maar wil. Nu is het de tijd om de digitale rommel achter ons te laten en je bewustzijn niet met afval te voeden.

S: Ik denk dat het een heel individuele zaak is. Oleh en ik maken nog steeds muziek door samen te jammen, we verzamelen field recordings en proberen het zo organisch te houden. Natuurlijk zijn er ook mensen die willen samenwerken, maar die tegelijkertijd gescheiden worden door duizenden kilometers. Het internet kan deze grenzen uitwissen. Volgens mij is dit een goede zaak, omdat de toekomst en vooruitgang belangrijk zijn in de ontwikkeling van de muziek.

DE: Sasha, je Facebook profiel vertelt me dat je zowel werkzaam was als organisatrice van concerten als actief in een dansschool. Ik weet dat het klinkt als een domme vraag, maar wat dark ambient artiesten betreft, kunnen we ons vaak moeilijk voorstellen wat ze in het dagelijkse leven voor de kost doen. Dit heeft natuurlijk ook veel te maken met het mysterie waarin veel van deze artiesten zich graag hullen.

S: Nou, je kan mij omschrijven als een heel actief en divers persoon. Zo werkte ik ook op het planetarium waar ik koos voor te werken met videomateriaal over het hemelrijk, de ruimte en alles er tussen en organiseerde inderdaad concerten. Onder mijn vrienden zitten er veel dansers en zodoende ben ik dan ook in ons lokale concert managementbedrijf gestapt. Hoe het komt dat dit een enorme impact op mijn ontwikkeling heeft gehad kan ik niet uitleggen, maar het is wel een belangrijk feit. Het doet me er steeds aan denken dat alles mogelijk is, dus in dat opzicht kunnen dark ambient artiesten eender welke job in eender welk werkveld uitoefenen.

DE: Oleh, wat is jouw beroep? Het lijkt me onmogelijk, zeker in een klein genre, om van je muziek te kunnen leven. Blijft dit echter een utopie die je nastreeft, of is muziek maken voor jou (net als zovelen) gewoon een manier om te ontsnappen aan de dagelijkse shit?

O: Ik heb het geluk gehad om als geluidsontwerper voor een gaming bedrijf te mogen werken. Ik heb eerst geprobeerd dat als een soort bonusinkomen te doen, maar toen bleek het iets te zijn waar ik van kon proberen te leven. Maar ik ben nog steeds veel aan het bijleren hierin. Ik doe dit minder dan drie jaar, dus er is nog veel om bij te schaven. Maar ik moet zeggen dat ik geniet van elke uitdaging. Ik zou dus niet willen zeggen dat ik zou willen ontsnappen aan de dagelijkse routine. Van Oekraïne misschien wel, maar dat is een ander verhaal! (lacht)

DE: Over speciale artiesten gesproken: ook op Cryo Chamber is er de Georgische act Phonothek, waarvan een van de groepsleden nog meegedaan had aan het Eurovisie Songfestival. Puristen van het genre zullen bij deze informatie waarschijnlijk eerder hun neus ophalen of erger nog, geven de act hierom geen kans. Maar ik ben eerder van mening, en ook wanneer je muziek voor zichzelf laat spreken zoals de bedoeling is, dat zulke feiten deze onpersoonlijke muziek net meer menselijk maken, en misschien zelfs wel een nieuwe wereld opent voor mensen, die anders in geen duizend jaar met zulke muziek in aanraking zouden komen. Zien jullie het ook zo?

O: Serieus? Whoa! Dat wist ik niet! Mijn felicitaties aan hen alvast. Met iets verbonden zijn, zelfs als dat iets het Eurovisie Songfestival is, is eerder een goede dan een slechte zaak. Wanneer je betrokken bent bij vele andere disciplines, en dan heb ik het niet alleen over het muzikale, bewijst alleen maar hoe flexibel en getalenteerd je bent, dat is mijn mening. Ze produceren absoluut kwaliteitsspul! Jezelf openen voor nieuwe horizonten kan je alleen maar een diverser artiest maken.

S: Zelf maak ik ook een absoluut ander soort muziek, ik zing en dans ook een beetje. Sommige muziek die ik maak verschilt enorm van dark ambient, en kan voor die zogenaamde puristen dus als provocerend overkomen. Het feit dat ik dingen maak als harde ‘pop’ of soortegelijke dingen , maakt dat mijn dark ambient muziek minder betekenis krijgt hierdoor? Nee toch! Het maakt niet uit wat je doet naast je basisgenre. Je bent wie je bent. In feite brengen zulke dingen artiesten echt dichter bij de luisteraar, dus ik zie niets slechts in het anders zijn.

DE: Aanvullend op de vorige vraag: komt het door de anonieme aard van het genre dat maakt dat dark ambient gedoemd is om underground te blijven? Niet dat dit een slechte zaak is, maar hierdoor komen mensen die geïnteresseerd in het genre zouden KUNNEN zijn, moeilijk of niet ermee in contact. Hoe denken jullie hierover, en over het drone/dark ambient genre in het algemeen?

O: In deze scene hou ik maar van twee benaderingen: het meer drone/meditatieve en het meer experimentele zoals wanneer men het mengt met elektroakoestisch of music concrète enz.

Ik ben niet bepaald een hardcore dark ambient fan.

Omdat ik zo kieskeurig ben, wordt het echt moeilijk om de juiste dark ambient te vinden waar ik van zou kunnen genieten. Uiteraard heb ik wel mijn voorkeuren, maar wat nieuwe artiesten betreft hoor ik niet echt dingen die voor mij indrukwekkend blijken te zijn. Ze hebben wel de kwaliteit, maar wat sfeer betreft blijf ik toch voornamelijk op mijn honger zitten. Misschien heb ik er simpelweg te veel naar geluisterd, maar toch... Soundcloud was vroeger de perfecte plek voor nieuwe muziek te ontdekken. Nu ervaar ik daar een enorme afname van de kwaliteit, en om de een of andere reden schakelen veel artiesten over op het maken van techno of trance. Dat voelt wel wat raar aan. Daarom neig ik er naar om dieper in het minimalisme van artiesten als Richard Chartier, Yann Novak, Francisco Lopez, Thomas Koner, etc. te duiken.

S: Volgens mij blijft het genre underground zolang dat mensen zich realiseren dat het tijd is om iets kalmerend en anders te consumeren. Ik weet dat de meeste dark ambient artiesten introverten zijn, en dit specifieke genre heeft ook niet de intentie om op de rode loper wereldroem weg te kapen, en het is goed zoals het is.

Ik denk ook dat voor dit soort muziek filmscores ook een van de ontwikkelingstakken zijn.

DE: Jullie zijn beiden jong (-30 jaar). Hoe ontdekten jullie het dark ambient genre, en wat maakte dat jullie er voor kozen zelf met dit genre aan de slag te gaan?

O: Ik was al een tijdje into ambient. Ik herinner me dat ik 2010 op Soundcloud ambient nummers aan het zoeken was en zo op Red Fog stuitte.

Deze kerel opende zeker en vast de drone poort voor mij. Lustmord had ik al eerder gehoord, maar hij resoneerde niet echt met mij. Het lijkt erop dat ik de drones eerst nodig had. Wat betreft het maken ervan, kan ik het moeilijk zeggen. Het voelt gewoon zo organisch en echt om het te doen. Het stroomt gewoon uit mij. Misschien zal de waterval die dit soort sfeer uitspuwt ooit uitdrogen, dat weet ik niet. Momenteel voel ik gewoon dat ik het moet doen, en ik geniet er echt van.

S: Ik ontdekte het genre door de muzieksmaak van Oleh en vond er een rustige, kalmerende ervaring voor mezelf in. Een nieuwe wereld, zo je wil. Het maken van dergelijke muziek heeft me op een goede manier veranderd en was iets nieuws waar ik me naar schikte.

DE: Jullie ontmoetten elkaar in 2013 en huwden 4 jaar later. Als we Discogs mogen geloven was Oleh toen reeds een jaar bezig met muziek maken. Volgens datzelfde Discogs startte Sasha’s muzikale carrière in 2015 (het album Earth Songs, samen met Dronny Darko). In het verleden speelde je viool en zong in een koor, was het de invloed van je man die je deed zwichten om hem te volgen op het dark ambient pad?

S: Yep. Ik beantwoordde het reeds in de vorige vraag, maar inderdaad. Daarvoor was ik vooral in de weer met het maken en het draaien (dj) van drum and bass.

DE: Beiden maakten jullie op een korte tijdspanne reeds tal van albums. Ik weet dat het een onmogelijke vraag is om te beantwoorden (je vraagt een ouder immers ook niet te zeggen welk zijn favoriete kind is), maar laat me de vraag anders stellen: over welk album zijn jullie zelf het meest tevreden? Maar ook: stel dat je iemand die niet vertrouwd is met jullie muziek 1 album ter kennismaking zou meegeven, welk zou het dan zijn?

O: Je hebt het bij het rechte eind! (lacht) Technisch gezien zou ik zeggen dat mijn solo releases telkens beter zijn dan de vorige. Maar wat emoties betreft zou ik zeggen dat Earth Songs het meest door mezelf bewonderd wordt. Die angst om samen te werken (met Sasha nota bene!, nvdr) voelde echt raar, maar ook goed! Het was moeilijk, maar we hebben het laten klinken zoals we het wilden. Dat album was in feite een bundeling van meerdere lange nachtelijke jams die we toen hebben bewerkt. Het enige stuk dat we niet hadden bewerkt, was ‘Explosion’. Tot op de dag van vandaag hebben we nog steeds niet kunnen achterhalen hoe dit nummer op deze manier is kunnen uitdraaien.

Met de prachtige mastering van Simon van Cryo Chamber klonk het gewoon geweldig voor ons. Wij zijn blij dat de luisteraars hier hetzelfde over dachtten.

S: ‘Lost Here’ is de beste beschrijving van mijn innerlijke wereld. Dus voorlopig beschouw ik dat als mijn beste werk.

DE: Cryo Chamber is een zeer productief label, en het lijkt haast op een grote familie. Hoe voelt het om te werken met de legendarische mister Atrium Carceri himself?

O: Simon is een zeer inspirerende kerel. Het is altijd een plezier om met hem te babbelen. Hij gaf me al massa’s advies van onschatbare waarde. Het is een zeer positief ingestelde, getalenteerde, wijze en vriendelijke kerel. Voor zover mijn geheugen reikt is hij de enige eigenaar van een platenlabel die echt weet wat hij wil en hoe hij het kan laten gebeuren, en dan nog op zo een manier dat iedereen die erbij betrokken is blij is met het resultaat. Kort samengevat: een krankzinnig talent!

S: Inspirerend en geweldig. We zijn overweldigd en geïnspireerd met zijn persoonlijkheid!

DE: Het valt me ook op dat ze bij Cryo Chamber de blik op de toekomst durven werpen.In plaats van halsstarrig vast te willen blijven houden aan de gekende formule, durven ze voor de dag te komen met dark ambient die buiten de lijntjes durft kleuren en op die manier fris en vernieuwend klinkt.

Onlangs hoorde ik nog het laatste album van de Russische act Lesa Listvy (Way Home) dat absoluut onder deze categorie is onder te brengen. Volgen jullie het label zelf ook op de voet?

O: Inderdaad, die van Lesa Listvy heb ik ook al gehoord en ik hou alle Cryo Chamber releases in de gaten. Ik kan niet zeggen dat ik een grote fan ben van alle muziek, maar dat hoef ik ook niet te zijn. Alles zit in zijn eigen klasse. Ik vind het leuk hoe Cryo Chamber bijna elke mogelijke sfeer te bieden heeft waar je behoefte aan hebt. Het feit dat hij voor elke release de mastering doet, alsook het prachtige artwork, maakt het label alleen maar sterker waardoor het klinkt als één gigantische geluidsstructuur. Ik vind ook dat je aan een nummer kan merken als het van Cryo Chamber komt of niet.

S: Uiteraard. We proberen om elke nieuwe release bij te houden en bewonderen het algemene concept die zich laat kenmerken door een frisse kijk op het genre. Wist je dat dat album van Lesa Listvy gepaard gaat met een grote controverse? (Sasha doelt hiermee op het feit dat het album nieuw zal klinken voor wie reguliere dark ambient zou verwachten, nvdr.)Maar bovenal is het een goede inspiratiebron voor de dromers onder ons.

DE: Wat concerten aanbelangt, is dit ook iets dat het label regelt, of doen jullie dit zelf? Is er trouwens veel vraag naar live optredens van jullie?

S: Niet zo veel, maar soms treden we op in onze thuisstad. Ons podium blijft ondergronds, hoewel het groot is en veel perspectieven biedt. We dromen wel van een soort van Cryo Chamber-showcase, dat zou zo cool zijn!!!

Dronny Darko

protoU

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Madder Mortem - Marrow

Uitermate knappe progmetal met folky en ballad-achtige stukken en een zangeres met een ongelooflijke krachtige stem met een immense dynamiek. Agnete M. Kirkevaag heet ze en ze wordt vocaal zeer regelmatig bijgestaan door de ruige strot van haar broer BP. M. Kirkevaag, tevens gitarist bij de groep. Samen zijn ze de spil van Madder Mortem en ...

lees meer...
CD BESPREKING : INRA - The Content Consuming Its Form

INRA is een in Berlijn residerend drone dub duo bestaande uit Philipp Rhensius en Adam Ben-Nun. Met ‘The Content Consuming Its Form’ zijn ze na ‘Suburbs Of Utopia’ (2017) toe aan hun tweede release. Deze editie verschijnt als een boek met gedichten en gaat vergezeld van een download code voor de muziek. Het duo maakt ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2018 : IAMX video: Mile Deep Hollow

‘Alive in New Light’ werd verwelkomd als de verrijzenis van IAMX. In de jaren ervoor heeft Chris Corner zwaar geleden onder depressie en slaapstoornissen, hetgeen zijn weerslag vond op ‘Metanoia’ uit 2015. Daar is hij nu over, en die herwonnen bevrijding was de inspiratie voor ‘Alive in New Light’, dat begin ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2018 : Peter Murphy slaags met veiligheidsdiensten op optreden Stockholm

Straf nieuws van één van de grote heren uit onze scene. Dark Entries is hem zelfs schatplichtig, want is genoemd naar één van zijn liederen. Peter Murphy was ooit de voorman van Bauhaus, en tourt momenteel voor de viering van 40 jaar Bauhaus samen met Bauhaus-bassist David J. Er waren al problemen tijdens de tournee. ...

lees meer...
NIEUWS 14/12/2018 : Enzo Kreft bereidt plaat voor over 'Control'

Enzo Kreft blijft ons bezweren met maatschappelijk relevante minimal wave. Daar is hij al vroeg in de jaren 80 mee begonnen, met twee ep’s die vandaag erg gegeerd zijn bij liefhebbers van het genre. Toen een aantal nummers uit die prehistorische periode terug op vinyl verschenen, bekroop Enzo de wil om opnieuw muziek te maken. In 2016 ...

lees meer...
CD BESPREKING : Gudrun Gut - Moment

We wisten al een tijdje dat er na een break van 6 jaar nog eens een nieuwe plaat van Berlijn icoon Gudrun Gut zou uitkomen. Om de een of andere reden mocht dit in geen geval bekend gemaakt worden tot het zover was. Misschien om de verwachtingen wat te temperen, want eerlijk gezegd, geheel bevredigend vinden we deze Moment niet. Wat wil ...

lees meer...
CD BESPREKING : Barbara Morgenstern - Unschuld Und Verwüstung

Laat je niet misleiden door de knalroze kauwgombal die Barbara Morgenstern uit haar mond blaast op de voorkant van het cd-boekje. Hoewel je deze Duitse artieste altijd zal terugvinden in het electronica hoekje, mag je van haar gaan bubblegum beats verwachten. Eerder opererend in de schaduwzone van de clubs, het best gedijend wanneer ...

lees meer...
CD BESPREKING : De Brassers - De Brassers (boek + vinyl)

Uitverkocht. Mocht u nog in een achterafzaaltje van één of andere muffe winkel of alternatieve platen shop, een exemplaartje op de kop kunnen tikken, u weet wat gedaan. Dit kleinood verscheen naar aanleiding van 40 jaar De Brassers (1978 - 2018), de ketters van het Vlaamse Platteland die met een Vlaamse oerschreeuw Limburg en ...

lees meer...
NIEUWS 13/12/2018 : Dark Entries op zoek naar de lezer van de maand!

In 2019 kleurt Dark Entries naast het onvermijdelijke zwart ook met dik aangezette tinten zilver, aangezien we onze 25ste verjaardag vieren. 2019 zal daarom een jaar worden waarin we terugkijken naar ons verleden, maar ook vooruitblikken naar de toekomst, want graag doen we er op zijn minst nog 25 jaar bij. Omdat we maar al te goed ...

lees meer...
NIEUWS 12/12/2018 : Maak kennis met Xtort en Wave Invasion

De Nederlandse industrialgroep Xtort is om twee redenen relevant. Ze maken heerlijke donkere electro over thematieken als eenzaamheid, angst, krankzinnigheid en oorlog, en ze zijn één van de leidende groepen achter de Nederlandse organisatie Wave Invasion, dat op succesvolle wijze een aantal Nederlandse wavegroepen promoot door ...

lees meer...
FOTO'S : Ground Nero - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Astari Nite - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Spiritual Bat - @ Dance Macabre Festival Essen, 06/12/2018 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Peter Murphy viert 40 jaar Bauhaus op W-Fest Announcement Party ! - Vooruit, Gent 1 december 2018

Het was even spannend. Peter Murphy had de concerten voorafgaand aan Gent af moeten zeggen wegens ziekte en het werd pas de dag zelf duidelijk dat, tot groot jolijt van onder andere mezelf, het optreden in Gent wel zou kunnen doorgaan. En effectief na het voorprogramma Desert Mountain Tribe, indie geweld met post punk en psychedelische ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dwaalspoor (17/11/2018, Stichting Max, Alphen aan den Rijn) - Scandinavië heerst!

De laatste editie van Dwaalspoor, het mocht speciaal zijn. Al zullen alle artiesten die doorheen de jaren al hun opwachting mochten maken bij onze Noorderburen (een greep uit het indrukwekkende aanbod: Foresta Di Ferro, Luftwaffe, Der Blauwe Reiter, Jännerwein, Die Weisse Rose,...) beamen dat ze meer dan in de watten gelegd werden. De ...