casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

679 items

   

Dubbelinterview: DRONNY DARKO & protoU
Ik heb er echt een hekel aan wanneer artiesten binnen het dark ambient genre voor hun bijnaam het gaan zoeken in het Latijn, of met iets doms als ‘grey trees over my dying hear’ of ‘curled up in a corner from this cruel
27/07/2018, Dimi Brands
 Bookmark and Share

27/07/2018 : Dubbelinterview: DRONNY DARKO & protoU - Ik heb er echt een hekel aan wanneer artiesten binnen het dark ambient genre voor hun bijnaam het gaan zoeken in het Latijn, of met iets doms als ‘grey trees over my dying hear’ of ‘curled up in a corner from this cruel
27/07/2018 : Dubbelinterview: DRONNY DARKO & protoU - Ik heb er echt een hekel aan wanneer artiesten binnen het dark ambient genre voor hun bijnaam het gaan zoeken in het Latijn, of met iets doms als ‘grey trees over my dying hear’ of ‘curled up in a corner from this cruel
27/07/2018 : Dubbelinterview: DRONNY DARKO & protoU - Ik heb er echt een hekel aan wanneer artiesten binnen het dark ambient genre voor hun bijnaam het gaan zoeken in het Latijn, of met iets doms als ‘grey trees over my dying hear’ of ‘curled up in a corner from this cruel
27/07/2018 : Dubbelinterview: DRONNY DARKO & protoU - Ik heb er echt een hekel aan wanneer artiesten binnen het dark ambient genre voor hun bijnaam het gaan zoeken in het Latijn, of met iets doms als ‘grey trees over my dying hear’ of ‘curled up in a corner from this cruel
27/07/2018 : Dubbelinterview: DRONNY DARKO & protoU - Ik heb er echt een hekel aan wanneer artiesten binnen het dark ambient genre voor hun bijnaam het gaan zoeken in het Latijn, of met iets doms als ‘grey trees over my dying hear’ of ‘curled up in a corner from this cruel
Een van de fijnste ontdekkingen die we de laatste jaren deden op het dark ambient kwaliteitslabel Cryo Chamber waren zonder twijfel de Oekraïense acts Dronny Darko en protoU.

Beide artiesten zijn in het dagelijks leven daarenboven ook man en vrouw, wat het twee vliegen in één klap slaan ons vergemakkelijkte.

Oleg/Oleh (Dronny Darko) en Sasha (protoU) vertelden ons maar wat graag over hun muzikale projecten, en leken in de verste niet op de 'typische introverte dark ambient artiest'.

Oleg: Hey Dimi, sta me toe je allereerst enorm te bedanken voor het interview. We zien dat als een hele eer!

DE: In mijn eerste Dronny Darko review grapte ik een beetje over de naam van je project. Het is een duidelijke verwijzing naar de film Donnie Darko of had je nog een andere reden om je project zo te noemen?

En Sasha, wat is het verhaal achter de protoU naam?

O: Die bijnaam refereert inderdaad hiernaar maar is er niet zo diep mee verwant als je zou denken. Op het moment dat ik begon met drones maken had ik nog geen naam voor mijn project, en juist rond die periode had ik pas de Donnie Darko film gezien. Ik keek ernaar samen met een vriend, en we vonden allebei dat het een leuke bijnaam zou zijn. Mijn vriend moest er eerst nog mee lachen, maar ik nam het serieus en ging ervoor. Ik heb er echt een hekel aan wanneer artiesten binnen het dark ambient genre voor hun bijnaam het gaan zoeken in het Latijn, of met iets doms als ‘grey trees over my dying hear’ of ‘curled up in a corner from this cruel world sucking my thumb’-achtig voor de dag komen.

Veel artiesten proberen enkel maar te spelen op de tonen van melancholie en verdriet van het genre, volgens mij niet het ware doel van dark ambient. Ik ben meer een fan van een artiest als Lustmord.

Volgens mij moet de muziek in dit genre diep of donker zijn. Of allebei. Geen sentimentaliteit of reflecties over de ongelijkheid in de wereld. Je maakt scènes, beeld je dingen in en de luisteraars volgen je hierin. Geen bullshit dus!

S: Een van de moeilijkste keuzes die een artiest moet maken, is het kiezen van een gepaste bijnaam. Voor mij was het verrassend genoeg vrij eenvoudig, omdat ik de naam van het etc default device id (zijnde protoU) nam, omdat dit goed paste bij mijn algehele buitenaardse concept en het is geslachtsloos.

DE: Sasha, het lijkt er op dat je geïnteresseerd bent in (Oosterse) spiritualiteit. Ben je hier effectief mee bezig, en heeft het een bepaalde invloed op je dagelijkse leven?

S: Het juiste woord is inderdaad interesse. Mysteries, die samengaan met het Oosterse spiritisme, zijn (onder andere) existentiële en interessante benaderingen voor mij. Zeggen dat het een impact heeft op mijn dagelijkse leven zou te ver gaan, maar het heeft mijn geest wel degelijk verrijkt.

DE: Sasha, in mijn review voor Khmaoch schreef ik over de song ‘Voices Of The Water’ dat ik graag meer van je hemelse stem wou terughoren in toekomstige releases, omdat ze zo fantastisch samengaan met de donkere soundscapes. Is dat iets dat je van plan bent om te doen, en op deze manier je klassiek geschoolde koorzang stem terug meer te gebruiken?

S: Ja, natuurlijk! Ik ben inderdaad van plan om mijn zang meer te gebruiken. Het is goed voor verschillende soorten manipulaties binnen de muziek, dus verwacht maar meer van dergelijke experimenten van mijn kant.

DE: Oleh, jouw werk verraadt dan weer een brede interesse in science fiction. Zijn er boeken of films binnen dit genre die een belangrijke stempel op je muziek drukten?

O: Allereerst kan ik al zeggen dat ik een hekel heb aan boeken lezen (lacht). Films kijk ik eigenlijk ook niet zo heel vaak. Maar voor een goede sci-fi mag je me altijd wakker maken. Zo heb ik echt genoten van de film Prometheus, bijvoorbeeld. Ik ben van mening dat niet alleen films en literatuur kunnen inspireren. Ik krijg ook heel veel vibes van hedendaagse kunst, fotografie, architectuur, enzovoort. Zo ben ik ook een enorme fan van het minimalisme. In al zijn vormen.

DE: Ik speelde ooit jullie muziek, en iemand wist me te vertellen dat deze hem enorm deed denken aan de muziek die gebruikt wordt bij computerspellen. Ik ben hierin een absolute leek, maar zijn deze games evenzo een invloed, of is het eerder een toevalligheid.

O: Gamen is inderdaad iets wat mijn muziek enorm beïnvloedt. Nochtans speel ik zelf ook niet zo heel veel. Eigenlijk speel ik enkel Starcraft 2 (lacht). Het is zeer competitief en ik vind het leuk hoe je erin ondergedompeld wordt. Geluid en drones spelen een zeer belangrijke rol in het spel, net zoals de prachtige gameplay. Absoluut een aanrader wat mij betreft.

S: Volgens mij het vooral toeval, maar het is een feit dat we allebei gamers zijn en we veel spelen. We zijn dol op sommige soundscapes die we er horen, en leren er ook van.

DE: Jullie verschijnen beiden op Cryo Chamber, het dark ambient van Simon Heath (Atrium Carceri), dat volgens mijn bescheiden mening een van de absolute toplabels uit het genre is. Hoe kwamen jullie daar terecht? Was het Simon die jullie contacteerde of hebben jullie materiaal zijn richting uit gestuurd?

O: Ik heb Simon gecontacteerd via Bandcamp, in 2013 of ‘14 denk ik. Ik geloof dat hij me binnen een paar uur al een antwoord terugstuurde dat hij mijn werk wist te appreciëren. Ik voelde meteen aan hoe professioneel hij was en we waren er beiden al snel uit dat er een release van zou komen. Simon beheert het label op een geweldige manier. Daar onder contract staan is als artiest al wat je je kan dromen.

S: Oleh was reeds bij het label met zijn Outer Tehom album, en stelde voor om samen een album te maken. We bedachten een concept en zijn toen begonnen met componeren. Het was een aangename verrassing dat Simon ons werk leuk vond en erg waardeerde. Op die manier kwam ik daar terecht.

DE: Jullie hebben beiden al samengewerkt met andere Cryo Chamber acts zoals Alphaxone, Hilyard, Aegri Somnia,... Stel dat je zonder naar de mogelijkheden te moeten kijken zou kunnen samenwerken met een artiest, met wie zou je dan graag de studio induiken?

O: Lustmord, Aphex Twin, Richard Chartier, eleh, Bong-Ra.

S: Ik zou graag samenwerken met ASC, Dirk Serries en Steven Roach. Deze grote artiesten hebben mijn wereld helemaal op zijn kop gedraaid.

DE: Ik denk dat veel mensen zo’n samenwerking nog te romantisch zien als zijnde twee artiesten die samen in de studio aan songs werken. Tegenwoordig verstuurt men gewoon bestanden via de computer, en worden op deze manier fysieke grenzen uitgewist, wat langs de andere kant de magie van de samenwerking doet vervagen. Dankzij of ondanks (afhankelijk van het standpunt) het internet ontstond er een hele verandering in de muziekindustrie. Wat is jullie mening over internet wanneer het gaat over muziek maken, en hoe zien jullie de toekomst wat dit betreft?

O: Wel, samenwerken verschilt enorm van artiest tot artiest. Maar dat is nu net het hele punt. Je leert hoe ze hun creativiteit gebruiken, en welke technieken enzovoort. Wat het samenwerken met Sasha betreft ligt dit natuurlijk anders. Helemaal anders (lacht).

Internet is een zeer krachtig promotiemiddel. Tegenwoordig kan je eenvoudig muziek aldaar uploaden en gemakkelijker een mening hierover krijgen. Althans van sommige luisteraars, en zij hebben de optie om je te volgen of niet. Dat vind ik een goede zaak. Het creëerde een gezonde competitieve ruimte. Maar ook heeft het de perceptie ietwat bedorven, omdat er zoveel slechte artiesten zijn die je er uit moet filteren. We zijn in een tijdperk gekomen waarin je toegang hebt tot eender welke muziek je maar wil. Nu is het de tijd om de digitale rommel achter ons te laten en je bewustzijn niet met afval te voeden.

S: Ik denk dat het een heel individuele zaak is. Oleh en ik maken nog steeds muziek door samen te jammen, we verzamelen field recordings en proberen het zo organisch te houden. Natuurlijk zijn er ook mensen die willen samenwerken, maar die tegelijkertijd gescheiden worden door duizenden kilometers. Het internet kan deze grenzen uitwissen. Volgens mij is dit een goede zaak, omdat de toekomst en vooruitgang belangrijk zijn in de ontwikkeling van de muziek.

DE: Sasha, je Facebook profiel vertelt me dat je zowel werkzaam was als organisatrice van concerten als actief in een dansschool. Ik weet dat het klinkt als een domme vraag, maar wat dark ambient artiesten betreft, kunnen we ons vaak moeilijk voorstellen wat ze in het dagelijkse leven voor de kost doen. Dit heeft natuurlijk ook veel te maken met het mysterie waarin veel van deze artiesten zich graag hullen.

S: Nou, je kan mij omschrijven als een heel actief en divers persoon. Zo werkte ik ook op het planetarium waar ik koos voor te werken met videomateriaal over het hemelrijk, de ruimte en alles er tussen en organiseerde inderdaad concerten. Onder mijn vrienden zitten er veel dansers en zodoende ben ik dan ook in ons lokale concert managementbedrijf gestapt. Hoe het komt dat dit een enorme impact op mijn ontwikkeling heeft gehad kan ik niet uitleggen, maar het is wel een belangrijk feit. Het doet me er steeds aan denken dat alles mogelijk is, dus in dat opzicht kunnen dark ambient artiesten eender welke job in eender welk werkveld uitoefenen.

DE: Oleh, wat is jouw beroep? Het lijkt me onmogelijk, zeker in een klein genre, om van je muziek te kunnen leven. Blijft dit echter een utopie die je nastreeft, of is muziek maken voor jou (net als zovelen) gewoon een manier om te ontsnappen aan de dagelijkse shit?

O: Ik heb het geluk gehad om als geluidsontwerper voor een gaming bedrijf te mogen werken. Ik heb eerst geprobeerd dat als een soort bonusinkomen te doen, maar toen bleek het iets te zijn waar ik van kon proberen te leven. Maar ik ben nog steeds veel aan het bijleren hierin. Ik doe dit minder dan drie jaar, dus er is nog veel om bij te schaven. Maar ik moet zeggen dat ik geniet van elke uitdaging. Ik zou dus niet willen zeggen dat ik zou willen ontsnappen aan de dagelijkse routine. Van Oekraïne misschien wel, maar dat is een ander verhaal! (lacht)

DE: Over speciale artiesten gesproken: ook op Cryo Chamber is er de Georgische act Phonothek, waarvan een van de groepsleden nog meegedaan had aan het Eurovisie Songfestival. Puristen van het genre zullen bij deze informatie waarschijnlijk eerder hun neus ophalen of erger nog, geven de act hierom geen kans. Maar ik ben eerder van mening, en ook wanneer je muziek voor zichzelf laat spreken zoals de bedoeling is, dat zulke feiten deze onpersoonlijke muziek net meer menselijk maken, en misschien zelfs wel een nieuwe wereld opent voor mensen, die anders in geen duizend jaar met zulke muziek in aanraking zouden komen. Zien jullie het ook zo?

O: Serieus? Whoa! Dat wist ik niet! Mijn felicitaties aan hen alvast. Met iets verbonden zijn, zelfs als dat iets het Eurovisie Songfestival is, is eerder een goede dan een slechte zaak. Wanneer je betrokken bent bij vele andere disciplines, en dan heb ik het niet alleen over het muzikale, bewijst alleen maar hoe flexibel en getalenteerd je bent, dat is mijn mening. Ze produceren absoluut kwaliteitsspul! Jezelf openen voor nieuwe horizonten kan je alleen maar een diverser artiest maken.

S: Zelf maak ik ook een absoluut ander soort muziek, ik zing en dans ook een beetje. Sommige muziek die ik maak verschilt enorm van dark ambient, en kan voor die zogenaamde puristen dus als provocerend overkomen. Het feit dat ik dingen maak als harde ‘pop’ of soortegelijke dingen , maakt dat mijn dark ambient muziek minder betekenis krijgt hierdoor? Nee toch! Het maakt niet uit wat je doet naast je basisgenre. Je bent wie je bent. In feite brengen zulke dingen artiesten echt dichter bij de luisteraar, dus ik zie niets slechts in het anders zijn.

DE: Aanvullend op de vorige vraag: komt het door de anonieme aard van het genre dat maakt dat dark ambient gedoemd is om underground te blijven? Niet dat dit een slechte zaak is, maar hierdoor komen mensen die geïnteresseerd in het genre zouden KUNNEN zijn, moeilijk of niet ermee in contact. Hoe denken jullie hierover, en over het drone/dark ambient genre in het algemeen?

O: In deze scene hou ik maar van twee benaderingen: het meer drone/meditatieve en het meer experimentele zoals wanneer men het mengt met elektroakoestisch of music concrète enz.

Ik ben niet bepaald een hardcore dark ambient fan.

Omdat ik zo kieskeurig ben, wordt het echt moeilijk om de juiste dark ambient te vinden waar ik van zou kunnen genieten. Uiteraard heb ik wel mijn voorkeuren, maar wat nieuwe artiesten betreft hoor ik niet echt dingen die voor mij indrukwekkend blijken te zijn. Ze hebben wel de kwaliteit, maar wat sfeer betreft blijf ik toch voornamelijk op mijn honger zitten. Misschien heb ik er simpelweg te veel naar geluisterd, maar toch... Soundcloud was vroeger de perfecte plek voor nieuwe muziek te ontdekken. Nu ervaar ik daar een enorme afname van de kwaliteit, en om de een of andere reden schakelen veel artiesten over op het maken van techno of trance. Dat voelt wel wat raar aan. Daarom neig ik er naar om dieper in het minimalisme van artiesten als Richard Chartier, Yann Novak, Francisco Lopez, Thomas Koner, etc. te duiken.

S: Volgens mij blijft het genre underground zolang dat mensen zich realiseren dat het tijd is om iets kalmerend en anders te consumeren. Ik weet dat de meeste dark ambient artiesten introverten zijn, en dit specifieke genre heeft ook niet de intentie om op de rode loper wereldroem weg te kapen, en het is goed zoals het is.

Ik denk ook dat voor dit soort muziek filmscores ook een van de ontwikkelingstakken zijn.

DE: Jullie zijn beiden jong (-30 jaar). Hoe ontdekten jullie het dark ambient genre, en wat maakte dat jullie er voor kozen zelf met dit genre aan de slag te gaan?

O: Ik was al een tijdje into ambient. Ik herinner me dat ik 2010 op Soundcloud ambient nummers aan het zoeken was en zo op Red Fog stuitte.

Deze kerel opende zeker en vast de drone poort voor mij. Lustmord had ik al eerder gehoord, maar hij resoneerde niet echt met mij. Het lijkt erop dat ik de drones eerst nodig had. Wat betreft het maken ervan, kan ik het moeilijk zeggen. Het voelt gewoon zo organisch en echt om het te doen. Het stroomt gewoon uit mij. Misschien zal de waterval die dit soort sfeer uitspuwt ooit uitdrogen, dat weet ik niet. Momenteel voel ik gewoon dat ik het moet doen, en ik geniet er echt van.

S: Ik ontdekte het genre door de muzieksmaak van Oleh en vond er een rustige, kalmerende ervaring voor mezelf in. Een nieuwe wereld, zo je wil. Het maken van dergelijke muziek heeft me op een goede manier veranderd en was iets nieuws waar ik me naar schikte.

DE: Jullie ontmoetten elkaar in 2013 en huwden 4 jaar later. Als we Discogs mogen geloven was Oleh toen reeds een jaar bezig met muziek maken. Volgens datzelfde Discogs startte Sasha’s muzikale carrière in 2015 (het album Earth Songs, samen met Dronny Darko). In het verleden speelde je viool en zong in een koor, was het de invloed van je man die je deed zwichten om hem te volgen op het dark ambient pad?

S: Yep. Ik beantwoordde het reeds in de vorige vraag, maar inderdaad. Daarvoor was ik vooral in de weer met het maken en het draaien (dj) van drum and bass.

DE: Beiden maakten jullie op een korte tijdspanne reeds tal van albums. Ik weet dat het een onmogelijke vraag is om te beantwoorden (je vraagt een ouder immers ook niet te zeggen welk zijn favoriete kind is), maar laat me de vraag anders stellen: over welk album zijn jullie zelf het meest tevreden? Maar ook: stel dat je iemand die niet vertrouwd is met jullie muziek 1 album ter kennismaking zou meegeven, welk zou het dan zijn?

O: Je hebt het bij het rechte eind! (lacht) Technisch gezien zou ik zeggen dat mijn solo releases telkens beter zijn dan de vorige. Maar wat emoties betreft zou ik zeggen dat Earth Songs het meest door mezelf bewonderd wordt. Die angst om samen te werken (met Sasha nota bene!, nvdr) voelde echt raar, maar ook goed! Het was moeilijk, maar we hebben het laten klinken zoals we het wilden. Dat album was in feite een bundeling van meerdere lange nachtelijke jams die we toen hebben bewerkt. Het enige stuk dat we niet hadden bewerkt, was ‘Explosion’. Tot op de dag van vandaag hebben we nog steeds niet kunnen achterhalen hoe dit nummer op deze manier is kunnen uitdraaien.

Met de prachtige mastering van Simon van Cryo Chamber klonk het gewoon geweldig voor ons. Wij zijn blij dat de luisteraars hier hetzelfde over dachtten.

S: ‘Lost Here’ is de beste beschrijving van mijn innerlijke wereld. Dus voorlopig beschouw ik dat als mijn beste werk.

DE: Cryo Chamber is een zeer productief label, en het lijkt haast op een grote familie. Hoe voelt het om te werken met de legendarische mister Atrium Carceri himself?

O: Simon is een zeer inspirerende kerel. Het is altijd een plezier om met hem te babbelen. Hij gaf me al massa’s advies van onschatbare waarde. Het is een zeer positief ingestelde, getalenteerde, wijze en vriendelijke kerel. Voor zover mijn geheugen reikt is hij de enige eigenaar van een platenlabel die echt weet wat hij wil en hoe hij het kan laten gebeuren, en dan nog op zo een manier dat iedereen die erbij betrokken is blij is met het resultaat. Kort samengevat: een krankzinnig talent!

S: Inspirerend en geweldig. We zijn overweldigd en geïnspireerd met zijn persoonlijkheid!

DE: Het valt me ook op dat ze bij Cryo Chamber de blik op de toekomst durven werpen.In plaats van halsstarrig vast te willen blijven houden aan de gekende formule, durven ze voor de dag te komen met dark ambient die buiten de lijntjes durft kleuren en op die manier fris en vernieuwend klinkt.

Onlangs hoorde ik nog het laatste album van de Russische act Lesa Listvy (Way Home) dat absoluut onder deze categorie is onder te brengen. Volgen jullie het label zelf ook op de voet?

O: Inderdaad, die van Lesa Listvy heb ik ook al gehoord en ik hou alle Cryo Chamber releases in de gaten. Ik kan niet zeggen dat ik een grote fan ben van alle muziek, maar dat hoef ik ook niet te zijn. Alles zit in zijn eigen klasse. Ik vind het leuk hoe Cryo Chamber bijna elke mogelijke sfeer te bieden heeft waar je behoefte aan hebt. Het feit dat hij voor elke release de mastering doet, alsook het prachtige artwork, maakt het label alleen maar sterker waardoor het klinkt als één gigantische geluidsstructuur. Ik vind ook dat je aan een nummer kan merken als het van Cryo Chamber komt of niet.

S: Uiteraard. We proberen om elke nieuwe release bij te houden en bewonderen het algemene concept die zich laat kenmerken door een frisse kijk op het genre. Wist je dat dat album van Lesa Listvy gepaard gaat met een grote controverse? (Sasha doelt hiermee op het feit dat het album nieuw zal klinken voor wie reguliere dark ambient zou verwachten, nvdr.)Maar bovenal is het een goede inspiratiebron voor de dromers onder ons.

DE: Wat concerten aanbelangt, is dit ook iets dat het label regelt, of doen jullie dit zelf? Is er trouwens veel vraag naar live optredens van jullie?

S: Niet zo veel, maar soms treden we op in onze thuisstad. Ons podium blijft ondergronds, hoewel het groot is en veel perspectieven biedt. We dromen wel van een soort van Cryo Chamber-showcase, dat zou zo cool zijn!!!

Dronny Darko

protoU

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Maze & Lindholm - Where The Wolf Has Been Seen

Maze & Lindholm is een eerste samenwerking tussen P. Maze (echte naam Pierre de Mûelenaere), actief in Orphan Swords en Black Swords, plus producer en musicus Otto Lindholm die onder eigen naam twee albums heeft uitgebracht: ‘Otto Lindholm’ (2016) en ‘Alter’ (2017). ‘Where The Wolf Has Been Seen’ ...

lees meer...
CD BESPREKING : Merzbow/Dedali - L'Age D'Or

Het noiselabel 4iB uit Singapore blijft ons verrassen met serieuze kleppers. Japanoise oppergod Merzbow vonden we er al eerder terug (de split Animal Liberation met Raven en Dao De Noize), deze keer slaat de Japanner de handen in elkaar met Italiaan Alessandro Bosello oftewel Dedali. Over Merzbow is op onze pagina’s al veelvuldig ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chain Wallet - No Ritual

Wie kent er China Crisis nog? Een arty new wave en synhtpop band uit de jaren 80 waarvan de meeste mensen (of toch wie in de jaren 80 al eens de radio openzette) direct hun grote hit “Wishful Thinking” zullen herkennen. Maar ze hadden nog zoveel meer in hun mars. Voor wie iets van deze toch wel ondergewaardeerde new wave band in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Atomic - Pet Variations

Het Zweeds-Noorse kwintet Atomic wordt beschouwd als een ‘super’ jazzgroep qua bezetting. Atomic werd opgericht in 2000 door de Zweden Magnus Broo (trompet) en Fredrik Ljungkvist (saxofoon en klarinet). Met de komst van drie Noorse muzikanten - pianist Håvard Wiik, contrabassist Ingebrigt Håker Flaten en drummer Paal ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2019 : 'Robotman' neuwe clip en single van De Delvers

De Delvers hebben een nieuwe clip uit. Met “Robotman” delen De Delvers een Nederlandstalige postpunk-uppercut uit aan een maatschappij waar ‘robots’ regeren die alle menselijkheid en realiteitszin zijn verloren. Recht op de kin. Robotman is een oproep voor meer ongehoorzaamheid met een warm en groot hart! In deze tijden, met alles ...

lees meer...
CD BESPREKING : Jo Quail - Exsolve

Toen we voor het eerst over Jo Quail hoorden vertellen, zijnde een vrouw met een cello, konden we ons amper voorstellen dat we hier warm voor zouden lopen. Soms kan een mens zich echter danig vergissen, het was wijlen Ward De Prins die me wat dat betreft allereerst met de neus op de feiten drukte. Na een eerste luisterbeurt werd al meteen ...

lees meer...
NIEUWS 18/02/2019 : Twee Britse power electronics legendes trekken de stekker uit.

Vrijdag liet Lee Howard weten dat zijn project Iron Fist Of The Sun het voor bekeken houdt. Verantwoordelijk hiervoor is een dramatische verschuiving in zijn persoonlijk leven, een alleenstaande vader zijn en de plotselinge groei van zijn bedrijf waardoor het creëren van muziek praktisch onmogelijk geworden is. Het is beter de arena ...

lees meer...
NIEUWS 17/02/2019 : Posh Isolation strijkt neer in Brussel.

Wie geregeld onze reviewpagina uitpluist is ongetwijfeld al op het Deense experimentele label Posh Isolation gebotst. Het label, dat in Copenhagen ook zijn eigen winkel heeft, werd opgericht door Christian Stadsgaard en Loke Rahbek met als doelstelling werk van Scandinavische artiesten en speciale samenwerkingen een platform te geven. Buiten ...

lees meer...
FOTO'S : Kælan Mikla - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Fantastique.Night LVII: Kælan Mikla, Some Ember & Turquoise - Een bezwerende heksensabbat

Het is best verwonderlijk hoe snel Kælan Mikla groot geworden is. Natuurlijk had hun titelloze debuut uit 2016 al voor wat sensatie gezorgd in minimal wave-middens, maar het IJslandse trio – dat overigens in zijn eigen moedertaal zingt – bleef toch vooral een tip voor ingewijden. Succesvolle tournees met King Dude en Drab ...

lees meer...
FOTO'S : Some Ember - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Turquoise - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : R.I.P. Willy Willy (59) (Stagebeast, Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios, Willy Willy & The Voodoo Band) - 'Een gitarist zo groot dat je hem twee maal moest noemen'

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2019 : Kælan Mikla video: Draumadís

Het is absoluut niet zo dat we alles wat Robert Smith goed vindt zelf ook goed vinden, maar in het geval van het IJslandse Kælan Mikla doen we dat wel. Het meisjestrio maakt een frisse mix van punk, wave en poëzie en heeft op Cure-voorman zoveel indruk gemaakt dat deze hen uitnodigde op het Meltdown festival dat hij mocht cureren, ...

lees meer...
NIEUWS 14/02/2019 : R.I.P. Willy Willy (59) (Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios)

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...