Ik zou nog heel graag remixes willen maken voor She Past Away of Lebanon Hanover, maar ik twijfel of ze al ooit van Antipole hebben gehoord.
15/07/2018, Danny Quetin![]() |
||||
Hoi Karl, je woont in Noorwegen en bent de bezieler van Antipole. Een soort van eenmansband al werk je vooral samen met andere muzikanten zoals Paris Alexander en Eirene. Maar vooreerst hoe is Antipole ontstaan ? Het moet zowat rond de periode van Kerstmis 2013 geweest zijn dat ik mijn eerste Antipole-song heb geschreven. Eerlijk gezegd was ik toen meer een liefhebber van traditionele indie, meer dan ik me nu liever vertoef in wat je postpunk zou kunnen heten. Ik luisterde toen veel naar bands zoals Pixies, Guided By Voices, Pavement, Sonic Youth etc. Maar het was mijn vriendin Anne-Christel die heel wat oude en nieuwe postpunk in mijn leven bracht toen we mekaar 5 jaren geleden leerden kennen. Ik speelde in die tijd in andere bands en heb al songs geschreven sinds 1999. Maar de overweldigende postpunk heeft me geïnspireerd om te starten met een geheel nieuw project. Zelf had ik geen band meer, dus ben ik begonnen met instrumentale demo’s op te nemen. Hiervoor gebruikte ik mijn Boss BR-800 mini-studio (die ik nu nog gebruik voor het opnemen van de gitaren en bas). Al mijn demo’s hadden geen naam maar ik noemde ze AC met daarachter een nummer. AC01 schreef ik dus rond de periode van Kerstmis 2013 en vorige week heb ik AC90 opgenomen voor het volgende album. Met Paris Alexander ben ik beginnen te werken in februari 2016. In Belgie zijn we niet zo heel gekend met de scene in Noorwegen. Uiteraard kennen we hier bijvoorbeeld Fra Lippo Lippi. Maar bestaat er in Noorwegen een cultuur of een subcultuur van alternatieve bands ? Vergeleken met de rest van Europa kan je hier in Noorwegen niet echt spreken van een cultuur. Het is eerder allemaal wat kleinschaliger. Ik denk niet dat er een echt lange lijst bestaat van gekende postpunk/new wave-bands in Noorwegen. En dan spreek ik over de voorbije 30 jaar. Met Antipole heb je een eerste heel knap fullalbum, Northern Flux, uitgebracht bij het Franse Unknown Pleasures-label. Hoe ben je met dat label in contact gekomen ? Dank je ! Het was Pedro van Unknown Pleasures Records die me contacteerde nadat hij mijn cover had gehoord van Insight van Joy Division. Hij vroeg me of er een mogelijkheid was om een volledig album uit te brengen. Het was heerlijk. Ik hou enorm van vele bands die hun albums uitbrengen bij UPR. Die cover van Insight staat dan ook op Northern Flux. Ik ben er dan ook wel zeker van dat je, net als vele anderen, fan bent van Joy Division. Waarom heb je gekozen voor Insight als cover ? Oh ja, zonder enige twijfel ben ik fan. Insight is één van mijn favoriete JD-songs en ik had het gevoel dat het perfect werkte om er een Antipole-instrumental van te maken. Persoonlijk vind ik de muziek van Antipole vernieuwend, koud en warm tegelijk. Met een uitstekende atmosfeer. De gitaarsound kan je zonder twijfel vergelijken met die van The Cure. Uiteraard heeft elke band wel zijn invloeden. Hoe moeilijk is het tegenwoordig om nieuwe songs te schrijven ? Dank je ! Uiteraard hou ik wel van The Cure. Sommige songs lijken heel makkelijk om te schrijven. Maar niet alles wat ik schrijf of opneem als demo wordt uitgebracht. Misschien maar een derde of zo wordt gereleased. Mijn inspiraties en invloeden komen vooral van bands als The Cure, Joy Division, New Order, The Sound, The Chameleons, The Snake Corps enz. Maar ook de nieuwere postpunkbands kunnen van invloed zijn. Ik ontdek voortdurend nieuwe muziek die me kunnen beïnvloeden. In vele opzichten ben ik de laatste 4 jaar “songs aan het schrijven voor een nieuw album”. Maar in de herfst van dit jaar ga ik enkele maanden niets meer schrijven. Of dat ga ik toch proberen tenminste. Karl, je schrijft niet alleen muziek voor Antipole, maar je maakt ook heel wat remixen voor andere bands. En zij maken op hun beurt dan weer remixes voor Antipole. Hoe precies gaat zo iets in zijn werk ? Voor de remixes werk ik vooral samen met Paris Alexander. Nadat we de originele tracks en afzonderlijke files hebben ontvangen voeg ik er nieuwe gitaarlijnen aan toe. Hierbij hou ik dan wel rekening met de reeds bestaande melodielijnen maar ik probeer er ook wat meer melancholie en een andere melodie in te stoppen. Op zich is dit niet heel moeilijk vermits ik zo ook werk voor mijn eigen songs. Paris Alexander op zijn beurt voegt het geheel dan samen. Hij maakt hierbij dan gebruik van de originele song gecombineerd met mijn 2 tot 4 nieuwe gitaar-tracks. Paris weet van die remixes altijd wel iets heel bijzonder te maken. Het is best wel interessant om andere versies van onze songs te horen. Delphine Coma uit Amerika en Reconverb uit Denemarken zijn net klaar met hun remix van onze songs ‘Deco Blue’ en ‘Le Châtelet’. Ik hoop dat ze binnenkort kunnen uitgebracht worden. Ik heb ook opgevangen dat je momenteel bezig bent aan een remix voor Agent Side Grinder, waar ik wel heel benieuwd naar ben. Kan je al iets meer vertellen wat je voor hen aan het doen bent ? Ja natuurlijk, meer zelfs. Ik ben net klaar met de remix van hun ‘In From The Cold Yesterday’. Het is altijd wel spannend van wat de band zelf er van gaat vinden. Maar gelukkig zijn Johan en Emanuel van Agent Side Grinder heel tevreden met het resultaat. Ik voel me altijd vereerd om remixes te maken voor mijn favoriete bands. Eigenlijk hebben we nog maar enkel voor favoriete bands deze remixes gedaan. IAMTHESHADOW, Hante, In Letter Form, She Pleasures Herself en nu Agent Side Grinder. Met Pete van Kill Shelter deed ik ook een remix voor Warsaw Pact (Day By Day) – een heel goeie nieuwe band uit LA. Ik zou nog heel graag remixes willen maken voor She Past Away of Lebanon Hanover, maar ik twijfel of ze al ooit van Antipole hebben gehoord. Het zal dus niet makkelijk zijn om hun goedkeuring hiervoor te krijgen (lacht). Momenteel ben je dus al een tijdje aan het werken aan een nieuw album. Kan je al iets meer vertellen wanneer dit klaar zou zijn en hoe het gaat klinken ? We hopen het te kunnen uitbrengen begin 2019. 7 songs zijn ondertussen klaar en we gaan er nog 3 aan toevoegen. Het nieuwe album zal alleszins geen radicale verandering teweegbrengen vergeleken met Northern Flux, maar we proberen het gunstig te laten evolueren. Er zal meer tristesse en melancholie gaan in zitten, maar zeker ook veel warmte en hoop. Het proces er van loopt ongeveer op dezelfde manier als bij Northern Flux. Ik neem de gitaren en bas voor mijn rekening, Paris Alexander zal de synths, zang, drums en effecten verzorgen. Hij zal ook nu weer de productie en mixing op zich nemen (ja, hij doet echt wel veel). Daarnaast zal op het nieuwe album ook weer Eirene te horen zijn, maar ook de zang van Marc Lewis van The Snake Corps. Met Paris en Eirene werk ik al een hele tijd samen, maar de samenwerking met Marc Lewis dateert nog maar van afgelopen lente. Marc is een goede vriend van Paris en Eirene en hij bezocht onze show in Brighton in april. Marc deed een fantastische job. Hij heeft een ware postpunk-stem en heeft een bijzonder mooie melodie geschreven voor een nieuwe song die ‘Everything’ heet. Al de zanglijnen en teksten zijn dan ook door zowel Paris Alexander, Eirene en Marc Lewis geschreven. Tot op heden ben ik bijzonder tevreden over ons nieuwe album. Het zal ook worden uitgebracht via Unknown Pleasures Records. In augustus komt Antipole naar België, jullie spelen dan op het W-Festival. Hoe zijn jullie op die affiche terecht gekomen ? De organisatie van het W-Festival heeft me daar voor gecontacteerd en nu staat het te gebeuren (lacht). Ik kijk er echt naar uit om naar België te komen. Onlangs was ik nog in Brussel. Wat mogen we verwachten van het Antipole-optreden tijdens het W-Festival ? Ikzelf kom dan wel van Noorwegen, maar de rest van de band is afkomstig uit Brighton (UK). Paris Alexander en Eirene komen de band uiteraard vervoegen en Simon en Martin gaan er bij zijn voor de bas en percussie. We gaan songs spelen uit Northern Flux en twee of drie nieuwe songs. Op het W-Festival zijn er meer dan 60 bands. Zijn er bands die je daar zeker wil bekijken ? Jaaa ! Ik kijk vooral uit naar Chameleons Vox, Clan Of Xymox, She Past Away en Ash Code. Zij behoren zeker tot mijn favoriete bands. En zeker ook Trisomie 21, Roza Parks, Modern English, A Slice of Life en nog zoveel meer. Ik ben er heel enthousiast over en nog meer om er zelf bij te mogen horen. Karl, dank je wel voor deze babbel. Ik wens je alvast het allerbeste voor alles wat nog mag volgen in de toekomst. Uiteraard zien we mekaar wel op het W-Festival. Insgelijks Danny. Dank je van harte. En ik wil er nog aan toevoegen dat ik iedere week weer geniet van ‘De Dag des Oordeels’, een kwalitatieve radioshow met oude en nieuwe postpunk. We zien mekaar zeker en vast op het W-Festival. Antipole speelt op 19 augustus op het W-Festival in Amougies.
|
Volgende interviews:
THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
DOGANOV - Ongezonde relaties en zelfdestructie kunnen ook gevolgen zijn van pijn en gemis.
SCHWARZBLUT - 'Idisi' is verwijzing naar het eeuwigdurende verlangen naar vrijheid en een eerbetoon aan de kracht van vrouwen in het verleden en het heden.
CHRISTIAN DEATH - Ik denk dat pacifisme de voorbode zal zijn van de finale slachting.
THE CRAVATS - Als je zin hebt om te zingen, te dansen, een gitaar te verkrachten of in een emmer te schreeuwen, dan kan dat en iemand op deze wereld zal het geweldig vinden.
THE KIDS - Mensen verwachten onze klassiekers en dat zijn de songs van de eerste twee LP's
DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
METROLAND - Dit album is qua concept het moeilijkste dat we ooit al gemaakt hebben.
CAUSENATION - Cultuur is een van die zaken die ongelooflijk belangrijk zijn in het op gang brengen van een onderstroom in onze samenleving
WHISPERS IN THE SHADOW - Ik heb geen grote hoop voor de mensheid meer.