casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

662 items

   

THEATRE OF HATE
Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
15/07/2018, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

15/07/2018 : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
15/07/2018 : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
15/07/2018 : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
15/07/2018 : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
15/07/2018 : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
Theatre of Hate heeft met 'Westworld' muziekgeschiedenis geschreven. Ze maakten postpunk met grauwe, rauwe nummers die niet bepaald overvloeiden van optimisme. De groep leefde een kort maar krachtig bestaan tot de groep overging in Spear of Destiny in 1982. Vandaag is het evenwel Theatre of Hate dat terug van zich laat horen. In 2016 kwam Kinshi uit, een ambitieuze dubbel-cd, en in november speelt de groep op het Breaking Barriers festival in Leuven. Malcolm Nix had een gesprek met Kirk Brandon.

Het verbaast sommige mensen misschien dat Theatre of Hate nog steeds bestaat. Waar vinden jullie de energie de band in leven te houden? Zijn jullie nog steeds even gemotiveerd als toen Theatre of Hate in 1980 werd opgericht?

We hoopten allemaal dat alles op het juiste moment weer zou samenvallen en nu is zeker het juiste moment. De muziek voelt fris aan, net als de nieuwe opnames die we hebben uitgebracht met het album ‘Kinshi’. Het kost me een enorme hoeveelheid energie, maar alle groepsleden voelen nog de motivatie deze innovatieve muziek tot bij de mensen te brengen. We voelen ook aan dat de teksten zelfs relevanter zijn vandaag dan toen we pas waren gestart. Misschien is dat paradoxaal.

De band heeft gedurende de voorbije decennia een beetje pauze genomen, maar in 2016 hebben jullie het nieuw album ‘Kinshi’ uitgebracht. Zijn er belangrijke verschillen met de oudere output of is dit gewoon een logisch vervolg op de vorige LP’s?

De groepsleden hebben allemaal een leven geleid tijdens de decennia sinds de oprichting van de band. We voelen allemaal dat we met ‘Kinshi’ echt de spirit hebben gevat van wat de band was en is. De band was zeer anti-establishment en anti-programmatorisch. Dat gevoel is met de songs op de nieuwe LP voortgezet. In een wereld waarin artiesten zelden protesteren, hameren wij nog steeds nagels in de hypocrisie van bepaalde programma’s. Onze muziek klinkt nog steeds dreigend en hoekig.

De bezetting is sterk veranderd sinds de eerste jaren van de band. Heeft dit volgens jullie een significante impact op de sound?

De bezetting omvat nog steeds drie originele groepsleden, Stan Stammers, John Lennard en mezelf. Billy Duffy staat nu natuurlijk aan het hoofd van The Cult, maar is nog steeds een goede vriend. Een van de drummers, Nigel Preston, is gestorven, maar we zijn gelukkig dat Chris Bell nu de drums speelt. Chris behoorde oorspronkelijk tot de eerste line-up van Spear of Destiny.

De nieuwe LP is deels gefinancierd door middel van een crowdfunding-campagne. Wat zijn jullie ervaringen met deze nieuwe techniek? Kunnen jullie dit aanbevelen of zijn er nadelen waar oningewijden op het eerste gezicht misschien niet aan denken?

Als men zelf voor crowdfunding kan zorgen, betekent dit een geweldige stap vooruit. Dit moet de eerste halte zijn. Na dat zelf te hebben gedaan, zijn er verschillende platenfirma’s die de band misschien willen tekenen als ze denken de verkoopcijfers omhoog te kunnen krijgen. Ze rekenen daarvoor natuurlijk een percentage aan, maar dat hoort erbij. Men moet voorzichtig zijn, maar ook de mogelijkheden zien.

Denken jullie dat het voor de alternatieve scene in de jaren 70 of 80 een groot verschil zou hebben gemaakt als de moderne mogelijkheden op het vlak van crowdfunding toen beschikbaar zouden zijn geweest?

Enorm. Het zou het initiatief in de handen van de bands hebben geplaatst. Dit zou voor veel meer bands de deur hebben geopend om zichzelf te financieren en om zelf de vruchten van hun artistieke werk te plukken.

Wat denken jullie van de hedendaagse alternatieve scene? Is die scene nog steeds relevant? Heeft de scene nog steeds het potentieel om de manier waarop de entertainmentindustrie functioneert radicaal te veranderen? Of moeten we ons neerleggen bij een leven in de schaduw, aan de rand van wat maatschappelijk aanvaardbaar is?

Wij en elke andere persoon zijn zo relevant als we onszelf voelen. Als iemand iets zegt dat voor hem iets betekent, zullen er mensen zijn die luisteren. Is de scene relevant? Absoluut! We creëren onze eigen realiteit. Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders. Het vergt lef en overtuiging, maar dat geldt voor al de beste muziek.

Op 10 november 2018 zal Theatre of Hate spelen op het Breaking Barriers festival in Het Depot. Het is al een tijdje geleden dat de band nog eens in België heeft gespeeld. Kunnen jullie zich nog herinneren hoe lang het geleden is? Wat zal het grote verschil zijn tussen het vorige concert in België en het concert dat we in november zullen zien?

We kijken er immens naar uit. We hebben vele jaren niet meer in België gespeeld, maar nu de bandleden beschikbaar zijn en ervoor willen gaan, verwacht ik dat we meer in België en in Europa zullen spelen.

Kennen jullie de andere bands op de affiche? Beschouwen jullie al die bands als onderdelen van een scene waar jullie een band mee voelen of beschouwen jullie hen als artiesten die toevallig samen met jullie op een affiche staan?

Iedereen heeft een relevantie voor de alternatieve scene. We maken er allemaal deel van uit. We vertrekken in feite allemaal van hetzelfde standpunt en we proberen onze eigen muziek te maken. Nu en dan zie ik een band die me wegblaast. Dat is iets waar ik naar uitkijk, want het maakt het interessant. TV Smith is een goede, oude vriend en een authentieke artiest. Het is altijd goed met hem op een affiche te staan.

Theatre of Hate gaat niet op regelmatige basis op Europese tournee. Denken jullie dat de hele brexit-oplichterij een invloed zal hebben op de mogelijkheden van Britse bands om in Europa door Europa te toeren en vice versa?

De idioten die voor brexit hebben gestemd, zullen ons niet tegenhouden te doen wat we willen doen. Als we terug visa en carnets [1] moeten aanvragen, zullen we dat doen. We zijn van plan dit jaar twee reeksen shows in Europa te spelen. We hopen die tweede reeks te kunnen uitbreiden naar zo veel mogelijk Europese landen. Er is altijd een weg vooruit doorheen de idiotie.

[1] Toch een redactioneel woordje uitleg voor wie dit woord niet kent. Een carnet is een van de documenten die men nodig heeft om goederen tijdelijk in een land in te voeren. Voor muzikanten gaat het dan meestal om hun instrumenten, versterkers, voertuigen et cetera. Als ze terug aan de grens verschijnen om het land opnieuw te verlaten, moeten ze bewijzen dat ze aan de hand van die documenten bewijzen dat ze alle tijdelijk ingevoerde voorwerpen opnieuw uitvoeren. Het is een manier om ontduiking van invoerrechten te voorkomen. Als onderdeel van de eengemaakte Europese markt bestaan er geen invoerrechten tussen lidstaten van de EU, maar dat blijft voor Groot-Brittannië dus niet duren.

Breaking Barriers: 9 & 10 november 2018, Het Depot, Leuven, met Theatre Of Hate, Siglo XX, The Kids, TV Smith, The Cravats, Cocaine Piss, Millie Manders & The Shut Up en New Trash

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ashtoreth - Ciuthach

Ciuthach is het tweede deel in de Sleep FUSE subscription serie, een reeks van 6 albums plus 1 bonus cd waarvan iedere maand telkens een deel uitkomt over de periode van logischerwijs een half jaar. Ieder album komt van een andere artiest en deze zijn in chronologische volgorde: Septimus Keen, Ashtoreth, Regional Idents (DCW Briggs), Future ...

lees meer...
CD BESPREKING : Krakow - Minus

Hoewel genaamd naar een Poolse stad, werd deze proggy postmetalband opgericht in Bergen, Noorwegen in de herfst van 2005. “Minus” is Krakows vierde album sinds hun debuut “Monolith” uit 2009. Op het album staan zes composities inventieve progmetal en postmetal die behoorlijk donker klinkt. Veel lof kregen ze reeds voor ...

lees meer...
CD BESPREKING : Rudolf Eb.er - OM Kult 1 – Ritual Practice Of Conscious Dying Vol. 1

Hmm, hier had ik toch meer van verwacht. Wat had ik dan verwacht? Stikdonkere occulte ritual. Of wat verwacht je anders van een album met de titel “OM Kult 1 – Ritual Practice Of Conscious Dying Vol. 1”? Wat krijgen we? Een soort experimentele noise of musique concrète. Rudolf Eb.er is een Zwitserse Oostenrijker (of ...

lees meer...
FOTO'S : Doganov - @ Le Garage Luik door Luc Luyten, 13/10/2018

lees meer...
FOTO'S : Stin Scatzor - @ Le Garage Luik door Luc Luyten, 13/10/2018

lees meer...
CD BESPREKING : BizarreϟϟMania - II

Drie zwaargewichten uit de noise wereld bundelen de krachten onder de naam BizarreϟϟMania, namelijk de twee Finse acts Bizarre Uproar en Sick Seed, en Mania uit Amerika, die we ook kennen van het project Taint. Solliciteer je openlijk voor een ban op Facebook, post dan al maar snel de cover van dit plaatje op je tijdlijn. Zoals ...

lees meer...
NIEUWS 15/10/2018 : Eerste drie namen voor Black Easter zijn bekend.

Het jaar was nog maar net uit de startblokken, maar met het overlijden van onze goede vriend Ward De Prins hing er al meteen een pikzwarte wolk boven 2018. Ward was niet alleen een belangrijke persoon bij Peek-A-Boo, tevens organiseerde hij ook het Black Easter Festival, dat tot op heden reeds 2 maal had plaatsgevonden. Ter ere van ...

lees meer...
CD BESPREKING : Dødsmaskin - Fiende

Met Fiende, het tweede album van het Noorse Dødsmaskin, maken we een sprong in de tijd. Daar waar het op debuut Fullstendig Brent nog ging over de Noorse heksenverbrandingen in de 17de eeuw, werpt het duo op Fiende een blik in de toekomst. Een blik die niet bijster optimistisch te noemen is. Het concept achter deze plaat is immers ...

lees meer...
NIEUWS 13/10/2018 : Numan: de planeet zou het beter doen zonder ons

Bluedot lijkt wel een ideaal festival om Gary Numan uit te nodigen. Het festival draait rond wetenschap en is genoemd naar het blauwe puntje dat onze planeet in het universum vormt. Gary Numan heeft met 'Savage' een plaat gemaakt over hoe mensen proberen te overleven nadat de klimaatverandering alle mogelijke rampen op de mensheid ...

lees meer...
NIEUWS 13/10/2018 : Heruitgave van drie eerste Siglo XX-ep's

40 jaar Siglo XX moet gevierd worden. Met een uitzonderlijke reünietournee natuurlijk, maar ook een paar heruitgaven zullen niet misstaan. Het Leuvense Onderstroom specialiseert zich al jaren in heruitgaven van wavegrootheden en zijn uiteraard ideaal voor de klus. Zij brachten eerder de lp 'Siglo XX' uit, en brengen nu de drie ...

lees meer...
NIEUWS 13/10/2018 : Wavefest in Baroeg met Agent Side Grinder, Dive, Zanias...

Op 20 oktober kunt u in de Baroeg van Rotterdam terecht voor de vierde editie van Wavefest, en er staat heel wat moois op de affiche. Agent Side Grinder heeft een turbulente tijd gekend, met het - vriendschappelijk - vertrek van verschillende leden waaronder oorspronkelijk zanger Kristoffer Grip. De groep is nu herleid tot een trio, maar ...

lees meer...
NIEUWS 09/10/2018 : Toekomstmuziek door VNV Nation

'No Future' zongen de punkers. VNV Nation is daar niet zo zeker van... Zij wachten geduldig op de toekomst, en vragen zich af wanneer die er dan eindelijk aankomt. Dat is natuurlijk verwarrend, want elke keer je denkt dat de toekomst er eindelijk is, verandert die in heden en al even snel in verleden. Alle existentiële twijfels ...

lees meer...
FOTO'S : The Kids - @ Hertals Rock City, 22/09/2018 door Luc Luyten