casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

697 items

   

THEATRE OF HATE
Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
15/07/2018, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

15/07/2018 : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
15/07/2018 : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
15/07/2018 : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
15/07/2018 : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
15/07/2018 : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
Theatre of Hate heeft met 'Westworld' muziekgeschiedenis geschreven. Ze maakten postpunk met grauwe, rauwe nummers die niet bepaald overvloeiden van optimisme. De groep leefde een kort maar krachtig bestaan tot de groep overging in Spear of Destiny in 1982. Vandaag is het evenwel Theatre of Hate dat terug van zich laat horen. In 2016 kwam Kinshi uit, een ambitieuze dubbel-cd, en in november speelt de groep op het Breaking Barriers festival in Leuven. Malcolm Nix had een gesprek met Kirk Brandon.

Het verbaast sommige mensen misschien dat Theatre of Hate nog steeds bestaat. Waar vinden jullie de energie de band in leven te houden? Zijn jullie nog steeds even gemotiveerd als toen Theatre of Hate in 1980 werd opgericht?

We hoopten allemaal dat alles op het juiste moment weer zou samenvallen en nu is zeker het juiste moment. De muziek voelt fris aan, net als de nieuwe opnames die we hebben uitgebracht met het album ‘Kinshi’. Het kost me een enorme hoeveelheid energie, maar alle groepsleden voelen nog de motivatie deze innovatieve muziek tot bij de mensen te brengen. We voelen ook aan dat de teksten zelfs relevanter zijn vandaag dan toen we pas waren gestart. Misschien is dat paradoxaal.

De band heeft gedurende de voorbije decennia een beetje pauze genomen, maar in 2016 hebben jullie het nieuw album ‘Kinshi’ uitgebracht. Zijn er belangrijke verschillen met de oudere output of is dit gewoon een logisch vervolg op de vorige LP’s?

De groepsleden hebben allemaal een leven geleid tijdens de decennia sinds de oprichting van de band. We voelen allemaal dat we met ‘Kinshi’ echt de spirit hebben gevat van wat de band was en is. De band was zeer anti-establishment en anti-programmatorisch. Dat gevoel is met de songs op de nieuwe LP voortgezet. In een wereld waarin artiesten zelden protesteren, hameren wij nog steeds nagels in de hypocrisie van bepaalde programma’s. Onze muziek klinkt nog steeds dreigend en hoekig.

De bezetting is sterk veranderd sinds de eerste jaren van de band. Heeft dit volgens jullie een significante impact op de sound?

De bezetting omvat nog steeds drie originele groepsleden, Stan Stammers, John Lennard en mezelf. Billy Duffy staat nu natuurlijk aan het hoofd van The Cult, maar is nog steeds een goede vriend. Een van de drummers, Nigel Preston, is gestorven, maar we zijn gelukkig dat Chris Bell nu de drums speelt. Chris behoorde oorspronkelijk tot de eerste line-up van Spear of Destiny.

De nieuwe LP is deels gefinancierd door middel van een crowdfunding-campagne. Wat zijn jullie ervaringen met deze nieuwe techniek? Kunnen jullie dit aanbevelen of zijn er nadelen waar oningewijden op het eerste gezicht misschien niet aan denken?

Als men zelf voor crowdfunding kan zorgen, betekent dit een geweldige stap vooruit. Dit moet de eerste halte zijn. Na dat zelf te hebben gedaan, zijn er verschillende platenfirma’s die de band misschien willen tekenen als ze denken de verkoopcijfers omhoog te kunnen krijgen. Ze rekenen daarvoor natuurlijk een percentage aan, maar dat hoort erbij. Men moet voorzichtig zijn, maar ook de mogelijkheden zien.

Denken jullie dat het voor de alternatieve scene in de jaren 70 of 80 een groot verschil zou hebben gemaakt als de moderne mogelijkheden op het vlak van crowdfunding toen beschikbaar zouden zijn geweest?

Enorm. Het zou het initiatief in de handen van de bands hebben geplaatst. Dit zou voor veel meer bands de deur hebben geopend om zichzelf te financieren en om zelf de vruchten van hun artistieke werk te plukken.

Wat denken jullie van de hedendaagse alternatieve scene? Is die scene nog steeds relevant? Heeft de scene nog steeds het potentieel om de manier waarop de entertainmentindustrie functioneert radicaal te veranderen? Of moeten we ons neerleggen bij een leven in de schaduw, aan de rand van wat maatschappelijk aanvaardbaar is?

Wij en elke andere persoon zijn zo relevant als we onszelf voelen. Als iemand iets zegt dat voor hem iets betekent, zullen er mensen zijn die luisteren. Is de scene relevant? Absoluut! We creëren onze eigen realiteit. Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders. Het vergt lef en overtuiging, maar dat geldt voor al de beste muziek.

Op 10 november 2018 zal Theatre of Hate spelen op het Breaking Barriers festival in Het Depot. Het is al een tijdje geleden dat de band nog eens in België heeft gespeeld. Kunnen jullie zich nog herinneren hoe lang het geleden is? Wat zal het grote verschil zijn tussen het vorige concert in België en het concert dat we in november zullen zien?

We kijken er immens naar uit. We hebben vele jaren niet meer in België gespeeld, maar nu de bandleden beschikbaar zijn en ervoor willen gaan, verwacht ik dat we meer in België en in Europa zullen spelen.

Kennen jullie de andere bands op de affiche? Beschouwen jullie al die bands als onderdelen van een scene waar jullie een band mee voelen of beschouwen jullie hen als artiesten die toevallig samen met jullie op een affiche staan?

Iedereen heeft een relevantie voor de alternatieve scene. We maken er allemaal deel van uit. We vertrekken in feite allemaal van hetzelfde standpunt en we proberen onze eigen muziek te maken. Nu en dan zie ik een band die me wegblaast. Dat is iets waar ik naar uitkijk, want het maakt het interessant. TV Smith is een goede, oude vriend en een authentieke artiest. Het is altijd goed met hem op een affiche te staan.

Theatre of Hate gaat niet op regelmatige basis op Europese tournee. Denken jullie dat de hele brexit-oplichterij een invloed zal hebben op de mogelijkheden van Britse bands om in Europa door Europa te toeren en vice versa?

De idioten die voor brexit hebben gestemd, zullen ons niet tegenhouden te doen wat we willen doen. Als we terug visa en carnets [1] moeten aanvragen, zullen we dat doen. We zijn van plan dit jaar twee reeksen shows in Europa te spelen. We hopen die tweede reeks te kunnen uitbreiden naar zo veel mogelijk Europese landen. Er is altijd een weg vooruit doorheen de idiotie.

[1] Toch een redactioneel woordje uitleg voor wie dit woord niet kent. Een carnet is een van de documenten die men nodig heeft om goederen tijdelijk in een land in te voeren. Voor muzikanten gaat het dan meestal om hun instrumenten, versterkers, voertuigen et cetera. Als ze terug aan de grens verschijnen om het land opnieuw te verlaten, moeten ze bewijzen dat ze aan de hand van die documenten bewijzen dat ze alle tijdelijk ingevoerde voorwerpen opnieuw uitvoeren. Het is een manier om ontduiking van invoerrechten te voorkomen. Als onderdeel van de eengemaakte Europese markt bestaan er geen invoerrechten tussen lidstaten van de EU, maar dat blijft voor Groot-Brittannië dus niet duren.

Breaking Barriers: 9 & 10 november 2018, Het Depot, Leuven, met Theatre Of Hate, Siglo XX, The Kids, TV Smith, The Cravats, Cocaine Piss, Millie Manders & The Shut Up en New Trash

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Xtort - Nothing Is Real

Ergens in de Peelrand, verscholen tussen de industrie van Eindhoven en Noordrijn-Westfalen ligt een aandoenlijk dorpje dat Gemert heet. Daar in de buurt van de plaatselijke bib ligt een klein maar gezellig poppodium dat De Bunker heet. Het is die bunker die de genaamde ‘Piet van Hoer’ tot zijn tweede domicilie heeft verkozen. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Kasper Skullerud Værnes & Andreas Wildhagen - Troposgrafien

Het tweetal Kasper Skullerud Værnes (saxofoons) en drummer/percussionist Andreas Wildhagen spelen al een decennium lang in verschillende jazz ensembles en projecten. Het is pas sinds een paar jaar dat ze elkaar vonden als duo en in deze bezetting brachten ze in november 2018 met ‘Troposgrafien’ een eerste plaat uit. Eén ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CD BESPREKING : Karakorum - Fables And Fairytales

In 2017 verscheen het eerste album “Beteigeuze” op Tonzonen Records en nu is er dan de opvolger “Fables And Fairytales”. We hebben het over de vijfkoppige Duitse prog en krautrock formatie Karakorum uit Mühldorf am Inn (bij München). De band bestaat uit een keyboardspeler, twee gitaristen, een bassist en een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fïx8:Sëd8 - Warning Signs

This CD review was translated to English by the author. You can read the translation here. Op de affiche van Amphi Festival 2019 prijkt een bijzondere naam. Op de laatste regel, in kleine letters, staat Fïx8:Sëd8, een artiest die je niet meteen op een groot festival met namen als Blutengel en Lord Of The Lost zou verwachten. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : RAMMSTEIN - Een stadion in vuur en vlam

Rammstein, de band waarvan de groepsleden al eens graag met vuur spelen, trad deze woensdag op voor een uitverkocht Koning Boudewijnstadion. Uw reporter ter plekke was erbij en kwam er zonder brandwonden vanaf. Er was een massale toeloop voor de metalband uit Duitsland. Alle tickets vlogen in november vorige jaar reeds in minder dan een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Monocube - Substratum

Met de eerste helft van het jaar achter ons gelaten, kunnen we reeds zeggen dat ook 2019 weer een zeer mooi jaar geweest zal zijn wat het dark ambient genre betreft. De ijzersterke releases van Ashtoreth en Empty Chalice duiken ons in deze meteen voor de geest, en dan hebben we nog niet eens de tijd gehad om ons over de recente Cryo Chamber ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Timetable voor M'era Luna 2019

Zelf geven ze er niet zo heel veel ruchtbaarheid aan, maar dit jaar viert M’era Luna zijn inmiddels 20ste editie. De jaarlijkse traditie in volle zomertijd mag iedere keer dan weer een feestje zijn. Het feestje in eigen leefwereld, waar het vliegveld van het Duitse Hildesheim wordt omgetoverd tot het walhalla van de gothics en ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Dark Entries geeft weg: tickets Sewerfest.

Muzikale fijnproevers weten al langer dan vandaag dat JH De Wommel de place to be is om deviante muziekjes te ontdekken. Op de laatste dag van de zomervakantie slaan New Wave Top 100 en Pale Moon de handen in elkaar voor de tweede editie van Sewerfest. Vanaf 20 uur kan je er optredens meepikken van Diagnostic Error (EBM), Cojones Del ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2019 : Angels Of Liberty teaser!

De nieuwe, postume Angels Of Liberty, “Servant Of The Grail” is een feit. En ik ben redelijk enthousiast. Ik hoop binnenkort een review van dit album op deze site te kunnen presenteren maar wil u nu alvast laten kennis maken met “The Last Vampire”, het nummer dat dit album moet presenteren. En geloof me dit nummer doet ...

lees meer...
NIEUWS 29/06/2019 : Wir Kellerkinder - Everyday Is Halloween het eerste kinderboek voor kinderen opgescheept met gothic ouders!

Ik ken het, en allicht nog velen anderen met me. Ook al willen u en ik als notoire goths het eeuwige leven we worden ouder en daar komen dan - als je niet goed oplet - soms kinderen bij kijken. En die kijken met ouder worden wel eens raar op bij al dat zwart van mama of papa om van de muziek die soms door de woonkamer galmt nog maar te zwijgen. ...

lees meer...
NIEUWS 28/06/2019 : Zaterdag Dark Entries Night met Noire Antidote (witch house) en Mirexxx (dark electro)

Ze volgen elkaar in snel tempo op, de Dark Entries Nights, maar dat is uitzonderlijk. Zaterdag mogen we twee uitstekende elektronische groepen ontvangen die onlangs prachtplaten hebben uitgebracht. Noire Antidote komt uit Nederland en heeft zich in korte tijd opgewerkt tot één van de witch house-groepen die je moet gezien ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten