casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

THEATRE OF HATE
Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
15/07/2018, Malcolm Nix
 Bookmark and Share

15/07/2018 : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
15/07/2018 : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
15/07/2018 : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
15/07/2018 : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
15/07/2018 : THEATRE OF HATE - Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders.
Theatre of Hate heeft met 'Westworld' muziekgeschiedenis geschreven. Ze maakten postpunk met grauwe, rauwe nummers die niet bepaald overvloeiden van optimisme. De groep leefde een kort maar krachtig bestaan tot de groep overging in Spear of Destiny in 1982. Vandaag is het evenwel Theatre of Hate dat terug van zich laat horen. In 2016 kwam Kinshi uit, een ambitieuze dubbel-cd, en in november speelt de groep op het Breaking Barriers festival in Leuven. Malcolm Nix had een gesprek met Kirk Brandon.

Het verbaast sommige mensen misschien dat Theatre of Hate nog steeds bestaat. Waar vinden jullie de energie de band in leven te houden? Zijn jullie nog steeds even gemotiveerd als toen Theatre of Hate in 1980 werd opgericht?

We hoopten allemaal dat alles op het juiste moment weer zou samenvallen en nu is zeker het juiste moment. De muziek voelt fris aan, net als de nieuwe opnames die we hebben uitgebracht met het album ‘Kinshi’. Het kost me een enorme hoeveelheid energie, maar alle groepsleden voelen nog de motivatie deze innovatieve muziek tot bij de mensen te brengen. We voelen ook aan dat de teksten zelfs relevanter zijn vandaag dan toen we pas waren gestart. Misschien is dat paradoxaal.

De band heeft gedurende de voorbije decennia een beetje pauze genomen, maar in 2016 hebben jullie het nieuw album ‘Kinshi’ uitgebracht. Zijn er belangrijke verschillen met de oudere output of is dit gewoon een logisch vervolg op de vorige LP’s?

De groepsleden hebben allemaal een leven geleid tijdens de decennia sinds de oprichting van de band. We voelen allemaal dat we met ‘Kinshi’ echt de spirit hebben gevat van wat de band was en is. De band was zeer anti-establishment en anti-programmatorisch. Dat gevoel is met de songs op de nieuwe LP voortgezet. In een wereld waarin artiesten zelden protesteren, hameren wij nog steeds nagels in de hypocrisie van bepaalde programma’s. Onze muziek klinkt nog steeds dreigend en hoekig.

De bezetting is sterk veranderd sinds de eerste jaren van de band. Heeft dit volgens jullie een significante impact op de sound?

De bezetting omvat nog steeds drie originele groepsleden, Stan Stammers, John Lennard en mezelf. Billy Duffy staat nu natuurlijk aan het hoofd van The Cult, maar is nog steeds een goede vriend. Een van de drummers, Nigel Preston, is gestorven, maar we zijn gelukkig dat Chris Bell nu de drums speelt. Chris behoorde oorspronkelijk tot de eerste line-up van Spear of Destiny.

De nieuwe LP is deels gefinancierd door middel van een crowdfunding-campagne. Wat zijn jullie ervaringen met deze nieuwe techniek? Kunnen jullie dit aanbevelen of zijn er nadelen waar oningewijden op het eerste gezicht misschien niet aan denken?

Als men zelf voor crowdfunding kan zorgen, betekent dit een geweldige stap vooruit. Dit moet de eerste halte zijn. Na dat zelf te hebben gedaan, zijn er verschillende platenfirma’s die de band misschien willen tekenen als ze denken de verkoopcijfers omhoog te kunnen krijgen. Ze rekenen daarvoor natuurlijk een percentage aan, maar dat hoort erbij. Men moet voorzichtig zijn, maar ook de mogelijkheden zien.

Denken jullie dat het voor de alternatieve scene in de jaren 70 of 80 een groot verschil zou hebben gemaakt als de moderne mogelijkheden op het vlak van crowdfunding toen beschikbaar zouden zijn geweest?

Enorm. Het zou het initiatief in de handen van de bands hebben geplaatst. Dit zou voor veel meer bands de deur hebben geopend om zichzelf te financieren en om zelf de vruchten van hun artistieke werk te plukken.

Wat denken jullie van de hedendaagse alternatieve scene? Is die scene nog steeds relevant? Heeft de scene nog steeds het potentieel om de manier waarop de entertainmentindustrie functioneert radicaal te veranderen? Of moeten we ons neerleggen bij een leven in de schaduw, aan de rand van wat maatschappelijk aanvaardbaar is?

Wij en elke andere persoon zijn zo relevant als we onszelf voelen. Als iemand iets zegt dat voor hem iets betekent, zullen er mensen zijn die luisteren. Is de scene relevant? Absoluut! We creëren onze eigen realiteit. Ik wil in elk geval niet werken voor de realiteit of de winst van iemand anders. Het vergt lef en overtuiging, maar dat geldt voor al de beste muziek.

Op 10 november 2018 zal Theatre of Hate spelen op het Breaking Barriers festival in Het Depot. Het is al een tijdje geleden dat de band nog eens in België heeft gespeeld. Kunnen jullie zich nog herinneren hoe lang het geleden is? Wat zal het grote verschil zijn tussen het vorige concert in België en het concert dat we in november zullen zien?

We kijken er immens naar uit. We hebben vele jaren niet meer in België gespeeld, maar nu de bandleden beschikbaar zijn en ervoor willen gaan, verwacht ik dat we meer in België en in Europa zullen spelen.

Kennen jullie de andere bands op de affiche? Beschouwen jullie al die bands als onderdelen van een scene waar jullie een band mee voelen of beschouwen jullie hen als artiesten die toevallig samen met jullie op een affiche staan?

Iedereen heeft een relevantie voor de alternatieve scene. We maken er allemaal deel van uit. We vertrekken in feite allemaal van hetzelfde standpunt en we proberen onze eigen muziek te maken. Nu en dan zie ik een band die me wegblaast. Dat is iets waar ik naar uitkijk, want het maakt het interessant. TV Smith is een goede, oude vriend en een authentieke artiest. Het is altijd goed met hem op een affiche te staan.

Theatre of Hate gaat niet op regelmatige basis op Europese tournee. Denken jullie dat de hele brexit-oplichterij een invloed zal hebben op de mogelijkheden van Britse bands om in Europa door Europa te toeren en vice versa?

De idioten die voor brexit hebben gestemd, zullen ons niet tegenhouden te doen wat we willen doen. Als we terug visa en carnets [1] moeten aanvragen, zullen we dat doen. We zijn van plan dit jaar twee reeksen shows in Europa te spelen. We hopen die tweede reeks te kunnen uitbreiden naar zo veel mogelijk Europese landen. Er is altijd een weg vooruit doorheen de idiotie.

[1] Toch een redactioneel woordje uitleg voor wie dit woord niet kent. Een carnet is een van de documenten die men nodig heeft om goederen tijdelijk in een land in te voeren. Voor muzikanten gaat het dan meestal om hun instrumenten, versterkers, voertuigen et cetera. Als ze terug aan de grens verschijnen om het land opnieuw te verlaten, moeten ze bewijzen dat ze aan de hand van die documenten bewijzen dat ze alle tijdelijk ingevoerde voorwerpen opnieuw uitvoeren. Het is een manier om ontduiking van invoerrechten te voorkomen. Als onderdeel van de eengemaakte Europese markt bestaan er geen invoerrechten tussen lidstaten van de EU, maar dat blijft voor Groot-Brittannië dus niet duren.

Breaking Barriers: 9 & 10 november 2018, Het Depot, Leuven, met Theatre Of Hate, Siglo XX, The Kids, TV Smith, The Cravats, Cocaine Piss, Millie Manders & The Shut Up en New Trash

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Vaselyne: Waiting to Exhale

Zegt de naam Frank Weyzig u iets? Niet erg als het geen belletje doet rinkelen, maar hij zat in de eerste opstelling van Clan of Xymox en richtte daarna Born For Bliss op, en dat zijn twee groepen waar u hopelijk wel al van gehoord hebt. Sinds jaren heeft hij ook een project met de Nederlandse zangeres Yvette Winkler, die u misschien ook kent ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : Dark Entries zoekt... jou?

Inderdaad, wie weet kan jij ons een dienst bewijzen! Graag houden we ons webzine zo up to date mogelijk, het feit dat we vorig jaar onze 25ste verjaardag mochten vieren bewijst toch wel dat de vrijwilligers die onze redactie telt hiervoor stuk voor stuk telkens weer hun beste beentje voorzetten. Maandelijks worden we bedolven onder de ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2021 : 'All or Nothing', aldus Moonspell

Dark metal sensatie uit Portugal, Moonspell, draait al bijna 30 jaar mee in het vak. Op 26 februari 2021 doet ze opnieuw een gooi naar liefhebbers van donkere goth metalen met album ‘Hermitage’ en dit via metal gigant Napalm Records. Naar eigen zeggen staat dit album symbool voor een epische reis doorheen de donkere dagen van het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Exponentia - Tränen des Leidens

Vergeef me! Om een of andere reden is deze Franse band Exponentia steeds onder mijn radar gebleven. Toen de perskit binnen viel bij de redactie van Dark Entries, trok de cover van ‘Tränen des Leidens’ meteen de aandacht! Ludovic Dhenry, de man achter dit donkere gothic neo classic project, verraste enkele maanden geleden met ...

lees meer...
CD BESPREKING : Miki Yui - Aperio!

Nee, Miki Yui heeft geen drankprobleem. Althans, voor zover we weten toch niet. De titel van haar zevende langspeler Aperio! is afgeleid van de Latijnse oorsprong van de maand april, “aperire” wat “openen” of “onthullen” betekent. Het is meteen in een notendop een hint naar de manier waarop haar muziek ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2021 : De link tussen Joe Biden en Ministry: Varicella.

Vandaag neemt nieuwbakken (gezien zijn leeftijd misschien niet de beste woordkeuze, maar kom) president Joe Biden zijn intrek in het Witte Huis. Laat ons dat voorzien van een passend nummertje, zo dacht de Amerikaanse industrial metal band Varicella. Speciaal ter gelegenheid van de inauguratie nam de band, voor de gelegenheid samen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Labasheeda - Status Seeking

Voor mij werden de jaren 90 voornamelijk ingekleurd door gitaarrock. In een pre-internet tijdperk was het dan ook eerder een kwestie van wat je te pakken kon krijgen, en je hier eerder noodgedwongen verder in te verdiepen. Dit klinkt haast verontschuldigend, maar zo wil ik het geenszins bedoelen aangezien er toch heel wat van deze bands zijn ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ulrich Troyer - NOK 2020

Onder de categorie: zot zijn doet geen zeer stellen we u Ulrich Troyer voor. Een lid van het tienkoppige Oostenrijkse Vegetable Orchestra. Een orkest dat muziek maakt met, inderdaad, groenten. Een stijloefening tussen de soep en de patatten, hier letterlijk te nemen: als er tijd over is tussen het koken en vrienden uitnodigen voor het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arurmukha - 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm

Berlijn met zijn rijke geschiedenis is een stad die tot veler verbeelding spreekt. Indien ook tot de uwe, dan hebben we met deze 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm van Arurmukha beslist iets wat je nieuwsgierigheid zal prikkelen. Dit is een heruitgave van het album dat Marc Weiser (Rechenzntrum, Zeitkratzer) en Jürgen Hendlmeier ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...