casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

757 items

   

SCHWARZBLUT
'Idisi' is verwijzing naar het eeuwigdurende verlangen naar vrijheid en een eerbetoon aan de kracht van vrouwen in het verleden en het heden.
30/06/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

30/06/2018 : SCHWARZBLUT - 'Idisi' is verwijzing naar het eeuwigdurende verlangen naar vrijheid en een eerbetoon aan de kracht van vrouwen in het verleden en het heden.
30/06/2018 : SCHWARZBLUT - 'Idisi' is verwijzing naar het eeuwigdurende verlangen naar vrijheid en een eerbetoon aan de kracht van vrouwen in het verleden en het heden.
30/06/2018 : SCHWARZBLUT - 'Idisi' is verwijzing naar het eeuwigdurende verlangen naar vrijheid en een eerbetoon aan de kracht van vrouwen in het verleden en het heden.
30/06/2018 : SCHWARZBLUT - 'Idisi' is verwijzing naar het eeuwigdurende verlangen naar vrijheid en een eerbetoon aan de kracht van vrouwen in het verleden en het heden.
30/06/2018 : SCHWARZBLUT - 'Idisi' is verwijzing naar het eeuwigdurende verlangen naar vrijheid en een eerbetoon aan de kracht van vrouwen in het verleden en het heden.
Vier jaar na 'Gebeyn Aller Verdammten' keert Schwarzblut terug met 'Idisi'. De groep kiest niet voor herhaling, maar verkent met de nieuwe plaat andere wegen. Wat wel constant blijft is de diepgang. Dat konden we merken in ons gesprek met frontman Zeon Schwarzblut.

Jullie nieuwe cd heet ‘Idisi’, een verwijzing naar de Germaanse godin van de vegetatie. Waarom deze titel en hoe verhoudt hij zich tot het totaalconcept van de plaat?

Het woord 'Idisi' komt uit de 9/10de eeuwse “Merseburger toverspreuken” (Duits: die Merseburger Zaubersprüche), geschreven in het Oudhoogduits. De eerste van deze twee spreuken is een "Lösesegen" (spreuk voor vrijlating). Het beschrijft hoe krijgers die tijdens het gevecht werden gevangen, door "Idisi" van hun boeien worden bevrijd. We gebruiken deze tekst voor "Eiris sazun idisi", het openingsnummer van ons album. De "Idisi" genoemd in deze tekst worden verondersteld Valkyrie-achtige godinnen te zijn, mogelijk gerelateerd aan de Noorse mythologie, waar een dís ("dame", meervoud dísir) wordt gezien als een geest of vrouwelijke godheid geassocieerd met het lot. De Merseburger toverspreuken zijn de enige bekende teksten van het Germaanse heidense geloof die in het Oudhoogduits bewaard zijn gebleven. We kozen "Idisi" als titel voor het album vanwege de verwijzing naar het eeuwigdurende verlangen naar vrijheid en als een eerbetoon aan de kracht van vrouwen in het verleden en het heden.

‘Gebeyn aller Verdammten’ dateert intussen al van 2014, en werd toen terecht als jullie beste werk tot dan toe beschouwd. Het heeft vier jaar geduurd om met een opvolger op de proppen te komen. Waarom zo lang?

Ons album uit 2014 kreeg inderdaad een goede ontvangst. En omdat wij onszelf nooit herhalen, kozen we voor het volgende album weer een uitdagende nieuwe weg. Al vroeg in het schrijfproces besloten we ons te concentreren op de wortels van de Germaanse en Frankische talen. Dit kost uiteraard studietijd en die tijd hebben we er dan ook voor genomen. In onze zoektocht vonden we prachtige teksten uit de 13e, 9e en zelfs 6e eeuw. Deze teksten hebben een klank en ritme die heel inspirerend voor mij zijn. Ze nodigden onmiddellijk uit om er muziek bij te componeren. De oude talen en teksten hebben een abstractie die op ons nieuwe album geweldig werkt met onze donkere, vocale en ritmische muziek.

Het is verschillende mensen opgevallen: er zit weer een hele evolutie sinds jullie laatste werk. Waar jullie vroeger voor harde beats kozen, zijn jullie op ‘Idisi’ heel wat rustiger geworden. Een bewuste keuze?

Idisi is een album dat op een zeer organische en intuïtieve manier tot stand gekomen is. Door de komst van Gijs van Ouwerkerk hadden we dit keer drie vocalisten die een bijdrage konden leveren. En dat nodigde erg uit om veel harmonie- en chantvocalen te gebruiken in de nummers. Door de tempo’s wat lager te leggen kwam er meer ruimte om de stemmen te laten ‘spreken’. We hebben in de studio veel geëxperimenteerd met samenzang en vrije improvisatie. Dat heeft prachtige stukken opgeleverd zoals “Eiris sazun idisi”, “Die Zeit geht nicht” en Vogala. Meer dan voorheen hebben we ook organische instrumenten opgenomen voor het album zoals viool, nyckelharpa, draailier en percussie.

Tot nu toe gebruikten jullie vooral Duitse teksten. In de nieuwe uitgave gaat het taalkundig veel breder. We horen meermaals Latijn, de eerste geschreven (Oud)Nederlandse zin op ‘Vogala’, flarden Turks en Roemeens, maar vooral heel wat Middeleeuws-Duits. Vanwaar deze verscheidenheid?

Ik geloof dat een kunstenaar altijd wordt beïnvloed door zijn of haar hedendaagse omgeving. En wij ook. Ik denk dat de onderwerpen vrijheid, identiteit en de viering van diversiteit die door het album heengaan een weerspiegeling zijn van de tijd waarin we leven. Angst, polarisatie en propaganda maken net zo goed deel uit van het verleden als onderdeel van ons heden. Polarisatie komt altijd voort uit angst, uit het niet begrijpen van de waarde van diversiteit. Gebrek aan begrip komt voort uit een gebrek aan communicatie en verbinding. Muziek gaat over communicatie. Onze muziek is onze manier om te communiceren en te leren over andere culturen en gebruiken. Voor dit album hielp Hannah Wagner ons met de uitspraak van de Middelhoogseduitse teksten, de Roemeense zangeres / actrice Teodora Ionescu hielp ons met de Roemeense delen en onze Iraanse collega en vriend Reza hielp ons met de Farzi / Perzische delen. Dit proces van delen en leren was een verrijkende ervaring. Ik geloof dat het hebben van sterke culturele wortels en een gevoel van verbondenheid met je eigen cultuur een solide uitgangspunt is om andere culturen te ontmoeten en te verkennen. En omdat leed en lijden ook een gegeven is in de wereld, schrokken we niet terug voor het opnemen van een aantal wrede teksten over oorlog en vervolging.

Jullie hernemen het ‘Palästinalied’, een lied uit de tijd van de kruisvaarten dat al vaak hernomen is. Wat heeft jullie ertoe gedreven jullie eigen interpretatie van het nummer te maken?

Op het album verbindt dit lied de Westerse en Midden-Oosterse werelden, in de vorm van een 13e eeuwse tekst geschreven ten tijde van de 5e kruistocht. We hebben echt onze eigen versie ervan gemaakt door het toevoegen van vocale harmonieën, gesproken teksten in Latijn en zeer heftige percussie. Het nummer bevat ook het majestueuze spel van onze Duitse vriend Georg Börner (Sangre De Muerdago) op de nyckelharpa. Zijn middeleeuwse snaarinstrument geeft het nummer een mysterieus en Oosters karakter. Hannah Wagner (Saeldes Sanc / Helium Vola) en Angelika zingen dit nummers als een duet, wat het nummer echt een strijdvaardig en melodieus karakter geeft.

‘Lied der Freiheit’ lijkt me bijzonder goed te passen bij het concept van Schwarzblut. Kan je iets meer over dat nummer vertellen?

De tekst van dit nummer is een gedicht van de hand van de 19e eeuwse Zwitserse dichter Gottfried Keller. In dit gedicht formuleert hij de begrippen tijd, waarheid en geschiedenis op een verrassende, nieuwe manier. Het was logisch voor mij om deze tekst op toon te zetten, omdat het een interessante conceptuele context geeft aan de oude teksten die we op het album gebruiken.

Als afsluiter van de plaat gebruiken jullie een gedicht van de Perzische soythologisch kanythefi-dichter Rumi, naar de Duitse vertaling van Friedrich Rückert. De muziek klinkt ook erg oosters. Wat wilden jullie daarmee bereiken?

In een wereld waar polarisatie en populisme in de media de waan van de dag vormen, kiezen wij een andere koers. Ik bezit geen tv en gebruik online media met mate. Zoals gezegd geloof ik dat een kunstenaar altijd wordt beïnvloed door zijn of haar hedendaagse omgeving. En dat het hebben van sterke culturele wortels en een gevoel van verbondenheid met je eigen cultuur een solide uitgangspunt vormt om andere culturen te ontmoeten. Dit nummer is zo’n ontmoeting. De tekst van 'Ghaselen des Dschelal-eddin Rumi' bestaat uit de Duitse vertaling van werken van de Perzische dichter Jalal ad-Din Muhammad Rumi (1207-1273). Rumi was de leidende figuur van de soefibeweging in het middeleeuwse Konya. Hij filosofeerde over de voordelen van verdraagzaamheid. De betekenis van zijn woorden inspireerde mij om dit nummer een diepe, Oosterse klank te geven. Onder meer door de inzet van Arabische zang door Hammam Al Sayid. De Rumi tekst die wij gebruiken is een vertaling door Friedrich Rückert uit 1819. Van zijn hand gebruikten wij reeds eerder teksten op onze albums Das Mausoleum (2010) en Gebeyn Aller Verdammten (2014).

De samenwerking met Hannah Wagner van Saeldes Sanc staat in de kijker. Jullie hadden al samengewerkt op de single ‘Virginis Memoriae’ in 2015 en in 2017 met de ep ‘Wildes Herz’. Hoe hebben jullie Saeldes Sanc leren kennen en hoe hebben jullie besloten om samen te werken?

We hebben in 2015 inderdaad allereerst een split single-release uitgebracht met Hannah. Ze is een groot talent en een erg fijn persoon. Dus terwijl we aan “Idisi” werkten, ontstond het idee om een mini-album met haar te maken. Na een ontmoeting met Hannah op het Wave Gotik Treffen in haar woonplaats Leipzig (D), is ze enkele maanden later naar Deventer (NL) gekomen om met ons in de studio te werken. Toen we samen waren, ontstond er een inspirerende werksfeer in de studio. We wisselden ideeën en suggesties uit om het beste uit elkaar te halen. Ik werkte daarbij aan de composities en opnames van zowel Saeldes Sanc’s als onze eigen nummers. Ik kijk hier met bijzonder veel plezier op terug. Hoewel je via het internet tegenwoordig razendsnel muziekbestanden de hele wereld over kunt sturen, is het muzikale resultaat zoveel beter en persoonlijker als je daadwerkelijk met elkaar in één studio samenwerkt. En dat hoor je op “Wildes Herz”.

Hebben jullie al enig idee wat de volgende stap voor Schwarzblut zal zijn?

We hebben twee release-parties in Nederland achter de rug. In het najaar gaan we weer naar Duitsland voor optredens. Natuurlijk borrelen er alweer nieuw muzikale ideeën op. Dus ook die zullen vast een weg gaan vinden naar een volgende release. Ook is er een videoclip voor het nummer Vogala in de maak. Houd onze website in de gaten en meld je aan voor onze nieuwsbrief. Zo hoor je als eerste wat er komen gaat.

Foto's: Xavier Marquis

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/07/2022 : Suikerrock

The Sisters of Mercy komen op vrijdag 29/07/2022 naar het Bietenplein in Tienen samen met White Lies, Therapy? en De Mens.

lees meer...
CD BESPREKING : Gert - Alles Is Nog Niet Verloren

Evenals het zeer onlangs besproken Donder, Hel & Hagel hebben we hier nog een act uit de Leuvense antifa scene die al lang geen onbekende meer is voor Dark Entries! Gert maakt al meer dan 18 jaar kritische uptempo Nederlandstalige DIY ‘kleinpunk’. In 2016 bespraken we voor Dark Entries het vijfde album “Ongepast Vrolijk”, ...

lees meer...
CD BESPREKING : L' Appel Du Vide - Abwärtsspirale

Altijd leuk een singel formaat met 4 nummers, aandoenlijk bijna anno 2022, zeker in zwart en grijze lay out en met de veelbelovende bandnaam L’ Appel Du vide en de al even veelbelovende titel “Abwärtsspirale”. Qua stijl en gemoed waan ik mezelf waar aan de vooravond van de jaren 80, een gevoel dat door de muziek van ...

lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Donder, Hel & Hagel - Kermis In De Hel

In 2019 bespraken we “Lang Genoeg Beleefd Geweest!!!”, het debuutalbum van het Leuvense zootje ongeregeld Donder, Hel & Hagel en heden stellen ze ons hun tweede album voor, “Kermis In De Hel” (11 songs, 43 minuten) met negen studio en twee live songs. Het langverwachte tweede album, uitgesteld door en aangevuld ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Centhron - Fylgja

Dansen. Niet mee niet minder. Al is het dan wel op het eigen graf. Centhron is geen onbekende in aggro tech en endzeit electro middens. De groep werd in 2011 geformeerd door Elmar Schmidt en is vandaag reeds aan zijn 10de album toe,”Fylgja”. Geweldenaars met synths en drummachines zeg maar, die tussen het hacken door even aan het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chainreactor - Techno body Device

Voor de liefhebbers van dark electro of beter nog aggro tech met cyber aspiraties zou de naam Chain Reactor geen onbekende (mogen) zijn. In de maalstorm van vandaag zouden we haast vergeten dat ook dit subgenre, nog altijd alive and kicking, voor het zweet in de underground clubs zorgt. Conclusie; Dark Entries heeft dringend nood aan een kenner ...