casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

685 items

   

DEAD MAN'S HILL
Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
Het Belgische dark ambient-martial-industrial-black-metal-project Dead Man's Hill bestaat 20 jaar en is cult tot in Polen en Rusland. Optredens zijn schaars, maar de komende weken kunt u Dead Man's Hill aan het werk zien in de Wommel in Wommelgem op 16 juni, en op de Dark Entries Night in Gent op 29 juni. Voor de gelegenheid hadden we nog een chat met meesterbrein Bart Piette over de geschiedenis van zijn project.

Dag Bart. Als ik het goed voorheb ben je in 1998 begonnen met Dead Man’s Hill. Dat betekent dat dit project intussen 20 jaar bestaat. Vertel me nog eens hoe het allemaal begonnen is?

In 1994 ben ik met vrienden van me die in de buurt woonden een groepje begonnen. We hadden allemaal wel interesse in new wave, gothic en metal, en het geluid dat er toen uitkwam klonk als een geschifte crossover tussen Bauhaus en Nosferatu. Al snel kwam ik in contact met de brilliante parels die Cold Meat Industry op ons afvuurde en was enorm zwaar onder de indruk van de zware meeslepende sfeer die deze muziek met zich meebracht, en van de beelden die zij opriep. Spoedig begon ik deze beelden 's nachts op gaan te zoeken in de natuur, plaatselijke ruïnes en in de psychiatrische instelling bij ons in het dorp. Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry ook machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld. Zo is Dead Man's Hill tot leven gekomen.

De eerste cd die ik van je kocht was ‘Descend au tombeau’ uit 2005. Je hebt achteraf gezegd dat deze met heel primitieve middelen opgenomen was. Was dit je eerste cd? Hoe is hij tot stand gekomen?

Dat was inderdaad de eerste officiële cd. Oorspronkelijk had ik geen plannen om een cd uit te brengen, maar de man achter de Belgische power electronics-act mÜRNAU heeft me toen een duwtje in de juiste richting gegeven door me wat contacten van platenlabels door te sturen. Zo ben ik bij Slaughter Productions terechtgekomen die het debuut dan ook op de wereld heeft losgelaten. Er is nog een eerdere demo-opname, ‘fighting the cancer’ genaamd. Deze dateert uit 2003.

Je bent meteen heel productief geweest. ‘We Will Live For Eternity’ kwam nog hetzelfde jaar uit, ‘Lakes of Sacrifice’ en ‘Demons of Death’ volgden in het jaar erop. Intussen was je ook bezig met verschillende zijprojecten. Hoe slaagde je erin om zo veel uit te brengen?

In die tijd was er ongelooflijk veel inspiratie (en tijd) om muziek te schrijven. Als ik daar nu op terugkijk was ik toen verre van perfectionistisch genoeg. Het is me iets te droogjes en als ik deze nummers nu opnieuw zou moeten schrijven zou ik het allemaal een stuk sappiger maken. Mja, ze herbergen natuurlijk de sfeer en de gevoelens van die periode.

Mag ik zeggen dat je muziek zich in deze beginperiode als een mix van dark ambient en martial industrial aanvoelde? Ik herinner me ook dat jij niets wou programmeren, dus dat je elke noot en elke percussie zelf inspeelde en opnam. Klopt dit?

Inderdaad. Ik werk niet graag met sequencers. Voor mij is het makkelijker om alles, met behulp van een metronoom, rechtstreeks met de vingers via het klavier in te spelen. Het is makkelijker om sneller (niet wederkerende) variaties in de muziek te leggen en het kan alles levendiger en onverwachter maken.

In 2007 werkte je voor het eerst samen met de Japanse dichter Kenji Siratori op ‘Apocalypse Head’. In 2009 deed je dat nog eens over met ‘Dead Man’s Hill vs Kenji Siratori’, dat eigenlijk één van mijn favoriete cd’s van jou is. Ik heb wel gehoord dat er intussen zonder je medeweten nog cd’s met jouw muziek en teksten van Kenji Siratori uitgekomen zijn. Wat is er gebeurd?

Ik zag ineens op discogs dat er verschillende releases in de dead man’s hill-discografie stonden waar ik helemaal niets mee te maken had. Ik denk dat mijn naam een 3-tal keer onterecht op Kenji's albums is verschenen. Heb geen flauw idee wat hier gebeurd is of wat de bedoeling hiervan is. De enige 2 albums die Kenji en ik echt samen gemaakt hebben zijn Apocalypse Head en Dead Man’s Hill vs. Kenji Siratori.

Op platen als ‘Dog Burial’ en ‘Via Occulta’ - allebei uitgekomen op het uitstekende Old Europa Café - klonk het geluid nog bombastische dan voorheen. Was het de bedoeling om een soort evolutie in het geluid te creëren?

Ja, zoiets eigenlijk. Ik had de zeer interessante kritiek gekregen van een kennis, dat de klanken die ik op het voormalige album gebruikte, een beetje te cheesy/preset-achtig waren. De man die me dit vertelde had voor 100% gelijk dus ik wou dit veranderen door meer gitaar en virtueel analoge synths in te voeren, en meer zelf mijn klanken te gaan creëren. Voor het creëren van Via Occulta is er ook heel veel overlegd en gediscussieerd met Old Europa Café over hoe het album het best tot zijn recht kon komen. Dat heeft ongetwijfeld ook een invloed gehad op het karakter van dat album.

Zonder twijfel was ‘Songs From The Forthcoming Apocalypse’ uit 2008 - dat twee jaar later een vervolg kreeg met ‘Transformation. Songs From The Forthcoming Apocalypse Chapter 2’ - een keerpunt. De black metal-invloeden die eigenlijk al aanwezig waren op 'Dog Burial' nemen hier de bovenhand. Hoe ben je daartoe gekomen?

Dat was een periode dat er thuis heel veel black metal opstond. Dat deze invloeden meer en meer begonnen binnensijpelen lag dus voor de hand. En het was ook weer eens tijd om eens iets nieuws uit te proberen. Alsook, voor het thema van deze 2 albums was deze invloed op één of andere manier toepasselijker.

In 2010 kwam ‘Spirits’ uit op Steinklang Industries. Het is opnieuw één van mijn favorieten wat Dead Man’s Hill betreft. Je keert in zekere zin terug naar een meer elektronische klank, met een uitstekend resultaat. Welke weerklank kreeg die uitgave?

Thanks! Dit album dateert uit de periode dat ik nauwelijks nog dark ambient beluisterde. Maar ik had de charmes van Heverlee Bos en Meerdaalwoud ontdekt,en enkele van de verborgen werelden die daarin voorkomen, en dat heeft de klank en de kleur van deze cd bepaald. Over deze cd lijken de meningen verdeeld te zijn, maar het blijft ook één van mijn persoonlijke favorieten.

Daarna is het allemaal wat trager gegaan. In 2012 kwam een wat bizarre samenwerking tussen Dead Man’s Hill en The Earth King uit, waarbij vooral de keelzang van je Earth King-alter ego opviel. Je plande duidelijk om nog meer uitgaven te doen met The Earth King, maar dat is er niet van gekomen. Heb je nog plannen in die richting?

Nee, daar gaat waarschijnlijk niets meer uit voortkomen. Er zijn nog 4 onuitgegeven nummers die bedoeld waren als split met Black Crow King uit Ierland, maar uiteindelijk is deze release niet doorgegaan.

Dan is het lange tijd stil geweest rond Dead Man’s Hill. Tussen 2012 en 2016 is niets uitgekomen. Alhoewel, ik herinner me wel erg onder de indruk te zijn geweest van je clip voor ‘Met betrekking tot’ dat je ooit op YouTube gepost hebt. Ik weet dat je toen niet stil gezeten hebt. Had je even geen inspiratie voor Dead Man’s Hill?

Ik heb in die periode wel een 6-tal nummers voor Dead Man's Hill geschreven die tot op heden onuitgebracht zijn. Het is echter moeilijk om ze te combineren met andere nummers. Muzikaal gezien neigen ze sterk naar het gothic-genre. De nummers zijn zeker intens genoeg; maar de opnames en de mix zijn soms iets minder kwalitatief verlopen. Ik zal ze misschien eens aan iemand moeten laten horen en diens ongezouten opinie vragen. En eind 2014 was ik, als ik me niet vergis, reeds met Crossroads (de plaat die in 2016 uitkwam, xk) bezig en heeft het experimenteren met verschillende synths en effecten tot weinig nieuwe nummers geleid.

In 2016 kwam ‘Crossroads’ uit, dat je zelf omschreven hebt als één van je meest donkere platen. Een straffe uitspraak, want je werk is altijd al behoorlijk donker geweest. Omdat je geen platenlabel vond heb je de plaat als gratis download op bandcamp gezet. Denk je dat je publiek de plaat zo opgepikt heeft?

Daar heb ik werkelijk geen idee van. Er zijn wel wat reviews van verschenen en volgens de downloadstatistiek is hij toch bij verschillende mensen terechtgekomen. Het promoten van een nieuw album is in elk geval lang niet meer zo makkelijk en vruchtvol als vroeger.

Bart, ik weet dat je momenteel met heel wat andere projecten bezig bent. Uit goede bron heb ik vernomen dat je sjamanische folkproject Kinderen van Moeder Aarde momenteel stil ligt, maar je tourt met de anarchowavers van Donder, Hel & Hagel en je bent met je vrouw Els bezig met opnames voor je didgeridoo en wereldmuziek-project Chrysopa Occulta. Wat mogen we de komende tijd nog allemaal van jou verwachten?

Kinderen van Moeder Aarde ligt inderdaad voorlopig even stil wegens te weinig tijd. Er gaat veel tijd naar optredens, en het leren spelen van nieuwe nummers voor Donder Hel en Hagel. Daartussen proberen we ook wat nieuwe nummers te schrijven voor Chrysopa Occulta, waarvoor we ook langzamerhand naar het debuutalbum aan het werken zijn. En Dead Man's Hill is ook nog niet uitgezongen. Ik heb nog een 4-tal nieuwe nummers geschreven waar ik echt wel blij mee ben, dus de kans zit er in dat er - mits inspiratie het toelaat- in 2019 een nieuwe release van Dead Man's Hill zal komen. De toekomst zal de rest uitwijzen.

16 juni 2018: Trouwfe(e)st 2 met UrZon feat. Orryelle, Dead Man's Hill, Onrust, traum'Er Leben, Anemone Tube, vanaf 18u in Jh Wommel, Fort 2, Wommelgem

29 juni 2018: Dark Entries Night 23 met Causenation en Dead Man's Hill, vanaf 2àu u in Kinky Star, Vlasmarkt 9, Gent

Fotot's: Xavier Marquis

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Maëror Tri - Archaic States

Helge Siehl, Martin Gitschel en Stefan Knappe zijn graag geziene gasten bij Zoharum. Zowel hun oud als nieuw materiaal vond gretig zijn weg naar het Poolse experimentele label. Knappe en Gitschel vormen samen Troum, Siehl werkt onder de naam 1000Schoen. Maar als drietal waren ze tussen 1986 en 1997 bekend als Maëror Tri. Maëror ...

lees meer...
CD BESPREKING : Snowdrops - Manta Ray (Original Motion Picture Soundtrack)

Voor het Franse toetsen duo Snowdrops is dit hun debuut. Christine Ott heeft al een paar soloplaten en soundtracks achter haar naam staan en werkte samen met een paar bekende acts als Yann Tiersen en Tindersticks. Ze vormt nu als Snowdrops een tandem met Mathieu Gabry. De film waarvoor beide de muziek componeerden is ‘Manta Ray’ ...

lees meer...
CD BESPREKING : Orfeón Gagarin - Orfeón Gagarin

De, ahum, ‘oudere’ lezers van Dark Entries zijn het ongetwijfeld al wel eens tegengekomen : de waarschuwing op de binnenhoes van De Elpee : Hometaping Is Killing Music. Voor de jongeren onder jullie : downloaden gebeurde in vroegere tijden wel eens artisanaal door de vinylplaat stiekem te kopiëren op een cassette en die ook ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
CD BESPREKING : Parade Ground - Life - Live In Frankfurt

Belgische makelij sedert 1983 (de singel “Moan On The Sly”) en na het overslaan van de jaren 90 weer herboren, getuige de vele live concerten overal in Europa en daarbuiten. Geen dank. Tijd voor een live cd’tje dacht men bij het Duitse VUZ Records, zodat de actuele live atmosfeer van de broers Pauly kan worden beluisterd ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
CD BESPREKING : Various - Futura Marge - Volume 1

Futura is een onafhankelijk jazz label opgericht door de Fransman Gérard Terronès in 1969. De naam zou later veranderen in Disques Futura et Marge. Bedoeling was om talrijke sublabels met verschillende stijlen jazz onder deze noemer onder te brengen. Zo had men aandacht voor free jazz, swing jazz, experimentele jazz, progressieve ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...