casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

721 items

   

DEAD MAN'S HILL
Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
Het Belgische dark ambient-martial-industrial-black-metal-project Dead Man's Hill bestaat 20 jaar en is cult tot in Polen en Rusland. Optredens zijn schaars, maar de komende weken kunt u Dead Man's Hill aan het werk zien in de Wommel in Wommelgem op 16 juni, en op de Dark Entries Night in Gent op 29 juni. Voor de gelegenheid hadden we nog een chat met meesterbrein Bart Piette over de geschiedenis van zijn project.

Dag Bart. Als ik het goed voorheb ben je in 1998 begonnen met Dead Man’s Hill. Dat betekent dat dit project intussen 20 jaar bestaat. Vertel me nog eens hoe het allemaal begonnen is?

In 1994 ben ik met vrienden van me die in de buurt woonden een groepje begonnen. We hadden allemaal wel interesse in new wave, gothic en metal, en het geluid dat er toen uitkwam klonk als een geschifte crossover tussen Bauhaus en Nosferatu. Al snel kwam ik in contact met de brilliante parels die Cold Meat Industry op ons afvuurde en was enorm zwaar onder de indruk van de zware meeslepende sfeer die deze muziek met zich meebracht, en van de beelden die zij opriep. Spoedig begon ik deze beelden 's nachts op gaan te zoeken in de natuur, plaatselijke ruïnes en in de psychiatrische instelling bij ons in het dorp. Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry ook machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld. Zo is Dead Man's Hill tot leven gekomen.

De eerste cd die ik van je kocht was ‘Descend au tombeau’ uit 2005. Je hebt achteraf gezegd dat deze met heel primitieve middelen opgenomen was. Was dit je eerste cd? Hoe is hij tot stand gekomen?

Dat was inderdaad de eerste officiële cd. Oorspronkelijk had ik geen plannen om een cd uit te brengen, maar de man achter de Belgische power electronics-act mÜRNAU heeft me toen een duwtje in de juiste richting gegeven door me wat contacten van platenlabels door te sturen. Zo ben ik bij Slaughter Productions terechtgekomen die het debuut dan ook op de wereld heeft losgelaten. Er is nog een eerdere demo-opname, ‘fighting the cancer’ genaamd. Deze dateert uit 2003.

Je bent meteen heel productief geweest. ‘We Will Live For Eternity’ kwam nog hetzelfde jaar uit, ‘Lakes of Sacrifice’ en ‘Demons of Death’ volgden in het jaar erop. Intussen was je ook bezig met verschillende zijprojecten. Hoe slaagde je erin om zo veel uit te brengen?

In die tijd was er ongelooflijk veel inspiratie (en tijd) om muziek te schrijven. Als ik daar nu op terugkijk was ik toen verre van perfectionistisch genoeg. Het is me iets te droogjes en als ik deze nummers nu opnieuw zou moeten schrijven zou ik het allemaal een stuk sappiger maken. Mja, ze herbergen natuurlijk de sfeer en de gevoelens van die periode.

Mag ik zeggen dat je muziek zich in deze beginperiode als een mix van dark ambient en martial industrial aanvoelde? Ik herinner me ook dat jij niets wou programmeren, dus dat je elke noot en elke percussie zelf inspeelde en opnam. Klopt dit?

Inderdaad. Ik werk niet graag met sequencers. Voor mij is het makkelijker om alles, met behulp van een metronoom, rechtstreeks met de vingers via het klavier in te spelen. Het is makkelijker om sneller (niet wederkerende) variaties in de muziek te leggen en het kan alles levendiger en onverwachter maken.

In 2007 werkte je voor het eerst samen met de Japanse dichter Kenji Siratori op ‘Apocalypse Head’. In 2009 deed je dat nog eens over met ‘Dead Man’s Hill vs Kenji Siratori’, dat eigenlijk één van mijn favoriete cd’s van jou is. Ik heb wel gehoord dat er intussen zonder je medeweten nog cd’s met jouw muziek en teksten van Kenji Siratori uitgekomen zijn. Wat is er gebeurd?

Ik zag ineens op discogs dat er verschillende releases in de dead man’s hill-discografie stonden waar ik helemaal niets mee te maken had. Ik denk dat mijn naam een 3-tal keer onterecht op Kenji's albums is verschenen. Heb geen flauw idee wat hier gebeurd is of wat de bedoeling hiervan is. De enige 2 albums die Kenji en ik echt samen gemaakt hebben zijn Apocalypse Head en Dead Man’s Hill vs. Kenji Siratori.

Op platen als ‘Dog Burial’ en ‘Via Occulta’ - allebei uitgekomen op het uitstekende Old Europa Café - klonk het geluid nog bombastische dan voorheen. Was het de bedoeling om een soort evolutie in het geluid te creëren?

Ja, zoiets eigenlijk. Ik had de zeer interessante kritiek gekregen van een kennis, dat de klanken die ik op het voormalige album gebruikte, een beetje te cheesy/preset-achtig waren. De man die me dit vertelde had voor 100% gelijk dus ik wou dit veranderen door meer gitaar en virtueel analoge synths in te voeren, en meer zelf mijn klanken te gaan creëren. Voor het creëren van Via Occulta is er ook heel veel overlegd en gediscussieerd met Old Europa Café over hoe het album het best tot zijn recht kon komen. Dat heeft ongetwijfeld ook een invloed gehad op het karakter van dat album.

Zonder twijfel was ‘Songs From The Forthcoming Apocalypse’ uit 2008 - dat twee jaar later een vervolg kreeg met ‘Transformation. Songs From The Forthcoming Apocalypse Chapter 2’ - een keerpunt. De black metal-invloeden die eigenlijk al aanwezig waren op 'Dog Burial' nemen hier de bovenhand. Hoe ben je daartoe gekomen?

Dat was een periode dat er thuis heel veel black metal opstond. Dat deze invloeden meer en meer begonnen binnensijpelen lag dus voor de hand. En het was ook weer eens tijd om eens iets nieuws uit te proberen. Alsook, voor het thema van deze 2 albums was deze invloed op één of andere manier toepasselijker.

In 2010 kwam ‘Spirits’ uit op Steinklang Industries. Het is opnieuw één van mijn favorieten wat Dead Man’s Hill betreft. Je keert in zekere zin terug naar een meer elektronische klank, met een uitstekend resultaat. Welke weerklank kreeg die uitgave?

Thanks! Dit album dateert uit de periode dat ik nauwelijks nog dark ambient beluisterde. Maar ik had de charmes van Heverlee Bos en Meerdaalwoud ontdekt,en enkele van de verborgen werelden die daarin voorkomen, en dat heeft de klank en de kleur van deze cd bepaald. Over deze cd lijken de meningen verdeeld te zijn, maar het blijft ook één van mijn persoonlijke favorieten.

Daarna is het allemaal wat trager gegaan. In 2012 kwam een wat bizarre samenwerking tussen Dead Man’s Hill en The Earth King uit, waarbij vooral de keelzang van je Earth King-alter ego opviel. Je plande duidelijk om nog meer uitgaven te doen met The Earth King, maar dat is er niet van gekomen. Heb je nog plannen in die richting?

Nee, daar gaat waarschijnlijk niets meer uit voortkomen. Er zijn nog 4 onuitgegeven nummers die bedoeld waren als split met Black Crow King uit Ierland, maar uiteindelijk is deze release niet doorgegaan.

Dan is het lange tijd stil geweest rond Dead Man’s Hill. Tussen 2012 en 2016 is niets uitgekomen. Alhoewel, ik herinner me wel erg onder de indruk te zijn geweest van je clip voor ‘Met betrekking tot’ dat je ooit op YouTube gepost hebt. Ik weet dat je toen niet stil gezeten hebt. Had je even geen inspiratie voor Dead Man’s Hill?

Ik heb in die periode wel een 6-tal nummers voor Dead Man's Hill geschreven die tot op heden onuitgebracht zijn. Het is echter moeilijk om ze te combineren met andere nummers. Muzikaal gezien neigen ze sterk naar het gothic-genre. De nummers zijn zeker intens genoeg; maar de opnames en de mix zijn soms iets minder kwalitatief verlopen. Ik zal ze misschien eens aan iemand moeten laten horen en diens ongezouten opinie vragen. En eind 2014 was ik, als ik me niet vergis, reeds met Crossroads (de plaat die in 2016 uitkwam, xk) bezig en heeft het experimenteren met verschillende synths en effecten tot weinig nieuwe nummers geleid.

In 2016 kwam ‘Crossroads’ uit, dat je zelf omschreven hebt als één van je meest donkere platen. Een straffe uitspraak, want je werk is altijd al behoorlijk donker geweest. Omdat je geen platenlabel vond heb je de plaat als gratis download op bandcamp gezet. Denk je dat je publiek de plaat zo opgepikt heeft?

Daar heb ik werkelijk geen idee van. Er zijn wel wat reviews van verschenen en volgens de downloadstatistiek is hij toch bij verschillende mensen terechtgekomen. Het promoten van een nieuw album is in elk geval lang niet meer zo makkelijk en vruchtvol als vroeger.

Bart, ik weet dat je momenteel met heel wat andere projecten bezig bent. Uit goede bron heb ik vernomen dat je sjamanische folkproject Kinderen van Moeder Aarde momenteel stil ligt, maar je tourt met de anarchowavers van Donder, Hel & Hagel en je bent met je vrouw Els bezig met opnames voor je didgeridoo en wereldmuziek-project Chrysopa Occulta. Wat mogen we de komende tijd nog allemaal van jou verwachten?

Kinderen van Moeder Aarde ligt inderdaad voorlopig even stil wegens te weinig tijd. Er gaat veel tijd naar optredens, en het leren spelen van nieuwe nummers voor Donder Hel en Hagel. Daartussen proberen we ook wat nieuwe nummers te schrijven voor Chrysopa Occulta, waarvoor we ook langzamerhand naar het debuutalbum aan het werken zijn. En Dead Man's Hill is ook nog niet uitgezongen. Ik heb nog een 4-tal nieuwe nummers geschreven waar ik echt wel blij mee ben, dus de kans zit er in dat er - mits inspiratie het toelaat- in 2019 een nieuwe release van Dead Man's Hill zal komen. De toekomst zal de rest uitwijzen.

16 juni 2018: Trouwfe(e)st 2 met UrZon feat. Orryelle, Dead Man's Hill, Onrust, traum'Er Leben, Anemone Tube, vanaf 18u in Jh Wommel, Fort 2, Wommelgem

29 juni 2018: Dark Entries Night 23 met Causenation en Dead Man's Hill, vanaf 2àu u in Kinky Star, Vlasmarkt 9, Gent

Fotot's: Xavier Marquis

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/02/2020 : Zachery Allan Starky (ZAS) verzoent postpunk en techno!

Kan dat dan? Wel deze Amerikaan is al jaren actief in de ondergrond van New York, ondermeer als dj. Hij analyseert de scene zeer scherp en na heel wat productiewerk pakt hij binnenkort uit met zijn debuutplaat “Fear City”die een hedendaags muzikaal beeld moet geven van de grootstad New York anno 2020. De eerste singel “No ...

lees meer...
NIEUWS 27/02/2020 : Last call voor Porta Nigra... en meer festival plezier!

In onze scene bestaat er niet zoiets als een festivalseizoen. Gans het jaar vieren we feest. Zo kunt u straks, op vrijdag 6 en zaterdag 7 maart voor twee dagen in Aartschot terecht voor Porta Nigra. Twee dagen, waarbij Dark Entries onder andere uitkijkt naar de passages van Rosa Crux, Ordo Rosarius Equilibrio, Siglo XX en een herrezen The ...

lees meer...
NIEUWS 27/02/2020 : Dark Entries geeft 5 vrijkaarten weg voor de New Wave Club Class-X Party in Aarschot

Het is een jaarlijkse traditie, de New Wave Club Class-X in de stadsfeestzaal van Aarschot. Dj Wildhoney zal je er trakteren op de beste plaatjes in meer dan 40 jaar new wave. Het feestje gaat door op zaterdag 7 maart. En Dark Entries mag 5 vrijkaarten weggeven. Niet zomaar, hé, je moet een vraag beantwoorden. Welk instrument speelde ...

lees meer...
NIEUWS 26/02/2020 : 'Het lijkt wel vrede'-tour van Gert Kleinpunk

Gert Kleinpunk - de tegendraadse troubadour uit Leuven - heeft een nieuwe ep afgewerkt, en die heet net zoals de optredens die hij al meer dan 30 jaar organiseert: 'Het lijkt wel vrede'. Daarop staan alweer 8 scherpe en rake liederen over de toestand van de maatschappij, over de achteruitgang van het milieu, over de corruptie van de ...

lees meer...
CD BESPREKING : Unimother 27 - Chrysalis

Unimother 27 is het project van multi-instrumentalist Piero Ranalli uit het Italiaanse Pescara (Abruzzen). Het begon allemaal in 1989 met de garage psych-rock band City Sewer System. Sinds 1991 is hij ook actief in het spacedoom powertrio Insider (6 albums) en tevens speelt hij bas in de dark progrock formatie Areknamés (3 albums). ...

lees meer...
CD BESPREKING : Snakeskin - Medusa's Spell

In 2004 stichtte frontman van Lacrimosa, Tilo Wolff een elektronisch zijproject onder de naam Snakeskin. Dat jaar verscheen het donkere ‘Music for the Lost’, gekenmerkt door een haast onverstaanbare, bij wijlen kruisende zang van Tilo (denk maar aan ‘Melissa’!). Twee jaar later volgde ‘Canta’tronic’, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Zone Six - Kozmik Koon

‘Acid rock sinds 1997’ of ‘een van de eerste impro-bands van de Krautrock revival’, zo afficheren Zone Six zich op hun bandcamp pagina. De band werd opgericht in de zomer van het genoemde jaar door Dave Schmidt (aka Sula Bassana) die ook in tal van andere bands en projecten actief was en is. Zone Six is zijn psychedelische ...

lees meer...
CD BESPREKING : Art Of Empathy - End Of I

Ik neem u even mee terug in de tijd, zo een slordige 25 jaar maar liefst. Het was een tijd dat ondergetekende actief met muziek bezig was. Het is te zeggen: veel meer dan het verplicht meebrullen met nationalistische hymnes (de Vlaamse Leeuw, De Blauwvoet,...) bij de KSA moet u zich hierbij niet voorstellen. In die tijd kraaide daar nog ...

lees meer...
NIEUWS 19/02/2020 : The Epic Apocalypse Tour

EPICA en Apocalyptica bundelen de krachten voor een tournee die alle monden zal doen open vallen. De twee groepen kondigen 'The Epic Apocalypse Tour' aan, die tot groot jolijt van de Belgische fans ook langskomt in de Ancienne Belgique, en dat op vrijdag 4 december. De Nederlanders van EPICA staan al bijna twee decennia aan de ...

lees meer...
CD BESPREKING : La Merde - Zweet Spaart Bloed

We zijn altijd een beetje op onze hoede wanneer we te maken hebben met artiesten die zeer productief te noemen zijn. Heel vaak is het namelijk zo dat ideeën wel degelijk baat hebben aan een iets verdergaand rijpingsproces. De uitzondering bevestigt ook in deze wederom de regel, en die uitzondering is het, een ware contradictie op de groepsnaam ...