casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

657 items

   

DEAD MAN'S HILL
Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
Het Belgische dark ambient-martial-industrial-black-metal-project Dead Man's Hill bestaat 20 jaar en is cult tot in Polen en Rusland. Optredens zijn schaars, maar de komende weken kunt u Dead Man's Hill aan het werk zien in de Wommel in Wommelgem op 16 juni, en op de Dark Entries Night in Gent op 29 juni. Voor de gelegenheid hadden we nog een chat met meesterbrein Bart Piette over de geschiedenis van zijn project.

Dag Bart. Als ik het goed voorheb ben je in 1998 begonnen met Dead Man’s Hill. Dat betekent dat dit project intussen 20 jaar bestaat. Vertel me nog eens hoe het allemaal begonnen is?

In 1994 ben ik met vrienden van me die in de buurt woonden een groepje begonnen. We hadden allemaal wel interesse in new wave, gothic en metal, en het geluid dat er toen uitkwam klonk als een geschifte crossover tussen Bauhaus en Nosferatu. Al snel kwam ik in contact met de brilliante parels die Cold Meat Industry op ons afvuurde en was enorm zwaar onder de indruk van de zware meeslepende sfeer die deze muziek met zich meebracht, en van de beelden die zij opriep. Spoedig begon ik deze beelden 's nachts op gaan te zoeken in de natuur, plaatselijke ruïnes en in de psychiatrische instelling bij ons in het dorp. Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry ook machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld. Zo is Dead Man's Hill tot leven gekomen.

De eerste cd die ik van je kocht was ‘Descend au tombeau’ uit 2005. Je hebt achteraf gezegd dat deze met heel primitieve middelen opgenomen was. Was dit je eerste cd? Hoe is hij tot stand gekomen?

Dat was inderdaad de eerste officiële cd. Oorspronkelijk had ik geen plannen om een cd uit te brengen, maar de man achter de Belgische power electronics-act mÜRNAU heeft me toen een duwtje in de juiste richting gegeven door me wat contacten van platenlabels door te sturen. Zo ben ik bij Slaughter Productions terechtgekomen die het debuut dan ook op de wereld heeft losgelaten. Er is nog een eerdere demo-opname, ‘fighting the cancer’ genaamd. Deze dateert uit 2003.

Je bent meteen heel productief geweest. ‘We Will Live For Eternity’ kwam nog hetzelfde jaar uit, ‘Lakes of Sacrifice’ en ‘Demons of Death’ volgden in het jaar erop. Intussen was je ook bezig met verschillende zijprojecten. Hoe slaagde je erin om zo veel uit te brengen?

In die tijd was er ongelooflijk veel inspiratie (en tijd) om muziek te schrijven. Als ik daar nu op terugkijk was ik toen verre van perfectionistisch genoeg. Het is me iets te droogjes en als ik deze nummers nu opnieuw zou moeten schrijven zou ik het allemaal een stuk sappiger maken. Mja, ze herbergen natuurlijk de sfeer en de gevoelens van die periode.

Mag ik zeggen dat je muziek zich in deze beginperiode als een mix van dark ambient en martial industrial aanvoelde? Ik herinner me ook dat jij niets wou programmeren, dus dat je elke noot en elke percussie zelf inspeelde en opnam. Klopt dit?

Inderdaad. Ik werk niet graag met sequencers. Voor mij is het makkelijker om alles, met behulp van een metronoom, rechtstreeks met de vingers via het klavier in te spelen. Het is makkelijker om sneller (niet wederkerende) variaties in de muziek te leggen en het kan alles levendiger en onverwachter maken.

In 2007 werkte je voor het eerst samen met de Japanse dichter Kenji Siratori op ‘Apocalypse Head’. In 2009 deed je dat nog eens over met ‘Dead Man’s Hill vs Kenji Siratori’, dat eigenlijk één van mijn favoriete cd’s van jou is. Ik heb wel gehoord dat er intussen zonder je medeweten nog cd’s met jouw muziek en teksten van Kenji Siratori uitgekomen zijn. Wat is er gebeurd?

Ik zag ineens op discogs dat er verschillende releases in de dead man’s hill-discografie stonden waar ik helemaal niets mee te maken had. Ik denk dat mijn naam een 3-tal keer onterecht op Kenji's albums is verschenen. Heb geen flauw idee wat hier gebeurd is of wat de bedoeling hiervan is. De enige 2 albums die Kenji en ik echt samen gemaakt hebben zijn Apocalypse Head en Dead Man’s Hill vs. Kenji Siratori.

Op platen als ‘Dog Burial’ en ‘Via Occulta’ - allebei uitgekomen op het uitstekende Old Europa Café - klonk het geluid nog bombastische dan voorheen. Was het de bedoeling om een soort evolutie in het geluid te creëren?

Ja, zoiets eigenlijk. Ik had de zeer interessante kritiek gekregen van een kennis, dat de klanken die ik op het voormalige album gebruikte, een beetje te cheesy/preset-achtig waren. De man die me dit vertelde had voor 100% gelijk dus ik wou dit veranderen door meer gitaar en virtueel analoge synths in te voeren, en meer zelf mijn klanken te gaan creëren. Voor het creëren van Via Occulta is er ook heel veel overlegd en gediscussieerd met Old Europa Café over hoe het album het best tot zijn recht kon komen. Dat heeft ongetwijfeld ook een invloed gehad op het karakter van dat album.

Zonder twijfel was ‘Songs From The Forthcoming Apocalypse’ uit 2008 - dat twee jaar later een vervolg kreeg met ‘Transformation. Songs From The Forthcoming Apocalypse Chapter 2’ - een keerpunt. De black metal-invloeden die eigenlijk al aanwezig waren op 'Dog Burial' nemen hier de bovenhand. Hoe ben je daartoe gekomen?

Dat was een periode dat er thuis heel veel black metal opstond. Dat deze invloeden meer en meer begonnen binnensijpelen lag dus voor de hand. En het was ook weer eens tijd om eens iets nieuws uit te proberen. Alsook, voor het thema van deze 2 albums was deze invloed op één of andere manier toepasselijker.

In 2010 kwam ‘Spirits’ uit op Steinklang Industries. Het is opnieuw één van mijn favorieten wat Dead Man’s Hill betreft. Je keert in zekere zin terug naar een meer elektronische klank, met een uitstekend resultaat. Welke weerklank kreeg die uitgave?

Thanks! Dit album dateert uit de periode dat ik nauwelijks nog dark ambient beluisterde. Maar ik had de charmes van Heverlee Bos en Meerdaalwoud ontdekt,en enkele van de verborgen werelden die daarin voorkomen, en dat heeft de klank en de kleur van deze cd bepaald. Over deze cd lijken de meningen verdeeld te zijn, maar het blijft ook één van mijn persoonlijke favorieten.

Daarna is het allemaal wat trager gegaan. In 2012 kwam een wat bizarre samenwerking tussen Dead Man’s Hill en The Earth King uit, waarbij vooral de keelzang van je Earth King-alter ego opviel. Je plande duidelijk om nog meer uitgaven te doen met The Earth King, maar dat is er niet van gekomen. Heb je nog plannen in die richting?

Nee, daar gaat waarschijnlijk niets meer uit voortkomen. Er zijn nog 4 onuitgegeven nummers die bedoeld waren als split met Black Crow King uit Ierland, maar uiteindelijk is deze release niet doorgegaan.

Dan is het lange tijd stil geweest rond Dead Man’s Hill. Tussen 2012 en 2016 is niets uitgekomen. Alhoewel, ik herinner me wel erg onder de indruk te zijn geweest van je clip voor ‘Met betrekking tot’ dat je ooit op YouTube gepost hebt. Ik weet dat je toen niet stil gezeten hebt. Had je even geen inspiratie voor Dead Man’s Hill?

Ik heb in die periode wel een 6-tal nummers voor Dead Man's Hill geschreven die tot op heden onuitgebracht zijn. Het is echter moeilijk om ze te combineren met andere nummers. Muzikaal gezien neigen ze sterk naar het gothic-genre. De nummers zijn zeker intens genoeg; maar de opnames en de mix zijn soms iets minder kwalitatief verlopen. Ik zal ze misschien eens aan iemand moeten laten horen en diens ongezouten opinie vragen. En eind 2014 was ik, als ik me niet vergis, reeds met Crossroads (de plaat die in 2016 uitkwam, xk) bezig en heeft het experimenteren met verschillende synths en effecten tot weinig nieuwe nummers geleid.

In 2016 kwam ‘Crossroads’ uit, dat je zelf omschreven hebt als één van je meest donkere platen. Een straffe uitspraak, want je werk is altijd al behoorlijk donker geweest. Omdat je geen platenlabel vond heb je de plaat als gratis download op bandcamp gezet. Denk je dat je publiek de plaat zo opgepikt heeft?

Daar heb ik werkelijk geen idee van. Er zijn wel wat reviews van verschenen en volgens de downloadstatistiek is hij toch bij verschillende mensen terechtgekomen. Het promoten van een nieuw album is in elk geval lang niet meer zo makkelijk en vruchtvol als vroeger.

Bart, ik weet dat je momenteel met heel wat andere projecten bezig bent. Uit goede bron heb ik vernomen dat je sjamanische folkproject Kinderen van Moeder Aarde momenteel stil ligt, maar je tourt met de anarchowavers van Donder, Hel & Hagel en je bent met je vrouw Els bezig met opnames voor je didgeridoo en wereldmuziek-project Chrysopa Occulta. Wat mogen we de komende tijd nog allemaal van jou verwachten?

Kinderen van Moeder Aarde ligt inderdaad voorlopig even stil wegens te weinig tijd. Er gaat veel tijd naar optredens, en het leren spelen van nieuwe nummers voor Donder Hel en Hagel. Daartussen proberen we ook wat nieuwe nummers te schrijven voor Chrysopa Occulta, waarvoor we ook langzamerhand naar het debuutalbum aan het werken zijn. En Dead Man's Hill is ook nog niet uitgezongen. Ik heb nog een 4-tal nieuwe nummers geschreven waar ik echt wel blij mee ben, dus de kans zit er in dat er - mits inspiratie het toelaat- in 2019 een nieuwe release van Dead Man's Hill zal komen. De toekomst zal de rest uitwijzen.

16 juni 2018: Trouwfe(e)st 2 met UrZon feat. Orryelle, Dead Man's Hill, Onrust, traum'Er Leben, Anemone Tube, vanaf 18u in Jh Wommel, Fort 2, Wommelgem

29 juni 2018: Dark Entries Night 23 met Causenation en Dead Man's Hill, vanaf 2àu u in Kinky Star, Vlasmarkt 9, Gent

Fotot's: Xavier Marquis

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Dead Man's Eyes - Words Of Prey

Het tweede album van deze vijfkoppige psychedelische rock band uit Keulen kwam zopas uit op Tonzonen Records. “Words Of Prey” (9 tracks, 35 minuten speelduur) is de opvolger van het in eigen beheer uitgebrachte debuut “Meet Me In The Desert” (2013). Dead Man's Eyes stonden reeds op het podium met internationaal ...

lees meer...
NIEUWS 24/09/2018 : Goethers Erben definitief terug!

Op het eigen Dryland label verscheen in een recent verleden al wat dvd materiaal, de theaterstukken van deze legende uit wat ooit Neue Deutsche Toteskunst werd genoemd. Goethes Erben is natuurlijk vooral Oswald Henke, theatermaker en musicus die in de eerste helft van de jaren 90 zowat wereldberoemd was, ook bij ons, met zijn Goethes Erben. Vorig ...

lees meer...
NIEUWS 24/09/2018 : Laatste optreden aller tijden is voor Soft Cell ook het moment om nieuw werk uit te brengen

Afscheid nemen, het is zeer moeilijk. Soft Cell worstelt ermee. Ze hebben ondanks verschillende splits nooit mooi afscheid kunnen nemen, en daarom spelen ze binnenkort nog eens voor de allerallerlaatste keer. Marc Almond en Dave Ball hebben in 1977 hunn krachten gebundeld en stonden begin jaren 80 aan de top van de synthpop, niet in het minst ...

lees meer...
NIEUWS 24/09/2018 : Mirexxx brengt chaos in de orde

Ga ons niet verdenken van fanatieke vaderlandslievendheid, maar zo nu en dan herinneren we er graag aan dat België altijd uitgeblonken heeft in elektronische muziek en met name het pionierland was op vlak van EBM. We gaan u niet opnieuw confronteren met de klassiekers uit het genre, liever laten we u iets horen van één van ...

lees meer...
NIEUWS 24/09/2018 : Based on Classix Party in Hasselt

Wie graag nog eens de beetjes strekt op wat klassiekers uit de jaren 80 kan volgende zaterdag 29 september terecht in Hasselt voor de Based on Classics party. Deze fuivenreeks is intussen aan zijn dertiende editie toe en volgt een vertrouwd recept: de vette schijven uit de hoogdagen van de new wave, gekruid met wat recenter werk dat zich in ...

lees meer...
CD BESPREKING : Pest Modern - Rock’n Roll Station

Vreemde eend in de bijt deze Franse Pest Modern die hun debuut uitlaten via het Meidosem Records label dat we ondermeer kennen van Spleen XXX en Opera Multi Steel. Met deze “Rock’n Roll Station” slaan vader Joël Hubaut (kunstenaar) en zoon Emmanuel Hubaut (muziekant en bekend van ondermeer Les Tétines Noires, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Opera Multi Steel - Au Fief Des Rémanences

Elders op deze geniale website, iemand moet het zeggen, vindt u een review van de cd duo verpakking “Apparence De L’Invisble / Au Fief Des Rémanences van deze Fransen. Hier neem ik, weliswaar onder de naald, iets meer tijd om de nieuweling “Au Fief Des Rémanences” van de groep te bespreken. Het artwork ...

lees meer...
CD BESPREKING : Rue Oberkampf - Waveclash ep

Een Duits trio, met een Frans/Duiste naam en Franstalige lyrics... Mijn vriend google leert me dat Rue Oberkampf een hippe, jeugdige trendy straat is in Parijs waar kunst en creativiteit hand in hand gaan met hippe clubjes... Dit trio, actief sedert 2016 houdt zich op in artistieke kringen en hun muziek zou vooral bedoeld zijn om hun licht ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2018 : The Cure bevestigt festivaltournee in 2019

The Cure beloofde een grote wereldtournee in 2019, in de nasleep van hun twee concerten in Londen voor hun 40ste verjaardag. De plannen worden concreet. In een boodschap liet Robert Smith weten dat er een 20-tal festivals zullen aangedaan worden volgend jaar, voornamelijk in Europa, en dat de concrete data en lokaties zullen volgen. De speculatie ...

lees meer...
CD BESPREKING : Opera Multi Steel - Apparence De L’Invisble / Au Fief Des Rémanences

Het is alweer van 1985, het rekenwonder in mij zeg 33 jaar, dat het debuut “Cathedral” van deze Opera Multi Steel het levenslicht zag. Anno 2018 is dit collectief nog altijd of sedert enige jaren (ze drukten even de pauze knop in) opnieuw actief en om de releases van hun meest recente worp “Au Fief Des Rémanences” ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
FOTO'S : A Slice Of Life - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
FOTO'S : Donder, Hel & Hagel - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
FOTO'S : Persephone - @ Théâtre Mercelis Brussels, 15/09/2018 door Luc Luyten