casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

697 items

   

DEAD MAN'S HILL
Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
09/06/2018 : DEAD MAN'S HILL - Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld.
Het Belgische dark ambient-martial-industrial-black-metal-project Dead Man's Hill bestaat 20 jaar en is cult tot in Polen en Rusland. Optredens zijn schaars, maar de komende weken kunt u Dead Man's Hill aan het werk zien in de Wommel in Wommelgem op 16 juni, en op de Dark Entries Night in Gent op 29 juni. Voor de gelegenheid hadden we nog een chat met meesterbrein Bart Piette over de geschiedenis van zijn project.

Dag Bart. Als ik het goed voorheb ben je in 1998 begonnen met Dead Man’s Hill. Dat betekent dat dit project intussen 20 jaar bestaat. Vertel me nog eens hoe het allemaal begonnen is?

In 1994 ben ik met vrienden van me die in de buurt woonden een groepje begonnen. We hadden allemaal wel interesse in new wave, gothic en metal, en het geluid dat er toen uitkwam klonk als een geschifte crossover tussen Bauhaus en Nosferatu. Al snel kwam ik in contact met de brilliante parels die Cold Meat Industry op ons afvuurde en was enorm zwaar onder de indruk van de zware meeslepende sfeer die deze muziek met zich meebracht, en van de beelden die zij opriep. Spoedig begon ik deze beelden 's nachts op gaan te zoeken in de natuur, plaatselijke ruïnes en in de psychiatrische instelling bij ons in het dorp. Ik wou net als de artiesten op Cold Meat Industry ook machtige muziek maken die een deur opende naar een totaal andere, veel mysterieuzere wereld. Zo is Dead Man's Hill tot leven gekomen.

De eerste cd die ik van je kocht was ‘Descend au tombeau’ uit 2005. Je hebt achteraf gezegd dat deze met heel primitieve middelen opgenomen was. Was dit je eerste cd? Hoe is hij tot stand gekomen?

Dat was inderdaad de eerste officiële cd. Oorspronkelijk had ik geen plannen om een cd uit te brengen, maar de man achter de Belgische power electronics-act mÜRNAU heeft me toen een duwtje in de juiste richting gegeven door me wat contacten van platenlabels door te sturen. Zo ben ik bij Slaughter Productions terechtgekomen die het debuut dan ook op de wereld heeft losgelaten. Er is nog een eerdere demo-opname, ‘fighting the cancer’ genaamd. Deze dateert uit 2003.

Je bent meteen heel productief geweest. ‘We Will Live For Eternity’ kwam nog hetzelfde jaar uit, ‘Lakes of Sacrifice’ en ‘Demons of Death’ volgden in het jaar erop. Intussen was je ook bezig met verschillende zijprojecten. Hoe slaagde je erin om zo veel uit te brengen?

In die tijd was er ongelooflijk veel inspiratie (en tijd) om muziek te schrijven. Als ik daar nu op terugkijk was ik toen verre van perfectionistisch genoeg. Het is me iets te droogjes en als ik deze nummers nu opnieuw zou moeten schrijven zou ik het allemaal een stuk sappiger maken. Mja, ze herbergen natuurlijk de sfeer en de gevoelens van die periode.

Mag ik zeggen dat je muziek zich in deze beginperiode als een mix van dark ambient en martial industrial aanvoelde? Ik herinner me ook dat jij niets wou programmeren, dus dat je elke noot en elke percussie zelf inspeelde en opnam. Klopt dit?

Inderdaad. Ik werk niet graag met sequencers. Voor mij is het makkelijker om alles, met behulp van een metronoom, rechtstreeks met de vingers via het klavier in te spelen. Het is makkelijker om sneller (niet wederkerende) variaties in de muziek te leggen en het kan alles levendiger en onverwachter maken.

In 2007 werkte je voor het eerst samen met de Japanse dichter Kenji Siratori op ‘Apocalypse Head’. In 2009 deed je dat nog eens over met ‘Dead Man’s Hill vs Kenji Siratori’, dat eigenlijk één van mijn favoriete cd’s van jou is. Ik heb wel gehoord dat er intussen zonder je medeweten nog cd’s met jouw muziek en teksten van Kenji Siratori uitgekomen zijn. Wat is er gebeurd?

Ik zag ineens op discogs dat er verschillende releases in de dead man’s hill-discografie stonden waar ik helemaal niets mee te maken had. Ik denk dat mijn naam een 3-tal keer onterecht op Kenji's albums is verschenen. Heb geen flauw idee wat hier gebeurd is of wat de bedoeling hiervan is. De enige 2 albums die Kenji en ik echt samen gemaakt hebben zijn Apocalypse Head en Dead Man’s Hill vs. Kenji Siratori.

Op platen als ‘Dog Burial’ en ‘Via Occulta’ - allebei uitgekomen op het uitstekende Old Europa Café - klonk het geluid nog bombastische dan voorheen. Was het de bedoeling om een soort evolutie in het geluid te creëren?

Ja, zoiets eigenlijk. Ik had de zeer interessante kritiek gekregen van een kennis, dat de klanken die ik op het voormalige album gebruikte, een beetje te cheesy/preset-achtig waren. De man die me dit vertelde had voor 100% gelijk dus ik wou dit veranderen door meer gitaar en virtueel analoge synths in te voeren, en meer zelf mijn klanken te gaan creëren. Voor het creëren van Via Occulta is er ook heel veel overlegd en gediscussieerd met Old Europa Café over hoe het album het best tot zijn recht kon komen. Dat heeft ongetwijfeld ook een invloed gehad op het karakter van dat album.

Zonder twijfel was ‘Songs From The Forthcoming Apocalypse’ uit 2008 - dat twee jaar later een vervolg kreeg met ‘Transformation. Songs From The Forthcoming Apocalypse Chapter 2’ - een keerpunt. De black metal-invloeden die eigenlijk al aanwezig waren op 'Dog Burial' nemen hier de bovenhand. Hoe ben je daartoe gekomen?

Dat was een periode dat er thuis heel veel black metal opstond. Dat deze invloeden meer en meer begonnen binnensijpelen lag dus voor de hand. En het was ook weer eens tijd om eens iets nieuws uit te proberen. Alsook, voor het thema van deze 2 albums was deze invloed op één of andere manier toepasselijker.

In 2010 kwam ‘Spirits’ uit op Steinklang Industries. Het is opnieuw één van mijn favorieten wat Dead Man’s Hill betreft. Je keert in zekere zin terug naar een meer elektronische klank, met een uitstekend resultaat. Welke weerklank kreeg die uitgave?

Thanks! Dit album dateert uit de periode dat ik nauwelijks nog dark ambient beluisterde. Maar ik had de charmes van Heverlee Bos en Meerdaalwoud ontdekt,en enkele van de verborgen werelden die daarin voorkomen, en dat heeft de klank en de kleur van deze cd bepaald. Over deze cd lijken de meningen verdeeld te zijn, maar het blijft ook één van mijn persoonlijke favorieten.

Daarna is het allemaal wat trager gegaan. In 2012 kwam een wat bizarre samenwerking tussen Dead Man’s Hill en The Earth King uit, waarbij vooral de keelzang van je Earth King-alter ego opviel. Je plande duidelijk om nog meer uitgaven te doen met The Earth King, maar dat is er niet van gekomen. Heb je nog plannen in die richting?

Nee, daar gaat waarschijnlijk niets meer uit voortkomen. Er zijn nog 4 onuitgegeven nummers die bedoeld waren als split met Black Crow King uit Ierland, maar uiteindelijk is deze release niet doorgegaan.

Dan is het lange tijd stil geweest rond Dead Man’s Hill. Tussen 2012 en 2016 is niets uitgekomen. Alhoewel, ik herinner me wel erg onder de indruk te zijn geweest van je clip voor ‘Met betrekking tot’ dat je ooit op YouTube gepost hebt. Ik weet dat je toen niet stil gezeten hebt. Had je even geen inspiratie voor Dead Man’s Hill?

Ik heb in die periode wel een 6-tal nummers voor Dead Man's Hill geschreven die tot op heden onuitgebracht zijn. Het is echter moeilijk om ze te combineren met andere nummers. Muzikaal gezien neigen ze sterk naar het gothic-genre. De nummers zijn zeker intens genoeg; maar de opnames en de mix zijn soms iets minder kwalitatief verlopen. Ik zal ze misschien eens aan iemand moeten laten horen en diens ongezouten opinie vragen. En eind 2014 was ik, als ik me niet vergis, reeds met Crossroads (de plaat die in 2016 uitkwam, xk) bezig en heeft het experimenteren met verschillende synths en effecten tot weinig nieuwe nummers geleid.

In 2016 kwam ‘Crossroads’ uit, dat je zelf omschreven hebt als één van je meest donkere platen. Een straffe uitspraak, want je werk is altijd al behoorlijk donker geweest. Omdat je geen platenlabel vond heb je de plaat als gratis download op bandcamp gezet. Denk je dat je publiek de plaat zo opgepikt heeft?

Daar heb ik werkelijk geen idee van. Er zijn wel wat reviews van verschenen en volgens de downloadstatistiek is hij toch bij verschillende mensen terechtgekomen. Het promoten van een nieuw album is in elk geval lang niet meer zo makkelijk en vruchtvol als vroeger.

Bart, ik weet dat je momenteel met heel wat andere projecten bezig bent. Uit goede bron heb ik vernomen dat je sjamanische folkproject Kinderen van Moeder Aarde momenteel stil ligt, maar je tourt met de anarchowavers van Donder, Hel & Hagel en je bent met je vrouw Els bezig met opnames voor je didgeridoo en wereldmuziek-project Chrysopa Occulta. Wat mogen we de komende tijd nog allemaal van jou verwachten?

Kinderen van Moeder Aarde ligt inderdaad voorlopig even stil wegens te weinig tijd. Er gaat veel tijd naar optredens, en het leren spelen van nieuwe nummers voor Donder Hel en Hagel. Daartussen proberen we ook wat nieuwe nummers te schrijven voor Chrysopa Occulta, waarvoor we ook langzamerhand naar het debuutalbum aan het werken zijn. En Dead Man's Hill is ook nog niet uitgezongen. Ik heb nog een 4-tal nieuwe nummers geschreven waar ik echt wel blij mee ben, dus de kans zit er in dat er - mits inspiratie het toelaat- in 2019 een nieuwe release van Dead Man's Hill zal komen. De toekomst zal de rest uitwijzen.

16 juni 2018: Trouwfe(e)st 2 met UrZon feat. Orryelle, Dead Man's Hill, Onrust, traum'Er Leben, Anemone Tube, vanaf 18u in Jh Wommel, Fort 2, Wommelgem

29 juni 2018: Dark Entries Night 23 met Causenation en Dead Man's Hill, vanaf 2àu u in Kinky Star, Vlasmarkt 9, Gent

Fotot's: Xavier Marquis

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Karakorum - Fables And Fairytales

In 2017 verscheen het eerste album “Beteigeuze” op Tonzonen Records en nu is er dan de opvolger “Fables And Fairytales”. We hebben het over de vijfkoppige Duitse prog en krautrock formatie Karakorum uit Mühldorf am Inn (bij München). De band bestaat uit een keyboardspeler, twee gitaristen, een bassist en een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Fx8:Sd8 - Warning Signs

This CD review was translated to English by the author. You can read the translation here. Op de affiche van Amphi Festival 2019 prijkt een bijzondere naam. Op de laatste regel, in kleine letters, staat Fïx8:Sëd8, een artiest die je niet meteen op een groot festival met namen als Blutengel en Lord Of The Lost zou verwachten. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : RAMMSTEIN - Een stadion in vuur en vlam

Rammstein, de band waarvan de groepsleden al eens graag met vuur spelen, trad deze woensdag op voor een uitverkocht Koning Boudewijnstadion. Uw reporter ter plekke was erbij en kwam er zonder brandwonden vanaf. Er was een massale toeloop voor de metalband uit Duitsland. Alle tickets vlogen in november vorige jaar reeds in minder dan een ...

lees meer...
CD BESPREKING : Monocube - Substratum

Met de eerste helft van het jaar achter ons gelaten, kunnen we reeds zeggen dat ook 2019 weer een zeer mooi jaar geweest zal zijn wat het dark ambient genre betreft. De ijzersterke releases van Ashtoreth en Empty Chalice duiken ons in deze meteen voor de geest, en dan hebben we nog niet eens de tijd gehad om ons over de recente Cryo Chamber ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Timetable voor M'era Luna 2019

Zelf geven ze er niet zo heel veel ruchtbaarheid aan, maar dit jaar viert M’era Luna zijn inmiddels 20ste editie. De jaarlijkse traditie in volle zomertijd mag iedere keer dan weer een feestje zijn. Het feestje in eigen leefwereld, waar het vliegveld van het Duitse Hildesheim wordt omgetoverd tot het walhalla van de gothics en ...

lees meer...
NIEUWS 11/07/2019 : Dark Entries geeft weg: tickets Sewerfest.

Muzikale fijnproevers weten al langer dan vandaag dat JH De Wommel de place to be is om deviante muziekjes te ontdekken. Op de laatste dag van de zomervakantie slaan New Wave Top 100 en Pale Moon de handen in elkaar voor de tweede editie van Sewerfest. Vanaf 20 uur kan je er optredens meepikken van Diagnostic Error (EBM), Cojones Del ...

lees meer...
CD BESPREKING : Parallel Minds - Every Hour Wounds The Last One Kills

Het Franse metal combo Parallel Minds wordt geleid door twee muzikanten met een gemeenschappelijke visie: zanger Stéphane Fradet en gitarist Grégory Giraudo. Het duo droomt van het maken van grootse metal platen. Hun tweede worp ‘Every Hour Wounds… The Last One Kills’ is typisch voor de stijl die ze aanhangen. ...

lees meer...
CD BESPREKING : Feverdreamt - Melantant

Feverdreamt is het soloproject van Alexander Leonard Donat. ‘Melantant’ is na ‘Terban Te Ban’ (2015) zijn tweede release. Donat weet een uniek groepsgeluid bij elkaar te sprokkelen uit een grote diversiteit aan stijlen en genres. Het erbij horende verzonnen verhaal is eveneens ongewoon. De Aarde is in puin en de mens ...

lees meer...
NIEUWS 01/07/2019 : Angels Of Liberty teaser!

De nieuwe, postume Angels Of Liberty, “Servant Of The Grail” is een feit. En ik ben redelijk enthousiast. Ik hoop binnenkort een review van dit album op deze site te kunnen presenteren maar wil u nu alvast laten kennis maken met “The Last Vampire”, het nummer dat dit album moet presenteren. En geloof me dit nummer doet ...

lees meer...
NIEUWS 29/06/2019 : Wir Kellerkinder - Everyday Is Halloween het eerste kinderboek voor kinderen opgescheept met gothic ouders!

Ik ken het, en allicht nog velen anderen met me. Ook al willen u en ik als notoire goths het eeuwige leven we worden ouder en daar komen dan - als je niet goed oplet - soms kinderen bij kijken. En die kijken met ouder worden wel eens raar op bij al dat zwart van mama of papa om van de muziek die soms door de woonkamer galmt nog maar te zwijgen. ...

lees meer...
NIEUWS 28/06/2019 : Zaterdag Dark Entries Night met Noire Antidote (witch house) en Mirexxx (dark electro)

Ze volgen elkaar in snel tempo op, de Dark Entries Nights, maar dat is uitzonderlijk. Zaterdag mogen we twee uitstekende elektronische groepen ontvangen die onlangs prachtplaten hebben uitgebracht. Noire Antidote komt uit Nederland en heeft zich in korte tijd opgewerkt tot één van de witch house-groepen die je moet gezien ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten