casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

736 items

   

METROLAND
Dit album is qua concept het moeilijkste dat we ooit al gemaakt hebben.
03/06/2018, Xavier Kruth
 Bookmark and Share

03/06/2018 : METROLAND - Dit album is qua concept het moeilijkste dat we ooit al gemaakt hebben.
03/06/2018 : METROLAND - Dit album is qua concept het moeilijkste dat we ooit al gemaakt hebben.
03/06/2018 : METROLAND - Dit album is qua concept het moeilijkste dat we ooit al gemaakt hebben.
03/06/2018 : METROLAND - Dit album is qua concept het moeilijkste dat we ooit al gemaakt hebben.
03/06/2018 : METROLAND - Dit album is qua concept het moeilijkste dat we ooit al gemaakt hebben.
Metroland is terug met hun vierde plaat ‘Man In A Frame’, en het betreft alweer een conceptplaat. Het duo maakte immers een geluidsband bij foto’s van het kunstcollectief F-8. Dark Entries wou hier meer over weten en reed even mee met Passenger A en Passenger S.

Jullie hebben zonet ‘Man In A Frame’ uitgebracht, jullie vierde plaat intussen. Zijn jullie tevreden met het resultaat?

Absoluut, dit album is qua concept het moeilijkste dat we ooit al gemaakt hebben. We hebben ook serieus geïnvesteerd voor dit album, hebben nieuwe software en nieuwe studiomonitoren geïntegreerd in het creatieve proces, dus wat het experimenteren en geluid betreft, was het een totaal nieuwe uitdaging rekening houdend met het minder tastbare concept. Dat hoor je en lees je dan ook heel duidelijk, want het album is een mix van onze eerdere releases en lijkt minder ‘toegankelijk’ dan de vorige albums. Deze vergt dus in tegenstelling tot “Mind The Gap” en “Triadic Ballet” iets meer luisteren vooraleer het concept en de muziek echt goed doordringt.

De plaat heeft een merkwaardig concept. Jullie hebben muziek gemaakt bij foto’s. Hoe zijn jullie bij dat concept terechtgekomen?

Door 1 eenvoudige nanoseconde in het leven die dan de kiem is voor veel groters. Wij zijn namelijk twee mensen die aanhoudende elkaar triggers geven. Het ene idee is nog maar net uitgesproken of een variant of ander extra idee komt naar boven, zo komen we altijd tot dat grotere eindresultaat.

Zo zat Passenger S eens op project in hartje Brussel en hij moest elke dag via de (prachtige) Koninginnegalerij wandelen. Elke dag merkte hij het enorme aantal mensen op die foto’s stonden te nemen en plots was daar die ene nanoseconde. De bedenkingen “Hoe vaak staat een mens bij op zo een foto? Hoe vaak reis je in dat kader mee rond de wereld? En dat als een ‘Man in a frame’?"

Het concept werd uitgewerkt met 5 fotografen van het kunstcollectief F-8, uit te spreken als ‘Faith’. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?

Dat idee van een persoon die in een kader de wereld rondreist werd dan door Passenger A gechallenged en hij kwam af met de logical next step: laten we dit is bespreken met onze Passenger K, al meer dan 15 onze vaste waarde met betrekking tot ‘beeld’ en fotografie. Zij maakt al jaren deel uit van een fotografisch kunstcoöperatief, genaamd f-8. Zij legde ons idee aan hen voor en vanaf dat moment was het één en al rollercoaster met vele ups-and-downs en veel ongekend terrein, vele zaken die het gehaald hebben en velen niet. Centraal stond altijd wel dat beeld, de gevoelens en de het geluid.

Het kan allemaal eenvoudig lijken voor een buitenstaander die kan denken “Ach ja, 10 foto’s en maakt er een muziekje bij en klaar, nieuw album is klaar!”.

Dat hadden we kunnen doen en had het ons veel makkelijker gemaakt. Maar Metroland zou Metroland niet als we ons niet zouden verdiept hebben in de materie. Zoals bij elk concept moest het juist aanvoelen, en daar zat het hem nu net de moeilijkheidsgraad.

Hoe voel je een foto aan? En meer nog, hoe voelt een beeld aan, niet individueel maar voor ons allebei, hoe krijgen we in godsnaam die gevoelens samengebundeld en het voornaamste, hoe krijg je die gevoelens van dat beeld nog eens omgezet naar geluid?

Daarenboven is het zo dat samenwerken met beroepsfotografen ook een extra dimensie creëerde. Dit zijn namelijk geen vakantiekiekjes maar echt professioneel materiaal door mensen die van wanten weten, dat respect moet je ook behouden en maakt het er niet makkelijker op.

In de cd - met een erg mooi ontworpen hoes - vinden we niet enkel de tien foto’s terug, maar ook een tekst bij elke foto, geschreven door de fotograaf. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?

Toen we destijds dit idee hadden gelanceerd en ons project gingen voorstellen aan de fotografen was dat vanzelfsprekend een wilde gok of die verschillende persoonlijkheden dat gingen aanvaarden of niet. Wij zijn allemaal artiesten en hebben toch in the end altijd zoiets van ‘dit is ons materiaal, zij het beeld of klank, en daar doe je niet zomaar mee wat je wil’. Het was dus voor ieder van ons een stap buiten de comfortzone en vooral voor de mensen van f-8. Hier kwamen twee totaal ‘vreemde’ mensen in hun leven vragen of ze foto’s mochten lenen. Op dat moment hadden we nog maar net “Triadic Ballet” uit, dus veel werk konden we nog niet op tafel leggen om hen te overtuigen dat wij een zuivere concept band zijn waar kunst en muziek hand in hand gaan.

Desondanks bleken ze met z’n allen enthousiast van bij het begin en gaandeweg borrelden bij velen ideeën op waar we dan ook gretig gebruik van hebben gemaakt. Drie jaar later staat het album er en zijn we met z’n allen trots dat we ervoor gegaan zijn. Want zeg nu zelf, muziek bij beelden maken is op zich een niet alledaags gebeuren, toch?

In de aanloop van de plaat brachten jullie de single ‘Man In A Frame’ uit, dat een hint moest zijn naar het concept van de plaat. Merkwaardig genoeg vinden we de single niet terug op de plaat. Waarom niet?

Puur conceptueel alweer, de single “Man in a frame” heeft geen ‘beeld’ zoals de andere 10 en het album diende een soort muzikale tentoonstelling te worden. Die single er bij opzetten zou het geheel een beetje schaakmat gezet hebben. Ook daar zijn we in de studio uren en uren aan het schuiven en puzzelen geweest met ideeën. Uiteindelijk is de keuze gevallen op twee singels (de tweede komt later dit jaar uit), beiden gerelateerd aan het concept.

‘A man in a frame’ was ook het initiële kiempje voor dit alles en we vonden het dan ook gepast dit als eerste single uit te brengen. De tweede single zal eveneens met een zeer gepaste titel naar buiten komen en dan is dit concept wederom een herinnering in de cd-kast.

We vinden het vooral ook fijn dat de algemene reacties zijn dat deze single bij onze betere hoort en velen het jammer vinden dat het niet mee op de cd staat.

De voorstelling van de plaat ging gepaard met een merkwaardige tentoonstelling waarbij mensen de foto’s konden bezichtigen en meteen het bijhorende nummer konden beluisteren op hun smartphone. Hoe zijn jullie op dat idee gekomen?

Ook gaandeweg het hele proces. Je hebt als groep weinig kans om buiten de lijnen te kleuren in de zin van: je hebt een nieuw album en hoe stel je dat nu voor aan het publiek? Meestal door een speciaal live optreden, maar meer dan dat (misschien) niet.

Denk dan nu aan foto’s en waar die meestal worden voorgesteld? Op een vernissage, niet? Zo leek het voor ons allemaal een ongelooflijk idee om eens een aparte voorstelling te maken van een cd-release door dit te koppelen aan een heuse vernissage. Dit unieke idee werd duidelijk gesmaakt, zoveel is zeker, want er was zelfs aandacht in verschillende kranten en er zullen nog expo’s volgen, zeer zeker. Dit verhaal is nog niet ten einde.

De tentoonstelling ging door onder de titel ‘Pictures to listen to’. Ik vind die titel zo uitstekend dat ik me afvraag waarom jullie hem niet gebruikt hebben voor de plaat zelf…

Het idee van een mens die ontelbare keren de wereld rondreist in een beeld is een ervaring die persoonlijker en dieper tot iemand kan doordringen omdat eens je dit in je gedachten hebt, je maar eens moet opletten hoe vaak je dat zelf doet en hoe vaak je zelf in zo een beeld terecht komt. Zelfs jij als interviewer of de lezer nu op dit moment, moet hier eens bij stil staan. Het laat je niet meer los vanaf dat moment als je alweer de zoveelste keer onbewust in het kader van iemands selfie wandelt.

Als je in een stad als Mechelen of Gent of Antwerpen een ganse dag gaat staan aan een monument waarvan je weet dat het ettelijke keren per dag wordt gefotografeerd moet je maar eens tellen hoe veel je mee in een beeld staat. Jij bent zonder dat je het weet al half de wereld rondgereisd in een bepaald kader. Dat idee kan je beter plaatsen en gaat veel dieper dan ‘een foto waarnaar je luistert’.

Dat zou inderdaad een goeie cd-titel kunnen geweest zijn, maar het heeft als concept veel minder diepgang. Net daarom viel de keuze op “Pictures to listen to” als slogan voor de cd en als titel voor de expo (en de daarbij horende super speciale “Pictures to listen to”-release met de title song exclusief gemaakt voor de expo. Vermoedelijk wordt dit één van de most sought after Metroland releases)

TIP: Let er echt eens op hoe vaak je in een beeld terecht komt per dag. Eens dit doordringt besef je de realistische kracht van dit concept.

Jullie worden constant vergeleken met Kraftwerk, en jullie doen ook geen zichtbare moeite om dit te ontkennen. Wat betekenen de Duitse grootmeesters voor jullie?

Of we nu de meeste moeite van de wereld zouden doen dit te ontkennen of niet zou er toch niet meer toe doen. Van zodra bepaalde elementen in je muziek terug te vinden zijn die verwijzen naar gelijk welke grootmeesters krijg je een bepaalde stempel opgedrukt en daar blijft het dan bij. Er wordt vandaag nog te weinig moeite gedaan om dieper te luisteren en te ontdekken waar de eigenheid van een groep eigenlijk echt wel zit.

Als je een hi-q of een vocoder durft te gebruiken dan kopieer je Kraftwerk, zo eenvoudig is dat. Maar wie beter luistert hoort bij ons dat de nummers meer diepgang hebben, meer lagen met sequenced sounds, meer zaken die ‘bezig zijn’ en dat onze tempo’s hoger liggen en nog veel meer. Willen we daarmee ontkennen dat we niet als hen klinken, ja en neen, het is gewoon anders, wij zijn Metroland en niemand anders. We zijn evenzeer liefhebbers van Orbital, Marsheaux, OMD, Depeche Mode (vroegere werk), Nitzer Ebb en van nog vele andere goeie electro. We doen gewoon ons ding en als iemand het niet goed of niet origineel vindt, speel dan iets anders. Simpel! Toch?

Foto's: Luc Luyten

HomeContactSitemap
lees meer...
CD BESPREKING : Ulrich Troyer - NOK 2020

Onder de categorie: zot zijn doet geen zeer stellen we u Ulrich Troyer voor. Een lid van het tienkoppige Oostenrijkse Vegetable Orchestra. Een orkest dat muziek maakt met, inderdaad, groenten. Een stijloefening tussen de soep en de patatten, hier letterlijk te nemen: als er tijd over is tussen het koken en vrienden uitnodigen voor het ...

lees meer...
CD BESPREKING : Arurmukha - 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm

Berlijn met zijn rijke geschiedenis is een stad die tot veler verbeelding spreekt. Indien ook tot de uwe, dan hebben we met deze 14.11.90 -Ein Akustisches Psychogramm van Arurmukha beslist iets wat je nieuwsgierigheid zal prikkelen. Dit is een heruitgave van het album dat Marc Weiser (Rechenzntrum, Zeitkratzer) en Jürgen Hendlmeier ...

lees meer...
CD BESPREKING : Chromb! - Le Livre Des Merveilles

Deze Franse band brengt een eclectische mix van prog met genres als jazz en kamermuziek over krautrock tot noise met invloeden van John Zorn tot King Crimson. Het heeft wel iets van een meer noisegetinte Magma, zeker ook in de meerstemmige, koorzangachtige vocals, niet in het Kobaïaans nochtans – de verzonnen Magma taal – ...

lees meer...
CD BESPREKING : Legowelt - Unconditional Contours

Als een kind in een snoepwinkel, zo voelde Noorderbuur Danny Wolfers zich tijdens zijn bezoek aan het SMEM, oftewel het Swiss Museum for Electronic Music Instruments, alwaar hij uitgenodigd was als eerste artiest in residentie voor het Playroom project van deze instelling. Kenners van de betere beats zullen Wolfers ongetwijfeld kennen ...

lees meer...
CD BESPREKING : Geins't Nat & L. Petitgand - Like This Maybe Or This

Toen Peter De Koning enkele jaren geleden Oublier van Geins’t Naït & L. Petitgand besprak, besloot hij zijn tekst met de frustratie die hij ervoer bij het aanvoelen van de genialiteit van het album zonder dit onmiddellijk te kunnen plaatsen. Wel, een soortgelijk gevoel was aan de orde bij Like This Or Maybe This. Je zou dus ...

lees meer...
NIEUWS 19/01/2021 : Ground Nero: In The Blood

Hij is er gekomen. De nieuwe single van Ground Nero werd gisteren voorgesteld op het radioprogramma De dag des oordeels en werd daarna promt ook op YouTube gedeeld. Het is even wennen aan de stem van de nieuwe zanger, want de single is ook het eerste nummer dat uitkomt sinds Gwijde Wampers de groep verlaten heeft en vervangen werd door een ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Nieuwe single van Ground Nero met nieuwe zanger

Ground Nero heeft zich met hun vorige plaat 'Divergence' tot de top van de Belgische gothic rock verheven. Twee jaar later staat er een nieuwe plaat in de steigers. De eerste single uit de nieuwe plaat, die vooralsnog in een dichte waas van geheimzinnigheid omhuld is, wordt maandagavond op het radioprogramma De dag des oordeels voorgesteld. Het ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : Xtort ziet alles zwart

Hopelijk bent u al vertrouwd met Xtort, het Nederlandse industrialproject van Piet Snijders. Xtort is onder meer de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende groepen uit de Nederlandse en Belgische wave scene promoot. Wel, die Xtort heeft nu een nieuwe single: 'Zwart'. Xtort had tot nu toe al liedjes ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2021 : 32 Ohm maakt nummer over Dunkirk Beach

Blijven we nog even bij Wave Invasion. Een andere groep uit de Wave Invasion-stal is 32 Ohm. 32 Ohm, dat is die groep Nederlanders die hun muziek 'Meuse-Rhine Delta Wave' noemen. Al sinds 1992 maken ze aangename new wave, en ze deinzen er niet voor terug ernstige onderwerpen aan te snijden in hun nummers. In hun nieuwe single 'Dunkirk ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...