casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

673 items

   

SIGLO XX
In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.
11/05/2018, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

11/05/2018 : SIGLO XX - In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.
11/05/2018 : SIGLO XX - In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.
11/05/2018 : SIGLO XX - In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.
11/05/2018 : SIGLO XX - In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.
11/05/2018 : SIGLO XX - In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.
In 1978, toen punk eindelijk Belgisch Limburg had bereikt besluiten vijf vrienden; Antonio Palermo, Dirk Chauvaux, Erik Dries, Guido Bos en Klaas Hoogerwaard op een blauwe maandag een groepje op te richten. In 1984 stopte Guido er mee en waren ze nog met vier. Dat hun bandje van toen, Siglo XX, anno 2018 nog minstens een keer live op de planken zou staan en dat hun muziek nu nog door een schare internationale fans wordt gekoesterd was toen allicht niet eens een ‘dream of pleasure’. Maar het is wel wat het is, jubelen deden we toen de mededeling kwam dat de groep na decennia van ondraaglijke stilte live zou uitpakken op het Wave Gotik Treffen, dat tussen 18 en 21 mei in Leipzig plaats vindt. Even ongeloof, maar daarna vooral een jubel, want hierop had ik nooit meer gehoopt. ‘It’s all over now…? No way’ Mirakels bestaan, wonderen zijn de wereld niet uit, al is alles ondertussen 40 jaar ouder geworden. Een interview bij Dark Entries kon dan ook niet uitblijven, meer nog, dit is zowat obligatoir… Kort voor de afreis naar Leizpig konden we Siglo XX strikken voor een uitgebreid en boeiend interview met een groep nog altijd even gepassioneerd en eigenzinnig is als in die beginjaren. Zet je schrap voor een wandeling ‘through the endless corridor’ van Siglo XX.

Heren, wat een aangename verrassing, deze had ik niet meer zien aankomen, ook al hoorde ik begin vorig jaar al geruchten over rereleases die op stapel stonden (bij Onderstroom verschijnt dit najaar een Siglo XX vinyl box met de eerste drie 12” ‘s, “The Art Of War”, “Answer” en “Dreams Of Pleasure”). Wat heeft jullie zo ineens (als het dat al was) doen beslissen: we nemen nog een keer de wapens op? Na 40 jaar nota bene! Jullie dachten: wat gouw – en generatiegenoten De Brassers en Struggler kunnen, dat kunnen wij ook? ;-)

Er staan inderdaad enkele releases op stapel. Maar verder moet je er geen reden achter zoeken, het is een ingeving van het moment. Dingen gebeuren gewoon en deze keer hebben we ze laten gebeuren. En zoals altijd is het een collectieve beslissing zonder dat we ons hebben laten leiden door iets of iemand.

Hoe kwamen jullie uit bij het Wave Gotik Treffen in Duitsland? Maken jullie hiermee ook opnieuw een statement? Jullie waren immers altijd meer populair in het buitenland dan in de eigen achtertuin? Hadden jullie niet zoveel met België?

Zij kwamen bij ons via Pieter van Dark Independent Bookings. Voor de rest moet je er niet al te veel achter zoeken. We zagen ons ook niet als een Belgische groep, we hadden zo geen nationalistische reflex. Het maakte ons niet veel uit. We waren gewoon enkele goede vrienden die wat muziek probeerden te maken met een minimum aan technische kunde. En waar de muziek eigenlijk eerder een middel dan het doel was (en is). We moesten ons van niemand iets aantrekken en we hadden een goede tijd samen (en nog steeds).

Blijft het bij één keer of zien jullie, stel dat je de smaak opnieuw te pakken krijgt, nog meerdere optredens zitten, ook in die eigen achtertuin? Zo ja, wanneer en waar of is dat nog top secret?

We zullen zien. En we hebben geen eigen achtertuin. We zullen doen waar we zin in hebben en die zaken waar we geen zin in hebben zullen we logischerwijze niet doen.

Julie beleefden en kenden jullie hoogtepunten in de jaren 80. Als je die vergelijkt met de huidige tijden, wat zijn dan volgens jullie maatschappelijk en muzikaal de drie belangrijkste veranderingen in positieve en in negatieve zin?

Vergelijken is altijd gevaarlijk omdat tijden onvergelijkbaar zijn. Wat ons zorgen baart is de hunkering naar nostalgie, een tijd die er nooit is geweest maar wel wordt geïdealiseerd. En gelijktijdig, veranderingen betekenen nog geen verbeteringen. Marx heeft ooit gezegd dat we door de leegte van het heden en de angst voor de toekomst teruggrijpen naar een geïdealiseerd verleden. En dat gaat van kleding tot de naam van onze kinderen.

Mag ik zeggen dat jullie muziek altijd zeer existentieel klonk, maar ook een zekere rebellie ademde, dat jullie maatschappijkritiek niet schuwde (de naam van de band alleen al)... Dat is iets dat nu quasi helemaal weg lijkt, al zeker in de mainstream. Stellen jullie dit ook vast of was het in de magische jaren 80 gewoon een ‘sign of the times’? En moet muziek niet meer zijn dan gewoon wat ‘vermaak’?

Wat je bedoelt met existentieel is ons niet duidelijk maar als je bedoelt dat we ons gevangen voelden in de toenmalige maatschappelijke omstandigheden en ons in onze uitdrukkingsvormen beknot voelden, dan maakte we inderdaad existentiële muziek. De muziek neigde meer naar een existentieel dadaïsme , een expressie zonder regels (ook door het feit dat we niet konden spelen, vielen de muziekregels weg). Muziek als een soort collage van geluiden. Muziek maken is het gemakkelijkste wat er is, je moet het gewoon doen, en dat hebben we niet alleen gedaan maar ook bewezen. En we hebben de platenfirma’s ermee getreiterd door te bewijzen dat we ze niet nodig hadden en dat mensen onze muziek gerust op tape konden overnemen. Als jonge gasten op zo een manier het nieuws halen, is toch ongelofelijk. Angst hebben van enkele broekventjes van tussen 18 en 21 jaar en in de nationale pers komen, dat is toch schitterend. Geen reet geven om al die wedstrijden zoals rock rally en al die onzin, om het zogezegd te maken en ondertussen wereldberoemd te wezen in Vlaanderen en ter plaatse te trappelen. Natuurlijk waren we niet goed gezien in België maar we hebben wel geschiedenis geschreven buiten België. Anderzijds zullen we in de annalen van de Belgische muzieklijsten nooit aanwezig zijn maar we malen er niet om, we hebben onze tijd gehad wanneer we in de tijd waren om dat te hebben, iets waar heel veel groepen hier van droomden.

In die dagen was er in Limburg een heuse cold wave boom, mag ik met recht en rede zeggen dat jullie daar de aanstekers van waren? De lucifers zeg maar die het Limburgse cold wave vuur deden oplaaien en bij de brave huismoeders en huisvaders voor verwarring zorgden in het anders zo vredige en volgzame Limburg? Wat vinden jullie trouwens van dat label cold wave?

In die dagen was er, voor zover we ons herinneren, niets. Christelijk inderdaad maar dat was zo in heel Vlaanderen. Men mag niet vergeten dat Vlaanderen nooit een echte industrialisering heeft gekend (buiten wat in Antwerpen, Gent en Genk), daarom ook dat er een zeer christelijke mentaliteit heerste. En dat zie je tot de dag van vandaag, zeer conservatief, het verdedigen van westerse (christelijke) waarden, die eigenlijke Arabisch van oorsprong zijn (zelfs de geschiedenis wordt wat bijgewerkt). Nu kun je stellen dat er een lijn in zit, maar er zat niets. De geschiedenis wordt altijd achteraf geschreven en diegenen die het hebben meegemaakt hebben er niets van gemerkt. We hebben gewoon wat muziek gemaakt zonder label. En die labels worden steeds van buiten uit gegeven. Voor de rest was het een reeks van toevallige gebeurtenissen zonder planning.

Hoe vonden jullie elkaar in die dagen, was triggerde jullie om te doen wat jullie met verve deden. Welke mooie herinneringen bewaren jullie aan die tijd, en welke nare…

In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het. En dat gebeurde op café (waar alle revoluties starten, lol) in de zomer van 1978 in volle punkvirus. En de meesten hadden nog niet eens een instrument van kortbij gezien. Vandaar ook dat we ons meer identificeren met die jaren dan met de jaren 80. We hebben de jaren 80 niet echt bewust meegemaakt omdat we constant bezig waren met toeren, repeteren en opnemen. Nu is het natuurlijk ondenkbaar want de controle is meer totaal. We leven in een meer totalitaire samenleving. Opstand en rebellie worden onmiddellijk aan banden gelegd. Je hebt voor elke ‘normafwijking’ wel iets of iemand. In naam van onze vrijheid wordt onze vrijheid geketend. Het wordt er niet beter op.

“Dreams Of Pleasure” is op vandaag nog altijd een hit, tenminste op ‘zwarte’ fuiven is dit het Siglo XX nummer dat de dansvloer haalt… Maar mochten jullie elk zelf één nummer uit jullie oeuvre kunnen kiezen welk namen jullie dan en waarom?

Aan elk nummer hangt een herinnering. Elk nummer heeft zijn waarde, anders hadden we het niet gemaakt noch opgenomen. Kiezen betekent een herinnering teniet doen.

Jullie waren in zekere zin ook experimenteel, de lange versie van “Babies On A Battlefield” bezorgt me nog altijd the goosebumps. Waar kwam de inspiratie vandaan en wie waren jullie grote voorbeelden. Jullie worden vaak de Belgische Joy Division genoemd, stoort jullie dat of is het eerder vleiend?

Zie hiervoor het eerder vermelde existentieel dadaïsme. Als je niet zoveel technische kunde bezit, is het makkelijker om de regels overboord te gooien. En de vergelijking stoort noch vleit ons. Er is een verschil tussen wat er wordt gezegd en wat we zelf vinden. Maar blijkbaar hebben mensen nood aan vergelijkingen om een houvast te vinden. Zoals ook met het label ‘cold wave’.

Hadden jullie een vermoeden dat anno 2018 Siglo XX uit Genk nog altijd cult ging zijn, dat er nog altijd interesse zou zijn voor een band die sedert 1989 niks nieuws meer op de mensheid losliet, dat jullie bepalend waren tot 40 jaar na datum? En by the way zijn er plannen voor echt nieuw materiaal naast de heruitgaven van de eerste drie maxi’s op Ondertsroom?

Er zat geen plan achter Siglo XX, dus we konden het niet vermoeden maar eerlijk is eerlijk, het streelt wel ons ego. En voorlopig zijn er geen andere plannen voor verdere heruitgaven. En echt nieuw materiaal zal er zeker niet komen. Je kunt het verleden niet herhalen.

Recent (nu ja 2016) was er ook een tentoonstelling, al een teken aan de wand van een mogelijke reünie? Werden daar de plannen gesmeed? Hoe waren de reacties daarop? Ik raakte er zelf jammer genoeg niet. Ik zou denken dat er nog altijd een stukje Siglo XX in Limburg leeft…

De tentoonstelling die grotendeels door Marc Vos, Frans Kwanten en George & The Bear opgezet werd, was een geweldig succes met heel veel positieve reacties ja...

En het jaar daarvoor Siglo XX in een Prada reclameclip, hoe zijn jullie daarmee om gegaan? Een shockeffect of eerder gevleid dat ze jullie hadden gevonden ;-) ?

We hebben hiermee bewezen dat in het kapitalisme alles kan verkocht worden, zelfs als het in tegenspraak is met zichzelf. ;-)

In hoeverre hebben The Honeymoon Cowboys, die live reeds nummers van Siglo XX ten beste gaven, er toe bijgedragen om voor het volledige pakket te gaan? Ik ga er hier van uit dat straks in Leipzig de originele bezetting op het podium staat.

Niets, het was gewoon een collectieve beslissing van Siglo XX. De enigste overeenkomst is dat alles wat we doen via Straatlawaai prod. Vzw gaat en Straatlawaai is Siglo XX. Dus Honeymoon Cowboys maakt er ook deel van uit.

Ik las ook iets over The Sunshine Boys, wie of wat zijn dat?

The Sunshine Boys waren Siglo XX maar dan als coverband. We waren het een beetje beu om in grote zalen te spelen en we hadden nood aan iets anders. Meer was dat niet. En we speelden de nummers die we konden spelen en zelf leuk vonden.

Wat verwachten jullie precies van jullie optreden daar op het Wave Gotik Treffen? Hadden jullie al eerder van dit jaarlijkse festival gehoord? Jullie staan er meteen als headliner, verdiend overigens, hoe zijn de reacties hierop tot nu toe? In binnen – en buitenland?

We hadden nog nooit van dit festival gehoord, maar de reacties tot nu toe via allerlei kanalen zijn zowel in België als in het buitenland heel positief.

Hoe lopen de voorbereiding naar het optreden toe, al ideetjes die jullie willen delen over de setlist?

De voorbereidingen verlopen prima.

Ooh ja jullie hadden de reputatie hard en luid te spelen? Oordopjes zijn een noodzaak of is het met de jaren wat milder geworden?

Nu bestaat er zoiets als een geluidsgrens en oordopjes.

Kan kunst, in jullie geval muziek, de wereld redden?

Hopelijk kan kunst de wereld niet redden anders kunnen we te maken hebben met ideeën die niet zo leuk zijn. Celine schreef prachtige boeken maar hij was wel een nazi. Heidegger heeft prachtige filosofische traktaten geschreven maar hij sympathiseerde wel met het nazi regime. Het gaat niet om de kunst wel om de ideeën en de uitvoering ervan. Het doel heiligt de middelen niet, maar wel, de middelen heiligen het doel.

Welke vraag hebben jullie altijd al willen beantwoorden maar werd jullie nooit gesteld?

De vraag waarop we het antwoord schuldig moeten blijven.

Bedankt voor dit interview en tot in Leipzig!

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/01/2019 : Downhill XIII New Years Edition

Het is die periode van het jaar dat je hier en daar wordt uitgenodigd voor een nieuwjaarsreceptie. Doorgaans staan we daar niet zo voor te springen. Gelukkig zijn er uitzonderingen, want eentje waar we echt naar uit kijken is de New Years Edition van Downhill. Alwaar je de benaming receptie mag vervangen door een feest waarin je jezelf ...

lees meer...
CD BESPREKING : Verzamelaar - Under Starch Clouds (vinyl)

Aalst. Priester Daens. Carnaval en ‘Voal Zanetten’. ‘Aijeun’. ‘Aoolst’, aan de Dender, wat is er van jou geworden. Er waren roemrijkere tijden. Tijden van ontwaken, van het zelf doen en beter doen.Tijd van actie. Tijden van underground en alternatief. Aalst wat is er van jou geworden?... Dj Attila De ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Modern Bön III: Phurpa / The Nent / Skrei, (15/01/2019, Magasin4, Brussel) - Hopend op genezing in Magasin4, een veilige haven voor ons zwijnen op zoek naar parels.

Mijn vrouw en ik hebben klaarblijkelijk iets met rituelen. Getuige ons huwelijk dat bestond uit een openlucht ritueel, met live optreden van Kinderen Van Moeder Aarde. Dezelfde band die optrad exact 4 jaar geleden op onze eigenste Dark Entries Night alwaar de vonk tussen ons ontstaan is. Ook voor de viering van ons vierjarig samenzijn konden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Borghesia - Proti Kapitulaciji

Een naam die u zou moeten kennen, Slovaaks en Kroatisch, maar bij oprichting gewoon Yougouslavisch deze avant-garde act (na Laibach allicht de best gekende uit de regio), die in de jaren 80 met electro / ebm uitpakte en zelfs tot bij ons een aantal hitjes wist te scoren. Niet meteen verwonderlijk daar ze door het Belgische PIAS werden getekend, ...

lees meer...
NIEUWS 15/01/2019 : Achtste single op rij voor The Arch: 'Tangled Stones'

The Arch volhardt in de boosheid. 12 singles op rij ging de groep uitgeven, die dan na afloop een nieuwe plaat moeten vormen. Het concept dwingt de groep om steeds weer te scoren, want met deze werkmethode kunnen de heren zich geen zwak nummer veroorloven. Uiterst ambitieus dus, misschien zelfs te ambitieus. Het oorspronkelijke doel om maandelijks ...

lees meer...
NIEUWS 15/01/2019 : Concerttip: Dear Deer in Kinky Star

Sabatel is een bezig bijtje in de Franse deathrockgemeenschap. Vorige week kon u haar nog aan het werk zien in het voorprogramma van het sublieme Fangs On Fur in Brussel, met haar minimalistische batcaveband Cheshire Cat (The Bouncing). Enkel bas, tribale drums en gestoorde zang. Met haar partner Frederico Lovino – en dat is dan weer ...

lees meer...
CD BESPREKING : Militia - Ambiorix

Hebben we niet allemaal op school geleerd dat de Belgen ‘de dappersten aller Galliërs’ waren? Het citaat komt van Julius Caesar. Dat Caesar eraan toevoegde dat de Belgen ‘het verst verwijderd zijn van de cultuur en de beschaving’ en dat ze in permanente ontbering en oorlog leefden, wordt er meestal niet bij gezegd, ...

lees meer...
CD BESPREKING : Grand Mal X - Darkness

Ant-Zen is sinds jaar en dag gekend als de gedroomde speeltuin voor elektronica muzikanten. Dat men hier heel breed in gaat, van experimenteel tot zeer ritmisch en hard, is een ander vaststaand feit. Maar ook degenen die op zoek zijn naar meer conventionele vormen van elektronische muziek moeten niet in de kou blijven staan. Denk bijvoorbeeld ...

lees meer...
CD BESPREKING : E I L A N D - E I L A N D

Het is 2016 wanneer Stroom.tv en Kunstencentrum Vooruit de handen ineenslaan voor de organisatie van de eerste editie van het jaarlijkse ambientfestival Full Moon Healing. Ze benaderden daarvoor Bruno Coussée (Manngold, Rheinzand) als openingsact voor headliners Gigi Masin en Laraaji. Deze richtte zich op zijn beurt tot Marcus Scheibmaier ...

lees meer...
NIEUWS 14/01/2019 : Darkest Night 2019 in Retie

Energiebesparende maatregelen in Retie. Of toch niet. Feit is wel dat de organisatie van Dark Balloon helemaal klaar is voor de Darkest Night 2019. Het licht zal dan wel uit gaan, het stroomverbruik zal stijgen. Omdat het ondertussen een jaarlijks wederkerend gegeven is dat Dark Balloon er in slaagt om een affiche samen te stellen met ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : The Hu - Nieuwe Mongoolse internet sensatie combineert metal met traditionele folk en keelzang

De nieuwe muzikale internet sensatie heet The Hu, ze komen uit Mongolië en ze spelen heavy metal met traditionele folk instrumenten en keelzang. 'Hu' is een Mongools woord dat evenveel betekent als mens. The Hu zijn dus eigenlijk zo een beetje de Mongoolse versie van De Mens. The Hu creëerden hun eigen unieke genre dat ...

lees meer...
FOTO'S : La Muerte - @ AB Brussel 12-01-2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 08/01/2019 : Katharsis ... en Pagan Folk Songs

Mantus brengt bijna al twintig jaren lang op regelmatige basis een album uit. In 2017 verscheen het gesmaakte ‘Staub & Asche’ met een zusteralbum. Nog geen jaar later, laat kopman Martin Schindler weer van zich horen. Alhoewel Schindler steeds wel een kwaliteitsvol album aflevert, is het vaak toch net altijd iets een beetje ...

lees meer...
FOTO'S : Star Industry - @ EGW-Rock Gent, 23-12-2008 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : DaGeist - @ EGW-Rock Gent, 23-12-2008 door Luc Luyten