casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

707 items

   

SIGLO XX
In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.
11/05/2018, Kurt Ingels
 Bookmark and Share

11/05/2018 : SIGLO XX - In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.
11/05/2018 : SIGLO XX - In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.
11/05/2018 : SIGLO XX - In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.
11/05/2018 : SIGLO XX - In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.
11/05/2018 : SIGLO XX - In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het wel.
In 1978, toen punk eindelijk Belgisch Limburg had bereikt besluiten vijf vrienden; Antonio Palermo, Dirk Chauvaux, Erik Dries, Guido Bos en Klaas Hoogerwaard op een blauwe maandag een groepje op te richten. In 1984 stopte Guido er mee en waren ze nog met vier. Dat hun bandje van toen, Siglo XX, anno 2018 nog minstens een keer live op de planken zou staan en dat hun muziek nu nog door een schare internationale fans wordt gekoesterd was toen allicht niet eens een ‘dream of pleasure’. Maar het is wel wat het is, jubelen deden we toen de mededeling kwam dat de groep na decennia van ondraaglijke stilte live zou uitpakken op het Wave Gotik Treffen, dat tussen 18 en 21 mei in Leipzig plaats vindt. Even ongeloof, maar daarna vooral een jubel, want hierop had ik nooit meer gehoopt. ‘It’s all over now…? No way’ Mirakels bestaan, wonderen zijn de wereld niet uit, al is alles ondertussen 40 jaar ouder geworden. Een interview bij Dark Entries kon dan ook niet uitblijven, meer nog, dit is zowat obligatoir… Kort voor de afreis naar Leizpig konden we Siglo XX strikken voor een uitgebreid en boeiend interview met een groep nog altijd even gepassioneerd en eigenzinnig is als in die beginjaren. Zet je schrap voor een wandeling ‘through the endless corridor’ van Siglo XX.

Heren, wat een aangename verrassing, deze had ik niet meer zien aankomen, ook al hoorde ik begin vorig jaar al geruchten over rereleases die op stapel stonden (bij Onderstroom verschijnt dit najaar een Siglo XX vinyl box met de eerste drie 12” ‘s, “The Art Of War”, “Answer” en “Dreams Of Pleasure”). Wat heeft jullie zo ineens (als het dat al was) doen beslissen: we nemen nog een keer de wapens op? Na 40 jaar nota bene! Jullie dachten: wat gouw – en generatiegenoten De Brassers en Struggler kunnen, dat kunnen wij ook? ;-)

Er staan inderdaad enkele releases op stapel. Maar verder moet je er geen reden achter zoeken, het is een ingeving van het moment. Dingen gebeuren gewoon en deze keer hebben we ze laten gebeuren. En zoals altijd is het een collectieve beslissing zonder dat we ons hebben laten leiden door iets of iemand.

Hoe kwamen jullie uit bij het Wave Gotik Treffen in Duitsland? Maken jullie hiermee ook opnieuw een statement? Jullie waren immers altijd meer populair in het buitenland dan in de eigen achtertuin? Hadden jullie niet zoveel met België?

Zij kwamen bij ons via Pieter van Dark Independent Bookings. Voor de rest moet je er niet al te veel achter zoeken. We zagen ons ook niet als een Belgische groep, we hadden zo geen nationalistische reflex. Het maakte ons niet veel uit. We waren gewoon enkele goede vrienden die wat muziek probeerden te maken met een minimum aan technische kunde. En waar de muziek eigenlijk eerder een middel dan het doel was (en is). We moesten ons van niemand iets aantrekken en we hadden een goede tijd samen (en nog steeds).

Blijft het bij één keer of zien jullie, stel dat je de smaak opnieuw te pakken krijgt, nog meerdere optredens zitten, ook in die eigen achtertuin? Zo ja, wanneer en waar of is dat nog top secret?

We zullen zien. En we hebben geen eigen achtertuin. We zullen doen waar we zin in hebben en die zaken waar we geen zin in hebben zullen we logischerwijze niet doen.

Julie beleefden en kenden jullie hoogtepunten in de jaren 80. Als je die vergelijkt met de huidige tijden, wat zijn dan volgens jullie maatschappelijk en muzikaal de drie belangrijkste veranderingen in positieve en in negatieve zin?

Vergelijken is altijd gevaarlijk omdat tijden onvergelijkbaar zijn. Wat ons zorgen baart is de hunkering naar nostalgie, een tijd die er nooit is geweest maar wel wordt geïdealiseerd. En gelijktijdig, veranderingen betekenen nog geen verbeteringen. Marx heeft ooit gezegd dat we door de leegte van het heden en de angst voor de toekomst teruggrijpen naar een geïdealiseerd verleden. En dat gaat van kleding tot de naam van onze kinderen.

Mag ik zeggen dat jullie muziek altijd zeer existentieel klonk, maar ook een zekere rebellie ademde, dat jullie maatschappijkritiek niet schuwde (de naam van de band alleen al)... Dat is iets dat nu quasi helemaal weg lijkt, al zeker in de mainstream. Stellen jullie dit ook vast of was het in de magische jaren 80 gewoon een ‘sign of the times’? En moet muziek niet meer zijn dan gewoon wat ‘vermaak’?

Wat je bedoelt met existentieel is ons niet duidelijk maar als je bedoelt dat we ons gevangen voelden in de toenmalige maatschappelijke omstandigheden en ons in onze uitdrukkingsvormen beknot voelden, dan maakte we inderdaad existentiële muziek. De muziek neigde meer naar een existentieel dadaïsme , een expressie zonder regels (ook door het feit dat we niet konden spelen, vielen de muziekregels weg). Muziek als een soort collage van geluiden. Muziek maken is het gemakkelijkste wat er is, je moet het gewoon doen, en dat hebben we niet alleen gedaan maar ook bewezen. En we hebben de platenfirma’s ermee getreiterd door te bewijzen dat we ze niet nodig hadden en dat mensen onze muziek gerust op tape konden overnemen. Als jonge gasten op zo een manier het nieuws halen, is toch ongelofelijk. Angst hebben van enkele broekventjes van tussen 18 en 21 jaar en in de nationale pers komen, dat is toch schitterend. Geen reet geven om al die wedstrijden zoals rock rally en al die onzin, om het zogezegd te maken en ondertussen wereldberoemd te wezen in Vlaanderen en ter plaatse te trappelen. Natuurlijk waren we niet goed gezien in België maar we hebben wel geschiedenis geschreven buiten België. Anderzijds zullen we in de annalen van de Belgische muzieklijsten nooit aanwezig zijn maar we malen er niet om, we hebben onze tijd gehad wanneer we in de tijd waren om dat te hebben, iets waar heel veel groepen hier van droomden.

In die dagen was er in Limburg een heuse cold wave boom, mag ik met recht en rede zeggen dat jullie daar de aanstekers van waren? De lucifers zeg maar die het Limburgse cold wave vuur deden oplaaien en bij de brave huismoeders en huisvaders voor verwarring zorgden in het anders zo vredige en volgzame Limburg? Wat vinden jullie trouwens van dat label cold wave?

In die dagen was er, voor zover we ons herinneren, niets. Christelijk inderdaad maar dat was zo in heel Vlaanderen. Men mag niet vergeten dat Vlaanderen nooit een echte industrialisering heeft gekend (buiten wat in Antwerpen, Gent en Genk), daarom ook dat er een zeer christelijke mentaliteit heerste. En dat zie je tot de dag van vandaag, zeer conservatief, het verdedigen van westerse (christelijke) waarden, die eigenlijke Arabisch van oorsprong zijn (zelfs de geschiedenis wordt wat bijgewerkt). Nu kun je stellen dat er een lijn in zit, maar er zat niets. De geschiedenis wordt altijd achteraf geschreven en diegenen die het hebben meegemaakt hebben er niets van gemerkt. We hebben gewoon wat muziek gemaakt zonder label. En die labels worden steeds van buiten uit gegeven. Voor de rest was het een reeks van toevallige gebeurtenissen zonder planning.

Hoe vonden jullie elkaar in die dagen, was triggerde jullie om te doen wat jullie met verve deden. Welke mooie herinneringen bewaren jullie aan die tijd, en welke nare…

In de verveling ontstaat creatieve rebellie, dat was het. En dat gebeurde op café (waar alle revoluties starten, lol) in de zomer van 1978 in volle punkvirus. En de meesten hadden nog niet eens een instrument van kortbij gezien. Vandaar ook dat we ons meer identificeren met die jaren dan met de jaren 80. We hebben de jaren 80 niet echt bewust meegemaakt omdat we constant bezig waren met toeren, repeteren en opnemen. Nu is het natuurlijk ondenkbaar want de controle is meer totaal. We leven in een meer totalitaire samenleving. Opstand en rebellie worden onmiddellijk aan banden gelegd. Je hebt voor elke ‘normafwijking’ wel iets of iemand. In naam van onze vrijheid wordt onze vrijheid geketend. Het wordt er niet beter op.

“Dreams Of Pleasure” is op vandaag nog altijd een hit, tenminste op ‘zwarte’ fuiven is dit het Siglo XX nummer dat de dansvloer haalt… Maar mochten jullie elk zelf één nummer uit jullie oeuvre kunnen kiezen welk namen jullie dan en waarom?

Aan elk nummer hangt een herinnering. Elk nummer heeft zijn waarde, anders hadden we het niet gemaakt noch opgenomen. Kiezen betekent een herinnering teniet doen.

Jullie waren in zekere zin ook experimenteel, de lange versie van “Babies On A Battlefield” bezorgt me nog altijd the goosebumps. Waar kwam de inspiratie vandaan en wie waren jullie grote voorbeelden. Jullie worden vaak de Belgische Joy Division genoemd, stoort jullie dat of is het eerder vleiend?

Zie hiervoor het eerder vermelde existentieel dadaïsme. Als je niet zoveel technische kunde bezit, is het makkelijker om de regels overboord te gooien. En de vergelijking stoort noch vleit ons. Er is een verschil tussen wat er wordt gezegd en wat we zelf vinden. Maar blijkbaar hebben mensen nood aan vergelijkingen om een houvast te vinden. Zoals ook met het label ‘cold wave’.

Hadden jullie een vermoeden dat anno 2018 Siglo XX uit Genk nog altijd cult ging zijn, dat er nog altijd interesse zou zijn voor een band die sedert 1989 niks nieuws meer op de mensheid losliet, dat jullie bepalend waren tot 40 jaar na datum? En by the way zijn er plannen voor echt nieuw materiaal naast de heruitgaven van de eerste drie maxi’s op Ondertsroom?

Er zat geen plan achter Siglo XX, dus we konden het niet vermoeden maar eerlijk is eerlijk, het streelt wel ons ego. En voorlopig zijn er geen andere plannen voor verdere heruitgaven. En echt nieuw materiaal zal er zeker niet komen. Je kunt het verleden niet herhalen.

Recent (nu ja 2016) was er ook een tentoonstelling, al een teken aan de wand van een mogelijke reünie? Werden daar de plannen gesmeed? Hoe waren de reacties daarop? Ik raakte er zelf jammer genoeg niet. Ik zou denken dat er nog altijd een stukje Siglo XX in Limburg leeft…

De tentoonstelling die grotendeels door Marc Vos, Frans Kwanten en George & The Bear opgezet werd, was een geweldig succes met heel veel positieve reacties ja...

En het jaar daarvoor Siglo XX in een Prada reclameclip, hoe zijn jullie daarmee om gegaan? Een shockeffect of eerder gevleid dat ze jullie hadden gevonden ;-) ?

We hebben hiermee bewezen dat in het kapitalisme alles kan verkocht worden, zelfs als het in tegenspraak is met zichzelf. ;-)

In hoeverre hebben The Honeymoon Cowboys, die live reeds nummers van Siglo XX ten beste gaven, er toe bijgedragen om voor het volledige pakket te gaan? Ik ga er hier van uit dat straks in Leipzig de originele bezetting op het podium staat.

Niets, het was gewoon een collectieve beslissing van Siglo XX. De enigste overeenkomst is dat alles wat we doen via Straatlawaai prod. Vzw gaat en Straatlawaai is Siglo XX. Dus Honeymoon Cowboys maakt er ook deel van uit.

Ik las ook iets over The Sunshine Boys, wie of wat zijn dat?

The Sunshine Boys waren Siglo XX maar dan als coverband. We waren het een beetje beu om in grote zalen te spelen en we hadden nood aan iets anders. Meer was dat niet. En we speelden de nummers die we konden spelen en zelf leuk vonden.

Wat verwachten jullie precies van jullie optreden daar op het Wave Gotik Treffen? Hadden jullie al eerder van dit jaarlijkse festival gehoord? Jullie staan er meteen als headliner, verdiend overigens, hoe zijn de reacties hierop tot nu toe? In binnen – en buitenland?

We hadden nog nooit van dit festival gehoord, maar de reacties tot nu toe via allerlei kanalen zijn zowel in België als in het buitenland heel positief.

Hoe lopen de voorbereiding naar het optreden toe, al ideetjes die jullie willen delen over de setlist?

De voorbereidingen verlopen prima.

Ooh ja jullie hadden de reputatie hard en luid te spelen? Oordopjes zijn een noodzaak of is het met de jaren wat milder geworden?

Nu bestaat er zoiets als een geluidsgrens en oordopjes.

Kan kunst, in jullie geval muziek, de wereld redden?

Hopelijk kan kunst de wereld niet redden anders kunnen we te maken hebben met ideeën die niet zo leuk zijn. Celine schreef prachtige boeken maar hij was wel een nazi. Heidegger heeft prachtige filosofische traktaten geschreven maar hij sympathiseerde wel met het nazi regime. Het gaat niet om de kunst wel om de ideeën en de uitvoering ervan. Het doel heiligt de middelen niet, maar wel, de middelen heiligen het doel.

Welke vraag hebben jullie altijd al willen beantwoorden maar werd jullie nooit gesteld?

De vraag waarop we het antwoord schuldig moeten blijven.

Bedankt voor dit interview en tot in Leipzig!

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/09/2019 : Heeft u uw tickets al?

Graag herinneren we u nog eens aan het October Ritus festival, vrijdag 4 oktober in de Wommel. Voor alle duidelijkheid willen we ook benadrukken dat de zogenaamde late beslissers best goed in hun oren knopen dat je hier enkel binnenkomt met een ticket gekocht in voorverkoop, aangezien er geen kaarten aan de inkom verkrijgbaar zijn!! Bestel ...

lees meer...
FOTO'S : Whispering Sons - @ Liege New Wave Festival, 21/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ash Code - @ Liege New Wave Festival, 21/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dark Side Eons - @ Liege New Wave Festival, 21/09/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CD BESPREKING : Frode Haltli - Border Woods

Voor het inspelen van ‘Avant Folk’, uitgebracht in 2018, verzamelde accordeonist en componist Frode Haltli nog een tiental muzikanten rond zich. Voor ‘Border Woods’ is zijn begeleidingsband, bestaande uit Emilia Amper (harp) en percussionisten Håkon Stene en Eirik Raude afgeslankt tot een trio. De muziek op ‘Border ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2019 : Fantastique.Night LXI: Kollaps, Nytt Land, Xavier Kruth & Crooniek

De Fantastique.Nights laten ons regelmatig proeven van gedurfde en uitstekende wave, maar voor de eenenzestigste editie hebben ze iets bijzonders in petto. Het wordt immers een editie die vooral de liefhebbers van industrial en neofolk zullen kunnen smaken. De avond gaat uitzonderlijk door op een donderdag - met name 26 september - en zal ...

lees meer...
NIEUWS 20/09/2019 : Donder, Hel & Hagel vindt het duister in het licht

Duizend brandbommen en traangasgranaten, daar zijn Donder, Hel & Hagel weer. De Leuvense anarchowavers - bekend van hun uithaal naar Joke Schauvliege op hun eerste single 'Joke is weer daar...' - hebben zelfs hun eerste plaat klaar, en die heet 'Lang genoeg beleefd geweest'. We herinneren ons niet dat deze kornuiten ooit ...

lees meer...
CD BESPREKING : Ordo Rosarius Equilibrio - Let's Play (Two Girls & A Goat)

De uitstekende EP Ménage à Quatre die onlangs uitkwam beloofde reeds veel goeds voor het aankomende nieuwe Ordo Rosarius Equilibrio (dat we hier vanaf nu als ORE zullen afkorten). Sommigen opperden na het horen van de digitale promo die op voorhand aan de journalisten werd opgestuurd zelfs van het beste wat ORE tot hiertoe ...

lees meer...
NIEUWS 19/09/2019 : Indietronic Fest 4 Zaterdag 19 oktober in Lede

Zaterdag 19 oktober staat voor de 4de keer het Indietronic Fest te Lede, zaal CC Volkskring, geprogrammeerd. Dit jaar gaat alle aandacht naar Adriaan De Roover (voorheen Oaktree), Paper Hats, Raveyards en Gauss. Misschien niet meteen de meest bekende namen in onze scene maar zeker het uit checken waard indien u liefhebbert in progressieve ...

lees meer...
NIEUWS 19/09/2019 : David J pakt tijdens Bauhaus koorts uit met nieuw materiaal

Heel wat te doen hier de afgelopen dagen / weken omtrent Bauhaus en aanverwante projecten. David J was / is sedert jaar en dag lid van de Engelse cultformatie maar ook solo actief. Zijn nieuwe worp luistert naar de naam “Missive To An Angel From The Halls Of Infamy And Allure”. Voor dit album liet David J zich bijstaan door leden ...

lees meer...
CD BESPREKING : Paolo Spaccamonti - Volume Quattro

Paolo Spaccamonti is een in Turijn gevestigde gitarist en componist. Naast enkele soloplaten werkt hij samen met andere artiesten zoals Jochen Arbeit van Einstürzende Neubauten of Daniele Brusaschetto. Maakt ook muziek voor televisie en componeert soundtracks voor film en heeft een voorkeur om live uitvoeringen te geven met zowel ...

lees meer...
CD BESPREKING : en creux - Default 0012

Naast Batch 0010 verscheen op hetzelfde moment Default 0012 van en creux. Onze bevindingen bij het tiende deel uit de Batch reeks kon u reeds lezen, we laten nu ons licht schijnen op haar episode in de andere serie van het SM-LL label. Wederom vier nummers, deze keer geplukt uit live optredens uit de periode 2017-2018, waarbij naast de ...

lees meer...
CD BESPREKING : en creux - Batch 0010

Veel info over en creux vonden we niet terug. We weten alleen dat het gaat om de in Londen wonende Taiwanese artieste Lucia H. Chung. Verder ook dat ze onlangs twee EP’s uitbracht bij het experimentele SM-LL label. Naast deel 10 in hun Batch reeks verder nog het twaalfde deel in de Default reeks van het label. In het verleden verzorgde ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sewerfest (31/08/19, De Wommel, Wommelgem) - Een traditie om in ere te houden.

De allerlaatste dag van de zomervakantie afsluiten met Sewerfest, het begint een leuke traditie te worden. Voor de tweede keer vond dit gezellige DIY festival, georganiseerd door de mensen achter de New Wave Top 100 fuiven en Pale Moon, plaats in de Wommel. Vorig jaar was het het geval met Psychic Krist Kastrator, ook dit jaar werd een ...